Brexit briteille koronaakin pahempi?

Anonyymi

Britannian pääministeri Boris Johnson on varoitellut, että maa on valmis eroamaan EU:sta ilman sopimusta, ellei EU:n puolelta tapahdu perustavanlaatuista muutosta. ”Kova brexit” voisi asiantuntijan mukaan olla maan taloudelle pahempi isku kuin koronavirus.

Britannia ja EU ovat sopineet valtaosan brexitiin liittyvistä asioista, mutta viimeiset kymmenen prosenttia vaativat johtajilta poliittista kompromissia, sanoo poliittisen talouden tutkija Antti Ronkainen Helsingin yliopistosta.

– Yllättävää oli viime viikolla se, että EU ei muuttanut kantaansa yhtään, vaan ilmoitti linjojensa pitävän. Se on huono viesti, jos on tarkoitus saada joku diili. Sen jälkeenhän Britannia alkoi uhkailla, mutta neuvottelut jatkuvat tällä hetkellä. En tiedä kuinka järkevää on uhitella tällä tavalla, mutta näyttäisi siltä, että poliittiset toimijat viestivät omille poliittisille yleisöilleen ja neuvottelut käydään jossain ihan muualla, Ronkainen sanoo.

Ken klubista lähtee, se seuraukset kestäköön


EU:n ja Britannian välisessä tilanteessa hiertää asetelma, jossa unionista pois lähtenyt haluaakin yhtäkkiä vaatia parempia etuja, kuin mitä tällä oli jäsenenä, arvioi viestintä- ja yhteiskuntasuhdepäällikkö Raine Tiessalo Perheyritysten liitosta.

– Sen takia ei yllätä, että EU ei tule vastaan. Jos lähtee klubista pois, niin silloin lähtee klubista pois.

Kovasta brexitistä kärsisivät kuitenkin myös EU:n yritykset sekä ihmisten liikkuvuus – taloudesta puhumattakaan. Tiessalon arvion mukaan eniten hävittävää on silti Britannialla.

– Vahva käsitykseni on että itse asiassa kova brexit tulisi olemaan taloudellisesti pahempi kuin mitä koronavirusepidemia on Britannialle tällä hetkellä, Tiessalo sanoo.

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olihan taas EU fanaatikolta melkoinen vuodatus:) miten muka Britannia kärsii EU erostaan? sehän siinä voittaa! kait nyt tyhmempikin EU mielinen tajuaa että palvomanne EU köhii kasvavissa veloissaan ja lisääntyvässä byrokratiassa,Britanniaa ne eivät enää vaivaisi Suomenki pitäisi erota EU sta

      • Anonyymi

        Kun on aate sumentanut harkinnan, niin silloin ei ihmisten uyksilönvapauksilla nähdä arvoa.


      • Anonyymi

        Britannia on siis asiantuntijoiden mielestä tehnyt pahan virheen erotessaan ja vielä pahentanut sitä kykenemättä tekemään järkevää ero-ja kauppasopimusta.
        Vain EU-vihaajat voivat ylistää tällaista suoritusta.
        Britit itse ovat pettyneitä Johnsonin touhuihin.

        EU:n ainoa ongelma on pandemia.


    • Anonyymi

      Britannialla on edessä vaikea paikka.

      Brexitin toteutuessa se voi vain hävitä joka suhteessa.
      Se on jo nähty.

      Tällaisen tuloksen selittäminen voitoksi vaatii suurta luovuutta jopa Johnsonin tasoiselta valehtelijalta.

      Kansa on menettänyt luottamuksensa häneen.

      • Anonyymi

        Hahaha unohdit mainita EU vihaajat hahahaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hahaha unohdit mainita EU vihaajat hahahaa

        Minun ei tarvitse.

        Tyhjännaurajaan voi tässä asiassa luottaa.

        Missään muussa ei.


    • Anonyymi

      Suomi on EU-maa, joten uutisoinnissa etsitään vain Brexitin huonoja puolia. Esimerkiksi Norja ja Sveitsi pärjäävät mainiosti Eurostoliiton ulkopuolella.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      361
      4274
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1799
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1539
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1370
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1341
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1329
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1325
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1215
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    Aihe