Viking Linen alus Amorellalla on pohjakosketus Ahvenanmaan saaristossa, kertoo Aftonbladet.
Myös Iltalehti on saanut paljon vinkkejä tapahtuneesta.
STT:n mukaan mukaan Turun meripelastuskeskus on vahvistanut, että Amorella on ajanut karille. Kommentin on antanut Turun meripelastuskeskus. Onnettomuuden vakavuudesta ei ole tällä hetkellä tietoa. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/dd2142ac-0d36-4f37-9e22-ea42e17a03d3
Viking Amorella ajanut karille
131
977
Vastaukset
- Anonyymi
SDP tehnyt väylämerkinnät miten sattuu niin näin käy.
- Anonyymi
Etkö tosiaan keksinyt muuta? Surkuttele nyt itseäsi oikein kunnolla tuossa katkeruudessasi.
- Anonyymi
Orvon ja sipilän tihutöitä mutta kuitenkin joutuivat Tornion kautta kiertämään.
Mutta onneksi varusmiehet kantoivat lopen uupuneiden laukut sentään rajan yli. Suoli 24 henkilökunta on täysin kiihkopersuja. Asia, kuin asia, niin pääasia on hallituksen haukkuminen.
Kaikki muut poistetaan, tämäkin. Jäitte persumedia kiinni siis nyt. Turha vinkua, että joku mystinen vihervasemmisto hallitsisi mediaa.
Iltalehdetkin ovat todistettavasti oikeiston hallinnassa. Sinimustaoikeisto on itse vihtahousun suojeluksessa.
Lars Levi itkisi, jos tietäisi teidän nykytouhut.- Anonyymi
rkp:n juoni pakkoruotsittaa ihmisiä ahavenanmaalla.
- Anonyymi
TimoPohjanmaalta kirjoitti:
Suoli 24 henkilökunta on täysin kiihkopersuja. Asia, kuin asia, niin pääasia on hallituksen haukkuminen.
Kaikki muut poistetaan, tämäkin. Jäitte persumedia kiinni siis nyt. Turha vinkua, että joku mystinen vihervasemmisto hallitsisi mediaa.
Iltalehdetkin ovat todistettavasti oikeiston hallinnassa. Sinimustaoikeisto on itse vihtahousun suojeluksessa.
Lars Levi itkisi, jos tietäisi teidän nykytouhut.Kuinka tämä liittyy Amorellan tapaukseen? Ei ne oo kuitenkaan persuja nuo ylläpidon väki. Niin paljon on sensuuri jyllännyt näinä vuosina juuri isänmaallisten kommenttien kohdalla.
- Anonyymi
Tyynessä säässä keskellä päivää. Vakuutusyhtiö tuskin maksaa mukisematta.
Ehkä kyseessä on laivan tahallinen romutus yritys vakuutusyhtiön piikkiin? Laivathan ovat nyt korona-aikana vain romuraudan arvoisia
- Anonyymi
No jopas nyt sentään. Jotenkin hauska tuo toinen kuva, missä parisataa metrinen alus on melkein rannassa.
Onneksi mitään hirmu vakavaa ei ole tapahtunut.- Anonyymi
Tarkistin ja myönnän erehtyneeni. 169m. Mutta jos siihen ynnättäisiin Ms Jenny Kokkolan saaristosta, niin sitten olisi parisataa metriä.
- Anonyymi
Merellä etäisyydet näyttävät lyhyemmiltä. Toivottavasti alus silti ei ole kovin kaukana rannasta.
Onko veden pinta nyt alempana kuin yleensä. Pohjakosketus vaikuttaa vakituisella reitillä oudolta, kun kovin myrskykin on jo laantunut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Merellä etäisyydet näyttävät lyhyemmiltä. Toivottavasti alus silti ei ole kovin kaukana rannasta.
Onko veden pinta nyt alempana kuin yleensä. Pohjakosketus vaikuttaa vakituisella reitillä oudolta, kun kovin myrskykin on jo laantunut.Kokkolan Tankarista tullessa, Kokkolan satama näkyy lähes välittömästi, silti matkaa on jonnin verran. Nauratti, kun katsoin puhelimesta, että missä olemme todellisuudessa.
Joten voin kyllä uskoa tuohon etäisyysharhaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Merellä etäisyydet näyttävät lyhyemmiltä. Toivottavasti alus silti ei ole kovin kaukana rannasta.
Onko veden pinta nyt alempana kuin yleensä. Pohjakosketus vaikuttaa vakituisella reitillä oudolta, kun kovin myrskykin on jo laantunut.Amorella on myynnissä ja kiinasta on tilattu uusi laiva amorellan korvaajaksi. Haiskahtaa vakuutuspetokselta koko karilleajo. Korvaukset vakuutusyhtiöltä ja sitten laiva puretaan romuraudaksi.
- Anonyymi
Pääsikö irti?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Amorella on myynnissä ja kiinasta on tilattu uusi laiva amorellan korvaajaksi. Haiskahtaa vakuutuspetokselta koko karilleajo. Korvaukset vakuutusyhtiöltä ja sitten laiva puretaan romuraudaksi.
Ensi vuonna tilalle tulee uusi Itämeren suurin laiva Viking Glory joka käyttää polttoaineena nesteytettyä LNG-maakaasua.. https://www.newship.vikingline.fi/
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Merellä etäisyydet näyttävät lyhyemmiltä. Toivottavasti alus silti ei ole kovin kaukana rannasta.
Onko veden pinta nyt alempana kuin yleensä. Pohjakosketus vaikuttaa vakituisella reitillä oudolta, kun kovin myrskykin on jo laantunut.Aluksen keula on noin 100 metriä rannasta, pelkästään Marinetraffic osaa tämän kohtuullisella tarkkuudella kertoa, se lähetin kun sattuu olemaan siellä laivalla!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pääsikö irti?
Kai se irti pääsi kun kerran tarkoituksella pohjakosketuksen jälkeen ajettiin matalaan rantaveteen...Tämä on jopa uutisista luettavissa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Amorella on myynnissä ja kiinasta on tilattu uusi laiva amorellan korvaajaksi. Haiskahtaa vakuutuspetokselta koko karilleajo. Korvaukset vakuutusyhtiöltä ja sitten laiva puretaan romuraudaksi.
Onko Kiinasta tilatulta aluksella jo valmiiksi ladattu viirus valmiina?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Amorella on myynnissä ja kiinasta on tilattu uusi laiva amorellan korvaajaksi. Haiskahtaa vakuutuspetokselta koko karilleajo. Korvaukset vakuutusyhtiöltä ja sitten laiva puretaan romuraudaksi.
Tästä kommentista rupesi foliohattu kiristämään päätä. Tämä laiva oli tosiaan lopettamassa toimintaansa Suomessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Amorella on myynnissä ja kiinasta on tilattu uusi laiva amorellan korvaajaksi. Haiskahtaa vakuutuspetokselta koko karilleajo. Korvaukset vakuutusyhtiöltä ja sitten laiva puretaan romuraudaksi.
https://www.is.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000005060654.html
on ollut myynnissä jo jonnii aikaa ja sisaraluskin taitaa olla. .. Puhumattakaan kansainvälisistä toimijoista, joiden businekset on totaalisen kuralla
af fenanmaan karikot on kovia, mitta niin Neuvostoliiton teräskin, mistä Amorella Jugoslaviassa tehtiin, kummasti kellunut, vaikka karilla tai tuuliajolla milloin mistäkin syystä - Anonyymi
Tekivät varmaan Gevalia mainosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://www.is.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000005060654.html
on ollut myynnissä jo jonnii aikaa ja sisaraluskin taitaa olla. .. Puhumattakaan kansainvälisistä toimijoista, joiden businekset on totaalisen kuralla
af fenanmaan karikot on kovia, mitta niin Neuvostoliiton teräskin, mistä Amorella Jugoslaviassa tehtiin, kummasti kellunut, vaikka karilla tai tuuliajolla milloin mistäkin syystäAmorelalla ei ole sisaraluksia Vikingin väreissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Amorelalla ei ole sisaraluksia Vikingin väreissä.
No minkä lipun alla ja millä nimellä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No minkä lipun alla ja millä nimellä?
On yksi sisaralus Vikingin väreissä.
- Viking Gabriella eli entiset nimet Silja Scandinavia ja Frans Suell.
Muut sisaralukset.
- Tallink Isabelle eli entinen Viking Isabella.
- Tanskalainen Crown Seaways eli entiset nimet Crown of Scandinavia ja Frans Kockum. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ensi vuonna tilalle tulee uusi Itämeren suurin laiva Viking Glory joka käyttää polttoaineena nesteytettyä LNG-maakaasua.. https://www.newship.vikingline.fi/
Sijalla Turusta ei näkynyt ulos kunnolla kuin parista kohtaa. Eikä edes tuoleja käytävillä. Noh ei ikkunoitakaan. Laivalla oltava ikkunat myös käytävillä sekä tuolit ja myös päivämatkustus sali ilkunoineen ja tuolit. Yläkannelle päästävä myös. Talvellakin. Sijalla koitetaan ohjata ravintolaan näkymillä mutta eihän sitä nyt kokoajan....
.. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sijalla Turusta ei näkynyt ulos kunnolla kuin parista kohtaa. Eikä edes tuoleja käytävillä. Noh ei ikkunoitakaan. Laivalla oltava ikkunat myös käytävillä sekä tuolit ja myös päivämatkustus sali ilkunoineen ja tuolit. Yläkannelle päästävä myös. Talvellakin. Sijalla koitetaan ohjata ravintolaan näkymillä mutta eihän sitä nyt kokoajan....
..Tässä on kaksi laivaa joista toinen on Viking Amorellan sisaralus Crown Seaways ja toinen Pearl Seaways on entinen Viikingin laiva Athena Maarianhamina-Tukholma linjalta 1989-1993. https://via.ritzau.dk/data/images/00583/1a7226af-3558-4a69-811e-6c7aaa80cc9e.jpg
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sijalla Turusta ei näkynyt ulos kunnolla kuin parista kohtaa. Eikä edes tuoleja käytävillä. Noh ei ikkunoitakaan. Laivalla oltava ikkunat myös käytävillä sekä tuolit ja myös päivämatkustus sali ilkunoineen ja tuolit. Yläkannelle päästävä myös. Talvellakin. Sijalla koitetaan ohjata ravintolaan näkymillä mutta eihän sitä nyt kokoajan....
..Silja myös alkaa uudistaa laivojaan seuraavan 5 vuoden sisällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silja myös alkaa uudistaa laivojaan seuraavan 5 vuoden sisällä.
Suora lähetys Amorella irroituksesta ja hinauksesta!
Suora lähetys juuri nyt: vaurioituneen M/S Amorellan siirto-operaatio satamaan alkaa Ahvenanmaalla
Ahvenanmaan saaristossa karille sunnuntaina ajanut Viking Amorella on tarkoitus siirtää tänään Långnäsin satamaan. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006645067.html - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suora lähetys Amorella irroituksesta ja hinauksesta!
Suora lähetys juuri nyt: vaurioituneen M/S Amorellan siirto-operaatio satamaan alkaa Ahvenanmaalla
Ahvenanmaan saaristossa karille sunnuntaina ajanut Viking Amorella on tarkoitus siirtää tänään Långnäsin satamaan. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006645067.htmlEi liiku vieläkään.
Todennäköisesti hinaajat vain varmistavat että laiva pysyy suorassa irroituksen aikana ja Amorella peruuttaa omalla konevoimalla irti matalikosta. Potkureissahan ei ollut mitään vikaa joten varmasti ajelee itse Långnäsiin ja sieltä Naantaliin hinaajien vain saattaessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei liiku vieläkään.
Todennäköisesti hinaajat vain varmistavat että laiva pysyy suorassa irroituksen aikana ja Amorella peruuttaa omalla konevoimalla irti matalikosta. Potkureissahan ei ollut mitään vikaa joten varmasti ajelee itse Långnäsiin ja sieltä Naantaliin hinaajien vain saattaessa.Nyt on jo hinaajien köydet tiukalla.
Eli pian lähtee!
- Anonyymi
Suora lähetys: Viking Line-färja på grund – ska ha ropat ”mayday” 207 passagerare och 74 besättningsmedlemmar är ombord. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Al2Q15/viking-line-farja-pa-grund--ska-ha-ropat-mayday
- Anonyymi
Ylen kuvassa jotain vuotanut mereen, polttoainetta /öljyä
- Anonyymi
Painovesitankit tyhjennetty? Ihmettelin toki itsekin samaa. Joku merikarhu voisi valaista asiaa?
- Anonyymi
Ei ole öljyä vaan pohjamutaa kun laiva puskee hitaalla vauhdilla keulaa kohti rantaa jotta se pysyisi paikoillaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole öljyä vaan pohjamutaa kun laiva puskee hitaalla vauhdilla keulaa kohti rantaa jotta se pysyisi paikoillaan.
Höh, niin tietenkin. Ajattelin itse taas liian monimutkaisesti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole öljyä vaan pohjamutaa kun laiva puskee hitaalla vauhdilla keulaa kohti rantaa jotta se pysyisi paikoillaan.
Laiva ymmärtääkseni kaatusi kyljelleen jos koneet sammutettaisiin eikä laivan koneet puskisi laivaa kohti matalikkoa. Mutta jossain vaiheessa koneet joudutaan sammuttamaan tai laivan koneet tankkaamaan. Rungon paikkaus ei onnistune matalikolla joten laivan kohtalo romuraudaksi on sinetöity.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laiva ymmärtääkseni kaatusi kyljelleen jos koneet sammutettaisiin eikä laivan koneet puskisi laivaa kohti matalikkoa. Mutta jossain vaiheessa koneet joudutaan sammuttamaan tai laivan koneet tankkaamaan. Rungon paikkaus ei onnistune matalikolla joten laivan kohtalo romuraudaksi on sinetöity.
No tuskinpa sentään kaatuisi. Ja kyllä näitä matalaan rannikkoon ajoja on ennekin tehty. MS Seawind Tukholman saaristossa 1995 ajoi matalikolle karilleajon jälkeen ettei keulaan vuotaisi enemmän vettä. Samoin teki MS Sally Albatross ajaessaan karille 1994, jonka jälkeen sekin ohjattiin matalikolle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No tuskinpa sentään kaatuisi. Ja kyllä näitä matalaan rannikkoon ajoja on ennekin tehty. MS Seawind Tukholman saaristossa 1995 ajoi matalikolle karilleajon jälkeen ettei keulaan vuotaisi enemmän vettä. Samoin teki MS Sally Albatross ajaessaan karille 1994, jonka jälkeen sekin ohjattiin matalikolle.
Albatross upposi aika syvälle ja silti saatiin ylös ja uudelleen liikenteeseen toisella nimellä.
"Onnettomuuden vakavuudesta ei ole tällä hetkellä tietoa."
Tokko kyseessä on kovin vakava tilanne jos laiva kerran on pinnalla eikä ole uponnut?
Merivesi taitaa olla matalalla nyt myrskyn jäljiltä. Kuuhan ei tunnetusti aiheuta vuorovesiä vaan merellä puhaltavat tuulet.- Anonyymi
Itseasiassa kuu vaikuttaa vuorovesiin päivä päivältä vähemmän. Etääntyyhän se meistä kuitenkin muistaakseni 1cm/vuosi.
Kuitenkin, uppoamisen vaara on nyt estetty. Vielä kun saisi korvauksena ilmaista viinaa, niin kaikki olisi hyvin. - Anonyymi
Se vaan sattuu olemaan niin, että kuu on ylivertaisesti voimakkaimmin vuorovesi- ilmiötä aiheuttava tekijä. Et ehkä voisi olla tietämättä jos vaikka olisit opiskellut hetkenkään merenkulkua!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se vaan sattuu olemaan niin, että kuu on ylivertaisesti voimakkaimmin vuorovesi- ilmiötä aiheuttava tekijä. Et ehkä voisi olla tietämättä jos vaikka olisit opiskellut hetkenkään merenkulkua!
Maa on litteä!
- Anonyymi
Päällikkönä olisin painanut kaasua ja jatkanut satamaan, missä paatti on helpompi tutkia. Satamaan on vain vajaan tunnin matka.
- Anonyymi
Oletko ilkeä Ismao?
"Kapteeni nyt kiikaroi kaukoputkellaan,
ja varoitti Ismaolle: Jäävuoret häämöittää.
Ismao oli ilkeä ja istui salongissaan:
Kyllä meidän laivamme jäävuoren musertaa"
Tuleeko mikään laiva mieleen? - Anonyymi
Vaikka et ole varma laivan mahdollisista vaurioista?
Onneksi ammattilaiset tekevät oikeat päätökset.
- Anonyymi
Oioioijojojo! Mäskit äkkiä naamarille!
- Anonyymi
Tuolla se Amorella puskee Järsön saaren rantakivikkoa vastaan, koneet käyden 5% teholla. https://goo.gl/maps/4heDJhcYcjnqxCqt5
Mitenkähän Sanna Marin selvittää ja selostaa tämän asian? Miksi kaikki menee nyt Suomessa pieleen, kun naiset johtaa maata.- Anonyymi
Laitoit sitten tämänkin hallituksen syyksi. Kuinka sinun "mestari" (Jumalasta seuraava, muttei alaspäin) olisi tämän estänyt?
Olisiko narukäsillänsä uinut ja nostanut koko laivan isälliseen otteeseen? Vai olisiko hän muuttanut perustuslakia sen verran, että kaikenlainen matkustaminen on kiellettyä?
Kim olisi kateellinen sellaisesta eristäytymisestä. Voiko enempää tuntea myötähäpeää, tiettyjen ihmisten puolesta?
- Anonyymi
Tässä nähdään miten hidasta on suomessa byrokratian takia "pelastaminen" eli vuotavasta aluksesta ihmisien siirto toiseen jotta pääsevät pois. Kohta pörrää ympärillä aluksia ja ihmiset töröttävät laivan sisällä. 12:50 sai kosketuksen tai aikaisemmin
Toinen asia on että pitäisi määrätä isoille aluksille että poistuminen toiseen laivaan tai pelastuslauttoihin nopeasti, oli keli millainen tahansa. Eli laivoihin muutoksia ja määräys. Nyt isoilla aluksilla on mahdoton poistua kun tulee kallistuma
Näillä korkeuksilla käy syksyllä / talvella huonosti jos olet vedessä.
Estonian onnettomuus on edelleen täysin mahdollinen, riittävä vuoto ja esim pimeän aikaan niin laiva kallistuu eli on mahdoton päästä hyteistä tai muista kerroksista.- Anonyymi
Mitä väliä jos saa vaan kossua ilmatteeks?
- Anonyymi
No ei se syälle uppoa. Meri on tuossa kohtaa saman syvyistä kuin laivan oma syväys, eli noin 5-8 metriä.
- Anonyymi
Miten korkealla olet?
- Anonyymi
Entä jos selviäisi että karilleajo oli tahallinen eli vakuutuspetos, eikö olisi melko vastuutonta karauttaa kiville matkustajien ollessa kyydissä?
- Anonyymi
MAtkustajien evakuointiin tarvitaan lakimuutos, hallitus alkaa puimaan asiaa huomenna aamulla n. kello 10:30 alkaen.
Lakiesitys on tarkoitus saada eduskunnan äänestettäväksi jo ensi torstaiksi. - Anonyymi
Me hukutaan!!!! Joku oli huutanut alakannella!
- Anonyymi
Taisi sukat kastua hytissä.
- Anonyymi
Avais keulaportin ja käskis matkustaja poistumaan saarelle.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=aWSmCdzSedA&feature=emb_logo- Anonyymi
Kait laivalla sentään on turvallisempaa kuin autiolla saarella? Matkustajille täytyy tuossakin tilanteessa järjestää ruokailut, ym. Miten se onnistuisi autiosaarella?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kait laivalla sentään on turvallisempaa kuin autiolla saarella? Matkustajille täytyy tuossakin tilanteessa järjestää ruokailut, ym. Miten se onnistuisi autiosaarella?
Heleposti. Laivalla on sapuskaa, liinavaatteita telttojen virittämiseksi, itse asiassa pelastuslautoista saisi oivia telttoja, hinaisi ne vain maihin parilla moottoroidulla pelastusveneellä, jotka toki pitäisi lastata inventoidulla taxfree viinalla mahdollista myöhempää laskuttamista ajatellen.
Tässähän on kokonaan uusi matkailukonsepti Itämerenristeilijöille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heleposti. Laivalla on sapuskaa, liinavaatteita telttojen virittämiseksi, itse asiassa pelastuslautoista saisi oivia telttoja, hinaisi ne vain maihin parilla moottoroidulla pelastusveneellä, jotka toki pitäisi lastata inventoidulla taxfree viinalla mahdollista myöhempää laskuttamista ajatellen.
Tässähän on kokonaan uusi matkailukonsepti Itämerenristeilijöille.Royal Karryppeanin alusten romuttaminen on peruutettava. Ne pitää ajaa Itämerelle!
- Anonyymi
Hieno saari ihan vieressä ja sen verran matalaa, että kahlaamalla pääsee.
- Anonyymi
Mutta viinaa pitää ottaa mukaan. Mielellään myös aurinkokennolaturi, jottei somepuhelimen lataaminen häiriinny.
Toissijaisena pelastetaan lapset, juomavedet sekä ruoka. Tärkein ensin.
- Anonyymi
Evakuointioperaatio on matkustajille vaarallisempi kuin kivikossa pusikon keskellä köllöttely. Herkimmät ovat jo laakin partaalla, vaikka koronatestikin on oletettavasti tekemättä.
- Anonyymi
Ongelmaksi meinaa muodostua turvavälien pitäminen, montako saa nykyvaatimusten mukaan mennä yhteen pelastusveneeseen tai -lauttaan, mitä sanoo THL, mitä hallitus?
- Anonyymi
>Tuolla se Amorella puskee Järsön saaren rantakivikkoa vastaan, koneet käyden 5% >teholla. https://goo.gl/maps/4heDJhcYcjnqxCqt5
Tuokin saari on nimeltään Järsö. Mtat se oikea Järsön saari on idempänä, ja avaramman vesialueen reunalla.
https://www.google.fi/maps/@60.0749526,20.3048456,12z- Anonyymi
Toinen Ahvenanmaan saaristossa oleva Järsö- niminen saari on kylläkin Maarianhaminan eteläpuolella ja samalla lännenpänä tätä paikkaa. Paikannimenä tuo löytyy lisäksi ainakin Kirkkonummelta.
- Anonyymi
Suoli 24 henkilökunta on täysin kiihkopersuja. Asia, kuin asia, niin pääasia on hallituksen haukkuminen.
Kaikki muut poistetaan, tämäkin. Jäitte persumedia kiinni siis nyt. Turha vinkua, että joku mystinen vihervasemmisto hallitsisi mediaa. - Anonyymi
Sen siitä saa kun ei noudeta etäisyyssuosituksia, tässä tapauksessa meren pohjaan.
Nii'in. Tosin nyt taitaa tuo muutama metri ollakkin ihan hyvä asia. Turvallisuus ennen kaikkea. Hyvin on laivan kapteeni toiminut. Mielummin ylireagointia turvallisuudessa, kuin vähättelyä.
- Anonyymi
Jos se paatti on ylikuormattu Ruotsin ongelmatapauksilla. Ja siten ui normaalia syvemmällä ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos se paatti on ylikuormattu Ruotsin ongelmatapauksilla. Ja siten ui normaalia syvemmällä ?
Vain 207 matkustajaa 2500 ottavassa laivassa. Suora lähetys paikalta: JUST NU: Fartyget Amorella på grund https://www.expressen.se/nyheter/just-nu-fartyget-amorella-pa-grund/
- Anonyymi
wow
komea kuva
eikä peruuttaminen onnistunut? Juuttui ... saveen? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
wow
komea kuva
eikä peruuttaminen onnistunut? Juuttui ... saveen?Ei kun ajettiin tahallaan saviseen rantaan jotta ei uppoa syvemmälle ja kastumisvahingot laivan sisällä jää vähäisemmäksi.
Siinähän oli helppoa järjestää evakuointi eikä ollut uppoamisvaaraa.
Tänään onkin sitten jo todettu että irrottaminen savisesta pohjasta tekee töitä.
- Anonyymi
Mistä kivi yhtäkkiä tupsahti väylälle? Vai onko huipputekniikan käyttäminen hakusessa miehistöllä? Laiva kulkisi satamasta toiseen miehittämättömänäkin, että komentosillan väki joutaisi tarjoilutehtäviin ja siivoamaan.
- Anonyymi
Ensisijaisesti pitäisi miettiä osakkeenomistajien kohtalo ja sitten vasta matkustajat ja miehistö.
T: Kokoomuslainen- Anonyymi
Viking line oli twiitannut kuukausi sitten
" Tervetuloa Viking Linen turvalliseen kyytiin kauniissa saaristossamme! "
- Anonyymi
Oliko vahinkoilmoituspaperit jo tehtynä vailla päiväystä ja allekirjoitusta?
Tuosta saa kyllä hyvät hillot.- Anonyymi
Vakuutuslaitokset päättävät hillojen suuruudesta, yli 30 vuotta vanha laiva on vanha laiva, ei siitä suuria heru. Ihan nyt tulleiden vaurioiden suuruudesta riippunee aletaanko laivaa enää korjata käyttöönottomielessä vaiko vain sen verran että kestää ajaa Ålangin romurannoille.
Jos useita osastoja on täyttynyt vedellä, vettä on tasan tarkkaan silloin meriveden pinnankorkeuteen asti, eli mahdollisesti moottorit ja paljon muuta tekniikkaa lilluu nyt suolavedessä. Jos niin on, se on sitten romutuksen paikka tälle vehkeelle, suunnilleen tämän ikäisinähän näitä muutenkin romutetaan, rahtilaivoja jopa reilun 20 vuoden käytön jälkeen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vakuutuslaitokset päättävät hillojen suuruudesta, yli 30 vuotta vanha laiva on vanha laiva, ei siitä suuria heru. Ihan nyt tulleiden vaurioiden suuruudesta riippunee aletaanko laivaa enää korjata käyttöönottomielessä vaiko vain sen verran että kestää ajaa Ålangin romurannoille.
Jos useita osastoja on täyttynyt vedellä, vettä on tasan tarkkaan silloin meriveden pinnankorkeuteen asti, eli mahdollisesti moottorit ja paljon muuta tekniikkaa lilluu nyt suolavedessä. Jos niin on, se on sitten romutuksen paikka tälle vehkeelle, suunnilleen tämän ikäisinähän näitä muutenkin romutetaan, rahtilaivoja jopa reilun 20 vuoden käytön jälkeen.M/S Isabella myytiin muutama vuosi sitten Tallinkille 30 miljoonalla eurolla. Kyllä Amorellasta vielä 20-25 miljoonaa kuittaa. Varsinkin tulevan telakoinnin jälkeen. Amorella on kohtuullisen suurikapasiteettinen risteily-autolautta, ja tällaisille kyllä on kysyntää, toisin kuin risteilyaluksille. Välimerellä, Lähi-idässä, Aasian vesistöissä on huomattava määrä pienempiä ja varsin heikkokuntoisia autolauttoja odottamassa korvaajiaan. Uusiin laivoihin ei kaikilla noilla varustamoilla rahat riitä, eikä isohkoja lauttoja ole ollut juurikaan saatavilla.
- Anonyymi
Loistava ajoitus onnettomuudelle. vm 1988 Amorella on jo poistoputkessa, eli Viking Glory korvaa sen vuoden 2021 alusta. Lisänä, Mariella seisoo parhaillaan makuutettuna Maarianhaminassa vailla käyttöä. Todennäköisesti yhtiön vakuutustaso on erittäin kattava. Amorella telakalle ja myöhemmin korjattuna myyntiin. Tuon kokoisilla autolautoilla on vielä kysyntää. Mariella ottaa Amorellan paikan joksikin aikaa, ja kas: - Vikingillä on lähes täysityöllisyys.
- Anonyymi
Saattaapi jopa käydä niin, että Amorellan sisaralus Gabriella vedetään pois Tallinnan liikenteestä, ja laitetaan korvaamaan Amorellaa. Mariella puolestaan ottaa tuolloin Gabriellan reitin hoitaakseen. Haveri ei olisi voinut sattua parempaan ajankohtaan.
- Anonyymi
1988 tehty laiva on romutavaraa, sillä Suomessa tehtyjä 1990-luvun jättiristeilijöitä ajetaan jo laivahajottamoille Intiaan, Turkkiin jne.
Nämä laivat ovat sentään ihan eri tasoa jopa kunnoltaan. Jos pandemia jatkuu, niin 2000-luvun jättiläisetkin lähtevät romuttamolle eikä Turusta uusia valmistu eikä tilata.
Nyt olisi vasemmiston voimallisesti jatkettava Raumalla valmistettavien laivaston uusien neljän saattajan rakentamisen estämistä.
Tämä rauhantyöhän oli jo ennen epidemiaa hyvässä vauhdissa mm. Vasemmistoliiton ja SDP:n toimesta.
Vihreiden toimesta oli puolestaan vastustus vauhdissa telakka-alueella pesivien lintujen rauhan vuoksi.
Näin varmistaisimme tämänkin telakan toiminnan loppumisen. Samalla loppuisi sieltä myös yksityinen työterveyshuolto, mikä olisi ilouutinen perheministerille ja STM:lle.
Kaksi kärpästä yhdellä iskulla.
- Anonyymi
"Amorellan matkustajat siirretään pienveneillä evakuointikeskukseen".
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006642467.html
Suuremmat veneet välimerellä, keräämässä siirtolaisia eurooppaan.- Anonyymi
Kuvista päätellen Amorellalla oli jonninverran myös yönmustia aikaisempia kumiveneilijöitä, nykyisin kunnianarvoisia uusiosveduja från Rinkeby, Tensta, etc. Olivatkohan all inclusive miniristeilyllä omilla- vai Ruotsin Valtion rahoilla?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuvista päätellen Amorellalla oli jonninverran myös yönmustia aikaisempia kumiveneilijöitä, nykyisin kunnianarvoisia uusiosveduja från Rinkeby, Tensta, etc. Olivatkohan all inclusive miniristeilyllä omilla- vai Ruotsin Valtion rahoilla?
Nämä ne on vaan teillä aina mielessä.
- Anonyymi
"Suuremmat veneet välimerellä, keräämässä siirtolaisia eurooppaan."
Aivan. Jokaisella laivalla pitäisi aina kulkea lähettyvillä vastaavan kokoinen saattolaiva. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Suuremmat veneet välimerellä, keräämässä siirtolaisia eurooppaan."
Aivan. Jokaisella laivalla pitäisi aina kulkea lähettyvillä vastaavan kokoinen saattolaiva....mutta jokaista välimerellä räpiköivää ylilastattua kumivenettä ei tarvitsisi ottaa vastaan isommalle laivalle.
Anonyymi kirjoitti:
Kuvista päätellen Amorellalla oli jonninverran myös yönmustia aikaisempia kumiveneilijöitä, nykyisin kunnianarvoisia uusiosveduja från Rinkeby, Tensta, etc. Olivatkohan all inclusive miniristeilyllä omilla- vai Ruotsin Valtion rahoilla?
Matkailu ruotsista Suomeen vapautui eilen lauantaina. Tämä oli nyt amorellan ensimmäinen risteily korona aikana jossa oli mukana myös ruotsalaisia risteilyturisteja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Suuremmat veneet välimerellä, keräämässä siirtolaisia eurooppaan."
Aivan. Jokaisella laivalla pitäisi aina kulkea lähettyvillä vastaavan kokoinen saattolaiva.No juuri sen takia Vikingin ja Siljan Helsinki-Tukholman reitin laivat ajaa lähes samalla aikataululla. Porrastusta on vain senverran ettei Maarianhaminan satamassa tule liian kovaa ruuhkaa. Jos jommalle kummalle tulee joku isompi haveri, toinen laiva pääsee hätiin nopeasti kun ajavat melkein näköetäisyydellä toisistaan.
- Anonyymi
Suora raportti Ahvenanmaalta: "Alus juoksi karille"
https://translate.google.com/translate?hl=fi&sl=sv&u=https://www.expressen.se/tv/nyheter/se-dronarbilderna-amorella-har-gatt-pa-grund/&prev=search&pto=aue - Anonyymi
Nyt evakuoitu 120 henkilöä maihin.
https://twitter.com/meriraja/status/1307675446281207809 - Anonyymi
Tästä rysäyksestä kun on saatu lypsettyä kaikki mahdolliset vakuutuskorvaukset ja vielä vähän päälle, sekä siihen ynnättynä hunajainen suomen varustamotuki, niin NG LI osakkeenomistajilla on leveämpää kestohymyä havaittavissa, kuin elastisella Pepsodentmainoksessa. Nyt tulee rahaa ovista ja ikkunoista!
- Anonyymi
Oletko koskaan tullut ajatelleeksi mitä tarkoittavat vakuutuksissa esim. ikävähennykset ja/tai - poistot? 33 vuotta ajossa ollut laiva on yksinkertaisesti tiensä loppusuoralla, niin ovat pienet myös mahdolliset vakuutuskorvaukset eikä laivan myyntihintakaan kummoinen olisi, erilaista laivakalustoa kun on maailmalla tarjolla pilvin pimein ja nyt Korona- aikaan vielä vähän enemmän. Varustamotukea ei makseta romulaivoista eikä se niin kummoisen suuri sekään ole, Viking Line toki on yksi yhtiö joka sitä on saanut.
Kestohymyn toteutuminen edellyttäisi kunnollista tulosta, sitä ei nyt ole mahdollista tehdä kun ne maksavat asiakkaat puuttuvat, hyvänä esimerkkinä tämä lähes tyhjillään ajanut laivavuoro! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko koskaan tullut ajatelleeksi mitä tarkoittavat vakuutuksissa esim. ikävähennykset ja/tai - poistot? 33 vuotta ajossa ollut laiva on yksinkertaisesti tiensä loppusuoralla, niin ovat pienet myös mahdolliset vakuutuskorvaukset eikä laivan myyntihintakaan kummoinen olisi, erilaista laivakalustoa kun on maailmalla tarjolla pilvin pimein ja nyt Korona- aikaan vielä vähän enemmän. Varustamotukea ei makseta romulaivoista eikä se niin kummoisen suuri sekään ole, Viking Line toki on yksi yhtiö joka sitä on saanut.
Kestohymyn toteutuminen edellyttäisi kunnollista tulosta, sitä ei nyt ole mahdollista tehdä kun ne maksavat asiakkaat puuttuvat, hyvänä esimerkkinä tämä lähes tyhjillään ajanut laivavuoro!Oletko havainnut, että nyt seisovat-, romutettavat-, myytävät matkustaja-alukset ovat lähes yksinomaan risteilyaluksia? = ei autokantta, eli autojen/rahdinkuljetusmahdollisuutta, ts eivät sovellu linjaliikenteeseen. Juuri linjaliikenne tulee elpymään koronan jälkeen paljon nopeammin, kuin risteilyliikenne. Linja liikenne on välttämättömyys talouden kannalta, mutta risteilymatkustaminen ei sitä ole. Niin Amorella, kuin hiljaiseen myyntiin laitettu Mariellakin ovat molemmat varsin kohtuullisen matkustaja ja auto/rekkakapasiteetin omaavia matkustaja-autolauttoja, joiden kysyntä on risteilyaluksista poiketen varsin hyvä. Molemmista aluksista saadaan taatusti "kahdeksan numeroinen summa euroja", eikä noissa kahdeksassa numerossa ole pilkkuja välissä.
- Anonyymi
Laivalla olevat persut miettivät vain päänsä puhki, miten tästä voisi syyttää hallitusta.
- Anonyymi
Ettei vaan olisi vakuutuspetos?
- Anonyymi
Joku matkustajahan oli haistanut laivalla palaneenkäryä. :D
- Anonyymi
Ettei vaan vakuutusyhtiöt sekä niiden jälleenvakuutusyhtiöt selvittäisi jos vähänkään epäilevät?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ettei vaan vakuutusyhtiöt sekä niiden jälleenvakuutusyhtiöt selvittäisi jos vähänkään epäilevät?
Se todistaminen voi olla yllättävän vaikeaa. Tuo on vaikea alue liikkua, se myönnettäköön noin isolla aluksella. Itsekin epäilen tosin vakuutusrikosta, joka vain unohtuu ajan myötä kun vakuutusyhtiö ei voi todistaa asiaa.
- Anonyymi
Korona pilasi bisnekset?
- Anonyymi
Eiköhän onnettomuustutkintakeskus tutki ja selvitä tapauksen perin pohjin.
- Anonyymi
Eipä ainakaan tuo koronaa Suomeen
- Anonyymi
Nuo Suomeen matkalla olleetko eivät saa tulla nyt Suomeen? Eivätköhän he ole viimeistään huomenna Turussa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuo Suomeen matkalla olleetko eivät saa tulla nyt Suomeen? Eivätköhän he ole viimeistään huomenna Turussa.
Laiva oli matkalla Tukholmaan.
- Anonyymi
Persujen syytä tämäkin.
- Anonyymi
Paatin voisi pysyvästi jättää tuohon ja vetää maista siihen sähköt ikäänkuin palvelutaloksi ja matkailukohteeksi.
- Anonyymi
Niin on ja autokannelle voisi tehdä kartingradan.
- Anonyymi
..pohjakosketus tarkoittaa, että alus ajanut vaikkapa 10-15 solmun vauhdilla väylän sivussa kiville, pohja auennut useammasta paikasta ja vettä tullut sisätiloihin-konehuone jne. On pelätty ilmeisesti pahempaa pohjan repeytymää, kun perämies ajanut laivan kiinni rantaan.
tuskimpa teknistä vikaa löytyy, valitettava inhimillinen erehdys. Voi olla puuskittainen tuuli ja ollaan oltu aivan väylän laidassa. Ruotsinlaivat ovat suuria purjeita.
Nyt laiva tyhjennetään ja tankkeja tyhjennetään, jotta se saataisiin hinattua naulatehtaalle. Varmaan noilla saaristoväylillä ei sallita pientäkään virhettä,. - Anonyymi
...pohjakosketus tarkoittaa, että alus ajanut vaikkapa 10-15 solmun vauhdilla väylän sivussa kiville, pohja auennut useammasta paikasta ja vettä tullut sisätiloihin-konehuone jne. On pelätty ilmeisesti pahempaa pohjan repeytymää, kun perämies ajanut laivan kiinni rantaan.
tuskimpa teknistä vikaa löytyy, valitettava inhimillinen erehdys. Voi olla puuskittainen tuuli ja ollaan oltu aivan väylän laidassa. Ruotsinlaivat ovat suuria purjeita.
Nyt laiva tyhjennetään ja tankkeja tyhjennetään, jotta se saataisiin hinattua naulatehtaalle. Varmaan noilla saaristoväylillä ei sallita pientäkään virhettä,.- Anonyymi
Tästä ei pitäisi edes käydä oikeutta, ei edes antaa meriselitystä, sillä kyseessä on inhimillinen erehdys eikä ketään edes kuollut.
Tästä on ennakkotapauksiakin, jopa tämän hallituksen ajalta. Osassa jopa mitä todennäköisimmin aiheuttunut kuolemiakin, mutta ei syytteitä.
STM ns.inhimillisestä syystä jäi pois EU: n yhteisestä suojavarustetilauksesta ainoana EU-maana.
Kansliapäällikkö Varhila,sd, yritti peitellä jälkiä pitämällä muusta maailmasta poiketen maskeja jopa vaarallisina, kun niitä ei ollut riittävästi saatavilla. Aiheutti kuolemia, sillä maskin tartuntoja vähentävä vaikutus 15-20% eli sen verran vähemmän olisi tullut kuolemia.
Ei syytettä.
Kouluhallitus lähetti inhimillisestä erehdyksestä n. 500 hakijalle virheellisen tiedon pääsystä opiskelemaan. Aiheutti monille tuskaa ja itkua tiedon osoittauduttua humpuukiksi.
Ei syytettä.
Ministerit ovat ihan kuin ei mitään olisi tapahtunut.
Krista Kiuru,sd, ja Li Andersson,vas, suuntaavat uusiin haasteisiin.
Mitä tämän rinnalla on joku pieni pohjakosketus?
- Anonyymi
Päästääkö Wiking Line paikalliset asukkaat ja vapaa-ajan veneilijät laivalle ilmaiseen Buffetpöytään jottei mene hyvät ruuat haaskuuseen? Maha kurnii jo.
- Anonyymi
Mene vaan sinne leipäjonoon kuten muutkin sateeseen odottamaan kovettunutta reissari pakettia...
- Anonyymi
Yhdelläkään matkustajalla ei ollut kasvomaskia..montako joutuu karanteeniin reissun jälkeen?
- Anonyymi
M/S Gabriella tulee korvaamaan Amorellaa jo heti huomenna....kertoo Viking Line. Tosin tuo näyttäisi olevan tulossa juuri nyt Helsinkiin.....kiirettä pukkaa?
- Anonyymi
Lähtee saman tien Turkuun jossa on aamula.
- Anonyymi
Ruotsista on jo alkanut tulla valitusta Amorellan pelastustyöstä! Suomi ei köyhänä Itä-Euroopan maana pysty järjestämään riittävästi kalustoa suuriin pelastustehtäviin.
Pienillä veneillä joita oli vain muutama saatavissa. Eli jos laiva olisi ollut täynnä 2500 matkustajaa ja välittömässä uppoamisvaarassa, niin hukka olisi perinyt matkustajat tuolla venemäärällä ja hitaalla evakointitahdilla. Samoin ilmaan saatiin vain yksi päivystävä pelastushelikopteri.
Ruotsalaisten mukaan meripelastusta ei siis voi jättää suomalaisten tehtäväksi liian pienten resurssien vuoksi! Suomalainen pelastuskalusto on kuin nyyttikestit merellä, joihinka kaikki kyläläiset tuovat omat kalastusveneensä ja muut kipot jotka vain sattuvat kellumaan.- Anonyymi
Televisiouutisissakin näkyi kuinka avuksi oli tulossa suurempi alus (ilmeisesti M/S Viggen), mutta nuo 200 matkustajaa ja osa henkilökuntaa oli helpompaa evakuoida pienemmillä aluksilla joilla pääsi pieniinkin laitureihin jättämään matkustajia nopeasti maihin.
Suuremmassa onnettomuudessa ja täydellä matkustajamäärällä olisi tietenkin käytetty aluksen pelastusveneitä ja -lauttoja joihin kaikki mahtuisivat. Nyt se oli turhaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Televisiouutisissakin näkyi kuinka avuksi oli tulossa suurempi alus (ilmeisesti M/S Viggen), mutta nuo 200 matkustajaa ja osa henkilökuntaa oli helpompaa evakuoida pienemmillä aluksilla joilla pääsi pieniinkin laitureihin jättämään matkustajia nopeasti maihin.
Suuremmassa onnettomuudessa ja täydellä matkustajamäärällä olisi tietenkin käytetty aluksen pelastusveneitä ja -lauttoja joihin kaikki mahtuisivat. Nyt se oli turhaa.Verrattiin tapausta Costa Concordiaan ja pelastusta pikku kipoilla tehdyksi.
- Anonyymi
> Ruotsalaisten mukaan meripelastusta ei siis voi jättää suomalaisten
> tehtäväksi liian pienten resurssien vuoksi
Estonian uppoamisen aikaan Ruotsi lennätti paikalle 4...5 omaa meripelastuskopteriaan. Nämä saivat muutaman matkustajan ongittua merestä ylös.
Suomi lähetti ainokaisen pelastustöihin pystyvän merikopterinsa. Tämä ainoa suomalainen kopteri noukki 90% kaikista 104 merestä helikoptereihin pelastetuista ylös.
Ruotsin kopterit pörräsi paikalla, lippua näyttämsssä, mutta ei niistä tositoimiin ollut. Kaksi koptereista pelkästään lennätti laivaan jo pelastettuja sieltä maihin.- Anonyymi
Ajat ovat muuttuneet noista.
Estonian uppoamisesta on jo kulunut 26 vuotta, eli lähes kolme vuosikymmentä.
Aika lentää! - Anonyymi
Ajat on tosiaan muuttuneen noista ajoista. Mutta ei merihädässä olevan kannalta välttämättä parempaan suuntaan.
https://yle.fi/uutiset/3-9647170
Meressä pulikoivan kannattaa toivoskella, että ei ole Ruotsin meripelastuskoptereilla silloin juuri päällä joku kiva-kiva-lakko, ja ettei svedupelastajat ole liian stressaantuneita töihin.
- Anonyymi
Ruotsilla oli suuri kalustoylivoima Estonian meripelastuksessa. Kuitenkin Suomi pelasti yhdellä Super Pumalla, italialaisella Agustalla ja ikivanhalla venäläisellä MI-8 kopterillaan enemmän ihmisiä kuin Ruotsi.
Suomi ...54 elossa olevaa helikopterilla pelastettua
--------------------------------------------------------------
Super Puma: .......... 44 hlöä
Agusta Bell: ............. 7 hlöä
MI-8: ........................ 3 hlöä
Ruotsi ... 50 elossa olevaa helikopterilla pelastettua
---------------------------------------------------------------
Super Puma-1: .......... 15 hlöä
Super Puma-2: ............ 9 hlöä
Super Puma-3: ............ 6 hlöä
Super Puma-4: ............ 6 hlöä
Boeing-Kawasaki-1: ... 1 hlöä
Boeing-Kawasaki-2: ... 1 hlöä
Boeing-Kawasaki-3: ... 6 hlöä
Suomi sai tuolloisesta pienestä meripelastuskalustostaan paremmat tehot irti, kuin Ruotsin lukumääräisesti 2...3 kertainen meripelastuksen lentokapasiteetti.- Anonyymi
Tikulla silmään joka vanhoja muistelee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tikulla silmään joka vanhoja muistelee.
Koskeeko myös vanhoja lätkävoittoja? Ensimmäinen Suomelle tuli v. 1995, vuosi Estonian turman jälkeen.
Saako Den Glider In ajan voitokkaita muistojakaan enää muistella? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koskeeko myös vanhoja lätkävoittoja? Ensimmäinen Suomelle tuli v. 1995, vuosi Estonian turman jälkeen.
Saako Den Glider In ajan voitokkaita muistojakaan enää muistella?Ketä kiinnostaa nuijien urheilulaji jääkiekko!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ketä kiinnostaa nuijien urheilulaji jääkiekko!
Mee puhuun ruotsalaisille ja kanadalaisille. Ne niitä kiekkomitaleja on rohmunnut. Suomella on vaan 3 vaivasta kultaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koskeeko myös vanhoja lätkävoittoja? Ensimmäinen Suomelle tuli v. 1995, vuosi Estonian turman jälkeen.
Saako Den Glider In ajan voitokkaita muistojakaan enää muistella?Siit aikaa on niin kauan jo kun "Se liukui sissään " :(
- Anonyymi
Nyt on näköjään Amorella hinattu Turkuun Naantalin telakalta. Alla linkki videoon, jossa laivaa hinataan.
https://youtu.be/mwS-L7e9y0o
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692733
- 632664
- 681792
- 241627
- 201550
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91480- 151392
- 461234
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81197