https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/d3fb5044-9a7e-4931-9d69-ffa3e80eff6a?ref=ampparit:780a
nonii
soon ladattava turhake sano
Hinnat alas, jakeluketjut kuntoon Kiina vauhdittaa vetyautojen läpimurtoa
55
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Ja saksa perässä nopeasti-puolet VW myynnistä on Kiinassa....
- Anonyymi
"Tällä hetkellä Kiinan teillä on arviolta 7 000 vetyautoa. Täyssähköautoja ja ladattavien hybridien määrä on sen sijaan ylittänyt jo 4 miljoonan ajoneuvon rajan."
- Anonyymi
Kiinassa kehiteltiin polttokennokäyttöisiä busseja jo 20 vuotta sitten. Siellä myös osataan massavalmistus. Jos idea olisi ollut hyvä, polttokenno/vetyautoja olisi jo miljoonittain.
- Anonyymi
Vaikka meillä olisi vetyauto, siis polttokennolla ja akulla varustettu sähköauto ja jakeluinfra, niin mistä se vety saataisiin?
- Anonyymi
vety tekee lataavista vaihtoarvottomia
- Anonyymi
Vuonna 2020 ostetut uudet autot ovat olleet arvottomina paalissa jo ainakin vuosikymmenen ennen vetyä on tarjolla Suomessa.
- Anonyymi
Vety on energialähteenä aina 3 kertaa sähköä tehottomampaa. Joten se ei mitenkään voi tehdä lataavista vaihtoarvottomia.
- Anonyymi
hienoa
- Anonyymi
latausautot onkin kalliita ylläpitää sanoo uutiset
- Anonyymi
saksa kohta sama...
- Anonyymi
hienoooo
- Anonyymi
Taitaa jäätyä pakkasella vety vehkeet ihan kohmeloksi, jossei saa lämpöä?
- Anonyymi
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/10afcf54-0888-4d7d-a929-3ffc2636279d?ref=ampparit:6be9
taitaa töpseliskodat olla historiaa äkkiä- Anonyymi
Juu, jokaiselle yksityislentokone jolla lennellään mummolaan ja töihin.
- Anonyymi
ja saksa rynnii myös
- Anonyymi
suomi kans ilmastotekoon
tojot on valmiina- Anonyymi
Mistähän meinasit vedyn pieraista? Vai aioitko rakennuttaa 5 uutta ydinvoimalaa ja hommata Suomen konkurssiin?
Täyssähköautot olisivat moninkertaisesti halvempi ratkaisu ongelmaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistähän meinasit vedyn pieraista? Vai aioitko rakennuttaa 5 uutta ydinvoimalaa ja hommata Suomen konkurssiin?
Täyssähköautot olisivat moninkertaisesti halvempi ratkaisu ongelmaan.Mutta kun vety on ajettu ajettelemattomien päähän pelastavana ihmeaineena.
Kyllä vety on hyvä aine, mutta vielä tällä hetkellä aivan liian kallista auton tankkiin laitettavaksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kun vety on ajettu ajettelemattomien päähän pelastavana ihmeaineena.
Kyllä vety on hyvä aine, mutta vielä tällä hetkellä aivan liian kallista auton tankkiin laitettavaksi.Kannattaa jättää tuo vety siitä välistä pois ja ladata suoraan sähköä töpselistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa jättää tuo vety siitä välistä pois ja ladata suoraan sähköä töpselistä.
saastuttaa liikaa kertoo vertailut
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
saastuttaa liikaa kertoo vertailut
Myös vedyn valmistus saastuttaa, jopa enemmän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Myös vedyn valmistus saastuttaa, jopa enemmän.
"Myös vedyn valmistus saastuttaa, jopa enemmän."
Vuoden paras vähättely. Koska vety vie kolminkertaisen määrän sähköä, se myös saastuttaa kolminkertaisesti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Myös vedyn valmistus saastuttaa, jopa enemmän."
Vuoden paras vähättely. Koska vety vie kolminkertaisen määrän sähköä, se myös saastuttaa kolminkertaisesti.Vedyn valmistus ei vie sähköä, koska tällä hetkellä vety, mitä mm. kemianteollisuudessa tarvitaan, valmistetaan maakaasusta. Sivutuotteena syntyy CO2.
Vetyhahaittelijat ovat 20 vuotta ajasta jäljessä. Taannoin ajateltiin, että tuulisähköä yms. voisi varastoida tuottamalla vetyä elektrolyysillä ja tuottamalla siitä sitten polttokennoilla sähköä. Jos hyötysuhde molemmissa 70 %, prosessissa hukataan puolet energiasta.
Paljon fiksumpaa varastoida energiaa esim pumppuvoimalaitoksen avulla. Halvemmat laitteet, parempi hyotysuhde.
Vaan nyt elämme vuotta 2021 ja on keksitty uusiea ideoita. Kuten power-to-x. Siinä voidaan tuottaa materiaaleja tai polttoaineita yhdistämällä eletroplyysillä tuotettua vetyä vaikkapa teollisuuslaitoksen CO2 päästöihin. Kallista? Jep, mutta tässä lyödään kolme kärpästä yhdellä iskulla
1. vähennetään ao. teollisuuslaitoksen CO2 päästöjä
2. hyödynnetään sähkön ylituotantoa (*
3. vähennetään liikenteen päästöjä, kun korvataan fossiilista polttoainetta ns. synteettisillä tai sähköpolttoaineella
(* Nykyään sähköntuotanto sopeutuu kysyntään/kulutukseen. Kun tuulivoiman yms. uusiutuvien tuotantokapasiteettia lisätään, niin nepä toimii oman mielensä mukaan ja kulutuksen pitää sopeutua tuotantoon. Sähkön hinta tulee vaihtelemaan nykyistä enemmän ja välillä sähkön syntyy yli tarpeen. Saksassa jo nähty tilanne, missä sähkön hinta meni negatiiviseksi.
Tätä ylijäämää voisi hyödyntää synteettisten polttoaineiden tuotantoon.
Tähän suuntaan tuuli puhaltaa nyt.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/synteettista-biokaasua-power-to-xlla-vantaan-energia-ja-wartsila-aloittavat-maailmanlaajuisesti-ainutlaatuisen-hankkeen/32bb6902-30c1-44a7-a532-3c7814c0e36e - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vedyn valmistus ei vie sähköä, koska tällä hetkellä vety, mitä mm. kemianteollisuudessa tarvitaan, valmistetaan maakaasusta. Sivutuotteena syntyy CO2.
Vetyhahaittelijat ovat 20 vuotta ajasta jäljessä. Taannoin ajateltiin, että tuulisähköä yms. voisi varastoida tuottamalla vetyä elektrolyysillä ja tuottamalla siitä sitten polttokennoilla sähköä. Jos hyötysuhde molemmissa 70 %, prosessissa hukataan puolet energiasta.
Paljon fiksumpaa varastoida energiaa esim pumppuvoimalaitoksen avulla. Halvemmat laitteet, parempi hyotysuhde.
Vaan nyt elämme vuotta 2021 ja on keksitty uusiea ideoita. Kuten power-to-x. Siinä voidaan tuottaa materiaaleja tai polttoaineita yhdistämällä eletroplyysillä tuotettua vetyä vaikkapa teollisuuslaitoksen CO2 päästöihin. Kallista? Jep, mutta tässä lyödään kolme kärpästä yhdellä iskulla
1. vähennetään ao. teollisuuslaitoksen CO2 päästöjä
2. hyödynnetään sähkön ylituotantoa (*
3. vähennetään liikenteen päästöjä, kun korvataan fossiilista polttoainetta ns. synteettisillä tai sähköpolttoaineella
(* Nykyään sähköntuotanto sopeutuu kysyntään/kulutukseen. Kun tuulivoiman yms. uusiutuvien tuotantokapasiteettia lisätään, niin nepä toimii oman mielensä mukaan ja kulutuksen pitää sopeutua tuotantoon. Sähkön hinta tulee vaihtelemaan nykyistä enemmän ja välillä sähkön syntyy yli tarpeen. Saksassa jo nähty tilanne, missä sähkön hinta meni negatiiviseksi.
Tätä ylijäämää voisi hyödyntää synteettisten polttoaineiden tuotantoon.
Tähän suuntaan tuuli puhaltaa nyt.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/synteettista-biokaasua-power-to-xlla-vantaan-energia-ja-wartsila-aloittavat-maailmanlaajuisesti-ainutlaatuisen-hankkeen/32bb6902-30c1-44a7-a532-3c7814c0e36eKuulostaa taas niiltä Mika Anttosen haihatteluilta. Ihan ok, jos kaveri laittaa rahansa näihin, toivotan onnea. Mutta maakaasusta vedyn tekemistä ei pidä missään nimessä hyväksyä. Eikä tolkuttomia tukiaisia.
Jos vety/P2X haihattelijat omasta pussista tuollaisia kustantaa, siitä vaan. Ei tosin pidä olla kovin yllättynyt kun homma kaatuu taloudelliseen mahdottomuuteensa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuulostaa taas niiltä Mika Anttosen haihatteluilta. Ihan ok, jos kaveri laittaa rahansa näihin, toivotan onnea. Mutta maakaasusta vedyn tekemistä ei pidä missään nimessä hyväksyä. Eikä tolkuttomia tukiaisia.
Jos vety/P2X haihattelijat omasta pussista tuollaisia kustantaa, siitä vaan. Ei tosin pidä olla kovin yllättynyt kun homma kaatuu taloudelliseen mahdottomuuteensa.Siis et lainkaan tiennyt, että vetyä käytetään, on käytetty iät ajat, suuria määriä mm. kemianteollisuudessa? Joten kannattaa tältä pohjalta haukkua muut tyhmiksi. Jep jep.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis et lainkaan tiennyt, että vetyä käytetään, on käytetty iät ajat, suuria määriä mm. kemianteollisuudessa? Joten kannattaa tältä pohjalta haukkua muut tyhmiksi. Jep jep.
Niin, maakaasusta valmistettua likaista vetyä. Tiesin kyllä.
Aivan eri asia käyttää vetyä käyttövoimana autokannalle, kuin kohtuullisen vähäisiä määriä kemianteollisuudessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vedyn valmistus ei vie sähköä, koska tällä hetkellä vety, mitä mm. kemianteollisuudessa tarvitaan, valmistetaan maakaasusta. Sivutuotteena syntyy CO2.
Vetyhahaittelijat ovat 20 vuotta ajasta jäljessä. Taannoin ajateltiin, että tuulisähköä yms. voisi varastoida tuottamalla vetyä elektrolyysillä ja tuottamalla siitä sitten polttokennoilla sähköä. Jos hyötysuhde molemmissa 70 %, prosessissa hukataan puolet energiasta.
Paljon fiksumpaa varastoida energiaa esim pumppuvoimalaitoksen avulla. Halvemmat laitteet, parempi hyotysuhde.
Vaan nyt elämme vuotta 2021 ja on keksitty uusiea ideoita. Kuten power-to-x. Siinä voidaan tuottaa materiaaleja tai polttoaineita yhdistämällä eletroplyysillä tuotettua vetyä vaikkapa teollisuuslaitoksen CO2 päästöihin. Kallista? Jep, mutta tässä lyödään kolme kärpästä yhdellä iskulla
1. vähennetään ao. teollisuuslaitoksen CO2 päästöjä
2. hyödynnetään sähkön ylituotantoa (*
3. vähennetään liikenteen päästöjä, kun korvataan fossiilista polttoainetta ns. synteettisillä tai sähköpolttoaineella
(* Nykyään sähköntuotanto sopeutuu kysyntään/kulutukseen. Kun tuulivoiman yms. uusiutuvien tuotantokapasiteettia lisätään, niin nepä toimii oman mielensä mukaan ja kulutuksen pitää sopeutua tuotantoon. Sähkön hinta tulee vaihtelemaan nykyistä enemmän ja välillä sähkön syntyy yli tarpeen. Saksassa jo nähty tilanne, missä sähkön hinta meni negatiiviseksi.
Tätä ylijäämää voisi hyödyntää synteettisten polttoaineiden tuotantoon.
Tähän suuntaan tuuli puhaltaa nyt.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/synteettista-biokaasua-power-to-xlla-vantaan-energia-ja-wartsila-aloittavat-maailmanlaajuisesti-ainutlaatuisen-hankkeen/32bb6902-30c1-44a7-a532-3c7814c0e36eMeinaatko siis että se vedyn valmistuksessa syntyvä CO2 on vähemmän haitallista kasvihuonekaasua kuin polttisautoista tuleva CO2.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, maakaasusta valmistettua likaista vetyä. Tiesin kyllä.
Aivan eri asia käyttää vetyä käyttövoimana autokannalle, kuin kohtuullisen vähäisiä määriä kemianteollisuudessa.Vetyä käytetään teollisuudessa suuria määriä. Ja sekin varmaan kasvaa vielä hurjasti
https://yle.fi/uutiset/3-9908906
Vetyä voi tuottaa muutoinkin kuin maakaasusta tai elektrolyysillä. Yksi vaihtoehto on veden hajottaminen termisesti ydinvoimalla. Tällaisia laitoksia ei vielä taida olla edes suunnittelupöydällä, mutta prosessi kyllä toimii - se demottiin vahingossa japanilaisessa paukkuvaaran ydinvoimalassa (Fukushiman vetyräjähdykset)
Uusiutuvien tuotantoa lisättäessa tulee joka tapauksessa sähkön hinta heilumaan nykyistä enemmän ja power-to-X ratkaisut ovat yksi tapa "hukata" ylituotanto ja tuottaa siinä sivussa jotain tarpeellista.
- Anonyymi
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/6e91f8e8-63c1-4fd1-a87f-43b603b662e8?ref=ampparit:55c8
joka kaupunkiin vetyasemat?
mirait liikkuu- Anonyymi
Kallista lystiä! Ensin käytetään paljon sähköä vedyn valmistamiseksi ja sen jälkeen vedyllä valmistetaan sähköä jolla auto liikkuu. Vety on turha välimuoto, sähkö voidaan käyttää suoraan akuston avulla auton liikuttamiseen.
Kiinalaisten pitää keksiä jokin muu maa minne myydä vetyautonsa joita ei enää osteta Amerikkaan kauppasodan vuoksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kallista lystiä! Ensin käytetään paljon sähköä vedyn valmistamiseksi ja sen jälkeen vedyllä valmistetaan sähköä jolla auto liikkuu. Vety on turha välimuoto, sähkö voidaan käyttää suoraan akuston avulla auton liikuttamiseen.
Kiinalaisten pitää keksiä jokin muu maa minne myydä vetyautonsa joita ei enää osteta Amerikkaan kauppasodan vuoksi.ei löydy akkuihin metelleja?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ei löydy akkuihin metelleja?
Akkuihin löytyy kyllä. Rautaa, litiumia ja fosfaattia on maailma täynnä.
Mutta entä polttokennojen vaatima platina ja rutenium? Melko kalliita jalometalleja... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kallista lystiä! Ensin käytetään paljon sähköä vedyn valmistamiseksi ja sen jälkeen vedyllä valmistetaan sähköä jolla auto liikkuu. Vety on turha välimuoto, sähkö voidaan käyttää suoraan akuston avulla auton liikuttamiseen.
Kiinalaisten pitää keksiä jokin muu maa minne myydä vetyautonsa joita ei enää osteta Amerikkaan kauppasodan vuoksi.Jos siinä ei olisi mitään järkeä niin tuskinpa Kiina sitten siihen panostaisi, täytyy siinä joku järki olla koska panostavat siihen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos siinä ei olisi mitään järkeä niin tuskinpa Kiina sitten siihen panostaisi, täytyy siinä joku järki olla koska panostavat siihen.
Ehkä Kiina taas panostaa vetyautoihin ja myy ne USA:han kun Biden astuu remmiin ja lopettaa tuotirajoitukset. Kiina joutui välillä tyrkyttämään käsiin jääviä vetyautoja muuallekin, mutta se loppuu nyt koska uusia vetyasemia ei kannata tehdä. Onhan sekin jo nähty että kaasuautojenkin valmistus loppuu kun kaasunjakelua ei saada laajennettua.
Suomessa ei ole yhdelläkään jakeluasemalla vedyn tankkausmahdollisuutta, eikä tule koska käyttöä niille ei ole ja suuret kustannukset menee hukkaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos siinä ei olisi mitään järkeä niin tuskinpa Kiina sitten siihen panostaisi, täytyy siinä joku järki olla koska panostavat siihen.
Jostain kumman syystä Kiina panostaa 1000x enemmän sähköautoihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä Kiina taas panostaa vetyautoihin ja myy ne USA:han kun Biden astuu remmiin ja lopettaa tuotirajoitukset. Kiina joutui välillä tyrkyttämään käsiin jääviä vetyautoja muuallekin, mutta se loppuu nyt koska uusia vetyasemia ei kannata tehdä. Onhan sekin jo nähty että kaasuautojenkin valmistus loppuu kun kaasunjakelua ei saada laajennettua.
Suomessa ei ole yhdelläkään jakeluasemalla vedyn tankkausmahdollisuutta, eikä tule koska käyttöä niille ei ole ja suuret kustannukset menee hukkaan.> Onhan sekin jo nähty että kaasuautojenkin valmistus loppuu kun kaasunjakelua ei saada laajennettua.
Tuntuu raskas liikenne olevan siirtymässä kaasuun. Kun kerran on kaasunjakeluverkko jo olemassa. Esim. Niemi hankkii uuden kalustonsa kaasukäyttöisenä.
- Anonyymi
eikös suomeenkin miraita ole tilattu
minne asemat?- Anonyymi
Ei varmaan muualle kuin Woikosken pomoille, jotka voivat tankata työpaikalla ja ajelee vain siinä lähiympäristössä.
Eihän muualle kannata rakentaa vedyn tankkausasemia muutamia autoja varten kun ei ole rakennettu kaasuautoillekaan asemia joka paikkaan. - Anonyymi
Tero vähän jäljessä aikaansa. Ainokainen vedyn tankkausasema purettiin sen jälkeen kun maamme viimeinen vetykäyttöinen auto siirtyi museoon. Hyvässä seurassa se siellä on ensimmäisen vm 1927 auton kaverina.
- Anonyymi
eurooppa jää jälkeen?
- Anonyymi
ST 1 Anttonen sanoo samaa asiaa
toyota mirait liikkeelle-ovat valmiina- Anonyymi
Mirai ei näytä valmiilta, vaan sammakon ja ostoskärryn risteytykseltä.
- Anonyymi
Totta, ovat valmiina, mutta myydään mm. USA:han jossa tarvittava vedynjakelu on jo valmiina.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta, ovat valmiina, mutta myydään mm. USA:han jossa tarvittava vedynjakelu on jo valmiina.
Jep, siellä on jo melkein joka osavaltiossa yksi jakeluasema. Enempää ei tarvita
https://afdc.energy.gov/fuels/hydrogen_locations.html#/find/nearest?fuel=HY&country=US&hy_nonretail=true
- Anonyymi
saattaa patteriautot jäädä jalkoihin
- Anonyymi
Hahhahhaa. Vety on menneisyyden idea. Saksassa sen kanssa touhotettin 30 vuotta sitten. Tosin silloin vety piti polttaa moottorissa = kuolleena syntynyt idea.
Seuraavaksi kuuluivat Kiinalaiset kehittelevän polttokennokäyttöisiä busseja. Ei ole niistäkään sen koomin kuultu. Sähköbusseja sieltä nykyään Suomeenkin tuodaan.
Tohlolla kaasuturbiinia kehityksessä 20 vuotta sitten. Ei näkynyt. Myös vetyautojen kanssa veivattu pitkään ja muutama tuhat on saatu myytyä. Hyundaikin vissin myynyt enemmän. Mutta aika paitsiossa nämä 2.
Vety on todella hankala polttoaine. Pitää olla 700 bar painetta kestävät tankin (vrt. biokaasulla 200 bar), siltä tankkausmäärä jotain 4 kg luokkaa (biokaasulla 10 kg enemmän).
Jakeluasemia Suomessa 0 kpl. Tapansa mukaan tojohönöt valehdelleet, että Saksassa 200 tankkausasemaa. Ei ole edes sataa, mutta metaanin (maa/biokaasu) jakeluasemia 840 ja raskaalle liikenteelle nesteytettyä metaania jakelevat sen päälle. Pelkstään Saksassa.
Jenkeissä tojohönön mukaan 500 vedyn tankkausasemaa. Ei ole. Oikea luku alle 50. Että semmoinen maailmanvalloitus....
Täyssähköautoissa yksinkertaisempi tekniikka, mutta likimain sama toimintasäde. Tankkausasemia ääretön kertaa enemmän (...nollalla jako) Suomessa.
No, Suomessa on sentään vahva vetyautokanta. 2 kpl. Molemmat museossa. Varmaan siellä riittää tilaa myös Miraille.
- Anonyymi
lieneekö suomi ottaa asiasta kopin-toyota maa
- Anonyymi
Tolloloota lämmittää vanhaa ideaa, jonka muut hylänneet jo aikoja sitten. Johtoporras ilmeisesti niin dementoitunut, ettei ymmärtänyt panostaa sähköautoihin, vaan roikkuu rakkaissa, jo 90 -luvulla keksityissä ratkaisuissa. No, samanlaista ostajakuntakin on.... toinen jalka tukevasti haudassa.
- Anonyymi
Elikkä edistys on nykyään aasiassa...
- Anonyymi
Toyota ja Hyundai ovat jälleen edelläkävijöitä. Vety on kaikin tavoin vertailtuna erittäin järkevä ratkaisu autojen polttoaineeksi.
- Anonyymi
Tolloloota ja hönö eivät ole edelläkävijöitä. Suomessa on jo 2 vetyautoa - molemmat museossa. Vanhempi näistä on vuosimallia 1927.
Vety on hankala polttoaine ja näyttää olevan Saksassakin vaikeuksissa, vaikka vajaa 2 vuotta sitten suurieleisesti rummutettiin vetyautoiluun siirtymistä. Vetypommiautojen myyntimäärät Saksassa jotain vajaa 1000 vuodessa.... maassa, jonka autokanta on 65 miljoonaa autoa!
https://www.cleanenergywire.org/news/little-demand-fuel-cell-cars-germany
https://insideevs.com/features/456305/german-lobbyist-government-fuel-cell-support/
Jenkeissäkin vetypommiautoja alle 10 000 ja tankkausasemia alle 50, vaikka tojohönöt tuppaavat valehtelemaan luvut kymmenkertaisiksi.
Vety vaan on liian hankalasti käsiteltävä polttoaine sellaisenaan. Ja saastuttava, jos ja kun se tehdään maakaasusta.
https://maanystavat.fi/blogit/sahkoenergian-varastointi-vetyna-ja-metaanina - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tolloloota ja hönö eivät ole edelläkävijöitä. Suomessa on jo 2 vetyautoa - molemmat museossa. Vanhempi näistä on vuosimallia 1927.
Vety on hankala polttoaine ja näyttää olevan Saksassakin vaikeuksissa, vaikka vajaa 2 vuotta sitten suurieleisesti rummutettiin vetyautoiluun siirtymistä. Vetypommiautojen myyntimäärät Saksassa jotain vajaa 1000 vuodessa.... maassa, jonka autokanta on 65 miljoonaa autoa!
https://www.cleanenergywire.org/news/little-demand-fuel-cell-cars-germany
https://insideevs.com/features/456305/german-lobbyist-government-fuel-cell-support/
Jenkeissäkin vetypommiautoja alle 10 000 ja tankkausasemia alle 50, vaikka tojohönöt tuppaavat valehtelemaan luvut kymmenkertaisiksi.
Vety vaan on liian hankalasti käsiteltävä polttoaine sellaisenaan. Ja saastuttava, jos ja kun se tehdään maakaasusta.
https://maanystavat.fi/blogit/sahkoenergian-varastointi-vetyna-ja-metaanina700 bar paineessakin vedyn energiatiheys on vajaa 1,6 kWh/l, mikä on 1/6 osa bensan energiatiheydestä. Siinä ei pelasta polttokennon vähän korkeampi hyötysuhde. Autoissa käytettävät polymeeripolttokennot kun konttaa jossain 40 % lukemissa. Reilun 50 % hyötysuhde on korkeassa (liki 1000 °C) lämpötilassa toimivien kiinteäoksidikennojen juttu ja ne mainostetut 70-90 % lukemat edellyttävät, että otetaan polttokennossa syntyvä lämpökin talteen (tuotetaan höyryö, jollo pyöritetään turbiinia).
Koska autoissa käytettävät polttonnot ovat energiatehokkuudeltaan selvästi akkuja heikompia, toimintasäde jää pieneksi ja koko energiaketjun hyötysuhde on kehno.
Koska vedyn energiatiheys on pieni, auton toimintasäde jää pieneksi - sähköautojen tasolle. Joten what's the point?
- Anonyymi
Suomi ottamaan mallia kun iso toimii
- Anonyymi
näin
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta
Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri171455- 281295
Minun oma kaivattuni
Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka631192Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus
Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha111082Tervehdys!
Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot651036Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!
Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.271025Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?
Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?91013Elia tulee vielä
Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan30989Sakarjan kirjan 6. luku
Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se6981Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus
YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha1980