Brexit iskee Britannian autoteollisuuteen!

Anonyymi

Brexit viemässä ilmat brittiläisen autoteollisuuden renkaista
Neuvotteluaika Britannian ja EU:n vapaakauppasopimuksesta on kulumassa umpeen.

Autonvalmistuksessa tarvittavien osien tullimaksuja ja alkuperämaata koskeva vääntö on koitumassa Britannian tappioksi.

Britannia on esittänyt EU:lle, että niin kutsutuista kolmansista maista tuotavat autojen osat ja materiaalit saisivat saman tullikohtelun brittiläisten osien kanssa vientitariffien keventämiseksi. Osia tuodaan muun muassa Japanista, Etelä-Koreasta ja Turkista.

Tästä EU on kauppasopimusneuvotteluissa kieltäytynyt Britannian EU-neuvottelijoiden pyrkimyksistä huolimatta. EU:n näkemyksen mukaan unionin jättänyt Britannia pyrkii säilyttämään tulliunionin edut.

The Independent-lehti kertoo, että Britannian brexit-neuvottelija David Frost joutui myöntämään takaiskun kirjeessään brittiläisille autonvalmistajille.


Autoteollisuuden edustajien kerrotaan olevan tilanteeseen äärimmäisen pettyneitä. Alan mukaan brexit-neuvottelijat ovat ajaneet kiperissä neuvotteluissa huomattavasti voimallisemmin pienen mutta saarivaltakunnalle perinteisesti tärkeän kalastussektorin etuja.

Autovienti on ollut yksi Britannian menestystarinoista. Sen osuus on ollut enimmillään noin 14 prosenttia viennistä. Ala on työllistänyt alihankkijoineen lähes 200 000 ihmistä, kertoo The Sunday Times-lehti. Autoteollisuuden kokonaisarvo oli vuonna 2019 lähes 20 miljardia euroa.

Vientitariffien osuus kasvaa sähköautojen yleistyessä. Nykyisin akku muodostaa suuren osan auton valmistusarvosta.

11

81

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Brittien lähtö EU:sta koettelee eniten Saksalaista autoteollisuutta.

      Sen takia Germaanit ovat niin ärhäköityneet Brittien lähdöstä

      • Anonyymi

        Saksan autoteollisuudelle yhden suuren kilpailijan poistuminen sisämarkkinoilta on vain eduksi.

        Joidenkin valmistajien tuotantoketjut katkeavat,mutta ne kyetään uusimaan EU:n vapaakauppa-alueen sisällä.

        Britit kykenevät myös korvaamaan katkenneet tuotantoketjut,mutta EU-markkinoiden korvaaminen on vaikeampaa.Tullimuuri nousee ja yhteistominta vaikeutuu monella tapaa muutenkin. Mm.työvoiman vapaa liikkuvuus poistuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saksan autoteollisuudelle yhden suuren kilpailijan poistuminen sisämarkkinoilta on vain eduksi.

        Joidenkin valmistajien tuotantoketjut katkeavat,mutta ne kyetään uusimaan EU:n vapaakauppa-alueen sisällä.

        Britit kykenevät myös korvaamaan katkenneet tuotantoketjut,mutta EU-markkinoiden korvaaminen on vaikeampaa.Tullimuuri nousee ja yhteistominta vaikeutuu monella tapaa muutenkin. Mm.työvoiman vapaa liikkuvuus poistuu.

        On se eduksi kun EU lle kun menettää asiakkaan
        joka ostaa EU alueelta 80 miljardia Euroa enemmän
        kuin myy EU alueelle ja häviää myös Britannian
        jäsenmaksut ja hyväntekeväisyys avut.

        Pitkälle on mennyt EU valehtelut!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se eduksi kun EU lle kun menettää asiakkaan
        joka ostaa EU alueelta 80 miljardia Euroa enemmän
        kuin myy EU alueelle ja häviää myös Britannian
        jäsenmaksut ja hyväntekeväisyys avut.

        Pitkälle on mennyt EU valehtelut!

        EU kykenee kestämään tappiot aivan eri lailla kuin UK.
        EU:lla on valtava vapaakauppa-alue,jolta löytyy korvaava volyymi.
        Eron kulut on otettu huomioon juuri hyväksyytssä 7 vuoden budjettikehyksessä.

        Erokysymystä selvitellään vielä aivan lähiaikoina.
        Kauppasopimuksen syntyminen on kuitenkin epätodennäköistä.
        Tappio on ennen kaikkea UK:n.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        EU kykenee kestämään tappiot aivan eri lailla kuin UK.
        EU:lla on valtava vapaakauppa-alue,jolta löytyy korvaava volyymi.
        Eron kulut on otettu huomioon juuri hyväksyytssä 7 vuoden budjettikehyksessä.

        Erokysymystä selvitellään vielä aivan lähiaikoina.
        Kauppasopimuksen syntyminen on kuitenkin epätodennäköistä.
        Tappio on ennen kaikkea UK:n.

        Voisi kyseenalaistaa miksi Britannian poistuminen ei supista EU:n itsensä budjettia ja varainkäyttöä ?
        Poistuuhan yksi jäsenmaa, meno ja tulovaikutuksineen.

        Ei voi nähdä oikeutettuna myös sitä että EU pitäytyy käytännöissään ja sopimuksissaan aivan kuin Britannia olisi edelleen jäsenmaa.

        Miksi Britannian poistumisen vajeeseen on muiden jäsenmaiden osallistuttava ?
        EU käytännöt ovat omituisia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisi kyseenalaistaa miksi Britannian poistuminen ei supista EU:n itsensä budjettia ja varainkäyttöä ?
        Poistuuhan yksi jäsenmaa, meno ja tulovaikutuksineen.

        Ei voi nähdä oikeutettuna myös sitä että EU pitäytyy käytännöissään ja sopimuksissaan aivan kuin Britannia olisi edelleen jäsenmaa.

        Miksi Britannian poistumisen vajeeseen on muiden jäsenmaiden osallistuttava ?
        EU käytännöt ovat omituisia

        Oltiin "EU käytäntöjen" omituisuudesta mitä mieltä tahansa, pitää muistaa sekin että Britit itse ovat pitkälle vastuussa koko EUn olemassaolosta ja sen säännöistä. Myös niistä jotka koskevat EUsta eroamista.


      • "Brittien lähtö EU:sta koettelee eniten Saksalaista autoteollisuutta."

        Hölynpölyä. Tunnetuimmat brittiautomerkit ovat jo olleet pitkään ulkomaalaisomistuksessa, pitkälti saksalaisomistuksessa. Täysin brittien omistamia automerkkejä ovat lähinnä pieniä määriä urheilu- ja erikoisautoja valmistavat pikkumerkit, kuten Morgan. Isot nimet, kuten Ford, Rolls-Royce, Daimler, Aston Martin, Mini, Jaguar, Bentley, Vauxhall ja Land Rover lienevät tunnetuimmat yhä valmistettavat brittiautomerkit. Ja kaikkien omistuspohja ulkomailla. Firmoilla, joilla tuotantokapasiteettia riittää pitkin maailmaa. Loistoautoja todennäköisesti tullaan tekemään Briteissä brexitin jälkeenkin, mutta volyymimerkkien ja -mallien valmistukset menevät ulkomaille, se on päivänselvää.


    • Anonyymi

      Autoteollisuus siirtyy Britanniasta pois. Moni brexitin kannattaja menettää työpaikkansa. Tyhmyys kostautuu aina.

      • Anonyymi

        Ei se kokonaan siirry,mutta tuotanto pienenee, työpaikat vähenevät ja viennin volyymi sekä vientitulot pienenevät.

        EU-vihaajille on noissa asioissa paljon hurrattavaa.Hehän vakuuttavat brexitin johtavan onneen ja yltäkylläisyyteen.

        Siltäkö vaikuttaa?


    • Anonyymi

      Britit kyllä kusi omiin muroihin tuolla brexitillä. Se on jo nyt maksanut sen verran, mitä koko EU:n maksut ovat olleet 47 vuoden aikana.
      Tavis perus britti kyllä huomaa kohta silmien kirvelevän, kun on kustu kunnolla iirikseen tällä brexitillä ;D Ei ne työpaikat takaisin tule ja rusinoita ei voi pitkään pullasta syödä. Autot tehdään EU:n alueella, ei niitä kannata alkaa Britanniassa tekemään.

    • Anonyymi

      Brittimedioita ja maan meininkiä muutenkin paljon seuraavana voisin sanoa että paskan möivät. Siis niille jotka brexitin puolesta äänestivät. Tulee helevvetin kalliiksi, kalliimmaksi mitä EUn aikana ikinä tuli ja paljon lyhyemmässä ajassa. Väittäisin mm. Skotlannin piakkoin järjestävän uuden äänestyksen eroamisesta Iso-Britanniasta ja hakevan sen jälkeen EU-jäsenyyttä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      855
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe