Mitä terveyshaittaa on vaikeasta ylipainosta ja runsaasta alkoholinkäytöstä?

Anonyymi

Ystäväni, n. 40-vuotias mies, on otsikon mukainen. Painoindeksi on hänellä 36. Viikottain suunnilleen 3 päivänä viikossa hän syö pikaruokia, muulloin normaalia ruokaa. Karkkia muutamana päivänä viikossa. Alkoholia runsaasti, n. 2-4 päivänä viikossa joka viikko. Ei liiku ollenkaan, kulkee aivan kaikkialle autolla.

Luin jostain, että seurauksena voi olla rasvamaksa. Onko rasvamaksa vain elämäntavoista aiheutuva sairaus vai pitääkö sille olla geenialtistus?

Mitä muita terveysvaaroja tuollaiseen tilaan voi liittyä?

7

52

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ikävä sanoa mutta hänelle saattaa olla jo kehittynyt rasvamaksa.
      Rasvamaksa on nykyään aika yleinen vaiva, joka ei tarvitse mitään mahdollisia geenijuttuja tullakseen.

      Juuri ylipaino, rasva, alkoholi ym. epäterveellinen altistavat maksan rasvoittumiselle.
      Jos saa elämäntavat terveellisemmiksi niin maksan rasvan määrää on mahdollista vähentää tai siis se vähenee automaattisesti silloin itsestään.

      On olemassa myös alkoholista riippumaton rasvamaksa eli se voi kehittyä vaikkei käyttäisi alkoholia lainkaan.

      Rasvamaksassa on riskinsä, se saattaa ajan kuluessa muuttua jopa kirroosiksi, ehkä syöväksikin saakka, sen takia se olisi hyvä hoitaa ajoissa.

      Useilla ihmisillä saattaa olla rasvamaksa vaikka eivät itse edes ole tietoisia siitä.
      Rasvamaksasta on paljon tietoa, löytyy vaikka ihan googlettamalla.

      • Anonyymi

        Elämäntapa on jatkunut niin kauan, että on tosiaan mahdollista, että hänellä on jo rasvamaksa. Sitä en tiennyt, että rasvamaksa voi edetä kirroosiksi.

        Harmi vain, etten mitenkään voi saada häntä muuttamaan elämäntapojaan. Laihduttaa hän on yrittänyt jo n. 10-15 vuotta, mutta ongelmana on nykyään yhä enemmän alkoholi. Alkoholinkäyttöön liittyen erityisongelmana on, että hän ei myönnä olevansa ongelmakäyttäjä. Ja kun ei myönnä ongelmaa, ei sille mitään teekään.

        Ylipainon ja liian syömisen kanssa minun ei ole mitään hyötyä ruveta saarnaamaan ja neuvomaan, kun hän itse tietää (vuosien laihduttamiskokemusten myötä) syömisestä, kaloreista ja laihduttamisesta yms. enemmän kuin minä. Jos rupeaisin häntä siitä neuvomaan, olisin vain kuin papukaija joka pälpättää turhaan. Laihduttaminen ei vain ole johtanut (pysyviin) tuloksiin hänen kohdallaan.

        En siis voi tehdä mitään. Nyt korona-aikana olen ajatellut sitäkin, että mitä jos hän saa tartunnan ja menehtyy. Luin jostain että ylipaino on kaikkein suurin yksittäinen riskitekijä koronan vakavan oireiston kehittymiselle! Olisi jossain vaiheessa mielenkiintoista lukea tutkimustietoa, ovatko suomalaiset laihduttaneet koronariskin takia tänä vuonna. Ainakaan ystäväni ei ole, vaan ehkä pikemminkin vain lihonut tänä aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elämäntapa on jatkunut niin kauan, että on tosiaan mahdollista, että hänellä on jo rasvamaksa. Sitä en tiennyt, että rasvamaksa voi edetä kirroosiksi.

        Harmi vain, etten mitenkään voi saada häntä muuttamaan elämäntapojaan. Laihduttaa hän on yrittänyt jo n. 10-15 vuotta, mutta ongelmana on nykyään yhä enemmän alkoholi. Alkoholinkäyttöön liittyen erityisongelmana on, että hän ei myönnä olevansa ongelmakäyttäjä. Ja kun ei myönnä ongelmaa, ei sille mitään teekään.

        Ylipainon ja liian syömisen kanssa minun ei ole mitään hyötyä ruveta saarnaamaan ja neuvomaan, kun hän itse tietää (vuosien laihduttamiskokemusten myötä) syömisestä, kaloreista ja laihduttamisesta yms. enemmän kuin minä. Jos rupeaisin häntä siitä neuvomaan, olisin vain kuin papukaija joka pälpättää turhaan. Laihduttaminen ei vain ole johtanut (pysyviin) tuloksiin hänen kohdallaan.

        En siis voi tehdä mitään. Nyt korona-aikana olen ajatellut sitäkin, että mitä jos hän saa tartunnan ja menehtyy. Luin jostain että ylipaino on kaikkein suurin yksittäinen riskitekijä koronan vakavan oireiston kehittymiselle! Olisi jossain vaiheessa mielenkiintoista lukea tutkimustietoa, ovatko suomalaiset laihduttaneet koronariskin takia tänä vuonna. Ainakaan ystäväni ei ole, vaan ehkä pikemminkin vain lihonut tänä aikana.

        Ei rasvamaksa välttämättä johda vakavampaan, eli ei kannata pelätä kaikkein pahinta.
        Aikahan sen näyttää kuinka loppujen lopuksi käy.

        Ihmiset ovat niin erilaisia myös elimistöltään ettei voi tietää kuka sairastuu enemmän ja kuka vähemmän.

        Hyvä juttu on myös se että ystäväsi on kuitenkin tietoinen ruokavaliojutuista jne.
        Huono puoli on se että hän ei myönnä alkoholin olevan ongelma, koska se on totta jos ei sitä itselleen myönnä niin ei lähde siihen apuakaan hakemaan, eivätkä läheisetkään voi asialle mitään tehdä.

        Koronastakaan ei voi etukäteen tietää jos sen saa että miten voimakkaat oireet mahdollisesti tulee.
        Täytyy vaan toivoa ettei sitä saisi ja jos sitten saa niin tulisi lievempänä.

        On täysin ymmärrettävää että läheisestä ihmisestä on huolissaan mutta kannattaa yrittää olla " lietsomatta " itselleen mitään suurta pelkoa koska se vaikuttaa omaan elämiseen ja jaksamiseen.
        En tarkoita tällä vähätellä millään tavalla, on hyvä asia kun välittää toisista.

        Itselläni on ylipainoa ja rasvamaksa, johon on jo kehittynyt vähän tulehdustakin ja tiedän että hyvillä elintavoilla olisi vielä mahdollista asiaa hoitaa mutta on vaikeaa ottaa itseään niskasta kiinni.
        Koronaa en sen kummemmin pelkää, tietty toivon etten sitä mistään saa, mutta jos se tulee niin ei voi mitään. Etukäteen en mieti että mitä jos...


    • Anonyymi

      Minä olen juonut kaljaa 20 vuotta putkeen.
      Maksani ultrattiin hiljattain ja lääkäri totesi että "hitusen on rasvaa".

      Johtuuko tämä siitä että en ole juuri syönyt mitään muuta?
      (mm. mitään sokeria)

      Vai sitten se että olen kävellyt myös hitusen portaita?.
      Tiesin että juon jotenka en koskaan ottanut parasetamolia... sokerit jätin pois..
      Varsinkin kaiken viherpiiperö paskan.... eli fruktoosit jne.

      veikkaan että en elä pitkälle näillä meiningeillä...
      mutta ainakin elän.

      versus ne jotka rajoittavat omaansa ja kuolevat jokatapauksessa.

      • Anonyymi

        Ei kenenkään maksaa ultra ilman syytä. Juoppo keksii aina oikeutuksen juomiselleen. Sinä keksit itsellesi syyn mutta siinä olet väärässä, ettei juomatta ole täyttä elämää. Höpö höpö...


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kirroosi kehittyy hitaasti. On paras heivata alkoholi ja huonot ruoat ajoissa
      ja alkaa liikkua edes vähän, muullakin kuin autolla....
      koska kun kun kirroosi on alkanut kehittyä, se etenee ja johtaa kuolemaan.
      Silloin on myöhäistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1555
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1331
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1267
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1265
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1243
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1224
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe