Jälleen yksi kuolema liikenteessä.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006648811.html
Perjantaina puoli kolmen aikaan tapahtui liikenneonnettomuus Helsingin Meilahdentien ja Paciuksenkadun risteyksessä, Helsingin poliisi kertoo Twitterissä. Kohtaa alkaa varmaan väittely syyllisyydestä ilman, että tunnetaan kaikkia faktoja.
Polkupyöräilijä kuoli kolarissa Helsingissä
61
1231
Vastaukset
- Anonyymi
Se on tuo polkupyörällä ajo hyvin vaarallista liikenteessä mutta kaikesta huolimatta kannattaa pitää kiinni oikeuksistaan jos on oikeassa. (sorry)
- Anonyymi
Voi miettiä, että kenen syytä se vaarallisuus pyöräilijöiden osalta sitten on.
- Anonyymi
Kamikatze pyöräilijä liikenteessä vai juopunut duunari pakussa?
- Anonyymi
Näkikö kukaan sukupuolta tai osaako arvoisa ikää?
- Anonyymi
Eli arvioida ikää?
- Anonyymi
Poliisi ei kommentoinut syyllistä, joten varmaan fillaristin oma vika.
- Anonyymi
Taas varmaan tuodaan suu vaahdossa valkoinen haamupyörä. Sai sitä mitä tilas. Koko aika saa varoa mistä polkupyöräilijät vinkoilet ja suhahtavat ajotien poikki. Ajoin juuri ennen onnettomuutta paikan ohi ja sai varoa polkupyöräilijää. Sitten tuli skootteri neljän kaistan yli autojen edestä ajaen nurmikon kautta pyörätielle. On ihmetelty miksei ole itsesuojevaistoa koska aina sattuu kun autoon törmätään. Taitaa olla tahallista. Ovat sellaisia jos heillä olisi auto niin ajaisivat nokkakolareita. Ajotavat ovat menneet ihan törkeiksi. Autot kuitenkin pysyvät ajokaistoilla. Oli myös alkuviikolla pyöräilijäbjoka ajoi 80kmh alueella keskiviivan päällä eikä päästänyt autoja ohi. Onko jokin uhmakausi kaksipyöräisillä. Tulee myös yhteiskunnalle kalliiksi jos jaavät vihanneksi letkuihin kun törmälevät ihan uhalla ja tahalleen. Tuli filosoitua mutta pissapäiseksi on mennyt pyöräilyt. Kuitenkin ihmishengen menetys on suuri menetys.
- Anonyymi
Ilmeisesti olen myös itse "kamikazepyöräilijä" ainakin vaaratilanteiden määrällä pääteltynä. Tänään 50 km lenkki osin pyöräteitä, osin maantietä pitkin. 10 km kohdalla pakettiauto päätti kääntyä vasemmalle ylittäen pyörätien, voimakkaalla jarrutuksella vältin pakettiauton kyljen pyörätiellä, 12 km osittain pyörätielle pysähtynyt auto ei seurannut pyörätien liikennettä, vaan päätti lähteä kääntymään maantielle, kun olin auton keulan edessä, tällä kertaa auton äkkijarrutus, 35 km kohdalla kaarteessa takaa tuleva auto lähtee ohittamaan, vastaantuleva liikenne aiheuttaa lähinnä ohittajalle vaaratilanteen. 46 km kohdalla koirankusettaja pitää kenneliään 3 jojossa koko pyörätien leveydeltä, kellon pimputus ei aiheuta reaktiota...kuulokkeet päässä tällä leidillä...äkkiä lukkopolkimet auki, voimakas jarrutus ja väistöliikkeitä lähes pysähdyksissä. 48 km kohdalla liikenneympyrää lähestyvä auto ei seuraa lainkaan pyörätien liikennettä , seurauksena kolmas voimakas jarrutus törmäyksen välttämiseksi tällä lenkillä. Ilmeisesti tieliikennelain mukaan en itse ollut syyllinen yhteenkään näistä vaaratilanteista, mutta autoilijoiden ja koirankusettajien yleisen mielipiteen mukaan kaikkiin.
- Anonyymi
Ei se ole pelkästään eikä yksinomaan pyöräilijöiden vika, että törmäillään. Kyllä autokuskit ovat yhtä lailla vikapäitä törmäyksiin unohtamatta jalankulkijoita suojatiellä, joissa autoilijat nimenomaan törmäilevät niin jalka, kuin pyörä miehiin / naisiin / lapsiin. Suojatiellä törmäilyihin vika päitä ovat yksinomaan autoilevat, jotka eivät halua kunnioittaa suojateitä.
- Anonyymi
Et sitten itse tehnyt yhtäkään virhettä lenkilläsi? Tyypillinen pyöräilijän asennemaailma, en minä mutta kun ne muut..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se ole pelkästään eikä yksinomaan pyöräilijöiden vika, että törmäillään. Kyllä autokuskit ovat yhtä lailla vikapäitä törmäyksiin unohtamatta jalankulkijoita suojatiellä, joissa autoilijat nimenomaan törmäilevät niin jalka, kuin pyörä miehiin / naisiin / lapsiin. Suojatiellä törmäilyihin vika päitä ovat yksinomaan autoilevat, jotka eivät halua kunnioittaa suojateitä.
Ei ole pyöräilijöiden vika mutta yleensä seuraukset on pyöräilijällä pahemmat kun autoilijalla. Siis kannatan järjen käyttöä vaikka olisikin varmasti oikeassa kun tilanne tulee eteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole pyöräilijöiden vika mutta yleensä seuraukset on pyöräilijällä pahemmat kun autoilijalla. Siis kannatan järjen käyttöä vaikka olisikin varmasti oikeassa kun tilanne tulee eteen.
Sinulla on oikea asenne. Samoin monet autoilijat ovat luopuneet oikeuksistaan ja pelastaneet lukemattomia pyöräilijöitä loukkaantumiselta tai hengen menetykseltä antaessaan säännöistä piittaamattoman pyöräilijän mennä ajaen suojatien yli auton edestä. Hyvä paikka bongata näitä tapauksia on Finlandia-talon kulmalla. Siinä ei tarvitse odotella kuin minuutin niin varmuudella näkee muutaman kamikaze-pyöräilijän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et sitten itse tehnyt yhtäkään virhettä lenkilläsi? Tyypillinen pyöräilijän asennemaailma, en minä mutta kun ne muut..
Luulin kerran olevani väärässä, mutta erehdyin.
Terveisin: Täydellinen henkilö. - Anonyymi
Niinpä niin. Olet malliesimerkki siitä mitä tapahtuu kun itsesuojeluvaisto puuttuu eikä käytä lainkaan järkeä. Ensiksikin sinun PITÄÄ ymmärtää, että autossa on "kuolleita kulmia" vaikka kuinka päätä kääntelisi. Toisekseen te pyöräilijät ajatte yleensä niin kovalla tilannenopeudella, että te suorastaan vain "ilmestytte" siihen auton eteen tai viereen. Liikenteessä omista oikeuksistaan ei pidä pitää kiinni kynsin hampain vaan tilanteita pitää ajatella järjen kanssa, joka tosin pyöräilijöiltä tuntuu monesti puuttuvan.
Autoilijat itse asiassa väistävät pyöräilijöitä monesti silloinkin kun pyöräilijä olisi sääntöjen mukaan väistämisvelvollinen. Miksikö? No siksi ettei kamikazepyöräilijä vain jäisi auton alle oman tyhmyytensä ja välinpitämättömyytensä takia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä niin. Olet malliesimerkki siitä mitä tapahtuu kun itsesuojeluvaisto puuttuu eikä käytä lainkaan järkeä. Ensiksikin sinun PITÄÄ ymmärtää, että autossa on "kuolleita kulmia" vaikka kuinka päätä kääntelisi. Toisekseen te pyöräilijät ajatte yleensä niin kovalla tilannenopeudella, että te suorastaan vain "ilmestytte" siihen auton eteen tai viereen. Liikenteessä omista oikeuksistaan ei pidä pitää kiinni kynsin hampain vaan tilanteita pitää ajatella järjen kanssa, joka tosin pyöräilijöiltä tuntuu monesti puuttuvan.
Autoilijat itse asiassa väistävät pyöräilijöitä monesti silloinkin kun pyöräilijä olisi sääntöjen mukaan väistämisvelvollinen. Miksikö? No siksi ettei kamikazepyöräilijä vain jäisi auton alle oman tyhmyytensä ja välinpitämättömyytensä takia.Autoilija pitää tietää oman ajoneuvon "kuolleet kulmat" ja heiluttaa omaa päätä jos tilanne niin vaatii sekä ajaa niin hitaasti että kykenee huomioimaan kaikki tilanteessa. Sitä ajetaan vaikka kävelyvauhtia jos se sen vaatii.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et sitten itse tehnyt yhtäkään virhettä lenkilläsi? Tyypillinen pyöräilijän asennemaailma, en minä mutta kun ne muut..
Tein tiettävästi virheiden lisäksi 2 rikettä lenkillä, mutta en tunne niistä kovin syvää syyllisyyttä. Toisessa jätin käyttämättä kokemuksesta lasinsirpaleilla päällystetyn alikulun ja oikaisin ajoradan kautta tien toisella puolella jatkavalle pyörätielle. Ei näkyvissä muuta liikennettä ajoradalla samaan aikaan. Toinen rikkeeni oli se, että ylitin pyörätiet yhdistävän suojatien ajaen, siihen ei ollut maalattu pyörätien jatketta...todennäköisesti kuitenkin maalarin virhe, koska samalla pyörätiellä muissa risteyksissä jatke oli näkyvissä.
Virheitä tuli tehtyä varmasti useitakin, kuten pyörän siirtyminen reunaviivan vasemmalle puolelle myös tilanteessa jossa reunaviivan oikealla puolella oli yli 5 senttiä asfalttia. Joku voisi jopa katsoa rikkeeksi sen, että pyöräilee kovavauhtisessa alamäessä selvästi reunaviivan vasemmalla puolella TARKOITUKSELLA. Kovavauhtisella tarkoitan yli 45 km/h nopeutta tiellä, jossa on noin 25 cm asfaltoitu piennar.
- Anonyymi
Joillekin henkisen tasapainonsa kanssa miten kuten pärjäville pyöräilijä on aina syyllinen. Siis aina ja kaikkeen, ja ihan jokainen pyöräilijä. Jotkut käyttävät paljon aikaa sen miettimiseen, että varmasti ne pyöräilijät tekee nytkin jotain tosi väärää.
Ymmärtäkää noita kaunaisia mieliä, sillä he eivät voi itselleen mitään.- Anonyymi
Ei siinä tarvita mitään kaunaiseen mieleen viittaavaa, vaan on ihan selvä realiteetti, että pyöräilijät syyllistyvät aivan liian usein tieliikennelain rikkomiseen. Osa tekee sen tietämättömyyttään, mutta suurin osa täysin tietoisesti. Osa saa jopa jonkinlaista sairasta tyydytystä, kun voi rikkoa lakia ilman että kukaan siihen puuttuu.
Yrittäkää ymmärtää niitä henkisesti epätasapainoisessa tilassa olevia, jotka tälläkin palstalla yrittävät muuttaa mustan valkoiseksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei siinä tarvita mitään kaunaiseen mieleen viittaavaa, vaan on ihan selvä realiteetti, että pyöräilijät syyllistyvät aivan liian usein tieliikennelain rikkomiseen. Osa tekee sen tietämättömyyttään, mutta suurin osa täysin tietoisesti. Osa saa jopa jonkinlaista sairasta tyydytystä, kun voi rikkoa lakia ilman että kukaan siihen puuttuu.
Yrittäkää ymmärtää niitä henkisesti epätasapainoisessa tilassa olevia, jotka tälläkin palstalla yrittävät muuttaa mustan valkoiseksi.Kyllä teitä yritetään ymmärtää, vaikka mitään järkeä kirjoituksissanne ei oikeastaan koskaan olekaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei siinä tarvita mitään kaunaiseen mieleen viittaavaa, vaan on ihan selvä realiteetti, että pyöräilijät syyllistyvät aivan liian usein tieliikennelain rikkomiseen. Osa tekee sen tietämättömyyttään, mutta suurin osa täysin tietoisesti. Osa saa jopa jonkinlaista sairasta tyydytystä, kun voi rikkoa lakia ilman että kukaan siihen puuttuu.
Yrittäkää ymmärtää niitä henkisesti epätasapainoisessa tilassa olevia, jotka tälläkin palstalla yrittävät muuttaa mustan valkoiseksi.En tiedä missä päin asustat ja oleskelet mutta tällä suunnalla ei ole mitään tuollaista havaittavissa. Isommalla paikkakunnalla kenties? Joukossa tyhmyys tiivistyy.
- Anonyymi
>Poliisi jatkaa onnettomuuden syiden tutkimista, eikä tiedota tässä vaiheessa enempää asian tiimoilta. < Kerrankin poliisi julkaisi rikosilmoituksen ilman, että sitä tarvitsi "epäillä". Hyvä poliisi!
- Anonyymi
Uutisesta ei selviä mistä suunnasta polkupyöräilijä tuli. Tuohon risteykseen Tukholmankadun suunnasta tullessa on pitkä ja melko jyrkkä mäki. Siinä polkypyöräilijä saa kovemman vauhdin kuin autot. Kotinurkillani on selväst loivempi mäki risteykseen tullessa ja vaikka risteys on vilkas ja mm. busseja kulkee paljon, pyöräilijät laskettelee vauhdilla yhdistettyä pyörätietä risteyksen läpi.
- Anonyymi
Hyvä ettei tapahtunut Lapin Kolarissa!
- Anonyymi
Liikenteessä on autoilijoita, ja myös muita liikkujia joille ei oma henki tunnu olevan minkään arvoinen. Tekevät älyttömiä ohituksia ja riskinottoja jotka johtavat toteutuessaan vain omaan loukkaantumiseen, ja pahemmassa tilanteessa myös muut osalliset saavat kärsiä näiden vajaaälyisten toiminnasta.
- Anonyymi
Psykopaatteja löytyy näköjään. Näkee tästäkin keskustelusta. Ei vielä tiedetä paljonkaan tapahtumista mutta heti ollaan suu vaahdossa kirjoittelemassa kaikkea asennevammaista tänne.
- Anonyymi
Katsos kun nuo mielikuvitus puskista kimppuun hyökkäävät pyöräilijät on näiden psykopaattien suurin pelko. Oma asema uhattuna ja kun ei ole lupaa ajaa yli niin ei pääse eroon tästä kauheasta miehisyyden uhkasta.
Ei tässä voi muuta kuin popparia syödä lukiessa, vaikka kuinka poliisi yritti kertoa asiasta mah. vähin tiedoin niin silti ei auttanut vaan alkoi tämä "keskustelu" saman tien.
Huomaat varmaan, että aloittajakin tietää ja tarkotuksella provosoi taas samat virret käyntiin. Siinä vaiheessa kun aloituksen luin, otin jo popparit esille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katsos kun nuo mielikuvitus puskista kimppuun hyökkäävät pyöräilijät on näiden psykopaattien suurin pelko. Oma asema uhattuna ja kun ei ole lupaa ajaa yli niin ei pääse eroon tästä kauheasta miehisyyden uhkasta.
Ei tässä voi muuta kuin popparia syödä lukiessa, vaikka kuinka poliisi yritti kertoa asiasta mah. vähin tiedoin niin silti ei auttanut vaan alkoi tämä "keskustelu" saman tien.
Huomaat varmaan, että aloittajakin tietää ja tarkotuksella provosoi taas samat virret käyntiin. Siinä vaiheessa kun aloituksen luin, otin jo popparit esille.Kirjoituksista valtaosa on ollut autoilijoita yleisesti syyttäviä ja pyöräilijöitä puolustavia, vaikka tapahtumien kulusta ei ole minkäänlaista virallista tietoa. Kannattaisi muistaa sekin tosiasia, että päivittäin autoilijat pelastavat monen suojatielle auton eteen singahtavan pyöräilijän hengen toimimalla varovasti ja luopumalla omista oikeuksistaan. Miksi te kiihkomieliset pyöräilijöiden puolustajat aina ohitatte tämän tosiasian? Kannattaa jatkaa sitä poppareiden mutustamista, eine pyöräilijöiden rikkomukset tunnu loppuvan. Valitettavasti suunta on aivan päinvastainen.
- Anonyymi
Juuri näin. Vieläkään ei kerrota tapahtumaketjua julkisuuteen.
Poliisi selvittää yhä Meilahdessa sattunutta polkupyöräilijän kuolemaan johtanutta onnettomuutta
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006648697.html - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirjoituksista valtaosa on ollut autoilijoita yleisesti syyttäviä ja pyöräilijöitä puolustavia, vaikka tapahtumien kulusta ei ole minkäänlaista virallista tietoa. Kannattaisi muistaa sekin tosiasia, että päivittäin autoilijat pelastavat monen suojatielle auton eteen singahtavan pyöräilijän hengen toimimalla varovasti ja luopumalla omista oikeuksistaan. Miksi te kiihkomieliset pyöräilijöiden puolustajat aina ohitatte tämän tosiasian? Kannattaa jatkaa sitä poppareiden mutustamista, eine pyöräilijöiden rikkomukset tunnu loppuvan. Valitettavasti suunta on aivan päinvastainen.
Mielestäni jonkin ryhmän tyhjä syyttely ja koko ryhmän tuomitseminen aina, kuin yksi tekee tai jättää tekemättä jotain, on erittäin typerää. Pyöräilijöitä on parjattu jo vuosia, mutta ihan viime aikoina ilmiö on kasvanut paljon. Joillekin taitaa korona-eristys olla liikaa ja ahdistus purkautuu sellaisena järkeä vailla olevana raivona.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielestäni jonkin ryhmän tyhjä syyttely ja koko ryhmän tuomitseminen aina, kuin yksi tekee tai jättää tekemättä jotain, on erittäin typerää. Pyöräilijöitä on parjattu jo vuosia, mutta ihan viime aikoina ilmiö on kasvanut paljon. Joillekin taitaa korona-eristys olla liikaa ja ahdistus purkautuu sellaisena järkeä vailla olevana raivona.
Kyllä myös pyöräilijöiden autoilijoihin kohdistama, monin paikoin täysin aiheeton syyllistäminen on lisääntynyt vähintään yhtä paljon kuin päinvastainenkin toiminta. Kuten sanoit, koko ryhmän syyllistäminen ei ole oikea tapa toimia. Idiootteja mahtuu niin autoilijoiden kuin pyöräilijöidenkin joukkoon, ja valitettavasti nämä idiootit saavat aina enemmän huomiota kuin muulla tavoin toimivat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirjoituksista valtaosa on ollut autoilijoita yleisesti syyttäviä ja pyöräilijöitä puolustavia, vaikka tapahtumien kulusta ei ole minkäänlaista virallista tietoa. Kannattaisi muistaa sekin tosiasia, että päivittäin autoilijat pelastavat monen suojatielle auton eteen singahtavan pyöräilijän hengen toimimalla varovasti ja luopumalla omista oikeuksistaan. Miksi te kiihkomieliset pyöräilijöiden puolustajat aina ohitatte tämän tosiasian? Kannattaa jatkaa sitä poppareiden mutustamista, eine pyöräilijöiden rikkomukset tunnu loppuvan. Valitettavasti suunta on aivan päinvastainen.
kannattaa ehkä käydä kirjoitukset tukkimiehen kirjanpidolla läpi jos luulee enemmistön olevan pyöräilijöitä puolustavia kirjoituksi. itse sain tässä yläpuolella olevissa kirjoituksissa tulokseksi 8 autoilijoiden puolesta, 6 pyöräilijöiden, 8 neutraalia. neutraaliksi tulkitsen "Hyvä ettei tapahtunut Lapin Kolarissa!" tyyppiset
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kannattaa ehkä käydä kirjoitukset tukkimiehen kirjanpidolla läpi jos luulee enemmistön olevan pyöräilijöitä puolustavia kirjoituksi. itse sain tässä yläpuolella olevissa kirjoituksissa tulokseksi 8 autoilijoiden puolesta, 6 pyöräilijöiden, 8 neutraalia. neutraaliksi tulkitsen "Hyvä ettei tapahtunut Lapin Kolarissa!" tyyppiset
Tuo 6 pyöräilijöille on harvinaisen paljon, mutta viimeaikoina on osa porukasta, jopa fiksut autoilevat sellaiset, alkaneet tajuamaan täälläkin, että ei nyt kaikesta voi pyöräilijöitä syyttää. Että vähintään nyt järjenkäyttö ja keskitie tässäkin hommassa, ellei suoraan sanota, että nyt luit lain väärin.
Nämä viisaat autoilijat onkin niitä, jotka on hyviä liikenteessä ja ymmärtää mitä vahinkoa sellainen itsekeskeinen autoilija, joka ei ympäristöstään ja muista välitä yhtään saa aikaan KAIKILLE liikenteessä.
Ei auta vaikka auton ottaa sellaiselta vaaratekijältä pois, joka väittää kaikki virheet muiden tekemäksi, kun jaloin tai millä tahansa liikkuu niin sama muiden elämän vaarantama asennevamma jää päähän. Kun on kyseessä tämän tyyppinen tapaus liikenteessä niin silloin ei todellisuudessa sillä kulkuneuvolla ole mitä hän käyttää ei ole mitään muuta merkitystä kuin, että toivottavasti käyttää sitä yleensä vähiten vaarallista menetelmää liikkumiseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä myös pyöräilijöiden autoilijoihin kohdistama, monin paikoin täysin aiheeton syyllistäminen on lisääntynyt vähintään yhtä paljon kuin päinvastainenkin toiminta. Kuten sanoit, koko ryhmän syyllistäminen ei ole oikea tapa toimia. Idiootteja mahtuu niin autoilijoiden kuin pyöräilijöidenkin joukkoon, ja valitettavasti nämä idiootit saavat aina enemmän huomiota kuin muulla tavoin toimivat.
En ole havainnut sellaista, että tilanteissa, joissa pyöräilijä on selkeästi syyllinen onnettomuuteen, esiintyy voimakasta ja pitkään jatkuvaa autoilijan syyllistämistä. Tällaista kuitenkin esiintyy päinvastaisissa tapauksissa. Ne kirjoitukset vaikuttaa jonkun yritykseltä käsitellä psyykkisiä ongelmiaan huonosti, mutta ihan turhaan heikentävät keskustelun ilmapiiriä.
Jos tuntuu siltä, että kaikki pyöräilijät ajavat miten sattuu ja tulee kova tarve huutaa se ilmoille, niin kannattaa miettiä vielä hetki. Ihan kaikki pyöräilijätkö ajaa niin? Jos tuntuu siltä, että kaikki autoilijat ajavat miten sattuu ja tulee kova tarve huutaa se ilmoille, niin kannattaa miettiä vielä hetki. Ihan kaikki autoilijatko ajaa niin? Oikeasti valtaosa molemmista toimii fiksusti ja hyvässä hengessä joten on suoraan sanottuna täysin perseestä syyllistää kaikkia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole havainnut sellaista, että tilanteissa, joissa pyöräilijä on selkeästi syyllinen onnettomuuteen, esiintyy voimakasta ja pitkään jatkuvaa autoilijan syyllistämistä. Tällaista kuitenkin esiintyy päinvastaisissa tapauksissa. Ne kirjoitukset vaikuttaa jonkun yritykseltä käsitellä psyykkisiä ongelmiaan huonosti, mutta ihan turhaan heikentävät keskustelun ilmapiiriä.
Jos tuntuu siltä, että kaikki pyöräilijät ajavat miten sattuu ja tulee kova tarve huutaa se ilmoille, niin kannattaa miettiä vielä hetki. Ihan kaikki pyöräilijätkö ajaa niin? Jos tuntuu siltä, että kaikki autoilijat ajavat miten sattuu ja tulee kova tarve huutaa se ilmoille, niin kannattaa miettiä vielä hetki. Ihan kaikki autoilijatko ajaa niin? Oikeasti valtaosa molemmista toimii fiksusti ja hyvässä hengessä joten on suoraan sanottuna täysin perseestä syyllistää kaikkia.Tyypillinen pyöräilijä katsoo maailmaa tietyn väristen lasien läpi. Siksi on täysin inhimillistä, että kaikkea aiheetontakaan syyllistämistä ei vaan huomaa. Ihan mielenkiinnon vuoksi, käypä lukemassa muutama sivu esim. fillarifoorumia tai minä pysäköin pyörätielle -sivustoa. Eikö mielestäsi näillä sivustoilla pääasia ole toisen osapuolen mustamaalaaminen ja kaikenlainen syyllistäminen ja pyöräilijöiden omien, myös lainvastaisen toiminnan, puolustaminen ja rikkomusten vähättely?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tyypillinen pyöräilijä katsoo maailmaa tietyn väristen lasien läpi. Siksi on täysin inhimillistä, että kaikkea aiheetontakaan syyllistämistä ei vaan huomaa. Ihan mielenkiinnon vuoksi, käypä lukemassa muutama sivu esim. fillarifoorumia tai minä pysäköin pyörätielle -sivustoa. Eikö mielestäsi näillä sivustoilla pääasia ole toisen osapuolen mustamaalaaminen ja kaikenlainen syyllistäminen ja pyöräilijöiden omien, myös lainvastaisen toiminnan, puolustaminen ja rikkomusten vähättely?
Olen joskus lukenut tuota face-ryhmää. Ei se mielestäni ole mustamaalaamista, jos otetaan kuva päin helvettiä pysäköidystä autosta. Tai on, jos ne kuvat on väärennettyjä, mutta ei ne taida olla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen joskus lukenut tuota face-ryhmää. Ei se mielestäni ole mustamaalaamista, jos otetaan kuva päin helvettiä pysäköidystä autosta. Tai on, jos ne kuvat on väärennettyjä, mutta ei ne taida olla.
Varmasti face-ryhmän agendaan sopivia kuvia saadaan, jos hakemalla haetaan. Olisi myös tasapuolista selvittää, miksi ajoneuvo on pysäköity niin kuin on. Välttämättä ei ole muuta järkevää vaihtoehtoa. Jos joku alkaisi kerätä aineistoa pyöräilijöiden toilailuista, aineistoa löytyisi sen verran paljon, että palvelimet tukkiutuisivat. Ei ole vielä tainnut kukaan huomata, että tällainenkin aineisto olisi tasapuolisuuden nimissä hyvä tuoda julkisuuteen.
Fillarifoorumi on sitten asia erikseen. Siellä punaisena lankana on, että pyöräilijät voivat tehdä mitä haluavat ja laki on vain autoilijoita varten. Palstalta löytyy mm. useita kommentteja, jotka epäsuorasti kannustavat ajamaan ajokaistalla, mielellään isossa ryhmässä ja keskellä kaistaa, paikoissa missä olisi käytettävissä pyörätie. Tällaisella tyylillä varmasti nostetaan lain rikkomisesta nauttivien pyöräilijöiden egoa, mutta pyöräilylle kokonaisuutena tämä tyyli ja asenne on hyvin vahingollinen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmasti face-ryhmän agendaan sopivia kuvia saadaan, jos hakemalla haetaan. Olisi myös tasapuolista selvittää, miksi ajoneuvo on pysäköity niin kuin on. Välttämättä ei ole muuta järkevää vaihtoehtoa. Jos joku alkaisi kerätä aineistoa pyöräilijöiden toilailuista, aineistoa löytyisi sen verran paljon, että palvelimet tukkiutuisivat. Ei ole vielä tainnut kukaan huomata, että tällainenkin aineisto olisi tasapuolisuuden nimissä hyvä tuoda julkisuuteen.
Fillarifoorumi on sitten asia erikseen. Siellä punaisena lankana on, että pyöräilijät voivat tehdä mitä haluavat ja laki on vain autoilijoita varten. Palstalta löytyy mm. useita kommentteja, jotka epäsuorasti kannustavat ajamaan ajokaistalla, mielellään isossa ryhmässä ja keskellä kaistaa, paikoissa missä olisi käytettävissä pyörätie. Tällaisella tyylillä varmasti nostetaan lain rikkomisesta nauttivien pyöräilijöiden egoa, mutta pyöräilylle kokonaisuutena tämä tyyli ja asenne on hyvin vahingollinen.Ei niitä kuvia hakemalla haeta. Porukka ottaa niitä ihan siinä matkanteon ohessa. Kuvattavasta materiaalista ei vaikuta olevan pulaa. Missä muuten olet tutustunut niin moneen tyypilliseen pyöräilijään, että tiedät, minkälaisia he ovat?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei niitä kuvia hakemalla haeta. Porukka ottaa niitä ihan siinä matkanteon ohessa. Kuvattavasta materiaalista ei vaikuta olevan pulaa. Missä muuten olet tutustunut niin moneen tyypilliseen pyöräilijään, että tiedät, minkälaisia he ovat?
Ei vastannut. Taisi jäädä kiinni siitä, että silloin kun itse harvoin pyöräilee niin käyttäytyy noin huonosti ja rumasti liikenteessä? Muut on tottakai sitten samanlaisia ja käyttäytyy aina samalla tavoin kuin hän. Siitä tulee sitten se tyypillinen pyöräilijä oletus?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei vastannut. Taisi jäädä kiinni siitä, että silloin kun itse harvoin pyöräilee niin käyttäytyy noin huonosti ja rumasti liikenteessä? Muut on tottakai sitten samanlaisia ja käyttäytyy aina samalla tavoin kuin hän. Siitä tulee sitten se tyypillinen pyöräilijä oletus?
Täysin virheellinen olettama taas kerran. Pyöräilen päivittäin, siihen perustuu näkemykseni pyöräilijöiden käytöksestä liikenteessä. Sama käsitys on niin monella muulla, että sitä on melko vaikea tyhjänpäiväisillä väitteillä yrittää muuksi muuttaa.
- Anonyymi
Tuossa kohtaa on liiankin uusi ja hyvä pyörätie, joka tosiaan saa osan polkupyöräilijöistä kaahaamaan niin kovaa vauhtia kuin vain kykenevät ja asenne on "muut väistää." En yhtään hämmästyisi, vaikka pyöräilijä olisi vain ajanut täysillä normaalisti kääntyneen pakettiauton kylkeen, mille autoilija ei ole voinut yhtään mitään. Ja jos pyöräilijä on tullut Meilahden sairaaloiden suunnasta, vauhti on voinut olla alamäen vuoksi kovempi kuin autoilla.
Hesarin kuvassa näkyi postin pakettiauton kääntyneen Seurasaarentielle ja pidän todennäköisenä pyöräilijän läsäyttäneen auton kylkeen. Autoilijan ei tarvitse pysähtyä ja jäädä antamaan tietä vasta kaukana tulossa olevalle pyöräilijälle tai arvioida kuinka kovaa vauhtia sellainen kaahaa. Pyöräilijän täytyy kyetä hiljentämään vauhtiaan tai jopa pysähtymään, mitä ei tässä tapauksessa ole jostain syystä tapahtunut. Onkohan pyöräilijä ollut jopa niitä "minä pysäköin pyörätielle" faceryhmän vauhkoja, jotka videoivat koko ajan pyöräilyään ja julkaisevat videoita mm. siitä, jos autoilija ei ole heidän mielestään ajanut risteyksessä kääntyessä riittävän nopeasti pois pyörätieltä eli juuri kyseisen yksilön edestä. Siinä tapauksessa pyöräilijä on saattanut jopa pyrkiä saamaan aikaan videon törmäyksestä, eikä ole tajunnut mitä omasta vauhdistaan voi itselle seurata.- Anonyymi
Väität että: "Autoilijan ei tarvitse pysähtyä ja jäädä antamaan tietä vasta kaukana tulossa olevalle pyöräilijälle tai arvioida kuinka kovaa vauhtia sellainen kaahaa."
Kyllä tarvitsee arvioida tulossa olevan vauhdin. Jos kääntyvänä on väistämisvelvollinen, niin pitää huomioida tilanne ja noudattaa väistämisvelvollisuuttaan. Ihan samalla tavalla pitää huomioida "etuajo-oikeutetut" ja heidän nopeutensa kaikissa muissakin tilanteissa, ei pelkästään kääntyvänä ajoneuvona.
Lisäksi tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi. - Anonyymi
Mistä tällaista väittäviä vajakkeja oikein sikiää? Onko sulla edes ajokortti vai oletko joku juniori, joka ei elämästä tiedä vielä mitään? Väistämisvelvollisen pitää tietenkin huomioida väistettävän nopeus ja etäisyys.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väität että: "Autoilijan ei tarvitse pysähtyä ja jäädä antamaan tietä vasta kaukana tulossa olevalle pyöräilijälle tai arvioida kuinka kovaa vauhtia sellainen kaahaa."
Kyllä tarvitsee arvioida tulossa olevan vauhdin. Jos kääntyvänä on väistämisvelvollinen, niin pitää huomioida tilanne ja noudattaa väistämisvelvollisuuttaan. Ihan samalla tavalla pitää huomioida "etuajo-oikeutetut" ja heidän nopeutensa kaikissa muissakin tilanteissa, ei pelkästään kääntyvänä ajoneuvona.
Lisäksi tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.Tajuat kyllä mistä oli kyse. Jos pyöräilijä on vasta kaukana, vaikka korttelin päässä, ja auto on jo kääntymässä, autoilija on risteyksessä selkeästi ensin, eikä pyöräilijää tarvitse jäädä odottamaan. Jos siinä sitten pyöräilijä kaahaa ja ehtii täräyttämään auton kylkeen, syy on puhtaasti pyöräilijässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tajuat kyllä mistä oli kyse. Jos pyöräilijä on vasta kaukana, vaikka korttelin päässä, ja auto on jo kääntymässä, autoilija on risteyksessä selkeästi ensin, eikä pyöräilijää tarvitse jäädä odottamaan. Jos siinä sitten pyöräilijä kaahaa ja ehtii täräyttämään auton kylkeen, syy on puhtaasti pyöräilijässä.
Korttelin päästä ei ennätä auton kylkeen. Tyhmempikin tajuaa myös sen, että väistämisvelvollisella on velvollisuus sovittaa oma tekeminen tilanteeseen. Jos näkee että ennättää menemään, niin ennättää myös alta pois niin, ettei kukaan osu kylkeen.
- Anonyymi
Näiden uusien pyöräteiden ongelmana on juuri se, että pyöräilijät ajavat aivan liian kovalla tilannenopeudella. Autojenkin nopeutta hillitään erilaisilla hidasteilla. Samaa keinoa voitaisiin käyttää hyvin hillitsemään pyöräilijöiden kaahaamista vaarallisissa paikoissa, muutama teräväreunainen hidaste ja jyrkkä shikaani saisivat ihmeitä aikaan liikenneturvallisuuden kannalta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näiden uusien pyöräteiden ongelmana on juuri se, että pyöräilijät ajavat aivan liian kovalla tilannenopeudella. Autojenkin nopeutta hillitään erilaisilla hidasteilla. Samaa keinoa voitaisiin käyttää hyvin hillitsemään pyöräilijöiden kaahaamista vaarallisissa paikoissa, muutama teräväreunainen hidaste ja jyrkkä shikaani saisivat ihmeitä aikaan liikenneturvallisuuden kannalta.
Maantiepyörälläkään ei pärjää autojen nopeuden kanssa kaupungissa kuin pari kortteliväliä ja tosiaan alamäessä saattaa olla hetkellisesti se tilanne, että liikennevalottomalla alueella pyörä kulkee noin 45 kun autot vieressä 42...kuitenkin maantiepyörälläkään ei kaupunkiolosuhteissa ajeta juuri yli 25 km/h keskinopeutta, siinä sitä tilannenopeutta. jos 30 kulkevan pyörän eteen taittaa risteyksessä auto, on se lähes 100% varmuudella juuri hetkeä aiemmin ohittanut tämän pyöräilijän, mutta ei sitten viitsinyt vilkaista peiliin ja olkansa yli. että onko pyörätiellä liikennettä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maantiepyörälläkään ei pärjää autojen nopeuden kanssa kaupungissa kuin pari kortteliväliä ja tosiaan alamäessä saattaa olla hetkellisesti se tilanne, että liikennevalottomalla alueella pyörä kulkee noin 45 kun autot vieressä 42...kuitenkin maantiepyörälläkään ei kaupunkiolosuhteissa ajeta juuri yli 25 km/h keskinopeutta, siinä sitä tilannenopeutta. jos 30 kulkevan pyörän eteen taittaa risteyksessä auto, on se lähes 100% varmuudella juuri hetkeä aiemmin ohittanut tämän pyöräilijän, mutta ei sitten viitsinyt vilkaista peiliin ja olkansa yli. että onko pyörätiellä liikennettä.
Kysymys oli kai siitä, että vaarallisissa paikoissa hidasteilla auton nopeus alennetaan esim. 10 km/h. Miksi samaa ei voisi soveltaa pyöräteillä vaarallisiin kohtiin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Korttelin päästä ei ennätä auton kylkeen. Tyhmempikin tajuaa myös sen, että väistämisvelvollisella on velvollisuus sovittaa oma tekeminen tilanteeseen. Jos näkee että ennättää menemään, niin ennättää myös alta pois niin, ettei kukaan osu kylkeen.
Kyllä ennättää! Kun autoilija on joutunut kääntymisen takia hiljentämään nopeutensa n. 5-10 km/h nopeuteen, auto viipyy niin kauan risteysalueella (auton pituudesta riippuen) että suurella nopeudella ajava pyöräilijä ehtii kaukaakin risteykseen samanaikaisesti.
Kohtuullista 30 km/h matkanopeutta polkeva pyöräilijä liikkuu vähän yli 8 m sekunnissa ja auto viipyy vähintään useita sekunteja risteysalueella jos voi edetä koko ajan.. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ennättää! Kun autoilija on joutunut kääntymisen takia hiljentämään nopeutensa n. 5-10 km/h nopeuteen, auto viipyy niin kauan risteysalueella (auton pituudesta riippuen) että suurella nopeudella ajava pyöräilijä ehtii kaukaakin risteykseen samanaikaisesti.
Kohtuullista 30 km/h matkanopeutta polkeva pyöräilijä liikkuu vähän yli 8 m sekunnissa ja auto viipyy vähintään useita sekunteja risteysalueella jos voi edetä koko ajan..Jos on tilanne sellainen että "viipyy" risteyksessä, niin sitten pitää tilanne arvioida uudelleen ja katsoa tuliko sieltä ketään. Ihan normi settiä liikenteessä, mutta joillekin kädettömille ilmeisesti ylivoimaisen vaikeaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysymys oli kai siitä, että vaarallisissa paikoissa hidasteilla auton nopeus alennetaan esim. 10 km/h. Miksi samaa ei voisi soveltaa pyöräteillä vaarallisiin kohtiin?
siis tarkoitat kaikkia niitä kohtia, joissa autoilijalla on mahdollisuus kääntyä pyörätiellä pyöräilevän eteen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
siis tarkoitat kaikkia niitä kohtia, joissa autoilijalla on mahdollisuus kääntyä pyörätiellä pyöräilevän eteen?
En kirjoittanut ko. kommenttia, mutta vastaan silti. Kannatan myös ajatusta, koska näin on toimittu myös autoilijoiden suhteen. Monien suojateiden kohdalla on korkea hidaste, koska suojatielle voi singahtaa säännöistä viis veisaava punaisia valoja päin kaahottava sukkahousu-pelle. Kirjoittajan ehdotus oli siis erittäin reilu ja tasapuolinen. Kaiken lisäksi vielä rutkasti turvallisuutta lisäävä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En kirjoittanut ko. kommenttia, mutta vastaan silti. Kannatan myös ajatusta, koska näin on toimittu myös autoilijoiden suhteen. Monien suojateiden kohdalla on korkea hidaste, koska suojatielle voi singahtaa säännöistä viis veisaava punaisia valoja päin kaahottava sukkahousu-pelle. Kirjoittajan ehdotus oli siis erittäin reilu ja tasapuolinen. Kaiken lisäksi vielä rutkasti turvallisuutta lisäävä.
Unohdat sen että moottoriajoneuvot isompina ovat potentiaalisesti varallisempia suojaamattomia ihmisiä kohtaan. Koska ne ovat potentiaalisesti vaarallisempia massansa ja nopeutensa vuoksi, niin näiden kuskeilla on suuri vastuu tilanteissa. Tämä on se asia, joka tuppaa unohtumaan useimmilta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
siis tarkoitat kaikkia niitä kohtia, joissa autoilijalla on mahdollisuus kääntyä pyörätiellä pyöräilevän eteen?
Laitetaan jokaiseen rotvallin reunaan niin jyrkkä kanttikivi pyörätien kohdalle että pyöräilijän on hiljennettävä vauhtia. Nyt noita yritetään koko ajan loiventaa ja pyöräilijä pystyy polkemaan täyttä vauhtia risteyksen yli pyörätien jatkeella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laitetaan jokaiseen rotvallin reunaan niin jyrkkä kanttikivi pyörätien kohdalle että pyöräilijän on hiljennettävä vauhtia. Nyt noita yritetään koko ajan loiventaa ja pyöräilijä pystyy polkemaan täyttä vauhtia risteyksen yli pyörätien jatkeella.
Ei onnistu. Silloin ei esim. rullatuolit tai jalankulkua avustavat laitteet pääse liikkumaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Unohdat sen että moottoriajoneuvot isompina ovat potentiaalisesti varallisempia suojaamattomia ihmisiä kohtaan. Koska ne ovat potentiaalisesti vaarallisempia massansa ja nopeutensa vuoksi, niin näiden kuskeilla on suuri vastuu tilanteissa. Tämä on se asia, joka tuppaa unohtumaan useimmilta.
On totta, että moottoriajoneuvot ovat muille vaarallisempia kokonsa ja massansa vuoksi. Monilla on kuitenkin sellainen ihmeellinen päähänpinttymä, että autojen liikkumista pitää vaikeuttaa kaikin tavoin, koska silloin lakia rikkova jalankulkija tai pyöräilijä olisi paremmin turvattu. Eikö lähtökohta kuitenkin pitäisi olla, että jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden pitää myös ottaa vastuuta liikkumisestaan ja omalta osaltaan noudattaa liikennesääntöjä. Liian monella kevyen liikenteen edustajalla on sellainen mielikuva, että heitä koskevat liikennesäännöt ovat vain viitteellisiä eikä niiden noudattamisella ole juurikaan väliä. Jos tämä välinpitämättömyys saataisiin pois jalankulkijoiden ja erityisesti pyöräilijöiden korvien välistä, olisi liikenne meille kaikille paljon turvallisempaa ja mukavampaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On totta, että moottoriajoneuvot ovat muille vaarallisempia kokonsa ja massansa vuoksi. Monilla on kuitenkin sellainen ihmeellinen päähänpinttymä, että autojen liikkumista pitää vaikeuttaa kaikin tavoin, koska silloin lakia rikkova jalankulkija tai pyöräilijä olisi paremmin turvattu. Eikö lähtökohta kuitenkin pitäisi olla, että jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden pitää myös ottaa vastuuta liikkumisestaan ja omalta osaltaan noudattaa liikennesääntöjä. Liian monella kevyen liikenteen edustajalla on sellainen mielikuva, että heitä koskevat liikennesäännöt ovat vain viitteellisiä eikä niiden noudattamisella ole juurikaan väliä. Jos tämä välinpitämättömyys saataisiin pois jalankulkijoiden ja erityisesti pyöräilijöiden korvien välistä, olisi liikenne meille kaikille paljon turvallisempaa ja mukavampaa.
En tiedä ketkä ovat tuota mieltä tai on tuollainen päähänpinttymä. Itse olen sitä mieltä että pitää noudattaa voimassa olevia liikennesääntöjä, eli tieliikennelakia.
Toki se haaste on aiheeseen liittyen, että jotkut pyöräilijät jättävät opettelematta säännöt ja kuvittelevat asioita. Heitä koskevat kuitenkin liikennesäännöt yhtä paljon kuin muitakin ajoneuvon kuljettajia. Liikennesäännöt koskevat ihan kaikkia liikenteessä liikkuvia, eli myös jalankulkijoita. Kaikki pyöräilijät eivät kuitenkaan ole samanlaisia.
On helpompi noudattaa liikennesääntöjä, jos ne osaa. Sääntöjen mukaan kun pitää kuitenkin liikenteessä aina liikkua. On toki erityisryhmiä joita pitää aina varoa erityisen paljon, kuten esim. vanhukset, vammaiset ja lapset.
- Anonyymi
Pakussa oli lommo vasemman etulokarin päällä, tarkoittaa, että jos auto on ryhmittynyt Seurasaaren suunnasta oikealle tai vasemmalle silloin pyöräilijä on ajanut kylkeen. Toinen vaihtoehto myös ,että auto on tullut keskustan suunnasta ryhmittyen vasemmalle tarkoituksena kääntyä Seurasaaren suuntaan vihreällä nuolivalolla, jolloin pyöräilijä on ajanut keskustan suunnasta kylkeen vanhoilla vihreillä ja kovalla vauhdilla. Toinen vaihtoehto, että auto ajanut vain punaisia päin mitä en usko koska se oli parkkeerattu Seurasaaren suuntaan vievän tien reunaan ennen liikenneympyrää, samoten pyörä oli samalla puolella nurmikolla. Tästä risteyksestä on tullut koko ajan huonompi sillä polkupyöräilijät ajavat väkisin tielle että ehtisivät yli ettei tarvitse pysähtyä valoihin. Huitovat nyrkkiä vaikka olisivat 100 metrin päästä ylityspaikasta, autolla ja pyörällä molemmilla vihreät palavat.
- Anonyymi
Tämä on aika pitkälle spekulointia kun tarkkaa tietoa ei ole.
Ainakin se että auto olisi tullut Seurasaaren suunnasta ei oikein mene läpi, sillä silloin on ilmeisesti autolle olisi ollut punainen valo ja polkupyöräilijälle vihreä joten se vaihtoehto lienee poissuljettu.
Tuo että lommo oli pakun vasemmassa lokarissa osoittaisi että se oli ilmeisesti tullut Paciuksenkatua keskustan suunnasta ja kääntynyt Meilahdentielle, pyöräilijän lasketellessa alamäkeen Paciuksenkadun pyörätietä samoin keskustan suunnasta. Selviää ilmeisesti aikanaan onko tuossa kääntyvälle autolle ja suojatiellä vihreät valot yhtäaikaa kuten yleensä vastaavissa risteyksissä. Silloin auton tulisi väistää koska on kääntyvää liikennettä.
- Anonyymi
Autolle on nuolivalo kun kääntyy Seurasaareen päin keskustasta tullessa jolloin jalankulkijoille ja pyörille punainen.
- Anonyymi
Kääntyvälle tosiaankin on vihreä nuolivalo, jolloin pyöräilijöille ja jalankulkijoille palaa samanaikaisesti punainen. Tarkistin asian tänään paikan ohi kulkiessani. Jos autoilija ei ole ajanut päin punaisia, silloin ainoa vaihtoehto on se, että pyöräilijä ajoi päin punaisia.
- Anonyymi
Helsingin kaupunki on syyllinen, ja vastuuhenkilöt vapauttaa tehtävistään sekä mahd.rangaista tuntuvasti; ihmishengillä ei leikitä. Sekä myös, joka ei ole uusi asia ja todettakoon että päättäjät eivät tee mitään tälle asialle on, että yksityisautoilu pitäisi kuristaa kuoliaaksi kaupungeissa, pyöräilijöiden sekä kävelijöiden turvallisuus priorisoida saasteautojen edelle. Toiv. autoilija saadaan vangituksi ja vankilaan. Kaupunkien on oltava 100% turvallisia sekä 100% terveellisiä. Autoilla ei nämä asiat parane eikä edisty.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12651Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1481198Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491105- 125979
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223964Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?205921Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk296833- 72825
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä13825- 39812