Mikä on "franchise" suomeksi?

Google Translate ei tuntunut tietävän tähän suoraa käännöstä, ainakaan tässä hakemassani asiayhteydessä.

Tässä on kyse on viihtestä löytyvästä suuren mittakaavan suositusta ideasta joka ei ole aivan brändi vaan suurpiirteisempi. Siihen sisältyy niin alkuperäinen (kaanon) tarina, mahdolliset sovitukset kuten elokuvat, pelit ja musiikki, oheistuotteet ja fanien tuottama ei-kaupallinen sisältö.

Esimerkiksi Taru Sormusten Herrasta, Harry Potter, Star Wars ja Dune tunnetaan "franchisena".

12

2959

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Edustussopimus on vähän kömpelö käännös, eikä oikein kuvaa ko. liiketoiminnan luonnetta ainakaan kaikissa ilmenemismuodoissaan.

      Toimilupakaan ei oikein sovi kuvaamaan tilannetta, missä esimerkiksi ravintoloitsija hakee ja pääsee perustamaan uuden esimerkiksi Hesburgerin franchising-sopimuksella. Omalla kielikorvallani toimilupa viittaa viranomaistahon myöntämään lupaan.

      Sitten on vielä saman nimikkeen alla esimerkiksi juuri leffan oheiskrääsän tekeminen lisenssillä, vaikka Frozen -nukkeja.

      Yhdysvaltain ulkomaankaupasta suuri osa on "tyhjää", esimerkiksi tekijänoikeuksia ja franchising -oikeuksia ilman, että Yhdysvalloissa tuotettaisiin tai sieltä vietäisiin mitään konkreettista. Musiikki ja elokuvatkin "viedään" verkon kautta ja mm. Coca-Cola tuottaa miljardeja ilman, että Yhdysvalloista vietäisiin ensimmäistäkään tölkkiä juomaa.

      • Yleensä kun "franchise" mainitaan tässä viihdekontekstissa niin aika harvoin siitä puhutaan kovin virallisesti. Silloin kyseessä on lähinnä viite itse viihdekokonaisuuteen tai kaikkeen mitä sen maailmasta on luotu. Toki siinä on yhä sivumerkintä kaupallisesta sopimuksesta tai useammasta mutta niiden yksityiskohtiin ei yleensä mennä. Tai sellainen vaikutelma minulla on ollut.

        Esimerkkinä tästä antaisin:

        Top 10 Video Game Franchises with the Best Lore: https://youtu.be/UOd6wVMTd_w


      • Nolime kirjoitti:

        Yleensä kun "franchise" mainitaan tässä viihdekontekstissa niin aika harvoin siitä puhutaan kovin virallisesti. Silloin kyseessä on lähinnä viite itse viihdekokonaisuuteen tai kaikkeen mitä sen maailmasta on luotu. Toki siinä on yhä sivumerkintä kaupallisesta sopimuksesta tai useammasta mutta niiden yksityiskohtiin ei yleensä mennä. Tai sellainen vaikutelma minulla on ollut.

        Esimerkkinä tästä antaisin:

        Top 10 Video Game Franchises with the Best Lore: https://youtu.be/UOd6wVMTd_w

        Linkkisi perusteella tarkoituksenasi oli itse asiassa kysyä, mikä on "Lore" suomeksi. ; )

        Ei siihenkään ole hyvää, yksiselitteistä vastausta. Tarinoiden, pelien ja elokuvien tapahtumapaikkana on usein enemmän tai vähemmän kuviteltu maailma, jonka tarina, totuudet, eliöt, maantiede ja historia on sitä kullekin tarinalle ominaista "lorea".


      • Kollimaattori kirjoitti:

        Linkkisi perusteella tarkoituksenasi oli itse asiassa kysyä, mikä on "Lore" suomeksi. ; )

        Ei siihenkään ole hyvää, yksiselitteistä vastausta. Tarinoiden, pelien ja elokuvien tapahtumapaikkana on usein enemmän tai vähemmän kuviteltu maailma, jonka tarina, totuudet, eliöt, maantiede ja historia on sitä kullekin tarinalle ominaista "lorea".

        "Lore" tarkoittaa tässä lähinnä fiktiivistä tietoa kyseisen maailman ympäristöstä, fysiikan laeista, biologiasta, hahmoista, yhteiskunnista, jne.

        Yksi selitys jonka keksin franchise-sanan tälle käytölle on ehkä eräänlainen kehitys sanan käyttötarkoituksessa. Kysessä ei ole täysin uusi ilmiö mutta sillä ilmeisesti ollut melko muodollinen alkuperä.


    • Anonyymi

      Hyvin jännä tämä palsta. Jonkun ehdotuksen laitoin, niin moderaattori halusi sen poistaa. Olikohan se sana "valtuutus".

      • Tämä palsta on erityistarkailun alla erään umpihullun jämsänäijän otettua tämä kielipalsta aivan erityisen ankaran terrorin ja trollauksen kohteeksi.

        Itse asiassa ei ihan tavallista, että koko tämä aloitus on saanut pysyä. Jos katsot tämän palstan avauksia, niin lähes kaikki ovat aloitettuja jo kauan sitten, kun kaikki uudemmat on hävitetty järjestään.


      • Kollimaattori kirjoitti:

        Tämä palsta on erityistarkailun alla erään umpihullun jämsänäijän otettua tämä kielipalsta aivan erityisen ankaran terrorin ja trollauksen kohteeksi.

        Itse asiassa ei ihan tavallista, että koko tämä aloitus on saanut pysyä. Jos katsot tämän palstan avauksia, niin lähes kaikki ovat aloitettuja jo kauan sitten, kun kaikki uudemmat on hävitetty järjestään.

        En ole aivan täysin uusi Suomi24:ssä, ja muistaisin jotakin tuollaista nimenomaan täällä tapahtuneen itsekin. Toivottavasti tyyppi on väsynyt trollaukseen tähän mennessä.


    • Anonyymi

      Olipa suomennos mitä hyvänsä niin franchisingia ei voi suositelle kenellekään.
      Se on varsinainen pienyrittäjän nyljentä ja kusetussopimus mistä ei ilman rahanmenetystä pääse irti millään ilveellä ennen sopimuskauden loppumista.

      • Anonyymi

        Torpparin kontrahti tuli itsellenikin mieleen.


    • Anonyymi

      Toimilupayrittäjyys.

    • Anonyymi

      Kiitoksia tästä täydensit ajatukseni.

    • Anonyymi

      Paras suomennos olisi varmaan tuotesarja - sanahan kattaa aika hyvin niin elokuvat kuin oheissälänkin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6679
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4320
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2740
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2070
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1613
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1427
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1104
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1061
    Aihe