Kuoliko Jeesus ristillä?

Yrjö K

Olen kuullut juttua siitä, että Jeesuksen hauta sijaitsee Kashmirissssa. Siellä hän eli korkeaan ikään ja hauta sijaitsee Srinagarissa.
Raamatussakin sanotaan (Joh.19.34) että Jeesuksesta vuosi verta kun hänet otettiin alas ristiltä. Tämän päivän lääketieteellisen tietämyksen mukaan kuolleista ei vuoda verta. Ainoastaan elosa olevista voi vuotaa vertaa.
Koska aikaisemmin tätä ei tiedetty, pääsi tällainen "erehdys" raamattuun mukaan. Jos olisi tidetty, olisi varmaan sensuroitu.
Lisäksi kerrotaan Jeesuksen sanoneen (Joh.20:17)
"Älä minuun koske, sillä en minä ole vielä mennyt ylös Isäni tykö". "Mennä ylös Isän tykö" tarkoitti siihen aikaan kuolla, joten Jeesus itse ilmoitti että hän on elossa.
Onko jollakulla mahdollisesti parempia tietoja Jeesuksen mahdollisesta elämästä Kashmiriss?

35

1455

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lue tarkemmin

hän vuoti vettä sekä verta koska häntä pistettiin keihäällä.

Tottakai kuoli ristillä koska raamatussa sanotaan niin.. mitäs ihmettä sä nyt höpiset??

outoja juttuja teillä..

• Joku vaan

Eikös sitä Jeesusta tökätty sen takia että varmistettiin onko se kuollut. Eivät kuolleet vuoda verta ja nesteitä.

Lisäksi jos Torinon käärinliina on Jeesuksen käärinrätti, niin siinäkin on jotain roiskeita muistaakseni.

• kyselijä
        Joku vaan kirjoitti:

Eikös sitä Jeesusta tökätty sen takia että varmistettiin onko se kuollut. Eivät kuolleet vuoda verta ja nesteitä.

Lisäksi jos Torinon käärinliina on Jeesuksen käärinrätti, niin siinäkin on jotain roiskeita muistaakseni.

Onko siitä Torinon käärinliinasta otettu Jeesuksen DNA näyte?

• yrjö k

hän vuoti vettä ja verta koska häntä pistettiin keihällä ja koska hän oli elossa. Jos hän olisi ollut kuollut hänestä ei olisi vuotanut verta koska veri olisi hyytynyt ja sydän ei olisi sitä pumpannut.
        Joten raamatussa sanotaan että hän oli elossa kun häntä pistettiin.
        Lisäksi hänen kuolemaansa ei varmistettu luita rikkomalla, kuten tehtiin vierustovereille.

• SJH
        yrjö k kirjoitti:

hän vuoti vettä ja verta koska häntä pistettiin keihällä ja koska hän oli elossa. Jos hän olisi ollut kuollut hänestä ei olisi vuotanut verta koska veri olisi hyytynyt ja sydän ei olisi sitä pumpannut.
        Joten raamatussa sanotaan että hän oli elossa kun häntä pistettiin.
        Lisäksi hänen kuolemaansa ei varmistettu luita rikkomalla, kuten tehtiin vierustovereille.

Kansankiihottajia ei ristiinnaulittu.
        Tarina on sekoilua.
        Ne esim heitettiin kaupungin muureilta alas.
        Roomalainen laki ei olis sallinut sitä kuin murhaajille.

• Joku vaan
        kyselijä kirjoitti:

Kenen DNA toimisi vertailukappaleena...?

Ko. riepu jokatapauksessa on jatkuvan riitelyn kohteena, ja viimeisin näkemys olisi että se todellakin on mahdollisesti 2000 v vanha. Rääsystä on löytynyt mm. siitepölyä joka oli Israelin alueelle tyypillinen ko. aikana. Mutta Jeesuksesta se ei tietenkään automaattisesti todista.

Merkillisintä on se että se kuva on olemassa. Miten se on muodostunut?

• Joku vaan
        SJH kirjoitti:

Kansankiihottajia ei ristiinnaulittu.
        Tarina on sekoilua.
        Ne esim heitettiin kaupungin muureilta alas.
        Roomalainen laki ei olis sallinut sitä kuin murhaajille.

Tuon keksit omasta päästäsi. Juuri tuli telkasta dokumentti Pilatuksesta, ja sanottiin että kapinalliset ristiinnaulittiin.

Mutta Rooman kansalaisia ei ristiinnaulittu. Tapa oli halveksuvin mahdollinen mestaustapa ja se oli orjia ja muiden kansojen edustajia varten.

• ihmisestä

vuotaa vettä sekä verta. Tuo "vesi" on imunestettä, jota ihmisessä on ja vuotaa aivan kuin vesi. Olen sen henkilökohtaisesti nähnyt, kun tyttärelleni tehtiin leikkaus rintakehän alueella. Viikkojen päästä, kun preeni (imunesteen valutusletku) otettiin pois, niin vielä muutaman päivän päästä kyljestä vuoti runsaasti vettä.

Raamatun täydellisestä totuudesta olen sitä mieltä, että siina esiintyy oikeita henkilöitä ja todellisia tapahtumia. Suuri osa on kuitenkin ihmisten taikauskoisuuden värittämiä kertomuksia.
        Kun muistelen lapsuuttani 1950 luvulla, tällaisia kummajaisia esiintyi vaikka kuinka paljon. Kuvitella vain voi, miten jutut ovat eläneet yli 2000 vuotta. Puhumattakkaan Vaanhan Testamentin kertomuksia.

Tärkein ja riittävä sanoma Raamatulla on, että ihmiset kunnioittaisivat toisiaan sukupuoleen, rotuun ja vajavaisuuksiin katsomatta. En usko Jumalan olevan ankara sille, joka näin elää. "Kaiken minkä olette tehneet yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette tehneet minulle."

• Anonyymi
        kyselijä kirjoitti:

Mitä se auttaisi vaikka jostain rätistä olisi otettu DNA näyte, kun vertailukohde piileksii jossain oletetun. isänsä oikealla puolella. Lupasi kyllä palata maan päälle, vaan eipä nekään jutut pitäneet paikkaansa

• JT/JW

Yleisesti ollaan yhtä mieltä: Jeesus kuoli puulle kiinnitettynä.
      Mutta ollaan eri mieltä: ristillä vai paalussa?

Ristillä teloitus ei ollut tuolla seuduin tuohon aikaan roomalaisten tapana. Rikolliset ripustettiin paaluun. Jopa latinan sana crux (risti) tarkoitti alunperin paalua. Vrt.

http://84.230.114.166/stauros.pdf

JT/JW

• Silloinkaan, kun Mooses ylensi vaskikäärmeen erämaassa, ei sillä puukepillä (tai mikä se sitten olikin) ollut väliä vaan vaskikäärmeeseen (ei keppiin) katsominen pelasti. Jeesus kuoli puuhun naulattuna. Onko sillä nyt niin suurta merkitystä oliko tuossa puussa myös poikkipuu?

Me pelastumme Jeesuksen uhrin perusteella. Mikään muu ei pelasta kuin uskominen Jumalan ainoaan Poikaan, ihmiseksi tulleeseen Jumalaan, joka kantoi kaikki meidän syntimme Gogatalla.

• riemuvuosi
        S.J.Koivisto kirjoitti:

Silloinkaan, kun Mooses ylensi vaskikäärmeen erämaassa, ei sillä puukepillä (tai mikä se sitten olikin) ollut väliä vaan vaskikäärmeeseen (ei keppiin) katsominen pelasti. Jeesus kuoli puuhun naulattuna. Onko sillä nyt niin suurta merkitystä oliko tuossa puussa myös poikkipuu?

Me pelastumme Jeesuksen uhrin perusteella. Mikään muu ei pelasta kuin uskominen Jumalan ainoaan Poikaan, ihmiseksi tulleeseen Jumalaan, joka kantoi kaikki meidän syntimme Gogatalla.

>>Onko sillä nyt niin suurta merkitystä oliko tuossa puussa myös poikkipuu?

• ateisti-45
        riemuvuosi kirjoitti:

>>Onko sillä nyt niin suurta merkitystä oliko tuossa puussa myös poikkipuu?

miksi kaikki ovat kirottuja vain sen takia että Israelin lain käsityksen mukaan tietyllä tavalla surmattu oli kirottu? Harva juutalainen sentään kuoli paalussa.
        Juutalaisuudessa laki oli, jotta sen mukaan elettäisiin, kirouksen keksi vasta Paavali itse. Kenellekään ei sitä ennen ollut juolahtanut mieleenkään että yhteiskunnan olisi jotenkin pitänyt kyetä elämään ilman lakia, joka siis olikin säädetty vain kiroukseksi.

• Anonyymi
        S.J.Koivisto kirjoitti:

Silloinkaan, kun Mooses ylensi vaskikäärmeen erämaassa, ei sillä puukepillä (tai mikä se sitten olikin) ollut väliä vaan vaskikäärmeeseen (ei keppiin) katsominen pelasti. Jeesus kuoli puuhun naulattuna. Onko sillä nyt niin suurta merkitystä oliko tuossa puussa myös poikkipuu?

Ihan sama vaikka olisi ollut ladon ovi.
        Kunhan oli puuta.

• kalle

Tietoa Jeesuksen elämästä Intiassa löytyy esimerkiksi osoitteesta; www.tombofjesus.com

• Jobi

Jeesus ja Kashmir
      Ahmadiyya-lahkon muslimit kertovat tarinaa siitä, että Jeesus olisi tullut asumaan Kashmiriin, ja että hän olisi kuollut siellä yli sata vuotiaana.
      Tarina ei siis ole kristillisen kirkon piiristä. Täytyy muistaa, että myös muslimit kertovat tarinoita Jeesuksesta, koska hän on heille yksi profeetoista. Jos Jeesus oli kaikkivaltiaan Allahin profeetta, hän ei tietenkään voinut kokea kammottavaa ja häpeällistä ristinkuolemaa.

Jeesus ja verenvuotaminen
      Jeesuksen kylki puhkaistiin keihäällä roomalaisen sotilaan, "kuoleman varmistajan" (siihen toimeen asetettu ristiinnaulintaa valvova sotilas), toimesta.
      Ristillä riiputtaessa keuhkoihin kerääntyy vettä, joten ristiinnaulittu henkilö kokee hengittämisen hyvin hankalaksi. Normaalisti kuolema varmistetaan katkaisemalla ristillä olijan sääriluut, jolloin henkilö ei voi kohottautua ylöspäin hengittämään. Lopetukseksi keihään survaisu rintaan. Jeesuksen kohdalla sääriluita ei rikottu, koska hän näytti olevan jo kuollut. Tämä on ymmärrettävää, koska Jeesusta oli ruoskittu hyvin julmasti ennen ristiinnaulitsemista, mutta keihäs survaistiin rintaan. Sotilaita oli opetettu työntämään keihäs viholliseen tämän oikealta puolelta (vältettiin vastustajan vasemmassa kädessä olevaa kilpeä), siksi sotilas työnsi keihäänsä Jeesuksen rintakehään tämän oikean puolen puolelta. Keihäs kulki keuhkojen läpi sydämeen. Siksi haavasta purkautui sekä verta että vettä. Aukaistusta sydämestä ja aortasta tuli jonkin verran verta joka sekaantui keuhkoissa olevaan veteen ja purkautui haavasta ulos.
      Eli tarina ei ole "hurskaan mielikuvituksen" tuotetta, vaan hyvä silminnäkijäkuvaus todellisesta tapauksesta.

Jeesus ja koskemiskielto
      Jeesus oli noussut haudasta, mutta hän ei ollut vielä noussut Taivaaseen (=helatorstai). Tähän asiaan Jeesus viittasi. Taivaaseen meno merkitsi Vanhassa Testamentissa kerrotun kuninkuuden saavuttamista (esi-isä Daavidille oli luvattu, että hänen suvustaan tulisi ikuinen kuninkuus. Se tapahtui Jeesuksen kautta)... Vähän lyhyt, sorry.

• kalle

Noin tarkkojen tietojen ja yksityiskohtien saamiseksi tarvitaan kyllä patologin lausunto. Patologeja ei Jeesuksen aikaan ollut, eivätkä ainakaan olisi päässeet häntä tutkimaan.

• ateisti-45

taivaaseen ollenkaan, saati että kuoleman jälkeen saavutettaisiin mitään kuninkuutta. Se että juutalaisuudessa uskotiin /toivottiin Davidin hallitsijasuvun hallitsevan "iäti" on taas asia erikseen.

• Jobi
        kalle kirjoitti:

Noin tarkkojen tietojen ja yksityiskohtien saamiseksi tarvitaan kyllä patologin lausunto. Patologeja ei Jeesuksen aikaan ollut, eivätkä ainakaan olisi päässeet häntä tutkimaan.

Ei ollut patologeja, mutta melko tarkkoja kuvauksia roomalaisten ristiinnaulitsemiskäytännöistä oli. Roomalaiset ristiinnaulitsivat esimerkiksi Spartacuksen johtaman orjakapinan jäljiltä tuhansia ihmisiä ristille Via Appian varrelle. Joten tieto siitä miten työ tehtiin on tiedossa. Sen vuoksi tiedetään myöskin excator mortisin, eli kuoleman varmistajan, olemassaolo. Sen sijaan veri ja vesi- juttu on ihmetyttänyt ihmisä paljonkin, ja sille on etsitty monenlaisia selityksiä. Sen voi nähdä viitteenä Mooseksen laissa esitettyihin puhdistamissääntöihin. Mutta esittämäni juttu perustuu ateistisen amerikkalaisen lääkärin (jutun muista, en nimeä) yritykseen todistää Jeesuksen kuolinkertomus ja ylösnousemuskertomus valheeksi. Juuri se seikka, että haavasta vuosi myös vettä sai hänet vakuuttumaan kuolinkertomuksen totuudellisuudesta.

• Jobi
        ateisti-45 kirjoitti:

taivaaseen ollenkaan, saati että kuoleman jälkeen saavutettaisiin mitään kuninkuutta. Se että juutalaisuudessa uskotiin /toivottiin Davidin hallitsijasuvun hallitsevan "iäti" on taas asia erikseen.

1 Mooses 5:24. Muista "isistä" sanotaan, että he kuolivat, mutta Hanok otettiin pois, eli taivaaseen.
        Toinen kuningasten kirja 2:11. Elia nousee tulisessa tuulispäässä taivaaseen.
        Ajatus kuolemanjälkeisestä elämästä oli VT:n aikana elävää todellisuutta, mutta ei ainoa tulkinta. Tästä todistaa Jeesuksen ajan kahden suuren valtapuolueen vastakkaiset mielipiteet. Saddukeikset eivät uskoneet kuolleiden ylösnousemukseen, mutta fariseukset uskoivat. Nämä uskomukset olivat vuosisataisten tuumailujen kehitystä.

• ateisti-45
        Jobi kirjoitti:

1 Mooses 5:24. Muista "isistä" sanotaan, että he kuolivat, mutta Hanok otettiin pois, eli taivaaseen.
        Toinen kuningasten kirja 2:11. Elia nousee tulisessa tuulispäässä taivaaseen.
        Ajatus kuolemanjälkeisestä elämästä oli VT:n aikana elävää todellisuutta, mutta ei ainoa tulkinta. Tästä todistaa Jeesuksen ajan kahden suuren valtapuolueen vastakkaiset mielipiteet. Saddukeikset eivät uskoneet kuolleiden ylösnousemukseen, mutta fariseukset uskoivat. Nämä uskomukset olivat vuosisataisten tuumailujen kehitystä.

elämään vaikka ajatus ei ollut omissa kirjoituksissa vaan tosiaan tuumailtu muuten. Omissa kirjoituksissa oli käsitys sheolista, ei muuta.
        Jos Elijan tarinasta vedät jonkin kristillisen taivasjohtopäätöksen voit yhtä hyvin väittää että "taivaaseen" menevät hevoset ja vaunut myös.

• Jobi
        ateisti-45 kirjoitti:

elämään vaikka ajatus ei ollut omissa kirjoituksissa vaan tosiaan tuumailtu muuten. Omissa kirjoituksissa oli käsitys sheolista, ei muuta.
        Jos Elijan tarinasta vedät jonkin kristillisen taivasjohtopäätöksen voit yhtä hyvin väittää että "taivaaseen" menevät hevoset ja vaunut myös.

Näinhän se on. Pakko on tämän kertomuksen mukaan näin uskoa, että niin meni Elia, hevoset ja vaunutkin taivaaseen. Tosin tässä käytetään Raamatun vertauskuvallista kieltä. Ilmiölle ei löytynyt normaalista kielestä vastinetta, niin että kuvaus on yritys kuvata jotain tuttujen termien kautta.
        Eli taas tämä uskonnollisen ihmisen premissi... silmälasit taitavat olla uskonnollisesti huurussa :)

• minäkövain

1. Kansa vaati Jeesusta ristiinnaulittavaksi. Eipaaluun ripustettavaksi. He huusivat: Ristiinnaulitse! Ristiinnaulitse!
      2. Jeesuksen ollessa ristillä Häntä pilkattiin sanomalla :"Jos olet Jumalan Poika, astu alas ristiltä!" - ei paalusta.

• Anonyymi

Liki 2000 vuotta vanha kuulopuheisiin ja aikansa "tapauksen todistajiin" nojaava kertomus.

Raamatun kertomuksen ristillä kuolemisessa on lääketieteellisesti ajatellen ristiriitaisuuksia. Ilmeisemmin kertomuksen Jeesus ei edes kuollut tuossa tilanteessa.

Poikkeuksia perinnetavoista. Yleensä naulatun sääriluut rikotaan jotta hän ei voi kohota, ottaa jaloillaan tukea hengittääkseen, mutta Jeesuksen sääriluita ei rikottu.

Myöskin kylkipistoa kuvaava sana tarkoittaa myös pelkkää pintapistoa, pintavuotoa.

Suurimmalla todennäköisyydellä hän vajosi koomaan, vietiin pois ja heräsi sitten koomasta, ei kuolemasta.

"Jesus Christ did not Die on the Cross – A Cardiologist’s Perspective"

- https://www.reviewofreligions.org/11445/jesus-christ-did-not-die-on-the-cross-a-cardiologists-perspective-2/

Aiheesta oli taannoin pitkä dokkari ulkolaisella kanavalla, jossa tieteen eri asiantuntijat analysoivat tuon artikkelin suuntaisesti, käyden etappi etapilta Raamatun kertomuksen lävitse.

• Anonyymi

Jeesukselta ei saanut rikkoa luita, koska hän otti nopeasti kuoltuaan henkensä takaisin ja meni kasteessa saamassaan yösnousemusruumiissa tuonelaan ja ilmestyi siinä ruumiissa opetuslapsille, kulki seinien läpi, mutta söi ja joi kuten muutkin ihmiset, eli hänellä oli fyysinen ylösnousemusruumis, jonka Jumala loi hänelle kasteen vedestä.

Ap. t. 1:11 "Nämä sanoivat: "Galilean miehet, mitä te siinä seisotte katselemassa taivaalle? Tämä Jeesus, joka otettiin teidän luotanne taivaaseen, tulee kerran takaisin, samalla tavoin kuin näitte hänen taivaaseen menevän."

Jeesus tulee takaisin samanlaisena aikanaan.

Ei Jeesus tullut minnekään Damaskon tielle Paavalia tapaamaan ja kolmea vuotta hänen kanssaan jossain erämaassa ollut.

Kyllä sellaiset erämaahan viemiset on niitä Saatanan tekosia.
      Saatana näytti Paavalille valtavia ilmestyksiä ja Paavali alkoi niillä kerskumaan ja kehui käyneensä taivaassa, mikä on täysin muun Raamatun ilmoituksen vastainen ajatus.

Joh.3: 13 Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa.

• Anonyymi

Joh. 10:18
        17 Sentähden Isä minua rakastaa, koska minä annan henkeni, että minä sen jälleen ottaisin.
        Ei kukaan sitä minulta ota, vaan minä annan sen itsestäni. Minulla on valta antaa se, ja minulla on valta ottaa se jälleen; sen käskyn minä olen saanut Isältäni."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joh. 10:18
        17 Sentähden Isä minua rakastaa, koska minä annan henkeni, että minä sen jälleen ottaisin.
        Ei kukaan sitä minulta ota, vaan minä annan sen itsestäni. Minulla on valta antaa se, ja minulla on valta ottaa se jälleen; sen käskyn minä olen saanut Isältäni."

Raamatun mukaan kaikki on luotu vedestä. Jumala tarvitsee uudeksi luomiseen vettä.
        Se ei onnistu kuivissa erämaissa.

Siksi Jumalan piti luoda kasteessa Jeesukselle uusi ruumis, jossa hän meni tuonelaan, nousi ylös kuolleista, ilmestyi opetuslapsille ja nousi fyysisessä muodossa taivaaseen.

2. Piet. 3:5

Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Raamatun mukaan kaikki on luotu vedestä. Jumala tarvitsee uudeksi luomiseen vettä.
        Se ei onnistu kuivissa erämaissa.

Siksi Jumalan piti luoda kasteessa Jeesukselle uusi ruumis, jossa hän meni tuonelaan, nousi ylös kuolleista, ilmestyi opetuslapsille ja nousi fyysisessä muodossa taivaaseen.

2. Piet. 3:5

Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta.

Jeesus tarkoitti itseään, kun Nikodemus kysyi häneltä kasteen merkitystä. Jeesus kun oli käynyt kasteella Jordanilla ja koko Jerusalalem oli liikkeellä kasteasian vuoksi ja puhui siitä.

Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan."

Joh. 16:29

Opetuslapset sanoivat: "Nyt sinä puhut selvin sanoin, et enää vertauksin.

• Anonyymi

Suattaa hyvinnii olla että se koijari lavasti oman kuolemansa. Alko sen verran vanhat valheet ja lupaukset polttelemaan perskarvoja. Lavastihan se jo aiemmin mm Lasaruksen henkiinherättämisennii ihan vauan brändiä buustatakseen.

• Anonyymi

Oliko mooses läski vai mistä tulee nimitys läskimooses?

• Anonyymi

mistä tulee nimitys läskimooses? ...
        Sianlihakastike , eli l läskisoosi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

mistä tulee nimitys läskimooses? ...
        Sianlihakastike , eli l läskisoosi.

🤔🤔🤔🤔

• Anonyymi

ristiinnaulituntun keuhkoihin kertyy nestettä.
      Kun kylki / keuhko puhkaistaan keihäällä ,
      niin maan vetovoiman voimasta neste valuu alas.
      oli hengissä tai ei.
      jos esim. sidot viinileilin puun oksaan ja puhkaiset leilin, neste valuu alas.
      Viinileili ei nykytietämyksen mukaan ole elävä olento.

• Anonyymi

Siinä ei puhuta mistään solunesteistä, vaan rinnasta vuoti verta ja vettä.

• Anonyymi

Joh.14:30 "En minä enää puhu paljoa teidän kanssanne, sillä maailman ruhtinas tulee, ja minussa hänellä ei ole mitään."

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      302
      6907
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      65
      2079
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1807
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1297
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1257
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1190
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1166
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1076
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1041
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      982
    Aihe