Kokemuksia katkaisuhoidosta?

Anonyymi

Nyt sitten tuli se raja vastaan, että tämän ukon on pakko ottaa itseään niskasta ja laittaa korkki kiinni. Siitä asti kun minut keväällä lomautettiin olen ollut käytännössä ympärikännissä 24/7. Enää ei kunto kestä. Toisaalta myös olot ovat niin hirveät, että en enää omin avuin kykene lopettamaan juomista. Tarvitsen katkaisuhoitoa.

Miten tuollaiseen katkaisuhoitoon hakeudutaan ja onko niistä oikeasti hyötyä? Saako sinne tulla vieraita käymään ja voiko siellä pitää omaa puhelinta ja läppäriä vai onko meininki kuin putkassa? Ottaisin mielelläni vastaan myös vinkkejä hyvistä klinikoista

44

5484

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyvistä klinikoista siis pk-seudulla. Omia säästöjä on vielä toistaiseksi joten voin harkita myös yksityistä puolta.

    • Anonyymi

      Mulla on katkojen kokemukset niin vanhoja etten ole enää tietoinen toimiiko samalla tavalla kuin aikoinaan.

      Kannattaa kuitenkin hakeutua joko A-klinikalle tai ihan yleislääkärille puhumaan.
      Molempia reittejä onnistuminen on mahdollista.

      Mun tietääkseni katkoilla saa käyttää tietokoneita ja puhelimia, ei se ole mikään vankilatyylinen paikka.
      Vierailutkin varmaan sallitaan, riippuen paikasta, tosin nyt koronakin on esteenä, monissa paikoissa varmaan vierailuja rajoitettu.

      Julkisen puolen katkopaikat voivat olla tiukemmassa eli ei välttämättä pääse kuin jonottamalla, yksityiset luulisin toimivan nopeammin.
      Tosin paikoista en osaa sanoa missä niitä on nykyisin.
      Se kyllä selviää kun apua lähtee etsimään.

      Oot tehnyt ihan hyvän päätöksen kun haluat lopettaa pitkän putken, itsestä se päätös aina lähtee. Tsemppiä!

    • Anonyymi

      Kiitos aloituksesta. Nämä asiat minä haluaisin tietää:

      -mitä saa tai ei saa ottaa mukaan?
      -mitä kannattaa tai ei kannata ottaa mukaan?
      -onko lukollisia kaappeja?
      -kuinka monta WC:tä?
      -nukkumistiloissa onko alkoholistit ja nistit erillään?
      -pääseekö sieltä poissa silloin, kun haluaa?

      • Anonyymi

        Vastailen sen ainoan kokemuksen myötä, kun kerran yli 10 vuotta sitten kävin faijaani katsomassa katkaisussa:

        - Saat ottaa kaiken mitä katsot tarvitsevasi. Alkoholia ei saa tuoda.
        - Samat varusteet kuin jos menisit hotelliin, vaihtovaatteita, hygieniatuotteet, säännölliset lääkitykset ym. Jos tupakoi niin sitten myös tupakkaa tarpeeksi mukaan.
        - En muista oliko huoneen vaatekaapissa lukkoa. Tuossa kyseisessä laitoksessa jokaisella potilaalla oli oma huone omalla vessalla. Nistejä siellä ei hoidettu laisinkaan.
        - Mikään laki ei estä poistumasta silloin kun haluaa mutta todennäköisesti lääkärit vaativat sinua silloin allekirjoittamaan vastuuvapauksen hoidon tehosta, koska jätit lääkärin määräämän hoitojakson kesken.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastailen sen ainoan kokemuksen myötä, kun kerran yli 10 vuotta sitten kävin faijaani katsomassa katkaisussa:

        - Saat ottaa kaiken mitä katsot tarvitsevasi. Alkoholia ei saa tuoda.
        - Samat varusteet kuin jos menisit hotelliin, vaihtovaatteita, hygieniatuotteet, säännölliset lääkitykset ym. Jos tupakoi niin sitten myös tupakkaa tarpeeksi mukaan.
        - En muista oliko huoneen vaatekaapissa lukkoa. Tuossa kyseisessä laitoksessa jokaisella potilaalla oli oma huone omalla vessalla. Nistejä siellä ei hoidettu laisinkaan.
        - Mikään laki ei estä poistumasta silloin kun haluaa mutta todennäköisesti lääkärit vaativat sinua silloin allekirjoittamaan vastuuvapauksen hoidon tehosta, koska jätit lääkärin määräämän hoitojakson kesken.

        Nyt puhut kyllä jostain tosi kalliista katkaisuhoidosta, joka suunnattu varakkaille. Minua kiinostaisi kunnan tarjoama ilmainen hoito, samoilla kysymyksillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt puhut kyllä jostain tosi kalliista katkaisuhoidosta, joka suunnattu varakkaille. Minua kiinostaisi kunnan tarjoama ilmainen hoito, samoilla kysymyksillä.

        Tuo joka oli faijaansa käynyt katsomassa voi olla kertonut myös kunnallisen puolen katkosta.
        Ainoa ero kun oon aikoinaan itse ollut niin huoneet oli kahden hengen huoneita ja oli yhteinen vessa.
        Toi varustejuttukin vaikutti ihan tutulta, ei katkot ole mitään vankiloita, saa sinne viedä omia tavaroita.
        Kunnallisetkin on ihan siistejä, hyviä paikkoja.


    • Anonyymi

      Minnesota-hoito taitaa olla ainoa jossa joutuu kirjallisesti sopimaan sitoutumisesta hoitoon.

      • Anonyymi

        Nyt onkin kyse katkaisuhoidosta, jonka tarkoitus on nimensä mukaisesti auttaa juoppoa katkaisemaan ryyppyputki.
        Se tapahtuu turvallisesti valvonnan alla, vaikeita vieroitusoireita lääkitsemällä.


      • Anonyymi

        Minnesotahoito ei ole katkaisuhoito vaan lahkolaistyyppinen huijaus. Heidän ilmoittama tehokin on väärinpäin ei siiS 80%raittiina, vaan hädituskin toisinpäin. Se on itse lopetettava. Karuahan se on ,mutta itsepetos on pahempi juttu


    • Anonyymi

      Käytin väärää nimeä kun kirjoitin Minnesotasta, Suomessa se tunnetaan nimellä myllyhoito.
      Ja se on sama asia kuin katkaisuhoito, sama tarkoitus hoidolla on.

      • Anonyymi

        Myllyhoito on katkoa pitkäkestoisempi hoitomuoto.
        Tarkoituksena saavuttaa pysyvämpi raittius.
        Myllyhoitoon hakeutuvalle suositellaan vähintään viikon raittiutta ennen hoidon aloittamista.
        Jos ei korkkia kykene laittamaan itse kiinni niin sitten pitää mennä katkaisuhoidon kautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myllyhoito on katkoa pitkäkestoisempi hoitomuoto.
        Tarkoituksena saavuttaa pysyvämpi raittius.
        Myllyhoitoon hakeutuvalle suositellaan vähintään viikon raittiutta ennen hoidon aloittamista.
        Jos ei korkkia kykene laittamaan itse kiinni niin sitten pitää mennä katkaisuhoidon kautta.

        Aidolle alkoholistille kokonainen viikko ilman alkoholia on jopa kohtalokasta. Kun deliriumi iskee kunnolla päälle, moni on kuollut sydänkohtaukseen. Ennen kuolemaansa, Kylmis kertoi vaiheista, miten deliriumi alkaa. Kaikki on toki yksilöllistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aidolle alkoholistille kokonainen viikko ilman alkoholia on jopa kohtalokasta. Kun deliriumi iskee kunnolla päälle, moni on kuollut sydänkohtaukseen. Ennen kuolemaansa, Kylmis kertoi vaiheista, miten deliriumi alkaa. Kaikki on toki yksilöllistä.

        Totta, kaikki on yksilöllistä krapulankin suhteen.
        Ei konkari juoppokaan voi etukäteen tietää mikä on lopputulos pitkän ryyppyputken päätyttyä.
        Delirium, viinakramppi tai jopa kuolema tulee jos on tullakseen.
        Delirium alkaa hiipimällä hissukseen ja lopulta, jos ei ymmärrä hakeutua hoitoon ajoissa tai saa alkoholia tasoitukseen, se vie syvemmälle hallitsemattomien ja todella pelottavien kuulo ja näköharhojen maailmaan.
        Myös viinakrampeista on omakohtaista kokemusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta, kaikki on yksilöllistä krapulankin suhteen.
        Ei konkari juoppokaan voi etukäteen tietää mikä on lopputulos pitkän ryyppyputken päätyttyä.
        Delirium, viinakramppi tai jopa kuolema tulee jos on tullakseen.
        Delirium alkaa hiipimällä hissukseen ja lopulta, jos ei ymmärrä hakeutua hoitoon ajoissa tai saa alkoholia tasoitukseen, se vie syvemmälle hallitsemattomien ja todella pelottavien kuulo ja näköharhojen maailmaan.
        Myös viinakrampeista on omakohtaista kokemusta.

        On tullut noita deliriumeja koettua useampiakin kertoja takavuosina, ei ole ihan hauskoja harhoja, pikemminkin pelottavia, sen vähän mitä voin muistaa.

        Joku kylmis ei ole varmaankaan kovin paljoa voinut deliriumin alkamisen vaiheista kertoa kun siinä vaiheessa ei enää itse ymmärrä oikeastaan lähes mitään omasta tilastaan.
        Lyö loppujen lopuksi päälle aika arvaamatta, yllättäen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tullut noita deliriumeja koettua useampiakin kertoja takavuosina, ei ole ihan hauskoja harhoja, pikemminkin pelottavia, sen vähän mitä voin muistaa.

        Joku kylmis ei ole varmaankaan kovin paljoa voinut deliriumin alkamisen vaiheista kertoa kun siinä vaiheessa ei enää itse ymmärrä oikeastaan lähes mitään omasta tilastaan.
        Lyö loppujen lopuksi päälle aika arvaamatta, yllättäen.

        Kylmis yritti omin avuin päästä eroon alkoholista ja kertoi muun muassa, että seuraavina päivinä rupesi vilisemään silmissä hämähäkkejä ja aina kun tuli harha-ääni, niin keho kramppasi ahdistavasti. Kun lihaskouristukset alkoivat, kuulemma juoksi hakemaan lisää alkoholia. Kouristukset olivat kuulemma viimeinen etappi, mihin uskalsi kokeilla deliriumin etenemistä.

        -Palstan Pitkämuisti


    • Anonyymi

      Sori vaan että kirjoitan: Tänäänkin ap lähti pihastaan liikenteeseen; ei mitään ongelmaa.
      Ajoneuvo ja kuljettaja ajokelpoiset. Satuilu menee hänellä huumorin puolelle.

      @ alue-lebenitz

    • Anonyymi

      Suljetusta osastosta on kokemusta. Se ei todellakaan ole mikään hotelli. Joudut nukkumaan yösi 3-5 muun potilaan kanssa ahtaassa huoneessa ja möly on eläimellistä läpi koko yön. Kaksi vessaa kymmeniä potilaita kohden. Yksi Televisio pienessä huoneessa, jossa viidakon lakien mukaan päätetään, että mitä kanavaa katsotaan. Ainoa viihdyke mulle oli, kun kahden alfan tappelu katsottavasta kanavasta eskaloitui väkivaltaan ja molemmat joutuivat lepositeisiin.

      Tietääkseni nämä kaikki ilmaiset "palvelut" ovat standardin mukaisia: samanlaiset tilat, ruoat, jne. En usko, että ilmainen katkaisu poikkeaa pätkääkään ilmaisesta mielisairaalan osastosta, josta onnistuin karkaamaan.

      -Keijo K

    • Anonyymi

      Katkossa ja mielisairaalan suljetussa on aikalailla eroa.
      Katkolla ei ensinnäkään tungeta täyteen lääkkeitä.
      Katkolla ei henkilökunta " käskytä " sillä tavalla kuin suljetulla.

      Keskustelut ovat aika paljolti eri tyylisiä, toki katkolla puhutaan myös psyykestä koska liittyyhän se juomiseen.

      Katkon jälkeen ei jää " leimaa " otsaan, toisin kuin mielisairaalan.

      • Anonyymi

        Ei jää mitään leimaa. Jokainen on joskus elämänsä aikana avun tarpeessa, kaikki eivät vaan älyä pyytää apua.


      • Anonyymi

        " Katkossa ja mielisairaalan suljetussa on aikalailla eroa.
        Katkolla ei ensinnäkään tungeta täyteen lääkkeitä.
        Katkolla ei henkilökunta " käskytä " sillä tavalla kuin suljetulla. "

        -nyt puhut kyllä katsomiesi elokuvien perusteella. Vaikka KERJÄSIN rauhoittavaa lääkettä suljetulla, en sitä saanut. Antoivat pelkät korvatulpat. Lisäksi henkilökunta oli täysin helisemässä meidän potilaiden kanssa, monilla valui hiki jo pelkästä ahdistuksesta, kun joku potilas haukkui heidät alimpaan Helvettiin ilman mitään syytä. TÄYSIN toisenlaista, kuin elokuva Yksi Lensi Yli Käenpesän.

        -Kk


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Katkossa ja mielisairaalan suljetussa on aikalailla eroa.
        Katkolla ei ensinnäkään tungeta täyteen lääkkeitä.
        Katkolla ei henkilökunta " käskytä " sillä tavalla kuin suljetulla. "

        -nyt puhut kyllä katsomiesi elokuvien perusteella. Vaikka KERJÄSIN rauhoittavaa lääkettä suljetulla, en sitä saanut. Antoivat pelkät korvatulpat. Lisäksi henkilökunta oli täysin helisemässä meidän potilaiden kanssa, monilla valui hiki jo pelkästä ahdistuksesta, kun joku potilas haukkui heidät alimpaan Helvettiin ilman mitään syytä. TÄYSIN toisenlaista, kuin elokuva Yksi Lensi Yli Käenpesän.

        -Kk

        Enpä kerro elokuvista vaan elävästä elämästä.
        Olin aikoinaan katkoilla lähes 10 kertaa ja mielisairaaloissa olen pyörinyt aikoinaan viitisentoista vuotta useampaan eri kertaan, että ihan kokemuksesta puhun.

        Se jos et ole rauhoittavaa saanut on nykyään käytäntönä monessa paikassa.
        Kaikenlaiset rauhoittavat ovat kiven alla, reseptejäkään niihin ei enää kovin herkästi kirjoiteta.

        Kyllähän potilaat haukkuvat henkilökuntaa, toiset selän takana ja toiset suoraan päin naamaa.
        Eli varmasti ajoittain hiki valuu puolin ja toisin.

        Kun on ollut monissa eri laitoksissa niin näkee paljon erilaista " hoitoa " ja suhtautumista potilaisiin.
        Yksi tai kaksi kokemusta vaikka samasta osastosta ei anna mitään kuvaa muuta kuin siitä yhdestä paikasta.

        Ja vielä tuosta elokuvasta Yksi lensi yli käenpesän, se on kyllä hyvä mutta ei siitäkään saa täysin oikeaa kuvaa mitä kaikkea noissa laitoksissa tapahtuu.


    • Anonyymi

      Tietysti riippuu siitä mistä apua hakee ja mihin ongelmaan.
      Mielisairaalaan kun joutuu/pääsee niin yleensä siellä kyllä diagnosoidaan ja se on vähän niinkuin leima, aina jossain tiedoissa näkyy.

      Toki on paljon kiinni miten elämäänsä elää ja mitä tekee, ei se leimakaan joka paikassa ole vaikuttamassa.

      • Anonyymi

        En usko tuohon leimaan nykypäivän Maailmassa. Tottahan se oli kymmeniä vuosia sitten, mutta asiat tuppaavat mennä aina ääripäästä toiseen. Vaikka itse olen antanut kaikki luvat kaikille lääkäreille ja viranomaisille pääsyn kaikkiin mahdollisiin tietoihini mitä olemassa on, niin aina törmään siihen, että: "Anteeksi, mutta en pääse tietoihisi. Ei täällä näy mitään sellaista, mitä juuri kerroit, jne. " ja kerroin liioittelematta jo yli 10:nen kerrannen.

        -Kk


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko tuohon leimaan nykypäivän Maailmassa. Tottahan se oli kymmeniä vuosia sitten, mutta asiat tuppaavat mennä aina ääripäästä toiseen. Vaikka itse olen antanut kaikki luvat kaikille lääkäreille ja viranomaisille pääsyn kaikkiin mahdollisiin tietoihini mitä olemassa on, niin aina törmään siihen, että: "Anteeksi, mutta en pääse tietoihisi. Ei täällä näy mitään sellaista, mitä juuri kerroit, jne. " ja kerroin liioittelematta jo yli 10:nen kerrannen.

        -Kk

        Missä päin Suomea lienet asut.
        Meillä päin katsovat tietoja vaikka itse ei kerro yleislääkäreille mitään psyykkisistä asioista.

        Ja kun sattuu fyysistä vaivaakin olemaan niin kyllä tuo " leima " välillä aika rankasti rasittaa kun yrittää apuja saada.

        Tässä kohtaa ei ole asiat menneet ääripäästä toiseen.
        Se ei riitä että systeemit muuttuvat, myös ihmisten ( tässä tapauksessa lääkärit ym. ) täytyy muuttaa asenteitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä päin Suomea lienet asut.
        Meillä päin katsovat tietoja vaikka itse ei kerro yleislääkäreille mitään psyykkisistä asioista.

        Ja kun sattuu fyysistä vaivaakin olemaan niin kyllä tuo " leima " välillä aika rankasti rasittaa kun yrittää apuja saada.

        Tässä kohtaa ei ole asiat menneet ääripäästä toiseen.
        Se ei riitä että systeemit muuttuvat, myös ihmisten ( tässä tapauksessa lääkärit ym. ) täytyy muuttaa asenteitaan.

        En usko sijainnin vaikuttavan tähän asiaan. Tarkoitin ääripäästä toiseen sitä, että katsoppa tämä elokuva, joka kertoo 60-luvun toiminnasta, vaikka tehty vasta vuonna 1975.

        Yksi lensi yli käenpesän
        https://www.imdb.com/title/tt0073486/

        Mulla on kokemusta potilaana 2009 alkaen, eikä todellakaan meininki ainakaan enää ole tuollaista. Silti mielestäni yksi kaikkien aikojen parhaista elokuvista.

        -Kk


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko sijainnin vaikuttavan tähän asiaan. Tarkoitin ääripäästä toiseen sitä, että katsoppa tämä elokuva, joka kertoo 60-luvun toiminnasta, vaikka tehty vasta vuonna 1975.

        Yksi lensi yli käenpesän
        https://www.imdb.com/title/tt0073486/

        Mulla on kokemusta potilaana 2009 alkaen, eikä todellakaan meininki ainakaan enää ole tuollaista. Silti mielestäni yksi kaikkien aikojen parhaista elokuvista.

        -Kk

        Mä oon jo muutaman kerran kommentoinut täällä ja olen kyllä nähnyt tuon kyseisen elokuvan useampaankin kertaan.
        Elokuva on aina pelkkä elokuva, ehkä mukailee totuutta muttei ole sitä kuitenkaan.

        Sulla kokemusta potilaana vuodesta 2009, mulla kokemusta vuodesta 1990.
        Paljon ei ole asiat muuttuneet vuosien varrella, ainoa minkä huomion olen tehnyt niin huomannut ettei enää lääkitä potilaita aivan niin tokkuraan kuin vajaa 30 vuotta sitten.

        Eikä mikään ole loppujen lopuksi sijainnista kiinni vaan ihmisistä joita kohtaa.
        Kaikki suhtautuvat eri asioihin omalla tavallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä oon jo muutaman kerran kommentoinut täällä ja olen kyllä nähnyt tuon kyseisen elokuvan useampaankin kertaan.
        Elokuva on aina pelkkä elokuva, ehkä mukailee totuutta muttei ole sitä kuitenkaan.

        Sulla kokemusta potilaana vuodesta 2009, mulla kokemusta vuodesta 1990.
        Paljon ei ole asiat muuttuneet vuosien varrella, ainoa minkä huomion olen tehnyt niin huomannut ettei enää lääkitä potilaita aivan niin tokkuraan kuin vajaa 30 vuotta sitten.

        Eikä mikään ole loppujen lopuksi sijainnista kiinni vaan ihmisistä joita kohtaa.
        Kaikki suhtautuvat eri asioihin omalla tavallaan.

        Nykyään edes anneta rauhoittavaa, vaikka kerjäisit. 60-luvulla asia oli täysin päinvastoin. Yksi Maailman parhaimmista elokuvista sijoittui juurikin sen takia 60-luvulle, ettei nousisi valtava kohu siitä, miten ihmisiä kohdellaan hullujenhuoneella. Nykyään sähköshokkihoidossa ihminen nukutetaan ennen sitä.


    • Anonyymi

      On hoitotavat muuttuneet paljonkin.
      Esim. kotimaisessa elokuvassa Prinsessa, joka kertoo Kellokoskella vuosia olleesta naisesta, siinä näkee jonkin verran mitä on hoito ollut aikoinaan.

      On annettu insuliinishokkeja, käärehoitoja ym.
      Ja tosiaan sähköhoitoa annettaessa ei edes nukutettu, laitettiin vain joku tuppo suuhun ettei pure kieltään.

      Eikä noistakaan hoidoista ilmeisesti suuremmin apua ollut mutta tulipahan kokeiltua kaikenlaista.

      Nykyään on pääosassa lääkkeet, jotka nekään eivät yksistään auta, lisäksi tarvitaan keskustelua ja ihmisestä välittämistä.
      Monelle varmasti riittäisi kun jotain oikeasti kiinnostaisi kuunnella miten sulla menee.

      Etenkin huonon itsetunnon omaavan ihmisen olisi hyvä saada tukea ymmärtääkseen että hän on ihan yhtä hyvä kuin muutkin ja oppii pärjäämään muiden joukossa.
      Siihen eivät lääkkeet auta, päinvastoin turruttavat vain tunteita entisestään ja edesauttaa huonontamaan jo ennestään huonoa itsetuntoa.

    • Anonyymi

      Olen ollut ainoastaan avokatkaisussa A-klinikalla. Hoito kesti 5 päivää, sen jälenn arvioitiin tarvinko vielä jatkohoitoa. Ensin kävin lääkärillä joka kirjoitti avohoidon, sain ensimmäiset lääkkeet ja kotiin toipumaan. Seuraavina päivinä kävin joka aamu klinikan sairaanhoitajan luona hakemassa päivän lääkkeet.
      Auttoihan tuo pahimman ajan yli ja pystyin pitämään taukoa pitenpäänkin. Mutta ei minusta pysyvästi raitista tullut.

      • Anonyymi

        Jos puhut totta, niin varmasti kaikkia hoitoon haluavia kiinostaisi kokemuksesi tarkemmin ja vastaukset kysymyksiin:

        -mitä saa tai ei saa ottaa mukaan?
        -mitä kannattaa tai ei kannata ottaa mukaan?
        -onko lukollisia kaappeja?
        -kuinka monta WC:tä?
        -nukkumistiloissa onko alkoholistit ja nistit erillään?


    • Anonyymi

      Avokatkokin on ihan hyvä juttu silloin kun ihminen myös itse sitoutuu yrittämään raittiutta.
      Aika monet katkolla olleista ei aina onnistu täysin raitistumaan ekalla yrityksellä.
      Mutta jokainen yrityskin ja edes se lyhyt tauko juomisessa on hyvä asia.

      Vuosia sitten meitä oli myös jonkin verran sellaisia jotka kävivät vain katkolla huilaamassa että jaksaa taas radalla.
      Joka kerta ei ollut todellista halua raitistua.

      Monille tosin täysraitistuminenkin on mahdollista juuri katkon kautta etenkin jos tuntee tarvitsevansa tukea ja apua.

      Eikä kannata pettyä jos ei heti onnistu, jossain vaiheessa vaan yrittämään taas uudestaan. Joku kerta se onnistuu.

      • Anonyymi

        En ole kuullutkaan "avokatkosta". Miten sitä voi sillä kutsua, jos deliriumi (juoppohulluuskohtaus) iskee ja sinut täytyy sitoa sänkyyn kiinni (lepositeet, ei enää pakkopaitaa, kuten vielä 60-70 luvuilla).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole kuullutkaan "avokatkosta". Miten sitä voi sillä kutsua, jos deliriumi (juoppohulluuskohtaus) iskee ja sinut täytyy sitoa sänkyyn kiinni (lepositeet, ei enää pakkopaitaa, kuten vielä 60-70 luvuilla).

        Mietis nyt vähän...
        Jotkut pystyvät lopettamaan ryyppyputken suorittamalla katkaisuhoidon kotioloissa saaden apua ja tukea, yleensä A-klinikalta.
        Mutta siellä käydäänkin sitten ahkerasti juttelemassa paikan päällä.

        Harvemmalla ihmisellä loppujen lopuksi kehittyy tilanne deliriumiksi asti, toki meitäkin on, itsellänikin on ollut useampaan kertaan.
        Siinä olet oikeassa että silloin ei minkäänlainen avohoito riitä, ei avokatko tai muutenkaan kotihoito kun tilanne menee liian pahaksi.

        Delirium tremens, joksi alkoholin aiheuttamaa sekavuutta sanotaan, ei ole leikin asia.
        Ihminen on siinä vaiheessa niin syvällä psykoosin kaltaisessa olotilassa ettei itse enää ymmärrä ympäristöstään eikä itsestään yhtään mitään.
        Aistiharhat jotka lyövät päälle, eivät nekään ole millään tavoin miellyttäviä.
        Väitetään myös että tämä tila on hengenvaarallinen, itse sanoisin että se saattaa joskus olla hengenvaarallinen.
        ( Tietääkseni minäkään en ole siihen vielä kertaakaan kuollut....)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mietis nyt vähän...
        Jotkut pystyvät lopettamaan ryyppyputken suorittamalla katkaisuhoidon kotioloissa saaden apua ja tukea, yleensä A-klinikalta.
        Mutta siellä käydäänkin sitten ahkerasti juttelemassa paikan päällä.

        Harvemmalla ihmisellä loppujen lopuksi kehittyy tilanne deliriumiksi asti, toki meitäkin on, itsellänikin on ollut useampaan kertaan.
        Siinä olet oikeassa että silloin ei minkäänlainen avohoito riitä, ei avokatko tai muutenkaan kotihoito kun tilanne menee liian pahaksi.

        Delirium tremens, joksi alkoholin aiheuttamaa sekavuutta sanotaan, ei ole leikin asia.
        Ihminen on siinä vaiheessa niin syvällä psykoosin kaltaisessa olotilassa ettei itse enää ymmärrä ympäristöstään eikä itsestään yhtään mitään.
        Aistiharhat jotka lyövät päälle, eivät nekään ole millään tavoin miellyttäviä.
        Väitetään myös että tämä tila on hengenvaarallinen, itse sanoisin että se saattaa joskus olla hengenvaarallinen.
        ( Tietääkseni minäkään en ole siihen vielä kertaakaan kuollut....)

        " Tietääkseni minäkään en ole siihen vielä kertaakaan kuollut "

        Kuuluisia viimeisiä sanoja, kuten kun Kylmis vouhotti aikoinaan, ettei ole fyysisesti riippuvainen alkoholista ja piti meitä velliperseinä, kun kitisemme ryyppäämisen aiheuttamista kivuista. Kuoli itse deliriumin aiheuttamiin oireisiin, kun viinakramppi osui sydänlihaksen kohdalle ja aiheutti kammiovärinän.

        Hiton huono tuuri. Olisi kestänyt dokaamista varmasti vielä pari vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Tietääkseni minäkään en ole siihen vielä kertaakaan kuollut "

        Kuuluisia viimeisiä sanoja, kuten kun Kylmis vouhotti aikoinaan, ettei ole fyysisesti riippuvainen alkoholista ja piti meitä velliperseinä, kun kitisemme ryyppäämisen aiheuttamista kivuista. Kuoli itse deliriumin aiheuttamiin oireisiin, kun viinakramppi osui sydänlihaksen kohdalle ja aiheutti kammiovärinän.

        Hiton huono tuuri. Olisi kestänyt dokaamista varmasti vielä pari vuotta.

        Mä sen " tietääkseni...." kirjoitin eikä ne ole ainakaan mun viimeiset sanat.
        Alkoholiin en aio kuolla koska se on taakse jäänyttä elämää.

        Kun deliriumeistani kirjoitin niin tarkoitin aikaa n. 25 vuotta sitten, en tätä hetkeä.
        Tosin kyllä kärsin menneiden aikojen aiheuttamista seurauksista nyt ja lopun elämääni.

        Mainitsemallasi Kylmiksellä oli huono tuuri jos kävi kuten kirjoitit.
        Valitettavan monella alkoholistilla käy lopulta se huono tuuri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Tietääkseni minäkään en ole siihen vielä kertaakaan kuollut "

        Kuuluisia viimeisiä sanoja, kuten kun Kylmis vouhotti aikoinaan, ettei ole fyysisesti riippuvainen alkoholista ja piti meitä velliperseinä, kun kitisemme ryyppäämisen aiheuttamista kivuista. Kuoli itse deliriumin aiheuttamiin oireisiin, kun viinakramppi osui sydänlihaksen kohdalle ja aiheutti kammiovärinän.

        Hiton huono tuuri. Olisi kestänyt dokaamista varmasti vielä pari vuotta.

        Tuo nimim. Kylmiksestä kohkaaminen viittaa vain yhteen mm. kylmistraumaiseen tyyppiin.
        Kylmis asuu Oulussa, tämä "kohkaaja" Etelä-Suomen läänissä. En vaan ymmärrä, miksi Kylmis on sillä niin usein mielen taustalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo nimim. Kylmiksestä kohkaaminen viittaa vain yhteen mm. kylmistraumaiseen tyyppiin.
        Kylmis asuu Oulussa, tämä "kohkaaja" Etelä-Suomen läänissä. En vaan ymmärrä, miksi Kylmis on sillä niin usein mielen taustalla.

        Kyseessä ei ole trauma, vaan pitkään tunnettu Kylmis-pakkomielle. Miten Kylmäkäsi muka edes olisi voinut aiheuttaa traumaa kenellekään? Se on pelkkä pakko-oireinen häiriö.

        -Akat ja Kristian


    • Anonyymi

      Katkolla ollaan pari päivää, ehkä korkeintaan viikko. Juopot käy siellä vähän keräämässä voimia, kun saa ruokaa ja sitä kuuluisaa "mansikkamehua" eli nestemäistä diapamia. Viikon kelluttelun jälkeen juoppo on sen verran voimaantunut, että voi taas mukavasti lähteä jatkamaan juomista! 😁

    • Anonyymi

      Mitä näenkään! Katkaisuhoidoista kieltäydytään leikkaamaan, joten 1hoitsu hilpeän suntion avustuksella ottaa käteensä vanhanmallissen partaveitsen ja leikkaa sontiksen tarpeettoman elimen irti sytyttäen samalla juhlasikarin. Siinä katkaisuhoitoa joka tehoaa.

      Sikoja kiimasta hehkuvin silmin pusikossa vahtaavan sontiksen ongelma on ratkaistu, ja joulukinkkuja saa taas ostaa marketista ilman mieltä askarruttavia ajatuksia. Myös Maikkulan saleista.

      1hoitsu

    • Anonyymi

      Toki kirjoittaa saa. Myös esittää kritiikkiä. Tiettävästi ap:lla ei ole alkoholi-ongelmaa.

    • Anonyymi

      Itse olen ollut kerran katkaisuhoidossa ja se jakso kesti 7 päivää. Tämän jälkeen minulla oli mahdollisuus jäädä ns kuntoutusjaksolle ja olikin sitten sillä jaksolla 2 viikkoa.

      Katkaisupaikkaan sai ottaa mukaan kaiken tarpeellisen ja myös jotain "ylimäräistä", kuten vaikka karkkia. Jos otti mukaan vaikka sitä karkkia, niin sen pussin piti olla avaamaton. Avattu pussi otettiin säilöön toimistoon ja sen sai takaisin jakson loputtua. Eli kaikki syötävät ja juotavat tuli olla täysin avaamattomana mukana. Sama koski myös esimerkiksi tupakkaa. Alkoholia ei tietenkään saanut olla mukana eikä myös energia juomia.

      Eli kannattaa ottaa mukaan ihan perusjuttuja, kuten vaihtovaatteita,läppäri ym. Kaiken muun sain käytännössä osastolta, mutta jos haluaa omat hygieniatuotteensa , niin sitten ne kannattaa ottaa mukaan.

      Viikon aikana ei saanut käydä ulkona tai lähikaupassa ilman, että hoitaja on mukana. Ulos kyllä pääsi jokapäivä ja joskus kaksikin kertaa hoitajan kanssa . Osastolla oli omat huoneet ja siell oli myös ryhmätoimintaa 2 x päivässä.

      Katkaisun ajaksi sai ns katkolääkkeen . Oli B12, opamoxia ja unilääkkettä, mutta niitä ei ollut pakko ottaa jos tuntui siltä, että pärjää ilmankin.

      Tuossa paikassa oli myös nistejä samalla osastolla.

      Jokaisella oli oma pieni huone ja oma wc/suihkutila ja huoneessa oli lukolliset kaapit.

      Tämä paikka oli yksityinen, mutta pääsin sinne kun kunnalla ei ollut järjestää silloin katkaisua ja tuonne yksityiselle sai kelan maksusitoumuksen, eli käytönnössä olin 3-viikkoa täyshoidossa ja en maksanu siitä itse kuin muutaman kympin.

      Minä raitistuin ja olen ollut jo pitkään ilman alkoholia, eikä tee edes mieli.


      Kannattaa kysyä sitä kelan maksusitoumusta yksityiseen hoitopaikkaan. Tuokin oli sellainen paikka, että sinne tuli ihmisiä katkolle todella pitkän matkan päästä.

      • Anonyymi

        Sitähän minäkin, ettei todellakaan julkisen puolen tarjoama hoito, koska kuulosti aivan liian hyvältä ollakseen totta. Siis tottakai yksityisellä on täysin erilaiset resurssit ja kohtelu. Kertomuksesi kuulostaa aidolta, olispa varaa moiseen hoitoon, Kela saattaa yhden ainoan kerran myöntää moisen luksus-katkaisun, mutta ei enää toista kertaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitähän minäkin, ettei todellakaan julkisen puolen tarjoama hoito, koska kuulosti aivan liian hyvältä ollakseen totta. Siis tottakai yksityisellä on täysin erilaiset resurssit ja kohtelu. Kertomuksesi kuulostaa aidolta, olispa varaa moiseen hoitoon, Kela saattaa yhden ainoan kerran myöntää moisen luksus-katkaisun, mutta ei enää toista kertaa.

        Itselläni kävi todella hyvä tuuri, että pääsin tuonne. Tuo yksityinen oli sellainen, että sillä oli kunnan kanssa sopimus niistä hoitopaikoista ja kun lääkäri laittoi lähetteen, niin siitä sai sitten sen kelan maksusitoumuksen, mutta käsittääkseni sosiaalitoimisto hoiti myös noita laskuja joissakin tapauksissa ja lähes kaikki sielä olevat muut asiakkaat olivat niitä, joilla oli kelan maksusitoumus sinne.
        Itse olin todella tyytyväinen hoitoon ja en vain voinut käsittää, että miten jotkut sinne tulleet viitsivätkin marista jostain turhanpäiväisestä asiasta ja sitten jotkut jätti sen hoidon kesken , kun ei enää vaan huvittanut olla siellä.

        Oma asenne ja motivaatiohan sen ratkaisee lopuksi ja itse sain kyllä todella hyvin apua tuolta ja se auttoi minua raitistumaan.

        Kunnan puolella tosiaan asiat on toisin. Eräs sukulaiseni oli kunnan puolella katkolla ja se oli sitä, että siellä oltiin muiden potilaiden kanssa ns sekaosastolla. Eli paikkana toimi tavallinen vuodeosasto. Katkolääkityksen sieltä sai ja tietysti myös välttämättömimmän, mutta mitään ryhmätoimintaa ei ollut ja hoitajalla ei ollut hirveästi aikaa jutella siellä. Sieltä sai kuitenkin käydä ulkona ihan vapaasti, toki takaisin tullessa puhallutettiin.

        Tuolla hoitopaikassa katkaisun aikana vierailuita ei oltu siinä mielessä kielletty, mutta suositus oli, että sen katkaisun aikana ei tulisi ketään vieraita, koska ajatuksena oli, että asiakas saa rauhoittua ja keskittyä itseensä ja toipumiseen

        Mutta kannattaa ehdottomasti kysyä kunnalta lääkäriltä sitä , että onko mahdollisuus päästä yksityiselle maksusitoumuksen kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselläni kävi todella hyvä tuuri, että pääsin tuonne. Tuo yksityinen oli sellainen, että sillä oli kunnan kanssa sopimus niistä hoitopaikoista ja kun lääkäri laittoi lähetteen, niin siitä sai sitten sen kelan maksusitoumuksen, mutta käsittääkseni sosiaalitoimisto hoiti myös noita laskuja joissakin tapauksissa ja lähes kaikki sielä olevat muut asiakkaat olivat niitä, joilla oli kelan maksusitoumus sinne.
        Itse olin todella tyytyväinen hoitoon ja en vain voinut käsittää, että miten jotkut sinne tulleet viitsivätkin marista jostain turhanpäiväisestä asiasta ja sitten jotkut jätti sen hoidon kesken , kun ei enää vaan huvittanut olla siellä.

        Oma asenne ja motivaatiohan sen ratkaisee lopuksi ja itse sain kyllä todella hyvin apua tuolta ja se auttoi minua raitistumaan.

        Kunnan puolella tosiaan asiat on toisin. Eräs sukulaiseni oli kunnan puolella katkolla ja se oli sitä, että siellä oltiin muiden potilaiden kanssa ns sekaosastolla. Eli paikkana toimi tavallinen vuodeosasto. Katkolääkityksen sieltä sai ja tietysti myös välttämättömimmän, mutta mitään ryhmätoimintaa ei ollut ja hoitajalla ei ollut hirveästi aikaa jutella siellä. Sieltä sai kuitenkin käydä ulkona ihan vapaasti, toki takaisin tullessa puhallutettiin.

        Tuolla hoitopaikassa katkaisun aikana vierailuita ei oltu siinä mielessä kielletty, mutta suositus oli, että sen katkaisun aikana ei tulisi ketään vieraita, koska ajatuksena oli, että asiakas saa rauhoittua ja keskittyä itseensä ja toipumiseen

        Mutta kannattaa ehdottomasti kysyä kunnalta lääkäriltä sitä , että onko mahdollisuus päästä yksityiselle maksusitoumuksen kanssa.

        Sinulla on varmasti esim. koulutus ja paljon muutakin näyttöä, että voisit olla todella hyödyllinen yhteiskunnalle. Ei ne muuten kohtelisi sinua noin hyvin. Veikkaan, että sinut on monessa tapaamisessa todettu älykkääksi, vaikka kävisit säästöliekillä.

        -Faktaa vakioista


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1957
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1506
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      27
      1423
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe