Ukkosista ongelma tuulivoimaloille

Anonyymi

Tästä oli toinen keskustelu ilmastonmuutospalstalla.

https://keskustelu.suomi24.fi/t/16585600/kuka-tietaa

Ongelmana siis salamaniskujen vaikutus hiilikuituvahvisteisiin tuulivoimalan siipiin. Hiilikuitu johtaa sähköä kuidun suunnassa mutta sillä on varsin suuri resistanssi verrattuna esimerkiksi kupariin tai alumiiniin. Kun salama lyö ja tuottaa kymmenien kiloampeerien virran niin hiilikuidun resistanssissa tapahtuu jännitehäviö ja siiven sisällä syntyy siksi hiilikuituvahvikkeen kohdalla hetkellisesti hyvin suuri lämpöteho. Lämpö ei ehdi johtua pois hiilikuidun välittömästä ympäristöstä joten lopputulos voi olla esimerkiksi se, että siipi räjähtää poikki.

5

161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kiinnostaa tietää, että ovatko nykyään kaikissa voimaloissa lavat hiilikuituvahvisteisia ? Lapojen kestävyys tuntuu olevan muutenkin vähän niinjanäin. Oliko se niin, että yksi lapa painaa parisenkymmentä tonnia ? TM lehdessä kuulemma oli juttua enemmän, pitänee lukea juttu.
      Maadoitusmastot voimaloiden ympärillä saattaisi pelastaa myllyt.

    • Anonyymi

      Vuosia sitten alkoi hiipumaan rakentaminen. Miten lienee tällä hetkellä ?

      • Anonyymi

        Lähes 2000 MW:n yhteisnimellistehohan noissa jo suomessa on, ei ole rakentaminen kovin hidastunut, tosin koot ovat samalla myös kasvaneet. Vähän noita on vaurioitunut, pari lavan irtoamista yms. on ollut, ukonilmojen aiheuttamista ongelmista ei taida juuri olla raportointeja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähes 2000 MW:n yhteisnimellistehohan noissa jo suomessa on, ei ole rakentaminen kovin hidastunut, tosin koot ovat samalla myös kasvaneet. Vähän noita on vaurioitunut, pari lavan irtoamista yms. on ollut, ukonilmojen aiheuttamista ongelmista ei taida juuri olla raportointeja.

        Väittävät juuri salamaniskun räjäyttämiltä nuo viimeksi hajonneet hiilikuitulavat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lähes 2000 MW:n yhteisnimellistehohan noissa jo suomessa on, ei ole rakentaminen kovin hidastunut, tosin koot ovat samalla myös kasvaneet. Vähän noita on vaurioitunut, pari lavan irtoamista yms. on ollut, ukonilmojen aiheuttamista ongelmista ei taida juuri olla raportointeja.

        Toisin kuin julkisuudessa annetaan ymmärtää, uusia tuulivoimahankkeita on vaikea saada liiketaloudellisesti kannattavaksi. Sen verran halpaa sähkö on nyt, ja halpana pysyykin, jos sattumoisin Olkiluotokin joskus valmistuisi. Mutta sähköale ei ikuisuuksiin voi jatkua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      120
      1185
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      874
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      83
      727
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      699
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      89
      673
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      665
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      604
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      28
      540
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      533
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      110
      497
    Aihe