Tarvitsisiko Vapaakirkko uskonpuhdistusta? Nykyään Vapaakirkolla on vaikeuksia monilla tavoin. Vapaakirkko varmastikin raitistuisi, kun se tekisi uskonpuhdistuksen myöntämällä julkisesti, että oli aikoinaan virhe lähteä mukaan ns. Toronton herätykseen. Kaikenlaisesta torontolaisesta menosta tulisi sanoutua irti ja tulisi palata Jeesuksen ristin juurelle Raamatun ydinsanoman pariin. Syntikään ei saisi olla enää mikään tabu sana. Vain synnintuntoinen pystyy katumaan ja kääntymään Jeesuksen puoleen.
Uskonpuhdistus Vapaakirkkoon?
20
904
Vastaukset
- Anonyymi
Tarvitsee ja on tarvinnut sitä jo kymmwniä vuosia!
- Anonyymi
"oli aikoinaan virhe lähteä mukaan ns. Toronton herätykseen. Kaikenlaisesta torontolaisesta menosta tulisi sanoutua irti ja tulisi palata Jeesuksen ristin juurelle Raamatun ydinsanoman pariin"
Juuri näin tulisi tehdä.
Asiasta kolmanteen kuka Freidiba Boodosin laulaja opiskelee vapiksen koulutuksessa pastoriksi?
Hieman vaikea on irtisanoutua jos ei ole ollut mukana torontolaisuudessa. En ole henkilökohtaisesti todistanut torontolaisia ilmiöitä (hysteeristä naurua tai karjumista) Suomen Vapaakirkon sisällä, vaikka olen ollut jo useita vuosia mukana toiminnassa.
Yleensäkin ajattelen että negaation/kieltämisen kautta ei kannata lähteä rakentamaan omaa kristillistä identiteettiään. Parempi keskittyä positiiviseen, Herraan Jeesukseen Kristukseen ja Raamatun sanomaan, kuin vain ainaiseen vastustamiseen. Kaikkea ei tietenkään tarvitse hyväksyä, mutta reformiin tarvitaan enemmän kuin epäkohtien kaivelua.
Uskonpuhdistuksen perinteessä on kyllä paljon hyvää ja protestantteina voimme oppia Lutherilta ja Calvinilta kuin myös Zwingliltä ja jopa Simonsilta ja Hubmaierilta. Ecclesia semper reformanda est!- Anonyymi
Ehkä et näe metsää puilta.
Kirkossamme oli torontolaisuutta ja sitä (puhujaa) ei saanut arvostella, Raamattu käskee arvostelemaan henget.. Ovatko ne Jumalasta vai eivätkö.
"Yleensäkin ajattelen että negaation/kieltämisen kautta ei kannata lähteä rakentamaan omaa kristillistä identiteettiään."
Ei myöskään sanomalla mustaa valkoiseksi. Anonyymi kirjoitti:
Ehkä et näe metsää puilta.
Kirkossamme oli torontolaisuutta ja sitä (puhujaa) ei saanut arvostella, Raamattu käskee arvostelemaan henget.. Ovatko ne Jumalasta vai eivätkö.
"Yleensäkin ajattelen että negaation/kieltämisen kautta ei kannata lähteä rakentamaan omaa kristillistä identiteettiään."
Ei myöskään sanomalla mustaa valkoiseksi.Jos Suomen Vapaakirkko olisi Toronton Airport srk:n (joka sai potkut Vineyardista) kaltainen yhteisö niin uskoakseni kyllä sen huomaisin. Olen näistä mainituista ilmiöistä hieman lukenut, hieman kuullut ja hieman videoita katsonut. Vapiksessa en ole kertaakaan nähnyt. En opistolla enkä seurakunnissa. Puhun siis tässä omasta kokemuksestani, en muiden kokemuksista.
Reformaation solat, eli pelastus yksin armosta (sola gratia), yksin uskosta (sola fide) ja yksin Kristuksen kautta (solus Christus) sekä yksin Raamattu (sola Scriptura) ja yksin Jumalalle kunnia (soli Deo gloria) olivat positiivista sisältöä reformille.
Joskus tulee sellainen olo että tämä suomi24 vapaakirkkopalsta on vähän tällainen mielipahanpurkupaikka. En sano tätä ilkeillen. Toivottavasti edes hieman helpottaa kirjoittaminen jos on vaikeaa.
Mikään yhteisö ei ole ongelmaton, mutta SVK on mielestäni suhteellisen terve kristillinen kirkko monella tavalla.
Charles Spurgeonilla oli mielestäni hyvä pointti tässä:
https://www.youtube.com/watch?v=WM1QhlhnlK4
Siunausta teille jokaiselle!jmmikkonen kirjoitti:
Jos Suomen Vapaakirkko olisi Toronton Airport srk:n (joka sai potkut Vineyardista) kaltainen yhteisö niin uskoakseni kyllä sen huomaisin. Olen näistä mainituista ilmiöistä hieman lukenut, hieman kuullut ja hieman videoita katsonut. Vapiksessa en ole kertaakaan nähnyt. En opistolla enkä seurakunnissa. Puhun siis tässä omasta kokemuksestani, en muiden kokemuksista.
Reformaation solat, eli pelastus yksin armosta (sola gratia), yksin uskosta (sola fide) ja yksin Kristuksen kautta (solus Christus) sekä yksin Raamattu (sola Scriptura) ja yksin Jumalalle kunnia (soli Deo gloria) olivat positiivista sisältöä reformille.
Joskus tulee sellainen olo että tämä suomi24 vapaakirkkopalsta on vähän tällainen mielipahanpurkupaikka. En sano tätä ilkeillen. Toivottavasti edes hieman helpottaa kirjoittaminen jos on vaikeaa.
Mikään yhteisö ei ole ongelmaton, mutta SVK on mielestäni suhteellisen terve kristillinen kirkko monella tavalla.
Charles Spurgeonilla oli mielestäni hyvä pointti tässä:
https://www.youtube.com/watch?v=WM1QhlhnlK4
Siunausta teille jokaiselle!Jatkan vielä että Raamatussa käsketään niin Vanhassa kuin Uudessa testamentissa myös kunnioittamaan johtajiaan. Se että tälläkin palstalla on toistuvasti vaadittu vapaakirkollisia johtajia julkiripille milloin mistäkin on kyllä tämän käskyn kanssa aika räikeästi ristiriidassa. Varsinkaan kun sellaiselle ei ole tarvetta.
Jos Suomen Vapaakirkko ja sen johtajat ovat palstalla kirjoittajien mielestä kelvottomia ja väärässä, niin olisiko sitten tullut aika etsiä uutta kirkkokuntaa? Silloin ei tarvitsisi rikkoa tätä johtajiin liittyvää käskyä vastaan täällä.
Oma kokemukseni on että luterilaisilla ja helluntailaisillakin on omat haasteet ja ongelmansa. Muiden kirkkokuntien jäsenyydestä minulla ei ole omakohtaista kokemusta. Kaikissa on ollut hyviä puolia ja heikkouksia.
Oma pyrkimykseni, haluni ja toiveeni on rakentaa paikallisseurakuntaa. Se mitä vuosikymmeniä sitten on tapahtunut (torontolaisuutta esiintyi jonkin aikaa Suomessa 2000-luvun taitteessa ja jakoi myös vapaakirkollisten mielipiteitä) ei ole minulle syy lakata välittämästä SVK:sta, sen johtajista ja sen seurakunnista.- Anonyymi
jmmikkonen kirjoitti:
Jos Suomen Vapaakirkko olisi Toronton Airport srk:n (joka sai potkut Vineyardista) kaltainen yhteisö niin uskoakseni kyllä sen huomaisin. Olen näistä mainituista ilmiöistä hieman lukenut, hieman kuullut ja hieman videoita katsonut. Vapiksessa en ole kertaakaan nähnyt. En opistolla enkä seurakunnissa. Puhun siis tässä omasta kokemuksestani, en muiden kokemuksista.
Reformaation solat, eli pelastus yksin armosta (sola gratia), yksin uskosta (sola fide) ja yksin Kristuksen kautta (solus Christus) sekä yksin Raamattu (sola Scriptura) ja yksin Jumalalle kunnia (soli Deo gloria) olivat positiivista sisältöä reformille.
Joskus tulee sellainen olo että tämä suomi24 vapaakirkkopalsta on vähän tällainen mielipahanpurkupaikka. En sano tätä ilkeillen. Toivottavasti edes hieman helpottaa kirjoittaminen jos on vaikeaa.
Mikään yhteisö ei ole ongelmaton, mutta SVK on mielestäni suhteellisen terve kristillinen kirkko monella tavalla.
Charles Spurgeonilla oli mielestäni hyvä pointti tässä:
https://www.youtube.com/watch?v=WM1QhlhnlK4
Siunausta teille jokaiselle!SVK on täysin Torontalisuuden pauloissa. Tulisielukoulutus on jo pelkästään täyttä Torontalisuutta.
Jyväskylän Vapaaseurakunnan toiminta on hyvä esimerkki Torontalaisuudesta!! Anonyymi kirjoitti:
SVK on täysin Torontalisuuden pauloissa. Tulisielukoulutus on jo pelkästään täyttä Torontalisuutta.
Jyväskylän Vapaaseurakunnan toiminta on hyvä esimerkki Torontalaisuudesta!!Olen ollut jäsenenä Raaseporin, Viitasaaren ja Keuruun vapaaseurakunnissa, olin yhdessä vaiheessa myös Hangon toiminnassa kanssa mukana. Missään näissä yhteisöissä en ole törmännyt kertaakaan torontolaisiin ilmiöihin.
Myöskään opistolla, josta valmistuin viimeisten joukoissa Santalan aikana en nähnyt enkä kuullut ilmiöitä. Jokusen kerran keskustelin asiasta mitä oli ollut vuosituhannen vauihteessa. Olen myös vieraillut joissakin muissa vsrk:issa. Rauhallista ja asiallista oli niissäkin. Toki vierailuista ei saa yhtä kattavaa kuvaa kuin silloin kun on pidempään toiminnassa mukana.
Ylistyslauluja laulettiin jo Vanhan ja Uuden testamentin aikoina. Käsien kohotus rukouksessa on ikivanha tapa. Samoin erilaiset soittimet. Toki nuoremman sukupolven kulttuuria ja musiikkimakua voidaan kritisoida mutta myös vanhempaa sukupolvea voidaan haastaa.
Ihan ystävällisesti kehoitin harkitsemaan jos Vapaakirkko ei tunnu enää omalta. Esim. luterilaiset viidesläiset ovat varsin hyvää joukkoa herätyskristitylle. Itse kukin meistä tietty harkitsee omatoimisesti. En vain oikein näe miten anonyymi kirjoittelu nettipalstalla voisi auttaa muutoksen aikaansaamisessa paikallisseurakunnassa tai kirkkokunnassa.jmmikkonen kirjoitti:
Olen ollut jäsenenä Raaseporin, Viitasaaren ja Keuruun vapaaseurakunnissa, olin yhdessä vaiheessa myös Hangon toiminnassa kanssa mukana. Missään näissä yhteisöissä en ole törmännyt kertaakaan torontolaisiin ilmiöihin.
Myöskään opistolla, josta valmistuin viimeisten joukoissa Santalan aikana en nähnyt enkä kuullut ilmiöitä. Jokusen kerran keskustelin asiasta mitä oli ollut vuosituhannen vauihteessa. Olen myös vieraillut joissakin muissa vsrk:issa. Rauhallista ja asiallista oli niissäkin. Toki vierailuista ei saa yhtä kattavaa kuvaa kuin silloin kun on pidempään toiminnassa mukana.
Ylistyslauluja laulettiin jo Vanhan ja Uuden testamentin aikoina. Käsien kohotus rukouksessa on ikivanha tapa. Samoin erilaiset soittimet. Toki nuoremman sukupolven kulttuuria ja musiikkimakua voidaan kritisoida mutta myös vanhempaa sukupolvea voidaan haastaa.
Ihan ystävällisesti kehoitin harkitsemaan jos Vapaakirkko ei tunnu enää omalta. Esim. luterilaiset viidesläiset ovat varsin hyvää joukkoa herätyskristitylle. Itse kukin meistä tietty harkitsee omatoimisesti. En vain oikein näe miten anonyymi kirjoittelu nettipalstalla voisi auttaa muutoksen aikaansaamisessa paikallisseurakunnassa tai kirkkokunnassa.En siis ole ketään pois työntämästä vapaaseurakunnista. Tämä on vain tällaista yleistä pohdintaa. Yhteiskunta muutttuu ajan myötä ja yhteisöt sen sisällä. Muutos ei yleensä ole pelkkää hyvää tai pelkkää huonoa, vaan se on huomattavasti monimutkikkaampaa. Paljon myös riippuu omasta subjektiivisesta tarkastelunäkökulmasta.
- Anonyymi
jmmikkonen kirjoitti:
Olen ollut jäsenenä Raaseporin, Viitasaaren ja Keuruun vapaaseurakunnissa, olin yhdessä vaiheessa myös Hangon toiminnassa kanssa mukana. Missään näissä yhteisöissä en ole törmännyt kertaakaan torontolaisiin ilmiöihin.
Myöskään opistolla, josta valmistuin viimeisten joukoissa Santalan aikana en nähnyt enkä kuullut ilmiöitä. Jokusen kerran keskustelin asiasta mitä oli ollut vuosituhannen vauihteessa. Olen myös vieraillut joissakin muissa vsrk:issa. Rauhallista ja asiallista oli niissäkin. Toki vierailuista ei saa yhtä kattavaa kuvaa kuin silloin kun on pidempään toiminnassa mukana.
Ylistyslauluja laulettiin jo Vanhan ja Uuden testamentin aikoina. Käsien kohotus rukouksessa on ikivanha tapa. Samoin erilaiset soittimet. Toki nuoremman sukupolven kulttuuria ja musiikkimakua voidaan kritisoida mutta myös vanhempaa sukupolvea voidaan haastaa.
Ihan ystävällisesti kehoitin harkitsemaan jos Vapaakirkko ei tunnu enää omalta. Esim. luterilaiset viidesläiset ovat varsin hyvää joukkoa herätyskristitylle. Itse kukin meistä tietty harkitsee omatoimisesti. En vain oikein näe miten anonyymi kirjoittelu nettipalstalla voisi auttaa muutoksen aikaansaamisessa paikallisseurakunnassa tai kirkkokunnassa.Moi JM! Olen ollut toistakymmentä vuotta Vapaakirkossa, koko uskossaoloaikani. Jäsenyys kahdessa eri seurakunnassa. Oman kokemukseni perusteella voin kertoa, että en ole törmännyt Torontolaiseen opetukseen. Siitä ei juurikaan edes puhuta, mutta tiedän mm. siinä mukana olleen pastorin, joka edelleen on sitä mieltä, että se oli eheyttävä kokemus. Ongelma on enempi siinä, että vierailijoiksi kutsutaan kritiikittömästi henkilöitä, jotka tuovat vierasta tulta alttarille (torontolaiset ja vastaavat ilmiöt). Esimerkkinä vaikkapa Mauri Levan tai Patrik Tiainen. Ja pastorit ovat itse lähes etunenässä rukousjonossa. Eli epäterveet ilmiöt ja toiminta hyväksytään ja niille osoitetaan vielä suosiota. Kirkkokunnan tasolla on sitten vielä nämä tulisielukoulut. Onko sitten niin, että varsinaisen opin puuttuminen saa aikaan sen, että katto on liian korkealla, kaikki mahtuvat sisään eikä lampaita varjella millään tavalla raatelevilta susilta? Tosi kivoja ihmisiä on seurakunnassa, mutta koen kuitenkin vieraantuneeni täysin henkisesti Vapaakirkosta parin viime vuoden kuluessa. Tässä olen alkanut jo selvittelemään, mitä muita vaihtoehtoja löytyisi, koska Vapaakirkosta tulen todennäköisesti nostamaan kytkintä vuoden-parin sisällä. Hieman surullista tämä on siinä mielessä, että alun perin olin jopa ylpeä vapaakirkollisuudestani. Kiitti viidesläisyys vinkistä!
PS. Enpä ole juurikaan tälle palstalle avautunut. Anonyymi kirjoitti:
Moi JM! Olen ollut toistakymmentä vuotta Vapaakirkossa, koko uskossaoloaikani. Jäsenyys kahdessa eri seurakunnassa. Oman kokemukseni perusteella voin kertoa, että en ole törmännyt Torontolaiseen opetukseen. Siitä ei juurikaan edes puhuta, mutta tiedän mm. siinä mukana olleen pastorin, joka edelleen on sitä mieltä, että se oli eheyttävä kokemus. Ongelma on enempi siinä, että vierailijoiksi kutsutaan kritiikittömästi henkilöitä, jotka tuovat vierasta tulta alttarille (torontolaiset ja vastaavat ilmiöt). Esimerkkinä vaikkapa Mauri Levan tai Patrik Tiainen. Ja pastorit ovat itse lähes etunenässä rukousjonossa. Eli epäterveet ilmiöt ja toiminta hyväksytään ja niille osoitetaan vielä suosiota. Kirkkokunnan tasolla on sitten vielä nämä tulisielukoulut. Onko sitten niin, että varsinaisen opin puuttuminen saa aikaan sen, että katto on liian korkealla, kaikki mahtuvat sisään eikä lampaita varjella millään tavalla raatelevilta susilta? Tosi kivoja ihmisiä on seurakunnassa, mutta koen kuitenkin vieraantuneeni täysin henkisesti Vapaakirkosta parin viime vuoden kuluessa. Tässä olen alkanut jo selvittelemään, mitä muita vaihtoehtoja löytyisi, koska Vapaakirkosta tulen todennäköisesti nostamaan kytkintä vuoden-parin sisällä. Hieman surullista tämä on siinä mielessä, että alun perin olin jopa ylpeä vapaakirkollisuudestani. Kiitti viidesläisyys vinkistä!
PS. Enpä ole juurikaan tälle palstalle avautunut.En kenenkään kokemusta tietenkään tahdo mitätöidä. Itselläni on hyvin myönteinen kuva Suomen Vapaakirkosta. Opiskelin vanhan Santalan aikaan pastoritutkinnon ja valmistuin sieltä viimeisten joukossa.
Mauri Levan ei ole minulle tuttu nimi. Tiainen toki on. Monella tavalla murheellinen tapaus. Hän ei ollut tietääkseni missään vaiheessa vapaakirkollinen vaikka jotkut häntä ilmeisesti jonkinverran fanittivat vapiksessakin.
Se että David Herzog sai kiertää joissakin vapaaseurakunnissa oli mielestäni virhe. Mutta vapaakirkolliselta (Pasi Turunen) tuli onneksi myös kritiikkiä Herzogin opetuksesta. Ja vierailut loppui aika lailla siihen.
Kuten sanoin joka yhteisössä on omat haasteensa. Vapaakirkkoon teologinen liberalismi ei ole juurikaan jalkautunut. Sitä pidän myös hyvänä. Potentiaalia on paljon vapiksessa, se realisoituu vasta osittain.
Tärkeintä on ettei jätä seurakuntaa. Toki siis vielä sitäkin tärkeämpää ettei jätä Kristusta. Esim. Kansanlähetys ja Kansan Raamattuseura ovat aika lähellä vapaakirkollisuutta. Siunausta ja johdatusta miten valitsetkin.- Anonyymi
jmmikkonen kirjoitti:
En kenenkään kokemusta tietenkään tahdo mitätöidä. Itselläni on hyvin myönteinen kuva Suomen Vapaakirkosta. Opiskelin vanhan Santalan aikaan pastoritutkinnon ja valmistuin sieltä viimeisten joukossa.
Mauri Levan ei ole minulle tuttu nimi. Tiainen toki on. Monella tavalla murheellinen tapaus. Hän ei ollut tietääkseni missään vaiheessa vapaakirkollinen vaikka jotkut häntä ilmeisesti jonkinverran fanittivat vapiksessakin.
Se että David Herzog sai kiertää joissakin vapaaseurakunnissa oli mielestäni virhe. Mutta vapaakirkolliselta (Pasi Turunen) tuli onneksi myös kritiikkiä Herzogin opetuksesta. Ja vierailut loppui aika lailla siihen.
Kuten sanoin joka yhteisössä on omat haasteensa. Vapaakirkkoon teologinen liberalismi ei ole juurikaan jalkautunut. Sitä pidän myös hyvänä. Potentiaalia on paljon vapiksessa, se realisoituu vasta osittain.
Tärkeintä on ettei jätä seurakuntaa. Toki siis vielä sitäkin tärkeämpää ettei jätä Kristusta. Esim. Kansanlähetys ja Kansan Raamattuseura ovat aika lähellä vapaakirkollisuutta. Siunausta ja johdatusta miten valitsetkin.Jaa toisen polven julistaja tuo Mauri Levan aik Levä.60 vuotta nukuttanut toiset työskennellyt .
- Anonyymi
Kylväkäämme rakkauttamme epäitsekkäästi kaikille.
Rakkaus on kaiken yläpuolella. Juuri lähimmäisenrakkauden tulee askarruttaa meitä, lapseni; meidän on oltava kiinnostuneita toisen ihmisen sielusta. Rakkauden pitää yhdistyä kaikkiin toimiimme – rukoukseen, neuvoihin ja moitteisiin. Ilman rakkautta rukous on hyödytön, neuvo haavoittaa ja moite vahingoittaa ja tuhoaa, sillä toinen tuntee, rakastammeko häntä vai emme, ja reagoi sen mukaan. Tarvitaan rakkautta, rakkautta ja taas rakkautta! Lähimmäisen rakastaminen opettaa meitä rakastamaan enemmän Kristusta.
Vanhus Porfyrios- Anonyymi
Sanan helinää. Sanan helinää. Sitä kyllä vapiksista löytyy.
Mutta kun tulee "epämääräinen tyyppi" seurakuntaan niin ensin isketään " puukko selkään" varmuuden vuoksi.
- Anonyymi
Aikoinaan herätyskokoukset,joissa sai kuulla evankeliumia ja parannukseen .Kitarakuorolaulut jääneet muistoihin monille vanhoille ja salit täyttyivät herätyssaarnaajat vahvistivat srk ja moni lähti seuraaman Jeesusta vapahtajanaan osa myöhemmin sai kutsun srk työhön monista lähtökohdista huolimatta.Nykyään erimielisyyksiä ja perustetaan uusia ja uusia srk:tia.Ennen Jokiset,Huttuset,Nousiainen-Aaltonen ja Frank.ym Sota-ajan rukoukset auttoivat yli vaikean ajan ,mutta luottamus hyvinä aikoina horjuu.Srk yhteys lopahtanut jokaisella oma rooli,eikä olla yksimielisiä toisiaan rakastavia ja kunnioittavia,moni jää pois,kukaan ei etsi ja antaa olla omineen,vaikka tulisi auttaa heikoimpia.Muistelemme aikoja herätys sai aikaan moni nuorista srktyössä jopa lähetystyössä työhistoriansa.Nykyaikana otetaan rennosti kyläillään ja käydään ulkomailla muutenhan on normaalista poikkeava niiden omien halujen mukaan eletään ilman yhteyttä srk ja seurakuntalaisiin .
- Anonyymi
Vapaakirkko on raamatunvastainen lahko!
Ken uskoo joka haluaa
Esim joka pv rikotaan
1. Joh. 4:15- Anonyymi
No on siinäkin puuhaa tartteeko sitä niin kiihkolla vastustaa
Antaa olla vaan omassa arvossaan
Että ihan lahko 🤯 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No on siinäkin puuhaa tartteeko sitä niin kiihkolla vastustaa
Antaa olla vaan omassa arvossaan
Että ihan lahko 🤯Todellakin lahko!
Sen osoitaa sadat raamatun jakeet pelkästään UT:ssa.
- Anonyymi
Mikä helvitti on Vapaakirkko🤣😅😂
Kuulostaa ihan kahjolta
Mikä uskomisen pakko ihmisillä on
En ole uskovainen, enkä ateisti- Anonyymi
Vapaakirkko on sallivuudeltaan melkoisen vapaamielinen.
Sama vapaamielisyys on kohdistunut myös Raamarun sanaan, siksi kannattaa karttaa!!
Joka ei usko, oppikoon sen sitten " kantapään kautta".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387705Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381925Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251900- 911623
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801555Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104988- 49920
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4859Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28820- 33793