Mitä kaikenlaisia paskoja neuvoja ihmiset latelevat?

Anonyymi

Sitä usein kuulee kaikenlaisia paskoja neuvoja ihmisiltä, niin mitäs kaikkea tulee mieleen?

Varmaankin kaikista paskin neuvo on se kun sanotaan että pitää olla vain oma itsensä.

25

56

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Identiteetti ei ole staattinen. Omana itsenään esiintyminen ei tarkoita, etteikö voisi kehittyä paremmaksi ihmiseksi.

      • Anonyymi

        Niin, komea ulkonäkö = parempi ihminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, komea ulkonäkö = parempi ihminen.

        Just joo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, komea ulkonäkö = parempi ihminen.

        Ulkonäkö ei merkitse mitään elämän tosiasioissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ulkonäkö ei merkitse mitään elämän tosiasioissa.

        Juuri niin. Elämässä joutuu kokemaan monia asioita, ja ulkonäkö on sivuseikka.


    • No eihän toi itsessään ole paska neuvo, mutta jos antaa neuvon, joka on taivaanrannan maalaamiseen verrattavissa, niin ei se ole neuvo. Se on small talkia, kiertoteitse ilmaisten sanottu "ei mitään hajua, heitänpä jonkun sutkauksen" tai selkeä viesti siitä, ettei toi nyt kiinnosta.

      Yksi psykologiaa sivuavissa höpöttelyissä jatkuvasti toistuva on "niin ne rajat" tai "muista omat rajat". Vaikka käsite on tuttu siihen höpöttelyyn osallistuville, niin paljon laveammin ei voi taivaanrantaa maalata :)

      • Anonyymi

        Omat rajat kyllä ovat ihan perusasioita, jotka pitäisi tietää...

        Rajojen asettaminen lähisuhteessa
        • Rauhoita itsesi esimerkiksi hengityksen avulla – fyysinen raja
        • Käytä puheessasi minä-muotoa
        • Pidä katsekontakti
        • Puhu suoraan toiselle, harjoittele sitä
        • Kuuntele toista
        • Oman tunteen ja käsityksen asioista voi ilmaista syyttämättä toista
        • Huumoriakin voi käyttää, jos sen kokee helpottavan

        Miten ei pidä toimia rajojen suhteen?
        • Ylä- tai alapuolelle asettuminen
        • Toisen syyttäminen tai pilkkaaminen
        • Turha anteeksipyytely
        • Menneistä muistuttelu
        • Raivoaminen tunnepurkauksessa

        Samoin aloittajan "ole oma itsesi" neuvo.

        Minulla ei tule mieleen yhtään paskaa neuvoa.


      • Anonyymi

        Just näin, tähän monesti syyllistyn ja sudin taivaan siniseksi. No joskus sanotaan et ole oma ittes ihmiselle joka yrittää kovasti liikaa. Ei neuvo mut tavallaan yritetään vähän jarrutella.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Omat rajat kyllä ovat ihan perusasioita, jotka pitäisi tietää...

        Rajojen asettaminen lähisuhteessa
        • Rauhoita itsesi esimerkiksi hengityksen avulla – fyysinen raja
        • Käytä puheessasi minä-muotoa
        • Pidä katsekontakti
        • Puhu suoraan toiselle, harjoittele sitä
        • Kuuntele toista
        • Oman tunteen ja käsityksen asioista voi ilmaista syyttämättä toista
        • Huumoriakin voi käyttää, jos sen kokee helpottavan

        Miten ei pidä toimia rajojen suhteen?
        • Ylä- tai alapuolelle asettuminen
        • Toisen syyttäminen tai pilkkaaminen
        • Turha anteeksipyytely
        • Menneistä muistuttelu
        • Raivoaminen tunnepurkauksessa

        Samoin aloittajan "ole oma itsesi" neuvo.

        Minulla ei tule mieleen yhtään paskaa neuvoa.

        Kyllä tuo rajat on ihan tuttu termi, kiitos.
        Mutta neuvona se ei ole mistään kotoisin, jos sillä on hyvin vähän tai ei mitään suoraa asiayhteyttä siihen tilanteeseen, jossa asia lausutaan. Jos haluaa neuvoa, niin on toki muistettava omat rajat siinäkin, mutta muistettava myös se, että neuvon olisi tarkoitus olla riittävän selkeä ja neuvottavaa selkeästi auttava. Vaihtoehtoisesti asian voi kääntää kysymykseksi, jolloin retorisen neuvon saanut voi itse päättää, haluaako saada lisää tietoa toisen käsityksestä siitä, mihin retorisen neuvonsa tarkoitti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Just näin, tähän monesti syyllistyn ja sudin taivaan siniseksi. No joskus sanotaan et ole oma ittes ihmiselle joka yrittää kovasti liikaa. Ei neuvo mut tavallaan yritetään vähän jarrutella.

        Kai meistä aika monet sitä tekee, itse teen myös, vaikka olen koittanut hiljalleen poisoppiakin. Kuten monesta muustakin pienemmästä jutusta, arkinen muistilista on aika pitkä.

        Ole oma ittes on sinällään hyvä neuvo, mutta monesti itse tilanteessa heitettynä olisi kiva, että sille annetaan hiukan muuta mukaan saatteeksi. Ei se toinen sitä heitä, ellei koe tai ymmärrä selvästi, siis omasta mielestään, vastaanottajalla olevan jonkinlaista puutetta, johon voisi neuvolla antaa apua, taas omasta mielestään. Siinä mielessä sen kaltaiset neuvot ovat aika turhia ja oikeastaan lähinnä ärsyttäviä, koska ei niitä yleensä siksi heitetä, ettei muutakaan sanottavaa tullut mieleen. Jotain on havaittu, mutta sitä ei kerrota toiselle heti tai suoraan, eli menee melkein jo piilovittuilun puolelle, jos niin haluaa ajatella :)


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Kai meistä aika monet sitä tekee, itse teen myös, vaikka olen koittanut hiljalleen poisoppiakin. Kuten monesta muustakin pienemmästä jutusta, arkinen muistilista on aika pitkä.

        Ole oma ittes on sinällään hyvä neuvo, mutta monesti itse tilanteessa heitettynä olisi kiva, että sille annetaan hiukan muuta mukaan saatteeksi. Ei se toinen sitä heitä, ellei koe tai ymmärrä selvästi, siis omasta mielestään, vastaanottajalla olevan jonkinlaista puutetta, johon voisi neuvolla antaa apua, taas omasta mielestään. Siinä mielessä sen kaltaiset neuvot ovat aika turhia ja oikeastaan lähinnä ärsyttäviä, koska ei niitä yleensä siksi heitetä, ettei muutakaan sanottavaa tullut mieleen. Jotain on havaittu, mutta sitä ei kerrota toiselle heti tai suoraan, eli menee melkein jo piilovittuilun puolelle, jos niin haluaa ajatella :)

        Noo monesti rämä ole oma ittes tulee sanottua silloin kun kaveri on menossa vaikeaan tilanteeseen jossa ei ole ennen ollut. Tällaisissa tilanteissa turha nipottaminen on virhe eli parempi olla vaan se mikä aina onkin.
        Ei se mitään keljuilua ole, minulla se on ainakin tsemppaamista.
        Ihmiset jotka uskaltavat olla omia persoonia ovat myös paljon rennompia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Noo monesti rämä ole oma ittes tulee sanottua silloin kun kaveri on menossa vaikeaan tilanteeseen jossa ei ole ennen ollut. Tällaisissa tilanteissa turha nipottaminen on virhe eli parempi olla vaan se mikä aina onkin.
        Ei se mitään keljuilua ole, minulla se on ainakin tsemppaamista.
        Ihmiset jotka uskaltavat olla omia persoonia ovat myös paljon rennompia.

        Juu, näin on ja tokko sitä kukaan siinä kotaa keljuiluna ottaakaan. Se on ylipäätään hyvä neuvo, kuten toinen tuossa alla totesikin, mutta sekin voi toisinaan osua huonoon asiayhteyteen.

        En tiedä teinkö itse oikein, kun viimeksi tuota käytin, kolmisen viikkoa sitten, mutta nuorempi kollega oli menossa erityistä asiaa esittelemään erityiselle yleisölle. Heitin letkauksen ja annoin sille hiukan saatetta:
        Ole oma ittes, ne on ihmisiä ja haluaa vaan tietää mitä sulla on sanottavana. Menet sinne ja kerrot asian, koska niille sä olet asiantuntija eli oikestaan niitten pitäis jännittää eikä sun, vähän kuten lekurissa vaikka.

        Eikä hajuakaan, oliko mistään sanomastani mitään iloa tai haittaa, mutta sillä ei ole väliäkään, tilanne meni hyvin ja homma hoitui.

        Ite olen vaan vuosien saatossa koittanut alkaa antamaan vähän saatettakin noille heittämilleni muiden viisauksille, koen että on arvokkaampaa kun voin ilmaista myös sen, miksi letkauksen heitin tai miten koen sen tilanteen jossa sen heitin. Kun on mulla niille heitoille oikea syy, ne ei tule vain siksi että sotkin vahingossa uloshengitykseen vokaaleja ja konsonantteja.


    • Paskimmat neuvot kai on itsestäänselvyydet, tai sitten toimimattomat. Esim että (oikeasti) masentuneelle ihmiselle sanotaan että mene lenkille. Tai jos joku pyrkii pudottamaan painoa, niin neuvotaan kuluttamaan enemmän kuin syö. (=itsestäänselvyys).

      • "Ole oma itsesi" taas on hyvä ja monitahoinen neuvo. ☝️


      • Anonyymi
        Frouva kirjoitti:

        "Ole oma itsesi" taas on hyvä ja monitahoinen neuvo. ☝️

        Jatkaa syömistä siis.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jatkaa syömistä siis.

        Täh?


      • Anonyymi

        Tämä on totta. Masentuneelle voisi ehdottaa et lähdetäänkö lenkille jos jaksat. No meillä ihmisillä välillä lipsahtaa näitä"hyviä neuvoja".
        Pitäisi aina muistaa et kyllä ihminen kysyy jos neuvoja tarvii. Kannustaminen on kuitenkin eri asia kuin neuvo joka on itsestään selvyys.


      • Anonyymi
        Frouva kirjoitti:

        "Ole oma itsesi" taas on hyvä ja monitahoinen neuvo. ☝️

        Ei kuitenkaan monestikaan toimivin. Esimerkiksi jos miehelle sanotaan että senkun vaan olet oma itsesi niin löydät naisen, mutta ei se vaan noin mene. Kyllä monissakin asioissa ihmisten pitää "feikata" jotain.


    • Anonyymi

      Yksi sukupolvesta toiseen siirtyvä ja alamaisille ehdollistettu kestoklassikko "ota nöyränä vastaan mitä elämä eteensä tuopi". - cu-

    • Anonyymi

      Ei saa jäädä tuleen makaamaan, on hyvä neuvo.

    • Monelle tuntuu olevan vaikeuksia tehdä ero neuvon, itseilmaisun, mielipiteen, kannustuksen, komennon, käskyttämisen, tutkitun tiedon ja paskanpuhumisen väleillä.

      Neuvo - tai mikä hyvänsä muu onkaan - ei kohtaa kuulijaansa, jos kunnon perusteluita ei ole esittää. Hyvä kuulija haluaa kuulla sellaisen ja huono neuvoja ei taas halua antaa sellaista.

    • Anonyymi

      Ei varmana tuo em kommentti ole antoisin vaan monta kertaa sanottu. Miksi oletat että jonku pitäisi antaa sulle elämän ratkasuita ongelmiisi?

      Tuo on vaa helppo en jaksa tuntemattomien ongelmia eikä mun pitäskää tuhlata aikaa, voimia jne jonku elämän parantamiseen oikeasti hyvillä neuvoilla.

    • Anonyymi

      Kyllä mä ainakin olen kokenut, että iän myötä olen tullut enemmän omaksi itsekseni. Ja tuo kehitys on tapahtunut positiiviseen suuntaan. Jos kohtaisin nyt tällä kypsenmällä minälläni niitä tilanteita, joissa olin nuorempana, jolloin enemmänkin käyttäydyin persoonattomasti, lopputulemat olisivat parempia. Tietenkin itsetuntemuksen kehittyminen vei minullakin aikaa, mutta tuo neuvo sinänsä ei ole minusta väärä. Voi kuitenkin yrittää olla se senhetkinen aidoin mahdollinen minä. Nietzsche Iloisessa tieteessä puhui "itsensä luomisesta"

    • Anonyymi

      Huonoin neuvo ikinä:
      *Jätä se sika*

    • Anonyymi

      Minä ainakin olen rohkeasti oma itseni. Sitä asiaa ei minulle ole kukaan neuvonut, vaan olen itse ymmärtänyt, että ei kannata esittää mitään roolia. ( Jos esittää eri ihmistä kuin mikä oikeasti on, niin kyllä vähitellen totuus tulisi ilmi, ja... sitten olisi nolo-olo-poloinen... )
      Terveisin: Puolireuho

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1527
    2. 41
      895
    3. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      70
      886
    4. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      158
      819
    5. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      59
      818
    6. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      41
      788
    7. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      745
    8. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      48
      729
    9. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      44
      729
    10. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      49
      682
    Aihe