Lastentarvike-kauppa Vantaa

Ex asiakas!!!

Onkohan moni muu törmännyt Vantaan Lastentarvike-liikkeessä yhtä huonoon palveluun kuin minä ja vaimoni?!

Ostimme sieltä viime viikolla yhdistelmävaunut, siihen sadesuojan ja itikkaverkon sekä pinnasängyn. Seuraavana päivänä saimme vaimoni siskolta hänelle tarpeettoman vaunujen sadesuojan, joten halusimme palauttaa ostamamme suojan. Aikaa oli kulunut kaupanteosta alle viikko ja palauttamamme paketti oli avaamaton ja normaalihintainen (ei tarjoustuote). Yllätys oli kuitenkin suuri kun kauppaa ei voinutkaan purkaa. Heiltä tarjottiin ainoastaan vaihtoa muuhun tuotteeseen tai lahjakorttia. Ensin myyjä tietysti varmisti, ettei kyseessä ole tarjoustuote, jolloin yhteistyö olisi todennäköisesti ollut vielä huonompaa. Nyt kun olen asiasta vouhottanut, niin olen kuullut muiltakin, että tuossa liikkeessä on todellakin toisetkin tapelleet palautusasioiden tiimoilta. Nyt pelottaa, ettei vain ostamamme vaunut tai pinnasänky hajoaisi, koska palvelu tuntuu olevan siellä todella joustamatonta ja minulle ainakin jäi kaupanteosta huono mieli!!!

Lupasin myyjälle, ettei ainakaan meidän perheemme enää asioi ko. myymälässä (pakkokäytämme kuitenkin lahjakorttimme johonkin tarkkaan harkittuun tuotteeseen, jonka VARMASTI tarvitsemme).
Lupasin myös "mainostaa" liikettä kaikille ystävilleni ja tässä sitä nyt hakataan tätä konetta.

Tiedän, että kuluttajansuojalaki antaa liikkeelle mahdollisuuden toimia näin, mutta minä ainakin halua asioida liikkeen kanssa, jossa asiakasta palvellaan hyvin, eikä pelkästään tuijoteta omaan kassakoneeseen!!!

Kommentoikaa asiaa, jos on vastaavia kokemuksia. Laitan sitten Lastentarvike-liikkeen palautesivulle linkin, josta näkevät lukea tämän keskustelun. (Vaikka tuskinpa heitä kiinnostaa asiakkaan mielipiteet.)

65

5046

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tavallinen asjakas

      Älytöntä mustamaalata täällä jotain liikettä, joka toimii vain kaupan yleisten sääntöjen mukaan. Itsekin sanoit jo, ettei liikkeellä ole mitään velvollisuutta ottaa kerran myytyä tavaraa takaisin.

      Itsehän ostit riittävästi harkitsematta tuotteen, jota et sitten tarvinnutkaan. Onko se yrittäjän vika? Et ole ainoa, joka kuvittelee, että jokaiselle tehdylle kaupalle on jokin viikon purkamisaika, mutta sellaista ei vaan ole. Kyllä on naurettavaa, jos pitää alkaa jotain nettikampanjaa vääntämään omasta mokasta.

      • Ex asiakas!!!

        Sinulla on selvästi kauppiaan näkökulma. Enhän minä heitä syytäkkään mistään lainvastaisesta toiminnasta. Totesin vain, että kaupanteosta jäi huono mieli ja olen halukas kuulemaan onko muilla vastaavia kokemuksia.
        Tarkoitukseni on herättää keskustelua mitä on hyvä palvelu, ovatko kuluttajan oikeudet heikentyneet ja mistä syystä.


      • Tiinukka
        Ex asiakas!!! kirjoitti:

        Sinulla on selvästi kauppiaan näkökulma. Enhän minä heitä syytäkkään mistään lainvastaisesta toiminnasta. Totesin vain, että kaupanteosta jäi huono mieli ja olen halukas kuulemaan onko muilla vastaavia kokemuksia.
        Tarkoitukseni on herättää keskustelua mitä on hyvä palvelu, ovatko kuluttajan oikeudet heikentyneet ja mistä syystä.

        Ei ainakaan kuluttajia edustavan kuluttajaliiton mukaan oo mitään varmaa palautus oikeutta.....

        Näin netti sivuilla:

        KYSYMYS: Voinko purkaa liikkeestä ostamani tuolin kaupan ja vaatia rahat takaisin, kun kotona huomasin, ettei tuoli sittenkään sovi hyvin kotiini?

        VASTAUS: Kauppa on sopimus, joka sitoo sekä elinkeinonharjoittajaa että kuluttajaa. Ns. ”automaattista” virheettömän tuotteen vaihto- tai palautusoikeutta ei ole, jos ei siitä ole erikseen sovittu. Kun on epävarma tuotteen sopivuudesta, kannattaa neuvotella myyjän kanssa palautusmahdollisuudesta.

        Jos sopimukseen päästään, on hyvä pyytää vielä kuittiin merkintä mihin mennessä tuotteen saa palauttaa.

        Useilla tavarataloilla ja liikkeillä on eripituisia aikoja, jolloin ostamansa tuotteen voi vapaasti vaihtaa tai palauttaa ilman erityistä syytä (yleensä aika on myös mainittu kuitissa). Nämä yritykset myöntävät em. oikeudet vapaaehtoisesti.


      • sisälukutaitoinen
        Tiinukka kirjoitti:

        Ei ainakaan kuluttajia edustavan kuluttajaliiton mukaan oo mitään varmaa palautus oikeutta.....

        Näin netti sivuilla:

        KYSYMYS: Voinko purkaa liikkeestä ostamani tuolin kaupan ja vaatia rahat takaisin, kun kotona huomasin, ettei tuoli sittenkään sovi hyvin kotiini?

        VASTAUS: Kauppa on sopimus, joka sitoo sekä elinkeinonharjoittajaa että kuluttajaa. Ns. ”automaattista” virheettömän tuotteen vaihto- tai palautusoikeutta ei ole, jos ei siitä ole erikseen sovittu. Kun on epävarma tuotteen sopivuudesta, kannattaa neuvotella myyjän kanssa palautusmahdollisuudesta.

        Jos sopimukseen päästään, on hyvä pyytää vielä kuittiin merkintä mihin mennessä tuotteen saa palauttaa.

        Useilla tavarataloilla ja liikkeillä on eripituisia aikoja, jolloin ostamansa tuotteen voi vapaasti vaihtaa tai palauttaa ilman erityistä syytä (yleensä aika on myös mainittu kuitissa). Nämä yritykset myöntävät em. oikeudet vapaaehtoisesti.

        Onko täällä nyt oikeasti lukutaidottomia, vai etkö vain ole viitsinyt lukea alkuperäistä viestiä loppuun asti???!!!

        Siinä lukee, että Ex-asiakas tietää, että kauppias voi toimia näin. Kyse on palvelun hyvyydestä!!!....tana!


      • Pölpön pölpön
        sisälukutaitoinen kirjoitti:

        Onko täällä nyt oikeasti lukutaidottomia, vai etkö vain ole viitsinyt lukea alkuperäistä viestiä loppuun asti???!!!

        Siinä lukee, että Ex-asiakas tietää, että kauppias voi toimia näin. Kyse on palvelun hyvyydestä!!!....tana!

        Joe ex-asiakas on sitä mieltä että kaikkea pitää voida ostaa ja palauttaa takaisin mielin määrin niin se on ex-asiakkaan mielipide. On se kummallista että kun jopa kuluttajaliitto muistuttaa, ettei mitään automaattista palautusoikeutta ole, niin TÄMÄ ASIA SE EI VAAN MENE KAALIIN vaikka rautalangasta ja ilmastointiteipistä vääntäisi.


      • Risto
        Pölpön pölpön kirjoitti:

        Joe ex-asiakas on sitä mieltä että kaikkea pitää voida ostaa ja palauttaa takaisin mielin määrin niin se on ex-asiakkaan mielipide. On se kummallista että kun jopa kuluttajaliitto muistuttaa, ettei mitään automaattista palautusoikeutta ole, niin TÄMÄ ASIA SE EI VAAN MENE KAALIIN vaikka rautalangasta ja ilmastointiteipistä vääntäisi.

        Tässä ei väitellä siitä onko kaupalla palautusoikeus vai ei.Niinkuin itse sanoit Kuluttaliitto sanoo ettei automaattista palautusoikeutta ole.Suomeksi: palautusoikeus voi olla muttei se tule automaattisesti.

        Tässä yritetään saada aikaan keskustelua siitä kuuluisiko hyvään palveluun palautusoikeus ja tulisiko kauppojen suoda palautusoikeus.Nythän jollain kaupoilla palautusoikeus on ja jollain taas ei.Kumpi sinusta on parempi? Ja millä perusteella?


    • Kuluttaja.

      Hyvä että joku vielä uskaltaa odottaa rahoilleen vastinetta. Minunkin mielestäni rahalla maksetaan sen tuotteen lisäksi myös palvelusta.
      Ja kyllä minäkin odotan, että ostetun tuotteen voi palauttaa ilman mitään vaihtamisia muihin tuotteisiin, koska se on yleinen käytäntö, johon olen itsekkin tottunut. Tuossa sinunkin kaupassasi on selvästi ollut kyse useiden satojen eurojen kaupasta (yhteensä).

      Kauppa on silloin onnistunut, kun kummatkin osapuolet ovat tyytyväisiä!!!!!

    • Lasten vaunut myös ostanut

      Eihän kaupan ole mikään pakko ottaa takaisin tavaroita. Kuluttajansuoja on tärkeä asia mutta nyt ollaan kyllä vähän harhateillä jos tällaisesta aletaan valittamaan. Kannattaisiko tällä kertaa vikaa etsiä peilistä?

      • Myös pettynyt

        Käsittääkseni kyseessä ei ollut lastenvaunut, vaan pienempi ostos.Tuskinpa kukaan lastenvaunuja ihan harkitsematta ostaakaan...

        Jos pakkaus on avaamaton, mielestäni olisi kohtuullista, että kauppa voisi edes neuvotella sen takaisinottamisesta.Etkö muka itse ole ikinä ostanut tuotetta, jota et sitten olekaan jostain syystä tarvinnut?

        Ja toinen juttu:jos kerran kauppa ei suostu palauttamaan rahoja ostetusta tuotteesta pitäisi siitä mainita selkeästi asiakkaalle jo ennen ostoa.Ei ole mitään hyötyä jos asiakas ei ole tietoinen tästä hyvinkin merkittävästä asiasta.Tänä päivänä näkee kyllä jos jonkinmoista palvelua,että ei voi muuta kuin ihmetellä miten ihmiset suostuvat huonoon palveluun!


      • Tintti

        Olen samaa mieltä Ex-asiakkaan kansssa. On totta, että kaupan ei ole pakko ottaa takaisin sieltä ostettua tavaraa (ellei se ole viallinen)mutta silti monessa kaupassa on mahdollisuus palauttaa tuote ja saada siitä rahat takaisin.
        Kysymys on palveluhalukkuudesta.Kauppiaan on ajateltava kauankantoisesti ja nähtävä kokonaisuus:tässä Ex-asiakkaan tapauksessa ko.liike menetti potentiaalisen asiakkaan,joka olisi ehkä tuonut liikkeelle rahaa jatkossa muiden ostosten muodossa, jos liike olisi tullut vastaan ja he olisivat neuvotelleet palautuksesta.

        Onko sinun mielestä hyvä palvelua se ettei asiakkaalle kerrota myynnin ehtoja(eli esim. että tuotetta ei voi palauttaa yms.)? Entä jos olisit itse ostanut jotain,jota et tarvitsekaan ja saisit tietää ettet voikaan palauttaa tuotetta? Kyllä se varmasti harmittaisi ja vaikuttaisi asiointiisi ko.liikkeessä.


      • Eeva-80
        Tintti kirjoitti:

        Olen samaa mieltä Ex-asiakkaan kansssa. On totta, että kaupan ei ole pakko ottaa takaisin sieltä ostettua tavaraa (ellei se ole viallinen)mutta silti monessa kaupassa on mahdollisuus palauttaa tuote ja saada siitä rahat takaisin.
        Kysymys on palveluhalukkuudesta.Kauppiaan on ajateltava kauankantoisesti ja nähtävä kokonaisuus:tässä Ex-asiakkaan tapauksessa ko.liike menetti potentiaalisen asiakkaan,joka olisi ehkä tuonut liikkeelle rahaa jatkossa muiden ostosten muodossa, jos liike olisi tullut vastaan ja he olisivat neuvotelleet palautuksesta.

        Onko sinun mielestä hyvä palvelua se ettei asiakkaalle kerrota myynnin ehtoja(eli esim. että tuotetta ei voi palauttaa yms.)? Entä jos olisit itse ostanut jotain,jota et tarvitsekaan ja saisit tietää ettet voikaan palauttaa tuotetta? Kyllä se varmasti harmittaisi ja vaikuttaisi asiointiisi ko.liikkeessä.

        Ei kerrota myynnin ehtoja??? HALOOOOO!!!! Haluatko todella, että jokaisen tekemäsi kaupan yhteydessä kassa alkaa ulko muistista luettelemaan "teillä on oikeus päläpälä ja velvollisuus päläpälä sekä lisäksi päläpälä"??? Tervetuloa Ameriikkaan...


      • Tintti
        Eeva-80 kirjoitti:

        Ei kerrota myynnin ehtoja??? HALOOOOO!!!! Haluatko todella, että jokaisen tekemäsi kaupan yhteydessä kassa alkaa ulko muistista luettelemaan "teillä on oikeus päläpälä ja velvollisuus päläpälä sekä lisäksi päläpälä"??? Tervetuloa Ameriikkaan...

        HALOO itsellesi! En tietenkään tarkoittanut koko litaniaa mutta nyt vähintään niinkin olellinen asia tulisi mainita että "tuotteitamme ei voi palauttaa rahaa vastaan". Tai jos ei asiasta mainita suullisesti on se luettava kuitissa. Mielestäni tämä on oleellinen tieto.Vai oletko eri mieltä?


      • toinenkin
        Tintti kirjoitti:

        HALOO itsellesi! En tietenkään tarkoittanut koko litaniaa mutta nyt vähintään niinkin olellinen asia tulisi mainita että "tuotteitamme ei voi palauttaa rahaa vastaan". Tai jos ei asiasta mainita suullisesti on se luettava kuitissa. Mielestäni tämä on oleellinen tieto.Vai oletko eri mieltä?

        Ei kai kukaan halua tuollaista small talkkia joka kauppakäynnille. Eikö se nyt ole ihan yleinen tieto, että palautusoikeus on vain viallisilla tuotteilla tms. TAI jos liike erikseen haluaa mainostaa palautusoikeutta. Muuten ei.


    • Pekka

      En ole asioinut tuossa kaupassa, joten en voi sen osalta kommentoida... yleisesti ottaen olen kuitenkin myös sitä mieltä että kuluttajalla pitäisi olla oikeus palauttaa ostamansa tuote edellyttäen että tuote on käyttämätön ja ehjä.Itse olen ainakin -ne muutamat kerrat kun olen jonkin tuotteet halunnut palauttaa- saanut palautettua ilman ongelmia.Kerran kävi niin että sain lahjaksi kirjan,joka minulla jo oli.Sain palautettua kirjan kauppaan ja he olisivat antaneet rahat siitä (kun ostaja olisi onneksi säästänyt kuitin) mutta halusin kuitenkin vaihtaa sen toiseen kirjaan.Kyllä olisi harmittanut sekä minua että lahjan ostajaa jos kirjasta ei olisi saanut hyvitystä.

    • Eeva-80

      KAtsoppa kuluttajasuojalaki ym., ei kauppaa voi huvikseen purkaa, tarvii olla vika tuotteessa tms. Aina voi tietysti yrittää mutta miksi ?

      • Pekka

        Olen tutustunut kuluttajansuojalakiin ja tiedän säännöt mutta se ei tarkoita että se olisi mielestäni reilua. Kaupan VOI purkaa mutta sitä ei ole pakko purkaa. Ja syitä tuotteen palauttamiseen voi olla monia niinkuin varmaan tiedät.Tässä tietoa sinullekin:

        Kaupan voi peruuttaa, jos

        - myyjä siihen suostuu. Myyjällä on tällöin oikeus kohtuulliseen vahingonkorvaukseen, ns. purkurahaan.
        -liikkeellä on sellainen käytäntö. Monet tavaratalot antavat vapaaehtoisen vaihto- ja palautusoikeuden, jonka ehdot ne voivat itse päättää.
        -tavarassa tai palvelussa on virhe eikä sitä ole mahdollista tai kohtuullista muuten hyvittää, esim. korjaamalla virheen.
        -kyseessä on koti- tai postimyynti, jolloin tuotteen saa palauttaa 14 päivän kuluessa siitä, kun on sen on saanut.


      • Minä vaan

        Oletko ikinä kuullut asiakaspalvelusta? Asiakaspalvelua on se, että asiakkaan tarpeet huomioidaan ja mahdollisiin epäkohtiin pyritään etsimään kumpaakin osapuolta(kauppiasta ja ostajaa) tyydyttävä ratkaisu.Nämä myynninehdot ovat käsittääkseni myymäläkohtaisia ja näin ollen myyjä yksin ei tee päätöstä.Riippuu myymälän käytännöstä voidaanko kauppa purkaa.Hyvä asiakaspalvelu mahdollistaa tuotteen palauttamisen.


    • ***

      Ensinnäkin Lastentarvike myy NIIN jumalattomia määriä, että heille paljon tälläinen nettiboikotti paina! Kuten ei tämän ex-asiakkaankaan kirstuun kantamat muutamat sadat eurot. Toisekseen, liikkellä ei tosiaan ole velvollisuutta ottaa tuotetta takaisin, jos se kerran on virheetön, joka liikkellä on omat sääntönsä asiasta. Tuskin se ylimääräinen sadesuoja sinun budjettiasi kaataa, enemmän taisi maksaa bensat liikkeeseen?

      • Juippi

        Mistä sinä niin varmasti tiedät paljonko Lastentarvikeliike myy?Oletko töissä siellä? Ainakin tunnut kovin hanakasti puolustelevan ko. liikettä... On todella asiakkaan aliarvioimista sanoa, että sinun muutamat sataset eivät meidän kassassa paljoa paina.Uskomatonta tekstiä sinulta!Ja on jo moneen kertaan todettu että liikkeen ei ole pakko ottaa tuotetta takaisin, mutta se on asiakastyytyväisyydestä pois ja täten kassasta pois, jos et sitä ymmärrä hyvä ystäväni!Viisas kauppias ymmärtää tämän ja voi välillä vähän joustaakin...


      • N73

        Oli pakko osallistua tähän keskusteluun. Voi olla että tämän Ex asiakkaan sataset eivät paljoa paina mutta jos sana leviää niin kauppa menettää monia asiakkaita.Kaupalta menee helposti maine jos tulee vähänkään negatiivista palautetta.Ja onneksi on varaa valita mistä tavaransa ostaa! Tuttavani on kertonut, että he ovat joutuneet tappelemaan tämän liikkeen kanssa jonkin tuotteen korjauksesta, eivätkä meinanneet millään tulla vastaan vaikka takuut oli voimassa.Eli kyllä kokemukset puhuvat puolestaan! Itse en ainakaan asioi tällaisessa paikassa,kun on varaa valita ja kun lisäksi tämän liikkeen tavarat eivät ole halvimmasta päästä.


      • Sisko

        On täysin kauppiaasta kiinni miten hän haluaa palvella asiakasta.Osa ei anna palautusoikeutta, ja osa antaa.Kummallakin lienee omat syynsä valitsemaansa käytäntöön.Voitaisiin kuitenkin olettaa, että myyjä jolla on palautusoikeus tuotteilleen,on tyytyväisempiä asiakkaita.Ei tietenkään ole kaupalle eduksi jos asiakkaat vähän väliä palauttavat ahneuksissaan ostamiaan tuotteita mutta palautusoikeuteen voi lisätä sellaisen ehdon, että se otetaan vastaan vaan jos se on esim. avaamaton/käyttämätön jolloin vältytään "vääriltä palautuksilta" (eli esim. tuotetta on saatettu käyttää ja sitten se palautetaan kauppaan).Mielestäni se että tuotteella ei ole palautusoikeutta ei anna kovin luotettavaa kuvaa myyjästä. Eikä sellaisesta paikasta uskalla ostaa mitään kun ei saa takuita siitä että tuotteen voi palauttaa jos se on vääränlainen tms.


      • 4312
        N73 kirjoitti:

        Oli pakko osallistua tähän keskusteluun. Voi olla että tämän Ex asiakkaan sataset eivät paljoa paina mutta jos sana leviää niin kauppa menettää monia asiakkaita.Kaupalta menee helposti maine jos tulee vähänkään negatiivista palautetta.Ja onneksi on varaa valita mistä tavaransa ostaa! Tuttavani on kertonut, että he ovat joutuneet tappelemaan tämän liikkeen kanssa jonkin tuotteen korjauksesta, eivätkä meinanneet millään tulla vastaan vaikka takuut oli voimassa.Eli kyllä kokemukset puhuvat puolestaan! Itse en ainakaan asioi tällaisessa paikassa,kun on varaa valita ja kun lisäksi tämän liikkeen tavarat eivät ole halvimmasta päästä.

        Miksi joku itsekkäästi vaatii saada palauttaa jo kerran ostamansa tuotteen, joka sitten kaupataan jollekin seuraavalle valmiiksi hypisteltynä ja kokeiltuna? Sekö on sitten hyvää palvelua, mitä? Minä ainakin haluan täydellä hinnalla vain käyttämättömiä tuotteita.


      • Essi
        Juippi kirjoitti:

        Mistä sinä niin varmasti tiedät paljonko Lastentarvikeliike myy?Oletko töissä siellä? Ainakin tunnut kovin hanakasti puolustelevan ko. liikettä... On todella asiakkaan aliarvioimista sanoa, että sinun muutamat sataset eivät meidän kassassa paljoa paina.Uskomatonta tekstiä sinulta!Ja on jo moneen kertaan todettu että liikkeen ei ole pakko ottaa tuotetta takaisin, mutta se on asiakastyytyväisyydestä pois ja täten kassasta pois, jos et sitä ymmärrä hyvä ystäväni!Viisas kauppias ymmärtää tämän ja voi välillä vähän joustaakin...

        Näitä boikotteja viritellään muutaman viikon välein mm. vauva-lehden keskusteluissa ja kumma kyllä, Lastentarvike se vaan mennä porskuttaa ja haalii kassaan rahaa.. Minä en ikinä asioisi liikkeessä, johon avaamatonta ja/tai käyttämätöntä tuotetta ei saa palauttaa esim. 7 päivän sisällä, mutta heillä on ilmeisesti niin hyvät merkit tai muuten hyvin myyvät myyjät, että kauppa käy. Eivätkä varmaan mainosta sitä, että palautusoikeutta ei ole...?


      • Äityli
        Essi kirjoitti:

        Näitä boikotteja viritellään muutaman viikon välein mm. vauva-lehden keskusteluissa ja kumma kyllä, Lastentarvike se vaan mennä porskuttaa ja haalii kassaan rahaa.. Minä en ikinä asioisi liikkeessä, johon avaamatonta ja/tai käyttämätöntä tuotetta ei saa palauttaa esim. 7 päivän sisällä, mutta heillä on ilmeisesti niin hyvät merkit tai muuten hyvin myyvät myyjät, että kauppa käy. Eivätkä varmaan mainosta sitä, että palautusoikeutta ei ole...?

        Vika on siinä,että suomalaiset eivät juuri koskaan-tai ainakin äärimmäisen harvoin-valittavat mistään vaan tyytyvät osaansa.
        Lastentarvike on ehkä toiminut lain mukaan oikein mutta silti vastoin sitä käsitystä,joka suurimmalla osalla ihmisistä on hyvästä palvelusta.Luulisi Lastentarvikkeen silti olevan kiinnostunut mitä mieltä heidän palveluistaan ollaan. Mutta ehkä heillä riittää uusia asiakkaita, jotka innoissaan esikoista odotellessaan ostavat paljon ja tuovat rahaa.


    • en ymmärrä

      Palautusoikeus on vain sellaisilla liikkeillä jotka sen omatoimisesti ovat päättäneet antaa. Jos tällä liikkeellä ei ole palautusoikeutta niin tarkoittaako se "huonoa palvelua"?

      • Lapsellinen

        Kyllä tarkoittaa, koska monella liikkeellä on täysi palautusoikeus. Silloin siis näiden kahden liikkeen palveluhalukkuudessa on eroa.
        Ex asiakkaan viestissä lukee, että tuote oli vieläpä avaamattomassa paketissa. Eli kukaan ei ole hypistellyt sitä. Ja mitä haittaa liikkeelle olisi jos se palauttaisi rahat asiakkaalle?

        Laillinenkin teko voi olla moraalisesti väärin.


      • holhousvaltio???
        Lapsellinen kirjoitti:

        Kyllä tarkoittaa, koska monella liikkeellä on täysi palautusoikeus. Silloin siis näiden kahden liikkeen palveluhalukkuudessa on eroa.
        Ex asiakkaan viestissä lukee, että tuote oli vieläpä avaamattomassa paketissa. Eli kukaan ei ole hypistellyt sitä. Ja mitä haittaa liikkeelle olisi jos se palauttaisi rahat asiakkaalle?

        Laillinenkin teko voi olla moraalisesti väärin.

        Pitääkö sitten mennä asioimaan sellaiseen liikkeeseen, jos kerran haluaa ehdottomasti palautusoikeuden?


      • Ex asiakas!!!
        holhousvaltio??? kirjoitti:

        Pitääkö sitten mennä asioimaan sellaiseen liikkeeseen, jos kerran haluaa ehdottomasti palautusoikeuden?

        Hyvä löysit pointin!!! Kannattaa valita liike, jossa on palautusoikeus. Suurimmassa osassa myymälöitä on täysi palautusoikeus.

        Emme olisikaan asioineet kyseisessä liikkeessä, jos olisimme tienneet ko. firman linjauksesta.

        Opimme tästä sen, että kannattaa aina selvittää millainen palautusoikeus tuotteella on ennenkuin ostaa sen.

        Nyt tiedämme ja te tiedätte tämän myymälän palautusoikeuksista ja se oli tavoitteenikin.


      • ettei aina voi palauttaa
        Ex asiakas!!! kirjoitti:

        Hyvä löysit pointin!!! Kannattaa valita liike, jossa on palautusoikeus. Suurimmassa osassa myymälöitä on täysi palautusoikeus.

        Emme olisikaan asioineet kyseisessä liikkeessä, jos olisimme tienneet ko. firman linjauksesta.

        Opimme tästä sen, että kannattaa aina selvittää millainen palautusoikeus tuotteella on ennenkuin ostaa sen.

        Nyt tiedämme ja te tiedätte tämän myymälän palautusoikeuksista ja se oli tavoitteenikin.

        Oletan, ettet nyt sentään mikään teini enää ole, joten tuntuu hassulta, että nyt vasta havahduit siihen, että kaikkea ei aina voikaan palauttaa. Minä olen pitänyt jo ties kuinka kauan itsestään selvänä, että ei tuotteita niin vaan palautella, ja riippumatta siitä miten varma ostoksestani olen, aina varmistan palautusoikeuden.

        Omassa työssäni törmään paljon ihmisiin, jotka olettavat, että joku muu aina hoitaa puolesta kaiken, siis tässäkin tapauksessa oletat, että myyjän olisi automaattisesti pitänyt sinulle kertoa, onko palautusoikeutta vai ei. Itse en ole havainnut, että muissakaan liikkeissä tällainen kerrottaisiin jokaiselle asiakkaalle aina erikseen. Ehkä myyjällä on ollut kiireinen päivä ja ei hoksannut, että juuri teille asiasta olisi pitänyt kertoa.
        En halua puolustella myyjää tai väheksyä asiakaspalvelun merkitystä, mutta toisaalta, mielestäni asiakkaallakin on jonkinlaista vastuuta, varsinkin kun palautusoikeutta ei lain mukaan välttämättä tarvitse antaa. Joku kirjoittaja mainitsi pullamössäkansasta ja pakko myöntää, että valituksesi palautusoikeiden puuttumisesta toi juuri tämän mieleen.

        Terv. nainen 30v., tuleva äiti


    • Saman palvelun kokenut

      Minä ja vaimoni koimme saman kohtelun noin vuosi sitten.
      Emme todellakaan ole enää menossa kyseiseen petikon helmeen ostamaan lapsellemme yhtään mitään!
      Kyllä tuotteella joka on vielä avaamattomassa paketissa,täytyy olla palautus oikeus ja saada rahat takaisin.
      Tiedän että näitäkin liikkeitä on olemassa.

    • Marjaana VLK

      Olen samaa mieltä monien tätä valittamista ihmetelleiden kanssa. Eikö voisi itse ottaa vähän vastuuta tekemisistään, eikä aina huutaa kuluttajasuojaa ja kauppaliikkeitä apuun, jos on tehnyt itse virheen. Kohta varmaan vaaditaan, että Kela antaisi takuun kaikille ostoksille siltä varalta ettei kauppias suostu ottamaan Arvoisan Asiakkaan sadesuojaa takaisin. Vähän jotain rajaa jo tälle marinalle kiitos.

      • Taviskuluttaja

        "Jos on tehnyt itse virheen"... Minun nähdäkseni ainoa virhe tässä jutussa on tapahtunut kaupan osalta kun he eivät ole kertoneet,että tuotetta ei voi palauttaa rahoja vastaan.Asiakas on ostanut tuotteen siinä uskossa että hän voi sen palauttaa jos se ei ole sopiva."Kai myyjälläkin joku vastuu on etenkin kun normaalisti on totuttu palveluun,joka sallii palautuksen rahoja vastaan edellyttäen että tuotetta ei ole käytetty.Itselleni ei olisi tullut mieleenikään kysyä,että voiko tuotteen palauttaa jos ei se oli sopiva,kun on kuitit ja paketti on avaamaton.Kaupalle ei olisi tullut tästä mitään harmia ja he olisivat saaneet pitää asiakkaansa.

        Niin se vaan on, että kuluttajansuoja on mennyt tässä asiassa huonompaan päin. Kuluttaja joutuu olemaan entistä valppaampana tässä kapitalismin pyörässä, jossa kauppiaat myyvät ahneesti ja "unohtavat" kuitenkin mainita niinkin oleellisen asian kuin palautusoikeus.


      • Myös isä

        Minä en taas ymmärrä teitä, jotka ette ole tavallisen kuluttajan puolella vaan olette heti puolustamassa kauppiasta. Enkä kyllä ymmärrä kauppiastakaan,joka myy tuotteen asiakkaalle kertomatta "poikkeuksellisista" palautusoikeuksista.Tulee vähän mieleen että tässä on ajateltu että palautuoikeus on vain sivuseikka kunhan saadaan myytyä paljon.Se taas on asiakkaan huijaamista ja siitä on syytäkin olla tuohtunut...


      • EI-YRITTÄJÄ
        Myös isä kirjoitti:

        Minä en taas ymmärrä teitä, jotka ette ole tavallisen kuluttajan puolella vaan olette heti puolustamassa kauppiasta. Enkä kyllä ymmärrä kauppiastakaan,joka myy tuotteen asiakkaalle kertomatta "poikkeuksellisista" palautusoikeuksista.Tulee vähän mieleen että tässä on ajateltu että palautuoikeus on vain sivuseikka kunhan saadaan myytyä paljon.Se taas on asiakkaan huijaamista ja siitä on syytäkin olla tuohtunut...

        Onko se nyt aivan mahdotonta käsittää, että PALAUTUSOIKEUS ON POIKKEUS, ei se että ei ole palautusoikeutta. Suurin osa kaupoista ei anna palautusoikeutta - ENTÄ SITTEN????


      • EI-YRITTÄJÄ
        Taviskuluttaja kirjoitti:

        "Jos on tehnyt itse virheen"... Minun nähdäkseni ainoa virhe tässä jutussa on tapahtunut kaupan osalta kun he eivät ole kertoneet,että tuotetta ei voi palauttaa rahoja vastaan.Asiakas on ostanut tuotteen siinä uskossa että hän voi sen palauttaa jos se ei ole sopiva."Kai myyjälläkin joku vastuu on etenkin kun normaalisti on totuttu palveluun,joka sallii palautuksen rahoja vastaan edellyttäen että tuotetta ei ole käytetty.Itselleni ei olisi tullut mieleenikään kysyä,että voiko tuotteen palauttaa jos ei se oli sopiva,kun on kuitit ja paketti on avaamaton.Kaupalle ei olisi tullut tästä mitään harmia ja he olisivat saaneet pitää asiakkaansa.

        Niin se vaan on, että kuluttajansuoja on mennyt tässä asiassa huonompaan päin. Kuluttaja joutuu olemaan entistä valppaampana tässä kapitalismin pyörässä, jossa kauppiaat myyvät ahneesti ja "unohtavat" kuitenkin mainita niinkin oleellisen asian kuin palautusoikeus.

        Älytöntä vaatia tuollaista. Minä en ainakaan tarvitse mitään muistutuksia selvästä asiasta. Eihän tehdyille ostoksille ole mitään automaattista purkuoikeutta kuin postimyynnissä ja muutamassa muussa liikkeessä.


      • Myös isä
        EI-YRITTÄJÄ kirjoitti:

        Onko se nyt aivan mahdotonta käsittää, että PALAUTUSOIKEUS ON POIKKEUS, ei se että ei ole palautusoikeutta. Suurin osa kaupoista ei anna palautusoikeutta - ENTÄ SITTEN????

        Ei tarvitse sillä kaikki ne kaupat joissa olen asioinut ovat antaneet palautusoikeuden.


      • Jay
        EI-YRITTÄJÄ kirjoitti:

        Älytöntä vaatia tuollaista. Minä en ainakaan tarvitse mitään muistutuksia selvästä asiasta. Eihän tehdyille ostoksille ole mitään automaattista purkuoikeutta kuin postimyynnissä ja muutamassa muussa liikkeessä.

        Automaattista purkuoikeutta ei ole mutta suuri osa liikkeistä antaa vapaaehtoisen palautusoikeuden esim. Anttila, Sokos,Stockmann jne. Kutsun sitä hyväksi asiakaspalveluksi ja siitähän tässä keskustelussa on loppujen lopuksi kysymys.
        Lastentarvike ei varmasti ole ainoa liike joka ei anna palautusoikeutta ja se on heidän valintansa.Moni kuluttaja kuitenkin näkee palautusoikeuden tärkeänä asiana ja valitsee ostopaikkansa sen perusteella.


      • Kyllästynyt
        EI-YRITTÄJÄ kirjoitti:

        Älytöntä vaatia tuollaista. Minä en ainakaan tarvitse mitään muistutuksia selvästä asiasta. Eihän tehdyille ostoksille ole mitään automaattista purkuoikeutta kuin postimyynnissä ja muutamassa muussa liikkeessä.

        Lukekaa hyvät ihmiset alkuperäinen viesti!!! Kaikki jauhavat siitä onko kaupan pakko ottaa takaisin tuote vaiko ei... Alkuperäinen viesti ei missään vaiheessa väittänyt että Lastentarvikkeen olisi pitänyt ottaa tuote takaisin vaan hän ilmaisi pettyneensä kyseiseen kauppaan koska hän ei ollut tietoinen siitä että tuotetta ei voi palauttaa..
        Kaikille on varmasti tullut jo selväksi että vaikka suurella osalla kaupoista palautusoikeus on, niin löytyy myös kauppoja, jotka eivät palauta rahoja takaisin ostetusta tuotteesta. Eli riippuu siis kaupasta. Kehoitan sekä myyjiä että ostajia valppauteen kauppoja tehdessä jotta pettymyksiltä vältytään!


      • mielenstäni
        Kyllästynyt kirjoitti:

        Lukekaa hyvät ihmiset alkuperäinen viesti!!! Kaikki jauhavat siitä onko kaupan pakko ottaa takaisin tuote vaiko ei... Alkuperäinen viesti ei missään vaiheessa väittänyt että Lastentarvikkeen olisi pitänyt ottaa tuote takaisin vaan hän ilmaisi pettyneensä kyseiseen kauppaan koska hän ei ollut tietoinen siitä että tuotetta ei voi palauttaa..
        Kaikille on varmasti tullut jo selväksi että vaikka suurella osalla kaupoista palautusoikeus on, niin löytyy myös kauppoja, jotka eivät palauta rahoja takaisin ostetusta tuotteesta. Eli riippuu siis kaupasta. Kehoitan sekä myyjiä että ostajia valppauteen kauppoja tehdessä jotta pettymyksiltä vältytään!

        Kyllä tässä lähinnä siitä intetään, että pitääkö kaupan ottaa tuote takaisin sen takia, että asiakas ei ole varmistanut palautusoikeutta ennen kauppaa.


      • J.U. Risti
        Jay kirjoitti:

        Automaattista purkuoikeutta ei ole mutta suuri osa liikkeistä antaa vapaaehtoisen palautusoikeuden esim. Anttila, Sokos,Stockmann jne. Kutsun sitä hyväksi asiakaspalveluksi ja siitähän tässä keskustelussa on loppujen lopuksi kysymys.
        Lastentarvike ei varmasti ole ainoa liike joka ei anna palautusoikeutta ja se on heidän valintansa.Moni kuluttaja kuitenkin näkee palautusoikeuden tärkeänä asiana ja valitsee ostopaikkansa sen perusteella.

        Tässä keskustelussa ei kyllä ole mistään muusta kysymys kuin siitä että yksittäinen hieman tietämätön kuluttaja yrittää virheestään katkerana mustamaalata lain ja varsin yleisen käytännön mukaan toimivaa liikettä.

        On kokonaan eri asia toivoa, että palautusoikeus laajenisi. Ei siihen tarvita mitään yhden satunnaisen liikkeen mollauskampanjaa vaan järkevää vaikuttamista.


      • Ex-asiakas
        mielenstäni kirjoitti:

        Kyllä tässä lähinnä siitä intetään, että pitääkö kaupan ottaa tuote takaisin sen takia, että asiakas ei ole varmistanut palautusoikeutta ennen kauppaa.

        Ilmeisesti et ole lukenut alkuperäistä viestiä kokonaa, kun et nähtävästi tiedä mistä intetään!! Ei todellakaan siitä, saako näin tehdä, vaan aivan muusta.


    • Ex asiakas!!!

      Nyt pitää muistuttaa, että kyseessä ei ole mikään nettiboikotti vaan kannanotto kyseisen myymälän toimintatavasta.
      Tarkoitus ei ole mustamaalata ko. yritystä vaikkakin alkuperäinen viesti oli tiukkaan sävyyn kirjoitettu. Yksi tämän keskustelun tarkoitus on saattaa heidän tietoonsa asiakkaidensa mielipiteitä ikäänkuin parannusehdotuksina.

      Lisäisin vielä pari faktaa tapahtumasta.
      Palautusoikeudesta ei tullut suoraan kysyttyä, mutta puhuimme siitä vaimoni kanssa. Vieressä oleva myyjä ei noteerannut mitenkään vaikka kuuli keskustelumme. Koen sen niin, että myyjä ei toiminut moraalisesti oikein.

      • mia

        Ensin ajattelin, että kaikesta p...sta jaksetaankin jankuttaa, mutta en voinut olla osallistumatta keskusteluun!

        On kaupankäynti mennyt vaikeaksi, kun täytyy jo miettiä myyjän moraalista oikeudentuntoa... Toimitko itse moraalisesti oikein, kun haluat purkaa kaupan pelkästään siitä syystä, ettet ole harkinnut asioita tarpeeksi? Pitäisikö myyjän puuttua kahden asiakkaan keskusteluun, jotta hän toimisi moraalisesti oikein?

        Voi herranen aika.


      • Ex-asiakas
        mia kirjoitti:

        Ensin ajattelin, että kaikesta p...sta jaksetaankin jankuttaa, mutta en voinut olla osallistumatta keskusteluun!

        On kaupankäynti mennyt vaikeaksi, kun täytyy jo miettiä myyjän moraalista oikeudentuntoa... Toimitko itse moraalisesti oikein, kun haluat purkaa kaupan pelkästään siitä syystä, ettet ole harkinnut asioita tarpeeksi? Pitäisikö myyjän puuttua kahden asiakkaan keskusteluun, jotta hän toimisi moraalisesti oikein?

        Voi herranen aika.

        Miten niin en ole harkinnut tarpeeksi???
        Olinhan varma, että ostamaani sadesuojaa tarvitaan. En satu omistamaan kristallipalloa, josta olisi nähnyt, että seuraavana päivänä saan samanlaisen ilmaiseksi.


      • Saija
        mia kirjoitti:

        Ensin ajattelin, että kaikesta p...sta jaksetaankin jankuttaa, mutta en voinut olla osallistumatta keskusteluun!

        On kaupankäynti mennyt vaikeaksi, kun täytyy jo miettiä myyjän moraalista oikeudentuntoa... Toimitko itse moraalisesti oikein, kun haluat purkaa kaupan pelkästään siitä syystä, ettet ole harkinnut asioita tarpeeksi? Pitäisikö myyjän puuttua kahden asiakkaan keskusteluun, jotta hän toimisi moraalisesti oikein?

        Voi herranen aika.

        Onko mielestäsi oikein ettei myyjä oikaissut asiaa vaikka kuuli keskustelun vierestä? Jos se on mielestäsi oikein, niin on sinunkin oikeustajussa tarkistamisen varaa...

        Käsitin myös että tavara oli ostohetkellä tarpeellinen ja osoittutui vasta myöhemmin tarpeettomaksi.Osoittaako se sinusta harkitsemattomuutta että ostaa jotain sellaista jonka uskoo tarvitsevansa?


      • ALF
        mia kirjoitti:

        Ensin ajattelin, että kaikesta p...sta jaksetaankin jankuttaa, mutta en voinut olla osallistumatta keskusteluun!

        On kaupankäynti mennyt vaikeaksi, kun täytyy jo miettiä myyjän moraalista oikeudentuntoa... Toimitko itse moraalisesti oikein, kun haluat purkaa kaupan pelkästään siitä syystä, ettet ole harkinnut asioita tarpeeksi? Pitäisikö myyjän puuttua kahden asiakkaan keskusteluun, jotta hän toimisi moraalisesti oikein?

        Voi herranen aika.

        Älä lue näitä juttuja jos alkaa heti ketuttaa... musta tässä on ollut hyvää keskustelua siitä mitä on hyvä ja huono palvelu ja mielipiteitähän varmasti riittää loputtomiin..
        Mun mielestä asiakasta ei voi syyttää harkitsemattomuudesta jos on ostanut tavaran hyvässä uskossa ja saakin sitten seuraavana päivänä samanlaisen tuttavalta.Vai soitatko itse aina kaikki tutut läpi ennen kauppaan menoa ja kysyt olisko sulla antaa se ja se kun oon menossa muuten ostamaan..?
        Ja myyjän OLISI PITÄNYT kuullessaan puuttua keskusteluun ja mainita vaikka että "tuotteilla ei ole palautusoikeutta vaan vaihtooikeus".Kaikki eivät,anteeksi vaan,tiedä sitä automaattisesti...


    • Pikkukauppojen uskollinen a...

      Me olemme aina saaneet KAIKISSA Lastentarvike-kaupoissa huonoa palvelua. En tiedä, mistä ihmeestä se oikein johtuu. Aivan kuin myyjille olisi annettu säännös, jossa kehotetaan käyttäytymään ylimielisesti asiakkaita kohtaan!?

      Joka tapauksessa näyttäisi "lähes monopoli" toimivan, kun suurin ketju, niin tylyimmät asenteet. Ja mitään alennuksiahan ei anneta, vaikka kuinka suuresta ostoksesta olisi kysymys. (Muutenkin Lastentarvikkeella on poikkeuksellisen yläkanttiin hinatut katteet, vertailtu on ulkomaisia hintoja ihan tavallisissa tuotteissa, ei vaunuissa, jopa 100%)

      Kannattaisi mieluummin miettiä, ostaisiko vaikka pienemmistä lastentarvikkeita myyvistä liikkeistä, niitä on varmaan joka kaupungissa, jotka sitkistelevät Lastentarvikkeen varjossa. Näin minäkin olen kannattanut pienempiä yrityksiä, se on ollut oma vastalauseeni törkeille hinnoille (joku raja niissäkin tulisi olla).

      Ja vaikka rahoja takaisin ei tarvitsisi antaa, olisi hyvä asiakaspalvelu tässä tapauksessa voinut joustaa. Kyseessä on nimenomaan hyvä asiakaspalvelu! Se on sitä parasta mainosta!

    • Isä04

      Ostimme viime kesänä k.o liikkestä myöskin vaunut, ja niihin ainakin sai ihan ilmaiseksi sadesuojan ja itikkaverhon, eli ilmeisesti kyseessä on aika pieni hintainen tuote. Omaa järkeä kannattaisi varmaan käyttää ja vaunuja yms kalliimpia ostoksia tehtäessä voi hyvin tinkiä tarvikkeita ilmaiseksi.

      Tässä tapauksessa, kuten todettua, Lastentarvike on toiminut lainmukaisesti, mutta se, onko toiminta ollut firman maineen ja jatkon kannalta viisasta, on eri asia.

      Oliko Teillä tilanne sellainen, että ette tarvinneet mitään muuta tuotetta, jolloin olisitte voineet hyvin vaihtaa sadesuojan johonkin muuhun tarvikkeeseen? Kannattaako ruveta näin netissä nostamaan meteliä asiasta?

    • rautis

      Jokainen vähänkin ostoksia tehnyt kuluttaja tietää että yleinen käytäntö on, ettei kauppaa tarvitse purkaa ellei tuotteessa ole virhettä, josta ei ole ilmoitettu. Vähemmistönä ovat ne liikkeet, jotka suostuvat kaupan purkuun muutoin, ja varmasti kyllä ilmoittavat asiasta etukäteen. Aivan hyvää palvelua on suostua vaihtamaan tuote tai antaa lahjakortti.

      Monet nykyisin haluavat sälyttää kaiken vastuun toimistaan muille, vaikka ostopäätöksenkin tekee tietysti ostaja. Ja vielä kun noin pienestä ostoksesta on kyse, niin ihmettelen että sitä joku jaksaa niin kovasti harmitella että ihan nettiin kirjoittaa ja ehdottaa boikottia.

      Kannattaisi koulussa pitää korvat auki taloustiedon tunneilla...

      • Halli

        Kukaan ei ole ehdottanut mitään boikottia vaan kirjoittaja oli harmistunut ko. tapauksesta ja halusi tuoda esiin oman mielipiteensä.Minusta hän on täysin oikeutettu siihen.

        Kuten hyvin tiedämme hyvä/huono asiakaspalvelu on suhteellinen käsite eli se merkitsee eri asiaa eri ihmisille.Ja uskoisin että suurimman osan mielestä täysi palautusoikeus OLISI hyvää palvelua. Harmi vain että kaupat ovat voittoa tavoitellessaan evänneet tämän asiakkaan kannalta hyvin olennaisen edun!


      • Humanisti
        Halli kirjoitti:

        Kukaan ei ole ehdottanut mitään boikottia vaan kirjoittaja oli harmistunut ko. tapauksesta ja halusi tuoda esiin oman mielipiteensä.Minusta hän on täysin oikeutettu siihen.

        Kuten hyvin tiedämme hyvä/huono asiakaspalvelu on suhteellinen käsite eli se merkitsee eri asiaa eri ihmisille.Ja uskoisin että suurimman osan mielestä täysi palautusoikeus OLISI hyvää palvelua. Harmi vain että kaupat ovat voittoa tavoitellessaan evänneet tämän asiakkaan kannalta hyvin olennaisen edun!

        Tässä nyt vähän riippuu katsooko asiaa ostajan vai myyjän näkövinkkelistä.Täällä ilmeisesti löytyy molempia kun on puolesta ja vastaan. Haluaisin vaan muistuttaa että niin myyjät kuin asiakkaatkin ovat yksilöitä eivätkä aina toimi saman kaavan mukaan.Molemmissa voi olla ns. inhimillisiä vikoja.Kukaanhan ei ole täydellinen.

        Tietämättä kaikkia yksityiskohtia tästä alkuperäisestä jutusta haluan todeta että kyllä asiakaan tarpeet tulisi aina huomioida.Enkä tarkoita tällä sitä että asiakas olisi aina oikeassa mutta fakta joka tapauksessa on että ilman asiakkaita ei ole liiketoimintaa ja jokainen asiakas on tai ainakin pitäisi olla yhtä tärkeä. Palvelun tulisi aina olla yksilöllistä koska on erilaisia tarpeita ja jokainen asiakas on erilainen.


      • Mamma

        Uskoisin että nimenomaan moni ei tiedä/tule ajatelleeksi ettei tuotetta voi palauttaa rahoja vastaan.Ainakin itse olen äärimmäisen harvoin joutunut palauttamaan tuotetta,jonka vuoksi en myöskään ole "törmännyt" tähän palautusasiaan. Vastuu on mielestäni molemmilla sekä ostajalla että myyjällä. Kyllä myyjän silti olisi pitänyt korjata kuulemansa jos selvästi kuulee asiakkaan puhuvan palautuksesta muutenhan asiakas nimenomaan jää siihen uskoon,että palautus onnistuu muitta mutkitta. Tämä esimerkkitapaus lienee vain yksi tapaus muiden joukossa.


      • noin ....
        Halli kirjoitti:

        Kukaan ei ole ehdottanut mitään boikottia vaan kirjoittaja oli harmistunut ko. tapauksesta ja halusi tuoda esiin oman mielipiteensä.Minusta hän on täysin oikeutettu siihen.

        Kuten hyvin tiedämme hyvä/huono asiakaspalvelu on suhteellinen käsite eli se merkitsee eri asiaa eri ihmisille.Ja uskoisin että suurimman osan mielestä täysi palautusoikeus OLISI hyvää palvelua. Harmi vain että kaupat ovat voittoa tavoitellessaan evänneet tämän asiakkaan kannalta hyvin olennaisen edun!

        "Harmi vain että kaupat ovat voittoa tavoitellessaan evänneet tämän asiakkaan kannalta hyvin olennaisen edun!"

        Juu markkinataloudessa yrityksen idea on tuottaa omistajilleen voittoa. Palautusoikeudesta voinee aina erikseen sopia, ennekuin tuotteen ostaa. Muutenkin kannattaisi ostoksiaan hieman harkita, ihan vaan vinkkinä. Ei kai yksityisen yrittäjän tehtävä voi olla tuottaa yhteiskunnallisia palveluita.


      • Ostaja
        noin .... kirjoitti:

        "Harmi vain että kaupat ovat voittoa tavoitellessaan evänneet tämän asiakkaan kannalta hyvin olennaisen edun!"

        Juu markkinataloudessa yrityksen idea on tuottaa omistajilleen voittoa. Palautusoikeudesta voinee aina erikseen sopia, ennekuin tuotteen ostaa. Muutenkin kannattaisi ostoksiaan hieman harkita, ihan vaan vinkkinä. Ei kai yksityisen yrittäjän tehtävä voi olla tuottaa yhteiskunnallisia palveluita.

        Jos minulta kysytään kumpaan kauppaan menen mieluummin ostoksille, kauppaan jossa on täysi palautusoikeus (esim. rahat takaisin 14vrk.sisällä avaamattomasta paketista) tai ei palautusoikeutta, vain vaihto toiseen tuotteeseen, niin kummassakohan asioisin Hmm...

        Tällainen umpiluupääkin ymmärtää kumpi kauppa myy enemmän. Kyse ei ole yhteiskunnallisista palveluista, vaan kauppiaan palveluista. On se markkinatalous ihmeellistä, kun tuollaista opetetaan.

        Tuossa linkissä sinulle harkitsemattomuutta.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=4500000000000372&posting=22000000007948360


      • Sedu
        noin .... kirjoitti:

        "Harmi vain että kaupat ovat voittoa tavoitellessaan evänneet tämän asiakkaan kannalta hyvin olennaisen edun!"

        Juu markkinataloudessa yrityksen idea on tuottaa omistajilleen voittoa. Palautusoikeudesta voinee aina erikseen sopia, ennekuin tuotteen ostaa. Muutenkin kannattaisi ostoksiaan hieman harkita, ihan vaan vinkkinä. Ei kai yksityisen yrittäjän tehtävä voi olla tuottaa yhteiskunnallisia palveluita.

        Olen samaa mieltä siinä,että yrityksen tarkoitus ei ole tehdä hyväntekeväisyyttä MUTTA niinkuin jo monesti tässä keskustelussa on tullut ilmi kyse onkin hyvästä asiakaspalvelusta!Minusta täällä väitellään ihan väärästä asiasta.Kaikki ovat samaa mieltä siitä että tuotetta ei ollut pakko ottaa takaisin.Kyse on siitä olisiko ollut hyvää palvelua että kauppa olisi tullut asiassa vastaan ostajaa.Ja tässäkin tapauksessa myyjä olisi voinut ehdottaa avointa kauppaa kun kuuli ostajien keskustelun ja huomasi heidän epäröinnin asian suhteen.Sanokaa mitä sanotte mutta se olisi ollut hyvää palvelua!!!


      • Jo pappa
        noin .... kirjoitti:

        "Harmi vain että kaupat ovat voittoa tavoitellessaan evänneet tämän asiakkaan kannalta hyvin olennaisen edun!"

        Juu markkinataloudessa yrityksen idea on tuottaa omistajilleen voittoa. Palautusoikeudesta voinee aina erikseen sopia, ennekuin tuotteen ostaa. Muutenkin kannattaisi ostoksiaan hieman harkita, ihan vaan vinkkinä. Ei kai yksityisen yrittäjän tehtävä voi olla tuottaa yhteiskunnallisia palveluita.

        Kirjoittaja on siinä oikeassa että markkinataloudessa on kyllä tarkoitus tehdä voittoa mutta ei hinnalla millä hyvänsä.Hyvästä kaupanteosta seuraa luonnollisesti sekä tyytyväinen kauppias että tyytyväinen asiakas.Se on tavoite, jotta kaupankäynti voisi jatkua menestyksekkäästi.Ikävä tosiasia on että tyytymätön asiakas ei tule uudestaan ja se on taas kaupan kannalta huono asia.Jokainen kauppa arvioi itse mikä on kannattavaa,tiukan kauppapolitiikan noudattaminen ja ehkä asiakkaan menettäminen vaiko joustava yhteistyö,jossa asioista neuvotellaan tapauskohtaisesti.Entisenä kauppiaana voin sanoa että hankaliakin asiakkaita tietysti sattuu matkan varrella mutta kompromissiin päästään aina jos on halua.Ja usein se asiakas leppyy jo pelkällä hyvän asenteen ja palveluhalukkuuden osoituksella.On valitettavaa että nykyään tapaa kovin harvoin asiallisia ja palveluhalukkaita myyjiä, toki heitäkin on mutta harvassa.Palveluasenteissa olisi paljon muuttamisen varaa.Palveluammatti on vaativa ala.


      • Anni
        Jo pappa kirjoitti:

        Kirjoittaja on siinä oikeassa että markkinataloudessa on kyllä tarkoitus tehdä voittoa mutta ei hinnalla millä hyvänsä.Hyvästä kaupanteosta seuraa luonnollisesti sekä tyytyväinen kauppias että tyytyväinen asiakas.Se on tavoite, jotta kaupankäynti voisi jatkua menestyksekkäästi.Ikävä tosiasia on että tyytymätön asiakas ei tule uudestaan ja se on taas kaupan kannalta huono asia.Jokainen kauppa arvioi itse mikä on kannattavaa,tiukan kauppapolitiikan noudattaminen ja ehkä asiakkaan menettäminen vaiko joustava yhteistyö,jossa asioista neuvotellaan tapauskohtaisesti.Entisenä kauppiaana voin sanoa että hankaliakin asiakkaita tietysti sattuu matkan varrella mutta kompromissiin päästään aina jos on halua.Ja usein se asiakas leppyy jo pelkällä hyvän asenteen ja palveluhalukkuuden osoituksella.On valitettavaa että nykyään tapaa kovin harvoin asiallisia ja palveluhalukkaita myyjiä, toki heitäkin on mutta harvassa.Palveluasenteissa olisi paljon muuttamisen varaa.Palveluammatti on vaativa ala.

        Kyllähän kaupan ensisijaisesti tulee tehdä voittoa, mikäli hengissä meinaa pysyä. Sen sijaan ihmettelen tätä nimenomaan Lastentarvikkeen niuhaa suhtautumista asiakkaaseen sen jälkeen, kun kaupat on tehty ja rahat kassaan kilahtaneet. Kiinnostaako asiakas heitä vain niin kauan, että saavat kaupattua tuliterät vaunut 700 eurolla ja se on tervemenoa sen jälkeen? Onko lastentarvikeala tästä poikkeus, eli sama asiakas ei enää palaa uudelleen esim. turvaistuinostoksille?


      • vastaan
        Jo pappa kirjoitti:

        Kirjoittaja on siinä oikeassa että markkinataloudessa on kyllä tarkoitus tehdä voittoa mutta ei hinnalla millä hyvänsä.Hyvästä kaupanteosta seuraa luonnollisesti sekä tyytyväinen kauppias että tyytyväinen asiakas.Se on tavoite, jotta kaupankäynti voisi jatkua menestyksekkäästi.Ikävä tosiasia on että tyytymätön asiakas ei tule uudestaan ja se on taas kaupan kannalta huono asia.Jokainen kauppa arvioi itse mikä on kannattavaa,tiukan kauppapolitiikan noudattaminen ja ehkä asiakkaan menettäminen vaiko joustava yhteistyö,jossa asioista neuvotellaan tapauskohtaisesti.Entisenä kauppiaana voin sanoa että hankaliakin asiakkaita tietysti sattuu matkan varrella mutta kompromissiin päästään aina jos on halua.Ja usein se asiakas leppyy jo pelkällä hyvän asenteen ja palveluhalukkuuden osoituksella.On valitettavaa että nykyään tapaa kovin harvoin asiallisia ja palveluhalukkaita myyjiä, toki heitäkin on mutta harvassa.Palveluasenteissa olisi paljon muuttamisen varaa.Palveluammatti on vaativa ala.

        Mutta tulihan kauppa vastaan tarjoamalla lahjakorttia/vaihtoa toiseen tuotteseen. Ko. ostaja ei sitä huolinut, joten ei varmaan muutenkaan olisi enään kauppaan tulossa....


      • Tuokko
        vastaan kirjoitti:

        Mutta tulihan kauppa vastaan tarjoamalla lahjakorttia/vaihtoa toiseen tuotteseen. Ko. ostaja ei sitä huolinut, joten ei varmaan muutenkaan olisi enään kauppaan tulossa....

        Mistä olet lukenut ettei ko.asiakas huolinut lahjakorttia? Niin ei lue missään... Alkuperäistä viestiä lainatakseni "pakkokäytämme kuitenkin lahjakorttimme johonkin tarkkaan harkittuun tuotteeseen, jonka VARMASTI tarvitsemme".


      • InterCity2
        Sedu kirjoitti:

        Olen samaa mieltä siinä,että yrityksen tarkoitus ei ole tehdä hyväntekeväisyyttä MUTTA niinkuin jo monesti tässä keskustelussa on tullut ilmi kyse onkin hyvästä asiakaspalvelusta!Minusta täällä väitellään ihan väärästä asiasta.Kaikki ovat samaa mieltä siitä että tuotetta ei ollut pakko ottaa takaisin.Kyse on siitä olisiko ollut hyvää palvelua että kauppa olisi tullut asiassa vastaan ostajaa.Ja tässäkin tapauksessa myyjä olisi voinut ehdottaa avointa kauppaa kun kuuli ostajien keskustelun ja huomasi heidän epäröinnin asian suhteen.Sanokaa mitä sanotte mutta se olisi ollut hyvää palvelua!!!

        Sanokaa mitä sanotte mutta ei ole hyvää käytöstä perustaa jotain nettikampanjaa liikettä kohtaan, joka on vain toiminut alan yleisten käytäntöjen mukaisesti.


      • Nino
        InterCity2 kirjoitti:

        Sanokaa mitä sanotte mutta ei ole hyvää käytöstä perustaa jotain nettikampanjaa liikettä kohtaan, joka on vain toiminut alan yleisten käytäntöjen mukaisesti.

        Sana on vapaa ja siihen on kaikilla täysi oikeus!Tällä keskustelulla ei ole mitään tekemistä hyvän käytöksen kanssa.Tältä palstalta löytyy paljon typeriämpiäkin ja turhempiakin juttuja,joissa kirjoittajien hyväkäytöksisyys on vähintäänkin kyseenalainen.


    • Hedu

      Ymmärrän suuttumuksesi.Itse en ole asioinut tuossa liikkeessä mutta olen törmännyt tosi epäasiallisiin,jopa töykeisiin myyjiin monessa eri yhteydessä ja haluan vain sanoa että myyjän asenteella on suuri vaikutus siihen asioinko uudestaan kaupassa.En ota kantaa tuohon palautusoikeuteen mutta omasta mielestäni hyväkin myyjä olisi tuossa tilanteessa kääntänyt asian edukseen eli olisi esim. pahoitellut että on tapahtunut väärinkäsitys ja tarjonnut jonkun nimellisen hyvityksen vaikkapa jonkun halvan massatuotteen(joka ei todellakaan ole pois kassasta).Näin asiakkaalle jää positiivinen kuva kaupasta vaikka hän ei saanutkaan rahojaan takaisin.

      • .....

        Asiakashan sai sen lahjakortin. Minulle ainakin lahjakorttikin kelpaa. Ko. asiakashan voi sitten vaikka tehdä jonkun onnelliseksi ja lahjoittaa sadesuojan sitä tarvitsevalle! Tai myydä... joskin taitaa olla sekin valittajalle liian vaivalloista...

        "MINÄ, MINÄ, MINÄ JA MINUN oikeudet.... ymmärrän kyllä, mutta aivan kohtuutonta MINUN kohdallani" - tästä tuntuu nyt vain valittajalla olevan kysymys... Sitä palveluasennetta kaivataan älyttömän moneen liikkeeseen ja palautusoikeutta ei suinkaan ole melkein joka liikkeessä, että siksi mielestäni yhden liikkeen nostaminen jotenkin erityisen huonoksi on mielestäni yliammuttua.

        Täytyy muistaa, että kukaan ei ole kuullut myyjän näkemystä asiasta. Myyjällä saattaisi olla hieman toisenlainen näkemys asiasta. Esim. valittaja on sitä mieltä, että myyjän on täytynyt kuulla hänen keskustelunsa vaimonsa kanssa, mutta miten hän voi olla niin varma asiasta?? Varmistiko hän asian myyjältä??


    • Kanta-asiakas

      Asioin itse liikkeissä, joissa koen saavani hyvää palvelua. Kilpailun myötä Suomeenkin on tullut liikkeitä, joissa saa ystävällistä, asiantuntevaa palvelua, johon mielestäni tuo täysipalautusoikeus kuuluu. Hyvää palvelua edustavissa liikkeissä on esim. 2 viikkoa kaupasta täysipalautusoikeus.

      Helsingin keskustassa toimii muun muassa Stockan tavaratalo, jossa täysi 2 viikon palautusoikeus.

    • Kakathousuun

      Ne harkitsemattomien asiakkaiden tekemät palautukset maksamme ME MUUT ASIAKKAAT tuotteiden hinnoissa. Tällaiset rajatonta palautusoikeutta vaativat ajavat vain omaa itsekästä etuaan.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      154
      11273
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3143
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      2994
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2187
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1948
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1795
    7. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1774
    8. 86
      1759
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      19
      1758
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1637
    Aihe