luterilaisuus perustuu siis neitseellisesti syntyneeseen jumalaan

Anonyymi

onko jeesus jumala vai jumalan poika?

68

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Me uskomme yhteen Herraan, Jeesukseen Kristukseen,
      Jumalan ainoaan Poikaan,
      joka on syntynyt Isästä ennen aikojen alkua,
      Jumala Jumalasta,
      valo valosta,
      tosi Jumala tosi Jumalasta,
      syntynyt, ei luotu,
      joka on samaa olemusta kuin Isä
      ja jonka kautta kaikki on saanut syntynsä,
      joka meidän ihmisten
      ja meidän pelastuksemme tähden astui alas taivaista,
      tuli lihaksi Pyhästä Hengestä ja neitsyt Mariasta
      ja syntyi ihmiseksi,
      ristiinnaulittiin meidän puolestamme Pontius Pilatuksen aikana,
      kärsi kuoleman ja haudattiin,
      nousi kuolleista kolmantena päivänä, niin kuin oli kirjoitettu,
      astui ylös taivaisiin,
      istuu Isän oikealla puolella
      ja on kirkkaudessa tuleva takaisin tuomitsemaan eläviä ja kuolleita ja jonka valtakunnalla ei ole loppua.

      • Jeesus on Jumala. Jumalan Poika.

        Isä Jumala ja Jeesus ja Pyhä Henki on sama kolmiyhteinen Jumala JHVH.


      • Anonyymi
        Arto777 kirjoitti:

        Jeesus on Jumala. Jumalan Poika.

        Isä Jumala ja Jeesus ja Pyhä Henki on sama kolmiyhteinen Jumala JHVH.

        Jeesus oli kenties, pyhää henkeä tai jumalaa ei ole.


      • Arto777 kirjoitti:

        Jeesus on Jumala. Jumalan Poika.

        Isä Jumala ja Jeesus ja Pyhä Henki on sama kolmiyhteinen Jumala JHVH.

        Vain kristinuskossa on kolmiyhteinen jumala, missään muussa uskonnossa ei ole. Juutalaisuudessa jumala ei koostu osista, ei hänellä siis ole poikaa, ei ole inkarnoituvaa vähäksi aikaa kuolevaa osaa, yksi osa ei nimitä toista osaa isäkseen ja hädissään rukoile tätä apuun eikä ole rinnakkain istuvia osia. Kristinuskon jumala jonka ominaisuudet pitkien riitojen jälkeen eräs kirkolliskokous päätti EI ole sama kuin JHWH . Eri uskonnot eri jumala.


      • Anonyymi
        dikduk kirjoitti:

        Vain kristinuskossa on kolmiyhteinen jumala, missään muussa uskonnossa ei ole. Juutalaisuudessa jumala ei koostu osista, ei hänellä siis ole poikaa, ei ole inkarnoituvaa vähäksi aikaa kuolevaa osaa, yksi osa ei nimitä toista osaa isäkseen ja hädissään rukoile tätä apuun eikä ole rinnakkain istuvia osia. Kristinuskon jumala jonka ominaisuudet pitkien riitojen jälkeen eräs kirkolliskokous päätti EI ole sama kuin JHWH . Eri uskonnot eri jumala.

        >>>yksi osa ei nimitä toista osaa isäkseen<<<

        Toora ilmoittaa, että Jehovalla on Poika, joka saa kaiken vallan maan päällä.

        Ps 2:
        6 "Minä itse olen asettanut kuninkaani Siioniin, pyhälle vuorelleni!"
        7 Nyt kerron, mitä Herra on säätänyt. Hän sanoi minulle: "Sinä olet minun poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin.
        8 Pyydä minulta, niin saat kansat perinnöksesi, ja maan ääriin ulottuu sinun valtasi.
        9 Sinä alistat kansat rautaisella valtikalla, murrat ne kuin saviastiat."
        10 Tulkaa siis järkiinne, kuninkaat! Ottakaa opiksenne, maan mahtavat!
        11 Pelätkää Herraa, palvelkaa häntä, vaviskaa, kohottakaa hänelle riemuhuuto.
        12 Tervehtikää poikaa, hänen voideltuaan, suudelkaa häntä, muuten Herra vihastuu teihin ja te suistutte tieltänne tuhoon, sillä hetkessä syttyy hänen vihansa. Hyvä on sen osa, joka turvaa häneen!


      • Anonyymi
        dikduk kirjoitti:

        Vain kristinuskossa on kolmiyhteinen jumala, missään muussa uskonnossa ei ole. Juutalaisuudessa jumala ei koostu osista, ei hänellä siis ole poikaa, ei ole inkarnoituvaa vähäksi aikaa kuolevaa osaa, yksi osa ei nimitä toista osaa isäkseen ja hädissään rukoile tätä apuun eikä ole rinnakkain istuvia osia. Kristinuskon jumala jonka ominaisuudet pitkien riitojen jälkeen eräs kirkolliskokous päätti EI ole sama kuin JHWH . Eri uskonnot eri jumala.

        >>>Juutalaisuudessa jumala ei koostu osista, ei hänellä siis ole poikaa, <<<

        Toora ilmoittaa, että Jehovalla on Poika, joka saa kaiken vallan maan päällä.

        Ps 2:
        6 "Minä itse olen asettanut kuninkaani Siioniin, pyhälle vuorelleni!"
        7 Nyt kerron, mitä Herra on säätänyt. Hän sanoi minulle: "Sinä olet minun poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin.
        8 Pyydä minulta, niin saat kansat perinnöksesi, ja maan ääriin ulottuu sinun valtasi.
        9 Sinä alistat kansat rautaisella valtikalla, murrat ne kuin saviastiat."
        10 Tulkaa siis järkiinne, kuninkaat! Ottakaa opiksenne, maan mahtavat!
        11 Pelätkää Herraa, palvelkaa häntä, vaviskaa, kohottakaa hänelle riemuhuuto.
        12 Tervehtikää poikaa, hänen voideltuaan, suudelkaa häntä, muuten Herra vihastuu teihin ja te suistutte tieltänne tuhoon, sillä hetkessä syttyy hänen vihansa. Hyvä on sen osa, joka turvaa häneen!


      • Anonyymi
        dikduk kirjoitti:

        Vain kristinuskossa on kolmiyhteinen jumala, missään muussa uskonnossa ei ole. Juutalaisuudessa jumala ei koostu osista, ei hänellä siis ole poikaa, ei ole inkarnoituvaa vähäksi aikaa kuolevaa osaa, yksi osa ei nimitä toista osaa isäkseen ja hädissään rukoile tätä apuun eikä ole rinnakkain istuvia osia. Kristinuskon jumala jonka ominaisuudet pitkien riitojen jälkeen eräs kirkolliskokous päätti EI ole sama kuin JHWH . Eri uskonnot eri jumala.

        >>>ei ole inkarnoituvaa vähäksi aikaa kuolevaa osaa<<<

        Toora ilmoittaa, että juutalaiset ristiinnaulitsivat JHWH:n, Jehovan, joka oli syntien sovitusuhri.

        Sak 12:10 Ja minä vuodatan Daavidin suvun päälle ja Jerusalemin asukasten päälle armon ja rukouksen hengen. He katsovat minuun, jonka he ovat lävistäneet. Ja he valittavat häntä, niinkuin valitetaan ainokaista, murehtivat häntä katkerasti, niinkuin murehditaan katkerasti esikoista.

        Jes 53:7 Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen, ei hän suutansa avannut. Kuin karitsa, jota teuraaksi viedään, niin kuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, ei hänkään suutansa avannut.
        8 Hänet vangittiin, tuomittiin ja vietiin pois -- kuka hänen kansastaan siitä välitti? Hänet syöstiin pois elävien maasta, hänet lyötiin hengiltä kansansa rikkomusten tähden.
        9 Hänet oli määrä haudata jumalattomien joukkoon. Rikkaan haudassa hän sai leposijansa. Koskaan hän ei ollut harjoittanut vääryyttä, eikä petos ollut noussut hänen huulilleen.
        10 Herra näki hyväksi, että hänet ruhjottiin, että hänet lävistettiin. Mutta kun hän antoi itsensä sovitusuhriksi, hän saa nähdä sukunsa jatkuvan, hän elää kauan, ja Herran tahto täyttyy hänen kauttaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        >>>ei ole inkarnoituvaa vähäksi aikaa kuolevaa osaa<<<

        Toora ilmoittaa, että juutalaiset ristiinnaulitsivat JHWH:n, Jehovan, joka oli syntien sovitusuhri.

        Sak 12:10 Ja minä vuodatan Daavidin suvun päälle ja Jerusalemin asukasten päälle armon ja rukouksen hengen. He katsovat minuun, jonka he ovat lävistäneet. Ja he valittavat häntä, niinkuin valitetaan ainokaista, murehtivat häntä katkerasti, niinkuin murehditaan katkerasti esikoista.

        Jes 53:7 Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen, ei hän suutansa avannut. Kuin karitsa, jota teuraaksi viedään, niin kuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, ei hänkään suutansa avannut.
        8 Hänet vangittiin, tuomittiin ja vietiin pois -- kuka hänen kansastaan siitä välitti? Hänet syöstiin pois elävien maasta, hänet lyötiin hengiltä kansansa rikkomusten tähden.
        9 Hänet oli määrä haudata jumalattomien joukkoon. Rikkaan haudassa hän sai leposijansa. Koskaan hän ei ollut harjoittanut vääryyttä, eikä petos ollut noussut hänen huulilleen.
        10 Herra näki hyväksi, että hänet ruhjottiin, että hänet lävistettiin. Mutta kun hän antoi itsensä sovitusuhriksi, hän saa nähdä sukunsa jatkuvan, hän elää kauan, ja Herran tahto täyttyy hänen kauttaan.

        Lopeta jo, teidän uskonnossanne on inkarnoituva ja kuoleva jumala. Juutalaisuudessa ei ole eikä missään muussakaan uskonnossa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        >>>Juutalaisuudessa jumala ei koostu osista, ei hänellä siis ole poikaa, <<<

        Toora ilmoittaa, että Jehovalla on Poika, joka saa kaiken vallan maan päällä.

        Ps 2:
        6 "Minä itse olen asettanut kuninkaani Siioniin, pyhälle vuorelleni!"
        7 Nyt kerron, mitä Herra on säätänyt. Hän sanoi minulle: "Sinä olet minun poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin.
        8 Pyydä minulta, niin saat kansat perinnöksesi, ja maan ääriin ulottuu sinun valtasi.
        9 Sinä alistat kansat rautaisella valtikalla, murrat ne kuin saviastiat."
        10 Tulkaa siis järkiinne, kuninkaat! Ottakaa opiksenne, maan mahtavat!
        11 Pelätkää Herraa, palvelkaa häntä, vaviskaa, kohottakaa hänelle riemuhuuto.
        12 Tervehtikää poikaa, hänen voideltuaan, suudelkaa häntä, muuten Herra vihastuu teihin ja te suistutte tieltänne tuhoon, sillä hetkessä syttyy hänen vihansa. Hyvä on sen osa, joka turvaa häneen!

        Psalmi ei tora eikä se ilmoita että JHWH:lla on poika vaan on kuningaspsalmi ja kuninkaat olivat JHWH tehtävään voitelemia siksi Salomoakin JHWH sanoo pojakseen "Ja kaikista pojistani -- sillä JHWH on antanut minulle monta poikaa -- hän valitsi poikani Salomon nousemaan JHWH:n oman kansan valtaistuimelle ja hallitsemaan Israelia.
        6 Hän sanoi minulle näin: 'Poikasi Salomo rakentaa minulle temppelin ja sen esipihat. Hänet minä olen valinnut pojakseni, ja minä olen oleva hänelle isä." Psalmin lopussa on muuten sana bar, ei poika.
        Lopetan tähän sinä et ilmeisesti kykene tarinatulvaasi lopettamaan. Muuten Koraanissa on myös Abraham/ Ibrahim tarinoita yhtä vähän alkuperäisiä kuin kristinuskon vastaavat. Uusi uskonto, uusi jumala, uudet tarinat.


      • Anonyymi
        dikduk kirjoitti:

        Vain kristinuskossa on kolmiyhteinen jumala, missään muussa uskonnossa ei ole. Juutalaisuudessa jumala ei koostu osista, ei hänellä siis ole poikaa, ei ole inkarnoituvaa vähäksi aikaa kuolevaa osaa, yksi osa ei nimitä toista osaa isäkseen ja hädissään rukoile tätä apuun eikä ole rinnakkain istuvia osia. Kristinuskon jumala jonka ominaisuudet pitkien riitojen jälkeen eräs kirkolliskokous päätti EI ole sama kuin JHWH . Eri uskonnot eri jumala.

        Juutalaisuus syntyi paljon ennen Jeesusta ja uutta testamenttia. Mutta Raamatun mukaan, he kaikki kääntyvät kristin uskoon, kun huomaavat lopunaikoina ,että Jeesus on messias.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juutalaisuus syntyi paljon ennen Jeesusta ja uutta testamenttia. Mutta Raamatun mukaan, he kaikki kääntyvät kristin uskoon, kun huomaavat lopunaikoina ,että Jeesus on messias.

        Juutalaisuudessa ei palvota messiasta, eikä ketään muutakaan ihmistä, papit ja kuninkaathan olivat myös tehtäviinsä voideltuja ,vaan vain jumalaa.
        Kristinuskossa Jeesus on palvonnan kohde ja siksi kristityt yrittävät käännyttää kaikki muut Jeesuksen palvojiksi koska muut paitsi Jeesus eivät tietenkään kristinuskon mukaan ole oikeita jumalia .Tähän ei-oikeiden joukkoon kuuluu myös Israelin JHWH eihän kenenkään juutalaisen muuten tarvitsisi kääntyä kristityksi.


      • Anonyymi
        dikduk kirjoitti:

        Juutalaisuudessa ei palvota messiasta, eikä ketään muutakaan ihmistä, papit ja kuninkaathan olivat myös tehtäviinsä voideltuja ,vaan vain jumalaa.
        Kristinuskossa Jeesus on palvonnan kohde ja siksi kristityt yrittävät käännyttää kaikki muut Jeesuksen palvojiksi koska muut paitsi Jeesus eivät tietenkään kristinuskon mukaan ole oikeita jumalia .Tähän ei-oikeiden joukkoon kuuluu myös Israelin JHWH eihän kenenkään juutalaisen muuten tarvitsisi kääntyä kristityksi.

        Kristus ei opettanut rukoilemaan itseään vaan Isää taivaassa.

        Matt 6:6 Kun sinä rukoilet, mene sisälle huoneeseesi, sulje ovi ja rukoile sitten Isääsi, joka on salassa. Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa, palkitsee sinut.
        7 "Rukoillessanne älkää hokeko tyhjää niin kuin pakanat, jotka kuvittelevat tulevansa kuulluiksi, kun vain latelevat sanoja.
        8 Älkää ruvetko heidän kaltaisikseen. Teidän Isänne kyllä tietää mitä te tarvitsette, jo ennen kuin olette häneltä pyytäneetkään.
        9 Rukoilkaa te siis näin: -- Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi.

        Mitä tulee Jeesuksen käskyjen tottelemiseen, niin VT:n kirjoituksissa on lukuisissa kohdissa vaatimus uskoa ja totella Kristusta sillä uhalla, että saa Jumalan vihan päälleen ja joutuu kadotukseen. On myös laissa ja profeetoissa, että juutalaiset ristiinnaulitsivat Jehovan. Isä ja Poika ovat sama Jumala, Isä ja Poika ovat yksi. Sen takia he istuvat vierekkäin valtaistuimella, koska Poika on Isän oikea käsi.

        Ps 2:6 "Minä itse olen asettanut kuninkaani Siioniin, pyhälle vuorelleni!"
        7 Nyt kerron, mitä Herra on säätänyt. Hän sanoi minulle: "Sinä olet minun poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin.
        8 Pyydä minulta, niin saat kansat perinnöksesi, ja maan ääriin ulottuu sinun valtasi.
        9 Sinä alistat kansat rautaisella valtikalla, murrat ne kuin saviastiat."
        10 Tulkaa siis järkiinne, kuninkaat! Ottakaa opiksenne, maan mahtavat!
        11 Pelätkää Herraa, palvelkaa häntä, vaviskaa, kohottakaa hänelle riemuhuuto.
        12 Tervehtikää poikaa, hänen voideltuaan, suudelkaa häntä, muuten Herra vihastuu teihin ja te suistutte tieltänne tuhoon, sillä hetkessä syttyy hänen vihansa. Hyvä on sen osa, joka turvaa häneen!

        Sak 12:10 Ja minä vuodatan Daavidin suvun päälle ja Jerusalemin asukasten päälle armon ja rukouksen hengen. He katsovat minuun, jonka he ovat lävistäneet. Ja he valittavat häntä, niinkuin valitetaan ainokaista, murehtivat häntä katkerasti, niinkuin murehditaan katkerasti esikoista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kristus ei opettanut rukoilemaan itseään vaan Isää taivaassa.

        Matt 6:6 Kun sinä rukoilet, mene sisälle huoneeseesi, sulje ovi ja rukoile sitten Isääsi, joka on salassa. Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa, palkitsee sinut.
        7 "Rukoillessanne älkää hokeko tyhjää niin kuin pakanat, jotka kuvittelevat tulevansa kuulluiksi, kun vain latelevat sanoja.
        8 Älkää ruvetko heidän kaltaisikseen. Teidän Isänne kyllä tietää mitä te tarvitsette, jo ennen kuin olette häneltä pyytäneetkään.
        9 Rukoilkaa te siis näin: -- Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi.

        Mitä tulee Jeesuksen käskyjen tottelemiseen, niin VT:n kirjoituksissa on lukuisissa kohdissa vaatimus uskoa ja totella Kristusta sillä uhalla, että saa Jumalan vihan päälleen ja joutuu kadotukseen. On myös laissa ja profeetoissa, että juutalaiset ristiinnaulitsivat Jehovan. Isä ja Poika ovat sama Jumala, Isä ja Poika ovat yksi. Sen takia he istuvat vierekkäin valtaistuimella, koska Poika on Isän oikea käsi.

        Ps 2:6 "Minä itse olen asettanut kuninkaani Siioniin, pyhälle vuorelleni!"
        7 Nyt kerron, mitä Herra on säätänyt. Hän sanoi minulle: "Sinä olet minun poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin.
        8 Pyydä minulta, niin saat kansat perinnöksesi, ja maan ääriin ulottuu sinun valtasi.
        9 Sinä alistat kansat rautaisella valtikalla, murrat ne kuin saviastiat."
        10 Tulkaa siis järkiinne, kuninkaat! Ottakaa opiksenne, maan mahtavat!
        11 Pelätkää Herraa, palvelkaa häntä, vaviskaa, kohottakaa hänelle riemuhuuto.
        12 Tervehtikää poikaa, hänen voideltuaan, suudelkaa häntä, muuten Herra vihastuu teihin ja te suistutte tieltänne tuhoon, sillä hetkessä syttyy hänen vihansa. Hyvä on sen osa, joka turvaa häneen!

        Sak 12:10 Ja minä vuodatan Daavidin suvun päälle ja Jerusalemin asukasten päälle armon ja rukouksen hengen. He katsovat minuun, jonka he ovat lävistäneet. Ja he valittavat häntä, niinkuin valitetaan ainokaista, murehtivat häntä katkerasti, niinkuin murehditaan katkerasti esikoista.

        " Isä ja Poika ovat sama Jumala, Isä ja Poika ovat yksi. Sen takia he istuvat vierekkäin valtaistuimella, koska Poika on Isän oikea käsi." Kiitos! HE istuvat niinhän minä olen sanonut teillä ei ole yhtä jumalaa ,
        JHWH on torassa määrännyt mikä kelpaa uhriksi ihmiset tai jumalolennot eivät kelpaa roomalaiset sotilaat eivät kelpaa papeiksi eikä mikään muu paikka uhripaikaksi kuin temppeli .JHWH:lle uhrataan JHWH:ea ei uhrata. Vain polyteistisissä uskonnoissa jumalia voi kuolla koska jumalia on monia.


    • Kuten tuosta uskontunnustuksestakin nähdään on Jeesus syntynyt ei luotu. Tästä seuraa että Jeesus on Jumalan poika. Ja Jumalasta syntynyt on luonnollisesti Jumala.

      Lainaan tähän erästä palstalaisen kirjoitusta aihetta koskien, koska se on minusta erittäin hyvä ja asiaa selventävä :

      "Jumala luo asioita, mutta mikään Jumalan luomus (esim. Aurinko, kivilohkare, ihminen) ei ole Jumala. Koska Poika on kuitenkin syntynyt eikä luotu, jakaa hän Isänsä jumalallisen luonnon ja on täten itsekin Jumala. Jeesus voi siis olla ja onkin samaan aikaan sekä Jumala että Jumalan Poika, eikä kyseessä ole ristiriita. (Vastaavasti jokainen ihminen on sekä ihminen että ihmisen lapsi)." (http://keskustelu.suomi24.fi/node/10209173

      • Anonyymi

        Eli ihmiset tappoivat jumalan, mitä sellaisella jumalalla tekee.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eli ihmiset tappoivat jumalan, mitä sellaisella jumalalla tekee.

        Jumala nousi kuolleista. Kyllä sillä tekee.


      • Arto777 kirjoitti:

        Jumala nousi kuolleista. Kyllä sillä tekee.

        Israelin uskonnossa ainoa jumala JHWH ilmoittaa että on maailman luoja ja kaikkivaltias ja myös että on aina elävä jumala toisin kuin Israelin naapuriuskontojen jumalat. Kristinuskon jumalan tarvetta kuolla en ymmärrä, mutta ei minun tarvitsekaan .
        Israelin muinaisten naapuriuskontojen jumalilla oli poikia ja nekin olivat jumalia koska heidän isänsä oli jumala, ei tarvittu kivi tai aurinkojuttuja oli poikien äiti kuka hyvänsä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eli ihmiset tappoivat jumalan, mitä sellaisella jumalalla tekee.

        Jeesus myös nousi kuolleista ja sovitti kaikkien ihmisten synnit. Eli kyllä paljonkin tekee.


      • Anonyymi
        dikduk kirjoitti:

        Israelin uskonnossa ainoa jumala JHWH ilmoittaa että on maailman luoja ja kaikkivaltias ja myös että on aina elävä jumala toisin kuin Israelin naapuriuskontojen jumalat. Kristinuskon jumalan tarvetta kuolla en ymmärrä, mutta ei minun tarvitsekaan .
        Israelin muinaisten naapuriuskontojen jumalilla oli poikia ja nekin olivat jumalia koska heidän isänsä oli jumala, ei tarvittu kivi tai aurinkojuttuja oli poikien äiti kuka hyvänsä.

        >>>>Kristinuskon jumalan tarvetta kuolla en ymmärrä, mutta ei minun tarvitsekaan<<<

        Itse asiassa kristinusko on juutalaisuutta puhtaimmillaan, mutta toki suurin osa kristittyjen lahkoista on luopunut Raamatun noudattamisesta, kuten ovat luopunee juutalaiset Tooran noudattamisesta. Mutta se osa krisittyjä, jotka Tooraa noudattavat, he ovat oikeita juutalaisia ja heidän uskontonsa on oikea.

        Toora ilmoittaa, että juutalaiset ristiinnaulitsivat JHWH:n, Jehovan, joka oli syntien sovitusuhri. Tämän on Jehova itse selittänyt laissa ja profeetoissa. Jostain syytä juutalaiset haluavat tukkia korvansa totuudelta.

        Sak 12:10 Ja minä vuodatan Daavidin suvun päälle ja Jerusalemin asukasten päälle armon ja rukouksen hengen. He katsovat minuun, jonka he ovat lävistäneet. Ja he valittavat häntä, niinkuin valitetaan ainokaista, murehtivat häntä katkerasti, niinkuin murehditaan katkerasti esikoista.

        Jes 53:7 Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen, ei hän suutansa avannut. Kuin karitsa, jota teuraaksi viedään, niin kuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, ei hänkään suutansa avannut.
        8 Hänet vangittiin, tuomittiin ja vietiin pois -- kuka hänen kansastaan siitä välitti? Hänet syöstiin pois elävien maasta, hänet lyötiin hengiltä kansansa rikkomusten tähden.
        9 Hänet oli määrä haudata jumalattomien joukkoon. Rikkaan haudassa hän sai leposijansa. Koskaan hän ei ollut harjoittanut vääryyttä, eikä petos ollut noussut hänen huulilleen.
        10 Herra näki hyväksi, että hänet ruhjottiin, että hänet lävistettiin. Mutta kun hän antoi itsensä sovitusuhriksi, hän saa nähdä sukunsa jatkuvan, hän elää kauan, ja Herran tahto täyttyy hänen kauttaan.

        Koska Jerusalem ei uskonut Jeesuksen olevan Messias ja Jumalan Poika, niin juutalaiset saivat Jumalalta historian ehkä ankarimman rangaistuksen. Kuten Jeesus profetoi, Jumala antoi Jerusalemin temppelin tuhoutua. Se tapahtui vuonna 70, jolloin roomalaiset tuhosivat temppelin ja veivät Jerusalemin asukkaat pakkosiirtolaiseksi. Tämä kaikki johtui siitä, että juutalaiset ristiinnaulitsivat JHWH:n, Jehovan eivätkä uskoneet Jumalan Poikaan.


      • juhani1965 kirjoitti:

        Jeesus myös nousi kuolleista ja sovitti kaikkien ihmisten synnit. Eli kyllä paljonkin tekee.

        Vain pahasti taikauskon mädättämä voi nauramatta edes lukea tuollaista tuubaa.


      • juhani1965 kirjoitti:

        Jeesus myös nousi kuolleista ja sovitti kaikkien ihmisten synnit. Eli kyllä paljonkin tekee.

        Eli teillä on jumala joka ei ole kaikkivaltias vaan jonka pitää hetkeksi inkarnoitua ihmiseksi ja tapattaa itsensä jota voi antaa ihmisille anteeksi näiden rikkeet?
        Minulla ei ole riitaa kanssanne mutta teillä on meidän kanssamme:vaaditte meitä luopumaan omastamme ja kääntymään teidän uskontoonne .JHWH on siis mielestänne niin voimaton jumala että jos uskomme todeksi mitä hän ilmoitti päädymmekin teidän uskontonne helvettiin!


      • dikduk kirjoitti:

        Eli teillä on jumala joka ei ole kaikkivaltias vaan jonka pitää hetkeksi inkarnoitua ihmiseksi ja tapattaa itsensä jota voi antaa ihmisille anteeksi näiden rikkeet?
        Minulla ei ole riitaa kanssanne mutta teillä on meidän kanssamme:vaaditte meitä luopumaan omastamme ja kääntymään teidän uskontoonne .JHWH on siis mielestänne niin voimaton jumala että jos uskomme todeksi mitä hän ilmoitti päädymmekin teidän uskontonne helvettiin!

        Eihän se vie Jumalan kaikkivaltiutta jos Hän lähettää Poikansa sovittamaan ihmiskunnan synnit. Näin Jumala näki parhaaksi hoitaa sovitusasian.
        Minä en halua riidellä kenenkään kanssa, vapaus vallitkoon uskonasioissakin. Jokainen on vapaa valitsemaan mihin uskoo tai on uskomatta.
        Itse näen että sekä Vanha että Uusi testamentti on Jumalan ilmoitusta.


      • he-ma kirjoitti:

        Vain pahasti taikauskon mädättämä voi nauramatta edes lukea tuollaista tuubaa.

        Olen sinulle usein osoittanut että kristinusko ei ole taikauskoa ( taikauskon oma määritelmä ei pidä kristinuskoa taikauskona, Uudessa testamentissa kristityt asettuvat taikauskoa vastaan ja lisänä asiantuntijoiden lausunnot kyseisestä asiasta), voit toki olla uskomatta tätä tosiasiaa. Mutta vaikka sinä et usko ei se sitä muuksi muuta. Hyvää syksyn jatkoa hiimanni :)


      • juhani1965 kirjoitti:

        Olen sinulle usein osoittanut että kristinusko ei ole taikauskoa ( taikauskon oma määritelmä ei pidä kristinuskoa taikauskona, Uudessa testamentissa kristityt asettuvat taikauskoa vastaan ja lisänä asiantuntijoiden lausunnot kyseisestä asiasta), voit toki olla uskomatta tätä tosiasiaa. Mutta vaikka sinä et usko ei se sitä muuksi muuta. Hyvää syksyn jatkoa hiimanni :)

        Eikö mielestäsi ole taikauskoa uskoa yliluonnolliseen, näkymättömään olentoon?


      • he-ma kirjoitti:

        Eikö mielestäsi ole taikauskoa uskoa yliluonnolliseen, näkymättömään olentoon?

        Tuo lauseesi ei täytä taikauskon määritelmää. Uskon määritelmän se kyllä täyttänee.


      • juhani1965 kirjoitti:

        Tuo lauseesi ei täytä taikauskon määritelmää. Uskon määritelmän se kyllä täyttänee.

        Eli olet taikauskoinen!

        Valitan, siitä leimasta pääsee eroon vain manaamalla epäjumalansa esiin.


      • juhani1965 kirjoitti:

        Eihän se vie Jumalan kaikkivaltiutta jos Hän lähettää Poikansa sovittamaan ihmiskunnan synnit. Näin Jumala näki parhaaksi hoitaa sovitusasian.
        Minä en halua riidellä kenenkään kanssa, vapaus vallitkoon uskonasioissakin. Jokainen on vapaa valitsemaan mihin uskoo tai on uskomatta.
        Itse näen että sekä Vanha että Uusi testamentti on Jumalan ilmoitusta.

        Kristinuskossa opetetaan että että sen Jumalan- tai Jumalan pojan miten vain- olette milloin yhtä milloin toista mieltä - pitää tapattaa itsensä uhrina itselleen/isälleen koska muutoin Jumala ei voisi antaa ihmisille anteeksi näiden syntejä vaan ihmispolot olisivat kaikki menossa kristinuskon helvettiin.
        Jos VT:n Jumala on tosi, silloin kristinuskon Jumala ei voi olla, uskontomme ovat niin erilaiset. Sen takiahan te kristityt vaaditte että meidän pitää kääntyä teidän uskontoonne ja tunnustaa teidän Jumalanne ja tämän poika jumalaksi jotta pelastuisimme teidän uskontonne rangaistukselta. Jos pysymme JHWH:n ilmoituksissa joudumme kirjaimellisesti helvettiin eli JHWH silloin on joko väärä (olematon) jumala tai ainakin voimaton ja vie jokaisen häneen luottavan turmioon.
        Olet asiallinen kirjoittaja joka ei myös kirjoittele alati vaihtuvan anonyymiin takana. Totean vain eron uskontojemme välillä, se on tosiasia.


      • he-ma kirjoitti:

        Eli olet taikauskoinen!

        Valitan, siitä leimasta pääsee eroon vain manaamalla epäjumalansa esiin.

        Uskon ja taikauskon määritelmät ovat erilaiset. Näitä kahta ei saa mahtumaan samaan koriin, niin se vain menee. Itselleni on sinällään yksi ja sama miksi uskoani nimitetään, ei se minun uskoani muuta tai lopeta, ajattelen asiaa vain tässä siitä näkökulmasta, että määritelmät ja "lokeroinnit" kohdilleen.


      • juhani1965 kirjoitti:

        Uskon ja taikauskon määritelmät ovat erilaiset. Näitä kahta ei saa mahtumaan samaan koriin, niin se vain menee. Itselleni on sinällään yksi ja sama miksi uskoani nimitetään, ei se minun uskoani muuta tai lopeta, ajattelen asiaa vain tässä siitä näkökulmasta, että määritelmät ja "lokeroinnit" kohdilleen.

        Sinun epäjumaluskosi ei eroa millään tavalla mistä tahansa taikauskosta ja ne paitsi mahtuvat samaan koriin, ovat myös ihan samaa tubaa.


      • dikduk kirjoitti:

        Kristinuskossa opetetaan että että sen Jumalan- tai Jumalan pojan miten vain- olette milloin yhtä milloin toista mieltä - pitää tapattaa itsensä uhrina itselleen/isälleen koska muutoin Jumala ei voisi antaa ihmisille anteeksi näiden syntejä vaan ihmispolot olisivat kaikki menossa kristinuskon helvettiin.
        Jos VT:n Jumala on tosi, silloin kristinuskon Jumala ei voi olla, uskontomme ovat niin erilaiset. Sen takiahan te kristityt vaaditte että meidän pitää kääntyä teidän uskontoonne ja tunnustaa teidän Jumalanne ja tämän poika jumalaksi jotta pelastuisimme teidän uskontonne rangaistukselta. Jos pysymme JHWH:n ilmoituksissa joudumme kirjaimellisesti helvettiin eli JHWH silloin on joko väärä (olematon) jumala tai ainakin voimaton ja vie jokaisen häneen luottavan turmioon.
        Olet asiallinen kirjoittaja joka ei myös kirjoittele alati vaihtuvan anonyymiin takana. Totean vain eron uskontojemme välillä, se on tosiasia.

        Kiitos asiallisesta kirjoituksestasi. Kristinuskossa todellakin nähdään ja uskotaan asia niin että Jumalan ratkaisu ihmisen syntiin oli lähettää Jeesus lunastamaan ihmiset syntivelasta. Tässä kulminoituu se että ihmisestä itsestään ei ole pelastamaan itseään syntisyyden vuoksi, jokainen ihminen-olipa kuinka hyvä tahansa-sortuu syntiin ja näin ollen se jää ihmiseltä "lunastamatta".
        Edelleen korostan sitä että jokaisella on uskonvapaus. Valinnoista seuraa siten myös vastuu ja seuraamukset.
        Kiitos myös sinun asiallisuudesta, vaikka meillä on näkemyserot, voimme vaihtaa ajatuksia asiallisesti ja rakentavassa hengessä.


      • he-ma kirjoitti:

        Sinun epäjumaluskosi ei eroa millään tavalla mistä tahansa taikauskosta ja ne paitsi mahtuvat samaan koriin, ovat myös ihan samaa tubaa.

        Tämä on sinun näkemyksesi ja saat siinä toki pysyä, mutta silloin sivuutat viralliset määritelmät ja tosiseikat. Mutta ole vapaa :)


      • juhani1965 kirjoitti:

        Tämä on sinun näkemyksesi ja saat siinä toki pysyä, mutta silloin sivuutat viralliset määritelmät ja tosiseikat. Mutta ole vapaa :)

        Virallisen määritelmän mukaan epäjumalasi kuuluu samaan jumalten joukkoon kuin Ukko ylijumala.

        Näinollen ei ole mitään eroa sinun uskosi ja Ukkoon uskovien välillä. Olette molemmat taikauskoisia epäjumalanpalvojia, koska odotatte noiden vain taikamaailmassa toimivien entiteettien vaikuttavan todelliseen maailmaan.

        Olet siis määritelmän mukaan taikauskoinen.


      • he-ma kirjoitti:

        Virallisen määritelmän mukaan epäjumalasi kuuluu samaan jumalten joukkoon kuin Ukko ylijumala.

        Näinollen ei ole mitään eroa sinun uskosi ja Ukkoon uskovien välillä. Olette molemmat taikauskoisia epäjumalanpalvojia, koska odotatte noiden vain taikamaailmassa toimivien entiteettien vaikuttavan todelliseen maailmaan.

        Olet siis määritelmän mukaan taikauskoinen.

        Taikauskosta ja uskosta:

        Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen julkaiseman sanakirjan mukaan taikauskon määritelmä kuuluu näin: taikauskoksi kutsutaan tavallisesti käsityksiä, joiden mukaan ihmisen ja yhteisön elämässä ja luonnossa ilmenee yliluonnollisia voimia, joita ihminen pystyy määräkeinoin hallitsemaan."

        Väite, että kristinusko olisi taikauskoa ei täytä kyseistä määritelmää. Kristittynä tiedän, että en kykene hallitsemaan Jumalaa määräkeinoin enkä muillakaan keinoilla. Jumala on täysin suvereeni.

        Toisekseen kristinusko ja taikausko kohtasivat usein kristinuskon syntyaikoina. Ne eivät yhdistyneet tai olleet samanlaisia vaan toisiaan vastaan. Esim. Apostoleiden teoista voi lukea, että kohdatessaan nämä kaksi olivat toisensa pois sulkevia. Kristinuskoon kääntyneet hylkäsivät taikauskoisen uskonsa.

        Myös uskonasioita tutkinut ja ”hutkinut” agnostikko Esko Valtaoja ei vedä yhtäläisyys merkkejä taikauskon ja kristinuskon välille.

        Tämä tutkimus on myös samoilla linjoilla: "Mitä amerikkalaiset oikeasti uskovat", Baylor Universityn julkaisema kattava tutkimus, osoittaa että perinteinen kristillinen uskonto huomattavasti vähentää uskoa kaikkeen aina kädestä lukemisen tehokkuudesta astrologian käyttökelpoisuuteen. Lähde: http://online.wsj.com/news/articles/SB122178219865054585

        Tiivistelmänä laitan tähän vielä professori Heikki Palvan kuvaavan ja osuvan määrityksen asiasta:" Sekä uskontojen että taikauskon pohjana on usko näkymättömiin voimiin, jotka vaikuttavat ihmiseen ja hänen elinympäristöönsä. Niillä on kuitenkin ratkaiseva periaatteellinen ero, voidaanpa niitä sanoa toistensa vastakohdiksi. Uskonnoissa ihminen palvelee, palvoo ja rukoilee korkeampaa voimaa, taikausko puolestaan saa ihmisen pyrkimään niiden voimien herraksi, joiden hän uskoo vaikuttavan ihmiskohtaloihin". (Lähde: Heikki. Palva: Raamatun tietosanasto).


      • juhani1965 kirjoitti:

        Taikauskosta ja uskosta:

        Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen julkaiseman sanakirjan mukaan taikauskon määritelmä kuuluu näin: taikauskoksi kutsutaan tavallisesti käsityksiä, joiden mukaan ihmisen ja yhteisön elämässä ja luonnossa ilmenee yliluonnollisia voimia, joita ihminen pystyy määräkeinoin hallitsemaan."

        Väite, että kristinusko olisi taikauskoa ei täytä kyseistä määritelmää. Kristittynä tiedän, että en kykene hallitsemaan Jumalaa määräkeinoin enkä muillakaan keinoilla. Jumala on täysin suvereeni.

        Toisekseen kristinusko ja taikausko kohtasivat usein kristinuskon syntyaikoina. Ne eivät yhdistyneet tai olleet samanlaisia vaan toisiaan vastaan. Esim. Apostoleiden teoista voi lukea, että kohdatessaan nämä kaksi olivat toisensa pois sulkevia. Kristinuskoon kääntyneet hylkäsivät taikauskoisen uskonsa.

        Myös uskonasioita tutkinut ja ”hutkinut” agnostikko Esko Valtaoja ei vedä yhtäläisyys merkkejä taikauskon ja kristinuskon välille.

        Tämä tutkimus on myös samoilla linjoilla: "Mitä amerikkalaiset oikeasti uskovat", Baylor Universityn julkaisema kattava tutkimus, osoittaa että perinteinen kristillinen uskonto huomattavasti vähentää uskoa kaikkeen aina kädestä lukemisen tehokkuudesta astrologian käyttökelpoisuuteen. Lähde: http://online.wsj.com/news/articles/SB122178219865054585

        Tiivistelmänä laitan tähän vielä professori Heikki Palvan kuvaavan ja osuvan määrityksen asiasta:" Sekä uskontojen että taikauskon pohjana on usko näkymättömiin voimiin, jotka vaikuttavat ihmiseen ja hänen elinympäristöönsä. Niillä on kuitenkin ratkaiseva periaatteellinen ero, voidaanpa niitä sanoa toistensa vastakohdiksi. Uskonnoissa ihminen palvelee, palvoo ja rukoilee korkeampaa voimaa, taikausko puolestaan saa ihmisen pyrkimään niiden voimien herraksi, joiden hän uskoo vaikuttavan ihmiskohtaloihin". (Lähde: Heikki. Palva: Raamatun tietosanasto).

        Ettehän te taikauskoiset kristityt suinkaan rukoile epäjumalaltanne mitään?

        Kuten sanoin, uskonharhasi ei poikkea millään tavalla mistään muusta taikauskoksi määriteltävästä taikauskosta.

        Se vamma, jonka vuoksi et taikauskoasi näe, on meidän ulkopuolelta katsovien kannalta jopa hiukan huvittavaa seurattavaa. Toki jonkin verran säälinsekaista tuo huvittuneisuutemme on.


      • he-ma kirjoitti:

        Ettehän te taikauskoiset kristityt suinkaan rukoile epäjumalaltanne mitään?

        Kuten sanoin, uskonharhasi ei poikkea millään tavalla mistään muusta taikauskoksi määriteltävästä taikauskosta.

        Se vamma, jonka vuoksi et taikauskoasi näe, on meidän ulkopuolelta katsovien kannalta jopa hiukan huvittavaa seurattavaa. Toki jonkin verran säälinsekaista tuo huvittuneisuutemme on.

        "Ettehän te taikauskoiset kristityt suinkaan rukoile epäjumalaltanne mitään?"

        Rukoileminen ei ole synonyymi taikauskon määritelmässä esiintyvälle "hallitsemiselle", päinvastoin. Tiedän että en pysty enkä kykene hallitsemaan Jumalaa.

        No, minä olen todistanut taikauskon ja uskon erilaisuuden virallisen määritelmän perusteella sekä kristittyjen ja Raamatun torjuvan asenteen taikauskoa vastaan. Virallisen tutkimuksen, joka osoittaa että kristityt eivät ole taikauskoisia. Sekä kahden professorin lausunnon taikauskon ja kristinuskon erilaisuudesta.

        Voit toki olla huomioimatta niitä, itse en kykene. Mutta kiitos jutusteluketjusta ja hyvää syksyn jatkua, ehkä tapaamme taas uudessa ketjussa :)


      • Anonyymi
        he-ma kirjoitti:

        Sinun epäjumaluskosi ei eroa millään tavalla mistä tahansa taikauskosta ja ne paitsi mahtuvat samaan koriin, ovat myös ihan samaa tubaa.

        Usko Jumalaan ei eroa millään tavalla siitä, että esim kokee tarpeelliseksi sylkäistä kolme kertaa olan yli, kun näkee mustan kissan juoksevan tien yli?


    • Anonyymi

      Ihminen joka uskoo tavallisen vahinkoraskauden selitykseksi jotain tuollaista, uskoo ihan mitä tahansa. Siinä erotellaan tosiuskovaiset ja vähän fiksummat.

    • Anonyymi

      Miten minä nyt selittäisin Jeesuksen olemuksen?

      Hän on hybridi Jumala.
      Kreikassakin oli paljon puolijumalia, joita ylijumala Zeus oli siittänyti ihmisnaaraiden kanssa.
      Moni kuningassuvun esi-isä oli tämänmoinen.
      Kristinuskossa on elementtejä pakanauskonnoista.
      Kaikkihan tämän tietää?

      • Anonyymi

        lahkot ovat jeesuksen lapsia, sitäkö tarkoitat ?
        Jeesus oli menneiden jumaluuksien lahko😉


    • Anonyymi

      Hän on Jumalan eli Taivaan Isän poika. Eli ylempi kuin ihmiset ja enkelit. Hellarit väittää että Jeesus ja Taivaan Isä ovat sama persoona, mutta tämä ei ole totta. Jeesus ei kutsu itseään Jumalaksi Raamatussa, vaan Jumalan Pojaksi. Ja Hän puhuu Jumalasta eli Isästään paljon. Maan päällä ollessaan Hän sai voimansa Isältä. Taivaassa ollessaan Jumala antoi Hänelle kaiken vallan.

      • Anonyymi

        Aha
        Näkemyksesi mukaan Jehova siirtyi sitten eläkkeelle, harmaaksi eminenssiksi.
        Mitä muut tykkäävät?
        Erityisesti joku juutalaisuudem asiantuntija voisi vastata. 😇


    • "onko jeesus jumala vai jumalan poika?"

      Ei kumpaakaan. Jeesus oli YHDEN Jumalan profeetta, neitseestä syntynyt, mutta kuitenkin vain ihminen.

      • Anonyymi

        Tuo on teidän muslimien uskomus harhasta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on teidän muslimien uskomus harhasta.

        En ole muslimi.


      • Anonyymi
        bismillah kirjoitti:

        En ole muslimi.

        Uskot Jeesukseen samoin kuin muslimit.
        Oletko Krislamisti?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Uskot Jeesukseen samoin kuin muslimit.
        Oletko Krislamisti?

        "Uskot Jeesukseen samoin kuin muslimit."

        Muslimeista en tiedä, mutta uskon kyllä Jeesukseen. Etkö sinä usko?


      • Anonyymi
        bismillah kirjoitti:

        "Uskot Jeesukseen samoin kuin muslimit."

        Muslimeista en tiedä, mutta uskon kyllä Jeesukseen. Etkö sinä usko?

        Kirjoitti nimimerkki bismillah 🤪


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitti nimimerkki bismillah 🤪

        niiiin?????


    • Anonyymi

      Kolmiyhteys on niin sekava sotku, että siitä ei ota pirukaan selevää

      • Anonyymi

        ToTTA 😈


      • Anonyymi

        Piru on siitä erikoisenhyvin selvillä ja siksi se pelkää ja tutisee kun tietää aikansa koittavan !

        kun ei muut akeksi se kiihottaa alaisensa kaikkeen mahdolliseen raivoon sama mitä kohtaan joka edustaa Jeesuksen jumaluutta !


    • Jeesus on Jumalan poika, mutta ei ehkä ole yhtä ankaraa kuin hänen isänsä.
      Muistan nuoruudestani : Knäpp dina händer, knäpp dina händer, knäpp dina händer till Jeesus i bön, och när du knäpper ihop dina händer, svarar han dig och ger bedjaren lön.
      Rukoilin Jumalalle.että saisimme pientilallemme pienen traktorin. Isäni ei suostunut siihen, eikä Jumala auttanut. Se ei ollut Hänen tahtonsa mukaista. Tapahtukoon tahtosi jne.
      Ehkä Jeesukselta olisi kannattanut pyytää.

    • Anonyymi

      Lopettakaa toi jaanaus ! Kuunnelkaa sydäntänne.

    • Anonyymi

      Tuo on sitä muinaista areiolaisten ja katolisten välistä kiistaa, joka loppui siihen että areiolaiset poltettiin komeasti roviolla.

      • Anonyymi

        Älä tuomitse.
        Tällä tavoin kerettiläiset ja myös noidat puhdistetaan pois synneistä ja pahuudesta jotta pääsevät taivaan isän tykö.
        Hyvän puolesta uskon tekoja.


    • Anonyymi

      Nykyään kirkkokin on alkanut muuttamaan mielipidettään neitseellisestä synnyttämisestä, keinohedelmöityksen puolestapuhujaksi, siis todellisuudessa Jeesus olisikin ns. koeputkilapsi!?

      • Anonyymi

        Oletko lukenut Panthera nimisestä sotilaasta?
        Jumalan omaisuuskansa on jo ikiaikaisesti tietänyt totuuden.
        On kirkolliskokouksen asia korjata omat virheensä.


      • Anonyymi

        Minkähänlainen kaveri se "pyhä henki" on ollut.


    • Anonyymi

      Yksi yritti ihan pesän rakentaa avaruuteen.

    • Ei ole viisasta pilkata sellaista mitä ei tunne.

      Jeesus on Jumala ja Jumalan poika.

      Jumalan kolminaisuutta ja silti yksi on ihmisen järjellä vaikea käsittää.
      Luonto on Jumalalan luoma ja opettaa meille Jumalasta.

      Vesi on yksi, samoin ovat jokainen seuraavista on erikseen yksi ja silti sama: vesi nesteenä, vesi höyrynä ja vesi jäänä.

      • Anonyymi

        Noh.

        Se on sitten sinun asia pilkata Jumalaa, koska tiedät hänet eittämättä.
        Näytä meille viisautesi ja annan huumorin kukkien kukkia. 🤗


      • Anonyymi

        Ei kannata juoda akkuvettä, koska sellainen on itseasiassa melkoisen liuottavaa suulle ja ruokaputkelle.


      • Vesi on elementti, ei persoona. Jumala jossa on kolme eri persoona on kolme jumalaa, yksi kuolee, toinen ei, yksi istuu toisen oikealla puolella , yksi tietää enemmän kuin toinen osa , yksi on isä, yksi on poika, poika rukoilee isää, isä ei rukoile poikaa.
        Kolminaisuus on teologinen oppi jolle ei luonnossa ole vastinetta, ei liioin missään muussa uskonnossa. Miksi ette voi sitä tunnustaa kun se kerran näin on?


      • dikduk kirjoitti:

        Vesi on elementti, ei persoona. Jumala jossa on kolme eri persoona on kolme jumalaa, yksi kuolee, toinen ei, yksi istuu toisen oikealla puolella , yksi tietää enemmän kuin toinen osa , yksi on isä, yksi on poika, poika rukoilee isää, isä ei rukoile poikaa.
        Kolminaisuus on teologinen oppi jolle ei luonnossa ole vastinetta, ei liioin missään muussa uskonnossa. Miksi ette voi sitä tunnustaa kun se kerran näin on?

        Vesi ei olekaan persoonsa. Mutta luonssossa on Jumalan ominaisuus. Käytin tässä yhtä luonon osaa, vettä, havainnollastamiseen. Voit arvioida teinkö oikein, vai menikö väärin.
        Jumala on meidän käsityskyä suurempi.

        Room. 1:
        20.. Hänen näkymättömät ominaisuutensa, hänen ikuinen voimansa ja jumaluutensa, ovat maailman luomisesta asti olleet nähtävissä ja havaittavissa hänen teoissaan. Sen vuoksi he eivät voi puolustautua

        Novum kommentaari :20. Jumalan yleinen ilmoitus ihmisille välittyy ennen kaikkea kahdella tavalla. Puhutaan ulkonaisesta ilmoituksesta luonnossa ja sisäisestä ilmoituksesta omassatunnossa. Tässä puhutaan ulkonaisesta ilmoituksesta, kun taas sisäistä käsitellään seuraavassa luvussa, 2:14 ss. Luonnon ilmiöt puhuvat selvää kieltään hänestä, joka on ne luonut. Ne herättävät ihailua, pelkoa, ihmetystä ja Jumalan iankaikkisen, majesteettisen voiman tunnon. Yksikään Jumalan luomistöitä nähnyt ei voi puolustella itseään sanomalla, ettei ole tiennyt Jumalan olevan olemassa.


      • V.Lintu kirjoitti:

        Vesi ei olekaan persoonsa. Mutta luonssossa on Jumalan ominaisuus. Käytin tässä yhtä luonon osaa, vettä, havainnollastamiseen. Voit arvioida teinkö oikein, vai menikö väärin.
        Jumala on meidän käsityskyä suurempi.

        Room. 1:
        20.. Hänen näkymättömät ominaisuutensa, hänen ikuinen voimansa ja jumaluutensa, ovat maailman luomisesta asti olleet nähtävissä ja havaittavissa hänen teoissaan. Sen vuoksi he eivät voi puolustautua

        Novum kommentaari :20. Jumalan yleinen ilmoitus ihmisille välittyy ennen kaikkea kahdella tavalla. Puhutaan ulkonaisesta ilmoituksesta luonnossa ja sisäisestä ilmoituksesta omassatunnossa. Tässä puhutaan ulkonaisesta ilmoituksesta, kun taas sisäistä käsitellään seuraavassa luvussa, 2:14 ss. Luonnon ilmiöt puhuvat selvää kieltään hänestä, joka on ne luonut. Ne herättävät ihailua, pelkoa, ihmetystä ja Jumalan iankaikkisen, majesteettisen voiman tunnon. Yksikään Jumalan luomistöitä nähnyt ei voi puolustella itseään sanomalla, ettei ole tiennyt Jumalan olevan olemassa.

        Korjaan :....... luonnossa on havaittavissa.....


    • Anonyymi

      > onko jeesus jumala vai jumalan poika?

      Itse uskon siihen mitä Raamattu opettaa. Raamatun opetuksen mukaan Jeesus on Jumalan temppeli, Jumalan kuva.

      http://www.kolumbus.fi/r.berg/Uskontunnustukseni.pdf

      "Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus"
      Ensimmäinen kirje Timoteukselle 2:5

      • Anonyymi

        Ihminen on Jumalan kuva!
        Nainen miehen kylkiluupalan kuva. (Eeva)


      • Jeesus on Jumalan Poika.

        En tunne mainitsemaasi uskontunnustusta, enkä tiedä kukasen on tehnyt ja miksi. Niitä Raamatun ulkopuolisia voi olla vaikka minkälaisia.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2221
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1710
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe