Joskus/Ei koskaan? Ja perustelut. Kiitos!
Millä edellytyksillä suomenkielisten koulujen pakkoruotsi voidaan vihdoin vaihtaa valinnaiskieleen?
53
<50
Vastaukset
Ei koskaan joskus.
Meillähän taitaa olla myös "pakkoenglanti" tätä nykyä. Jos niistä pitää valita niin tietenkin ruotsi. Jos kotona on jompikumpi jo äidinkieli niin sitten toinen tai ehkä englannin sijaan joku muu kieli. Saamekin parempi.
Ruotsi ihan lähikieli periaatteella ja siksi että me olemme osa Pohjoismaita.
Kiitos. Ja muuten tytär tykkää enemmän ruotsinkielen opiskelusta paikkakunnalla jossa ruotsia ei puhu kukaan!- Anonyymi
Tyttärellesi saat valita ruotsia vaikka kuinka, mutta tuethan muitten oikeutta valita muuta.
Siis millä ehdoin pakkoruotsista voidaan luopua? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tyttärellesi saat valita ruotsia vaikka kuinka, mutta tuethan muitten oikeutta valita muuta.
Siis millä ehdoin pakkoruotsista voidaan luopua?Tytär saisi ruotsinsa ja muut vapautensa. Winwin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis millä ehdoin pakkoruotsista voidaan luopua?Miksi sinä olet vaatinut tällä palstalla pakkoenglantia kaikille, vaikka sitä voi jokainen lukea vaikka 12 vuotta putkeen, jos haluaa - missä logiikka?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi sinä olet vaatinut tällä palstalla pakkoenglantia kaikille, vaikka sitä voi jokainen lukea vaikka 12 vuotta putkeen, jos haluaa - missä logiikka?
Voi sinua, englantia ei tarvitse eikä voi pakottaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ruotsia sen sijaan on pakko pakottaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikä perusteita edes yritetä keksiä.
Anonyymi kirjoitti:
Eikä perusteita edes yritetä keksiä.
Jos olet lukutaitoinen, perustelin tätä jo edellä. En nyt ala toistaa täällä "hauki on kala" asioita.
Ruotsin kieli istuu meidän maahan oikein hyvin. Jos kielemme olisi edes lähellä norjaa tai tanskaa, ei ruotsia tarvitsisi opiskella. Mutta me nyt satumme olemaan ylpeitä tästä kuuulumisesta Skandinaviaan ja siitä on ollut meille hitosti hyötyä. Ja tulevaisuudessa se hyöty vain kasvaa!!!Anonyymi kirjoitti:
Jos tämä menee siihen että ihmiset tai lapset saavat päättää, niin matematiikan opiskelu romahtaa.
Tässä kieliepisodissa juuri ruotsinkielen opiskelua kohtaan on vain Persuvihaa suomenruotsalaisia kohtaan. Sama viha kohdistuu myös muihin instituutioihin kuten Yle ja seksuaalivähemmistöt. Tämä viha ei saa mitään hyvää aikaiseksi, sillä se perustuu vain jälkeenjääneisyyteen ja älyn poissaoloon.
Tarkoitus on vain hajoittaa ja vihata. Sitä näkyy nyt mm. Puolassa, jossa naisten asemaa huononnetaan aborttilailla. Se kehitys on ihmisen inhoamista.
Sama inho on tässä kielijutussa läsnä!- Anonyymi
rommi kirjoitti:
Jos olet lukutaitoinen, perustelin tätä jo edellä. En nyt ala toistaa täällä "hauki on kala" asioita.
Ruotsin kieli istuu meidän maahan oikein hyvin. Jos kielemme olisi edes lähellä norjaa tai tanskaa, ei ruotsia tarvitsisi opiskella. Mutta me nyt satumme olemaan ylpeitä tästä kuuulumisesta Skandinaviaan ja siitä on ollut meille hitosti hyötyä. Ja tulevaisuudessa se hyöty vain kasvaa!!!Sori, mutta Suomi ei kuulu Skandinaviaan eikä suomalainen ole skandinaavi.
Tämä opetetaan kyllä jo suomenkielisessä peruskoulussa, Ankdam.
Tähän asti meistä on ollut hitosti hyötyä ruotsalaisille - nyt se saa olla ohi. - Anonyymi
rommi kirjoitti:
Jos tämä menee siihen että ihmiset tai lapset saavat päättää, niin matematiikan opiskelu romahtaa.
Tässä kieliepisodissa juuri ruotsinkielen opiskelua kohtaan on vain Persuvihaa suomenruotsalaisia kohtaan. Sama viha kohdistuu myös muihin instituutioihin kuten Yle ja seksuaalivähemmistöt. Tämä viha ei saa mitään hyvää aikaiseksi, sillä se perustuu vain jälkeenjääneisyyteen ja älyn poissaoloon.
Tarkoitus on vain hajoittaa ja vihata. Sitä näkyy nyt mm. Puolassa, jossa naisten asemaa huononnetaan aborttilailla. Se kehitys on ihmisen inhoamista.
Sama inho on tässä kielijutussa läsnä!Kielistä valitaan aina.
Jopa englannista saa päättää perhe itse.
Sinun logiikallasi meillä voisi olla pakkoviro tai pakkovenäjä, koska matematiikka. Ei toimi. Anonyymi kirjoitti:
Kielistä valitaan aina.
Jopa englannista saa päättää perhe itse.
Sinun logiikallasi meillä voisi olla pakkoviro tai pakkovenäjä, koska matematiikka. Ei toimi.Edelleen huon perustelu. Viro vielä pienempi kieli kuin Suomi. Haluammeko kuulua jotenkin Venäjään? Me olemme osa Pohjolaa ja haluamme olla tässä.
Maailman ykkösmaat ovat täällä. Jos katsotaan maiden ryppäitä eli lähialuetta, ei missään maailmassa ole tällaista kärkiporukkaa.
Eikö juuri Persujen kannata ajaa kuulumista mieluumin tähän kuin vaikka EU;hun? Jos minulta kysytään, olisi onnellista jos koko Pohjoismaa alue liittyisi yhteen. Suomi voittaisi tässä diilissä.
Ärsytetään nyt vähän!Anonyymi kirjoitti:
Sori, mutta Suomi ei kuulu Skandinaviaan eikä suomalainen ole skandinaavi.
Tämä opetetaan kyllä jo suomenkielisessä peruskoulussa, Ankdam.
Tähän asti meistä on ollut hitosti hyötyä ruotsalaisille - nyt se saa olla ohi.Kuka väitti että suomalainen on "skandinaavi"?
Suomi kuuluu tähän yhteisöön Ruotsi, Norja, Tanska ja Suomi (otetaan nyt Islanti mukaan). Kun maailmassa tehdään kärkitilastoja, täyttää nämä maat aina 10 parhaan joukon. Vain muutama maa muualta yltää samaan tasoon.
Nyt on kuitenkin meille syntynyt tietynlainen tyhmien osasto, joka kasautuu nimeksi Persut. Nämä yrittävät poistaa meiltä kaiken sen, mikä on osa meitä sivistävää. Katsokaa nyt vähän ympärillenne. Miltä tämä kansa näyttää? Katsokaa urheilua, katsokaa ihmisiä kaupoissa. Miltä näyttää? Euroviisut pärjäsimme kerran olemalla hirviöitä.
Kyllä te näette sen silmillänne, miksi me tarvitsemme täällä tätä Pohjoismaiden yhteisöä ja sen lisäksi Euroopan Uninonia. Mutta tässä järjestyksessä.
Koko meidän yritysmaailma on tullut meille muualta, enemmistö Ruotsista. Ilman Ruotsia me olisimme lähempänä Venäjää, Puolaa jne. Slaavilaisia.
Minä haluan kuulua tähän sivistyjoukkoon.
Härnätään vähän!- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, mutta kysymys kuuluikin: Miksi kieliaktiivi on ehdottanut pakkoenglantia kaikille tällä palstalla - missä logiikka?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole pakko pakottaa ruotsia, ei englantia, ei ranskaa... ruotsia 45% lukisi ilman pakkoakin.
Ihminen, joka näkee kielet pelkkänä pakkona, ei ymmärrä kielitaidon merkitystä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole pakko pakottaa ruotsia, ei englantia, ei ranskaa... ruotsia 45% lukisi ilman pakkoakin.
Ihminen, joka näkee kielet pelkkänä pakkona, ei ymmärrä kielitaidon merkitystä.No lopetatan sitten suomenkielen opetus myös?
En minä sitä valintaa tee?
Nykykeskustelussa on hämäriä piirteitä. Ne liittyvät lähinnä perussuomalaisten "hävitä kaikki" politiikkaan. Ja jo siitä syystä niihin ei kannata perustaa kovin vakavaa otatusta.
Voisimme ennen ruotsin kielen asemaa puhua engälannin kielen liiallisesta painosta Suomessa ja sen suomenkielen väääristävää vaikutusta,
Ruotsissa tätä sanotaan "svengelska" nimellä ja Suomessa alkaa katukuva olla "epäsuomalainen". Luulisi Persuja tämä kiinnostavan enemmän?
Onko jalkapalloseuran pakko olla FC sitä ja tätä?
Vakavammin otettuna, ruotsin kielen asemaa Suomessa kannattaa ylläpitää siksikin, että sitä ajaa juuri persut. Heiltä kun ei tule oikein mitään järkevää aloitetta mistään. Kaikki perustuu vain hajoittamiseen.- Anonyymi
Ajattelit sitten ylläpitää pakkoruotsia persujen kiusaksi.
Toimii vain, jos lapsemme ovat persuja. - Anonyymi
Pakkorutsin perustelu koska persu.
Ei tämä enää oikein surkeammaksi voi mennä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pakkorutsin perustelu koska persu.
Ei tämä enää oikein surkeammaksi voi mennä.Näitä mukaperusteita tarjotaan ihan tosissaan. Missä vika,
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajattelit sitten ylläpitää pakkoruotsia persujen kiusaksi.
Toimii vain, jos lapsemme ovat persuja.Tuskinpa ruotsia koulussa valitaan persujen kiusaksi pelkästään. Kyllä etenkin koulutetut vanhemmat ovat kiinnostuneita tarjoamaan lapselleen mahdollisimman hyvän ja monipuolisen kielitaidon. Kun ruotsin valitsee jo aiemmin, esim. A2-kieleksi, niin sen oppiikin hyvin. Eikä ruotsi sulje muita kieliä pois.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuskinpa ruotsia koulussa valitaan persujen kiusaksi pelkästään. Kyllä etenkin koulutetut vanhemmat ovat kiinnostuneita tarjoamaan lapselleen mahdollisimman hyvän ja monipuolisen kielitaidon. Kun ruotsin valitsee jo aiemmin, esim. A2-kieleksi, niin sen oppiikin hyvin. Eikä ruotsi sulje muita kieliä pois.
Juuri koulutetuille vanhemmille, jotka itse ovat ruotsinsa hyvin lukeneet, ei aukene se, että heidänkin lapsillaan pitäisi olla pakollinen ruotsi. Tätä on nyt yli 50 vuotta kokeiltu - ei toimi, ei ole tarvetta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri koulutetuille vanhemmille, jotka itse ovat ruotsinsa hyvin lukeneet, ei aukene se, että heidänkin lapsillaan pitäisi olla pakollinen ruotsi. Tätä on nyt yli 50 vuotta kokeiltu - ei toimi, ei ole tarvetta.
Näin!
Anonyymi kirjoitti:
Näin voi sanoa ihan kaikesta opiskelusta. Ei muuta mitään. Mitä hyötyä on ollut uskonnon opetuksesta?
Moni sanoo samaa historian opetuksesta. Tai kemian tai fysiikan. Eihän kaikista tule kemistejä? Fyysikkoja jne.
Huono perustelu!!- Anonyymi
rommi kirjoitti:
Näin voi sanoa ihan kaikesta opiskelusta. Ei muuta mitään. Mitä hyötyä on ollut uskonnon opetuksesta?
Moni sanoo samaa historian opetuksesta. Tai kemian tai fysiikan. Eihän kaikista tule kemistejä? Fyysikkoja jne.
Huono perustelu!!Jokainen oppiaine perustelee itse itsensä. Tämä on Opsin perusta.
Historian merkityksen vähättelyä ei kuule.
Fysiikkaa on vähän ja jollei olisi, sen sisällöt olisi siirrettävä lähitieteisiin (kemia, biologia, matematiikka) tai perustettava uusi oppiaine esim. Luma, koska tavoitteena on luonnontieteellisen maailmankuvan perusteet.
Katsomusaine valikoituu perheen maailmankatsomuksen mukaan.
Vain ruotsi on pakollinen kieli. Sille on oltava omat perusteet. Ei ole. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokainen oppiaine perustelee itse itsensä. Tämä on Opsin perusta.
Historian merkityksen vähättelyä ei kuule.
Fysiikkaa on vähän ja jollei olisi, sen sisällöt olisi siirrettävä lähitieteisiin (kemia, biologia, matematiikka) tai perustettava uusi oppiaine esim. Luma, koska tavoitteena on luonnontieteellisen maailmankuvan perusteet.
Katsomusaine valikoituu perheen maailmankatsomuksen mukaan.
Vain ruotsi on pakollinen kieli. Sille on oltava omat perusteet. Ei ole.MInä näen ruotsinkielen yhtä sivistävänä kuin matematiikka!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
MInä näen ruotsinkielen yhtä sivistävänä kuin matematiikka!
Juhuu, ruotsilla ne laivatkin seilaa, lentokoneet pysyy ilmassa ja aikamatkailu toteutuu. Takaisin 1800-luvun sivistykseen. Tulevaisuus on yliarvostettua, niin on järki ja vapauskin. ;)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juhuu, ruotsilla ne laivatkin seilaa, lentokoneet pysyy ilmassa ja aikamatkailu toteutuu. Takaisin 1800-luvun sivistykseen. Tulevaisuus on yliarvostettua, niin on järki ja vapauskin. ;)
Kyllä, juuri nyt tarvitaan edes hitunen järkeä. Suomi eristyneenä on heikko ja niin on nämä ihmisetkinm ae mitä suomalaisuus on. Me olemme, no jokainen sen näkee kauppakeskuksissa ja kadulla, mitä me olemme.
Parempi kuulua parempaan porukkaan! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen koulutettu suomenkielinen ja myös vanhempi. Olen ollut töissä aina yksityisellä puolella ja törmännyt ruotsin tarpeeseen 2/4 työpaikassa. Tämä kuvaa hyvin ruotsin tarvetta.
Haluan myös lapselleni hyvän ruotsin taidon ja se onnistuu, kiitos koulun, jota hän käy. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laivaliikenteessä ja laivanvarustamotoiminnassahan ruotsilla juuri on ollut perinteisesti merkittävä asema.
Kieliä ei voi erottaa yhteiskunnasta, vaan kielet ovat aina osa yhteiskuntaamme, kaikkialla maailmassa. Anonyymi kirjoitti:
Olen koulutettu suomenkielinen ja myös vanhempi. Olen ollut töissä aina yksityisellä puolella ja törmännyt ruotsin tarpeeseen 2/4 työpaikassa. Tämä kuvaa hyvin ruotsin tarvetta.
Haluan myös lapselleni hyvän ruotsin taidon ja se onnistuu, kiitos koulun, jota hän käy.Sama täällä. Tämä on lähikieli, sillä me koko ajan menemme yhä enemmän yhteen juuri Ruotsin kanssa. Yritykset ovat jo menneet edellä ja ihmiset perässä.
Eikä tämä ole pois suomenkielestä. Suomi tulee vahvemmaksi kun emme ole riippuvainen kaukaisesta saarivaltio Englannista. Joka nyt jo osoittaa vanhuuden merkkejä menemällä huijaukseen Brexit muodossa!
- Anonyymi
Ruitsi on meillä ainoa pakollinen kieli kaikilla opetuksen tasoilla - ja aivan perusteetta.
Maailmassa on yksi raja, jolla ei tarvita tulleja, ei poliiseja. Se raja on Suomi-Ruotsi. Vaikka EU sanoo mitä, Suomen ja Ruotsin raja Lapissa toimii täysin vastoin EU asetuksia,
Siellä päiväkoti voi olla Ruotsin puolella ja Terveyskeksus Suomen.
Minä ihailen tätä ja sitä, että meillä on tämä mahdollisuus! Ja jos katsomme ympärillemme. Mistä uhka tulee? Yhteen suuntaan me voimme olla täysin rauhassa! Ja se on uskomattoman paljon tässä maailmassa!!!!- Anonyymi
Iso osa lukee ruotsia vain 3 vuotta. Se on paljon vähemmän kuin maissa, joissa on vastaava tilanne ’pakkokielten’ osalta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Iso osa lukee ruotsia vain 3 vuotta. Se on paljon vähemmän kuin maissa, joissa on vastaava tilanne ’pakkokielten’ osalta.
Kolmella vuodella selviää vain osa koulunsa kesken jättämistä, ei kukaan ammatin itselleen opiskellut.
Ilmeisesti jonkun on vaikea myöntää, että ruotsia on useimmilla alakoulusta ammattikorkeaan ja yliopistoon, pakolla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kolmella vuodella selviää vain osa koulunsa kesken jättämistä, ei kukaan ammatin itselleen opiskellut.
Ilmeisesti jonkun on vaikea myöntää, että ruotsia on useimmilla alakoulusta ammattikorkeaan ja yliopistoon, pakolla.Ruotsia on todella paljon.
- Anonyymi
Millä edellytyksillä suomenkielisten koulujen pakkoruotsi voidaan vihdoin vaihtaa valinnaiskieleen?
- Anonyymi
Myös Belgia, Sveitsi ja Kanada luottavat opetuksessa maailmankieliin - luotetaan mekin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Myös Belgia, Sveitsi ja Kanada luottavat opetuksessa maailmankieliin - luotetaan mekin.
Kannatetaan!
- Anonyymi
Tässähän ei ole mitää muuta kuin karvalakki porukan vastenmielistä ruotsalaisuus vihaa!!
- Anonyymi
Nyt tilanne on omituinen: ruotsinkieliset vaativat kaikkia muita tuhlaamaan aikaansa ruotsin opintoihin, jotta suomenkieliset sitten voisivat hoitaa nämä palvelut, joita ruotsinkieliset itse eivät halua tuottaa, vaikka pystyisivät siihen.
- Anonyymi
Pakkoruotsin poiston edellytyksenä on että olemme kansakuntana riittävän itsenäinen ja riippumaton muiden mielipiteistä - Kun tämä aika koittaa niin pakkoruotsikin poistuu!
- Anonyymi
Ruotsinko?
- Anonyymi
Tässä tosiaan kannattaa käyttää järkeä. Koska sitä mitä ilmeisemmin ei löydy Persujen leiristä, kannattaa ainakin odottaa muutama vuosi ja katsoa asia uudelleen. Persuilla on niin vastenmielisiä vaatimuksia muitakin, että epäilyttää tämäkin.
Vaikka Suomi pärjää hyvin lähes kaikessa tilastojen kärkimaana (kuten myös muut Poihjoismaat), tuntuu Persujen erota ja hajoita meininki siltä, että kohta ollaan listalla kaukana kärjestä.
Puuttuu enää abortin kielto ja sitten ollaankin jos Puolan rinnalla.- Anonyymi
Tätä on pakkoruotsia puolustavien trollien toiminta palstalla ja muualla: ei yhtään kielipolitiikkaan liittyvää argumenttia, pakkoruotsi nostetaan suojelemaan aborttilakeja. Ei mitään järkeä, mutta ketjua sotkettu tehokkaasti.
Pakon puolustajat täällä ovat pelkkiä trolleja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tätä on pakkoruotsia puolustavien trollien toiminta palstalla ja muualla: ei yhtään kielipolitiikkaan liittyvää argumenttia, pakkoruotsi nostetaan suojelemaan aborttilakeja. Ei mitään järkeä, mutta ketjua sotkettu tehokkaasti.
Pakon puolustajat täällä ovat pelkkiä trolleja.Kirjoitus jonka minä tein, oli juuri "abortti juttu". En ole trolli.
Olen ihan suomalainen ja jo satoja vuosia täällä ollut.
Abortti laki on verrattu siihen mitä Persut hakee tällä kielipolitiikalla. Se puolustaa vain sellaista joukkkoa joka ei edusta sivistystä! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirjoitus jonka minä tein, oli juuri "abortti juttu". En ole trolli.
Olen ihan suomalainen ja jo satoja vuosia täällä ollut.
Abortti laki on verrattu siihen mitä Persut hakee tällä kielipolitiikalla. Se puolustaa vain sellaista joukkkoa joka ei edusta sivistystä!Sinäpä vasta trolli oletkin.
- Anonyymi
Palataan aiheeseen:
Millä edellytyksillä suomenkielisten koulujen pakkoruotsi voidaan vihdoin vaihtaa valinnaiskieleen? - Anonyymi
Millä ehdoin?
- Anonyymi
Nyt olisi aika!
- Anonyymi
RKP sanoo: ei koskaan...
- Anonyymi
Niin, RKP sanoo: ei koskaan...
- Anonyymi
Ei pakkoruotsista voi luopua, silloin Ruotsi menettää viimeisen suurvaltapoliittisen asemansa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?801542Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,141014Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol79912Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa
Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.95912Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt51724Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia
https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot140680- 53664
Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs48651Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv51641- 76639