Mistä tiesitte millaista hoitoa haluatte?

Anonyymi

Hain alkuvuonna ekan kerran apua vuosia kestäneeseen toistuvaan vakavaan masennukseen. Ensimmäisiä asioita mitä minulta kysyttiin oli: millaista apua haluaisin? En osannut vastata, enhän edes tiennyt millä kaikin tavoin apua voisi saada. Kerroin rehellisesti olevani valmis kokeilemaan ihan mitä tahansa, mistä lääkäri uskoisi olevan apua.

Hoito aloitettiin lääkityksellä ja keskustelulla ensin akuuttipsykiatrian hoitajan ja sittemmin psykologin kanssa. Kummastakaan ei ole ollut apua.

Tässä hoidon aikana minulta on kysytty useaan otteeseen uudestaan mitä hoitoa haluan? Vaihtoehtojakin on jotain kerrottu, mutta mikään niistä ei ole tuntunut sellaiselta mikä oikeasti helpottaisi oloani. Olen parhaani mukaan pitänyt sovitusta lääkityksestä kiinni ja käynyt tapaamisissa vaikka sairaalaympäristö aiheuttaakin suurta ahdistusta. Totta puhuen en usko, että minua voidaan edes auttaa, olen miettinyt hoidon lopettamista monesti. Eilen taas lääkäri soitti ja suorastaan tivasi mitä oikein haluan? En tiedä. Apua. Mitä tahansa mistä olisi apua.
Olimme sopineet taas uuden lääkkeen kokeilusta, jonka annosta saisi nostaa 2-3 viikon kuluttua. Vakavasti masentuneena vaan kaikki arkisetkin asiat tuntuu ylivoimaisen vaikeilta, en ole pysynyt mukana montako päivää saati viikkoa on kulunut mistäkin enkä ollut osannut nostaa annostusta vielä. Lääkäri ei tietenkään ilahtunut tästä ja hän alkoi taas tivaamaan mitä oikein haluan, muistutti että kaikki hoito vaatii osallistumista.. ja painottaen huomatti kuinka kaikki tämä on vapaaehtoista. Jos en koe saavani apua ei tartte ottaa hoitoa vastaan. Nyt minusta tuntuu siltä että jos en jo osaa sanoa millä tavoin minua voisi auttaa on turha edes kokeilla mitään. Mistä sen tietää mikä hoito auttaisi? Mistä sen tietää tuhlaako vaan resursseja?

3

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Muistan viime talvelta, kun ajauduin väsyneenä terapian aikana masennukseen ja lopulta hakeuduin yksityiselle psykiatrille, kun meinasi tulla avioero.
      Kovasti tuokin lääkäri tivasi, että mitä haluan ja kirjasi lopulta Kanta-järjestelmään, että potilaan oma suunnitelma ei selviä ja potilas tuijottaa. Kai mä odotin lääkäriltä ihmeitä, jota sillä ei ollut tarjota. Lääkkeitä jatkettiin mun itse aloittamalla linjalla ja kesää kohti helpotti.

    • Anonyymi

      Minua vaivaa eniten kun kysytään, että mikä on sinun tavoite, että kun hoito päättyy niin missä pisteessä haluat olla? Ihan hirveä kysymys, en osaa ikinä ajatella niin kauas ja se stressaa. Tiedän, että pitäisi olla selkeät tavoitteet, että hoidoista on paremmin apua, helpompi kohdistaa ja tulee halvemmaksi, jos on vähemmän ns. turhia päiviä.
      Muutenkin systeemit sellasia, että tuloksia haetaan.
      Etenkin jos masentaa minusta olisi paras vain mennä päivä tai viikko kerrallaan, sitä pidemmällä olevat tavoitteet stressaa liikaa.

      Oletan, että sinulle esitetty kysymys on samantyyppinen.. Voiko tuollaiseen kysymykseen vasta, että tavoite on löytää tavoitteita? Varmaan sopii enemmän omaani, mutta kokeilllaan toisella tavalla.. Sano lääkärille, että mitkä asiat haluat, että toimii taas. Jokin mikä on nyt vaikeaa, ei tarvitse olla iso juttu, ja sanot, että haluat siihen jaksamista.
      Jos on sinulle sopiva lääkäri, tai pitäisi kai tässä tapauksessa olla ihan psykiatri, niin hän saa ehkä paremmin suunnan mitä tarvitset. Varsinkin, jos muutamassa pienessä asiasssa mitä kerrot on yhdistäviä tekijöitä.

      Älä luovuta lääkkeiden suhteen! Helposti annetaan periksi, ennen kuin lääkkeellä on ollut aikaa vaikuttaa. Sen voi aina myöhemmin vaihtaa jos tietyn ajan päästä ei vieläkään toimi oikein.
      Sairaalaympäristölle ei voi oikein mitään, koska kaikesta on leikattu niin muuta ei ole tarjolla, mutta siihenkin voi vaikuttaa kuuntelemalla kuulokkeilla esim. äänikirjaa ja keskityt siihen kunnes pääset jonkun puheille.

      Ota vain pieniä tavoitteita ja mene päivä tai viikko kerrallaan, omalla ajalla. Jos mietit kaikkea yhdellä kertaa niin kaikki on liian isoa. Yritä liittää ne pienet asiat johonkin rytmiin, aloita vaikka siitä, että menet nukkumaan joka päivä samaan aikaan. Tai jokin muu säännöllinen sinulle paremmin soveltuva tavoite.

    • Anonyymi

      Jotta juttu pysyisi edes jotenkin luettavan mittaisena, niin sanoisin, että en koskaan oikein tiennyt mitä halusin, tai ehkä juuri tarkemmin vähän samaa, kuin aikaisemmisssa puheenvuoroissa, en tiennyt mitä olisi mahdollista saada tai saavuttaa.

      Arvatenkin tulokset ovat jääneet vähintäänkin keskinkertaisiksi, osin tietysti omaa hölmöyttäni, mutta onhan siinä ollut mukana myös ulkopuolisia intressejä ja tapoja.

      Muille toivoisin senverran voimia, että jaksatte tutustua aiheeseen enemmän, esim. internetin kautta. Toinen paikka voisi olla yhdistykset, ja muut edunvalvonta järjestöt, vaikka kaikki kokemukset ja tilanteet ovat yksilöllisiä, niin kokemuksia vertailemalla saa paljon tietoa.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1184
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1016
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      50
      701
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      700
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      674
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      660
    8. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      614
    9. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      602
    10. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      35
      585
    Aihe