Viking Amorella ajanut karille

Anonyymi

Viking Linen alus Amorellalla on pohjakosketus Ahvenanmaan saaristossa, kertoo Aftonbladet.

Myös Iltalehti on saanut paljon vinkkejä tapahtuneesta.

STT:n mukaan mukaan Turun meripelastuskeskus on vahvistanut, että Amorella on ajanut karille. Kommentin on antanut Turun meripelastuskeskus. Onnettomuuden vakavuudesta ei ole tällä hetkellä tietoa. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/dd2142ac-0d36-4f37-9e22-ea42e17a03d3

131

977

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      SDP tehnyt väylämerkinnät miten sattuu niin näin käy.

      • Anonyymi

        Etkö tosiaan keksinyt muuta? Surkuttele nyt itseäsi oikein kunnolla tuossa katkeruudessasi.


      • Anonyymi

        Orvon ja sipilän tihutöitä mutta kuitenkin joutuivat Tornion kautta kiertämään.
        Mutta onneksi varusmiehet kantoivat lopen uupuneiden laukut sentään rajan yli.


      • Suoli 24 henkilökunta on täysin kiihkopersuja. Asia, kuin asia, niin pääasia on hallituksen haukkuminen.

        Kaikki muut poistetaan, tämäkin. Jäitte persumedia kiinni siis nyt. Turha vinkua, että joku mystinen vihervasemmisto hallitsisi mediaa.

        Iltalehdetkin ovat todistettavasti oikeiston hallinnassa. Sinimustaoikeisto on itse vihtahousun suojeluksessa.

        Lars Levi itkisi, jos tietäisi teidän nykytouhut.


      • Anonyymi

        rkp:n juoni pakkoruotsittaa ihmisiä ahavenanmaalla.


      • Anonyymi
        TimoPohjanmaalta kirjoitti:

        Suoli 24 henkilökunta on täysin kiihkopersuja. Asia, kuin asia, niin pääasia on hallituksen haukkuminen.

        Kaikki muut poistetaan, tämäkin. Jäitte persumedia kiinni siis nyt. Turha vinkua, että joku mystinen vihervasemmisto hallitsisi mediaa.

        Iltalehdetkin ovat todistettavasti oikeiston hallinnassa. Sinimustaoikeisto on itse vihtahousun suojeluksessa.

        Lars Levi itkisi, jos tietäisi teidän nykytouhut.

        Kuinka tämä liittyy Amorellan tapaukseen? Ei ne oo kuitenkaan persuja nuo ylläpidon väki. Niin paljon on sensuuri jyllännyt näinä vuosina juuri isänmaallisten kommenttien kohdalla.


    • Anonyymi

      Tyynessä säässä keskellä päivää. Vakuutusyhtiö tuskin maksaa mukisematta.

      • Ehkä kyseessä on laivan tahallinen romutus yritys vakuutusyhtiön piikkiin? Laivathan ovat nyt korona-aikana vain romuraudan arvoisia


    • Anonyymi

      No jopas nyt sentään. Jotenkin hauska tuo toinen kuva, missä parisataa metrinen alus on melkein rannassa.

      Onneksi mitään hirmu vakavaa ei ole tapahtunut.

      • Anonyymi

        Tarkistin ja myönnän erehtyneeni. 169m. Mutta jos siihen ynnättäisiin Ms Jenny Kokkolan saaristosta, niin sitten olisi parisataa metriä.


      • Anonyymi

        Merellä etäisyydet näyttävät lyhyemmiltä. Toivottavasti alus silti ei ole kovin kaukana rannasta.
        Onko veden pinta nyt alempana kuin yleensä. Pohjakosketus vaikuttaa vakituisella reitillä oudolta, kun kovin myrskykin on jo laantunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Merellä etäisyydet näyttävät lyhyemmiltä. Toivottavasti alus silti ei ole kovin kaukana rannasta.
        Onko veden pinta nyt alempana kuin yleensä. Pohjakosketus vaikuttaa vakituisella reitillä oudolta, kun kovin myrskykin on jo laantunut.

        Kokkolan Tankarista tullessa, Kokkolan satama näkyy lähes välittömästi, silti matkaa on jonnin verran. Nauratti, kun katsoin puhelimesta, että missä olemme todellisuudessa.

        Joten voin kyllä uskoa tuohon etäisyysharhaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Merellä etäisyydet näyttävät lyhyemmiltä. Toivottavasti alus silti ei ole kovin kaukana rannasta.
        Onko veden pinta nyt alempana kuin yleensä. Pohjakosketus vaikuttaa vakituisella reitillä oudolta, kun kovin myrskykin on jo laantunut.

        Amorella on myynnissä ja kiinasta on tilattu uusi laiva amorellan korvaajaksi. Haiskahtaa vakuutuspetokselta koko karilleajo. Korvaukset vakuutusyhtiöltä ja sitten laiva puretaan romuraudaksi.


      • Anonyymi

        Pääsikö irti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Amorella on myynnissä ja kiinasta on tilattu uusi laiva amorellan korvaajaksi. Haiskahtaa vakuutuspetokselta koko karilleajo. Korvaukset vakuutusyhtiöltä ja sitten laiva puretaan romuraudaksi.

        Ensi vuonna tilalle tulee uusi Itämeren suurin laiva Viking Glory joka käyttää polttoaineena nesteytettyä LNG-maakaasua.. https://www.newship.vikingline.fi/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Merellä etäisyydet näyttävät lyhyemmiltä. Toivottavasti alus silti ei ole kovin kaukana rannasta.
        Onko veden pinta nyt alempana kuin yleensä. Pohjakosketus vaikuttaa vakituisella reitillä oudolta, kun kovin myrskykin on jo laantunut.

        Aluksen keula on noin 100 metriä rannasta, pelkästään Marinetraffic osaa tämän kohtuullisella tarkkuudella kertoa, se lähetin kun sattuu olemaan siellä laivalla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääsikö irti?

        Kai se irti pääsi kun kerran tarkoituksella pohjakosketuksen jälkeen ajettiin matalaan rantaveteen...Tämä on jopa uutisista luettavissa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Amorella on myynnissä ja kiinasta on tilattu uusi laiva amorellan korvaajaksi. Haiskahtaa vakuutuspetokselta koko karilleajo. Korvaukset vakuutusyhtiöltä ja sitten laiva puretaan romuraudaksi.

        Onko Kiinasta tilatulta aluksella jo valmiiksi ladattu viirus valmiina?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Amorella on myynnissä ja kiinasta on tilattu uusi laiva amorellan korvaajaksi. Haiskahtaa vakuutuspetokselta koko karilleajo. Korvaukset vakuutusyhtiöltä ja sitten laiva puretaan romuraudaksi.

        Tästä kommentista rupesi foliohattu kiristämään päätä. Tämä laiva oli tosiaan lopettamassa toimintaansa Suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Amorella on myynnissä ja kiinasta on tilattu uusi laiva amorellan korvaajaksi. Haiskahtaa vakuutuspetokselta koko karilleajo. Korvaukset vakuutusyhtiöltä ja sitten laiva puretaan romuraudaksi.

        https://www.is.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000005060654.html
        on ollut myynnissä jo jonnii aikaa ja sisaraluskin taitaa olla. .. Puhumattakaan kansainvälisistä toimijoista, joiden businekset on totaalisen kuralla
        af fenanmaan karikot on kovia, mitta niin Neuvostoliiton teräskin, mistä Amorella Jugoslaviassa tehtiin, kummasti kellunut, vaikka karilla tai tuuliajolla milloin mistäkin syystä


      • Anonyymi

        Tekivät varmaan Gevalia mainosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.is.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000005060654.html
        on ollut myynnissä jo jonnii aikaa ja sisaraluskin taitaa olla. .. Puhumattakaan kansainvälisistä toimijoista, joiden businekset on totaalisen kuralla
        af fenanmaan karikot on kovia, mitta niin Neuvostoliiton teräskin, mistä Amorella Jugoslaviassa tehtiin, kummasti kellunut, vaikka karilla tai tuuliajolla milloin mistäkin syystä

        Amorelalla ei ole sisaraluksia Vikingin väreissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Amorelalla ei ole sisaraluksia Vikingin väreissä.

        No minkä lipun alla ja millä nimellä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No minkä lipun alla ja millä nimellä?

        On yksi sisaralus Vikingin väreissä.

        - Viking Gabriella eli entiset nimet Silja Scandinavia ja Frans Suell.

        Muut sisaralukset.

        - Tallink Isabelle eli entinen Viking Isabella.

        - Tanskalainen Crown Seaways eli entiset nimet Crown of Scandinavia ja Frans Kockum.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensi vuonna tilalle tulee uusi Itämeren suurin laiva Viking Glory joka käyttää polttoaineena nesteytettyä LNG-maakaasua.. https://www.newship.vikingline.fi/

        Sijalla Turusta ei näkynyt ulos kunnolla kuin parista kohtaa. Eikä edes tuoleja käytävillä. Noh ei ikkunoitakaan. Laivalla oltava ikkunat myös käytävillä sekä tuolit ja myös päivämatkustus sali ilkunoineen ja tuolit. Yläkannelle päästävä myös. Talvellakin. Sijalla koitetaan ohjata ravintolaan näkymillä mutta eihän sitä nyt kokoajan....
        ..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sijalla Turusta ei näkynyt ulos kunnolla kuin parista kohtaa. Eikä edes tuoleja käytävillä. Noh ei ikkunoitakaan. Laivalla oltava ikkunat myös käytävillä sekä tuolit ja myös päivämatkustus sali ilkunoineen ja tuolit. Yläkannelle päästävä myös. Talvellakin. Sijalla koitetaan ohjata ravintolaan näkymillä mutta eihän sitä nyt kokoajan....
        ..

        Tässä on kaksi laivaa joista toinen on Viking Amorellan sisaralus Crown Seaways ja toinen Pearl Seaways on entinen Viikingin laiva Athena Maarianhamina-Tukholma linjalta 1989-1993. https://via.ritzau.dk/data/images/00583/1a7226af-3558-4a69-811e-6c7aaa80cc9e.jpg


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sijalla Turusta ei näkynyt ulos kunnolla kuin parista kohtaa. Eikä edes tuoleja käytävillä. Noh ei ikkunoitakaan. Laivalla oltava ikkunat myös käytävillä sekä tuolit ja myös päivämatkustus sali ilkunoineen ja tuolit. Yläkannelle päästävä myös. Talvellakin. Sijalla koitetaan ohjata ravintolaan näkymillä mutta eihän sitä nyt kokoajan....
        ..

        Silja myös alkaa uudistaa laivojaan seuraavan 5 vuoden sisällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silja myös alkaa uudistaa laivojaan seuraavan 5 vuoden sisällä.

        Suora lähetys Amorella irroituksesta ja hinauksesta!

        Suora lähetys juuri nyt: vaurioituneen M/S Amorellan siirto-operaatio satamaan alkaa Ahvenanmaalla

        Ahvenanmaan saaristossa karille sunnuntaina ajanut Viking Amorella on tarkoitus siirtää tänään Långnäsin satamaan. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006645067.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suora lähetys Amorella irroituksesta ja hinauksesta!

        Suora lähetys juuri nyt: vaurioituneen M/S Amorellan siirto-operaatio satamaan alkaa Ahvenanmaalla

        Ahvenanmaan saaristossa karille sunnuntaina ajanut Viking Amorella on tarkoitus siirtää tänään Långnäsin satamaan. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006645067.html

        Ei liiku vieläkään.

        Todennäköisesti hinaajat vain varmistavat että laiva pysyy suorassa irroituksen aikana ja Amorella peruuttaa omalla konevoimalla irti matalikosta. Potkureissahan ei ollut mitään vikaa joten varmasti ajelee itse Långnäsiin ja sieltä Naantaliin hinaajien vain saattaessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei liiku vieläkään.

        Todennäköisesti hinaajat vain varmistavat että laiva pysyy suorassa irroituksen aikana ja Amorella peruuttaa omalla konevoimalla irti matalikosta. Potkureissahan ei ollut mitään vikaa joten varmasti ajelee itse Långnäsiin ja sieltä Naantaliin hinaajien vain saattaessa.

        Nyt on jo hinaajien köydet tiukalla.

        Eli pian lähtee!


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ylen kuvassa jotain vuotanut mereen, polttoainetta /öljyä

      • Anonyymi

        Painovesitankit tyhjennetty? Ihmettelin toki itsekin samaa. Joku merikarhu voisi valaista asiaa?


      • Anonyymi

        Ei ole öljyä vaan pohjamutaa kun laiva puskee hitaalla vauhdilla keulaa kohti rantaa jotta se pysyisi paikoillaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole öljyä vaan pohjamutaa kun laiva puskee hitaalla vauhdilla keulaa kohti rantaa jotta se pysyisi paikoillaan.

        Höh, niin tietenkin. Ajattelin itse taas liian monimutkaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole öljyä vaan pohjamutaa kun laiva puskee hitaalla vauhdilla keulaa kohti rantaa jotta se pysyisi paikoillaan.

        Laiva ymmärtääkseni kaatusi kyljelleen jos koneet sammutettaisiin eikä laivan koneet puskisi laivaa kohti matalikkoa. Mutta jossain vaiheessa koneet joudutaan sammuttamaan tai laivan koneet tankkaamaan. Rungon paikkaus ei onnistune matalikolla joten laivan kohtalo romuraudaksi on sinetöity.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laiva ymmärtääkseni kaatusi kyljelleen jos koneet sammutettaisiin eikä laivan koneet puskisi laivaa kohti matalikkoa. Mutta jossain vaiheessa koneet joudutaan sammuttamaan tai laivan koneet tankkaamaan. Rungon paikkaus ei onnistune matalikolla joten laivan kohtalo romuraudaksi on sinetöity.

        No tuskinpa sentään kaatuisi. Ja kyllä näitä matalaan rannikkoon ajoja on ennekin tehty. MS Seawind Tukholman saaristossa 1995 ajoi matalikolle karilleajon jälkeen ettei keulaan vuotaisi enemmän vettä. Samoin teki MS Sally Albatross ajaessaan karille 1994, jonka jälkeen sekin ohjattiin matalikolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tuskinpa sentään kaatuisi. Ja kyllä näitä matalaan rannikkoon ajoja on ennekin tehty. MS Seawind Tukholman saaristossa 1995 ajoi matalikolle karilleajon jälkeen ettei keulaan vuotaisi enemmän vettä. Samoin teki MS Sally Albatross ajaessaan karille 1994, jonka jälkeen sekin ohjattiin matalikolle.

        Albatross upposi aika syvälle ja silti saatiin ylös ja uudelleen liikenteeseen toisella nimellä.


    • "Onnettomuuden vakavuudesta ei ole tällä hetkellä tietoa."

      Tokko kyseessä on kovin vakava tilanne jos laiva kerran on pinnalla eikä ole uponnut?
      Merivesi taitaa olla matalalla nyt myrskyn jäljiltä. Kuuhan ei tunnetusti aiheuta vuorovesiä vaan merellä puhaltavat tuulet.

      • Anonyymi

        Itseasiassa kuu vaikuttaa vuorovesiin päivä päivältä vähemmän. Etääntyyhän se meistä kuitenkin muistaakseni 1cm/vuosi.

        Kuitenkin, uppoamisen vaara on nyt estetty. Vielä kun saisi korvauksena ilmaista viinaa, niin kaikki olisi hyvin.


      • Anonyymi

        Se vaan sattuu olemaan niin, että kuu on ylivertaisesti voimakkaimmin vuorovesi- ilmiötä aiheuttava tekijä. Et ehkä voisi olla tietämättä jos vaikka olisit opiskellut hetkenkään merenkulkua!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se vaan sattuu olemaan niin, että kuu on ylivertaisesti voimakkaimmin vuorovesi- ilmiötä aiheuttava tekijä. Et ehkä voisi olla tietämättä jos vaikka olisit opiskellut hetkenkään merenkulkua!

        Maa on litteä!


    • Anonyymi

      Päällikkönä olisin painanut kaasua ja jatkanut satamaan, missä paatti on helpompi tutkia. Satamaan on vain vajaan tunnin matka.

      • Anonyymi

        Oletko ilkeä Ismao?

        "Kapteeni nyt kiikaroi kaukoputkellaan,
        ja varoitti Ismaolle: Jäävuoret häämöittää.
        Ismao oli ilkeä ja istui salongissaan:
        Kyllä meidän laivamme jäävuoren musertaa"

        Tuleeko mikään laiva mieleen?


      • Anonyymi

        Vaikka et ole varma laivan mahdollisista vaurioista?

        Onneksi ammattilaiset tekevät oikeat päätökset.


    • Anonyymi

      Oioioijojojo! Mäskit äkkiä naamarille!

    • Anonyymi

      Tuolla se Amorella puskee Järsön saaren rantakivikkoa vastaan, koneet käyden 5% teholla. https://goo.gl/maps/4heDJhcYcjnqxCqt5

      Mitenkähän Sanna Marin selvittää ja selostaa tämän asian? Miksi kaikki menee nyt Suomessa pieleen, kun naiset johtaa maata.

      • Anonyymi

        Laitoit sitten tämänkin hallituksen syyksi. Kuinka sinun "mestari" (Jumalasta seuraava, muttei alaspäin) olisi tämän estänyt?

        Olisiko narukäsillänsä uinut ja nostanut koko laivan isälliseen otteeseen? Vai olisiko hän muuttanut perustuslakia sen verran, että kaikenlainen matkustaminen on kiellettyä?

        Kim olisi kateellinen sellaisesta eristäytymisestä. Voiko enempää tuntea myötähäpeää, tiettyjen ihmisten puolesta?


    • Anonyymi

      Tässä nähdään miten hidasta on suomessa byrokratian takia "pelastaminen" eli vuotavasta aluksesta ihmisien siirto toiseen jotta pääsevät pois. Kohta pörrää ympärillä aluksia ja ihmiset töröttävät laivan sisällä. 12:50 sai kosketuksen tai aikaisemmin


      Toinen asia on että pitäisi määrätä isoille aluksille että poistuminen toiseen laivaan tai pelastuslauttoihin nopeasti, oli keli millainen tahansa. Eli laivoihin muutoksia ja määräys. Nyt isoilla aluksilla on mahdoton poistua kun tulee kallistuma

      Näillä korkeuksilla käy syksyllä / talvella huonosti jos olet vedessä.

      Estonian onnettomuus on edelleen täysin mahdollinen, riittävä vuoto ja esim pimeän aikaan niin laiva kallistuu eli on mahdoton päästä hyteistä tai muista kerroksista.

      • Anonyymi

        Mitä väliä jos saa vaan kossua ilmatteeks?


      • Anonyymi

        No ei se syälle uppoa. Meri on tuossa kohtaa saman syvyistä kuin laivan oma syväys, eli noin 5-8 metriä.


      • Anonyymi

        Miten korkealla olet?


    • Anonyymi

      Entä jos selviäisi että karilleajo oli tahallinen eli vakuutuspetos, eikö olisi melko vastuutonta karauttaa kiville matkustajien ollessa kyydissä?

    • Anonyymi

      MAtkustajien evakuointiin tarvitaan lakimuutos, hallitus alkaa puimaan asiaa huomenna aamulla n. kello 10:30 alkaen.

      Lakiesitys on tarkoitus saada eduskunnan äänestettäväksi jo ensi torstaiksi.

    • Anonyymi

      Me hukutaan!!!! Joku oli huutanut alakannella!

      • Anonyymi

        Taisi sukat kastua hytissä.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kait laivalla sentään on turvallisempaa kuin autiolla saarella? Matkustajille täytyy tuossakin tilanteessa järjestää ruokailut, ym. Miten se onnistuisi autiosaarella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kait laivalla sentään on turvallisempaa kuin autiolla saarella? Matkustajille täytyy tuossakin tilanteessa järjestää ruokailut, ym. Miten se onnistuisi autiosaarella?

        Heleposti. Laivalla on sapuskaa, liinavaatteita telttojen virittämiseksi, itse asiassa pelastuslautoista saisi oivia telttoja, hinaisi ne vain maihin parilla moottoroidulla pelastusveneellä, jotka toki pitäisi lastata inventoidulla taxfree viinalla mahdollista myöhempää laskuttamista ajatellen.
        Tässähän on kokonaan uusi matkailukonsepti Itämerenristeilijöille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heleposti. Laivalla on sapuskaa, liinavaatteita telttojen virittämiseksi, itse asiassa pelastuslautoista saisi oivia telttoja, hinaisi ne vain maihin parilla moottoroidulla pelastusveneellä, jotka toki pitäisi lastata inventoidulla taxfree viinalla mahdollista myöhempää laskuttamista ajatellen.
        Tässähän on kokonaan uusi matkailukonsepti Itämerenristeilijöille.

        Royal Karryppeanin alusten romuttaminen on peruutettava. Ne pitää ajaa Itämerelle!


    • Anonyymi

      Hieno saari ihan vieressä ja sen verran matalaa, että kahlaamalla pääsee.

      • Anonyymi

        Mutta viinaa pitää ottaa mukaan. Mielellään myös aurinkokennolaturi, jottei somepuhelimen lataaminen häiriinny.

        Toissijaisena pelastetaan lapset, juomavedet sekä ruoka. Tärkein ensin.


    • Anonyymi

      Evakuointioperaatio on matkustajille vaarallisempi kuin kivikossa pusikon keskellä köllöttely. Herkimmät ovat jo laakin partaalla, vaikka koronatestikin on oletettavasti tekemättä.

      • Anonyymi

        Ongelmaksi meinaa muodostua turvavälien pitäminen, montako saa nykyvaatimusten mukaan mennä yhteen pelastusveneeseen tai -lauttaan, mitä sanoo THL, mitä hallitus?


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Toinen Ahvenanmaan saaristossa oleva Järsö- niminen saari on kylläkin Maarianhaminan eteläpuolella ja samalla lännenpänä tätä paikkaa. Paikannimenä tuo löytyy lisäksi ainakin Kirkkonummelta.


    • Anonyymi

      Suoli 24 henkilökunta on täysin kiihkopersuja. Asia, kuin asia, niin pääasia on hallituksen haukkuminen.

      Kaikki muut poistetaan, tämäkin. Jäitte persumedia kiinni siis nyt. Turha vinkua, että joku mystinen vihervasemmisto hallitsisi mediaa.

    • Anonyymi

      Sen siitä saa kun ei noudeta etäisyyssuosituksia, tässä tapauksessa meren pohjaan.

      • Nii'in. Tosin nyt taitaa tuo muutama metri ollakkin ihan hyvä asia. Turvallisuus ennen kaikkea. Hyvin on laivan kapteeni toiminut. Mielummin ylireagointia turvallisuudessa, kuin vähättelyä.


      • Anonyymi

        Jos se paatti on ylikuormattu Ruotsin ongelmatapauksilla. Ja siten ui normaalia syvemmällä ?


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        wow
        komea kuva

        eikä peruuttaminen onnistunut? Juuttui ... saveen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        wow
        komea kuva

        eikä peruuttaminen onnistunut? Juuttui ... saveen?

        Ei kun ajettiin tahallaan saviseen rantaan jotta ei uppoa syvemmälle ja kastumisvahingot laivan sisällä jää vähäisemmäksi.
        Siinähän oli helppoa järjestää evakuointi eikä ollut uppoamisvaaraa.
        Tänään onkin sitten jo todettu että irrottaminen savisesta pohjasta tekee töitä.


    • Anonyymi

      Mistä kivi yhtäkkiä tupsahti väylälle? Vai onko huipputekniikan käyttäminen hakusessa miehistöllä? Laiva kulkisi satamasta toiseen miehittämättömänäkin, että komentosillan väki joutaisi tarjoilutehtäviin ja siivoamaan.

    • Anonyymi

      Ensisijaisesti pitäisi miettiä osakkeenomistajien kohtalo ja sitten vasta matkustajat ja miehistö.

      T: Kokoomuslainen

      • Anonyymi

        Viking line oli twiitannut kuukausi sitten

        " Tervetuloa Viking Linen turvalliseen kyytiin kauniissa saaristossamme! "


    • Anonyymi

      Oliko vahinkoilmoituspaperit jo tehtynä vailla päiväystä ja allekirjoitusta?

      Tuosta saa kyllä hyvät hillot.

      • Anonyymi

        Vakuutuslaitokset päättävät hillojen suuruudesta, yli 30 vuotta vanha laiva on vanha laiva, ei siitä suuria heru. Ihan nyt tulleiden vaurioiden suuruudesta riippunee aletaanko laivaa enää korjata käyttöönottomielessä vaiko vain sen verran että kestää ajaa Ålangin romurannoille.
        Jos useita osastoja on täyttynyt vedellä, vettä on tasan tarkkaan silloin meriveden pinnankorkeuteen asti, eli mahdollisesti moottorit ja paljon muuta tekniikkaa lilluu nyt suolavedessä. Jos niin on, se on sitten romutuksen paikka tälle vehkeelle, suunnilleen tämän ikäisinähän näitä muutenkin romutetaan, rahtilaivoja jopa reilun 20 vuoden käytön jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vakuutuslaitokset päättävät hillojen suuruudesta, yli 30 vuotta vanha laiva on vanha laiva, ei siitä suuria heru. Ihan nyt tulleiden vaurioiden suuruudesta riippunee aletaanko laivaa enää korjata käyttöönottomielessä vaiko vain sen verran että kestää ajaa Ålangin romurannoille.
        Jos useita osastoja on täyttynyt vedellä, vettä on tasan tarkkaan silloin meriveden pinnankorkeuteen asti, eli mahdollisesti moottorit ja paljon muuta tekniikkaa lilluu nyt suolavedessä. Jos niin on, se on sitten romutuksen paikka tälle vehkeelle, suunnilleen tämän ikäisinähän näitä muutenkin romutetaan, rahtilaivoja jopa reilun 20 vuoden käytön jälkeen.

        M/S Isabella myytiin muutama vuosi sitten Tallinkille 30 miljoonalla eurolla. Kyllä Amorellasta vielä 20-25 miljoonaa kuittaa. Varsinkin tulevan telakoinnin jälkeen. Amorella on kohtuullisen suurikapasiteettinen risteily-autolautta, ja tällaisille kyllä on kysyntää, toisin kuin risteilyaluksille. Välimerellä, Lähi-idässä, Aasian vesistöissä on huomattava määrä pienempiä ja varsin heikkokuntoisia autolauttoja odottamassa korvaajiaan. Uusiin laivoihin ei kaikilla noilla varustamoilla rahat riitä, eikä isohkoja lauttoja ole ollut juurikaan saatavilla.


    • Anonyymi

      Loistava ajoitus onnettomuudelle. vm 1988 Amorella on jo poistoputkessa, eli Viking Glory korvaa sen vuoden 2021 alusta. Lisänä, Mariella seisoo parhaillaan makuutettuna Maarianhaminassa vailla käyttöä. Todennäköisesti yhtiön vakuutustaso on erittäin kattava. Amorella telakalle ja myöhemmin korjattuna myyntiin. Tuon kokoisilla autolautoilla on vielä kysyntää. Mariella ottaa Amorellan paikan joksikin aikaa, ja kas: - Vikingillä on lähes täysityöllisyys.

      • Anonyymi

        Saattaapi jopa käydä niin, että Amorellan sisaralus Gabriella vedetään pois Tallinnan liikenteestä, ja laitetaan korvaamaan Amorellaa. Mariella puolestaan ottaa tuolloin Gabriellan reitin hoitaakseen. Haveri ei olisi voinut sattua parempaan ajankohtaan.


      • Anonyymi

        1988 tehty laiva on romutavaraa, sillä Suomessa tehtyjä 1990-luvun jättiristeilijöitä ajetaan jo laivahajottamoille Intiaan, Turkkiin jne.
        Nämä laivat ovat sentään ihan eri tasoa jopa kunnoltaan. Jos pandemia jatkuu, niin 2000-luvun jättiläisetkin lähtevät romuttamolle eikä Turusta uusia valmistu eikä tilata.

        Nyt olisi vasemmiston voimallisesti jatkettava Raumalla valmistettavien laivaston uusien neljän saattajan rakentamisen estämistä.
        Tämä rauhantyöhän oli jo ennen epidemiaa hyvässä vauhdissa mm. Vasemmistoliiton ja SDP:n toimesta.
        Vihreiden toimesta oli puolestaan vastustus vauhdissa telakka-alueella pesivien lintujen rauhan vuoksi.

        Näin varmistaisimme tämänkin telakan toiminnan loppumisen. Samalla loppuisi sieltä myös yksityinen työterveyshuolto, mikä olisi ilouutinen perheministerille ja STM:lle.
        Kaksi kärpästä yhdellä iskulla.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kuvista päätellen Amorellalla oli jonninverran myös yönmustia aikaisempia kumiveneilijöitä, nykyisin kunnianarvoisia uusiosveduja från Rinkeby, Tensta, etc. Olivatkohan all inclusive miniristeilyllä omilla- vai Ruotsin Valtion rahoilla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuvista päätellen Amorellalla oli jonninverran myös yönmustia aikaisempia kumiveneilijöitä, nykyisin kunnianarvoisia uusiosveduja från Rinkeby, Tensta, etc. Olivatkohan all inclusive miniristeilyllä omilla- vai Ruotsin Valtion rahoilla?

        Nämä ne on vaan teillä aina mielessä.


      • Anonyymi

        "Suuremmat veneet välimerellä, keräämässä siirtolaisia eurooppaan."

        Aivan. Jokaisella laivalla pitäisi aina kulkea lähettyvillä vastaavan kokoinen saattolaiva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Suuremmat veneet välimerellä, keräämässä siirtolaisia eurooppaan."

        Aivan. Jokaisella laivalla pitäisi aina kulkea lähettyvillä vastaavan kokoinen saattolaiva.

        ...mutta jokaista välimerellä räpiköivää ylilastattua kumivenettä ei tarvitsisi ottaa vastaan isommalle laivalle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuvista päätellen Amorellalla oli jonninverran myös yönmustia aikaisempia kumiveneilijöitä, nykyisin kunnianarvoisia uusiosveduja från Rinkeby, Tensta, etc. Olivatkohan all inclusive miniristeilyllä omilla- vai Ruotsin Valtion rahoilla?

        Matkailu ruotsista Suomeen vapautui eilen lauantaina. Tämä oli nyt amorellan ensimmäinen risteily korona aikana jossa oli mukana myös ruotsalaisia risteilyturisteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Suuremmat veneet välimerellä, keräämässä siirtolaisia eurooppaan."

        Aivan. Jokaisella laivalla pitäisi aina kulkea lähettyvillä vastaavan kokoinen saattolaiva.

        No juuri sen takia Vikingin ja Siljan Helsinki-Tukholman reitin laivat ajaa lähes samalla aikataululla. Porrastusta on vain senverran ettei Maarianhaminan satamassa tule liian kovaa ruuhkaa. Jos jommalle kummalle tulee joku isompi haveri, toinen laiva pääsee hätiin nopeasti kun ajavat melkein näköetäisyydellä toisistaan.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tästä rysäyksestä kun on saatu lypsettyä kaikki mahdolliset vakuutuskorvaukset ja vielä vähän päälle, sekä siihen ynnättynä hunajainen suomen varustamotuki, niin NG LI osakkeenomistajilla on leveämpää kestohymyä havaittavissa, kuin elastisella Pepsodentmainoksessa. Nyt tulee rahaa ovista ja ikkunoista!

      • Anonyymi

        Oletko koskaan tullut ajatelleeksi mitä tarkoittavat vakuutuksissa esim. ikävähennykset ja/tai - poistot? 33 vuotta ajossa ollut laiva on yksinkertaisesti tiensä loppusuoralla, niin ovat pienet myös mahdolliset vakuutuskorvaukset eikä laivan myyntihintakaan kummoinen olisi, erilaista laivakalustoa kun on maailmalla tarjolla pilvin pimein ja nyt Korona- aikaan vielä vähän enemmän. Varustamotukea ei makseta romulaivoista eikä se niin kummoisen suuri sekään ole, Viking Line toki on yksi yhtiö joka sitä on saanut.
        Kestohymyn toteutuminen edellyttäisi kunnollista tulosta, sitä ei nyt ole mahdollista tehdä kun ne maksavat asiakkaat puuttuvat, hyvänä esimerkkinä tämä lähes tyhjillään ajanut laivavuoro!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko koskaan tullut ajatelleeksi mitä tarkoittavat vakuutuksissa esim. ikävähennykset ja/tai - poistot? 33 vuotta ajossa ollut laiva on yksinkertaisesti tiensä loppusuoralla, niin ovat pienet myös mahdolliset vakuutuskorvaukset eikä laivan myyntihintakaan kummoinen olisi, erilaista laivakalustoa kun on maailmalla tarjolla pilvin pimein ja nyt Korona- aikaan vielä vähän enemmän. Varustamotukea ei makseta romulaivoista eikä se niin kummoisen suuri sekään ole, Viking Line toki on yksi yhtiö joka sitä on saanut.
        Kestohymyn toteutuminen edellyttäisi kunnollista tulosta, sitä ei nyt ole mahdollista tehdä kun ne maksavat asiakkaat puuttuvat, hyvänä esimerkkinä tämä lähes tyhjillään ajanut laivavuoro!

        Oletko havainnut, että nyt seisovat-, romutettavat-, myytävät matkustaja-alukset ovat lähes yksinomaan risteilyaluksia? = ei autokantta, eli autojen/rahdinkuljetusmahdollisuutta, ts eivät sovellu linjaliikenteeseen. Juuri linjaliikenne tulee elpymään koronan jälkeen paljon nopeammin, kuin risteilyliikenne. Linja liikenne on välttämättömyys talouden kannalta, mutta risteilymatkustaminen ei sitä ole. Niin Amorella, kuin hiljaiseen myyntiin laitettu Mariellakin ovat molemmat varsin kohtuullisen matkustaja ja auto/rekkakapasiteetin omaavia matkustaja-autolauttoja, joiden kysyntä on risteilyaluksista poiketen varsin hyvä. Molemmista aluksista saadaan taatusti "kahdeksan numeroinen summa euroja", eikä noissa kahdeksassa numerossa ole pilkkuja välissä.


    • Anonyymi

      Laivalla olevat persut miettivät vain päänsä puhki, miten tästä voisi syyttää hallitusta.

    • Anonyymi

      Ettei vaan olisi vakuutuspetos?

      • Anonyymi

        Joku matkustajahan oli haistanut laivalla palaneenkäryä. :D


      • Anonyymi

        Ettei vaan vakuutusyhtiöt sekä niiden jälleenvakuutusyhtiöt selvittäisi jos vähänkään epäilevät?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ettei vaan vakuutusyhtiöt sekä niiden jälleenvakuutusyhtiöt selvittäisi jos vähänkään epäilevät?

        Se todistaminen voi olla yllättävän vaikeaa. Tuo on vaikea alue liikkua, se myönnettäköön noin isolla aluksella. Itsekin epäilen tosin vakuutusrikosta, joka vain unohtuu ajan myötä kun vakuutusyhtiö ei voi todistaa asiaa.


    • Anonyymi

      Korona pilasi bisnekset?

    • Anonyymi

      Eiköhän onnettomuustutkintakeskus tutki ja selvitä tapauksen perin pohjin.

    • Anonyymi

      Eipä ainakaan tuo koronaa Suomeen

      • Anonyymi

        Nuo Suomeen matkalla olleetko eivät saa tulla nyt Suomeen? Eivätköhän he ole viimeistään huomenna Turussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo Suomeen matkalla olleetko eivät saa tulla nyt Suomeen? Eivätköhän he ole viimeistään huomenna Turussa.

        Laiva oli matkalla Tukholmaan.


    • Anonyymi

      Persujen syytä tämäkin.

    • Anonyymi

      Paatin voisi pysyvästi jättää tuohon ja vetää maista siihen sähköt ikäänkuin palvelutaloksi ja matkailukohteeksi.

      • Anonyymi

        Niin on ja autokannelle voisi tehdä kartingradan.


    • Anonyymi

      ..pohjakosketus tarkoittaa, että alus ajanut vaikkapa 10-15 solmun vauhdilla väylän sivussa kiville, pohja auennut useammasta paikasta ja vettä tullut sisätiloihin-konehuone jne. On pelätty ilmeisesti pahempaa pohjan repeytymää, kun perämies ajanut laivan kiinni rantaan.
      tuskimpa teknistä vikaa löytyy, valitettava inhimillinen erehdys. Voi olla puuskittainen tuuli ja ollaan oltu aivan väylän laidassa. Ruotsinlaivat ovat suuria purjeita.
      Nyt laiva tyhjennetään ja tankkeja tyhjennetään, jotta se saataisiin hinattua naulatehtaalle. Varmaan noilla saaristoväylillä ei sallita pientäkään virhettä,.

    • Anonyymi

      ...pohjakosketus tarkoittaa, että alus ajanut vaikkapa 10-15 solmun vauhdilla väylän sivussa kiville, pohja auennut useammasta paikasta ja vettä tullut sisätiloihin-konehuone jne. On pelätty ilmeisesti pahempaa pohjan repeytymää, kun perämies ajanut laivan kiinni rantaan.
      tuskimpa teknistä vikaa löytyy, valitettava inhimillinen erehdys. Voi olla puuskittainen tuuli ja ollaan oltu aivan väylän laidassa. Ruotsinlaivat ovat suuria purjeita.
      Nyt laiva tyhjennetään ja tankkeja tyhjennetään, jotta se saataisiin hinattua naulatehtaalle. Varmaan noilla saaristoväylillä ei sallita pientäkään virhettä,.

      • Anonyymi

        Tästä ei pitäisi edes käydä oikeutta, ei edes antaa meriselitystä, sillä kyseessä on inhimillinen erehdys eikä ketään edes kuollut.

        Tästä on ennakkotapauksiakin, jopa tämän hallituksen ajalta. Osassa jopa mitä todennäköisimmin aiheuttunut kuolemiakin, mutta ei syytteitä.

        STM ns.inhimillisestä syystä jäi pois EU: n yhteisestä suojavarustetilauksesta ainoana EU-maana.
        Kansliapäällikkö Varhila,sd, yritti peitellä jälkiä pitämällä muusta maailmasta poiketen maskeja jopa vaarallisina, kun niitä ei ollut riittävästi saatavilla. Aiheutti kuolemia, sillä maskin tartuntoja vähentävä vaikutus 15-20% eli sen verran vähemmän olisi tullut kuolemia.
        Ei syytettä.

        Kouluhallitus lähetti inhimillisestä erehdyksestä n. 500 hakijalle virheellisen tiedon pääsystä opiskelemaan. Aiheutti monille tuskaa ja itkua tiedon osoittauduttua humpuukiksi.
        Ei syytettä.

        Ministerit ovat ihan kuin ei mitään olisi tapahtunut.
        Krista Kiuru,sd, ja Li Andersson,vas, suuntaavat uusiin haasteisiin.

        Mitä tämän rinnalla on joku pieni pohjakosketus?


    • Anonyymi

      Päästääkö Wiking Line paikalliset asukkaat ja vapaa-ajan veneilijät laivalle ilmaiseen Buffetpöytään jottei mene hyvät ruuat haaskuuseen? Maha kurnii jo.

      • Anonyymi

        Mene vaan sinne leipäjonoon kuten muutkin sateeseen odottamaan kovettunutta reissari pakettia...


    • Anonyymi

      Yhdelläkään matkustajalla ei ollut kasvomaskia..montako joutuu karanteeniin reissun jälkeen?

    • Anonyymi

      M/S Gabriella tulee korvaamaan Amorellaa jo heti huomenna....kertoo Viking Line. Tosin tuo näyttäisi olevan tulossa juuri nyt Helsinkiin.....kiirettä pukkaa?

      • Anonyymi

        Lähtee saman tien Turkuun jossa on aamula.


    • Anonyymi

      Ruotsista on jo alkanut tulla valitusta Amorellan pelastustyöstä! Suomi ei köyhänä Itä-Euroopan maana pysty järjestämään riittävästi kalustoa suuriin pelastustehtäviin.

      Pienillä veneillä joita oli vain muutama saatavissa. Eli jos laiva olisi ollut täynnä 2500 matkustajaa ja välittömässä uppoamisvaarassa, niin hukka olisi perinyt matkustajat tuolla venemäärällä ja hitaalla evakointitahdilla. Samoin ilmaan saatiin vain yksi päivystävä pelastushelikopteri.

      Ruotsalaisten mukaan meripelastusta ei siis voi jättää suomalaisten tehtäväksi liian pienten resurssien vuoksi! Suomalainen pelastuskalusto on kuin nyyttikestit merellä, joihinka kaikki kyläläiset tuovat omat kalastusveneensä ja muut kipot jotka vain sattuvat kellumaan.

      • Anonyymi

        Televisiouutisissakin näkyi kuinka avuksi oli tulossa suurempi alus (ilmeisesti M/S Viggen), mutta nuo 200 matkustajaa ja osa henkilökuntaa oli helpompaa evakuoida pienemmillä aluksilla joilla pääsi pieniinkin laitureihin jättämään matkustajia nopeasti maihin.

        Suuremmassa onnettomuudessa ja täydellä matkustajamäärällä olisi tietenkin käytetty aluksen pelastusveneitä ja -lauttoja joihin kaikki mahtuisivat. Nyt se oli turhaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Televisiouutisissakin näkyi kuinka avuksi oli tulossa suurempi alus (ilmeisesti M/S Viggen), mutta nuo 200 matkustajaa ja osa henkilökuntaa oli helpompaa evakuoida pienemmillä aluksilla joilla pääsi pieniinkin laitureihin jättämään matkustajia nopeasti maihin.

        Suuremmassa onnettomuudessa ja täydellä matkustajamäärällä olisi tietenkin käytetty aluksen pelastusveneitä ja -lauttoja joihin kaikki mahtuisivat. Nyt se oli turhaa.

        Verrattiin tapausta Costa Concordiaan ja pelastusta pikku kipoilla tehdyksi.


    • Anonyymi

      > Ruotsalaisten mukaan meripelastusta ei siis voi jättää suomalaisten
      > tehtäväksi liian pienten resurssien vuoksi

      Estonian uppoamisen aikaan Ruotsi lennätti paikalle 4...5 omaa meripelastuskopteriaan. Nämä saivat muutaman matkustajan ongittua merestä ylös.

      Suomi lähetti ainokaisen pelastustöihin pystyvän merikopterinsa. Tämä ainoa suomalainen kopteri noukki 90% kaikista 104 merestä helikoptereihin pelastetuista ylös.

      Ruotsin kopterit pörräsi paikalla, lippua näyttämsssä, mutta ei niistä tositoimiin ollut. Kaksi koptereista pelkästään lennätti laivaan jo pelastettuja sieltä maihin.

      • Anonyymi

        Ajat ovat muuttuneet noista.

        Estonian uppoamisesta on jo kulunut 26 vuotta, eli lähes kolme vuosikymmentä.

        Aika lentää!


      • Anonyymi

        Ajat on tosiaan muuttuneen noista ajoista. Mutta ei merihädässä olevan kannalta välttämättä parempaan suuntaan.
        https://yle.fi/uutiset/3-9647170

        Meressä pulikoivan kannattaa toivoskella, että ei ole Ruotsin meripelastuskoptereilla silloin juuri päällä joku kiva-kiva-lakko, ja ettei svedupelastajat ole liian stressaantuneita töihin.


    • Anonyymi

      Ruotsilla oli suuri kalustoylivoima Estonian meripelastuksessa. Kuitenkin Suomi pelasti yhdellä Super Pumalla, italialaisella Agustalla ja ikivanhalla venäläisellä MI-8 kopterillaan enemmän ihmisiä kuin Ruotsi.

      Suomi ...54 elossa olevaa helikopterilla pelastettua
      --------------------------------------------------------------
      Super Puma: .......... 44 hlöä
      Agusta Bell: ............. 7 hlöä
      MI-8: ........................ 3 hlöä

      Ruotsi ... 50 elossa olevaa helikopterilla pelastettua
      ---------------------------------------------------------------
      Super Puma-1: .......... 15 hlöä
      Super Puma-2: ............ 9 hlöä
      Super Puma-3: ............ 6 hlöä
      Super Puma-4: ............ 6 hlöä
      Boeing-Kawasaki-1: ... 1 hlöä
      Boeing-Kawasaki-2: ... 1 hlöä
      Boeing-Kawasaki-3: ... 6 hlöä

      Suomi sai tuolloisesta pienestä meripelastuskalustostaan paremmat tehot irti, kuin Ruotsin lukumääräisesti 2...3 kertainen meripelastuksen lentokapasiteetti.

      • Anonyymi

        Tikulla silmään joka vanhoja muistelee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tikulla silmään joka vanhoja muistelee.

        Koskeeko myös vanhoja lätkävoittoja? Ensimmäinen Suomelle tuli v. 1995, vuosi Estonian turman jälkeen.

        Saako Den Glider In ajan voitokkaita muistojakaan enää muistella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koskeeko myös vanhoja lätkävoittoja? Ensimmäinen Suomelle tuli v. 1995, vuosi Estonian turman jälkeen.

        Saako Den Glider In ajan voitokkaita muistojakaan enää muistella?

        Ketä kiinnostaa nuijien urheilulaji jääkiekko!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketä kiinnostaa nuijien urheilulaji jääkiekko!

        Mee puhuun ruotsalaisille ja kanadalaisille. Ne niitä kiekkomitaleja on rohmunnut. Suomella on vaan 3 vaivasta kultaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koskeeko myös vanhoja lätkävoittoja? Ensimmäinen Suomelle tuli v. 1995, vuosi Estonian turman jälkeen.

        Saako Den Glider In ajan voitokkaita muistojakaan enää muistella?

        Siit aikaa on niin kauan jo kun "Se liukui sissään " :(


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2733
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2664
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1627
    5. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1550
    6. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1480
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1392
    8. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      46
      1234
    9. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    Aihe