talvirenkaat kesärenkaiksi

Uskaltaako?

Alla saab 93, jossa huonot talvirenkaat. Mitä huonoja puolia on, jos nypimme nastat renkaista ja käytämme niitä kesän yli? Ilmeisesti veden kanssa eivät ole hyvät vai?

39

4187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Per Saukko

      Talvirenkaat kurnuttaa.

    • voin sanoa

      että ei ole paljon haittaa tai ei ainakaan ollu mulle ainut huono puoli että niissä nastojen nyppimises menee aikaa. että miksipä ei

      • nastamies

        Nastojen nyppiminen on pienempi työ kuin renkaiden vaihtaminen.

        Miksi nastojen nyppimistyötä aina paisutellaan ?

        Nastojen nyppiminen pienellä meisselillä on kuin patalappua virkkaisi.


      • tattaraa
        nastamies kirjoitti:

        Nastojen nyppiminen on pienempi työ kuin renkaiden vaihtaminen.

        Miksi nastojen nyppimistyötä aina paisutellaan ?

        Nastojen nyppiminen pienellä meisselillä on kuin patalappua virkkaisi.

        Saatko tunnissa nypittyä neljästä pyörästä nastat? Renkaathan vaihtaa helposti vajaassa tunnissa vaikka olisi huonotkin kalut.


      • Äksviis
        nastamies kirjoitti:

        Nastojen nyppiminen on pienempi työ kuin renkaiden vaihtaminen.

        Miksi nastojen nyppimistyötä aina paisutellaan ?

        Nastojen nyppiminen pienellä meisselillä on kuin patalappua virkkaisi.

        Miten sinä ne sitten nypit? Pidätkö renkaat paikoillaan? Kivaa varmaan kyykkiä auton vieressä. Jos taas irroitat renkaat, menee taatusti enemmän aikaa kuin pelkkään renkaiden vaihtoon, koska teet saman työn nastojen nyppimisen.

        No itse asiaan. Eipä noiden talvirenkaiden ominaisuudet ihan yllä kesärenkaiden tasolle. Ehkä kannattaisi ostaa vaikka halvat kesärenkaat, kuin ajaa talvirenkailla kesällä.


    • t-bone

      Talvirenkaiden kaikki ominaisuudet ovat heikompia kesäkeleillä kuin huonojen kesärenkaiden.

      ...MUTTA kyllä niillä silti pärjää.

      Ei silti voi suositella.

    • Rellu5L

      Talvirenkaissa on suurempi urasyvyysvaatimus myös kesällä.

      • tattaraa

        No ei tietenkään ole. Kesällä 1,6 mm oli renkaat mitkä vaan, talvella M S merkityt renkaat joissa 3 mm. Nastoja ei kesällä saa olla, talvella saa, mutta pakko ei ole.


    • 1.9d

      Kehtaatko?
      Naapurit näet nauraa sulle!!

      Ei siitä muuta haittaa ole, vähän äänekkäät uraherkat vesikelillä pito voi olla vähän kunnon kesäkumia huonompi.
      Eli kyllä pärjää näillä Suomen rajoituksilla

    • matti

      Vesilammikoissa vaikkapa Hakkapeliitta 2maiset isot lumiurat on erityisen hyvät. Hyvin toimii muutenkin nastat pois vaan, kyllä niillä Suomen nopeuksissa pärjää.

    • Uskaltaa

      Ajellaanhan ainakin täällä Etelä-Suomessa suurin osa talvesta enemmän tai vähemmän märkää kesäkeliä muistuttavissa olosuhteissa. Joten miksei vanhoja talvirenkaita uskaltaisi ajaa loppuun kesällä?

    • arccivaari

      Aikoinaan kun ajelin paljonkin pakettiautolla niin monena keväänä nypin vain nastat pois ja ajelin kesän kunnes syksyllä ostin taas uudet nastarenkaat.
      Vähän ovat äänekkäät, mutta kun Suomen nopeusrajoituksilla ajo-ominaisuudet ovat lähinnä akateeminen kysymys niin kyllä niillä ihan hyvin pärjää. Tuosta vedestä, mielestäni karkeat talvirenkaat eivät joudu ainakaan niin helposti vesiliirtoon kuin kesäkumit. Kesällä kun katsastelin niin kyselin katsastusmiestenkin mielipidettä moisesta eikä kukaan muistaakseni mitään pahaa sanonut.
      Helposti tulee kuunnelluksi vain rengaskauppiaita muka asiantuntijoina, mutta heillä on taas omat intressit myydä sulle kalliit kesärenkaat...

      • t-bone

        vesiliirrossa talvirenkaat onkin ihan ok, pito on surkea verrattuna mihinkä tahansa kesärenkaaseen. Tosin parempi se on kuin talvioloissa, tietenkin.


    • liikenneurheilija

      Vanhat talvirenkaat pelaa kesärenkaina varsin hyvin. Ovat toki kesäkumeja äänekkäämmät. Pito (tai sen puute) on enemmän kiinni renkaan iästä (kumiseoksen kovettumisesta), kuin siitä onko se kesä- vai talvirengas. Vesiliirtoon pääsee tarvittaessa yhtä hyvin vanhalla kesä-, kuin talvirenkaallakin (kumin kovettuminen ratkaisee). Maalla sorateitä ajellessa talvikuvio pitää kesäkumeja paremminkin - perstuntumalla ainakin...?

      Jonkunmoinen haitta on toki sekin, että talvirenkaat kesällä ovat 'köyhäilytouhun' näköiset.

      • t.bone

        "Vesiliirtoon pääsee tarvittaessa yhtä hyvin vanhalla kesä-, kuin talvirenkaallakin (kumin kovettuminen ratkaisee). "

        Ei pidä paikkansa. Jos puhutaan nimenomaan vesiliirrosta niin kuvio sekä sen syvyys ratkaisee.


      • liikenneurheilija
        t.bone kirjoitti:

        "Vesiliirtoon pääsee tarvittaessa yhtä hyvin vanhalla kesä-, kuin talvirenkaallakin (kumin kovettuminen ratkaisee). "

        Ei pidä paikkansa. Jos puhutaan nimenomaan vesiliirrosta niin kuvio sekä sen syvyys ratkaisee.

        'TARVITTAESSA pääsee yhtä hyvin VANHALLA' painotus sanalla VANHALLA, eli jos ei ole sitä kuviota enää jäljellä kuin se vaadittu 1,6mm tai alle... siinä vaiheessa on yksi ja sama minkälainen kuvio on renkaassa JOSKUS ollut... Ok, ei sillä kumin kovettumisellakaan juuri vesiliirtoon kyllä vaikutusta ole - myönnän.


      • Anonyymi
        t.bone kirjoitti:

        "Vesiliirtoon pääsee tarvittaessa yhtä hyvin vanhalla kesä-, kuin talvirenkaallakin (kumin kovettuminen ratkaisee). "

        Ei pidä paikkansa. Jos puhutaan nimenomaan vesiliirrosta niin kuvio sekä sen syvyys ratkaisee.

        Eikä nykykumit kovetu! Se on vain teinipoikien luulopuhetta siellä Esson baarissa.


    • Juippi

      Kyllähän talvikumeja voi kesälläkin käyttää, mutta pito, ajettavuus ja melutaso ovat jotain ihan muuta kuin kesärenkailla.

      Jos pitää suoriutua autoilusta niin pienillä kustannuksilla kuin mahdollista niin pärjäähän noilla, mutta Saab 9-3 on jo turhan arvokas ja hyvä auto pilattavaksi huonoilla renkailla. Renkaat kun ovat kuitenkin eniten auton ominaisuuksiin vaikuttava yksittäinen osakokonaisuus.

      • kysymyksen esittäjä

        Kiitos paljon vinkeistä. Autotallissa ne nypittäis niin ei naapuritkaan naurais ;) Ei tässä päätöksiä ole tehty, mutta kaikkea kannattaa aina kokeilla: saahan renkaat aina vaihdettua!


      • ilo,
        kysymyksen esittäjä kirjoitti:

        Kiitos paljon vinkeistä. Autotallissa ne nypittäis niin ei naapuritkaan naurais ;) Ei tässä päätöksiä ole tehty, mutta kaikkea kannattaa aina kokeilla: saahan renkaat aina vaihdettua!

        vaikka naurattaakin,
        laita hyvät hanskat käteen ja suojalasit silmille, nimittäin kämmenpohja tulee tosi kipeeksi, ja silmiin voi pingahtaa nasta helposti.
        Itsekin ajelen talvirenkailla, kun ei ole rahaa heittää hukkaan.
        Muutenkin on niin, että olosuhteiden mukaan tuolla tiellä pitää ajaa. Jos yksi olosuhde esimerkiksi on se, että kesärenkaissa on vain vähän kuviota jäljellä, niin silloin pitää ajaa vesisateessa hiljempaa. Mikähän tässä on niin vaikeaa, ettei sitä voi ymmärtää ilman holhousta.


      • ojanpohjalla
        kysymyksen esittäjä kirjoitti:

        Kiitos paljon vinkeistä. Autotallissa ne nypittäis niin ei naapuritkaan naurais ;) Ei tässä päätöksiä ole tehty, mutta kaikkea kannattaa aina kokeilla: saahan renkaat aina vaihdettua!

        Talvirenkaan(kitka nasta) kumiseos on huomattavasti pehmeämpää, kuin kesärenkaan, tiedät varmaan syynkin?

        Miten luulet selviäväsi tiukasta väistötilanteesta, kun sinulla on:
        a) nypityt nastarenkaat
        b) kesärenkaat

        Kaikkea ei välttämättä kannata kokeilla, vaikka kokeilla saisikin.

        Juttua talvirenkaasta kesällä:

        "Kitkarengas on kesällä kelvoton

        Tuulilasin testiryhmä laittoi myydyimmän rengaskokoluokan 195/65R15 H:n kesärenkaat paremmuusjärjestykseen. Testissä oli kuuden kesärengasmerkin lisäksi ”haastajana” nastaton talvirengas. Myyntitilaston kärjessä keikkuva Nokian Hakkapeliitta Q osoittautui testeissä huomattavasti oletettua kehnommaksi kesärenkaan korvikkeeksi."

        lähde:
        http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=113132


    • konkari..

      Kyllä niillä voi kuule ihan huoletta ajella, kunhan muistaa, että ne eivät ole ajo- tai pito-ominaisuuksiltaan kesärenkaiden veroisia.

      Kovin vanhoilla talvirenkailla ei useampaa kesää kannata ajella. Talvirenkaiden kumi tuppaa kovettumaan kesällä niin pahoin, että saattavat hajota ajossa.

      Muistelen aikoinaan kun vuosia sitten pistin vanhat 155/80-R13 kokoiset talvirenkaat kuluneiden 175/65 R14-kesärenkaiden tilalle.

      Melutaso laski. Ja hyvin päästeli yhden kesän. Olivat nuo renkaat muuten paremmat ajaa kesällä kesärenkaina nastat poisnypittyinä, kuin talvella talvirenkaina, että kerran näinkin päin.

      • kannattaa ajaa vanhat talvirenkaat loppuun kesällä. Saa ajaa 1,6 milliin. Ainut haittapuoli on melu; muut haitat selvinnevät laboratoriossa; perstuntumalla niitä ei ole.
        Nastat lähtee pois sivuleikkurilla kampeamalla. Ne nastat, mitä ei saa leikkurilla kiinni, lähtee nokkapihdeillä. Ja suojalasit kannattaa olla päässä!
        Eikä naapurit naura. Tai jos nauravat, itsensähän nolaavat vaikka eivät huomaa...


    • Rakentaja timppa

      en kyllä minäkään pilaisi noin hyvän auton ajo-ominaisuuksi talvirenkailla.
      Ota myös huomioon että talvirenkaat ovat lämpimiällä kelillä tosi pehmeää seosta ja kuluvat loppuun nopeasti.

      • maukka 2

        Minun mielestäni bensan kulutus nousee.
        Voi olla että olen väärässä ja jaksaako sitä kohinaa kuunnella koko kesää


    • Anonyymi

      mulla on ladassa kesärenkaina nypityt hankookit vuodelta 2005, on pintaa 10 mm

    • Anonyymi

      Moni kommentoi nastojen nyppimisen vaikeudesta, helpottaa, kun otetaan tekniikka apuun. Useamman sarjan olen nyppinyt näin, aikaa kuluu 15-20 min per rengas. 5 mm pitkä puuruuvi katkaistaan kannasta, jotta saadaan se akkukoneeseen ja kärjestä, jottei mene rengas puhki. Ruuvi painetaan nastan kylkeä pitkin ja kierre nostaa nastan jämät ylös. Vanhassa renkaassa nastat ovat yleensäkin hieman löystyneet ja osa puuttuu valmiiksi.

      Köyhää tämä on toki on, mutta sama tilanne varmistuu pankkitiliä katsomalla. Talvirenkaat hylätään monesti 4-5 mm paksuisella kulutuspinnalla, sillä ajaa useamman kesän. Sarjoja saa aika halvalla uusiin verrattuna. Ajo-ominaisuuksissa en ole normaalinopeuksissa havainnut eroa. Talvella ne toimivat 110 km/h vauhdissa, kesällä ajan korkeintaan 130 km/h.

      • Anonyymi

        Nuorena tuli joskus nypittyä, minusta ne lähti helposti ihan vaan meisselillä vääntämällä. Kyllähän niillä ainakin yhden kesän ajaa jos sattuu olemaan rahasta tiukkaa tai auto menossa vaihtoon/romuttamolle.


    • Anonyymi

      myy saapin romu tonnilla, aja taksilla ja ryyppää loput!

    • Anonyymi

      Talvirenkaiden ajaminen loppuun kesällä on urhea ja ympäristöystävällinen teko.

    • Anonyymi

      minä oon jopa syvrntänyt rälläkällä rengasuria kun on ollut lopussa, 2-3 vuotta auttaa syvennys

      • Anonyymi

        Ei taida montaa milliä olla varaa syventää ja aika toivotonta muille kuin suorille urille. Ei mene katsastuksesta läpi ja poliisit sakottaa jos tarkastaa.


      • Anonyymi

        Lähetä tuo Niksi-Pirkkaan, sopii hyvin sekaan!


      • Anonyymi

        Urat eivät kaikkea merkitse. Kumi on tuoretavaraa ja kovettuu ajan myötä. Talvirenkaat ja niiden kumiseos on lisäksi suunniteltu kylmille keleille. Renkaan käyttöiän suositus on yleisesti 6 vuotta ja se lasketaan siitä hetkestä, kun rengas on otettu käyttöön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Urat eivät kaikkea merkitse. Kumi on tuoretavaraa ja kovettuu ajan myötä. Talvirenkaat ja niiden kumiseos on lisäksi suunniteltu kylmille keleille. Renkaan käyttöiän suositus on yleisesti 6 vuotta ja se lasketaan siitä hetkestä, kun rengas on otettu käyttöön.

        Moni asia vaikuttaa miten hyvin renkaat kestää aikaa ja materiaaleissa eroa uutenakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Urat eivät kaikkea merkitse. Kumi on tuoretavaraa ja kovettuu ajan myötä. Talvirenkaat ja niiden kumiseos on lisäksi suunniteltu kylmille keleille. Renkaan käyttöiän suositus on yleisesti 6 vuotta ja se lasketaan siitä hetkestä, kun rengas on otettu käyttöön.

        10 vuotta vanhat Hakkapeliitat voitti uudet kiinalaiset mennen tullen.

        "Ruotsalainen autolehti Vi Bilägare vertaili uusia ja vanhoja talvirenkaita.

        Kulunut Nokian Hakkapeliitta R2 -kitkarengas pärjäsi uusia ja ajamattomia kiinalaisia halparenkaita vastaan osin jopa loistavasti.

        STRO:n Dennis Alexisin mukaan taustalla on laaturenkaan parempi kumiseos, joka parantaa renkaan suhteellista suorituskykyä myös vanhana."
        https://www.is.fi/autot/art-2000010791609.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        10 vuotta vanhat Hakkapeliitat voitti uudet kiinalaiset mennen tullen.

        "Ruotsalainen autolehti Vi Bilägare vertaili uusia ja vanhoja talvirenkaita.

        Kulunut Nokian Hakkapeliitta R2 -kitkarengas pärjäsi uusia ja ajamattomia kiinalaisia halparenkaita vastaan osin jopa loistavasti.

        STRO:n Dennis Alexisin mukaan taustalla on laaturenkaan parempi kumiseos, joka parantaa renkaan suhteellista suorituskykyä myös vanhana."
        https://www.is.fi/autot/art-2000010791609.html

        Vähän kalliimpi tulee monesti halvemmaksi lkun kestää kauemmin, ei mene hermot, auto voi pysyä ehjänä ja henkikin säästyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        10 vuotta vanhat Hakkapeliitat voitti uudet kiinalaiset mennen tullen.

        "Ruotsalainen autolehti Vi Bilägare vertaili uusia ja vanhoja talvirenkaita.

        Kulunut Nokian Hakkapeliitta R2 -kitkarengas pärjäsi uusia ja ajamattomia kiinalaisia halparenkaita vastaan osin jopa loistavasti.

        STRO:n Dennis Alexisin mukaan taustalla on laaturenkaan parempi kumiseos, joka parantaa renkaan suhteellista suorituskykyä myös vanhana."
        https://www.is.fi/autot/art-2000010791609.html

        Huono on uutenakin huono. Sekin pitää muistaa, että renkaiden maksimi käyttöiäksi suositellaan 6 vuotta. Käyttöiän suositus on yleisesti tuo 6 vuotta ja se lasketaan siitä hetkestä, kun rengas on otettu käyttöön. 5 - 6 ajetun talven jälkeen, on vahvasti syytä miettiä uusien renkaiden hankintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huono on uutenakin huono. Sekin pitää muistaa, että renkaiden maksimi käyttöiäksi suositellaan 6 vuotta. Käyttöiän suositus on yleisesti tuo 6 vuotta ja se lasketaan siitä hetkestä, kun rengas on otettu käyttöön. 5 - 6 ajetun talven jälkeen, on vahvasti syytä miettiä uusien renkaiden hankintaa.

        Riippuu aivan renkaista, kuiten testissä todettiin, Nokiat ovat lähes uuden veroiset 10 vuoden jälkeenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Urat eivät kaikkea merkitse. Kumi on tuoretavaraa ja kovettuu ajan myötä. Talvirenkaat ja niiden kumiseos on lisäksi suunniteltu kylmille keleille. Renkaan käyttöiän suositus on yleisesti 6 vuotta ja se lasketaan siitä hetkestä, kun rengas on otettu käyttöön.

        Rengaskauppiaitten suositukse luulisin jo kaikkien ymmärtävän. Vaan jos eivät ymmärrä, niin ei se ole minun lompakostani poissa.
        Itsellä 37 vuotiaat nastoiteut Michelinit autossa ja aina kelvanneet katsastuksessa. Monta vuotta ajan niillä talvirenkaina ja kun kulutuspitaa 3 mm, niin nastat pois ja kesärenkaiksi. Ääni ja bensankulutus saattaa olla hivenen suurempi, mutta luonto ja lompakko kiittää. Eikä kukaan ole koskaan pilkannut edes leikillään,
        Näin on mennyt jo 22,5 vuotta ja menee loppuun asti.


    • Miksi kannattaa joka talvi leikkiä turvallisuudella?
      Myönnän, että hyvät renkaat ovat kalliinpuoleisia. Niitä ei edes joka vuosi tarvitse ostaa, mutta hyvillä on ajaessakin turvallisempi olo.

      • Anonyymi

        On ekoteko ajaa renkaat loppuun. Luonto kiittää ja kukkaro.


    • Anonyymi

      Jeep Cherokeen nastarenkaista otin nastat pois ja ajoin vielä pari kesää, ei ongelmia. Renkaiden urasyvyyksien, käyttöiän ja kunnon pitää tietty olla ok.
      Pistepuikon kaltaisella kärjellä nastat lähtivät helposti "kampeamalla", mitään sen kummempaa nyppimistä siinä ei tarvita. Olisiko tuossa ajallisesti reilu tunti mennyt hosumatta toimien.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin

      Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-20140000
      Maailman menoa
      385
      5538
    2. Kun katsoin häntä

      Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      19
      2349
    3. Mitä sanoisit kolmella sanalla

      kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      198
      2191
    4. Haluisin niin

      Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      112
      1554
    5. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

      On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      87
      1497
    6. Minkälainen koti

      kaivatullasi on?
      Ikävä
      74
      1042
    7. Nyt mielipiteitä kehiin?

      Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu
      Kuhmo
      60
      1033
    8. IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."

      Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka
      Tv-sarjat
      2
      999
    9. Martina miehensä kanssa Malediiveilla.

      Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      130
      934
    10. Ei lumous lopu koskaan

      Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu
      Ikävä
      59
      806
    Aihe