Valamo oli pettymys

Anonyymi

Kävin kesällä Valamossa. Kirkon kohdalla silmät tavoittivat jonkun punaisen häkkyrän pihan laidalla. Se oli joku nykytaide romukasa nimeltä Portti Paratiisiin. Mutta minusta se näytti joltain aasialaistyyliseltä portilta mitä näillä sikäläisillä zen buddalaisilla on tapana pystyttää henkien kunniaksi. Miksi tämmönen pihaa rumentamaan ja Aasia ideologiaa levittämään ?

Valamon taidenäyttely oli yhtä samaa hömpötystä, jotain paperiroskia seinillä ja täytettyjä lintuja. Kyllä on johtajalla erikoinen esteettinen käsitys (eikö ortodoksisuus ole esteettinen kirkko???) ja pahasti pakka Muutenkin sekaisin jos tuommoisen taidenäyttelyn pystyttää.... ja odotukset olivat seurueellamme korkealla, näyttelyn nimi oli Luostarimme puutarhassa. Minä aattelin ennakkoon että nyt pääsee tutustumaan kukkaistutuksiin mutta sehän oli semmoinen yhden huoneen näyttely sisällä. Miksi tämmöistä tekotaiteellista p**kaa pitää ortodoksisen luostarinkin tukea? Tulee jotenkin sama vaikutelma kuin Ambroosiuksen Sofia-keskuksessa jossa Oli kans esillä sitä sun tätä. Koskahan Valamoonkin joogaa??


Edellisen kerran kun Valamossa kävin en tuhlannut sitä viitosta näyttelyn sisääänpääsy maksuun. Mutta nyt kun oli muuta seuruetta mukana niin ajateltiin piipahtaa näyttelyosastollakin. Virhe. Jäi paha maku suuhun. Olin pettynyt, me kaikki olimme.

29

1318

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minäkin Valamossa käydessä ihmettelen että missä se ortodoksisuus täällä näkyy muualla kuin kirkossa. Taidenäyttelyt ihan mitättömät, Trapesassa lihaa tarjolla suurenkin paaston aikaan. Tiedän kyllä keitä johtokunnassa istuu ja osa heistä elää sitä 80-luvun Ambroaikaa. Ikänsä puolesta voisivat olla eläkkeellä kuin päättämässä luostarin asioista. Nykyään ihmiset haluaa elämyksiä ja kokemuksia, askeettisiakin. Kasvisruokaa, ekoturismia, autenttisia kokemuksia eikä sitä samaa jota saa joka paikasta. Taidenäyttelyjä jos on pakko olla, niin ikoneita pääosin.

    • Anonyymi

      Mä muinoin luulin, että Valamossa on vain kasvisruokaa tarjolla, harjoitetaan maanviljelystä ja täytyy tuoda oma rullapatja ja makuupussi mukana kun siellä nukutaan yhteismajoituksessa jossain vanhassa puutalossa lattialla. Siis luulin.

      • Anonyymi

        Nykyihminen maksaisi extraa tuonkaltaisesta elämysmatkailusta. Ilmainen vinkki.


    • Olisiko niin ettei ortodoksien epäjumala ole sen kummoisempi kuin luterilaisten, katolisten, islamistien tai muiden ihmisen luomien epäjumala?

      Nolo juttu kaikille jumalharhaisille, jos kykenevät tuosta harhastaan eroon pyristelemään.

      • Anonyymi

        Kävin Valamossa 50-luvulla.
        Oli eri meininki.


    • Anonyymi

      Valamon pilasi mp Ambrosius huseeratessaan luostarin talousvastaavana miten sattuu. Piti rakentaa luostarin pihaan pytinkiä pytingin perään, kulttuuritalo, kirjasto, kansanopisto, komeat ravintolat ja kaksi isoa hotellia. Aluksi oli jopa PANKKI. Ja hotelleissa on hulppeat saunaosastot.

      Nyt Valamo on kusessa yrittäessään pitää huolta näistä Ambrosiuksen rakennuttamista rakennuksista. Mihin näitä edes tarvitaan? Laittaisin ainakin toisen hotelleista maan tasalle ja kulttuurikeskuksen kiinni. Kyllä ne muutamat seminaarit ja vastaavat mahtuvat vaikka niihin Trapesan peräsaleihin. Kirjastollekin tilat vaikka kansaopiston puolelta, sielläkin turhaa hyon

      Luostari voisi keskittyä luostarina toimimiseen, hiljaisuuteen, viini- ja viskituotantoon, maanviljelykseen ja kirjallisuuten tuottamiseen, mikään muu taho ei ort kirjoja enään nyt tuotakaan.

    • Anonyymi

      Mihin ihmeeseen NYKYAIKANA tarvitaan promilleja ellei humaltumiseen? Muutenhan sitä voisi juoda vaikka pelkkää omenamehua. Entisaikaan juoma säilyi paremmin, jos siinä oli alkoholia ja saattoipa ehkä tappaa myös ei niin hyvin säilyneen ruoan pöpöläisiä. Harvempi sitä varmaan nykyään kurkkuaan viskillä pelkästään kurlaa esim. estääkseen koronaa. Ihan yhtä hyvin Valamossa voisi tuottaa mehuja, hilloja, munkin yskänlääkettä, jne. tuumailee tämä aikuinen alkoholistien lapsi.

      • Anonyymi

        Minä kurlaan kurkkua omenaviinietikalla, toimii yhtä hyvin.
        Halpaa ja terveellistä.

        Jäitä hattuun Ambrosiukselle ja kumppaneille!
        Lukeeko mpiispan toimenkuvassa että kuuluu myös hotellien rakennuttaminen ym bisnekset?
        Lukekoot uudelleen kaikki että mihin tarkoitukseen luostarit on perustettu!


      • Anonyymi

        Raamatussa sanotaan viina on viisasten juoma, sitä nautitaan sen verran ettei päihdy!


    • Anonyymi

      Ihan tiedoksi , että taidenäyttelyn pystyttäjä ja luostarin johtaja ovat kaksi eri henkilöä.

      • Anonyymi

        Joo kyllä joo.
        Luostarin johtajan homma on kuitenkin hyväksyä kaikki näyttelyt, - ja ottaa etukäteen selville mikä näyttelyn sisältö on.


      • Anonyymi

        Ai eikö johtaja vaikuta tähän taidekuvioon mitenkään? Ei hyväksy tauluja ja muita töitä? Kukas siellä luostarissa sitten niin suurta valtaa käyttää että johtajan ohittaa?

        Ja lisäkysymys: paljonko tälle kokoajalle maksetaan, eihän tuommoinenkaan tietenkään ilmaista ole. Laatu ei tosin ole kummoinen ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai eikö johtaja vaikuta tähän taidekuvioon mitenkään? Ei hyväksy tauluja ja muita töitä? Kukas siellä luostarissa sitten niin suurta valtaa käyttää että johtajan ohittaa?

        Ja lisäkysymys: paljonko tälle kokoajalle maksetaan, eihän tuommoinenkaan tietenkään ilmaista ole. Laatu ei tosin ole kummoinen ollut.

        Näyttelyn kokoajille ei makseta korvausta työstään, vaan se tapahtuu vapaaehtoisperiaatteella. Ja ovat siis luostarin ulkopuolisia asiantuntijoita. Luostarin johtaja päättää, mikä näyttely tulee milloinkin, mutta ei koko näyttelyitä, eli ei päätä yksittäisistä teoksista, voi joskus kuitenkin näyttelyä rakennettaessa vetää jonkun teoksen pois sieltä luostariin sopimattomana. Osa näyttelyistähän myös on sellaisia, että ne tulevat valmiina kokonaisuutena, jolloin näyttelyä ei edes suunnitella eikä koota luostarin toimesta, vaan luostari ainoastaan antaa paikan näyttelylle, jonka joku ulkopuolinen taho tuo ja toteuttaa luostarin tiloissa.


    • Anonyymi

      No onkohan nuo taidenäyttelyt tarpeellisia? Joskus olen käynyt kun lippu on aina ollut halpa mutta ei ole koskaan ollut sellainen elämys että olisi varsinaisesti mieleen jäänyt.

      Se luostarin vaiheista kertova näyttely on kiinnostava sen sijaan ollut. Jos siellä olisi aina opastus niin voisin käydä vaikka joka kerta kun Valamossa käyn.

      Itse tykkään kirkon ja palvelusten tunnelmasta, Trapesasta ja luonnossa liikkumisesta, ja kun näitä olen mennyt luostarista hakemaan niin en ole koskaan pettynyt. Valamo on hieno paikka!

    • Anonyymi

      Sen punaisen portin pystytti näyttelyn kokoaja ns. paraatipaikalle. Veljestön päätöksellä se kannettiin syrjään nykyiselle paikalleen.

      Mitään erityistä "aasialaista" symboliikkaa siinä ei ole.

      • Anonyymi

        "Veljestön päätöksellä" on helppo sanoa.
        Ketkä munkkiveljet siinä olivat päättämässä?

        Luulisin että "tavan hartaalle munkille" on yks hailee mihin jokin aasialaistyyppinen portti sijoitetaan. Munkit ovat luostarissa rukoilemassa ja poissa "maallisista" hommeleista, haluavat olla vain rauhassa.

        Nykyisin kun on yleinen käytäntö kayttää "xxxxxxx päätöksellä". Vaikka tosiasiassa onkin vain "yks heppu" joka päättää.

        Kertokaahan tarkasti ketkä munkit olivat sitä mieltä!
        Silloin ollaan vasta ollaan rehellisiä eikä


    • Anonyymi

      Minun kokemukseni oli se, että nyt oli yritetty vähän liikaa sen näyttelyn kanssa. Harrastan kuvataiteita ja bongasin monta tuttua tai tutuhkoa taiteilijanimeä teosten tekijöiden joukossa. Portin tehnyt Tapani Kokko on aika hurjan ite-taiteilijan maineessa, seksuaalisia naiskuvia, ”rumaa” estetiikkaa, vähän kuin nykyajan Kalervo Palsa. Täysin väärässä paikassa hänen työnsä luostarissa. Jossain toisessa yhteydessä voisi ollakin mielenkiintoinen.

      Oletan, ettei näyttely ollut ihan halpa, mutta kuitenkaan nämä taiteilijat eivät yksikään ole sellaisia että voisi puhua vetonauloista. Suurelle yleisölle tuntemattomia nimiä. Myöskään näyttelyn teema ei liittynyt millään tavalla ortodoksiseen uskoon, kristillisyyteen tai luostariin. Oli surkuhupaisaa nimetä tämä nykytaidenäyttely ”Luostarin puutarha” -nimiseksi, typerä aasinsilta ja matkailijoiden hoksaavuutta aliarvioiva nimi. Luostarin taidenäyttely ei voi myöskään olla ihan mikä tahansa, sillä eihän luostariin mennä taidetta ihailemaan vaan taidenäyttelyn pitäisi tukea luostarin ideaa ja antaa lisäarvoa.

      Näyttelyn ripustuskaan ei ollut kovin onnistunut. Huone vaikutti tyhjältä, vaikka oli tekonurmea ja täytettyjä eläimiä, äänimaisemia ja monenlaista muuta elementtiä.

      Tarkistin esitteestä näyttelyn kokoajan. Tuttu nimi vuosikymmenten takaa mutta ilmeisesti aika monien Valamon näyttelyjen kokoaja, tämän vaikutelman sain kun kysyin eräältä luostarissa pitkään olleelta. Kokoajahan on kohta 80-vuotias ja leimallisesti tietynlaisen taiteen arvostaja. Olisikohan aika antaa toistenkin koota välillä niitä näyttelyitä.

      Olen ymmärtänyt että ikoneja ja kirkkoesineitä on vinot pinot jossain varastossa, eikö niistä voisi saada irti paljonkin? Mielelläni tutustuisin sellaiseen näyttelyyn. Jos siis pitää vaihtuva näyttely edes olla.

      • Anonyymi

        Täällä kirjoitus Kokon "omasta kirkosta", "pakanakirkostaan".

        "Pyhäinhäväistystä" että tälläistä tuodaan Valamoon!
        https://www.ess.fi/paikalliset/714904

        Kuka on vastuussa että valittiin? Yksi tai kaksi henkilöä? Ketkä?
        Ei kannata luostarin johdon kertoa että "Veljestö".

        Miten tämä henkilö/nämä henkilöt perustelevat valintaansa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä kirjoitus Kokon "omasta kirkosta", "pakanakirkostaan".

        "Pyhäinhäväistystä" että tälläistä tuodaan Valamoon!
        https://www.ess.fi/paikalliset/714904

        Kuka on vastuussa että valittiin? Yksi tai kaksi henkilöä? Ketkä?
        Ei kannata luostarin johdon kertoa että "Veljestö".

        Miten tämä henkilö/nämä henkilöt perustelevat valintaansa?

        Jos se on se punainen "Voimapuu", niin on kyllä täysin sopimaton Luostariin, sanoisinpa että "irvokas".

        En oo käynyt katsomassa paikan päällä, mutta katoin netiltä.


    • Anonyymi

      Kerta Valamossa riitti minulle. Olen syntymäortodoksi, mutta vasta viime vuosina uskoni on voimistunut ja käyn säännöllisesti kirkossa. Tiistaiseuramme järjesti Valamon reissun reilu pari vuotta sitten. Olin ollut Kreikassa luostareista, suosituissa nähtävyys-luostareissakin, joissa käy paljon turisteja. Silti Valamo oli ihmetys. Eihän siellä ollut itse luostari pääosassa vaan oli kulttuurikeskus jossa kirjasto joka täynnä maallisia kirjoja ja taidenäyttely täynnä maallista taidett ja opisto täynnä maallisia kursseja (osa haiskahti melkein jollekin rajatiedolle). Ravintolassa oli karjalanpaistia ja maitorahkaa vaikka oli Jumalanäidin paasto, leivonnaiset ja karkit komeasti edustettuna tiskillä. Jumalanpalveluksia kaksi päivässä ja ihmiset saivat tulla ja mennä kuin johonkin lähibaariin, ovi kävi, shortseissa ja lyhyissä hameissa sisälle, hihattomissa paidoissa, siinä pyöritään keskellä kirkkoa ja mölytään, kännykät soi, otetaan kuvia ja sitten saapastellaan ulos. Kysyin tätä yhdeltä vanhemmalta munkilta, hän sanoi että ei voi estää vaan sallia, koska sitten ei ihmiset tulisi enää ollenkaan luostariin jos liian tiukkaa olisi, ja Valamo elää turismista.

      No ei elä enää ainakaan minun rahoistani. Valamolle ei ole tärkeää ortodoksituristit vaan satunnaiset kävijät joille Valamo on yksi pysähdyspaikka vaikkapa matkalla Bombatalolle ja Kolille. Eläkeläisryhmiä kuulemma käy paljon, no kuinkahan kauan kun ne nuorimmatkin eläkeläiset jo odottaa vähän toista, toki voi pitää kohderyhmänä sitä 75 porukkaa mutta se ikäluokka on kohta haudassa.

      Pokrovassa Kirkkonummella on aito tunnelma. Ja nyt kuulin että Etelä-Suomeen olisi tulossa Athoksen skiitta. Ehkäpä sielläkin sitä aitoa luostaritunnelmaa jossa pääosassa Jumala eikä turismi.

      Huom en ole yksin ajatukseni kanssa.

      • Anonyymi

        Hyvä että kirjoitat ja että täällä olevat ovat panneet merkille että Valamo alkaa "paatua", bisnes, raha ja tulot ovat tärkeimpiä kuin itse luostari. Onko luostarista tehty "teatteri"?

        Vaikuttaa että "viimeisten aikojen" viettelykset ovat saapuneet Valamoonkin.
        Itse luostarin johtajat ovat menneet harhaan.

        Vai että karjalanpaistia ja karkkeja paastoaikana? Mitä karkeilla on tekemistä luostarissa?
        Lukekaa entisaikojen munkkien ruokalistat ja hämmästykää!

        Milloinka laittavat vielä lapsille sirkuksen/poniratsastukset/ porealtaat/"aikuisviihdettä"/horoskooppikurssit/ym pyörimään että saisivat lisää tuloja?
        On täysin unohtunut että ei luostari ole bisness!

        Valamon luostarin johtaja siis sallii kaiken tämän?
        Mitenkä Jeesus toimi, kun rahanvaihtajat hilluivat temppelissä?

        Keskustelkaa siellä tiistaiseurassa ja pankaa hanttiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä että kirjoitat ja että täällä olevat ovat panneet merkille että Valamo alkaa "paatua", bisnes, raha ja tulot ovat tärkeimpiä kuin itse luostari. Onko luostarista tehty "teatteri"?

        Vaikuttaa että "viimeisten aikojen" viettelykset ovat saapuneet Valamoonkin.
        Itse luostarin johtajat ovat menneet harhaan.

        Vai että karjalanpaistia ja karkkeja paastoaikana? Mitä karkeilla on tekemistä luostarissa?
        Lukekaa entisaikojen munkkien ruokalistat ja hämmästykää!

        Milloinka laittavat vielä lapsille sirkuksen/poniratsastukset/ porealtaat/"aikuisviihdettä"/horoskooppikurssit/ym pyörimään että saisivat lisää tuloja?
        On täysin unohtunut että ei luostari ole bisness!

        Valamon luostarin johtaja siis sallii kaiken tämän?
        Mitenkä Jeesus toimi, kun rahanvaihtajat hilluivat temppelissä?

        Keskustelkaa siellä tiistaiseurassa ja pankaa hanttiin.

        Huomaa että et ole tainnut paljon käydä Valamossa. Valamohan on ollut tuollainen jo vuosikymmeniä. Joskus menneinä vuosina oli pihalla jopa jäätelökioskikin. Ei siis mitään sellaista, mitä olisi alkanut tapahtua viime aikoina. Paremminkin viime aikoina on ollut ilmassa merkkejä, että Valamo on jonkinlaisessa 70-luvun tapaisessa murroksessa, jossa siitä on tulossa jotain erilaista kuin viime vuosikymmeninä. Aika näyttää millaiseksi se muodostuu. 70-luvulla alkoi muutos, jossa Valamosta tehtiin Suomen ortodoksisen kirkon keskus sekä kirkon jäsenille että eräänlainen näyteikkuna ulkopuolisille. Hyvin suurelle osalle suomalaisista ensimmäinen ja usein ainoa elävä kosketus ortodoksisuuteen on 1980-luvulta alkaen ollut Valamon luostari. Tähän muutokseen sisältyi valtava rakennusmassan rakentaminen ja sen ylläpitämiseksi tarvitaan tuloja, joita päätettiin alkaa hankkia matkailusta. Koska rakennukset kuitenkin on siellä, jollain tavalla niiden ylläpito joka tapauksessa on rahoitettava. Veljestö ei sinänsä tarvitse kulttuurikeskusta, opistoa ja hotelleja, vaan muut ihmiset. Mutta joka tapauksessa yhteiskunnan muutos ja veljestön koostumuksen muutos näyttää nyt vievän luostaria johonkin vähän uudenlaiseen suuntaan, mikä se sitten onkaan. Turistikeskuksellisten piirteiden lisääminen on kuitenkin varmasti kaikista vähiten todennäköinen suunta.


      • Anonyymi

        Paremminkin Valamossa porttivahdit ja kirkkovahdit hyökkäävät liiankin innokkaasti huomauttamaan vaatetuksesta. Valamoon tulevalle satunnaiselle kävijälle, joka on ensimmäisen ortodoksisuuskosketuksensa kynnyksellä, on aika ikävä ensivaikutelma, jos hänelle tullaan huomauttelemaan vaatetuksesta tai kirkkokäytöksestä. Olennaista ei kuitenkaan ole, mitä vaatteita on päällä tai osaako käyttäytyä kirkossa oikein. On hyvä että kaltaisillasi tuomiohenkisillä ilkeilijöillä ei ole enempää sananvaltaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paremminkin Valamossa porttivahdit ja kirkkovahdit hyökkäävät liiankin innokkaasti huomauttamaan vaatetuksesta. Valamoon tulevalle satunnaiselle kävijälle, joka on ensimmäisen ortodoksisuuskosketuksensa kynnyksellä, on aika ikävä ensivaikutelma, jos hänelle tullaan huomauttelemaan vaatetuksesta tai kirkkokäytöksestä. Olennaista ei kuitenkaan ole, mitä vaatteita on päällä tai osaako käyttäytyä kirkossa oikein. On hyvä että kaltaisillasi tuomiohenkisillä ilkeilijöillä ei ole enempää sananvaltaa.

        Ortodoksiseen luostariin ei mennä tiettävästi missään päin maailmaa missä asussa tahansa. Jotka eivät noudata asumääräyksiä poistettakoon luostarin alueelta, olkoot kotonaan pieruverkkareissaan, pissistopeissaan, bikineissään ja varvassandaaleissaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ortodoksiseen luostariin ei mennä tiettävästi missään päin maailmaa missä asussa tahansa. Jotka eivät noudata asumääräyksiä poistettakoon luostarin alueelta, olkoot kotonaan pieruverkkareissaan, pissistopeissaan, bikineissään ja varvassandaaleissaan.

        Käyn säännöllisesti Valamossa. Tässä muutamia asuja, jotka bongasin tänä kesänä:
        Sekä miehellä että naisella kummallakin kireät shortsit (pyöräilyshortsin tyyliset), jotka eivät todellakaan ylettyneet polveen.

        Ties kuinka monta lyhyttä hametta tai hihatonta paitaa havaiatsin.

        Muoviset rantasandaalit, lyhyet shortsit ja hihaton paita lihavalla vanhalla miehellä.

        Hihaton avokauluksinen toppi, josta vähän tanakamman naisen rintavarustus pyrki ulos.

        Niin kireät farkut nuorella naisella, että herätti kysymyksen kiertääkö enää veri.

        Erittäin syvään uurrettu hihaton kesämekko. Hartioilla läpinäkyvä huivi muodon vuoksi. Piikkikorkkarit. Räikeää huulipunaa. Sama nainen suuteli kaikki ikonit läpi huulipunallaan, myös ne joissa ei ollut lasisuojaa. Saa taas ikonien huoltaja etanolilla ja liuottimilla nykertää huulipunat pois 1800-luvun ikonista, samalla lähtee maali irti.

        Kumihousut (en tarkoita kurahousuja vaana sellaista kiiltävää materiaalia olevia, jotka tuovat mieleen pornoteollisuuden.

        Jokin saatanallinen, demoninen kuva paidassa. Näin pukeutuvia (nuoria) miehiä ja välillä myös naisia näkee hävettävän paljon. JOku pääkallo-oksennus-pentagrammi-tyylinen irvistyskuva mustalla pohjalla, tosi hieno valinta. Asun täydentää musta yleisolemus, kirkuva meikki (joskus myös miehellä) ja jokin demoninen kaulariipus.

        Kaljafirmojen mainospaidoista ainakin seuraavat olen nähnyt: Koff, Olvi, Guiness.

        Pieni vinkkki luostarin väelle: laittakaa sen vanhan parkkipaikan kupeessa olevan sähköaidan kylkeen iso kyltti että "ei sisäänkäyntiä, ainoastaan huoltoajo, ei jalankulkua!!!" niin kaikki osaavat mennä PORTISTA ja porttivahti voi puuttua idioottien pukeutumiseen.

        Tiukka linja vaan, ei luostariin missä tahansa asussa saa tulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paremminkin Valamossa porttivahdit ja kirkkovahdit hyökkäävät liiankin innokkaasti huomauttamaan vaatetuksesta. Valamoon tulevalle satunnaiselle kävijälle, joka on ensimmäisen ortodoksisuuskosketuksensa kynnyksellä, on aika ikävä ensivaikutelma, jos hänelle tullaan huomauttelemaan vaatetuksesta tai kirkkokäytöksestä. Olennaista ei kuitenkaan ole, mitä vaatteita on päällä tai osaako käyttäytyä kirkossa oikein. On hyvä että kaltaisillasi tuomiohenkisillä ilkeilijöillä ei ole enempää sananvaltaa.

        Kun menet luostariin, noudatat, haluat tai et, sen tapoja. Entisenä, 80-luvun talkoolaisena, hyvinä aikoina siis, oli itsestään selvää pukeutua asiallisesti: ei minihameita, paljaita olkapäitä, meikattua naamavärkkiä. Huivi ja mielellään pitkähkö hame.

        Olen kaivannut niitä talkooaikoja. Ei ollut mikään harmistus pukeutua säädyllisesti tai käyttäytyä samoin. Luostarissa ja maailmassa on eri normit. Niitä pitää noudattaa, jos aikoo pärjätä yhteisössä.

        Pahimpia tyyppejä talkoolaisen silmin olivat ns. kylttyyrityypit pääkaupunkiseudulta. Heitä palvoi etenkin A-sius. Eivä niinkään muut.

        Kunpa aikaratasta voisi pyöräyttää menneisyyteen, nähdä silloiset ihmiset uudestaan. Osa on hyvin menestyneitä: ikonimaalareita, kirjailijoita, tuotteliaita ihmisiä muitakin muistoissa.

        Joten jätetään moittimatta henkilöt, jotka koettavat pitää jöötä pukeutumisessa. Oli muuten metka havainto aikoinaan, että huivi oikeastaan vapauttaa naisen: ei tarvitse yhtään miettiä kampausta, kun on huivi olemassa. Halpa ratkaisu hiuspulmiin.

        Joten tämä näkökulma tulkoon julki. Menestystä vaan luostarille uuden johtajan siivittämänä.


    • Anonyymi

      Entisenä luterilaisena eniten kiinnitti huomiota kylläkin siihen, että kellään ei tunnu olevan aikaa antaa hengellistä apua/ ohjausta, keskusteluja. Niin kauan kuin olet "tavan tallikka" ei ketään kiinnosta mistä olet tulossa, minne menossa. Etenkin minkälaisista olosuhteista olet tulossa. Jotkuthan ovat voineet tulla Valamoon vieraaksi, talkoolaisiksi, tms. vaikka mistä suden suusta. Tul persiin alla paenneet suurin piirtein saatanaa luostariin ja kuinka käy: voit kyllä aikasi pyöriä piireissä, mutta oikeastaan sinä ja taustasi ja asiasi ei kiinnosta ketään, paitsi muita entisiä luterilaisia, jotka sattuvat- jos sattuvat samaan aikaan olemaan siellä. Kyllä protestantit niin luterilaisessa kuin helluntaiseurakunnissa ovat tulokkaasta ja hänen taustastaan kiinnostuneita ja auliisti tarjoavat parhaaksi katsomaansa apua. Mikähän siinäkin on. Osaatteko syntymäortodoksit vastata miksi?

      • Anonyymi

        Luostari on yhteisö, jossa eletään eräänlaisena perheenä. Rukoillaan ja tehdään työtä. Luostarit ovat avoimia myös pyhiinvaeltajille. Pyhiinvaelluksessa luostariin saapuva pyhiinvaeltaja liittyy luostarin yhteiseen rukoukseen ja saa siitä jotain. Luostarin perustehtävä ei kuitenkaan ole olla olemassa pyhiinvaeltajia varten tai tarjota heille keskustelupalvelua tai muitakaan palveluja. Ortodoksisuuteen ylipäätänsä ei kuulu sellainen, että otettaisiin ihmisiin aktiivisesti kontaktia, vaan kirkkoon tulijoiden annetaan olla rauhassa, katsella, kuulla ja tuntea. Vielä vähemmän tällainen kontaktin ottaminen kuuluu luostarihenkeen. Luostarinhengen mukaista on paremminkin pyrkiä välttämättään uusia tuttavuuksia tai keskustelua ihmisten kanssa. Pyydettäessä luostareissa, myös Valamossa, kyllä yleensä järjestyy mahdollisuus keskusteluun, mutta ei tule odottaa, että sellaista aktiivisesti tarjottaisiin.


    • Anonyymi

      Rakas Valamo ja sen veljestö: luopukaa osasta rakennuskantaa! Ehkä Suomi tarvitsi ortodoksisen näyteikkunan joskus 70-90-luvuilla mutta yhteiskunta on nykyään erilainen, kaikki on muuttunut. Ortodoksisia yhteisöjä on eri puolilla Suomea. Nykyään saa ortodoksisuudesta hyvin tietoa netinkin välityksellä, ja ortodoksisuudesta kiinnostuneet kykenevät kyllä tulemaan tutustumaan luostariin sen omien sääntöjen mukaan: esim Trapesan kaltainen syöttölä on aikansa elänyt. Kirjastoakin voisi supistaa maallisten kirjojen osalta, ja taidenäyttelyt ovat ihan mennyttä maailmaa.

      Kun käyn Valamossa, havaitsen heikkoja signaaleja: uuden etsintää, muutosta parempaan. Valamon irtisanomiset ja toiminnan supistaminen ovat lopulta luostarille siunaukseksi, näin uskon, koska kaikki mikä on matkailunähtävyys-osastolta pois, elvyttävät sitä hengellistä puolta.

      Eikä Valamon tarvitse olla nähtävyys. Sen tulee olla Luostari isolla kirjaimella. Valamo hukkasi hetkeksi oman perintönsä mutta sydämen rukous siellä on jatkunut katkeamattomana, osa kävijöistä sen tuntee, osa ei. Pyhittäjä Johannes on siellä läsnä, samoin muut Valamon pyhät. Luostarilla on huikea perintö ja se kantaa näiden muutamien epämääräisten vuosikymmenten yli, jolloin luostari hukkasi perusajatuksensa.

      Toivon luostarin johdolle rohkeutta viedä vaikeat rakennemuutokselliset ratkaisut reilusti päätökseen ja kykyä tehdä vieläkin vahvempia muutoksia. Kaikki Valamon pyhät, rukoilkaa Jumalaa Valamon puolesta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      19
      1801
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1348
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1230
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1150
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1105
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1068
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1019
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1017
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1002
    Aihe