Alla saab 93, jossa huonot talvirenkaat. Mitä huonoja puolia on, jos nypimme nastat renkaista ja käytämme niitä kesän yli? Ilmeisesti veden kanssa eivät ole hyvät vai?
talvirenkaat kesärenkaiksi
43
4175
Vastaukset
- Per Saukko
Talvirenkaat kurnuttaa.
- voin sanoa
että ei ole paljon haittaa tai ei ainakaan ollu mulle ainut huono puoli että niissä nastojen nyppimises menee aikaa. että miksipä ei
- nastamies
Nastojen nyppiminen on pienempi työ kuin renkaiden vaihtaminen.
Miksi nastojen nyppimistyötä aina paisutellaan ?
Nastojen nyppiminen pienellä meisselillä on kuin patalappua virkkaisi. - tattaraa
nastamies kirjoitti:
Nastojen nyppiminen on pienempi työ kuin renkaiden vaihtaminen.
Miksi nastojen nyppimistyötä aina paisutellaan ?
Nastojen nyppiminen pienellä meisselillä on kuin patalappua virkkaisi.Saatko tunnissa nypittyä neljästä pyörästä nastat? Renkaathan vaihtaa helposti vajaassa tunnissa vaikka olisi huonotkin kalut.
- Äksviis
nastamies kirjoitti:
Nastojen nyppiminen on pienempi työ kuin renkaiden vaihtaminen.
Miksi nastojen nyppimistyötä aina paisutellaan ?
Nastojen nyppiminen pienellä meisselillä on kuin patalappua virkkaisi.Miten sinä ne sitten nypit? Pidätkö renkaat paikoillaan? Kivaa varmaan kyykkiä auton vieressä. Jos taas irroitat renkaat, menee taatusti enemmän aikaa kuin pelkkään renkaiden vaihtoon, koska teet saman työn nastojen nyppimisen.
No itse asiaan. Eipä noiden talvirenkaiden ominaisuudet ihan yllä kesärenkaiden tasolle. Ehkä kannattaisi ostaa vaikka halvat kesärenkaat, kuin ajaa talvirenkailla kesällä.
- t-bone
Talvirenkaiden kaikki ominaisuudet ovat heikompia kesäkeleillä kuin huonojen kesärenkaiden.
...MUTTA kyllä niillä silti pärjää.
Ei silti voi suositella. - Rellu5L
Talvirenkaissa on suurempi urasyvyysvaatimus myös kesällä.
- tattaraa
No ei tietenkään ole. Kesällä 1,6 mm oli renkaat mitkä vaan, talvella M S merkityt renkaat joissa 3 mm. Nastoja ei kesällä saa olla, talvella saa, mutta pakko ei ole.
- 1.9d
Kehtaatko?
Naapurit näet nauraa sulle!!
Ei siitä muuta haittaa ole, vähän äänekkäät uraherkat vesikelillä pito voi olla vähän kunnon kesäkumia huonompi.
Eli kyllä pärjää näillä Suomen rajoituksilla - matti
Vesilammikoissa vaikkapa Hakkapeliitta 2maiset isot lumiurat on erityisen hyvät. Hyvin toimii muutenkin nastat pois vaan, kyllä niillä Suomen nopeuksissa pärjää.
- Uskaltaa
Ajellaanhan ainakin täällä Etelä-Suomessa suurin osa talvesta enemmän tai vähemmän märkää kesäkeliä muistuttavissa olosuhteissa. Joten miksei vanhoja talvirenkaita uskaltaisi ajaa loppuun kesällä?
- arccivaari
Aikoinaan kun ajelin paljonkin pakettiautolla niin monena keväänä nypin vain nastat pois ja ajelin kesän kunnes syksyllä ostin taas uudet nastarenkaat.
Vähän ovat äänekkäät, mutta kun Suomen nopeusrajoituksilla ajo-ominaisuudet ovat lähinnä akateeminen kysymys niin kyllä niillä ihan hyvin pärjää. Tuosta vedestä, mielestäni karkeat talvirenkaat eivät joudu ainakaan niin helposti vesiliirtoon kuin kesäkumit. Kesällä kun katsastelin niin kyselin katsastusmiestenkin mielipidettä moisesta eikä kukaan muistaakseni mitään pahaa sanonut.
Helposti tulee kuunnelluksi vain rengaskauppiaita muka asiantuntijoina, mutta heillä on taas omat intressit myydä sulle kalliit kesärenkaat...- t-bone
vesiliirrossa talvirenkaat onkin ihan ok, pito on surkea verrattuna mihinkä tahansa kesärenkaaseen. Tosin parempi se on kuin talvioloissa, tietenkin.
- liikenneurheilija
Vanhat talvirenkaat pelaa kesärenkaina varsin hyvin. Ovat toki kesäkumeja äänekkäämmät. Pito (tai sen puute) on enemmän kiinni renkaan iästä (kumiseoksen kovettumisesta), kuin siitä onko se kesä- vai talvirengas. Vesiliirtoon pääsee tarvittaessa yhtä hyvin vanhalla kesä-, kuin talvirenkaallakin (kumin kovettuminen ratkaisee). Maalla sorateitä ajellessa talvikuvio pitää kesäkumeja paremminkin - perstuntumalla ainakin...?
Jonkunmoinen haitta on toki sekin, että talvirenkaat kesällä ovat 'köyhäilytouhun' näköiset.- t.bone
"Vesiliirtoon pääsee tarvittaessa yhtä hyvin vanhalla kesä-, kuin talvirenkaallakin (kumin kovettuminen ratkaisee). "
Ei pidä paikkansa. Jos puhutaan nimenomaan vesiliirrosta niin kuvio sekä sen syvyys ratkaisee. - liikenneurheilija
t.bone kirjoitti:
"Vesiliirtoon pääsee tarvittaessa yhtä hyvin vanhalla kesä-, kuin talvirenkaallakin (kumin kovettuminen ratkaisee). "
Ei pidä paikkansa. Jos puhutaan nimenomaan vesiliirrosta niin kuvio sekä sen syvyys ratkaisee.'TARVITTAESSA pääsee yhtä hyvin VANHALLA' painotus sanalla VANHALLA, eli jos ei ole sitä kuviota enää jäljellä kuin se vaadittu 1,6mm tai alle... siinä vaiheessa on yksi ja sama minkälainen kuvio on renkaassa JOSKUS ollut... Ok, ei sillä kumin kovettumisellakaan juuri vesiliirtoon kyllä vaikutusta ole - myönnän.
- AnonyymiUUSI
t.bone kirjoitti:
"Vesiliirtoon pääsee tarvittaessa yhtä hyvin vanhalla kesä-, kuin talvirenkaallakin (kumin kovettuminen ratkaisee). "
Ei pidä paikkansa. Jos puhutaan nimenomaan vesiliirrosta niin kuvio sekä sen syvyys ratkaisee.Eikä nykykumit kovetu! Se on vain teinipoikien luulopuhetta siellä Esson baarissa.
- Juippi
Kyllähän talvikumeja voi kesälläkin käyttää, mutta pito, ajettavuus ja melutaso ovat jotain ihan muuta kuin kesärenkailla.
Jos pitää suoriutua autoilusta niin pienillä kustannuksilla kuin mahdollista niin pärjäähän noilla, mutta Saab 9-3 on jo turhan arvokas ja hyvä auto pilattavaksi huonoilla renkailla. Renkaat kun ovat kuitenkin eniten auton ominaisuuksiin vaikuttava yksittäinen osakokonaisuus.- kysymyksen esittäjä
Kiitos paljon vinkeistä. Autotallissa ne nypittäis niin ei naapuritkaan naurais ;) Ei tässä päätöksiä ole tehty, mutta kaikkea kannattaa aina kokeilla: saahan renkaat aina vaihdettua!
- ilo,
kysymyksen esittäjä kirjoitti:
Kiitos paljon vinkeistä. Autotallissa ne nypittäis niin ei naapuritkaan naurais ;) Ei tässä päätöksiä ole tehty, mutta kaikkea kannattaa aina kokeilla: saahan renkaat aina vaihdettua!
vaikka naurattaakin,
laita hyvät hanskat käteen ja suojalasit silmille, nimittäin kämmenpohja tulee tosi kipeeksi, ja silmiin voi pingahtaa nasta helposti.
Itsekin ajelen talvirenkailla, kun ei ole rahaa heittää hukkaan.
Muutenkin on niin, että olosuhteiden mukaan tuolla tiellä pitää ajaa. Jos yksi olosuhde esimerkiksi on se, että kesärenkaissa on vain vähän kuviota jäljellä, niin silloin pitää ajaa vesisateessa hiljempaa. Mikähän tässä on niin vaikeaa, ettei sitä voi ymmärtää ilman holhousta. - ojanpohjalla
kysymyksen esittäjä kirjoitti:
Kiitos paljon vinkeistä. Autotallissa ne nypittäis niin ei naapuritkaan naurais ;) Ei tässä päätöksiä ole tehty, mutta kaikkea kannattaa aina kokeilla: saahan renkaat aina vaihdettua!
Talvirenkaan(kitka nasta) kumiseos on huomattavasti pehmeämpää, kuin kesärenkaan, tiedät varmaan syynkin?
Miten luulet selviäväsi tiukasta väistötilanteesta, kun sinulla on:
a) nypityt nastarenkaat
b) kesärenkaat
Kaikkea ei välttämättä kannata kokeilla, vaikka kokeilla saisikin.
Juttua talvirenkaasta kesällä:
"Kitkarengas on kesällä kelvoton
Tuulilasin testiryhmä laittoi myydyimmän rengaskokoluokan 195/65R15 H:n kesärenkaat paremmuusjärjestykseen. Testissä oli kuuden kesärengasmerkin lisäksi ”haastajana” nastaton talvirengas. Myyntitilaston kärjessä keikkuva Nokian Hakkapeliitta Q osoittautui testeissä huomattavasti oletettua kehnommaksi kesärenkaan korvikkeeksi."
lähde:
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=113132
- konkari..
Kyllä niillä voi kuule ihan huoletta ajella, kunhan muistaa, että ne eivät ole ajo- tai pito-ominaisuuksiltaan kesärenkaiden veroisia.
Kovin vanhoilla talvirenkailla ei useampaa kesää kannata ajella. Talvirenkaiden kumi tuppaa kovettumaan kesällä niin pahoin, että saattavat hajota ajossa.
Muistelen aikoinaan kun vuosia sitten pistin vanhat 155/80-R13 kokoiset talvirenkaat kuluneiden 175/65 R14-kesärenkaiden tilalle.
Melutaso laski. Ja hyvin päästeli yhden kesän. Olivat nuo renkaat muuten paremmat ajaa kesällä kesärenkaina nastat poisnypittyinä, kuin talvella talvirenkaina, että kerran näinkin päin.kannattaa ajaa vanhat talvirenkaat loppuun kesällä. Saa ajaa 1,6 milliin. Ainut haittapuoli on melu; muut haitat selvinnevät laboratoriossa; perstuntumalla niitä ei ole.
Nastat lähtee pois sivuleikkurilla kampeamalla. Ne nastat, mitä ei saa leikkurilla kiinni, lähtee nokkapihdeillä. Ja suojalasit kannattaa olla päässä!
Eikä naapurit naura. Tai jos nauravat, itsensähän nolaavat vaikka eivät huomaa...
- Rakentaja timppa
en kyllä minäkään pilaisi noin hyvän auton ajo-ominaisuuksi talvirenkailla.
Ota myös huomioon että talvirenkaat ovat lämpimiällä kelillä tosi pehmeää seosta ja kuluvat loppuun nopeasti.- maukka 2
Minun mielestäni bensan kulutus nousee.
Voi olla että olen väärässä ja jaksaako sitä kohinaa kuunnella koko kesää
- Anonyymi
mulla on ladassa kesärenkaina nypityt hankookit vuodelta 2005, on pintaa 10 mm
- Anonyymi
Moni kommentoi nastojen nyppimisen vaikeudesta, helpottaa, kun otetaan tekniikka apuun. Useamman sarjan olen nyppinyt näin, aikaa kuluu 15-20 min per rengas. 5 mm pitkä puuruuvi katkaistaan kannasta, jotta saadaan se akkukoneeseen ja kärjestä, jottei mene rengas puhki. Ruuvi painetaan nastan kylkeä pitkin ja kierre nostaa nastan jämät ylös. Vanhassa renkaassa nastat ovat yleensäkin hieman löystyneet ja osa puuttuu valmiiksi.
Köyhää tämä on toki on, mutta sama tilanne varmistuu pankkitiliä katsomalla. Talvirenkaat hylätään monesti 4-5 mm paksuisella kulutuspinnalla, sillä ajaa useamman kesän. Sarjoja saa aika halvalla uusiin verrattuna. Ajo-ominaisuuksissa en ole normaalinopeuksissa havainnut eroa. Talvella ne toimivat 110 km/h vauhdissa, kesällä ajan korkeintaan 130 km/h.- Anonyymi
Nuorena tuli joskus nypittyä, minusta ne lähti helposti ihan vaan meisselillä vääntämällä. Kyllähän niillä ainakin yhden kesän ajaa jos sattuu olemaan rahasta tiukkaa tai auto menossa vaihtoon/romuttamolle.
- Anonyymi
myy saapin romu tonnilla, aja taksilla ja ryyppää loput!
- Anonyymi
Talvirenkaiden ajaminen loppuun kesällä on urhea ja ympäristöystävällinen teko.
- Anonyymi
minä oon jopa syvrntänyt rälläkällä rengasuria kun on ollut lopussa, 2-3 vuotta auttaa syvennys
- Anonyymi
Ei taida montaa milliä olla varaa syventää ja aika toivotonta muille kuin suorille urille. Ei mene katsastuksesta läpi ja poliisit sakottaa jos tarkastaa.
- Anonyymi
Lähetä tuo Niksi-Pirkkaan, sopii hyvin sekaan!
- Anonyymi
Urat eivät kaikkea merkitse. Kumi on tuoretavaraa ja kovettuu ajan myötä. Talvirenkaat ja niiden kumiseos on lisäksi suunniteltu kylmille keleille. Renkaan käyttöiän suositus on yleisesti 6 vuotta ja se lasketaan siitä hetkestä, kun rengas on otettu käyttöön.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Urat eivät kaikkea merkitse. Kumi on tuoretavaraa ja kovettuu ajan myötä. Talvirenkaat ja niiden kumiseos on lisäksi suunniteltu kylmille keleille. Renkaan käyttöiän suositus on yleisesti 6 vuotta ja se lasketaan siitä hetkestä, kun rengas on otettu käyttöön.
Moni asia vaikuttaa miten hyvin renkaat kestää aikaa ja materiaaleissa eroa uutenakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Urat eivät kaikkea merkitse. Kumi on tuoretavaraa ja kovettuu ajan myötä. Talvirenkaat ja niiden kumiseos on lisäksi suunniteltu kylmille keleille. Renkaan käyttöiän suositus on yleisesti 6 vuotta ja se lasketaan siitä hetkestä, kun rengas on otettu käyttöön.
10 vuotta vanhat Hakkapeliitat voitti uudet kiinalaiset mennen tullen.
"Ruotsalainen autolehti Vi Bilägare vertaili uusia ja vanhoja talvirenkaita.
Kulunut Nokian Hakkapeliitta R2 -kitkarengas pärjäsi uusia ja ajamattomia kiinalaisia halparenkaita vastaan osin jopa loistavasti.
STRO:n Dennis Alexisin mukaan taustalla on laaturenkaan parempi kumiseos, joka parantaa renkaan suhteellista suorituskykyä myös vanhana."
https://www.is.fi/autot/art-2000010791609.html - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
10 vuotta vanhat Hakkapeliitat voitti uudet kiinalaiset mennen tullen.
"Ruotsalainen autolehti Vi Bilägare vertaili uusia ja vanhoja talvirenkaita.
Kulunut Nokian Hakkapeliitta R2 -kitkarengas pärjäsi uusia ja ajamattomia kiinalaisia halparenkaita vastaan osin jopa loistavasti.
STRO:n Dennis Alexisin mukaan taustalla on laaturenkaan parempi kumiseos, joka parantaa renkaan suhteellista suorituskykyä myös vanhana."
https://www.is.fi/autot/art-2000010791609.htmlVähän kalliimpi tulee monesti halvemmaksi lkun kestää kauemmin, ei mene hermot, auto voi pysyä ehjänä ja henkikin säästyä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
10 vuotta vanhat Hakkapeliitat voitti uudet kiinalaiset mennen tullen.
"Ruotsalainen autolehti Vi Bilägare vertaili uusia ja vanhoja talvirenkaita.
Kulunut Nokian Hakkapeliitta R2 -kitkarengas pärjäsi uusia ja ajamattomia kiinalaisia halparenkaita vastaan osin jopa loistavasti.
STRO:n Dennis Alexisin mukaan taustalla on laaturenkaan parempi kumiseos, joka parantaa renkaan suhteellista suorituskykyä myös vanhana."
https://www.is.fi/autot/art-2000010791609.htmlHuono on uutenakin huono. Sekin pitää muistaa, että renkaiden maksimi käyttöiäksi suositellaan 6 vuotta. Käyttöiän suositus on yleisesti tuo 6 vuotta ja se lasketaan siitä hetkestä, kun rengas on otettu käyttöön. 5 - 6 ajetun talven jälkeen, on vahvasti syytä miettiä uusien renkaiden hankintaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huono on uutenakin huono. Sekin pitää muistaa, että renkaiden maksimi käyttöiäksi suositellaan 6 vuotta. Käyttöiän suositus on yleisesti tuo 6 vuotta ja se lasketaan siitä hetkestä, kun rengas on otettu käyttöön. 5 - 6 ajetun talven jälkeen, on vahvasti syytä miettiä uusien renkaiden hankintaa.
Riippuu aivan renkaista, kuiten testissä todettiin, Nokiat ovat lähes uuden veroiset 10 vuoden jälkeenkin.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Urat eivät kaikkea merkitse. Kumi on tuoretavaraa ja kovettuu ajan myötä. Talvirenkaat ja niiden kumiseos on lisäksi suunniteltu kylmille keleille. Renkaan käyttöiän suositus on yleisesti 6 vuotta ja se lasketaan siitä hetkestä, kun rengas on otettu käyttöön.
Rengaskauppiaitten suositukse luulisin jo kaikkien ymmärtävän. Vaan jos eivät ymmärrä, niin ei se ole minun lompakostani poissa.
Itsellä 37 vuotiaat nastoiteut Michelinit autossa ja aina kelvanneet katsastuksessa. Monta vuotta ajan niillä talvirenkaina ja kun kulutuspitaa 3 mm, niin nastat pois ja kesärenkaiksi. Ääni ja bensankulutus saattaa olla hivenen suurempi, mutta luonto ja lompakko kiittää. Eikä kukaan ole koskaan pilkannut edes leikillään,
Näin on mennyt jo 22,5 vuotta ja menee loppuun asti.
Miksi kannattaa joka talvi leikkiä turvallisuudella?
Myönnän, että hyvät renkaat ovat kalliinpuoleisia. Niitä ei edes joka vuosi tarvitse ostaa, mutta hyvillä on ajaessakin turvallisempi olo.- AnonyymiUUSI
On ekoteko ajaa renkaat loppuun. Luonto kiittää ja kukkaro.
- AnonyymiUUSI
Jeep Cherokeen nastarenkaista otin nastat pois ja ajoin vielä pari kesää, ei ongelmia. Renkaiden urasyvyyksien, käyttöiän ja kunnon pitää tietty olla ok.
Pistepuikon kaltaisella kärjellä nastat lähtivät helposti "kampeamalla", mitään sen kummempaa nyppimistä siinä ei tarvita. Olisiko tuossa ajallisesti reilu tunti mennyt hosumatta toimien.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1092820Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302385Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen212320Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631041930- 1141620
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1691341Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2841169- 711024
- 801024
Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi243979