Lakaisukoneen kuljettaja tappoi pyöräilijän

Anonyymi

https://yle.fi/uutiset/3-11586680

"Pyöräilijä tuli idästä ja vastakkaisesta suunnasta tullut lakaisukoneen kuljettaja kääntyi oikealle Hautausmaankadulle."

Tuo perusteella lakaisukone on kääntynyt suoraan päälle ja todennäköisesti tahallaan kun kerran on tullut vastakkaisesta suunnasta. Samaa tekevät bussit jatkuvasti joten tarkkana saa olla näiden "ammattikuskien" kanssa.

113

1048

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mikähän on ollut lakaisukoneen kuljettajan ihonväri ja koulutus?

      • Anonyymi

        Ihonväri ei liity pätkääkään tähän keskusteluun. Petkeleen r.sisti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihonväri ei liity pätkääkään tähän keskusteluun. Petkeleen r.sisti.

        Jos oli tumma niin sit lähtee!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos oli tumma niin sit lähtee!

        Jos oli tumma niin lakaisukoneen kuljettaja on voinnut luulla pyöräilijän kulkevan samaan suuntaan hänen kanssaan mustan tukkansa kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihonväri ei liity pätkääkään tähän keskusteluun. Petkeleen r.sisti.

        On kunnia olla Rasisti!


      • Anonyymi

        100% varmasti pyöräiljä oli korkeammin koulutettu ja parempituloinen kuin joku päihderiippuvainen ex-vanki koneenkuljettaja. Niitähän näissä suojatyöpaikoissa nykyään on.


      • Anonyymi

        Keltainen ja kotoisin planeetalta nimeltä zirgon.


    • Anonyymi

      Oliko pää edellä ajava pyöräilijä?

      • Anonyymi

        Pää edellä pystyy havainnoimaan mitä edessä tapahtuu.Toisin kuin sinun ainoa silmäsi ahterissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pää edellä pystyy havainnoimaan mitä edessä tapahtuu.Toisin kuin sinun ainoa silmäsi ahterissa.

        Eipä pystynyt...


      • Anonyymi

        Taisi olla kännykkää tuijottava lakaisukoneenkuljettaja..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä pystynyt...

        Lakaisukoneen kuski oli se joka oli väistämisvelvollinen ja piti havainnoida. Eipä onnistunut kovin hyvin.


    • Anonyymi

      Kannattaiskos pyöräilijöiden hidastaa vauhtia ja seurata mitä ympäristössä tapahtuu.

    • Anonyymi

      Spandex-kiitäjä painaa täysiä risteyksistä läpi ilman valoja. Yksi vähemmän.

      • Anonyymi

        Farkuissako sitten pitäisi pyöräillä!? Mikä juttu tämä on, että pyöräilyssä ei saisi enää käyttää kaupasta saatavia ihan tavallisia pyöräilyvaatteita?


    • Anonyymi

      Koulussa aikoinaan opetettiin taluttamaan pyörä suojatiellä. Ennen suojatien ylitystä piti katsoa molempiin suuntiin ja varomaan autoja. Nyt systeemi tuntuu muuttuneen ja pyöräilijöistä on tullut kuninkaita, joita kaikkien muiden tielläliikkujien pitäisi väistää. Ei jatkoon.

      • Anonyymi

        Keski-ikäinen mies kuoli kun lakaisukoneen kuljettaja ei ajaessaan seurannut liikennettä ja eikä noudattanut väistämisvelvollisuuttaan. Mahdolliset lapset jää nyt ilman isää ja yksi terveydestää sekä ympäristöstään huolehtiva veronmaksaja vähemmän.
        Hälyttävää tapahtuneessa on se ettei koneen kuljettaja ole väistänyt vaikka pyöräilijä tullut vastakkaisesta suunnasta. Näkyvyys taatusti ollut hyvä. Mitä lie koneen kuljettaja ajaessaan tehnyt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keski-ikäinen mies kuoli kun lakaisukoneen kuljettaja ei ajaessaan seurannut liikennettä ja eikä noudattanut väistämisvelvollisuuttaan. Mahdolliset lapset jää nyt ilman isää ja yksi terveydestää sekä ympäristöstään huolehtiva veronmaksaja vähemmän.
        Hälyttävää tapahtuneessa on se ettei koneen kuljettaja ole väistänyt vaikka pyöräilijä tullut vastakkaisesta suunnasta. Näkyvyys taatusti ollut hyvä. Mitä lie koneen kuljettaja ajaessaan tehnyt?

        Paikalla ei ole ainakaan Google mapsin mukaan edes suojatietä, pyörätien jatkeesta puhumattakaan.

        https://tinyurl.com/yxh3dyeo


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paikalla ei ole ainakaan Google mapsin mukaan edes suojatietä, pyörätien jatkeesta puhumattakaan.

        https://tinyurl.com/yxh3dyeo

        https://yle.fi/uutiset/3-11586680

        Paikalla pyörätien jatke. Kääntyvän koneen kuljettaja olisi väistämisvelvollinen vaikka kohdalla ei olisi suojatietä tai pyörätien jatketta. Kääntyvä ajoneuvo väistää aina ellei liikennemerkein tai -valoin muuta osoiteta.


    • Anonyymi

      Aika raflaava otsikko joka sisältää vihanpurkauksen. Onnettomuuden syyllisistä tai ylipäätään tapahtuneesta ei ole mitään tarkkaa tietoa, ja täällä puhutaan jo tappamisesta.

    • Anonyymi

      Tapahtui pimeään aikaan. Oliko pyöräilijällä valot, oliko heijastimia, oliko mustat vaatteet, oliko kypärä, mikä oli nopeus? Kysymyksiä joita siettää miettiä.

      • Anonyymi

        7:35 on jo valoisaa. Toki tuohon aikaan sateella hämärämpää ja valoja vielä syytä käyttää. Oli pyöräilijällä valoja tai ei ja vaatteet minkä värisiä tahansa niin kyllä tuon koneen kuljettaja varmasti olisi vastakkaisesta suunnasta tulevan pyöräilijän nähnyt jos huomio olisi ollut liikenteessä eikä kännykässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        7:35 on jo valoisaa. Toki tuohon aikaan sateella hämärämpää ja valoja vielä syytä käyttää. Oli pyöräilijällä valoja tai ei ja vaatteet minkä värisiä tahansa niin kyllä tuon koneen kuljettaja varmasti olisi vastakkaisesta suunnasta tulevan pyöräilijän nähnyt jos huomio olisi ollut liikenteessä eikä kännykässä.

        Nyt vedettiin jo kännykkä esiin. Vihapuheet jatkuvat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt vedettiin jo kännykkä esiin. Vihapuheet jatkuvat.

        Mikä muu on yhtä todennäköinen syy koneen kuljettajan huomion siirtymiselle pois liikenteestä? En millään jaksa uskoa että koneen kuljettaja kuitenkaan tahallaan pyöräilijän päälle ajoi.


      • Anonyymi

        Aamulehti osaa kertoa pyöräilijällä olleen valo ja kypärä. Vaatetuksesta ja nopeudesta ei artikkelissa ole mainintaa. Uskoisin kuitenkin polkupyöräilijän vauhdin olleen nopeusrajoitusten mukainen - yli neljäkympin nopeutta tuossa on vaikea polkupyörällä saavuttaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä muu on yhtä todennäköinen syy koneen kuljettajan huomion siirtymiselle pois liikenteestä? En millään jaksa uskoa että koneen kuljettaja kuitenkaan tahallaan pyöräilijän päälle ajoi.

        ....Mikä muu on yhtä todennäköinen syy koneen kuljettajan huomion siirtymiselle pois liikenteestä? ....

        Ihmisiä on kuollut liikenteessä jo ennen kännykän keksimistä, etkö tuota tiennyte ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aamulehti osaa kertoa pyöräilijällä olleen valo ja kypärä. Vaatetuksesta ja nopeudesta ei artikkelissa ole mainintaa. Uskoisin kuitenkin polkupyöräilijän vauhdin olleen nopeusrajoitusten mukainen - yli neljäkympin nopeutta tuossa on vaikea polkupyörällä saavuttaa...

        Nopeusrajoitus ei ole ohjenopeeus. Suojattomalla ajoneuvolla on lupa ajaa hiljempääkin.


    • Anonyymi

      Montako ratikka on jo tappanut? Ihanaa kun pää irtoo juuriltaan ja pyörii ihmettelevään väkijoukkoon.

    • Anonyymi

      Voihan olla niinkin, että lakaisukone on joeehtinyt pysähtyä väistääkseen mutta pyöräilijä ei ole hallinnut vauhtiaan vaan on mennyt täysillä päin.

      • Anonyymi

        Joo. Tämä pitää nyt väkisin saada uhrin syyksi ettei olo tule yhtään enää kamalammaksi.


      • Anonyymi

        Tutkinnanjohtaja Ortamala kertoo, että onnettomuuspaikalta otettujen kuvien perusteella pyöräilijä käytti kypärää ja hänen pyörässään oli valo,sanoo Aamulehti.

        Mutta oliko valolaite käytössä, aina ei pyöräilijöillä ole vaikka pyörässä sellainen olisikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo. Tämä pitää nyt väkisin saada uhrin syyksi ettei olo tule yhtään enää kamalammaksi.

        Eikun lakaisukoneen kuljettajan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo. Tämä pitää nyt väkisin saada uhrin syyksi ettei olo tule yhtään enää kamalammaksi.

        Älä viitsi, iso ihminen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikun lakaisukoneen kuljettajan.

        No se käy helposti, koska lain mukaan hän on syyllinen.


    • Anonyymi

      Pyöräilijöitä ei pysty kontrolloimaan mitenkään. Kävelijät ovat vaarassa jos ei kokoajan vilkuile joka joka puolelle. Edestä ja takaa sivuilta ja ohituksia sellaisella vahdilla että huhu huh. Koiran kanssa ei uskalla ajatellakaan lähtevänsä lenkille kävelyteille. Vaarallista!

      • Anonyymi

        Näkikö pyöräilijä lakaisukoneen? Olisiko kannattanut hiljennellä vauhtia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näkikö pyöräilijä lakaisukoneen? Olisiko kannattanut hiljennellä vauhtia?

        Lakaisiko lakaisukone vai oliko siirtymäajossa? Jos lakaisi niin kulki tosi hiljaa ja kuka tahansa olisi väistänyt kummalta puolen hyvänsä. Jos oli siirtymäajossa niin ei sittenkään mikään ohjus liene, ja vähän jarruttamalla olisi antanut työkoneen mennä menojaan.
        Ei kai pyöräilijä vain sometellut siinä mennessään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näkikö pyöräilijä lakaisukoneen? Olisiko kannattanut hiljennellä vauhtia?

        Liikenteessä pitää pystyä olettamaan että muut siellä noudattavat sääntöjä. Lakaisukone oli kääntyvänä väistämisvelvollinen pyöräilijää kohtaan.


    • Anonyymi

      Todennäköisesti ollut lehtien poisto meneillään ja silmät/huomio kiinni työssä. Kone kattovilkkuineen näkyy kyllä aika kauas.

      • Anonyymi

        Joskus on viisasta tinkiä oikeuksistaan.


      • Anonyymi

        Miten nämä työkoneiden väistämisvelvollisuussäänöt nykyään menevät?

        Joskus aiemmin muistaisin periaatteen olleen, että työkoneelle annetaan työrauha. *Kaikkien muiden* tienkäyttäjien on varauduttava siihen, että työkone voi milloin vain tehdä jonkin yllättävän liikkeen - eli oli muiden vastuulla pitää riittävää etäisyyttä työkoneeseen.

        Jos kone on ollut työtä tekemässä (keltamajakka katolla), niin pyöräilijän olisi pitänyt antaa koneelle tietä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten nämä työkoneiden väistämisvelvollisuussäänöt nykyään menevät?

        Joskus aiemmin muistaisin periaatteen olleen, että työkoneelle annetaan työrauha. *Kaikkien muiden* tienkäyttäjien on varauduttava siihen, että työkone voi milloin vain tehdä jonkin yllättävän liikkeen - eli oli muiden vastuulla pitää riittävää etäisyyttä työkoneeseen.

        Jos kone on ollut työtä tekemässä (keltamajakka katolla), niin pyöräilijän olisi pitänyt antaa koneelle tietä?

        Tieliikennelaissa tuo kerrotaan. Hälytysajoneuvo juna ja raitiovaunu mainitaan. Työkoneita kohtaan ei ole mitään väistämisen erityisvelvoitteita.

        Tässä on perusasiat väistämiseen liittyen: 24 § - Väistäminen
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P24


    • Anonyymi

      Oliko pyöräilijä tulossa Elo-kapinasta. Oliko pippuri sumutetta silmissä?

      • Anonyymi

        Joidenkin tietojen mukaan pyöräilijä oli ratikassa kun törmäys tapahtui.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joidenkin tietojen mukaan pyöräilijä oli ratikassa kun törmäys tapahtui.

        Eli taas ratikan aiheuttama kuolema.


    • Anonyymi

      Jos ei keski-ikään mennessä ole oppinut varomaan työkoneita, ollaan aika alhaisella ÄO:lla liikkeellä.

    • Anonyymi

      Pyöräilijöiden kannattaa muistaa, että jää kontaktissa hopealle, vaikka olisi kuinka oikeassa tahansa.

      • Anonyymi

        Tää on valitettava totuus. Pitää aina lähteä siitä, että muut ovat kädettömiä mulkeroita jotka eivät osaa liikennesääntöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tää on valitettava totuus. Pitää aina lähteä siitä, että muut ovat kädettömiä mulkeroita jotka eivät osaa liikennesääntöjä.

        Ei voi varmuudella luottaa siihen, että tulee huomatuksi. Asialle voi tietysti tehdä jotakin, mutta vain se tehdään, mitä valvotaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tää on valitettava totuus. Pitää aina lähteä siitä, että muut ovat kädettömiä mulkeroita jotka eivät osaa liikennesääntöjä.

        Oma turvavyö käyttökin suojelee muiden virheiltä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei voi varmuudella luottaa siihen, että tulee huomatuksi. Asialle voi tietysti tehdä jotakin, mutta vain se tehdään, mitä valvotaan.

        Aika asennevammainen saa olla, jos ei osaa toimia oikein ilman pelkoa valvonnasta tai sakoista.


    • Anonyymi

      Kenties kannattaisi väistää isompaansa. Suuri osa pyöräilijöistä ja kävelijöistä on täysiä ääliöitä, kun eivät osaa väistää. No, tässä tapauksessa ei nyt enää valitukset auta kun on paska housussa.

      Eli katselkaa nyt hyvät kävelijät ja pyöräilijät hieman sitä liikennettä ihan oman terveytenne takia vaikka olisitte lain mukaan miten etuoikeutettuja.

      • Anonyymi

        Se on kävelijöille ja pyöräilijöille elinehto, eli katsovat aina, aikooko ajoneuvon kuljettaja noudattaa väistämisvelvollisuuttaan. Alapa tarkkailla, missä monen pyöräilijän sormet on noissa tilanteissa. Tai voin sen suoraankin sanoa, eli jarrukahvoilla. Aina ei sitten päälle ajavan kuskin väistäminen onnistu. Rauha uhrin muistolle ja lämmin osanotto hänen omaisilleen.

        Sitä ei voi järjellä ymmärtää, miksi nämä tällaiset uutiset kerää ihmisvihaa pursuavia uhria syyllistäviä viestejä. Täytyy oman elämän olla todella rankasti pielessä, jos niin alhaiseen toimintaan sortuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on kävelijöille ja pyöräilijöille elinehto, eli katsovat aina, aikooko ajoneuvon kuljettaja noudattaa väistämisvelvollisuuttaan. Alapa tarkkailla, missä monen pyöräilijän sormet on noissa tilanteissa. Tai voin sen suoraankin sanoa, eli jarrukahvoilla. Aina ei sitten päälle ajavan kuskin väistäminen onnistu. Rauha uhrin muistolle ja lämmin osanotto hänen omaisilleen.

        Sitä ei voi järjellä ymmärtää, miksi nämä tällaiset uutiset kerää ihmisvihaa pursuavia uhria syyllistäviä viestejä. Täytyy oman elämän olla todella rankasti pielessä, jos niin alhaiseen toimintaan sortuu.

        Aivan samalla tavalla kevyen liikenteen edustajat kirjoittavat ihmisvihaa pursuavia viestejä silloin, kun joku heidän edustajansa syyllistyy liikennerikkomukseen ja loukkaantuu tai jopa menettää henkensä. Samalla tavalla he kääntävät kaikki kivet ja kannot, jos jostakin löytyisi pienikin syy, joka voitaisiin kääntää autoilijaa vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan samalla tavalla kevyen liikenteen edustajat kirjoittavat ihmisvihaa pursuavia viestejä silloin, kun joku heidän edustajansa syyllistyy liikennerikkomukseen ja loukkaantuu tai jopa menettää henkensä. Samalla tavalla he kääntävät kaikki kivet ja kannot, jos jostakin löytyisi pienikin syy, joka voitaisiin kääntää autoilijaa vastaan.

        Missä tuollaisia kirjoituksia on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on kävelijöille ja pyöräilijöille elinehto, eli katsovat aina, aikooko ajoneuvon kuljettaja noudattaa väistämisvelvollisuuttaan. Alapa tarkkailla, missä monen pyöräilijän sormet on noissa tilanteissa. Tai voin sen suoraankin sanoa, eli jarrukahvoilla. Aina ei sitten päälle ajavan kuskin väistäminen onnistu. Rauha uhrin muistolle ja lämmin osanotto hänen omaisilleen.

        Sitä ei voi järjellä ymmärtää, miksi nämä tällaiset uutiset kerää ihmisvihaa pursuavia uhria syyllistäviä viestejä. Täytyy oman elämän olla todella rankasti pielessä, jos niin alhaiseen toimintaan sortuu.

        Saako samalla logiikalla rekka-autoilla ja linja-autoilla ajaa henkilöautojen päälle ja tappaa autossa olevan lapsiperheen? Että mitäs ei väistä isompaansa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saako samalla logiikalla rekka-autoilla ja linja-autoilla ajaa henkilöautojen päälle ja tappaa autossa olevan lapsiperheen? Että mitäs ei väistä isompaansa?

        En edes tiedä, mitä logiikkaa tarkoitat, mutta ei tietenkään saa. Et tainnut ihan ymmärtää tuota viestiäni.


    • Anonyymi

      Valitettava tapaus, mutta ennen tuomitsemista kannattaa selvittää ainakin pyöräilijän valojen käyttö ja tilannenopeus, joka pitää nykyisin olla ennakointivelvoitteen mukainen. Huomioitavaa on myös se, oliko kone työtä tekemässä vai siirtoajossa. Tällaisissa laitteissa on käsittääkseni varoitusvilkut käytössä ainakin silloin, kun se tekee työtään. Varoitusvilkkujen pitäisi viimeistään vistiä siitä, että jotakin poikkeuksellista ja ehkä sääntöjen vastaista on tapahtumassa.

      • Anonyymi

        Valot pyörästä löytyi. Nopeus on taatusti ollut alle 40 km/h, joka kyseisellä kohdalla on rajoituksena. Koneen kyljessä luki kiinteishuoltofirman nimi eli kyseessä kone joka ei harjaa kaupungin katuja. Toisin sanoen siirtoajossa kone ollut ja silloin pitäisi liikkua sääntöjen mukaan sekä ilman varoitusvilkkuja.


      • Anonyymi

        Milläpäs sen selvität, kun silminnäkijöitä ei ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valot pyörästä löytyi. Nopeus on taatusti ollut alle 40 km/h, joka kyseisellä kohdalla on rajoituksena. Koneen kyljessä luki kiinteishuoltofirman nimi eli kyseessä kone joka ei harjaa kaupungin katuja. Toisin sanoen siirtoajossa kone ollut ja silloin pitäisi liikkua sääntöjen mukaan sekä ilman varoitusvilkkuja.

        Näistä asioista ei ole varmaa tietoa tässä vaiheessa. Vaikka nopeusrajoitus on 40 km/h, se ei ole turvallinen nopeus pyörätiellä, missä saattaa olla myös käveleviä lapsia ja vanhuksia. Oikea tilannenopeus on pyöräilijöiltä lähes aina hukassa. Vaikka huoltokone olisikin kääntynyt pyöräilijän eteen, onnettomuus olisi ollut helposti vältettävissä jos pyöräilijä olisi noudattanut varovaisuutta ja ennakointivelvollisuuttaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näistä asioista ei ole varmaa tietoa tässä vaiheessa. Vaikka nopeusrajoitus on 40 km/h, se ei ole turvallinen nopeus pyörätiellä, missä saattaa olla myös käveleviä lapsia ja vanhuksia. Oikea tilannenopeus on pyöräilijöiltä lähes aina hukassa. Vaikka huoltokone olisikin kääntynyt pyöräilijän eteen, onnettomuus olisi ollut helposti vältettävissä jos pyöräilijä olisi noudattanut varovaisuutta ja ennakointivelvollisuuttaan.

        No tässä tapauksessa pyörätiellä ei ollut käveleviä vanhuksia tai lapsia - ainakaan silminnäkijöiksi yliajolle eivät ole vielä ilmoittautuneet. Jos pyörätie on vapaa muista kulkijoista ja esteistä niin miksi pyörätiellä ei saisi pyöräillä sujuvaa vauhtia? Ajoradalla ainakin ajetaan pääsääntöisesti suurinta sallittua nopeutta ja valitettavan usein myös sen yli. Väitätkö yliajetun pyöräilijän tilannenopeuden olleen hukassa? Eiköhän tällä kertaa yliajaneen väistämisvelvollisen työkoneen kuljettajan tilannenopeus ole ollut väärin mitoitettu sen hetkiseen havainnointikykyyn.
        Entä jos päälle ajaneen työkoneen alle olisi jäänyt kävelevä lapsi tai vanhus niin olisiko tällöinkin vika jossain muussa kuin työkoneen kuljettajassa?
        Ikävä tapaus niin uhrin, läheisten kuin työkoneen kuljettajan kannalta. Toivottavasti työkoneiden kuljettajat oppivat tästä ja taannoisesta Hämeenpuiston tapaturmasta jotain ympäristön turvallisuuden parantamiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tässä tapauksessa pyörätiellä ei ollut käveleviä vanhuksia tai lapsia - ainakaan silminnäkijöiksi yliajolle eivät ole vielä ilmoittautuneet. Jos pyörätie on vapaa muista kulkijoista ja esteistä niin miksi pyörätiellä ei saisi pyöräillä sujuvaa vauhtia? Ajoradalla ainakin ajetaan pääsääntöisesti suurinta sallittua nopeutta ja valitettavan usein myös sen yli. Väitätkö yliajetun pyöräilijän tilannenopeuden olleen hukassa? Eiköhän tällä kertaa yliajaneen väistämisvelvollisen työkoneen kuljettajan tilannenopeus ole ollut väärin mitoitettu sen hetkiseen havainnointikykyyn.
        Entä jos päälle ajaneen työkoneen alle olisi jäänyt kävelevä lapsi tai vanhus niin olisiko tällöinkin vika jossain muussa kuin työkoneen kuljettajassa?
        Ikävä tapaus niin uhrin, läheisten kuin työkoneen kuljettajan kannalta. Toivottavasti työkoneiden kuljettajat oppivat tästä ja taannoisesta Hämeenpuiston tapaturmasta jotain ympäristön turvallisuuden parantamiseksi.

        Ymmärsit aivan oikein, eli väitän pyöräilijän tilannenopeuden olleen tilanteeseen sopimaton. Toinen vaihtoehto on, että pyöräilijä ajoi asennossa, josta ei voinut seurata liikennettä edessään. Jos pyöräilijä olisi ajanut kohtuullista tilannenopeutta ja seurannut tapahtumia edessään, koko olisi vältetty. Työkone liikkuu niin hiljaisella nopeudella, että hereillä ollut pyöräilijä olisi hyvin ehtinyt jarruttamaan tai väistämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärsit aivan oikein, eli väitän pyöräilijän tilannenopeuden olleen tilanteeseen sopimaton. Toinen vaihtoehto on, että pyöräilijä ajoi asennossa, josta ei voinut seurata liikennettä edessään. Jos pyöräilijä olisi ajanut kohtuullista tilannenopeutta ja seurannut tapahtumia edessään, koko olisi vältetty. Työkone liikkuu niin hiljaisella nopeudella, että hereillä ollut pyöräilijä olisi hyvin ehtinyt jarruttamaan tai väistämään.

        "Poliisi epäilee kuljettajaa kuolemantuottamuksesta ja törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.":

        https://www.aamulehti.fi/a/8fc2d694-c2fe-466e-800a-434fefecabd3?c=1522737894164


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näistä asioista ei ole varmaa tietoa tässä vaiheessa. Vaikka nopeusrajoitus on 40 km/h, se ei ole turvallinen nopeus pyörätiellä, missä saattaa olla myös käveleviä lapsia ja vanhuksia. Oikea tilannenopeus on pyöräilijöiltä lähes aina hukassa. Vaikka huoltokone olisikin kääntynyt pyöräilijän eteen, onnettomuus olisi ollut helposti vältettävissä jos pyöräilijä olisi noudattanut varovaisuutta ja ennakointivelvollisuuttaan.

        Siis miksei myös lakaisukoneenkuljettajalta vaadittu varovaisuutta ja ennakointia? Onnettomuus olisi ollut helposti vältettävissä, jos lakaisukoneenkuljettaja olisi noudattanut lakia ja siksi häntä nyt epäilläänkin törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kuolemantuottamuksesta. Jännä, ettei pyöräilijää epäillä? Eli trollit, painukaa vittuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis miksei myös lakaisukoneenkuljettajalta vaadittu varovaisuutta ja ennakointia? Onnettomuus olisi ollut helposti vältettävissä, jos lakaisukoneenkuljettaja olisi noudattanut lakia ja siksi häntä nyt epäilläänkin törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kuolemantuottamuksesta. Jännä, ettei pyöräilijää epäillä? Eli trollit, painukaa vittuun.

        Ei nuo ole trolleja. Joillain vaan alkaa psyyke olla siinä tilassa, että pyöräilijät koetaan valtavan suurena uhkana, ja kaikki muut on heidän uhrejaan. Nuo selittävät vinksahtanutta todellisuuttaan toisilleen sellaisella vimmalla, että reaalimaailma katoaa heiltä täysin. Traagisia tapauksia.


    • Anonyymi

      Pieni ihme, että paha onnettomuus tuli vasta nyt.

      • Anonyymi

        Olen näitä ihmisohjuksia liikenteessä tavannut. Hyvää tuuria, etten myös törmännyt, läheltä on pitänyt. Ei niitä hämärässä näe ja kuolleesta kulmasta tullaan kovalla vauhdilla. En syyllistä mutta tämä on tilanne. Se pitää käsittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen näitä ihmisohjuksia liikenteessä tavannut. Hyvää tuuria, etten myös törmännyt, läheltä on pitänyt. Ei niitä hämärässä näe ja kuolleesta kulmasta tullaan kovalla vauhdilla. En syyllistä mutta tämä on tilanne. Se pitää käsittää.

        Ajoradan ajoneuvo pitääkin ajaa niin varovasti, että pystyy noudattamaan velvollisuuksiaan. Pää pitää ajoneuvon sisällä heilua, ettei muu liikenne jää minkään pilarin taakse piiloon.


    • Anonyymi

      Ikävää ja surullista.
      Suoranainen ihme,
      ettei näitä liikennesäännöistä piittaamattomia pyöräilijöitä kuole enempää,
      sokeita, kuuroja ja motoriikan puuttuminen jne. kaikessa on suurimman osan räpeltämistä kuin pikkulapsi ekan kerran pyöränselässä horjuen.

      Enkä puhu tästä ko. tapauksesta.

    • Anonyymi

      Mitä jos paljastuu, että pyöräilijä teki itsemurhan ja näin saatiin työssäkäyvästä kadunlakaisijasta syntipukki?

    • Anonyymi

      Tieliikennelaki sanoo näin: Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä: risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa;

      Tuossa risteyksessä pyöräilijä saa mennä ensiksi kaikkiin muihin nähden. Hautausmaankadun suunnasta on kolmio ennen suojatietä ja pyörätien jatketta ja Kalevantien kääntyvä on taas kääntyvä ajoneuvo, jonka tulee väistää risteävää tietä, eli Hautausmaankadun ylittäviä.

    • Anonyymi

      Kalevasta päin tultaessa paikalla on pitkä ja kiva alamäki. Siinä pyörän vauhdin saa aika helpolla melko kovaksi. Törmäys on ollut raju kun kypärästä huolimatta henki on mennyt heti eli viittaa kyllä tosi kovaan vauhtiin. Pyörällä ei ole pakko mennä aina niin lujaa kuin pääsee, hiljempaakin saa mennä.

      • Anonyymi

        Jos oma turvallisuus merkitsee, on syytä ajaa hiljempää vauhtia. Jos omat oikeudet ovat tärkeimmät riskeistä välittämättä, antaa mennä vaan.


      • Anonyymi

        Voi jospa moottorivoimin liikkuvat ymmärtäisivät myös liikkua hitaammin kuin rajoitukset antaa niin liikenteen uhrien määrä tippuisi murto-osaan nykyisestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi jospa moottorivoimin liikkuvat ymmärtäisivät myös liikkua hitaammin kuin rajoitukset antaa niin liikenteen uhrien määrä tippuisi murto-osaan nykyisestä.

        Täysin asiaton kommentti. Työkoneen kääntyessä sen nopeus on varmuudella ollut jopa kävelynopeutta alhaisempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täysin asiaton kommentti. Työkoneen kääntyessä sen nopeus on varmuudella ollut jopa kävelynopeutta alhaisempi.

        Höpö höpö! Viimeviikolla Puutarhakadun ja Hämeenpuiston risteyksessä vastaava lakaisukone meinasi jyrätä 3 pyöräilijää. Hämeenpuistoon kääntynyt väistämisvelvollinen työkone tuli reipasta vauhtia eteen. Kuskilla tupakka suussa, kännykkä toisessa ja ratti toisessa kädessä.
        Kyllä nuo lakaisukoneet kulkee kaupungissa ihan autoliikenteen vauhtia.
        Kalevantien turmapaikalla loiva käännös tien yli Hautausmaankadulle - lakaisukoneella todennäköisesti ollut reipas vauhti kun on pyörätien jatkeelle ajanut.


      • Anonyymi

        Hyvät vauhdit myös koneen kuljettajakin on kaupungista päin tullessa Kalevantiellä saanut ja loivaan mutkaan Hautaasmaankadulle ei juuri tarvitse jarruttaa...
        Ei koneilla tarvitse ajaa talla pohjassa. Ei ainakaan kun väistämisvelvollisena ylittää pyörätietä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö! Viimeviikolla Puutarhakadun ja Hämeenpuiston risteyksessä vastaava lakaisukone meinasi jyrätä 3 pyöräilijää. Hämeenpuistoon kääntynyt väistämisvelvollinen työkone tuli reipasta vauhtia eteen. Kuskilla tupakka suussa, kännykkä toisessa ja ratti toisessa kädessä.
        Kyllä nuo lakaisukoneet kulkee kaupungissa ihan autoliikenteen vauhtia.
        Kalevantien turmapaikalla loiva käännös tien yli Hautausmaankadulle - lakaisukoneella todennäköisesti ollut reipas vauhti kun on pyörätien jatkeelle ajanut.

        Selitäpä hieman tarkemmin, miten Hämeenpuiston tapaus sattui? Jos kone kääntyi eteen, ajoiko kolmen ryhmä pyörineen jalkakäytävällä? Vai yrittikö ohittaa kääntyvän koneen oikealta risteyksessä? Tällainen tapaus sattui muistaakseni samassa paikassa muutama vuosi sitten. Silloin pyöräilijä lähti ohittamaan oikealta oikealle kääntyvää kuorma-autoa, vaikka ajoneuvo oli ryhmittynyt oikein ja suuntamerkki oli päällä. Seuraukset olivat kuolettavat. Vain pyöräilijä voi toimia näin idioottimaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selitäpä hieman tarkemmin, miten Hämeenpuiston tapaus sattui? Jos kone kääntyi eteen, ajoiko kolmen ryhmä pyörineen jalkakäytävällä? Vai yrittikö ohittaa kääntyvän koneen oikealta risteyksessä? Tällainen tapaus sattui muistaakseni samassa paikassa muutama vuosi sitten. Silloin pyöräilijä lähti ohittamaan oikealta oikealle kääntyvää kuorma-autoa, vaikka ajoneuvo oli ryhmittynyt oikein ja suuntamerkki oli päällä. Seuraukset olivat kuolettavat. Vain pyöräilijä voi toimia näin idioottimaisesti.

        Niin Puutarhakadulla kuin Hämeenpuistossa on pyörätie... tuskin on tarvetta pyöräillä jalkakäytävillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin Puutarhakadulla kuin Hämeenpuistossa on pyörätie... tuskin on tarvetta pyöräillä jalkakäytävillä.

        Voisit tarkentaa mistä suunnista eri osapuolet tulivat ja mitä oikeasti tapahtui.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö! Viimeviikolla Puutarhakadun ja Hämeenpuiston risteyksessä vastaava lakaisukone meinasi jyrätä 3 pyöräilijää. Hämeenpuistoon kääntynyt väistämisvelvollinen työkone tuli reipasta vauhtia eteen. Kuskilla tupakka suussa, kännykkä toisessa ja ratti toisessa kädessä.
        Kyllä nuo lakaisukoneet kulkee kaupungissa ihan autoliikenteen vauhtia.
        Kalevantien turmapaikalla loiva käännös tien yli Hautausmaankadulle - lakaisukoneella todennäköisesti ollut reipas vauhti kun on pyörätien jatkeelle ajanut.

        Hui hitto.... Oliko siltä irronnut ratti koneesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täysin asiaton kommentti. Työkoneen kääntyessä sen nopeus on varmuudella ollut jopa kävelynopeutta alhaisempi.

        Risteys ei ollut 90 astetta vaan paljon loivempi, ei kyllä 45, mutta kääntyminen kyllä onnistuu lakaisukoneen huippunopeudella.


    • Anonyymi

      Homma mikä vaan, niin aina talkkarin vika.

    • Anonyymi

      Pyöräilijällä niinkin pyöräilyä suosivassa ja liikunnallisessa ympäristössä kuin tammerfors on sama vauhti.

    • Anonyymi

      Idästä ei ole koskaan tullut mitään hyvää, paitsi Ladoja, eikä nekään mitään kovin hyviä olleet.

    • Anonyymi

      Kannattaa aina varoa, vaikka oikeassa olisikin. Säästyy henki hyvässä lykyssä.

    • Anonyymi

      Uros is dead, walk inn dead. Only cycklopez.

    • Anonyymi

      Polkupyörille nopeusrajoitus 20 km/h.

      • Anonyymi

        Huolto firmoille malttia koneilla liikkumiseen, meidän kerrostaloasukkaat maininneet useasti huoltofirmalle juuri tästä , talvella varsinkin lumiauroilla mennään piha-alueella liian kovaavauhtia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huolto firmoille malttia koneilla liikkumiseen, meidän kerrostaloasukkaat maininneet useasti huoltofirmalle juuri tästä , talvella varsinkin lumiauroilla mennään piha-alueella liian kovaavauhtia.

        Tämä oli kai kevennykseksi tarkoitettu? Valitettavasti erittäin huono sellainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä oli kai kevennykseksi tarkoitettu? Valitettavasti erittäin huono sellainen.

        Huoltofirmat ajavat ainakin Opiskelijankadulla 40 km/h pihojen välissä ja lasten hiekkalaatikoiden vierestä ja kuskilla yleensä kännykkä kädessä!


    • Anonyymi

      Ikävä ja kamala tapaus, hirvee,

      moni kuintenkin ajaa eteen kuin mieletön,
      koska on aina "oikeassa"
      aivan ilman järkeä,
      on outoa kun ei enempää satu näitä uhkarohkeitten eteen ja alle ajamisia,
      minä, minä ja minun oikeuteni ,
      idoottiasenteella ajavien onnettomuuksia,
      sama koskee suojateitä ,
      ja yleensä kadun ylittämistä täysin muusta välittämättä kuin minä minä ja minä asenteella.
      Joskus jopa voi myös autoilija olla hidas vanhus,
      ajatuksissaan, väsynyt, tai juuri omainen kuollut,
      kuulokkeet päässä kuten nuorilla yleensä auton ratissa, jne.
      eikä aina ole hoksottimet parhaimillaan ja sitten minä ja minun oikeuteni huutaa pilvenreunalta että olin muuten oikeassa

      • Anonyymi

        Juuri näin. Ei mitään lisättävää.


    • Anonyymi

      Pyöräilijän tappoi hänen suuri nopeutensa ja polkupyörän suojattomuus.

      • Anonyymi

        Suuri nopeus ei tapa vaan äkkipysähdys. Jos suuri nopeus tappaisi, kaikki lentomatkustajat kuolisivat aina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suuri nopeus ei tapa vaan äkkipysähdys. Jos suuri nopeus tappaisi, kaikki lentomatkustajat kuolisivat aina.

        Tarkennus pölvästeille. Suuri nopeus aiheutti suurienergiaisen iskun törmäystilamteessa, joka ENERGIA tuhosi elimistöä. Ei pienienergiainen äkkipysähtyminen vahingoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkennus pölvästeille. Suuri nopeus aiheutti suurienergiaisen iskun törmäystilamteessa, joka ENERGIA tuhosi elimistöä. Ei pienienergiainen äkkipysähtyminen vahingoita.

        Paitsi, jos jäi kääntyvän työkoneen alle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi, jos jäi kääntyvän työkoneen alle.

        Pyöräilijä on senverran korkealla, että ei sinne lakaisukoneen harjan alle mitenkään pääse, vaikea on kuvitellakaan miten se onnistuisi.


    • Anonyymi

      Oma nopeus tappoi.

      • Anonyymi

        Lakaisukoneen kuski ei väistänyt vaikka piti.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kuolemantuottamus ei ole tappo.


    • Anonyymi

      Pyöräilijöille lisää raskaampia/kestävämpiä suojavarusteita.

      • Anonyymi

        Niitä voi hankkia, vaikkapa amerikkalaiseen jalkapalloon tarkoitettuja suojaimia.


      • Anonyymi

        Samaten ajokortti pois jos ei hallitte ajoneuvoonsa.


    • Anonyymi

      Konekuski kolmatta päivää samoilla silmillä posottanut amfetamiinin voimalla. Täysin normaali homma noissa orjatyöleiri firmoissa.

      • Anonyymi

        Onko pakko? Missä työsuojelu? Ylitöistä on lakinsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko pakko? Missä työsuojelu? Ylitöistä on lakinsa.

        Virkamiehen kenttäkokemus taitaa olla täys nolla?


    • Anonyymi

      Olikohan puikoissa sama hemmo joka -70 luvulla telkassa sanoi että unelmahomma olisi lakasin-lakasinkoneen kuljettaja !

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      80
      3530
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      568
      3314
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      42
      3059
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2112
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      1951
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      316
      1898
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1875
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      144
      1522
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1301
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1292
    Aihe