Valtio haluaa autoilusta vähintään 9 mrd euroa vuodessa oli polttoaine mikä tahansa. Työsuhdepolkupyörille tuskin laitetaan 1000 euron ajoneuvoveroa.
Sähköautoilu ei vähennä autoilijan lypsämistä
43
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Siinäpä se ydin. Käy kuin aikanaan kun dieseliä alettiin suosia verotuksen kautta ja kun niitä oli hankittu paljon, käännettiin kelkka ja dieselistä tehtiin itse pirun keksintö ja verotusta lisää oikein huolella.
- Anonyymi
Sähköautoille tulee lisää veroa vasta kun niitä on enemmän kuin polttomoottorisia.
Eli lisäverot kohdistuvat vielä ainakin kymmenen vuotta polttomoottorisiin koska liikenteen ilmastotavoite ei muuten toteudu.- Anonyymi
"Eli lisäverot kohdistuvat vielä ainakin kymmenen vuotta polttomoottorisiin"
Matemaattinen mahdottomuus että sähköautoja olisi 10 vuoden päästä niin paljon että niitä voisi alkaa verottamaan. Autokannasta uusiutuu vain 5% vuodessa joten menee ainakin 20 vuotta että sähköautoja on niin paljon että ne alkavat kantamaan verovastuuta.
Siihen saakka mennään nykyisellä linjalla eli bensalle laitetaan lisää veroja kun valtio tarvitsee rahaa. Tänä vuonna bensaan laitettiin 6 centtiä lisää veroa ja tämä linja tulee jatkumaan seuraavat 15-20 vuotta. Lisätulot otetaan siellä missä on paljon maksajia eli polttiksista. Puhdasta maalaisjärkeä. - Anonyymi
Ei tule ilmastotavoite toteutumaan muutenkaan. Nyt ostettavat polttomoottoriautot ovat suurelta osin käytössä 20 vuoden päästäkin.
Sähköautot pysyvät kalliina leluina sen samat 20 vuotta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tule ilmastotavoite toteutumaan muutenkaan. Nyt ostettavat polttomoottoriautot ovat suurelta osin käytössä 20 vuoden päästäkin.
Sähköautot pysyvät kalliina leluina sen samat 20 vuotta.Seat Mii 15.000€
ID.3 30.000€
ID.4 40.000€
Luokassaan kilpailukykyinen hinta ja kun 100km maksaa vain kaksi euroa niin kyllä tuo on taviksillekin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Seat Mii 15.000€
ID.3 30.000€
ID.4 40.000€
Luokassaan kilpailukykyinen hinta ja kun 100km maksaa vain kaksi euroa niin kyllä tuo on taviksillekin.Persaukisille kaikki on kallista.
https://www.is.fi/viihde/art-2000006664353.html Anonyymi kirjoitti:
Persaukisille kaikki on kallista.
https://www.is.fi/viihde/art-2000006664353.htmlNettiauton mukaan ID 3 maksaa 50 000 €
Anonyymi kirjoitti:
Seat Mii 15.000€
ID.3 30.000€
ID.4 40.000€
Luokassaan kilpailukykyinen hinta ja kun 100km maksaa vain kaksi euroa niin kyllä tuo on taviksillekin.ID 4 hinnat alkaen vw- sivujen mukaan 48 790 €, paremmin varusteltuna 58 867 €
ja ID3 hinnat Nettiautossa 50 000 €.
Seat Mii hinnat alkaen 17 389 € 2000€ hankintatuen jälkeen.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
ID 4 hinnat alkaen vw- sivujen mukaan 48 790 €, paremmin varusteltuna 58 867 €
ja ID3 hinnat Nettiautossa 50 000 €.
Seat Mii hinnat alkaen 17 389 € 2000€ hankintatuen jälkeen.Nettiauto on vain yksi pieni ikkuna autojen hintoihin. Jos on oikeasti ostamassa autoa ja kävelee autokauppaan ja pyytää tarjouksen uudesta autosta niin todellisuus aukeaa koko laajuudessaan.
Toki totta on se että näitä hinnatalkaen malleja ei ole aina saatavilla vaan niitä joutuu hieman odottamaan. Totuus on kuitenkin se että sähköautoja saa näillä hinnoilla:
Seat Mii 15.000€
ID.3 30.000€
ID.4 40.000€
Kun elää muuallakin kuin netissä. Anonyymi kirjoitti:
Nettiauto on vain yksi pieni ikkuna autojen hintoihin. Jos on oikeasti ostamassa autoa ja kävelee autokauppaan ja pyytää tarjouksen uudesta autosta niin todellisuus aukeaa koko laajuudessaan.
Toki totta on se että näitä hinnatalkaen malleja ei ole aina saatavilla vaan niitä joutuu hieman odottamaan. Totuus on kuitenkin se että sähköautoja saa näillä hinnoilla:
Seat Mii 15.000€
ID.3 30.000€
ID.4 40.000€
Kun elää muuallakin kuin netissä.Oletin, että kyse oli Suomen hinnoista, kun elän Suomessa.
Kaikki me Suomessa asuvat tiedetään, että Suomessa autojen hinnat ovat paljon korkeammat, kuin muissa sivistysvaltiopissa, Ihmetyttää kun aina jonkun täytyy ilmoittaa, että autoja saa muualta maailmalta halvemmalla.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nettiauto on vain yksi pieni ikkuna autojen hintoihin. Jos on oikeasti ostamassa autoa ja kävelee autokauppaan ja pyytää tarjouksen uudesta autosta niin todellisuus aukeaa koko laajuudessaan.
Toki totta on se että näitä hinnatalkaen malleja ei ole aina saatavilla vaan niitä joutuu hieman odottamaan. Totuus on kuitenkin se että sähköautoja saa näillä hinnoilla:
Seat Mii 15.000€
ID.3 30.000€
ID.4 40.000€
Kun elää muuallakin kuin netissä.Sinä näköjään elät selvästi muuallakin, kuin netissä......🤣
- Anonyymi
Ilmastotavoite ei toteudu sähköautoillakaan koska valmistuksen päästöt, varsinkin akkujen, jotka halutaan tarkoitushakuisesti unohtaa, ylittävät polttomoottoriauton vastaavat. Samoin rahtaaminen merten takaa syö sen saman raskaan polttoöljyn, olipa lastina sähkis tai polttis. Itse asiassa enemmän kun sähkis tuppaa olemaan painava. Ilmastohihhulit tuijottavat vain käytönaikaisiin päästöihin.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Nettiauton mukaan ID 3 maksaa 50 000 €
Tuon verran ranska suunnittele co lisäveroa yli 225g tupruttaviin autoihin.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Oletin, että kyse oli Suomen hinnoista, kun elän Suomessa.
Kaikki me Suomessa asuvat tiedetään, että Suomessa autojen hinnat ovat paljon korkeammat, kuin muissa sivistysvaltiopissa, Ihmetyttää kun aina jonkun täytyy ilmoittaa, että autoja saa muualta maailmalta halvemmalla.Nuo ovat Suomen hintoja kun laskee mukaan hankintatuen.
Anonyymi kirjoitti:
Nuo ovat Suomen hintoja kun laskee mukaan hankintatuen.
Pistä linkkiä noihin halpishintoihin, olen ottanut nuo hinnat VW ja Seatin sivuilta ja nettiautosta.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Pistä linkkiä noihin halpishintoihin, olen ottanut nuo hinnat VW ja Seatin sivuilta ja nettiautosta.
https://www.volkswagen.fi/fi/tarjoukset-ja-tuotteet/hinnastot-ja-esitteet.html?&gclid=CjwKCAjw_Y_8BRBiEiwA5MCBJleteR3d6qlFzupdJyqT7p7ORYQnnXUGUzwixUgdY0lPvw9vMQe-4hoCj3IQAvD_BwE
Tuolta voit katsoa. Noita hinnat alkaen malleja voi tilata vasta ensi vuoden puolella, mutta ne löytyvät kyllä jo hinnastosta.
Miin hinnat löytyy Seatin sivuilta. Tuo 15.000 hinta oli erikoistarjous erästä joka myytiin loppuun kahdessa tunnissa. En tiedä onko Suomen maahantuoja saanut uutta erää vai myydäänkö edelleen eioota. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Eli lisäverot kohdistuvat vielä ainakin kymmenen vuotta polttomoottorisiin"
Matemaattinen mahdottomuus että sähköautoja olisi 10 vuoden päästä niin paljon että niitä voisi alkaa verottamaan. Autokannasta uusiutuu vain 5% vuodessa joten menee ainakin 20 vuotta että sähköautoja on niin paljon että ne alkavat kantamaan verovastuuta.
Siihen saakka mennään nykyisellä linjalla eli bensalle laitetaan lisää veroja kun valtio tarvitsee rahaa. Tänä vuonna bensaan laitettiin 6 centtiä lisää veroa ja tämä linja tulee jatkumaan seuraavat 15-20 vuotta. Lisätulot otetaan siellä missä on paljon maksajia eli polttiksista. Puhdasta maalaisjärkeä.Samaan aikaan polttoaineiden hinnat laskevat vähentyneen kulutuksen myötä. Nuo kesäiset 6 sentin verokorotukset bensaan ja dieseliin eivät nostaneet hintoja pumpulla oikeastaan laisinkaan. Hinnat ovat edelleen halvempia kuin alkuvuonna.
Varsinkaan dieselin hintaa ei voida määräämättömästi nostaa, koska koko Suomen talous käytännössä pyörii dieselillä. Hinnankorotukset nostavat siten käytännössä lähes kaikkien tavaroiden ja palvelujen hintaa, jopa sähkönkin.
Varmasti autoilu kallistuu, siitä ei ole epäselvyyttä. Se koskee kaikkea yksityisautoilua.
Jos polttoaineen hinta nousee kohtuuttomaksi, niin ihmiset siirtyvät tietysti sähköön tai muuhun korvaavaan nopeammin ja sitä nopeammin mitä kohtuuttomammaksi polttoaineen hinta nousee. Miksi näin ei muka tapahtuisi? Hyvin harvalle, jos kenellekään, kyse on periaatteesta ettei hyväksy sähköautoa. Ei vaan ihmiset toimivat kyllä melkoisen rationaalisesti kustannus, helppous, käytännön sujuvuus ja mahdollisuus -jutuissa. Autoissa vaikuttaa tietysti myös autojen hinnat.
Nopea siirtyminen sähköön taas tarkoittaa, että polttoaineesta saatavat verotulot romahtavat eikä ole vaikea arvata mistä korvaavat verot otetaan.
Puhdasta kaupunkilaisjärkeä. Anonyymi kirjoitti:
https://www.volkswagen.fi/fi/tarjoukset-ja-tuotteet/hinnastot-ja-esitteet.html?&gclid=CjwKCAjw_Y_8BRBiEiwA5MCBJleteR3d6qlFzupdJyqT7p7ORYQnnXUGUzwixUgdY0lPvw9vMQe-4hoCj3IQAvD_BwE
Tuolta voit katsoa. Noita hinnat alkaen malleja voi tilata vasta ensi vuoden puolella, mutta ne löytyvät kyllä jo hinnastosta.
Miin hinnat löytyy Seatin sivuilta. Tuo 15.000 hinta oli erikoistarjous erästä joka myytiin loppuun kahdessa tunnissa. En tiedä onko Suomen maahantuoja saanut uutta erää vai myydäänkö edelleen eioota.Ihan samat hinnat kuin itsekin kommentoin. Esim I4 49 000€ - 59 000€.
- Anonyymi
Ei kyse ole siitä mitä valtio haluaa koska valtio olemme me.
Kyse on siitä mitä puolueet haluaa ja ne kaikki haluaa jakaa oman makunsa mukaan meidän rahoja. Niiden mielestä sinä ja minä emme ole kyvykkäitä päättämään mihin haluamme rahamme käyttää.
Verotuksessa on tärkeä ymmrtää että tyhjästä ei voi nyhjästä. Siksi autojen verotus on hvyä veto. Autolla liikkuvilla on rahaa. He käyvät töissä. Heiltä voi siis nyhtää.
Muistetaan nyt kuitenkin että me työssä käyvät maksamme paljon enemmän kunnallisveroa kuin valtion veroa. Poislukien ALVi.- Anonyymi
Jos et maksa kiltisti kaikkia autoilijoille määrättyjä maksuja ja vero, viedään autosta kilvet ja sinulle annetaan iso sakkomaksu päälle. Mitään et voi tehdä. pakko on maksaa. Yhteiskunnan elätit eivät tarvitse välittää mistään mitään. Kaiken voi jättää tekemättä ja maksamatta ja silti rahaa annetaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos et maksa kiltisti kaikkia autoilijoille määrättyjä maksuja ja vero, viedään autosta kilvet ja sinulle annetaan iso sakkomaksu päälle. Mitään et voi tehdä. pakko on maksaa. Yhteiskunnan elätit eivät tarvitse välittää mistään mitään. Kaiken voi jättää tekemättä ja maksamatta ja silti rahaa annetaan.
Autoon voi asentaa konekiväärin ratsioiden varalta.
- Anonyymi
Kaikki anomaan taksiseteleitä tai ajelemaan poliisiauton kyydissä putkaan.
- Anonyymi
Hallitukset vaihtuvat mutta samoja teemoja pyöritellään vuodesta toiseen. Ruuhkamaksut, tienkäyttömaksut, gps-seuranta, polttoaineiden veronkorotukset jne. Mitään muuta päätöstä kuin jokavuotinen veronkorotus ei kyetä tekemään. Kaksi on ja pysyy, väliaikainen auto- ja ajoneuvovero.
- Anonyymi
Ruuhkamaksu olisi hyvä ratkaisu. Sen jälkeen olisi tilaa ajella peltipoliisien välillä 120 nopeuksia.
- Anonyymi
Se on kepulaisten kaverin firma, jonka tuotteit ensin anne yrityi lobata ja nyt matti laitettu viemään lobbaus maaliin.
Tuo on iso bisnen rautana ja softana lisäksi suojatyö orgnisaatio johtajan johtajineen vuosikymmeniksi isolle porukalle trafin valtuuttamana monopolina jossa politikko voi exelin yhtä parametriä vaihtamalla saada budjettiin lisää € valtion kassaan.
Lisäksi suomi on menossa ddr mäiseen yhteiskjntaan jossa kaikkea valvotaan usein tvoin ja naapurissakin voi olla politruukki vasemmisto radikaali (sdp) vakooja joka vaani sinua ja käyttäytymistäsi.
- Anonyymi
Sähköautot eivät vähennä valtion rahantarvetta mitenkään. Valtio on jo vastannut sähköautojen tuloon markkinoille ja korotti bensaveroa. Tätä samaa on luvassa lisää jatkossa.
- Anonyymi
Norjassa jo huomattu että täytyy alkaa verottaan sähköautoja kun siellä sen verran niitä.Vuoden alusta tuli painon mukaan tiemaksu sähköautoillekkin.Samoin lauttamaksujen vapaus poistuu ensivuoden alusta sekämilmaiset parkkipaikat ja bussikaistalla ajot. Sähkö siellä todella kallista lisäksi verrattuna meihin ja kyllä se sähkön hinta siirtomaksuineen nostaa käyttökustannuksia reippaasti tulevaisuudessa ja koska tiet rapaantuu pahemmin ei kestä jousitus sähköautoilla kun ei kestä muillakaan kuin maastoautoilla.Suomessa on sorateitä taas 70% enemmän 2030 kun asfaltit poistetaan kuten nyt tehdään pikku teille.
- Anonyymi
"Norjassa jo huomattu että täytyy alkaa verottaan sähköautoja kun siellä sen verran "
Suomessa tuo verottaminen on vähintään 20 vuoden päässä. Ei täällä makseta Norjan veroja. Minä en ainakaan maksa. Maksatko sinä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Norjassa jo huomattu että täytyy alkaa verottaan sähköautoja kun siellä sen verran "
Suomessa tuo verottaminen on vähintään 20 vuoden päässä. Ei täällä makseta Norjan veroja. Minä en ainakaan maksa. Maksatko sinä?Et vielä nyt, mutta 20 vuoden päästä kuitenkin. 😁
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et vielä nyt, mutta 20 vuoden päästä kuitenkin. 😁
En ala järjestämään tämän päivän elämääni sen perusteella että ehkä joskus 20 vuoden päästä jotain verotettaisiin. Tämän päivän ratkaisut tehdään sen perusteella mitä verotetaan nyt ja tästä viisi vuotta eteenpäin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Norjassa jo huomattu että täytyy alkaa verottaan sähköautoja kun siellä sen verran "
Suomessa tuo verottaminen on vähintään 20 vuoden päässä. Ei täällä makseta Norjan veroja. Minä en ainakaan maksa. Maksatko sinä?Ei oo , kamux ja juppi yms. Alkaa uittaa läytettyjä sähkäreitä EU alueelta Suomi pojalle, kunhan raatoja alkaan olee siellä markkinoilla vs nyt rahtaavat raato riisseleitä meidän iloksi.
Saksalaiselle ne on paalaus tavaraa meille hienoja premiumeita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Norjassa jo huomattu että täytyy alkaa verottaan sähköautoja kun siellä sen verran "
Suomessa tuo verottaminen on vähintään 20 vuoden päässä. Ei täällä makseta Norjan veroja. Minä en ainakaan maksa. Maksatko sinä?Maksan kun saan työkyvyttömyyseläkkeen norjasta ja asun suomessa"tilapaisesti"oikeastaan asunut jo 10 vuotta kun halpaa.Verot maksan kaikki norjaan mutta terveydenhuolto toimii kuten sinullakin ilmaiseksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ala järjestämään tämän päivän elämääni sen perusteella että ehkä joskus 20 vuoden päästä jotain verotettaisiin. Tämän päivän ratkaisut tehdään sen perusteella mitä verotetaan nyt ja tästä viisi vuotta eteenpäin.
Sama juttu minulla, minäkin elän nykypäivää ja ihan lähitulevaisuuteen ulottuvat suunnitelmani korkeintaan.
Verot, saati prosentit, eivät minulle ole se pointti liikkumisessani, vaan se hinta minkä maksan rahana oikeasti. Miten se jakautuu veroihin, jonkun liikevoittoon, jne on minulle jokseenkin yhdentekevää. Ja tietysti liikkumisen helppous kaikkineen. En ole kovin halukas näkemään suuresti vaivaa vain jonkin ideologian tms saati jonkin tekniikan vuoksi.
Sähköautoon , tai johonkin muuhun voimanlähteeseen, siirryn heti, kun katson sen olevan minulle siirtymisen arvoinen juttu huomioiden oman liikkumistarpeeni. Nuo edellä huomioiden. Vielä se aika ei ole tullut eikä edes lähivuosien näköpiirissäkään. Jollekin muille tuo aika on jo tullut. Olkoot hekin yhtä tyytyväisiä valintaansa kuin minäkin. Minulla ei ole tarvetta puolustella, saati yrittää käännyttää, ketään oman ratkaisuni taakse. Miksi ihmeessä olisi?
Ei tässä tämän kummemmasta jutusta ole kyse.
- Anonyymi
"Nopea siirtyminen sähköön taas tarkoittaa, että polttoaineesta saatavat verotulot romahtavat eikä ole vaikea arvata mistä korvaavat verot otetaan.
Puhdasta kaupunkilaisjärkeä."
Vielä enemmän puhdasta maalaisjärkeä on se että Suomessa uusien autojen myynti on vain noin 120.00kpl joka edustaa 5% autokannasta. Tuo osuus ei tule ainakaan kasvamaan, ehkä jopa päinvastoin kun korona kurittaa taloutta.
On puhdasta matematiikkaa että sähköautojen osuus tulee olemaan seuraavat 20 vuotta niin pieni että tarvittavat lisäeurot kupataan polttiksista.
Kerropa mikä skenario uusisi Suomen autokannan sellaiseen tahtiin että Suomen autokannasta olisi sähköautoja yli 30% vuonna 2035?- Anonyymi
Helpotan laskutehtävääsi sen verran että seuraavan 15 vuoden aikana Suomessa ostetaan noin 1.800.000 autoa. Se tarkoittaa sitä että tällä ajanjaksolla melkein puolet kaikista ostetuista autoista pitäisi olla sähköautoja jotta 30% sähköautokanta saavutettaisiin.
Millaiset mahdollisuudet tällä on tapahtua? - Anonyymi
Millä perusteella odotat uusiutumisnopeuden pysyvän samana? Sähköautoihin siirtyminen tekee polttomoottori-infrasta ennen pitkää kallista tuotantoerien pienetessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millä perusteella odotat uusiutumisnopeuden pysyvän samana? Sähköautoihin siirtyminen tekee polttomoottori-infrasta ennen pitkää kallista tuotantoerien pienetessä.
Ei suomalaisilla ole niin paljoa rahaa että autokanta alkaisi uusiutumaan merkittävästi enempää kuin sen 120.000 autoa vuodessa. Nyt kun on koronat ja kaikki muut päällä niin on todennäköisempää että uusia autoja ostetaan entistä vähemmän.
Vaikka bensalla ajamisesta tulee kuinka kallista niin aina se on halvempaa kuin vanhan rotiskon vaihtaminen aivan uuteen. Ja toiseen vanhaan bensarotiskoon vaihtaminen ei taas paljoa auta kustannusmielessä.
Tosin se seikka että autojen omistaminen vähentyy suuresti ja kuluttajat siirtyvät kuukausipohjaisiin maksuihin auton käytöstä voi nopeuttaa tätä kehitystä suurestikin. Ainakin oma suunnitelma on ajaa vanha 2008 Golf paaliin saakka ja ottaa sitten alle operaattorin käyttömaksuinen auto niinä päivinä kun autolle on tarvetta. Om autontarve kun ei ole jokapäiväistä niin turha maksaa siitä joka päivä. - Anonyymi
Ihan kaupunkilaisjäkeä siihen vain tarvitaan hiukkasen.
Jos kustannuksia nostetaan tarpeeksi, niin ihmiset hakevat halvempaa vaihtoehtoa. Jos se on sähkö, niin sitten siirtyminen tapahtuu siihen ja sitä nopeammin mitä suuremmista kustannuksista on kyse. Johan jo 5% lähes kymmenestä miljardista on melkoinen veronmenetys sekin.
En kuitenkaan usko, että sähköllä ajamisella voisi välttää autoilun verotuksen, jo ajatuskin on melkoisen naiivi. Johan sekin, että sähköautojen osuus on edelleenkin noin pieni osaltaan osoittaa, ettei kynnys vielä kustannusten, mm verotuksen, osalta ole vaikuttanut tarpeeksi. Lopultakin polttoainekustannus ei ole se, joka vaikuttaa ratkaisevasti auton valintaan. Taitaapa autoilun helppous ja sujuvuuskin olla ratkaisevampi.
Poliittisia päätöksiä on mahdoton ennustaa käytännössä muuta kuin lähivuosiin, mutta jo nyt mietitään autoilun kokonaisverotuksen uudistamista ja kyllä siinä painopiste on siirtymässä muuhunkin kuin polttoaineeseen. Jo nyt löytyy eduskunnasta puolueita, ihan merkittäviäkin kannatukseltaan, joilla on selkeästi vaikeuksia hyväksyä yksityisautoilun jatkuvaa vaikeuttamista ja kustannusten nostamista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan kaupunkilaisjäkeä siihen vain tarvitaan hiukkasen.
Jos kustannuksia nostetaan tarpeeksi, niin ihmiset hakevat halvempaa vaihtoehtoa. Jos se on sähkö, niin sitten siirtyminen tapahtuu siihen ja sitä nopeammin mitä suuremmista kustannuksista on kyse. Johan jo 5% lähes kymmenestä miljardista on melkoinen veronmenetys sekin.
En kuitenkaan usko, että sähköllä ajamisella voisi välttää autoilun verotuksen, jo ajatuskin on melkoisen naiivi. Johan sekin, että sähköautojen osuus on edelleenkin noin pieni osaltaan osoittaa, ettei kynnys vielä kustannusten, mm verotuksen, osalta ole vaikuttanut tarpeeksi. Lopultakin polttoainekustannus ei ole se, joka vaikuttaa ratkaisevasti auton valintaan. Taitaapa autoilun helppous ja sujuvuuskin olla ratkaisevampi.
Poliittisia päätöksiä on mahdoton ennustaa käytännössä muuta kuin lähivuosiin, mutta jo nyt mietitään autoilun kokonaisverotuksen uudistamista ja kyllä siinä painopiste on siirtymässä muuhunkin kuin polttoaineeseen. Jo nyt löytyy eduskunnasta puolueita, ihan merkittäviäkin kannatukseltaan, joilla on selkeästi vaikeuksia hyväksyä yksityisautoilun jatkuvaa vaikeuttamista ja kustannusten nostamista.Niinhän se menee, että varakkaampi väki voi helpostikin siirtyä autoilussa kustannusten perusteella halvempiin vaihtoehtoihin. Ja näin tietysti tekevätkin heti kun ero kustannuksissa on vähänkin merkittävä.
Mielenkiintoinen tilanne sitten onkin, kun varakkaampi väki on siirtynyt vähemmän verotettuun vaihtoehtoon ja näin laskevat liikkumisensa kustannuksia. Vähemmän varakas väki joutuu jäämään siihen kalliimpaan ja yhä nousevaan kustannuskierteessä olevaan vaihtoehtoon, kun varaa ei ole valita.
Olisiko tosiaan niin, että tuo vähemmän varakas kansanosa joutuisi maksamaan autoliikenteen noin 10 miljardin verot jatkuvasti nousevine veroasteineen? Uskooko joku, ettei jotkut politiikot ja puolueet mitenkään reagoisi tähän? Ei kai nyt sentään. Johan jo nytkin autoliikenteen kustannukset puhuttavat eduskunnassa, vaikka vielä tuosta polarisaatiosta ei edes ole kyse. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinhän se menee, että varakkaampi väki voi helpostikin siirtyä autoilussa kustannusten perusteella halvempiin vaihtoehtoihin. Ja näin tietysti tekevätkin heti kun ero kustannuksissa on vähänkin merkittävä.
Mielenkiintoinen tilanne sitten onkin, kun varakkaampi väki on siirtynyt vähemmän verotettuun vaihtoehtoon ja näin laskevat liikkumisensa kustannuksia. Vähemmän varakas väki joutuu jäämään siihen kalliimpaan ja yhä nousevaan kustannuskierteessä olevaan vaihtoehtoon, kun varaa ei ole valita.
Olisiko tosiaan niin, että tuo vähemmän varakas kansanosa joutuisi maksamaan autoliikenteen noin 10 miljardin verot jatkuvasti nousevine veroasteineen? Uskooko joku, ettei jotkut politiikot ja puolueet mitenkään reagoisi tähän? Ei kai nyt sentään. Johan jo nytkin autoliikenteen kustannukset puhuttavat eduskunnassa, vaikka vielä tuosta polarisaatiosta ei edes ole kyse.Johan politiikot ja puolueet ovat reagoineet ja tulos oli se että polttoaineveroja nostettiin. Ei politiikoilla ole muuta vaihtoehtoa niinkauan kuin sähköautoja on niin vähän ettei niiltä saa kerättyä käytännössä mitään.
Niin kauan kuin Suomen autokannasta sähköautoja on alle, sanotaanko vaikka, 20% niin ei niiltä kannata alkaa valtion kassaa paikkaamaan. Kyllä se paikkaminen tehdään niiden 80% kustannuksella. Ei kai tuon ymmärtämiseen tarvita kuin perusmatematiikan taitoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Johan politiikot ja puolueet ovat reagoineet ja tulos oli se että polttoaineveroja nostettiin. Ei politiikoilla ole muuta vaihtoehtoa niinkauan kuin sähköautoja on niin vähän ettei niiltä saa kerättyä käytännössä mitään.
Niin kauan kuin Suomen autokannasta sähköautoja on alle, sanotaanko vaikka, 20% niin ei niiltä kannata alkaa valtion kassaa paikkaamaan. Kyllä se paikkaminen tehdään niiden 80% kustannuksella. Ei kai tuon ymmärtämiseen tarvita kuin perusmatematiikan taitoja.Jo nyt keskustellaan autoliikenteen verotuloista jatkossa. Ja vahvasti siitä, millä perusteella sitä verotetaan. Polttoaineverotus ei ole ainoa ja sen nostaminen on jo nytkin saanut esiin näkemyksiä sen sosiaalisesta ja alueellisesta jakaitumisesta. Ja ei varmasti tuo unohdu kun jatkoa mietitään. Kyllä käyttöä voidaan verottaa muutenkin kuin polttoaineverotuksella ja niistähän koko ajan keskustellaan. Vaihtoehtoja kyllä on ja on ollut esilläkin ja aika naiivia on uskoa, että sähköautoilu pääsisi jotenkin kuin koira veräjästä.
Tämän ymmärtämiseen ei vain perusmatematiikan taidot riitä alkuukaan. Ei, vaan vaaditaan laajempaa ymmärrystä, joka sekään ei mitään silti mitään avaruustiedettä ole.
Se kuitenkin on selvää, ettei polttoaineverotusta varsinkaan dieselin osalla voi määrättömästi korottaa, koska se näkyy hinnankorotuspaineena lähes asiassa kuin asiassa.
Viimeisin polttoaineveronkorotus oli helppo, koska muuten öljyn hinta on ollut alhainen ja korotuksen jälkeenkin pummpuhinnat ovat edelleen alhaisempia kuin alkuvuoden hinnat. Itse asiassa monikaan ei ole edes tainnut huomata pumppuhintojen edes nousseen, vaikka julkisuudessa siitä kyllä kerrottiin monissa yhteyksissä. Poliittisia paineita siitä kuitenkin syntyi kovastikin, joten veronkorotukset vain polttoaineisiin kohdistaen ovat joka kerta aina vaan vaikeampia toteuttaa. Siinä perusmatematiikan taidot oikein ei riitä mihinkään.
Se on kuitenkin varmaa, ettei yksityisautoilu tule halpenemaan. Ihan käyttövoimasta riippumatta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Johan politiikot ja puolueet ovat reagoineet ja tulos oli se että polttoaineveroja nostettiin. Ei politiikoilla ole muuta vaihtoehtoa niinkauan kuin sähköautoja on niin vähän ettei niiltä saa kerättyä käytännössä mitään.
Niin kauan kuin Suomen autokannasta sähköautoja on alle, sanotaanko vaikka, 20% niin ei niiltä kannata alkaa valtion kassaa paikkaamaan. Kyllä se paikkaminen tehdään niiden 80% kustannuksella. Ei kai tuon ymmärtämiseen tarvita kuin perusmatematiikan taitoja.Jos sähköautoja jossain vaiheessa on vaikka 20%, niin miksei niiltä muka voi periä autoliikenteen veroista 20%:n suuruista osaa, vaan sekin osuus pitäisi muka periä muilta?
Mikä tekee sähköautoista sellaisia, ettei ’niiltä saa kerättyä käytännössä mitään’ autoliikenteen veroista?
- Anonyymi
Pioneerit eivät ehkä maksa auton käytöstä sitä hintaa, mitä maksavat vanhempaan teknologiaan nojaavat. He maksavat kuitenkin tuhansia tai kymmeniä tuhansia korkeampaa hintaa hankkimastaan autosta kuin mitä maksavat ne, joilta käyttöä verotetaan tällä hetkellä enemmän. Nämä alkupään sähköautot ja ladattavat hybridit näyttävät myös menettävän arvoaan nopeammin kuin vanhempi tekonologia, joten tällä hetkellä on vaikea löytää sähköautoa, joka olisi oikeasti edullisempi hankinta kuin bensiini tai diesel käyttöinen auto. Seat Mii on ehkä lähes ainoa poikkeus. Jos on nyt ajellut 12000€ kauppakassilla, saattaa 18000€ Seat Mii olla paljon ajavalle oikeasti edullisempi vaihtoehto jo nyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .17810276Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde523495Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja493233- 642855
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2042207- 1162193
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai252013Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä671628Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t221426Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121376