Luettuani iltapäivälehdista presidentin lennu koirasta ja mopsista nimeltä stella. Aloin miettimään tarkemmin, että täytyyhän nämä samat littanan kallon muodostamat ongelmat löytyä myös kissoilta. Itselläni on kolmevuotias persialainen uroskissa. Mitä hellyyttävin tapaus. Muutama vuosi sitten kun hän meille tuli, en tiennyt kissoista kovinkaan paljoa. Valitsin siis suloisen näköisen kissan. Rotukuvauksessa kerrottiin kyllä rääppivistä silmistä, joita tulee puhdistaa päivittäin ja rauhallisesta luonteesta. Nyt olen alkanut miettimään onko rääppivät silmät oudon kallon muodon hävittämät tai surkastuneet kyynelkanavat. Onko rauhallinen luonne yksinkertaisesti hengitysvaikeuksista johtuvaa makoilua.
Lennua ja Stellaa mietittyäni etsin tietoa kissojen ylijalostuksen aiheuttamista ongelmista ja törmäsin tähän artikkeliin ( yksi niistä hyvin harvinaisista artikkeleista, joka käsittelee ko. ongelmaa)
https://yle.fi/uutiset/3-10177811
Artikkelissa eläinlääkäri kuvaa persialaisten ylijalostusongelmia näin:
Koirat korisevat ja kuorsaavat. Kissa voi pihistä ja niiskuttaa, mutta se ei rohise samaan tapaan kuin bulldogit, äänet eivät ole niin raakoja. Siksi hengitysongelmaa ei välttämättä tunnista.
Ehkä tarkoitus oli tuoda kissojen ylijalostuksen ongelmia myös esille. Tai itse olen ollut melko epätietoinen. Pystyn helposti mainitsemaan terveysongelmista kärsivistä koiraroduista, mutta kissojen kohdalla tietoa ei olekaan yhtä laajasti tarjolla.
ylijalostus persialaiset kissat
Anonyymi
2
59
Vastaukset
- Anonyymi
Persialainenko suloinen? Ruma se on, vaatii paljon hoitamista ja usein on ongelmia liian lyhyen kuonon takia.
- Anonyymi
Mä olen samaa mieltä. Ihan tavallinen kissa tai norski on paras. Kaikki muutkin kissat on hyviä, esim. Ilves ja LYHYTJALKANEN KISSA. Siis semmonen lyhytjalkanen kissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka672385- 661367
Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin
Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww691130EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!
Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje41097- 77803
Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä
Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi19780Ratikka Turkuun
Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta82660- 43658
Miehet trikoissaan
On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe23615- 27581