Liikennekäytöstä poisto ja vakuutus

Anonyymi

Kun auto poistetaan liikenteestä autoveron kertyminen lakkaa seisonta ajalta.
Minulla on kuitenkin käsitys ettei ainakaan osuuspankin (Pohjola) vakuutusmaksut katkea liikennekäytöstä poistossa.
Tai siinä on jokin minimiaika.
Joka tapauksessa minimimaksua peritään vaikka auto seisookin.

Meillä molemmilla vaimoni kanssa on omat autot, kun olen esim. lomalla katkaisenn kalliimman auton liikennekäytön ja kuljemme jommankumman autolla.
Muistelen jonkun vakuutusyhtiön sääntöjen mukaan myös vakuutusmaksujen katkeavan jo lyhyessäkin seisotuksessa

Jos dieselvero on esim. 800 tekee se päivässä 2,2€ kaskovakuutuksen hinta voisi olla vaikkapa 1300 jolloin päivä maksu on 3,6€ tarkoittaisi se yhteensä liki 6€ säästöä päivässä.

Onneksi autojemme arvot ovat niin pieniä ettei kaskovakuutusten hankkiminen ole järkevää. Säästöosuudeksi jää siis liikennevakuutus ja ajoneovero.

Jo alle viikon seisottaminen on siis kannattavaa!

16

2529

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Katso traficomin sivuilta, niin ei tarvitse arvailla.

      • Anonyymi

        En minä mitään arvaile. Traficomin sivuilta ei vakuutusyhtiöiden sääntöjä löytdy.
        Henkilödieselin auton veron säästää vitosen seisotusilmoituksella parissa päivässä.
        Mielenkiintoista on että kun irtisanoin museoajoneuvon liikennevakuutuksen liikenteen ja viestinnän lupa-, rekisteri- ja valvontaviranomainen ilmoitti erikseen ajokiellosta ja lähetti uuden kirjallisen rekisteriotteen.
        Joka tapauksessa vakuutus 38 € säästyy ilmaiseksi, sillä irtisanomisesta ei peritä mitään maksuja.


      • Anonyymi

        Kolaroidusta Mp stä vakuutuslasku. Lä'hitapiola ei ole maksanut korvausta 4kk on odoteltu Ei ole suoorittanut velvollisuuksaan liikenne vakuutuksen katkaisusta käsittelyn ajalta. En saanut katkaistua vakuutusta puhelimella IF:ssä. Jouduin sanomaan vakuutukseni irti jotta saan tehtyä vakuutusyhtiön vastuulla olevan työn.
        Tietääkö kukaan onko isänmaasamme vakuutus yhtiötä joka ei ole Vapaa M alainen siis toimisi asiaakkaan eikä VALANSA MUKAAN.


    • Anonyymi

      Muistaakseni Tapiolan autovakuutus hyvittää seisontapäivät päivän tarkkuudella. Samoin IFin mp-vakuutus, autopuolesta en tiedä.

      Itse on laskenut jopa niin että kun jätää diesel-auton Helsinki-Vantaalle viikon loman ajaksi niin se kannattaisi ottaa liikenteestä pois.

      • Anonyymi

        Juuri noin, irtisanotut vakuutukset kilpailutetaan käyttöönotettaessa ottaen huomioon seisontapäivä käytännöt.


    • Anonyymi

      Vakuutus ei kokonaisuudessa katkea, vaan jatkuu seisonta vakuutuksena, joten rahavirta on taattu vakuutuksen antajalle...

    • Anonyymi

      Mites muuten sellainen että mulla on nimissäni auto mitä ei ole enää olemassakaan, kilvet kyllä on (ehkä) tallessa. Miten tämmöisen saa pois kirjoista ja kansista kun ei ole romutustodistusta?

      • Anonyymi

        Et mitenkään. Siitä tuli juuri ikuinen painajainen rahan menon muodossa sinulle! 🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et mitenkään. Siitä tuli juuri ikuinen painajainen rahan menon muodossa sinulle! 🤣

        No ei ole vielä tullut, tästä on nyt kulunut joku 11v kun se on tuolla vakuutusyhtiössä ollu haamuautona. Mutta en kylälihmettelisi jos joku päivä tulee ilmoitus että tästä alkaa mennä kuluja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei ole vielä tullut, tästä on nyt kulunut joku 11v kun se on tuolla vakuutusyhtiössä ollu haamuautona. Mutta en kylälihmettelisi jos joku päivä tulee ilmoitus että tästä alkaa mennä kuluja.

        Tee konttorilla ilmoitus tuntemattomalle myynnistä (16€) poistuu samantien trafilta


    • Anonyymi

      Liikennevakuutus katkeaa mutta kasko vakuutuksesta palo/varkaus osuuden joutuu maksamaan. Vekselivetoisesta et voi kaskoa irtisanoa. Huom.! Kiinteistöjen palovakuutus ei korvaa rekisteröityjä ajoneuvoja.

      • Anonyymi

        Liikennevakuutus on pakollinen (vakuutusyhtiön saa valita itse), mutta kasko ja muut lisävakuutukset ovat vapaaehtoisia ja ne voi sanoa irti koska tahansa. Myyjä voi vaatia osamaksukaupassa otettavan kaskon, mutta kun maksaa velan pois, auto siirtyy omiin nimiin ja vakuutuksille saa tehdä mitä haluaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikennevakuutus on pakollinen (vakuutusyhtiön saa valita itse), mutta kasko ja muut lisävakuutukset ovat vapaaehtoisia ja ne voi sanoa irti koska tahansa. Myyjä voi vaatia osamaksukaupassa otettavan kaskon, mutta kun maksaa velan pois, auto siirtyy omiin nimiin ja vakuutuksille saa tehdä mitä haluaa.

        Ostin auton joka jäi saman tien seisontaan. Rekisteröin sen nimiini.
        Autolle ei tarvinnut ottaa vakuutusta lainkaan.
        Otan vakuutuksen kun otan auton käyttöön.


      • Anonyymi

        Minulla on vakuutukset Ifissä ja tosiaan pakollinen liikennevakuutus ja vero katkeaa mutta osakasko tai kasko jäisi voimaan. Olen irtisanonut ne seisonta- ajalta, se on käynyt ihan helposti. Ifissä ei ainakaan minulla seisonta- aljalta vakuutus maksa yhtään mitään.


    • Laitoin auton seisontaan joulun aikaan kun se meni epäkuntoon, ja korjausajan saaminen meni tosi kauas. POP vakuutus palautti laskelmieni mukaan liikennevakuutus maksun osuuden, mutta kasko säilyi voimassa ja sitä rahaa eivät palauttaneet. Trafi korvaa vasta seuraavalla laskulla (eli ei palauta rahaa heti).

      Tämä kummastutti Trafin sivuilla:
      https://www.traficom.fi/fi/liikennekayttoonotto
      "Huomioi, että jos otat ajoneuvon liikennekäytöstä poistojen välillä liikennekäyttöön, lähetetään käyttöajalta aina vähintään 10 € suuruinen ajoneuvoverolippu (ajoneuvoveron pienin maksuunpantava määrä)."

      Onko tosiaan niin, että vaikka olen maksanut ajoneuvoveron vuodeksi eteenpäin kokonaisuudessaan, minulta perittäisiin silti vähintään 10e lisämaksu, vieläpä ajasta mistä olen jo maksanut? Eihän tuossa logiikassa ole järkeä, voiko olla noin? Koska olen jo maksanut ajoneuvoveron tuolta ajalta, niin Trafin pitäisi vain korvata minulle seuraavassa laskussa ne päivät jolloin auto on ollut seisonnassa?

      Entä jos auto on poistojen välillä käytössä yli 10e ajoneuvoveron määrän? Että eihän silloin mitään tuplaverolaskua tule?

      • Anonyymi

        Ei tule lisämaksua kun autosi on vähintään 10 € veron arvosta käytössä seisontojen välissä .


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1572
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1349
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1192
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1159
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      31
      1001
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      818
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      805
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      676
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      181
      667
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      634
    Aihe