Hinnat alas, jakeluketjut kuntoon Kiina vauhdittaa vetyautojen läpimurtoa

Anonyymi

55

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ja saksa perässä nopeasti-puolet VW myynnistä on Kiinassa....

    • Anonyymi

      "Tällä hetkellä Kiinan teillä on arviolta 7 000 vetyautoa. Täyssähköautoja ja ladattavien hybridien määrä on sen sijaan ylittänyt jo 4 miljoonan ajoneuvon rajan."

      • Anonyymi

        Kiinassa kehiteltiin polttokennokäyttöisiä busseja jo 20 vuotta sitten. Siellä myös osataan massavalmistus. Jos idea olisi ollut hyvä, polttokenno/vetyautoja olisi jo miljoonittain.


    • Anonyymi

      Vaikka meillä olisi vetyauto, siis polttokennolla ja akulla varustettu sähköauto ja jakeluinfra, niin mistä se vety saataisiin?

    • Anonyymi

      vety tekee lataavista vaihtoarvottomia

      • Anonyymi

        Vuonna 2020 ostetut uudet autot ovat olleet arvottomina paalissa jo ainakin vuosikymmenen ennen vetyä on tarjolla Suomessa.


      • Anonyymi

        Vety on energialähteenä aina 3 kertaa sähköä tehottomampaa. Joten se ei mitenkään voi tehdä lataavista vaihtoarvottomia.


    • Anonyymi

      hienoa

    • Anonyymi

      latausautot onkin kalliita ylläpitää sanoo uutiset

    • Anonyymi

      saksa kohta sama...

    • Anonyymi

      hienoooo

    • Anonyymi

      Taitaa jäätyä pakkasella vety vehkeet ihan kohmeloksi, jossei saa lämpöä?

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Juu, jokaiselle yksityislentokone jolla lennellään mummolaan ja töihin.


    • Anonyymi

      ja saksa rynnii myös

    • Anonyymi

      suomi kans ilmastotekoon

      tojot on valmiina

      • Anonyymi

        Mistähän meinasit vedyn pieraista? Vai aioitko rakennuttaa 5 uutta ydinvoimalaa ja hommata Suomen konkurssiin?

        Täyssähköautot olisivat moninkertaisesti halvempi ratkaisu ongelmaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistähän meinasit vedyn pieraista? Vai aioitko rakennuttaa 5 uutta ydinvoimalaa ja hommata Suomen konkurssiin?

        Täyssähköautot olisivat moninkertaisesti halvempi ratkaisu ongelmaan.

        Mutta kun vety on ajettu ajettelemattomien päähän pelastavana ihmeaineena.

        Kyllä vety on hyvä aine, mutta vielä tällä hetkellä aivan liian kallista auton tankkiin laitettavaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun vety on ajettu ajettelemattomien päähän pelastavana ihmeaineena.

        Kyllä vety on hyvä aine, mutta vielä tällä hetkellä aivan liian kallista auton tankkiin laitettavaksi.

        Kannattaa jättää tuo vety siitä välistä pois ja ladata suoraan sähköä töpselistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa jättää tuo vety siitä välistä pois ja ladata suoraan sähköä töpselistä.

        saastuttaa liikaa kertoo vertailut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        saastuttaa liikaa kertoo vertailut

        Myös vedyn valmistus saastuttaa, jopa enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös vedyn valmistus saastuttaa, jopa enemmän.

        "Myös vedyn valmistus saastuttaa, jopa enemmän."

        Vuoden paras vähättely. Koska vety vie kolminkertaisen määrän sähköä, se myös saastuttaa kolminkertaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Myös vedyn valmistus saastuttaa, jopa enemmän."

        Vuoden paras vähättely. Koska vety vie kolminkertaisen määrän sähköä, se myös saastuttaa kolminkertaisesti.

        Vedyn valmistus ei vie sähköä, koska tällä hetkellä vety, mitä mm. kemianteollisuudessa tarvitaan, valmistetaan maakaasusta. Sivutuotteena syntyy CO2.

        Vetyhahaittelijat ovat 20 vuotta ajasta jäljessä. Taannoin ajateltiin, että tuulisähköä yms. voisi varastoida tuottamalla vetyä elektrolyysillä ja tuottamalla siitä sitten polttokennoilla sähköä. Jos hyötysuhde molemmissa 70 %, prosessissa hukataan puolet energiasta.

        Paljon fiksumpaa varastoida energiaa esim pumppuvoimalaitoksen avulla. Halvemmat laitteet, parempi hyotysuhde.

        Vaan nyt elämme vuotta 2021 ja on keksitty uusiea ideoita. Kuten power-to-x. Siinä voidaan tuottaa materiaaleja tai polttoaineita yhdistämällä eletroplyysillä tuotettua vetyä vaikkapa teollisuuslaitoksen CO2 päästöihin. Kallista? Jep, mutta tässä lyödään kolme kärpästä yhdellä iskulla

        1. vähennetään ao. teollisuuslaitoksen CO2 päästöjä
        2. hyödynnetään sähkön ylituotantoa (*
        3. vähennetään liikenteen päästöjä, kun korvataan fossiilista polttoainetta ns. synteettisillä tai sähköpolttoaineella

        (* Nykyään sähköntuotanto sopeutuu kysyntään/kulutukseen. Kun tuulivoiman yms. uusiutuvien tuotantokapasiteettia lisätään, niin nepä toimii oman mielensä mukaan ja kulutuksen pitää sopeutua tuotantoon. Sähkön hinta tulee vaihtelemaan nykyistä enemmän ja välillä sähkön syntyy yli tarpeen. Saksassa jo nähty tilanne, missä sähkön hinta meni negatiiviseksi.

        Tätä ylijäämää voisi hyödyntää synteettisten polttoaineiden tuotantoon.

        Tähän suuntaan tuuli puhaltaa nyt.
        https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/synteettista-biokaasua-power-to-xlla-vantaan-energia-ja-wartsila-aloittavat-maailmanlaajuisesti-ainutlaatuisen-hankkeen/32bb6902-30c1-44a7-a532-3c7814c0e36e


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vedyn valmistus ei vie sähköä, koska tällä hetkellä vety, mitä mm. kemianteollisuudessa tarvitaan, valmistetaan maakaasusta. Sivutuotteena syntyy CO2.

        Vetyhahaittelijat ovat 20 vuotta ajasta jäljessä. Taannoin ajateltiin, että tuulisähköä yms. voisi varastoida tuottamalla vetyä elektrolyysillä ja tuottamalla siitä sitten polttokennoilla sähköä. Jos hyötysuhde molemmissa 70 %, prosessissa hukataan puolet energiasta.

        Paljon fiksumpaa varastoida energiaa esim pumppuvoimalaitoksen avulla. Halvemmat laitteet, parempi hyotysuhde.

        Vaan nyt elämme vuotta 2021 ja on keksitty uusiea ideoita. Kuten power-to-x. Siinä voidaan tuottaa materiaaleja tai polttoaineita yhdistämällä eletroplyysillä tuotettua vetyä vaikkapa teollisuuslaitoksen CO2 päästöihin. Kallista? Jep, mutta tässä lyödään kolme kärpästä yhdellä iskulla

        1. vähennetään ao. teollisuuslaitoksen CO2 päästöjä
        2. hyödynnetään sähkön ylituotantoa (*
        3. vähennetään liikenteen päästöjä, kun korvataan fossiilista polttoainetta ns. synteettisillä tai sähköpolttoaineella

        (* Nykyään sähköntuotanto sopeutuu kysyntään/kulutukseen. Kun tuulivoiman yms. uusiutuvien tuotantokapasiteettia lisätään, niin nepä toimii oman mielensä mukaan ja kulutuksen pitää sopeutua tuotantoon. Sähkön hinta tulee vaihtelemaan nykyistä enemmän ja välillä sähkön syntyy yli tarpeen. Saksassa jo nähty tilanne, missä sähkön hinta meni negatiiviseksi.

        Tätä ylijäämää voisi hyödyntää synteettisten polttoaineiden tuotantoon.

        Tähän suuntaan tuuli puhaltaa nyt.
        https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/synteettista-biokaasua-power-to-xlla-vantaan-energia-ja-wartsila-aloittavat-maailmanlaajuisesti-ainutlaatuisen-hankkeen/32bb6902-30c1-44a7-a532-3c7814c0e36e

        Kuulostaa taas niiltä Mika Anttosen haihatteluilta. Ihan ok, jos kaveri laittaa rahansa näihin, toivotan onnea. Mutta maakaasusta vedyn tekemistä ei pidä missään nimessä hyväksyä. Eikä tolkuttomia tukiaisia.

        Jos vety/P2X haihattelijat omasta pussista tuollaisia kustantaa, siitä vaan. Ei tosin pidä olla kovin yllättynyt kun homma kaatuu taloudelliseen mahdottomuuteensa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulostaa taas niiltä Mika Anttosen haihatteluilta. Ihan ok, jos kaveri laittaa rahansa näihin, toivotan onnea. Mutta maakaasusta vedyn tekemistä ei pidä missään nimessä hyväksyä. Eikä tolkuttomia tukiaisia.

        Jos vety/P2X haihattelijat omasta pussista tuollaisia kustantaa, siitä vaan. Ei tosin pidä olla kovin yllättynyt kun homma kaatuu taloudelliseen mahdottomuuteensa.

        Siis et lainkaan tiennyt, että vetyä käytetään, on käytetty iät ajat, suuria määriä mm. kemianteollisuudessa? Joten kannattaa tältä pohjalta haukkua muut tyhmiksi. Jep jep.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis et lainkaan tiennyt, että vetyä käytetään, on käytetty iät ajat, suuria määriä mm. kemianteollisuudessa? Joten kannattaa tältä pohjalta haukkua muut tyhmiksi. Jep jep.

        Niin, maakaasusta valmistettua likaista vetyä. Tiesin kyllä.

        Aivan eri asia käyttää vetyä käyttövoimana autokannalle, kuin kohtuullisen vähäisiä määriä kemianteollisuudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vedyn valmistus ei vie sähköä, koska tällä hetkellä vety, mitä mm. kemianteollisuudessa tarvitaan, valmistetaan maakaasusta. Sivutuotteena syntyy CO2.

        Vetyhahaittelijat ovat 20 vuotta ajasta jäljessä. Taannoin ajateltiin, että tuulisähköä yms. voisi varastoida tuottamalla vetyä elektrolyysillä ja tuottamalla siitä sitten polttokennoilla sähköä. Jos hyötysuhde molemmissa 70 %, prosessissa hukataan puolet energiasta.

        Paljon fiksumpaa varastoida energiaa esim pumppuvoimalaitoksen avulla. Halvemmat laitteet, parempi hyotysuhde.

        Vaan nyt elämme vuotta 2021 ja on keksitty uusiea ideoita. Kuten power-to-x. Siinä voidaan tuottaa materiaaleja tai polttoaineita yhdistämällä eletroplyysillä tuotettua vetyä vaikkapa teollisuuslaitoksen CO2 päästöihin. Kallista? Jep, mutta tässä lyödään kolme kärpästä yhdellä iskulla

        1. vähennetään ao. teollisuuslaitoksen CO2 päästöjä
        2. hyödynnetään sähkön ylituotantoa (*
        3. vähennetään liikenteen päästöjä, kun korvataan fossiilista polttoainetta ns. synteettisillä tai sähköpolttoaineella

        (* Nykyään sähköntuotanto sopeutuu kysyntään/kulutukseen. Kun tuulivoiman yms. uusiutuvien tuotantokapasiteettia lisätään, niin nepä toimii oman mielensä mukaan ja kulutuksen pitää sopeutua tuotantoon. Sähkön hinta tulee vaihtelemaan nykyistä enemmän ja välillä sähkön syntyy yli tarpeen. Saksassa jo nähty tilanne, missä sähkön hinta meni negatiiviseksi.

        Tätä ylijäämää voisi hyödyntää synteettisten polttoaineiden tuotantoon.

        Tähän suuntaan tuuli puhaltaa nyt.
        https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/synteettista-biokaasua-power-to-xlla-vantaan-energia-ja-wartsila-aloittavat-maailmanlaajuisesti-ainutlaatuisen-hankkeen/32bb6902-30c1-44a7-a532-3c7814c0e36e

        Meinaatko siis että se vedyn valmistuksessa syntyvä CO2 on vähemmän haitallista kasvihuonekaasua kuin polttisautoista tuleva CO2.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, maakaasusta valmistettua likaista vetyä. Tiesin kyllä.

        Aivan eri asia käyttää vetyä käyttövoimana autokannalle, kuin kohtuullisen vähäisiä määriä kemianteollisuudessa.

        Vetyä käytetään teollisuudessa suuria määriä. Ja sekin varmaan kasvaa vielä hurjasti
        https://yle.fi/uutiset/3-9908906

        Vetyä voi tuottaa muutoinkin kuin maakaasusta tai elektrolyysillä. Yksi vaihtoehto on veden hajottaminen termisesti ydinvoimalla. Tällaisia laitoksia ei vielä taida olla edes suunnittelupöydällä, mutta prosessi kyllä toimii - se demottiin vahingossa japanilaisessa paukkuvaaran ydinvoimalassa (Fukushiman vetyräjähdykset)

        Uusiutuvien tuotantoa lisättäessa tulee joka tapauksessa sähkön hinta heilumaan nykyistä enemmän ja power-to-X ratkaisut ovat yksi tapa "hukata" ylituotanto ja tuottaa siinä sivussa jotain tarpeellista.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kallista lystiä! Ensin käytetään paljon sähköä vedyn valmistamiseksi ja sen jälkeen vedyllä valmistetaan sähköä jolla auto liikkuu. Vety on turha välimuoto, sähkö voidaan käyttää suoraan akuston avulla auton liikuttamiseen.

        Kiinalaisten pitää keksiä jokin muu maa minne myydä vetyautonsa joita ei enää osteta Amerikkaan kauppasodan vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kallista lystiä! Ensin käytetään paljon sähköä vedyn valmistamiseksi ja sen jälkeen vedyllä valmistetaan sähköä jolla auto liikkuu. Vety on turha välimuoto, sähkö voidaan käyttää suoraan akuston avulla auton liikuttamiseen.

        Kiinalaisten pitää keksiä jokin muu maa minne myydä vetyautonsa joita ei enää osteta Amerikkaan kauppasodan vuoksi.

        ei löydy akkuihin metelleja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei löydy akkuihin metelleja?

        Akkuihin löytyy kyllä. Rautaa, litiumia ja fosfaattia on maailma täynnä.

        Mutta entä polttokennojen vaatima platina ja rutenium? Melko kalliita jalometalleja...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kallista lystiä! Ensin käytetään paljon sähköä vedyn valmistamiseksi ja sen jälkeen vedyllä valmistetaan sähköä jolla auto liikkuu. Vety on turha välimuoto, sähkö voidaan käyttää suoraan akuston avulla auton liikuttamiseen.

        Kiinalaisten pitää keksiä jokin muu maa minne myydä vetyautonsa joita ei enää osteta Amerikkaan kauppasodan vuoksi.

        Jos siinä ei olisi mitään järkeä niin tuskinpa Kiina sitten siihen panostaisi, täytyy siinä joku järki olla koska panostavat siihen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos siinä ei olisi mitään järkeä niin tuskinpa Kiina sitten siihen panostaisi, täytyy siinä joku järki olla koska panostavat siihen.

        Ehkä Kiina taas panostaa vetyautoihin ja myy ne USA:han kun Biden astuu remmiin ja lopettaa tuotirajoitukset. Kiina joutui välillä tyrkyttämään käsiin jääviä vetyautoja muuallekin, mutta se loppuu nyt koska uusia vetyasemia ei kannata tehdä. Onhan sekin jo nähty että kaasuautojenkin valmistus loppuu kun kaasunjakelua ei saada laajennettua.

        Suomessa ei ole yhdelläkään jakeluasemalla vedyn tankkausmahdollisuutta, eikä tule koska käyttöä niille ei ole ja suuret kustannukset menee hukkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos siinä ei olisi mitään järkeä niin tuskinpa Kiina sitten siihen panostaisi, täytyy siinä joku järki olla koska panostavat siihen.

        Jostain kumman syystä Kiina panostaa 1000x enemmän sähköautoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä Kiina taas panostaa vetyautoihin ja myy ne USA:han kun Biden astuu remmiin ja lopettaa tuotirajoitukset. Kiina joutui välillä tyrkyttämään käsiin jääviä vetyautoja muuallekin, mutta se loppuu nyt koska uusia vetyasemia ei kannata tehdä. Onhan sekin jo nähty että kaasuautojenkin valmistus loppuu kun kaasunjakelua ei saada laajennettua.

        Suomessa ei ole yhdelläkään jakeluasemalla vedyn tankkausmahdollisuutta, eikä tule koska käyttöä niille ei ole ja suuret kustannukset menee hukkaan.

        > Onhan sekin jo nähty että kaasuautojenkin valmistus loppuu kun kaasunjakelua ei saada laajennettua.

        Tuntuu raskas liikenne olevan siirtymässä kaasuun. Kun kerran on kaasunjakeluverkko jo olemassa. Esim. Niemi hankkii uuden kalustonsa kaasukäyttöisenä.


    • Anonyymi

      eikös suomeenkin miraita ole tilattu

      minne asemat?

      • Anonyymi

        Ei varmaan muualle kuin Woikosken pomoille, jotka voivat tankata työpaikalla ja ajelee vain siinä lähiympäristössä.

        Eihän muualle kannata rakentaa vedyn tankkausasemia muutamia autoja varten kun ei ole rakennettu kaasuautoillekaan asemia joka paikkaan.


      • Anonyymi

        Tero vähän jäljessä aikaansa. Ainokainen vedyn tankkausasema purettiin sen jälkeen kun maamme viimeinen vetykäyttöinen auto siirtyi museoon. Hyvässä seurassa se siellä on ensimmäisen vm 1927 auton kaverina.


    • Anonyymi

      eurooppa jää jälkeen?

    • Anonyymi

      ST 1 Anttonen sanoo samaa asiaa
      toyota mirait liikkeelle-ovat valmiina

      • Anonyymi

        Mirai ei näytä valmiilta, vaan sammakon ja ostoskärryn risteytykseltä.


      • Anonyymi

        Totta, ovat valmiina, mutta myydään mm. USA:han jossa tarvittava vedynjakelu on jo valmiina.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      saattaa patteriautot jäädä jalkoihin

      • Anonyymi

        Hahhahhaa. Vety on menneisyyden idea. Saksassa sen kanssa touhotettin 30 vuotta sitten. Tosin silloin vety piti polttaa moottorissa = kuolleena syntynyt idea.

        Seuraavaksi kuuluivat Kiinalaiset kehittelevän polttokennokäyttöisiä busseja. Ei ole niistäkään sen koomin kuultu. Sähköbusseja sieltä nykyään Suomeenkin tuodaan.

        Tohlolla kaasuturbiinia kehityksessä 20 vuotta sitten. Ei näkynyt. Myös vetyautojen kanssa veivattu pitkään ja muutama tuhat on saatu myytyä. Hyundaikin vissin myynyt enemmän. Mutta aika paitsiossa nämä 2.

        Vety on todella hankala polttoaine. Pitää olla 700 bar painetta kestävät tankin (vrt. biokaasulla 200 bar), siltä tankkausmäärä jotain 4 kg luokkaa (biokaasulla 10 kg enemmän).

        Jakeluasemia Suomessa 0 kpl. Tapansa mukaan tojohönöt valehdelleet, että Saksassa 200 tankkausasemaa. Ei ole edes sataa, mutta metaanin (maa/biokaasu) jakeluasemia 840 ja raskaalle liikenteelle nesteytettyä metaania jakelevat sen päälle. Pelkstään Saksassa.

        Jenkeissä tojohönön mukaan 500 vedyn tankkausasemaa. Ei ole. Oikea luku alle 50. Että semmoinen maailmanvalloitus....

        Täyssähköautoissa yksinkertaisempi tekniikka, mutta likimain sama toimintasäde. Tankkausasemia ääretön kertaa enemmän (...nollalla jako) Suomessa.

        No, Suomessa on sentään vahva vetyautokanta. 2 kpl. Molemmat museossa. Varmaan siellä riittää tilaa myös Miraille.


    • Anonyymi

      lieneekö suomi ottaa asiasta kopin-toyota maa

      • Anonyymi

        Tolloloota lämmittää vanhaa ideaa, jonka muut hylänneet jo aikoja sitten. Johtoporras ilmeisesti niin dementoitunut, ettei ymmärtänyt panostaa sähköautoihin, vaan roikkuu rakkaissa, jo 90 -luvulla keksityissä ratkaisuissa. No, samanlaista ostajakuntakin on.... toinen jalka tukevasti haudassa.


    • Anonyymi

      Elikkä edistys on nykyään aasiassa...

    • Anonyymi

      Toyota ja Hyundai ovat jälleen edelläkävijöitä. Vety on kaikin tavoin vertailtuna erittäin järkevä ratkaisu autojen polttoaineeksi.

      • Anonyymi

        Tolloloota ja hönö eivät ole edelläkävijöitä. Suomessa on jo 2 vetyautoa - molemmat museossa. Vanhempi näistä on vuosimallia 1927.

        Vety on hankala polttoaine ja näyttää olevan Saksassakin vaikeuksissa, vaikka vajaa 2 vuotta sitten suurieleisesti rummutettiin vetyautoiluun siirtymistä. Vetypommiautojen myyntimäärät Saksassa jotain vajaa 1000 vuodessa.... maassa, jonka autokanta on 65 miljoonaa autoa!

        https://www.cleanenergywire.org/news/little-demand-fuel-cell-cars-germany

        https://insideevs.com/features/456305/german-lobbyist-government-fuel-cell-support/

        Jenkeissäkin vetypommiautoja alle 10 000 ja tankkausasemia alle 50, vaikka tojohönöt tuppaavat valehtelemaan luvut kymmenkertaisiksi.

        Vety vaan on liian hankalasti käsiteltävä polttoaine sellaisenaan. Ja saastuttava, jos ja kun se tehdään maakaasusta.

        https://maanystavat.fi/blogit/sahkoenergian-varastointi-vetyna-ja-metaanina


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tolloloota ja hönö eivät ole edelläkävijöitä. Suomessa on jo 2 vetyautoa - molemmat museossa. Vanhempi näistä on vuosimallia 1927.

        Vety on hankala polttoaine ja näyttää olevan Saksassakin vaikeuksissa, vaikka vajaa 2 vuotta sitten suurieleisesti rummutettiin vetyautoiluun siirtymistä. Vetypommiautojen myyntimäärät Saksassa jotain vajaa 1000 vuodessa.... maassa, jonka autokanta on 65 miljoonaa autoa!

        https://www.cleanenergywire.org/news/little-demand-fuel-cell-cars-germany

        https://insideevs.com/features/456305/german-lobbyist-government-fuel-cell-support/

        Jenkeissäkin vetypommiautoja alle 10 000 ja tankkausasemia alle 50, vaikka tojohönöt tuppaavat valehtelemaan luvut kymmenkertaisiksi.

        Vety vaan on liian hankalasti käsiteltävä polttoaine sellaisenaan. Ja saastuttava, jos ja kun se tehdään maakaasusta.

        https://maanystavat.fi/blogit/sahkoenergian-varastointi-vetyna-ja-metaanina

        700 bar paineessakin vedyn energiatiheys on vajaa 1,6 kWh/l, mikä on 1/6 osa bensan energiatiheydestä. Siinä ei pelasta polttokennon vähän korkeampi hyötysuhde. Autoissa käytettävät polymeeripolttokennot kun konttaa jossain 40 % lukemissa. Reilun 50 % hyötysuhde on korkeassa (liki 1000 °C) lämpötilassa toimivien kiinteäoksidikennojen juttu ja ne mainostetut 70-90 % lukemat edellyttävät, että otetaan polttokennossa syntyvä lämpökin talteen (tuotetaan höyryö, jollo pyöritetään turbiinia).

        Koska autoissa käytettävät polttonnot ovat energiatehokkuudeltaan selvästi akkuja heikompia, toimintasäde jää pieneksi ja koko energiaketjun hyötysuhde on kehno.

        Koska vedyn energiatiheys on pieni, auton toimintasäde jää pieneksi - sähköautojen tasolle. Joten what's the point?


    • Anonyymi

      Suomi ottamaan mallia kun iso toimii

    • Anonyymi

      näin

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe