Jumala ei halua pelastaa kaikkia

Palstalla käy vähän väliä uskovaiset vöyhöttämässä kuinka Jumala rakastaa kaikkia ja haluaa pelastaa kaikki. Tämä on täyttä paskaa. Raamatussa on paljon esimerkkejä siitä, kuinka tuo rakastava Jumala harhauttaa ja paaduttaa ihmisen niin, ettei hänellä ole mitään mahdollisuutta tehdä valintaa vapaan tahdon mukaan. Otetaan muutama esimerkki.

Jahve ja Mooses punovat juonia Faaraon ja egyptiläisten pään menoksi. Jahve aikoo kovettaa Faaraon sydämen niin, ettei hän päästä israelilaisia lähtemään, jonka jälkeen Jahve voi lähettää vitsaukset Egyptiin ja tappaa sen kaikki esikoiset. Tässä Jahve on Egyptiläisten näkökulmasta itse Saatana. Onneksi tämä satu ei ole totta.

3 Mutta minä kovetan faraon sydämen, niin ettei hän kuuntele teitä, vaikka minä teen Egyptissä monta ihmettä ja tunnustekoa.
4 Sitten minä nostan käteni Egyptiä vastaan ja rankaisen sitä ankarasti ja vien väkeni, oman kansani, israelilaiset, pois Egyptistä.

Jaakobin ja Eesaun kohdalla Jahve alkoi vihaamaan Eesauta jo kohdussa ennen kuin hän oli tehnyt mitään hyvää tai pahaa. Melko saatanamaista toimintaa jälleen kerran.

11-12 Jo ennen kaksospoikien syntymää, ennen kuin he vielä olivat tehneet mitään hyvää tai pahaa, Jumala sanoi Rebekalle: »Vanhempi on palveleva nuorempaa.» Näin Jumala osoitti, että hänen suunnitelmansa perustui hänen omaan valintaansa, ei ihmisen tekoihin vaan kutsujan tahtoon.

13 Onhan kirjoitettu: »Jaakobia minä rakastin, mutta Esauta vihasin.»

Tässä 1. Kuninkaiden kirjassa Jahve punoo jälleen juoniaan valhehenkien kanssa.

21 kunnes esiin tuli muuan henki. Se asettui Herran eteen ja sanoi: ’Minä eksytän hänet.’ ’Millä tavoin?’ kysyi Herra.
22 Henki vastasi: ’Minä lähden sinne ja menen valheen henkenä jokaisen hänen profeettansa suuhun.’ Silloin Herra sanoi: ’Eksytä sinä hänet, sinä pystyt siihen. Mene ja tee niin.’

On hyvin todennäköistä, että Jahve itse oli myös paratiisin käärme, joka houkutteli ihmisen syntiin ja geneettiseen rappioon. Kannattaa olla varovainen, jos kristitty tulee tarjoamaan Jumalan rakkautta ja pelastusta - todennäköisesti tuo kristitty on Saatanan ja valhehenkien vallassa.

32

624

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos Jumala olisi hyväntahtoinen ja rakastava, hän ei olisi kaikkivoivana sallinut Saatanan syntyä. Mutta koska hän on pahantahtoinen ja ilkeä piru, niin kuitenkin kävi. Turha on uskovaisten odottaa sellaiselta kovin kaksisia oltavia kuvittelemassaan taivaassa.

      • Anonyymi

        > Jos Jumala olisi hyväntahtoinen ja rakastava, hän ei olisi kaikkivoivana sallinut Saatanan syntyä.

        Jos saatana ei olisi syntynyt, sanoisit "Jumala ei ole raksatava ja hyväntahtoinen, koska ei antanut saatanan syntyä".


    • Anonyymi

      *Onneksi tämä satu ei ole totta*

      Mikäs sinua sitten siinä vielä kiinnostaa.

      • Anonyymi

        Voisikos joku palstan teisti vastata
        kun viinan juonnilta selviäte te!


      • Varmaankin se, että aitouskovaiset kauppaavat sitä totena.


    • Anonyymi

      > Mutta minä kovetan faraon sydämen, niin ettei hän kuuntele teitä, vaikka minä teen Egyptissä monta ihmettä ja tunnustekoa.

      Ja kun katsoo miten tuo tapahtui, huomaa, ettei se ollut paha. Faaraon sydän kovettui aina, kun vitsaus loppui, jolloin faarao jälleen halusi pitää Juutalaiset orjinaan. Kyse oli puhtaasti siitä mitä faarao halusi itse, Jumala ei käskenyt faaraota haluamaan mitään pahaa. On turha syyttää Jumalaa omista pahoista teoista ja valinnoista. Ihminen on itse syyllinen omiin huonoihin ratkaisuihin ja vastuunpakoilu on vastenmielistä ja ehkä vähän erikoista, jos "ateisti" niin tekee.

      • ”Faaraon sydän kovettui aina, kun vitsaus loppui, jolloin faarao jälleen halusi pitää Juutalaiset orjinaan.”

        Juuri näin, Jahve kovetti Faaraon sydämen kuten lupasi: ”Mutta minä kovetan faraon sydämen, niin ettei hän kuuntele teitä...”

        Faarao ja egyptiläiset olivat vain tahdottomia sätkynukkeja ja viattomia uhreja Jahven ja Mooseksen saatanallisessa pelissä.


      • Faaraon sydämen paaduttaminen tuntuu olevan monelle uskovaiselle kiusallinen kohta, joka vaatii mustan väittämistä valkoiseksi.

        ”Kyse oli puhtaasti siitä mitä faarao halusi itse”

        Vain ensimmäisen seitsemän vitsauksen kohdalla. Kahdeksannen, eli heinäsirkkojen jälkeen
        ”Farao kutsutti kiireesti Mooseksen ja Aaronin luokseen ja sanoi: "Minä olen rikkonut Herraa, teidän Jumalaanne vastaan, ja teitä vastaan.
        17 Antakaa minulle anteeksi rikkomukseni vielä tämän kerran ja rukoilkaa Herraa, Jumalaanne, ottamaan minulta pois tämä hirvittävä rangaistus."
        18 Mooses lähti faraon luota ja rukoili Herraa,
        19 ja Herra käänsi tuulen ankaraksi länsituuleksi, joka vei heinäsirkat mukanaan ja puhalsi ne Kaislamereen. Yhtään heinäsirkkaa ei jäänyt koko Egyptin alueelle.
        20 Mutta Herra kovetti faraon sydämen, eikä farao päästänyt israelilaisia lähtemään.” (II Moos. 10:16-20)

        Osaatko lukea? Kumpi tuossa paadutti faaraon sydämen? Hän itse vai Jumala?

        Yhdeksännen vitsauksen jälkeen faarao suostuu päästämään israelilaiset rukoilemaan autiomaahan, mutta ilman karjaa. Kun Mooses ei tähän suostu, niin ”Herra kovetti faraon sydämen, eikä farao suostunut päästämään israelilaisia” (II Moos 10:27).

        Paras kohta on, kun Jumala ilmoittaa Moosekselle että faarao ei tule kuuntelemaan varoituksia viimeisesti vitsauksesta, koska
        ””Tämä tapahtuu siksi, että minä voisin tehdä monta ihmetekoa Egyptissä.”
        10 Mooses ja Aaron olivat nyt tehneet kaikki nämä ihmeet faraon edessä, ja Herra oli paaduttanut faraon sydämen, niin ettei hän päästänyt israelilaisia lähtemään maasta.” (II Moos. 11:9-10)

        Tuossa Jumala selvästi ilmoittaa käyttävänsä faaraota, jonka vapaaseen tahtoon Hän on puuttunut, sätkynukkena, joka antaa tekosyyn esikoisten murhaamiseen.

        ” On turha syyttää Jumalaa omista pahoista teoista ja valinnoista. Ihminen on itse syyllinen omiin huonoihin ratkaisuihin ja vastuunpakoilu on vastenmielistä ja ehkä vähän erikoista, jos "ateisti" niin tekee.”

        Kuka tässä muka on syytellyt mitään jumaluutta omista valinnoistaan? Keskustelun aiheena on se, että Raamatun kertomuksen mukaan Jumala puuttui faaraon vapaaseen tahtoon, ja näin ollen tarinan faarao on syyntakeeton.

        Toki Mooseksenkirjojen kuvaukset israelilaisista Egyptissä ovat myyttejä, mutta jos et tajunnut, ateistikin voi ottaa kantaa kertomuksen sisältöön, vaikka ei uskokaan kertomuksen väitteitä.


      • Friendlyatheist kirjoitti:

        ”Faaraon sydän kovettui aina, kun vitsaus loppui, jolloin faarao jälleen halusi pitää Juutalaiset orjinaan.”

        Juuri näin, Jahve kovetti Faaraon sydämen kuten lupasi: ”Mutta minä kovetan faraon sydämen, niin ettei hän kuuntele teitä...”

        Faarao ja egyptiläiset olivat vain tahdottomia sätkynukkeja ja viattomia uhreja Jahven ja Mooseksen saatanallisessa pelissä.

        No jos Jahve on sitten paha, niin miksi hän antoi rangaista Jeesusta niin, että hänen ei tarvitse rangaista itse ihmisiä kun antoi Jeesuksen kuolla ristillä?

        Jeesus kärsi ristinkuoleman ja maistoi täten rangaistuksen aivan kaikkien ihmisten pahojen tekojen edestä.

        Raamattu sanoo: Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että antoi ainokaisen Poikansa
        (Jeesuksen), ettei yksikään joka häneen uskoisi hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. Evankeliumi Johanneksen mukaan luku 3. ja jae 16.

        Jos Isä Jumala nyt on paha, niin miksi ihmeessä hän on nähnyt niin paljon vaivaa ihmisten pelastamiseksi? Miksi hän on kirjoituttanut Raamatun? Miksi antoi Jeesuksen kärsiä rangaistuksen sijaisena meidän edestä? Miksi? Miksi? Miksi?


      • Anonyymi
        miikanaahum kirjoitti:

        No jos Jahve on sitten paha, niin miksi hän antoi rangaista Jeesusta niin, että hänen ei tarvitse rangaista itse ihmisiä kun antoi Jeesuksen kuolla ristillä?

        Jeesus kärsi ristinkuoleman ja maistoi täten rangaistuksen aivan kaikkien ihmisten pahojen tekojen edestä.

        Raamattu sanoo: Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että antoi ainokaisen Poikansa
        (Jeesuksen), ettei yksikään joka häneen uskoisi hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. Evankeliumi Johanneksen mukaan luku 3. ja jae 16.

        Jos Isä Jumala nyt on paha, niin miksi ihmeessä hän on nähnyt niin paljon vaivaa ihmisten pelastamiseksi? Miksi hän on kirjoituttanut Raamatun? Miksi antoi Jeesuksen kärsiä rangaistuksen sijaisena meidän edestä? Miksi? Miksi? Miksi?

        Vitut se sinun jumalasi mitään ole tehnyt ihmisten pelastamiseksi: Etkö osaa lukea, miten hän ei ole tikkua ristiin laittanut pelastaakseen pakanakansoja vaan tappoi heidät kaikki tulvassa, osan Sodomassa ja Gomorrassa, osan sodassa Israelin puolella heitä vastaan ja käski Israelin tappaa läjäpäin pelastamatta ensimmäistäkään "epäjumalia" palvelleista sieluista. Helppoahan se olisi ollut pelastaa, kun olisi puhunut heille profeettojen kautta ja antanut nähdä ylösnousseen Jeesuksen niin kuin apostolit näkivät tai olisi näyttäytynyt kansan vanhimmille niin kuin Moosekselle ja Israelin vanhimmille tai olisi tehnyt ihmeitä ilman määrää niin kuin teki Israelille tai olisi lähettänyt enkeleitä jne.

        Mutta ei tehnyt mitään vaan tappoi raa-asti ja heitti helvettiin.


      • Anonyymi
        Michelarkangelo kirjoitti:

        Faaraon sydämen paaduttaminen tuntuu olevan monelle uskovaiselle kiusallinen kohta, joka vaatii mustan väittämistä valkoiseksi.

        ”Kyse oli puhtaasti siitä mitä faarao halusi itse”

        Vain ensimmäisen seitsemän vitsauksen kohdalla. Kahdeksannen, eli heinäsirkkojen jälkeen
        ”Farao kutsutti kiireesti Mooseksen ja Aaronin luokseen ja sanoi: "Minä olen rikkonut Herraa, teidän Jumalaanne vastaan, ja teitä vastaan.
        17 Antakaa minulle anteeksi rikkomukseni vielä tämän kerran ja rukoilkaa Herraa, Jumalaanne, ottamaan minulta pois tämä hirvittävä rangaistus."
        18 Mooses lähti faraon luota ja rukoili Herraa,
        19 ja Herra käänsi tuulen ankaraksi länsituuleksi, joka vei heinäsirkat mukanaan ja puhalsi ne Kaislamereen. Yhtään heinäsirkkaa ei jäänyt koko Egyptin alueelle.
        20 Mutta Herra kovetti faraon sydämen, eikä farao päästänyt israelilaisia lähtemään.” (II Moos. 10:16-20)

        Osaatko lukea? Kumpi tuossa paadutti faaraon sydämen? Hän itse vai Jumala?

        Yhdeksännen vitsauksen jälkeen faarao suostuu päästämään israelilaiset rukoilemaan autiomaahan, mutta ilman karjaa. Kun Mooses ei tähän suostu, niin ”Herra kovetti faraon sydämen, eikä farao suostunut päästämään israelilaisia” (II Moos 10:27).

        Paras kohta on, kun Jumala ilmoittaa Moosekselle että faarao ei tule kuuntelemaan varoituksia viimeisesti vitsauksesta, koska
        ””Tämä tapahtuu siksi, että minä voisin tehdä monta ihmetekoa Egyptissä.”
        10 Mooses ja Aaron olivat nyt tehneet kaikki nämä ihmeet faraon edessä, ja Herra oli paaduttanut faraon sydämen, niin ettei hän päästänyt israelilaisia lähtemään maasta.” (II Moos. 11:9-10)

        Tuossa Jumala selvästi ilmoittaa käyttävänsä faaraota, jonka vapaaseen tahtoon Hän on puuttunut, sätkynukkena, joka antaa tekosyyn esikoisten murhaamiseen.

        ” On turha syyttää Jumalaa omista pahoista teoista ja valinnoista. Ihminen on itse syyllinen omiin huonoihin ratkaisuihin ja vastuunpakoilu on vastenmielistä ja ehkä vähän erikoista, jos "ateisti" niin tekee.”

        Kuka tässä muka on syytellyt mitään jumaluutta omista valinnoistaan? Keskustelun aiheena on se, että Raamatun kertomuksen mukaan Jumala puuttui faaraon vapaaseen tahtoon, ja näin ollen tarinan faarao on syyntakeeton.

        Toki Mooseksenkirjojen kuvaukset israelilaisista Egyptissä ovat myyttejä, mutta jos et tajunnut, ateistikin voi ottaa kantaa kertomuksen sisältöön, vaikka ei uskokaan kertomuksen väitteitä.

        > Tuossa Jumala selvästi ilmoittaa käyttävänsä faaraota, jonka vapaaseen tahtoon Hän on puuttunut, sätkynukkena, joka antaa tekosyyn esikoisten murhaamiseen.

        Tuo on ateistin tulkinta, ei se mitä Raamattu sanoo.


      • Anonyymi kirjoitti:

        > Tuossa Jumala selvästi ilmoittaa käyttävänsä faaraota, jonka vapaaseen tahtoon Hän on puuttunut, sätkynukkena, joka antaa tekosyyn esikoisten murhaamiseen.

        Tuo on ateistin tulkinta, ei se mitä Raamattu sanoo.

        ”Tuo on ateistin tulkinta, ei se mitä Raamattu sanoo.”

        Lopeta tuo saatanan idioottimainen valehtelu. Exoduksessa Jahve lupaa Moosekselle paaduttaa faaraon eli viedä häneltä vapaan tahdon. Paavali toistaa saman tulkinnan Roomalaiskirjeessä. Jahve käytti faaraota vain pelinappulana osoittaakseen omaa mahtia.

        17 Kirjoituksissa sanotaan faraolle: »Sen vuoksi minä korotin sinut, että sinun kohtalossasi osoittaisin voimani ja että minun nimeäni julistettaisiin koko maailmassa.»

        18 Jumala siis armahtaa kenet tahtoo ja paaduttaa kenet tahtoo.


      • Anonyymi
        Friendlyatheist kirjoitti:

        ”Tuo on ateistin tulkinta, ei se mitä Raamattu sanoo.”

        Lopeta tuo saatanan idioottimainen valehtelu. Exoduksessa Jahve lupaa Moosekselle paaduttaa faaraon eli viedä häneltä vapaan tahdon. Paavali toistaa saman tulkinnan Roomalaiskirjeessä. Jahve käytti faaraota vain pelinappulana osoittaakseen omaa mahtia.

        17 Kirjoituksissa sanotaan faraolle: »Sen vuoksi minä korotin sinut, että sinun kohtalossasi osoittaisin voimani ja että minun nimeäni julistettaisiin koko maailmassa.»

        18 Jumala siis armahtaa kenet tahtoo ja paaduttaa kenet tahtoo.

        > Jahve käytti faaraota vain pelinappulana osoittaakseen omaa mahtia.

        Ja se toimi, koska -Faarao oli paha ja halusi itse toimia väärin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        > Jahve käytti faaraota vain pelinappulana osoittaakseen omaa mahtia.

        Ja se toimi, koska -Faarao oli paha ja halusi itse toimia väärin.

        "Ja se toimi, koska -Faarao oli paha ja halusi itse toimia väärin."

        Kyllä, faarao oli paha, koska Jahve oli paaduttanut hänet. Tässä hän itse sanoo asian Moosekselle kun he punovat juoniaan Exoduksessa.

        3 Mutta minä kovetan faraon sydämen, niin ettei hän kuuntele teitä, vaikka minä teen Egyptissä monta ihmettä ja tunnustekoa.


    • Anonyymi

      Asia on hyvin yksinkertainen - jos kaikkivaltias oikeasti haluaisi pelastaa kaikki, niin silloin kaikki tietenkin pelastuisivat. Eihän kukaan tai mikään voisi estää kaikkivaltiasta toteuttamasta omaa tahtoaan. Ainoa seikka mikä voi estää kaikkivaltiasta on se, että kaikkivaltias itse ei halua pelastaa kaikkia.

      Uskovat tarjoavat tähän yleensä säälittävän epätoivoista selitystä ihmisen omasta valinnasta ja vapaasta tahdosta. Mutta eihän ihmisen tahto voi koskaan mennä kaikkivaltiaan tahdon yläpuolelle, joten selityksenä se on täysin arvoton. Ainoa mahdollinen selitys todellakin on se, että kaikkivaltias ei halua pelastaa kaikkia, vaikka tietenkin aina voisi jos vain haluaisi.

    • Anonyymi

      Uskonto on kuin, joku tarjoaisi jotain aivan liian hyvää, kusetushan siinä aina piilee.

    • Anonyymi

      Minä en ymmärrä sitä, miten joku ateisti tai useampikin jaksaa ja viitsii käyttää aikaansa Raamatun epäloogisuuksien etsimiseen ja esiin vyöryttämiseen.

      Voisiko joku ateisti esittää perusteluita tällaiselle kiinnostukselle!

      • Anonyymi

        Yrityksenä on yleensä saada teidät uskovaiset edes kerran ajattelemaan omilla aivoillanne.
        Turhaa taitaa olla, kun aina yritätte jotenkin kiemurrella mitä kummallisempien raamatun "tulkintojen" avulla pois pälkähästä.
        Onhan se tietysti kamalaa, kun ateistit tuntevat raamatun paremmin, kuin te.

        LippuHelvettiinKiitos


      • Anonyymi

        Juuri siitä syystä että raamattu on epälooginen. Ateisti yrittää - tosin ihan turhaan - että uskovan silmät avautuisivat ja hän näkisi tämän todellisuuden ja reaalimaailman. Nythän uskova elää jonkinlaisessa rinnakkaistodellisuudessa, jonkinlaisessa mielikuvitusmaailmassa niinkuin jotkut lapset. Raamattua voi tulkita ihan oman mielen mukaan,ja eipä tule jumala vaatimaan tilille.Jumala kun on uskovan oman mielen luomus.


      • Niin kauan kuin te kauppaatte Raamattua erehtymättömänä Jumalan sanana, niin kauan me uskonnottomat todistamme, ettei se järkevälle ihmiselle voi sellaista olla.


      • Anonyymi

        Tämä on sama kuin ahtaalle laitettu rikollinen kuulusteluissa valittaisi miten poliisit viitsivät käyttää aikaansa rikollisen tarinan epäloogisuuksien etsimiseen ja esiin vyöryttämiseen. Onhan se pirullisen kiusallisista kun temput on paljastettu ja mitään ei ollutkaan...


    • Anonyymi

      Jumala ei pelasta ketään. Siitä lukeminenkin on ajanhukkaa.

    • Anonyymi

      Ei tietenkään halua pelastaa kaikkia. Tahtoo pelastaa vain valitut, ei muita. Tämä on sanottu Raamatussa. Jos et ole Jumalan valitsema, et voi pelastua; jos olet valittu, sinä pelastut varmasti eikä muuta vaihtoehtoa ole.

      - Calvin -

      • Anonyymi

        Ja höpsistä. Jumala tahtoo pelastaa kaikki ihmiset ja kaikki ihmiset pelastuvat.

        - Raamattu -


      • Anonyymi

        "jos olet valittu, sinä pelastut varmasti"

        Suuret ovat luulosi ja luuloiksi jäävät.


    • Anonyymi

      Faraota ei tarvinnut paljon paaduttaa, hänellä oli jo valmiiksi vihamielinen asenne israelilaisia kohtaan.
      Viimeisen vitsauksen jälkeen - jossa faraon oma esikoinen kuoli - farao päästi israelilaiset lähtemään, mutta teki sitten karmean virheen lähettäessään sotajoukon ottamaan israelilaiset takaisin haltuunsa sillä seurauksella että faraon armeija tuhoutui ja hukkui mereen.
      =======

      >On hyvin todennäköistä, että Jahve itse oli myös paratiisin käärme, joka houkutteli ihmisen syntiin ja geneettiseen rappioon. < 

      Ei pidä paikkaansa!
      Älä usko käärmettä!
      Käärme valehtelee sinulle, koska se (Perkele) on valehtelija ja sen isä.

      Johannekseen evankeliumi 8:39-40
      "He vastasivat ja sanoivat hänelle: "Aabraham on meidän isämme." Jeesus sanoi heille: "Jos olisitte Aabrahamin lapsia, niin te tekisitte Aabrahamin tekoja.
      Mutta nyt te tavoittelette minua tappaaksenne, miestä, joka on puhunut teille totuuden, jonka hän on kuullut Jumalalta. Niin ei Aabraham tehnyt"
      --------------
      8:44 (Jeesuksen sanat:)
      "Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän  puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä."

      =======================
       > Palstalla käy vähän väliä uskovaiset vöyhöttämässä kuinka Jumala rakastaa kaikkia ja haluaa pelastaa kaikki <

      Oletkos sinä valmis siihen että Jumala pelastaa sinut yksin armosta, uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, Jeesuksen Golgatan ristinkuoleman sovintoveren ansiosta.
      Oletko valmis tekemään parannuksen ja luopumaan syntisestä elämästäsi.

      • ” Faraota ei tarvinnut paljon paaduttaa, hänellä oli jo valmiiksi vihamielinen asenne israelilaisia kohtaan.”

        Vihamielinen asenne oli tietysti Jumalan paadutuksen tulosta. Tämä Faaraokertomus osoittaa hyvin, ettei ihmisellä ole vapaata tahtoa.

        ”... yksin armosta, uskon kautta...”

        Miksi näin ristiriitainen väite? Yksin armosta ei edellytä edes uskoa. Usko on myös teko, joka ei auta vähääkään pelastumisessa. On täysin Jumalan mielivallasta kiinni oletko ns. arkipäivän saviastia, tuhottavaksi eli helvettiin tuomittu. Siksi minä en usko. Usko on turhaa. Mutta jos pelastun niin sitten se on bonusta.

        11-12 Jo ennen kaksospoikien syntymää, ennen kuin he vielä olivat tehneet mitään hyvää tai pahaa, Jumala sanoi Rebekalle: »Vanhempi on palveleva nuorempaa.» Näin Jumala osoitti, että hänen suunnitelmansa perustui hänen omaan valintaansa, ei ihmisen tekoihin vaan kutsujan tahtoon.
        13 Onhan kirjoitettu: »Jaakobia minä rakastin, mutta Esauta vihasin.»

        20 Ihmisparka, mikä sinä olet arvostelemaan Jumalaa? Sanooko saviastia muovaajalleen: »Miksi teit minusta tällaisen?»
        21 Kyllä kai savenvalajalla on oikeus tehdä samasta savesta toinen astia arvokasta ja toinen arkista käyttöä varten?
        22 Näin on myös Jumala tehnyt näyttääkseen vihansa ja osoittaakseen voimansa. Suuressa kärsivällisyydessään hän on tosin säästänyt noita vihan astioita, jotka on määrätty tuhottaviksi.


      • Anonyymi
        Friendlyatheist kirjoitti:

        ” Faraota ei tarvinnut paljon paaduttaa, hänellä oli jo valmiiksi vihamielinen asenne israelilaisia kohtaan.”

        Vihamielinen asenne oli tietysti Jumalan paadutuksen tulosta. Tämä Faaraokertomus osoittaa hyvin, ettei ihmisellä ole vapaata tahtoa.

        ”... yksin armosta, uskon kautta...”

        Miksi näin ristiriitainen väite? Yksin armosta ei edellytä edes uskoa. Usko on myös teko, joka ei auta vähääkään pelastumisessa. On täysin Jumalan mielivallasta kiinni oletko ns. arkipäivän saviastia, tuhottavaksi eli helvettiin tuomittu. Siksi minä en usko. Usko on turhaa. Mutta jos pelastun niin sitten se on bonusta.

        11-12 Jo ennen kaksospoikien syntymää, ennen kuin he vielä olivat tehneet mitään hyvää tai pahaa, Jumala sanoi Rebekalle: »Vanhempi on palveleva nuorempaa.» Näin Jumala osoitti, että hänen suunnitelmansa perustui hänen omaan valintaansa, ei ihmisen tekoihin vaan kutsujan tahtoon.
        13 Onhan kirjoitettu: »Jaakobia minä rakastin, mutta Esauta vihasin.»

        20 Ihmisparka, mikä sinä olet arvostelemaan Jumalaa? Sanooko saviastia muovaajalleen: »Miksi teit minusta tällaisen?»
        21 Kyllä kai savenvalajalla on oikeus tehdä samasta savesta toinen astia arvokasta ja toinen arkista käyttöä varten?
        22 Näin on myös Jumala tehnyt näyttääkseen vihansa ja osoittaakseen voimansa. Suuressa kärsivällisyydessään hän on tosin säästänyt noita vihan astioita, jotka on määrätty tuhottaviksi.

        >Miksi näin ristiriitainen väite? Yksin armosta ei edellytä edes uskoa. Usko on myös teko, joka ei auta vähääkään pelastumisessa. On täysin Jumalan mielivallasta kiinni oletko ns. arkipäivän saviastia, tuhottavaksi eli helvettiin tuomittu. Siksi minä en usko. Usko on turhaa. Mutta jos pelastun niin sitten se on bonusta.<
        ====


        Jumala kyllä tahtoo pelastaa kaikki, mutta kaikille Jumalan säätämä pelastus Jeesuksessa Kristuksessa ei kelpaa.

        1. Timoteuskirje 2:3-5
        *Sillä se on hyvää ja otollista Jumalalle, meidän vapahtajallemme,
        joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden.
        Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,*

        Aadamillisessa, syntiinlangenneessa tilassaan ihminen ei edes etsi Jumalaa, vaan Jumala etsii ihmistä (herättää hengellisen Jumala-kaipuun ihmisessä.)

        Pelastava uskokin Jumalaan on armoa, lahjaa.

        Efesolaiskirje 2:8,9
        *Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja - ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.*

        Ihminen ei voi tulla uskoon vahingossa, tietämättään:

        Läheltä piti -tilanne:
        Apostolien teot 16:25-33
        *Mutta keskiyön aikaan Paavali ja Silas olivat rukouksissa ja veisasivat ylistystä Jumalalle; ja vangit kuuntelivat heitä.
        Silloin tapahtui yhtäkkiä suuri maanjäristys, niin että vankilan perustukset järkkyivät, ja samassa kaikki ovet aukenivat, ja kaikkien kahleet irtautuivat.
        Kun vanginvartija heräsi ja näki vankilan ovien olevan auki, veti hän miekkansa ja aikoi surmata itsensä, luullen vankien karanneen.
        Mutta Paavali huusi suurella äänellä sanoen: "Älä tee itsellesi mitään pahaa, sillä me kaikki olemme täällä."
        Niin hän pyysi valoa, juoksi sisälle ja lankesi vavisten Paavalin ja Silaan eteen.
        Ja hän vei heidät ulos ja sanoi: "Herrat, mitä minun pitää tekemän, että minä pelastuisin?"
        Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi."
        Ja he puhuivat Jumalan sanaa hänelle ynnä kaikille, jotka hänen kodissansa olivat.
        Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta.*

        Neljä tosiasiaa:

        https://docplayer.fi/6227163-Jumala-rakastaa-sinua-nelja-tosiasiaa.html


      • Anonyymi kirjoitti:

        >Miksi näin ristiriitainen väite? Yksin armosta ei edellytä edes uskoa. Usko on myös teko, joka ei auta vähääkään pelastumisessa. On täysin Jumalan mielivallasta kiinni oletko ns. arkipäivän saviastia, tuhottavaksi eli helvettiin tuomittu. Siksi minä en usko. Usko on turhaa. Mutta jos pelastun niin sitten se on bonusta.<
        ====


        Jumala kyllä tahtoo pelastaa kaikki, mutta kaikille Jumalan säätämä pelastus Jeesuksessa Kristuksessa ei kelpaa.

        1. Timoteuskirje 2:3-5
        *Sillä se on hyvää ja otollista Jumalalle, meidän vapahtajallemme,
        joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden.
        Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,*

        Aadamillisessa, syntiinlangenneessa tilassaan ihminen ei edes etsi Jumalaa, vaan Jumala etsii ihmistä (herättää hengellisen Jumala-kaipuun ihmisessä.)

        Pelastava uskokin Jumalaan on armoa, lahjaa.

        Efesolaiskirje 2:8,9
        *Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja - ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.*

        Ihminen ei voi tulla uskoon vahingossa, tietämättään:

        Läheltä piti -tilanne:
        Apostolien teot 16:25-33
        *Mutta keskiyön aikaan Paavali ja Silas olivat rukouksissa ja veisasivat ylistystä Jumalalle; ja vangit kuuntelivat heitä.
        Silloin tapahtui yhtäkkiä suuri maanjäristys, niin että vankilan perustukset järkkyivät, ja samassa kaikki ovet aukenivat, ja kaikkien kahleet irtautuivat.
        Kun vanginvartija heräsi ja näki vankilan ovien olevan auki, veti hän miekkansa ja aikoi surmata itsensä, luullen vankien karanneen.
        Mutta Paavali huusi suurella äänellä sanoen: "Älä tee itsellesi mitään pahaa, sillä me kaikki olemme täällä."
        Niin hän pyysi valoa, juoksi sisälle ja lankesi vavisten Paavalin ja Silaan eteen.
        Ja hän vei heidät ulos ja sanoi: "Herrat, mitä minun pitää tekemän, että minä pelastuisin?"
        Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi."
        Ja he puhuivat Jumalan sanaa hänelle ynnä kaikille, jotka hänen kodissansa olivat.
        Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta.*

        Neljä tosiasiaa:

        https://docplayer.fi/6227163-Jumala-rakastaa-sinua-nelja-tosiasiaa.html

        "Jumala kyllä tahtoo pelastaa kaikki, mutta kaikille Jumalan säätämä pelastus Jeesuksessa Kristuksessa ei kelpaa."

        Oletko täysin lukutaidoton? Miksi sinulle pitää kaikki vääntää rautalangasta? Pelastus ei perustu ihmisen tahtoon tai tekoihin vaan Jumalan tahtoon ja valintaan. Tässä ihan suora lainaus Roomalaiskirjeestä: "Näin Jumala osoitti, että hänen suunnitelmansa perustui hänen omaan valintaansa, ei ihmisen tekoihin vaan kutsujan tahtoon."

        Kerro minulle miten Jumalan valinnan ja tahdon jälkeen ihmisen tahdolla on enää mitään vaikutusta? Vai onko niin, että me ateistit olemme paljon voimakkaampia kuin Sinun Jumalasi, koska me Sinun Jumalan valinnan ja tahdon jälkeen vastustamme omalla tahdollamme Jumalaa ja olemme voitolla?


      • Anonyymi
        Friendlyatheist kirjoitti:

        "Jumala kyllä tahtoo pelastaa kaikki, mutta kaikille Jumalan säätämä pelastus Jeesuksessa Kristuksessa ei kelpaa."

        Oletko täysin lukutaidoton? Miksi sinulle pitää kaikki vääntää rautalangasta? Pelastus ei perustu ihmisen tahtoon tai tekoihin vaan Jumalan tahtoon ja valintaan. Tässä ihan suora lainaus Roomalaiskirjeestä: "Näin Jumala osoitti, että hänen suunnitelmansa perustui hänen omaan valintaansa, ei ihmisen tekoihin vaan kutsujan tahtoon."

        Kerro minulle miten Jumalan valinnan ja tahdon jälkeen ihmisen tahdolla on enää mitään vaikutusta? Vai onko niin, että me ateistit olemme paljon voimakkaampia kuin Sinun Jumalasi, koska me Sinun Jumalan valinnan ja tahdon jälkeen vastustamme omalla tahdollamme Jumalaa ja olemme voitolla?

        Tuo on kaksinkertaisen predestinaatio-opin perusta.

        https://evl.fi/sanasto/-/glossary/word/Predestinaatio-oppi


      • Anonyymi
        Friendlyatheist kirjoitti:

        "Jumala kyllä tahtoo pelastaa kaikki, mutta kaikille Jumalan säätämä pelastus Jeesuksessa Kristuksessa ei kelpaa."

        Oletko täysin lukutaidoton? Miksi sinulle pitää kaikki vääntää rautalangasta? Pelastus ei perustu ihmisen tahtoon tai tekoihin vaan Jumalan tahtoon ja valintaan. Tässä ihan suora lainaus Roomalaiskirjeestä: "Näin Jumala osoitti, että hänen suunnitelmansa perustui hänen omaan valintaansa, ei ihmisen tekoihin vaan kutsujan tahtoon."

        Kerro minulle miten Jumalan valinnan ja tahdon jälkeen ihmisen tahdolla on enää mitään vaikutusta? Vai onko niin, että me ateistit olemme paljon voimakkaampia kuin Sinun Jumalasi, koska me Sinun Jumalan valinnan ja tahdon jälkeen vastustamme omalla tahdollamme Jumalaa ja olemme voitolla?

        >Kerro minulle miten Jumalan valinnan ja tahdon jälkeen ihmisen tahdolla on enää mitään vaikutusta? Vai onko niin, että me ateistit olemme paljon voimakkaampia kuin Sinun Jumalasi, koska me Sinun Jumalan valinnan ja tahdon jälkeen vastustamme omalla tahdollamme Jumalaa ja olemme voitolla?<
        ===

        Jumala on antanut ihmiselle vapaan tahdon, hän ei vie ketään väkisin Taivaaseen.
        Ei kai ihminen siellä silloin viihtyisikään.

        Uskoontullut henkilö on uudestisyntynyt ihminen.
        Hänen uudestisyntynyt henkensä voi olla yhteydessä Jumalaan rukouksessa ja Raamatun kirjoitukset avautuvat, kun Jumalan Pyhä Henki niitä avaa.  

        Johanneksen evankeliumi 3:1-8
        *Mutta oli mies, fariseusten joukosta, nimeltä Nikodeemus, juutalaisten hallitusmiehiä.
        Hän tuli Jeesuksen tykö yöllä ja sanoi hänelle: "Rabbi, me tiedämme, että sinun opettajaksi tulemisesi on Jumalasta, sillä ei kukaan voi tehdä niitä tunnustekoja, joita sinä teet, ellei Jumala ole hänen kanssansa."
        Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa."
         Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
        Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
         Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
        Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
         Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt." *

        1.Pietarin kirje 1:3
        *Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta*  

        Uskovainen voi voittaa syntejä, mutta ei tule koskaan synnittömäksi tässä maailmanajassa, koska vanha luonto riippuu mukana loppuun asti aiheuttaen kiusauksia ja lankeemuksia. 

        No, kuulehhan!
        Älä hätäile. Jumala ei koskaan käännytä pois luotaan häntä kysyvää ja etsivää.
        Sinun uskoontulosi voi olla lähempänä kuin luuletkaan. 

        Johanneksen evankeliumi 6:37
        Jeesus sanoo:
        *Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos*


    • Anonyymi

      Jumala haluaa pelastaa kaikki, mutta ihmiset itse hylkäävät Jumalan ja Jumalan sanan, he itse muuttelevat totuutta valheeksi ja Jumalan sanaa oman mielensä mukaiseksi, sit ihmiset syyttävät Jumalaa kaikesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      108
      7776
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2862
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2452
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2175
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1835
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1599
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1444
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1405
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe