Kuunteletteko rock'n'rollia uskovat?

Jos kuuntelette, niin mitkä ovat hienoja biisejä?

97

65

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Still loving you, Alone...
      Hyvä musa on hyvää, eikä siinä sen kummempaa.
      Kaikki uskovat eivät ajattele musta-valkoisesti. Jos joku ei osaa nähdä että maailmasta löytyy myös kauneutta ja hyviäkin asioita, niin tehköön elämänsä mahdollisimman harmaaksi ja kurjaksi. Mutta ei tarvitse muita vetää omaan maailmaansa. Meitä on moneksi.

      • Anonyymi

        Uskovan elämä on paljon värikkäämpää kuin teidän ateistien.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskovan elämä on paljon värikkäämpää kuin teidän ateistien.

        Värikkyydestä tuli mieleen...
        "Raamattu sanoo, että taivaassa kadut on kullattu ja rakennuksiin on upotettu timantteja."
        Näin eräs uskovainen minulle kertoi.

        Tämän bling-blingin tähden jotkut ihmiset uhraavat elämänsä päästäkseen taivaaseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Värikkyydestä tuli mieleen...
        "Raamattu sanoo, että taivaassa kadut on kullattu ja rakennuksiin on upotettu timantteja."
        Näin eräs uskovainen minulle kertoi.

        Tämän bling-blingin tähden jotkut ihmiset uhraavat elämänsä päästäkseen taivaaseen.

        Raamattua pitää tulkita oikein. Tuo oli 2000 vuotta vanha kuvaus taivaasta.

        Oman tulkintani mukaan taivaassa välkehtii moniväriset hedelmäpeliautomaatit, joiden edessä vanhukset seisovat ikuisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Värikkyydestä tuli mieleen...
        "Raamattu sanoo, että taivaassa kadut on kullattu ja rakennuksiin on upotettu timantteja."
        Näin eräs uskovainen minulle kertoi.

        Tämän bling-blingin tähden jotkut ihmiset uhraavat elämänsä päästäkseen taivaaseen.

        Ei se one elämän uhraamista vaan elämän saamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskovan elämä on paljon värikkäämpää kuin teidän ateistien.

        Miten se tulee esiin ja näkyy, että uskovan elämä on värikkäämpää kuin meidän ateistien? Tai ehkä teidän valheenne, satunne ja tarinanne on hyvin "väritettyjä". Niin sitähän se olikin. :)
        Me ateistit pysymme totuudessa ja kunnioitamme lakeja ja järjestystä, olemme hyviä ihmisille, koska meillä ei olisi mahdollisuutta pyytää anteeksi pahoja tekojamme ja ajatuksiamme.


      • Kyllä still loving you on hieno. Melodinen hevimusakin on parhaimmillaan hienoa.

        Ihan sellaisiin kamaliin kitaranvingutuksiin en itsekkään taivu /tykkää mutta tuo on nimenomaan tykkäämiskysymys.

        Ajatuskin siitä, että jokin musiikkityyli automaattisesti sisältäisi jonkin pahanvoiman on naurettava koska soittimethan ovat vain ihmisen tekeleitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskovan elämä on paljon värikkäämpää kuin teidän ateistien.

        Hienoa jos uskovaisetkin uskaltavat herranpelossaan nykyisin kuunnella rock-musaa sillä ennenvanhaan ja monissa piireissä vieläkin sellaiset jutut on bännätty ei-jumalallisina


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa jos uskovaisetkin uskaltavat herranpelossaan nykyisin kuunnella rock-musaa sillä ennenvanhaan ja monissa piireissä vieläkin sellaiset jutut on bännätty ei-jumalallisina

        Levyjäkin intouduttiin soittelemaan väärinpäin, jotta löydettäisiin saatanalliset salatut viestit. Hommassa oli jo lievää hysterian makua:

        https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/11/15/paholaisen-musiikkia-aikkiisum-nesialohap


    • Anonyymi

      Joskus kauan sitten kuuntelin rockia, nyt en enää kuuntele, koska taivaassakaan sitä tuskin kuunnellaan.

      • Anonyymi

        Mutta silti pidän rockista, tavallaan luovuin siitä uskon tähden, en tiedä olenko vetänyt sitten ruuvin liian kireelle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta silti pidän rockista, tavallaan luovuin siitä uskon tähden, en tiedä olenko vetänyt sitten ruuvin liian kireelle.

        Kyllä olet jos noin on.


    • Anonyymi

      Evankeliumia omalla elämällään julistava on yksin kuin Jeesus Luukkaan Evankeliumin mukaan:
      9:58 Niin Jeesus sanoi hänelle: "Ketuilla on luolat ja taivaan linnuilla pesät, mutta Ihmisen Pojalla ei ole, mihin hän päänsä kallistaisi."

      https://youtu.be/u2VhwVLkQjY

    • Jo vain kuuntelen. Kestosuosikkejani ovat C.C.R, hurriganes ja zz top. Lisäksi on olemassa hyviä yksittäisiä kappaleita. Joan Jett rokkaa myös ihan kympillä :)

      • Anonyymi

        Yllättävää, että uskovaiselta löytyy noinkin hyvää musiikkimakua


      • ZZ Top on asiaa, yksinkertaista perusrockia ilman kikkailuja. Sanoisin blues-vaikutteista Eliminatoria levyistä parhaaksi.


      • a-teisti kirjoitti:

        ZZ Top on asiaa, yksinkertaista perusrockia ilman kikkailuja. Sanoisin blues-vaikutteista Eliminatoria levyistä parhaaksi.

        Hiukan unohdin jo tämän olemassaolon mutta on tämä edesmenneen Van Halenin purkaus jotakin käsittämätöntä:

        https://www.youtube.com/watch?v=sI7XiJgt0vY


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yllättävää, että uskovaiselta löytyy noinkin hyvää musiikkimakua

        Juu, ei se uskoontulo minun musiikkimakua muuttanut. Hyvä pysyy hyvänä, myös musiikissa :)


    • Anonyymi

      Tein aikoinaan jopa gradun metalli- ja hevimusiikin hengellisestä sisällöstä.

      • Anonyymi

        Miten suhtaudut saatanallista kuvastoa käsittelevän metallin mahd. terapeuttiseen vaikutukseen?

        Että kun omia pimeitä puolia tuo esille ja käsittelee musiikin kautta niin nämä saavat aikaan päinvastaista vaikutusta mieleen.

        Kuten Carl Jung sanoi "One does not become enlightened by imagining figures of light, but by making the darkness conscious."

        En ole itse enää uskossa mutta kristittyinä aikoinani Slayerit ja Venomit soi ahkerasti.


    • Anonyymi

      Rok'roll on homepartojen ja vanhana viiksekkäiden naisten musaa.

      • Anonyymi

        Rock'n Roll


    • Itse olen kiihkoateisti mutta suosittelin tätä säveltäjää uskovaiselle tutulle.
      Nykyään hän on armoton Arvo Pärt -fani.

      Arvo Pärt - Da Pacem [Estonian Philharmonic Chamber Choir/Paul Hillier]
      https://www.youtube.com/watch?v=YOpa5Ec3i4s

    • Niitä nuoruuden suosikkiyhtyeitä tulee kuunneltua, esimerkiksi

      Radiohead, Rush, Oasis, Pulp, Blur, Suede, Manic Street Preachers, YUP, Miljoonasade, Leevi and the Leavings jne. Vähän harvemmin nykyään Bad Religionia. :D

      • Anonyymi

        Minäkin kuuntelen mielelläni vielä mm. The Sensational Alex Harvey Band:iä, mutta sen kitaristin uutta bändiä "Sin Dogs" en viitsinyt kunnolla edes alkaa kuuntelemaan. Ihme muuten, se katosi minulta Spotifyn kuunnellut-listaltakin ihan itestään. :D


    • Anonyymi

      Emme me kuuntele rockeja, eivätkä monet muutkaan kuuntele, eivätkä pidä sen kuulemista tärkeänä.

      • Anonyymi

        Hemmetti.

        Te olette ikäloppuja kuin metusalemit!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hemmetti.

        Te olette ikäloppuja kuin metusalemit!

        En muista Elvistä hänen elinajaltaan, vaikka niukasti olen syntynyt ennen hänen kuolemaansa. Elvistä voi diggata kuka vaan jota nappaa rockin kuningas, sillä hänen musiikkinsa on todella hyvää. Ei tarvitse olla metusalem pitääkseen hänestä vaan tykkääjä voi olla myös teini. Tunnustan, että olen yli 40-vuotias, mutta en ole metusalem, eikä monet itseäni vanhemmat Elviksen diggaajat. Itselläni on himassa Elviksen cd-levyjä. Metusalemiksi jonkun voi tehdä, jos hän omisti jo 50-luvulla Elviksen viinylilevyjä?


      • Minun profiilissani lukee "uskovainen mies". En perusta mitään Elviksen lantioliikkeeseen.


      • FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:

        En muista Elvistä hänen elinajaltaan, vaikka niukasti olen syntynyt ennen hänen kuolemaansa. Elvistä voi diggata kuka vaan jota nappaa rockin kuningas, sillä hänen musiikkinsa on todella hyvää. Ei tarvitse olla metusalem pitääkseen hänestä vaan tykkääjä voi olla myös teini. Tunnustan, että olen yli 40-vuotias, mutta en ole metusalem, eikä monet itseäni vanhemmat Elviksen diggaajat. Itselläni on himassa Elviksen cd-levyjä. Metusalemiksi jonkun voi tehdä, jos hän omisti jo 50-luvulla Elviksen viinylilevyjä?

        Tässä varmasti yksi hienoimmista ja sopinee uskovaisellekkin ;)

        https://www.youtube.com/watch?v=tCuUnooJhZI

        Kyllähän Elviksellä hieno ääni oli ja sekin, että lauloi myös mielellään gospeleita ja jo nuorena poikana luuhasi pitkin "mustien kirkkoja" juurikin musiikin vuoksi.

        Hänen lantioliikkeensä nyt taisivat olla lähinä sen aikasta showmeininkiä joka tietenkin nyt tuntuu huvittavalta.


      • Anonyymi
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Tässä varmasti yksi hienoimmista ja sopinee uskovaisellekkin ;)

        https://www.youtube.com/watch?v=tCuUnooJhZI

        Kyllähän Elviksellä hieno ääni oli ja sekin, että lauloi myös mielellään gospeleita ja jo nuorena poikana luuhasi pitkin "mustien kirkkoja" juurikin musiikin vuoksi.

        Hänen lantioliikkeensä nyt taisivat olla lähinä sen aikasta showmeininkiä joka tietenkin nyt tuntuu huvittavalta.

        Seksiä sen ajan seksuaalisesti vapautuville teineille.
        Älkää olko naurettavan siveellisiä hömelöitä.


      • FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:

        En muista Elvistä hänen elinajaltaan, vaikka niukasti olen syntynyt ennen hänen kuolemaansa. Elvistä voi diggata kuka vaan jota nappaa rockin kuningas, sillä hänen musiikkinsa on todella hyvää. Ei tarvitse olla metusalem pitääkseen hänestä vaan tykkääjä voi olla myös teini. Tunnustan, että olen yli 40-vuotias, mutta en ole metusalem, eikä monet itseäni vanhemmat Elviksen diggaajat. Itselläni on himassa Elviksen cd-levyjä. Metusalemiksi jonkun voi tehdä, jos hän omisti jo 50-luvulla Elviksen viinylilevyjä?

        ”Elvistä voi diggata kuka vaan jota nappaa rockin kuningas, sillä hänen musiikkinsa on todella hyvää.”

        Elvis alkoi tehdä valkoisille soveltuvaa rhythm and bluesia ja sekoitti kantria siihen. Varsinaista rockia hän esitti aika vähän.
        Ennen Elvistä varsinaisen rockn and rollin toivat Chuck Berry, Bill Haley, Chuck Berry, Little Richard jne.

        Elvis oli laulaja, joka esitti muiden tekemää musiikkia. Enemmän sellaista kevyttä ja kivaa.

        En ole itse ollut koskaan Elviksen ystävä, mutta ymmärrän kyllä että tällaisesta musiikista moni tykkää.


      • mummomuori kirjoitti:

        ”Elvistä voi diggata kuka vaan jota nappaa rockin kuningas, sillä hänen musiikkinsa on todella hyvää.”

        Elvis alkoi tehdä valkoisille soveltuvaa rhythm and bluesia ja sekoitti kantria siihen. Varsinaista rockia hän esitti aika vähän.
        Ennen Elvistä varsinaisen rockn and rollin toivat Chuck Berry, Bill Haley, Chuck Berry, Little Richard jne.

        Elvis oli laulaja, joka esitti muiden tekemää musiikkia. Enemmän sellaista kevyttä ja kivaa.

        En ole itse ollut koskaan Elviksen ystävä, mutta ymmärrän kyllä että tällaisesta musiikista moni tykkää.

        mummomuori: "Elvis alkoi tehdä valkoisille soveltuvaa rhythm and bluesia ja sekoitti kantria siihen. Varsinaista rockia hän esitti aika vähän. Ennen Elvistä varsinaisen rockn and rollin toivat Chuck Berry, Bill Haley, Chuck Berry, Little Richard jne."

        Kiitos tiedosta. Hyvin nuorena sain koulukaverilta Elvis "Country"-musiikki c-kasetin. Mutta on sillä Elviksellä 50-luvulta rockia, vaikka on laulanut paljon muuta. Olen kuunnellut myös sinun mainitsemiasi laulajia.

        No, maku asioista ei voi kiistellä - sinä et Elvistä diggaa, mutta minä ja moni muu tekee toisin!


      • FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:

        mummomuori: "Elvis alkoi tehdä valkoisille soveltuvaa rhythm and bluesia ja sekoitti kantria siihen. Varsinaista rockia hän esitti aika vähän. Ennen Elvistä varsinaisen rockn and rollin toivat Chuck Berry, Bill Haley, Chuck Berry, Little Richard jne."

        Kiitos tiedosta. Hyvin nuorena sain koulukaverilta Elvis "Country"-musiikki c-kasetin. Mutta on sillä Elviksellä 50-luvulta rockia, vaikka on laulanut paljon muuta. Olen kuunnellut myös sinun mainitsemiasi laulajia.

        No, maku asioista ei voi kiistellä - sinä et Elvistä diggaa, mutta minä ja moni muu tekee toisin!

        ”Olen kuunnellut myös sinun mainitsemiasi laulajia.”

        Tosin yksikään noista ei ole laulaja, vaan oikea rock muusikko.
        Totta, makuja on kaikenlaisia ja se on ihan hyvä juttu.


    • Lordi - Hard Rock Hallelujah

      Pakko laittaa todennäköisesti ainoa suomen saama euroviisuvoitto :)

      • Anonyymi

        Uskonnollisempi biisi kuin ensi olettanalta kuvittelee. Se kertoo ilmestykirjan tapahtumasta jossa väärä profeetta saapuu eksyttämään pyhiä. Mutta siitä olematta Herran ylistys rokkaa vahvana.


    • Bohemian Rhapsody


      Toki kaikkihan on suhteellista , lasketko tuon rokiksi ;)

      • Anonyymi

        En kuuntele, kun ei kiinnosta ja en tykkää.


    • Tulinpa tännekin. Pitihän se tulla, kun keskustellaan eiheesta rock ja silloin en voi aina vastustaa kommentoimista =)

      Kuuntelen aika paljon rockia ja hevyakin jonkun verran. Ei liene epäselvää, kun profiilikuvakin sen jo sanoo =) Mitäs sitten kuuntelen. Nyt soi David Coverdalen levy "Northwinds" vuodelta 1978 (tehty Purplen ja Whitesnaken välissä eli vuosien 1976-78, Coverdale oli Purplen laulajana vuosina 1973-76 ja vuonna -78 perusti Whitesnaken). Kuuntelen myös esim. Deep Purplea, Whitesnakea, Led Zeppeliniä, Judas Priestia, Freetä (Paul Rodgersin eka bändi ennen vuonna 1973 perustteua Bad Companya), Bad Companya, Queenia, Iron Maidenia, Black sabbathia, joskus Panteraa ja Megadethiakin(näitä en kauhean usein). Joskus silloin tällöin tulee kuunneltua myös esim. bändejä CCR, Dio, Rainbow, Dire straits, Beatles.

      Nykyään kuuntelen eniten rockia, mutta välillä kuuntelen jotain muutakin kuten esim. countrya, jazzia, poppia, soulia, funkkya, folkkia tai iskelmää. Aikoinaan tuli kuunneltua paljon klassista, nykyään kuuntelen sitä aika vähän. Erilaista elokuvamusiikkia tulee myös kuunneltua kuten Ennio Morricconen ja John Williamsin sävellyksiä.

    • Ja nyt adventtiajan ja joulun lähestyessä pikku hiljaa joulumusiikkia.

    • Anonyymi

      En sitten vähääkään.

    • Helpompaa melkein sanoa, mitä ei kovin mielellään kuuntele. Eli iskelmähumpat ja sen johdannaiset, kuten pop musiikit ja osa suomalaisesta ns. rockista. Kilikalirokkia vähän, eli sitä peruskalinaa.
      Miltei kaikki blues, hevi, proge, klassinen - jopa osa oopperoista – jne. menee. Yhä Henfrix nostaa ihokarvat ja hempeämpi Rainbow kipale. Mutta toki moni muukin. Eniten kuuntelen musiikkia, joka jo sinällään kertoo tai joka tulee kohti, sanat tulevat siellä mukana.

      • Iskelmämusiikki on minulle rotanmyrkkyä. Jo iskelmämusiikkiteollisuuden tapa tuottaa musiikki on niin kaukana rockbändistä kuin olla vain voi. Tuottaja, sanoittaja ja sovittaja voivat olla kaikki eri henkilöitä, sitten etsitään kaupallisesti paras mahdollinen esittäjä ja joku pumppu taustalle soittelemaan. Eikä haittaa vaikka jonkin instrumentin taitajaa ei löytyisikään, ainahan voidaan soittaa nauhalta puuttuva osuus. Ja sen lisäksi iskelmämusiikki on yleensä kornia, mautonta ja hajutonta paskaa. Ja huomaa kyllä, että iskelmämusiikin tuottajia on tässä maassa vain kourallinen.

        Rock on toista maata. 🤤


      • a-teisti kirjoitti:

        Iskelmämusiikki on minulle rotanmyrkkyä. Jo iskelmämusiikkiteollisuuden tapa tuottaa musiikki on niin kaukana rockbändistä kuin olla vain voi. Tuottaja, sanoittaja ja sovittaja voivat olla kaikki eri henkilöitä, sitten etsitään kaupallisesti paras mahdollinen esittäjä ja joku pumppu taustalle soittelemaan. Eikä haittaa vaikka jonkin instrumentin taitajaa ei löytyisikään, ainahan voidaan soittaa nauhalta puuttuva osuus. Ja sen lisäksi iskelmämusiikki on yleensä kornia, mautonta ja hajutonta paskaa. Ja huomaa kyllä, että iskelmämusiikin tuottajia on tässä maassa vain kourallinen.

        Rock on toista maata. 🤤

        Totta, iskelmämusiikki on laskelmoitua, yleensä hyvin hajutonta, mautonta ja soljuu toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.


      • a-teisti kirjoitti:

        Iskelmämusiikki on minulle rotanmyrkkyä. Jo iskelmämusiikkiteollisuuden tapa tuottaa musiikki on niin kaukana rockbändistä kuin olla vain voi. Tuottaja, sanoittaja ja sovittaja voivat olla kaikki eri henkilöitä, sitten etsitään kaupallisesti paras mahdollinen esittäjä ja joku pumppu taustalle soittelemaan. Eikä haittaa vaikka jonkin instrumentin taitajaa ei löytyisikään, ainahan voidaan soittaa nauhalta puuttuva osuus. Ja sen lisäksi iskelmämusiikki on yleensä kornia, mautonta ja hajutonta paskaa. Ja huomaa kyllä, että iskelmämusiikin tuottajia on tässä maassa vain kourallinen.

        Rock on toista maata. 🤤

        Katselin viikonloppuna inhottavan ja alusta loppuun ällöttävän inhorealistisen saksalaisen sarjamurhaajaelokuvan Kultainen hansikas.

        Siinä soi musana 1970-luvun sakuiskelmiä, joiden esittäjät poimin Shazamilla talteen. Sen jälkeen olen kuunnellut yksinomaan noita artisteja: Freddy Quinn, Stein Ingebrigtsen, Bata Illic, Henner Hoier, Roy Black, Adamo, Karel Gott, Heintje... eläköön EU ja Schlager! 👍🏻


      • mummomuori kirjoitti:

        Totta, iskelmämusiikki on laskelmoitua, yleensä hyvin hajutonta, mautonta ja soljuu toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

        Iskelmämusiikin on tarkoitus vedota tunteisiin. Laulajan on tärkeintä olla uskottava ja sanojensa takana, ei oopperaääneltään huippua. Jos iskelmä laulajineen ei pysty herättämään tunteita, se on epäonnistunut ja tusinatavaraa. Tai sitten kuulija on täysin tunteeton. 😏

        Anne Mattilan laulama Perutaan häät on esimerkki tämän vuosituhannen iskelmästä, joka on täydellinen joka tavalla. Eikä sanoituksessa ole edes riimejä! Hyvää riimitöntä sanoitusta ei osaa tehdä, ellei ensin osaa laatia hyviä riimillisiä. Ihmeellistä mutta totta.


      • Repe_RuutikaIIo kirjoitti:

        Katselin viikonloppuna inhottavan ja alusta loppuun ällöttävän inhorealistisen saksalaisen sarjamurhaajaelokuvan Kultainen hansikas.

        Siinä soi musana 1970-luvun sakuiskelmiä, joiden esittäjät poimin Shazamilla talteen. Sen jälkeen olen kuunnellut yksinomaan noita artisteja: Freddy Quinn, Stein Ingebrigtsen, Bata Illic, Henner Hoier, Roy Black, Adamo, Karel Gott, Heintje... eläköön EU ja Schlager! 👍🏻

        En väitä etteikö olisi hyvää ja omaperäistäkin iskelmämusiikkiakin. Äkkiseltään en osaa nimetä kyllä sellaista. Mutta varmasti sellaista on, ei ole vain minun genre. Eikä edes kiinnosta tietää kuka pulpahti tuossa tyylilajissa eilen pinnalle ja kuka vajosi tänään upoksiin.

        Rock ja keikoilla käynti on minulle enemmänkin omaa alaa. En nyt elämäntavaksi sanoisi missään nimessä mutta aika jees juttu on. Menee myös jazz, varsinkin livenä, säätäminen eli improvisoiminen toimii. Ja hienohelmojen klassinenkin. En nyt lippuja ostaisi Finlandia-talolle mutta kotona joo joskus. Mutta klassisella musiikilla ja raskaalla rockilla onkin paljon yhteistä, ei vain Nightwishin tapaisten oopperahevibändien kautta vaan ihan sieltä alkuajoista lähtien.

        Olen varsin liberaali ihminen mutta musiikin saralla kai sitten tiukkapipoinen fundamentalisti. Iskelmä, pop, rap-pelleily ja sellaiset toivotan kodistani Helvettiin. Onneksi niin tekee avovaimonikin. Ei soi tangokuninkaat, eikä kuningattaret. Tangomarkkinoilla olemme kyllä käyneet jonkin kerran, kun kesäpaikka on liki mutta sielläkin on nykyisin rock-osasto. Oma alue, omat liput ja ei humpan humppaa. 👍


      • Repe_RuutikaIIo kirjoitti:

        Katselin viikonloppuna inhottavan ja alusta loppuun ällöttävän inhorealistisen saksalaisen sarjamurhaajaelokuvan Kultainen hansikas.

        Siinä soi musana 1970-luvun sakuiskelmiä, joiden esittäjät poimin Shazamilla talteen. Sen jälkeen olen kuunnellut yksinomaan noita artisteja: Freddy Quinn, Stein Ingebrigtsen, Bata Illic, Henner Hoier, Roy Black, Adamo, Karel Gott, Heintje... eläköön EU ja Schlager! 👍🏻

        Minä joskus vuosia sitten lainasin kirjastosta cd-paketin, jossa oli 60 vuotta Saksan vuoden eniten myyty hitti. Alkoi muistaakseni vuodesta 1930 ja päättyi vuoteen 1989. Se levy sisälsi monta saksalaistaiskelmää, mutta tykkäsin siitä kovasti, sillä monet biisit olivat tosi hyviä. Lili Marleen, Seemann yms. Oli tosi hauskaa kuulla osaksi iskelmiä suuresta eurooppalaisesta maasta. Tosi hyvää musiikkia.


      • a-teisti kirjoitti:

        En väitä etteikö olisi hyvää ja omaperäistäkin iskelmämusiikkiakin. Äkkiseltään en osaa nimetä kyllä sellaista. Mutta varmasti sellaista on, ei ole vain minun genre. Eikä edes kiinnosta tietää kuka pulpahti tuossa tyylilajissa eilen pinnalle ja kuka vajosi tänään upoksiin.

        Rock ja keikoilla käynti on minulle enemmänkin omaa alaa. En nyt elämäntavaksi sanoisi missään nimessä mutta aika jees juttu on. Menee myös jazz, varsinkin livenä, säätäminen eli improvisoiminen toimii. Ja hienohelmojen klassinenkin. En nyt lippuja ostaisi Finlandia-talolle mutta kotona joo joskus. Mutta klassisella musiikilla ja raskaalla rockilla onkin paljon yhteistä, ei vain Nightwishin tapaisten oopperahevibändien kautta vaan ihan sieltä alkuajoista lähtien.

        Olen varsin liberaali ihminen mutta musiikin saralla kai sitten tiukkapipoinen fundamentalisti. Iskelmä, pop, rap-pelleily ja sellaiset toivotan kodistani Helvettiin. Onneksi niin tekee avovaimonikin. Ei soi tangokuninkaat, eikä kuningattaret. Tangomarkkinoilla olemme kyllä käyneet jonkin kerran, kun kesäpaikka on liki mutta sielläkin on nykyisin rock-osasto. Oma alue, omat liput ja ei humpan humppaa. 👍

        ”Mutta klassisella musiikilla ja raskaalla rockilla onkin paljon yhteistä…”

        Itse asiassa niin progella kuin sillä monipuolisemmalla raskaalla rockilla on todella paljon yhteistä. Aikoinaan oli joku musiikkiohjelma, jossa tarkasteltiin juuri näitä yhteyksiä. Tosin meni jo sellaisiin sfaareihin osa, etten niistä kovin syvällisesti ymmärtänyt mitään.
        Nyt kun kuuntelen enemmän klassista, aina tulee palaumia mieleen rock kappaleita.

        ”Iskelmä, pop, rap-pelleily ja sellaiset toivotan kodistani Helvettiin. Onneksi niin tekee avovaimonikin.”

        Sinä onnellinen, minun mieheni ei ole lainkaan musiikillinen, vaan kuuntelee tuota roinaa ihan vain taustalla. Olenkin opetellut tekniikan, jossa kykenen olemaan sitä ”kuulematta” :D


      • Repe_RuutikaIIo kirjoitti:

        Iskelmämusiikin on tarkoitus vedota tunteisiin. Laulajan on tärkeintä olla uskottava ja sanojensa takana, ei oopperaääneltään huippua. Jos iskelmä laulajineen ei pysty herättämään tunteita, se on epäonnistunut ja tusinatavaraa. Tai sitten kuulija on täysin tunteeton. 😏

        Anne Mattilan laulama Perutaan häät on esimerkki tämän vuosituhannen iskelmästä, joka on täydellinen joka tavalla. Eikä sanoituksessa ole edes riimejä! Hyvää riimitöntä sanoitusta ei osaa tehdä, ellei ensin osaa laatia hyviä riimillisiä. Ihmeellistä mutta totta.

        ”Iskelmämusiikin on tarkoitus vedota tunteisiin.”

        Tämä onkin se juttu, jota olen vuosikymmeniä pohtinut. Ainahan musiikki tunteita herättää, tosin siinä tuntuu olevan kovasti eroja, millaisista tunteista on kyse. Ihmiset eroavat kovasti siinä, millä tasolla tunteita koetaan.
        Iskelmä musiikki herättää minussa pääasiassa negatiivisia tunteita. Tiedän kyllä mitä pitäisi tuntea, mutta kun vaan sellaisia ei tule. Sekin kuka pitää mitäkin pinnallisena ja syvällisenä, on oma juttunsa.

        Usein tulee mieleen kuva, missä vahvasti juopuneet vajoavat itsesääliin ja sentimentaaliseen tunnelmointiin kapakassa. :D

        Mainitsit ”Anne Mattilan laulama Perutaan häät on esimerkki tämän vuosituhannen iskelmästä, joka on täydellinen joka tavalla.”

        Olen kuullut sekä luin lyriikan, mutta minusta se oli sellainen pikkukiva. Ei siis herätä oikein mitään minussa.
        Jos vertaan muutamia muita suomalaisia, niin eniten olen tykännyt Eppu Normaalista ja Juicesta, sillä niissä on mukana jotain, mihin pystyn samaistumaan. Muutamia muita, jotka ovat tehneet vaikutuksen on Pate Mustajärven Tuhkaa ja vaikka Egotripin Unihiekkaa.

        ”Hyvää riimitöntä sanoitusta ei osaa tehdä, ellei ensin osaa laatia hyviä riimillisiä. Ihmeellistä mutta totta.”

        Tuota, olen hiukan erimieltä. Olen kirjoitellut liki 50 vuotta, ja riimilliset ovat usein vaikeampia, kuin se, että sanojen rytmi ja fonetiikka otetaan tärkeimmiksi. Oikeastaan suomen kieleen ei oikein sovi nuo loppusoinnut, vaan pikemminkin alkusoinnut. Mutta tiettyä loppusointua on tuossa Perutaan häät lyriikkassakin – säkeet päättyvät esim. seuraan, pintaa, kantaa. kuvaa, jne.


      • mummomuori kirjoitti:

        ”Iskelmämusiikin on tarkoitus vedota tunteisiin.”

        Tämä onkin se juttu, jota olen vuosikymmeniä pohtinut. Ainahan musiikki tunteita herättää, tosin siinä tuntuu olevan kovasti eroja, millaisista tunteista on kyse. Ihmiset eroavat kovasti siinä, millä tasolla tunteita koetaan.
        Iskelmä musiikki herättää minussa pääasiassa negatiivisia tunteita. Tiedän kyllä mitä pitäisi tuntea, mutta kun vaan sellaisia ei tule. Sekin kuka pitää mitäkin pinnallisena ja syvällisenä, on oma juttunsa.

        Usein tulee mieleen kuva, missä vahvasti juopuneet vajoavat itsesääliin ja sentimentaaliseen tunnelmointiin kapakassa. :D

        Mainitsit ”Anne Mattilan laulama Perutaan häät on esimerkki tämän vuosituhannen iskelmästä, joka on täydellinen joka tavalla.”

        Olen kuullut sekä luin lyriikan, mutta minusta se oli sellainen pikkukiva. Ei siis herätä oikein mitään minussa.
        Jos vertaan muutamia muita suomalaisia, niin eniten olen tykännyt Eppu Normaalista ja Juicesta, sillä niissä on mukana jotain, mihin pystyn samaistumaan. Muutamia muita, jotka ovat tehneet vaikutuksen on Pate Mustajärven Tuhkaa ja vaikka Egotripin Unihiekkaa.

        ”Hyvää riimitöntä sanoitusta ei osaa tehdä, ellei ensin osaa laatia hyviä riimillisiä. Ihmeellistä mutta totta.”

        Tuota, olen hiukan erimieltä. Olen kirjoitellut liki 50 vuotta, ja riimilliset ovat usein vaikeampia, kuin se, että sanojen rytmi ja fonetiikka otetaan tärkeimmiksi. Oikeastaan suomen kieleen ei oikein sovi nuo loppusoinnut, vaan pikemminkin alkusoinnut. Mutta tiettyä loppusointua on tuossa Perutaan häät lyriikkassakin – säkeet päättyvät esim. seuraan, pintaa, kantaa. kuvaa, jne.

        "Usein tulee mieleen kuva, missä vahvasti juopuneet vajoavat itsesääliin ja sentimentaaliseen tunnelmointiin kapakassa. :D"

        Pekka Ruuskan Rafaelin Enkeli oli lyönyt itsensä juuri hittilistojen kärkeen ja istuimme sen aikaisen tyttöystävän kanssa aamupäivällä melko tyhjässä hiukan Kaurismäki-tyyppisessä keskikaljakuppilassa. Joku laittoi ko. biisin soimaan jukeboksista ja tovin kuluttua tyttöystävä totesi: voiko tuota syvemmälle itsesääliin vajota? 😂 Biisi soi, ihmiset olivat vaiti, mekin. On vaan jäänyt tilanne aika elävästi mieleen.


      • a-teisti kirjoitti:

        "Usein tulee mieleen kuva, missä vahvasti juopuneet vajoavat itsesääliin ja sentimentaaliseen tunnelmointiin kapakassa. :D"

        Pekka Ruuskan Rafaelin Enkeli oli lyönyt itsensä juuri hittilistojen kärkeen ja istuimme sen aikaisen tyttöystävän kanssa aamupäivällä melko tyhjässä hiukan Kaurismäki-tyyppisessä keskikaljakuppilassa. Joku laittoi ko. biisin soimaan jukeboksista ja tovin kuluttua tyttöystävä totesi: voiko tuota syvemmälle itsesääliin vajota? 😂 Biisi soi, ihmiset olivat vaiti, mekin. On vaan jäänyt tilanne aika elävästi mieleen.

        Pysähtynyt hetki. Myyjä nuokkui tiskin takana, puolen tusinaa ukonturjaketta ryysti kaljaa, pari karvahattu päässä ja ainoat sanat moneen minuuttiin tuo kysymys ja vastaukseni siihen: ei.


      • mummomuori kirjoitti:

        ”Iskelmämusiikin on tarkoitus vedota tunteisiin.”

        Tämä onkin se juttu, jota olen vuosikymmeniä pohtinut. Ainahan musiikki tunteita herättää, tosin siinä tuntuu olevan kovasti eroja, millaisista tunteista on kyse. Ihmiset eroavat kovasti siinä, millä tasolla tunteita koetaan.
        Iskelmä musiikki herättää minussa pääasiassa negatiivisia tunteita. Tiedän kyllä mitä pitäisi tuntea, mutta kun vaan sellaisia ei tule. Sekin kuka pitää mitäkin pinnallisena ja syvällisenä, on oma juttunsa.

        Usein tulee mieleen kuva, missä vahvasti juopuneet vajoavat itsesääliin ja sentimentaaliseen tunnelmointiin kapakassa. :D

        Mainitsit ”Anne Mattilan laulama Perutaan häät on esimerkki tämän vuosituhannen iskelmästä, joka on täydellinen joka tavalla.”

        Olen kuullut sekä luin lyriikan, mutta minusta se oli sellainen pikkukiva. Ei siis herätä oikein mitään minussa.
        Jos vertaan muutamia muita suomalaisia, niin eniten olen tykännyt Eppu Normaalista ja Juicesta, sillä niissä on mukana jotain, mihin pystyn samaistumaan. Muutamia muita, jotka ovat tehneet vaikutuksen on Pate Mustajärven Tuhkaa ja vaikka Egotripin Unihiekkaa.

        ”Hyvää riimitöntä sanoitusta ei osaa tehdä, ellei ensin osaa laatia hyviä riimillisiä. Ihmeellistä mutta totta.”

        Tuota, olen hiukan erimieltä. Olen kirjoitellut liki 50 vuotta, ja riimilliset ovat usein vaikeampia, kuin se, että sanojen rytmi ja fonetiikka otetaan tärkeimmiksi. Oikeastaan suomen kieleen ei oikein sovi nuo loppusoinnut, vaan pikemminkin alkusoinnut. Mutta tiettyä loppusointua on tuossa Perutaan häät lyriikkassakin – säkeet päättyvät esim. seuraan, pintaa, kantaa. kuvaa, jne.

        Enpä ole Eppuja ja Juicea koskaan iskelmägenreen sijoittanut. Juicea on kyllä tullut kuunneltua vuosien varrella enemmän kun lääkäri määrää. 😀

        Mulle loppusoinnut ja laulettavuus ovat hyvin helppoja rakentaa, kun olen jonkinlainen tunteja ottanut laulaja sekä tekstinteon (en toki varsinaisesti sanoittamisen) ammattilainen ja kerran voittanutkin yhden satojen osanottajien sanoituskilpailun johon piruuttani osallistuin äärettömän voitonvarmana – ihme kyllä sille tuntemukselle oli katetta.

        Osittaisia loppusointuja en Helismaan-Leskisen tapaan lue loppusoinnuiksi ollenkaan, vaikka sanoittamisen oppikirjan tehnyt Heikki Salo nekin tuntee.

        PH:n tekijällä on myös täydellisten loppusointujen sanoituksia, joten eipä lukene hänkään.


      • a-teisti kirjoitti:

        Pysähtynyt hetki. Myyjä nuokkui tiskin takana, puolen tusinaa ukonturjaketta ryysti kaljaa, pari karvahattu päässä ja ainoat sanat moneen minuuttiin tuo kysymys ja vastaukseni siihen: ei.

        Kylläpä voi, sillä Pekka Ruuskahan on levyfirman pomo ja vain teeskenteli itsesääliä, koska sai siitä rahaa. Tosin erittäin uskottavasti... 😏


      • Repe_RuutikaIIo kirjoitti:

        Kylläpä voi, sillä Pekka Ruuskahan on levyfirman pomo ja vain teeskenteli itsesääliä, koska sai siitä rahaa. Tosin erittäin uskottavasti... 😏

        Tarkoitti tietenkin itsesääliin vajonneella kolikoitaan koneeseen syöttänyttä.


      • a-teisti kirjoitti:

        Tarkoitti tietenkin itsesääliin vajonneella kolikoitaan koneeseen syöttänyttä.

        Ahaa! No sitten. Hän tuskin oli johtavassa asemassa, jos kristallikalloni mitään tietää.


      • Repe_RuutikaIIo kirjoitti:

        Ahaa! No sitten. Hän tuskin oli johtavassa asemassa, jos kristallikalloni mitään tietää.

        Kantapeikko. Tai mikä lie turjake. On jäänyt mieleen myös Matkahuollon baari Lapinlahdella. Saman naikkosen kanssa reissussa ja yhdellä kaverilla oli Lapinlahdella viikkokämppä ja lainattiin sitä viikonlopuksi.

        Kun paikkakunnalle saavuimme pysähdyimme Matkahuollon baariin kahville. Viimeiset kitkerät pannunpohjat juotiin ja puliremmi (oli todella puliremmi) istui baarissa. Yksi kertoi kamuilleen että olisi saanut edellisenä iltana pil*lua mutta ruusu oli joutunut putkaan.

        Sitten illalla lähdimme kylille ja yhytimme karanneen koiran, hihna kaulassa kulki siinä raitilla ja otettiin mukaan. Tuumattiin, että mihin tämä. Poliisilaitokselle sitten. Ei siellä ketään ollut mutta sitten kurvasi maija pihaan. Koiraa tarjottiin hoteisiin. Sanoivat, että menee hetki, kun pitää tyhjentää auto. Täsmälleen sama porukka, joka oli aamulla siellä baarissa, oli nyt menossa nukkumaan valtion pahnoille. 😂


      • a-teisti kirjoitti:

        Kantapeikko. Tai mikä lie turjake. On jäänyt mieleen myös Matkahuollon baari Lapinlahdella. Saman naikkosen kanssa reissussa ja yhdellä kaverilla oli Lapinlahdella viikkokämppä ja lainattiin sitä viikonlopuksi.

        Kun paikkakunnalle saavuimme pysähdyimme Matkahuollon baariin kahville. Viimeiset kitkerät pannunpohjat juotiin ja puliremmi (oli todella puliremmi) istui baarissa. Yksi kertoi kamuilleen että olisi saanut edellisenä iltana pil*lua mutta ruusu oli joutunut putkaan.

        Sitten illalla lähdimme kylille ja yhytimme karanneen koiran, hihna kaulassa kulki siinä raitilla ja otettiin mukaan. Tuumattiin, että mihin tämä. Poliisilaitokselle sitten. Ei siellä ketään ollut mutta sitten kurvasi maija pihaan. Koiraa tarjottiin hoteisiin. Sanoivat, että menee hetki, kun pitää tyhjentää auto. Täsmälleen sama porukka, joka oli aamulla siellä baarissa, oli nyt menossa nukkumaan valtion pahnoille. 😂

        >Yksi kertoi kamuilleen että olisi saanut edellisenä iltana pil*lua mutta ruusu oli joutunut putkaan.

        Miten tavallinen tarina! Kenellepä meistä ei noin olisi käynyt tuon tuostakin, jos ihan rehellisiä ollaan. Harva on! 🤭

        Alzheimer-diagnoosin saanut ystäväni meinaa suosituksestani ostaa Powerista valkoisen iPhone XR:n 479 €. Hän ei koskaan oppinut Androidia kunnolla, eikä varmasti opi enää nyt senkään vertaa. Lähipiirissään on iLuurin käyttäjiä. Eikö toi oo ihan fiksu peli? iPhonet on itselleni vähän oudompi vävy kun en ole koskaan omistanut yhtäkään.


      • Repe_RuutikaIIo kirjoitti:

        >Yksi kertoi kamuilleen että olisi saanut edellisenä iltana pil*lua mutta ruusu oli joutunut putkaan.

        Miten tavallinen tarina! Kenellepä meistä ei noin olisi käynyt tuon tuostakin, jos ihan rehellisiä ollaan. Harva on! 🤭

        Alzheimer-diagnoosin saanut ystäväni meinaa suosituksestani ostaa Powerista valkoisen iPhone XR:n 479 €. Hän ei koskaan oppinut Androidia kunnolla, eikä varmasti opi enää nyt senkään vertaa. Lähipiirissään on iLuurin käyttäjiä. Eikö toi oo ihan fiksu peli? iPhonet on itselleni vähän oudompi vävy kun en ole koskaan omistanut yhtäkään.

        Sama logiikkahan se on kaikissa iPhoneissa. Helppoja käyttää. Tietenkin kun on siihen orientoitunut. Androidista joutuu joskus haeskelemaan asioita. Mutta älypuhelin kuin älypuhelin: toimintoja täynnä.

        Millainenhan mahtaa olla uusi SE? Applen perusmalli mutta kai aika kehuttu ja taitaa tukea langatonta lataustakin. Näyttöhän siinä on pieni kyllä.


      • a-teisti kirjoitti:

        Sama logiikkahan se on kaikissa iPhoneissa. Helppoja käyttää. Tietenkin kun on siihen orientoitunut. Androidista joutuu joskus haeskelemaan asioita. Mutta älypuhelin kuin älypuhelin: toimintoja täynnä.

        Millainenhan mahtaa olla uusi SE? Applen perusmalli mutta kai aika kehuttu ja taitaa tukea langatonta lataustakin. Näyttöhän siinä on pieni kyllä.

        Muistanpa ajan, kun puhelimia pyrittiin pienentämään pienentämistään. Se oli mahdollista niin kauan kuin näytöllä ei tarvinnut näyttää pal mitään. Minusta näytön pitää olla yli 6 tuumaa, omassa Xiaomissani on 6,67".


      • Repe_RuutikaIIo kirjoitti:

        Enpä ole Eppuja ja Juicea koskaan iskelmägenreen sijoittanut. Juicea on kyllä tullut kuunneltua vuosien varrella enemmän kun lääkäri määrää. 😀

        Mulle loppusoinnut ja laulettavuus ovat hyvin helppoja rakentaa, kun olen jonkinlainen tunteja ottanut laulaja sekä tekstinteon (en toki varsinaisesti sanoittamisen) ammattilainen ja kerran voittanutkin yhden satojen osanottajien sanoituskilpailun johon piruuttani osallistuin äärettömän voitonvarmana – ihme kyllä sille tuntemukselle oli katetta.

        Osittaisia loppusointuja en Helismaan-Leskisen tapaan lue loppusoinnuiksi ollenkaan, vaikka sanoittamisen oppikirjan tehnyt Heikki Salo nekin tuntee.

        PH:n tekijällä on myös täydellisten loppusointujen sanoituksia, joten eipä lukene hänkään.

        ”Enpä ole Eppuja ja Juicea koskaan iskelmägenreen sijoittanut.”

        :D No, ei ne nyt varsinaisesti olekaan, mutta edustaa sitä parempaa suomirockia, joka toisinaan on enemmän iskelmää.

        ”Mulle loppusoinnut ja laulettavuus ovat hyvin helppoja rakentaa, kun olen jonkinlainen tunteja ottanut laulaja sekä tekstinteon (en toki varsinaisesti sanoittamisen) ammattilainen…”

        Olen kirjoittanut kaikenlaista 50 vuoden aikana, enimmäkseen kai runoja. Loppusointuihin en ole mieltynyt, mutta ääneen lausuttujen runojen kohdalla pitää kiinnittää huomio juuri foneettisuuteen. Loppusoinnut suomen kielessä kaventaa mielestäni ilmaisua aika tavalla. Mutta tämä lienee tyylilaji kysymys.


    • Anonyymi

      Kyllä kuuntelen! Äsken tuli radiosta Ray Charlesin I can't stop loving u - - mahtavaa.

      Lisäksi Abban parhaat esim. Dancing Queen, Elviksen Unchained Melody on ylittämätön kuten Tapani Kansan Delihah, Beatles All my loving. Olavi Virta "Taivaan milloin nään sinisen ...". Olavi Virta on myös ylittämätön. Beach Boysien Surfing- musiikki ja sitten Sloop John B:n jo alku saa kyyneleet ja Cotton Fields. Peter, Paul and Mary 500 miles away - - melodia kaikessa surumielisyydessään. Ehkä noin 100 huippujen huippua on tullut elämääni.

    • CCR on ok samoin Pink Floyd.

      • Niitähän ei toisistaan erota edes soittajien äidit. 😄

        Silloin kauan sitten aika lailla eri porukat diggasivat noista. Suosikki ei tuntenut Pink Floydia ainakaan sen alkuvuosina ollenkaan.

        PF:n Atom Heart Motherista jokainen sen ajan vauveli muistaa kaiuttimesta toiseen kiihdyttäneen moottoripyörän, joka oli jotain uutta ja siistiä siihen aikaan, vaikka kukaan ei silloin sanonutkaan että se oli siistiä.


      • Repe_RuutikaIIo kirjoitti:

        Niitähän ei toisistaan erota edes soittajien äidit. 😄

        Silloin kauan sitten aika lailla eri porukat diggasivat noista. Suosikki ei tuntenut Pink Floydia ainakaan sen alkuvuosina ollenkaan.

        PF:n Atom Heart Motherista jokainen sen ajan vauveli muistaa kaiuttimesta toiseen kiihdyttäneen moottoripyörän, joka oli jotain uutta ja siistiä siihen aikaan, vaikka kukaan ei silloin sanonutkaan että se oli siistiä.

        Kyllähän CCR:n Floydin erottaa toisistaan ihan ensi askelluksista. Prahassa olen sattumalta osunut baariin missä koko liikeidea oli Pink Floyd. Soi vain Floydin musiikki ja niin se baarin väri sitten? Vaaleanpunainenpa tietenkin liki kauttaaltaan. Kyllä, istuimme tappiin eli aamu viiteen.


      • a-teisti kirjoitti:

        Kyllähän CCR:n Floydin erottaa toisistaan ihan ensi askelluksista. Prahassa olen sattumalta osunut baariin missä koko liikeidea oli Pink Floyd. Soi vain Floydin musiikki ja niin se baarin väri sitten? Vaaleanpunainenpa tietenkin liki kauttaaltaan. Kyllä, istuimme tappiin eli aamu viiteen.

        Niin, tuo toteamukseni oli huumoria. 😄


      • a-teisti kirjoitti:

        Kyllähän CCR:n Floydin erottaa toisistaan ihan ensi askelluksista. Prahassa olen sattumalta osunut baariin missä koko liikeidea oli Pink Floyd. Soi vain Floydin musiikki ja niin se baarin väri sitten? Vaaleanpunainenpa tietenkin liki kauttaaltaan. Kyllä, istuimme tappiin eli aamu viiteen.

        Huomasin muuten Hompun keskustelusta että isompi kovalevy Miniin oli muistinkäytön kannalta hyvä ”valinta”, kun swappaus kuluttaa levyä sitä vähemmän mitä enemmän siinä on vapaata tilaa. Ja SSD: hän on hyvin nopea muistinjatke.


      • Repe_RuutikaIIo kirjoitti:

        Huomasin muuten Hompun keskustelusta että isompi kovalevy Miniin oli muistinkäytön kannalta hyvä ”valinta”, kun swappaus kuluttaa levyä sitä vähemmän mitä enemmän siinä on vapaata tilaa. Ja SSD: hän on hyvin nopea muistinjatke.

        Samaan olen törmännyt, SSD:llä olisi hyvä olla riittävästi reserviä. En tiedä sitten kuinka suuri ongelma levyn kuluminen käytännössä on, ei ehkä ongelma lainkaan koneen koko elinkaaren aikana?

        Tosin mitä tiuhempaan data SSD:lle pakataan sen vähemmän se kirjoituskertoja kestää ja eri tekniikatkin ovat kestävyyden suhteen eri viivalla. En edes kyllä tiedä missä mennään nyt, siitä kun on tullut tietokoneen perusvaruste ei se sen enempää enää kiinnosta.

        S.M.A.R.T.-diagnostiikathan kertovat levyn tilan ja näissä kolmessa koneessa, joissa on ollut SSD mitään hälyttävää ei ole ilmennyt. Olisinkin ollut aika yllättynyt jos olisi.


      • a-teisti kirjoitti:

        Samaan olen törmännyt, SSD:llä olisi hyvä olla riittävästi reserviä. En tiedä sitten kuinka suuri ongelma levyn kuluminen käytännössä on, ei ehkä ongelma lainkaan koneen koko elinkaaren aikana?

        Tosin mitä tiuhempaan data SSD:lle pakataan sen vähemmän se kirjoituskertoja kestää ja eri tekniikatkin ovat kestävyyden suhteen eri viivalla. En edes kyllä tiedä missä mennään nyt, siitä kun on tullut tietokoneen perusvaruste ei se sen enempää enää kiinnosta.

        S.M.A.R.T.-diagnostiikathan kertovat levyn tilan ja näissä kolmessa koneessa, joissa on ollut SSD mitään hälyttävää ei ole ilmennyt. Olisinkin ollut aika yllättynyt jos olisi.

        Yksi Lacien 2 TB:n ulkoinen (mekaaninen) tuli juuri tiensä päähän. 4 vuotta vanha ja vähällä käytöllä ollut levy, käytetty lähinnä vähemmän tärkeiden juttujen arkistointiin. Lukeminen onnistuu mutta kirjoittaminen ei. Levyä on yritetty alustaa Macilla, Windowsilla ja Linuxilla sekä boottalla muistitikulla olevalla levytyökalulla. Mutta ei vaan alustu. Se on kerran pudonnut näpeistä lattialle, liekö silloin jo alkanut mennä bitit vinoon. SSD ei tästä tuumaisi mitään, sen etu noissa ulkoisissa eittämättä.


      • a-teisti kirjoitti:

        Yksi Lacien 2 TB:n ulkoinen (mekaaninen) tuli juuri tiensä päähän. 4 vuotta vanha ja vähällä käytöllä ollut levy, käytetty lähinnä vähemmän tärkeiden juttujen arkistointiin. Lukeminen onnistuu mutta kirjoittaminen ei. Levyä on yritetty alustaa Macilla, Windowsilla ja Linuxilla sekä boottalla muistitikulla olevalla levytyökalulla. Mutta ei vaan alustu. Se on kerran pudonnut näpeistä lattialle, liekö silloin jo alkanut mennä bitit vinoon. SSD ei tästä tuumaisi mitään, sen etu noissa ulkoisissa eittämättä.

        Kaverilla on 2007 iMac jossa alkuperäinen levy. Olen hieronut kauppoja viimevuotisesta Ministäni, hän tajuaa kyllä että tuurinsa on loppumassa eikä noin vanhaan enää levyjä vaihdateta. Tehoakin saisi lisää yli 10x...

        Tupakkaa ja olutta kuluu jäbällä sen verran taajaan että 400 egeä Ministä on kova puristus. Vaihtoehto on kuitenkin kohta olla ilman, ja Wintoosalla hän ei osaa tehdä mitään.


      • Repe_RuutikaIIo kirjoitti:

        Kaverilla on 2007 iMac jossa alkuperäinen levy. Olen hieronut kauppoja viimevuotisesta Ministäni, hän tajuaa kyllä että tuurinsa on loppumassa eikä noin vanhaan enää levyjä vaihdateta. Tehoakin saisi lisää yli 10x...

        Tupakkaa ja olutta kuluu jäbällä sen verran taajaan että 400 egeä Ministä on kova puristus. Vaihtoehto on kuitenkin kohta olla ilman, ja Wintoosalla hän ei osaa tehdä mitään.

        Tuo Lacien levy on sellaisessa valetussa metallikuoressaan ja muoviosat kiinnitetty siten, että ei sitä ollut avattavaksi tarkoitettu. Olipa homma avata, ja olihan se pakko avata, olisihan vika voinut olla sillä pienellä ohjainkortillakin mikä tuolla sisällä on. No, ei ollut, levy on rikki mutta löytyykö tästä maailmasta kohta yhtään laitetta jonka voisi korjata?

        Ei tuohonkaan koteloon enää viitsi laittaa uutta levyä, sen verran paljon piti käyttää väkivaltaa (Dremelillä auki) ja aika rujon näköiseksihän se muuttui.


      • a-teisti kirjoitti:

        Tuo Lacien levy on sellaisessa valetussa metallikuoressaan ja muoviosat kiinnitetty siten, että ei sitä ollut avattavaksi tarkoitettu. Olipa homma avata, ja olihan se pakko avata, olisihan vika voinut olla sillä pienellä ohjainkortillakin mikä tuolla sisällä on. No, ei ollut, levy on rikki mutta löytyykö tästä maailmasta kohta yhtään laitetta jonka voisi korjata?

        Ei tuohonkaan koteloon enää viitsi laittaa uutta levyä, sen verran paljon piti käyttää väkivaltaa (Dremelillä auki) ja aika rujon näköiseksihän se muuttui.

        >Olipa homma avata, ja olihan se pakko avata, olisihan vika voinut olla sillä pienellä ohjainkortillakin mikä tuolla sisällä on.

        Kaverilla kävi juuri näin. Pimeäksi mennyt ulkoinen levy oli purettuna ja telakkaan survottuna taas iloisesti ehjä. Ei sitäkään koteloa purun jälkeen kyllä mihinkään enää olisi käytetty, jos vika olisi sattunut olemaan toisin päin.

        Kannattaa laittaa irtolevy itse irtokoteloon, niin saa varmasti siististi poies. 😎

        Jos et lue Homppua, niin tiedoksesi että Tector myy pe-ma kaikki Macit miinus 10 %. Myös uusimmat M1:t. Ellei olisi Power-tilaus sisässä niin nyt lähtisi vikkelästi tuonne.

        Muistaakseni EU:ssa on kehitteillä jotain teknisten laitteitten korjattavuusdirektiiviä. Jeesus suokoon, että edes se tulisi pian.


      • Repe_RuutikaIIo kirjoitti:

        Kaverilla on 2007 iMac jossa alkuperäinen levy. Olen hieronut kauppoja viimevuotisesta Ministäni, hän tajuaa kyllä että tuurinsa on loppumassa eikä noin vanhaan enää levyjä vaihdateta. Tehoakin saisi lisää yli 10x...

        Tupakkaa ja olutta kuluu jäbällä sen verran taajaan että 400 egeä Ministä on kova puristus. Vaihtoehto on kuitenkin kohta olla ilman, ja Wintoosalla hän ei osaa tehdä mitään.

        Taisi olla tuolloin 2007, kun tuli ensimmäinen Mac, 24 tuumainen iMac. Eikös se silloin tullut alumiinikuorinen hienon näköinen iMac markkinoille?


      • Repe_RuutikaIIo kirjoitti:

        >Olipa homma avata, ja olihan se pakko avata, olisihan vika voinut olla sillä pienellä ohjainkortillakin mikä tuolla sisällä on.

        Kaverilla kävi juuri näin. Pimeäksi mennyt ulkoinen levy oli purettuna ja telakkaan survottuna taas iloisesti ehjä. Ei sitäkään koteloa purun jälkeen kyllä mihinkään enää olisi käytetty, jos vika olisi sattunut olemaan toisin päin.

        Kannattaa laittaa irtolevy itse irtokoteloon, niin saa varmasti siististi poies. 😎

        Jos et lue Homppua, niin tiedoksesi että Tector myy pe-ma kaikki Macit miinus 10 %. Myös uusimmat M1:t. Ellei olisi Power-tilaus sisässä niin nyt lähtisi vikkelästi tuonne.

        Muistaakseni EU:ssa on kehitteillä jotain teknisten laitteitten korjattavuusdirektiiviä. Jeesus suokoon, että edes se tulisi pian.

        Juu, Tector lähettelee markkinointiaineistoaan ja onhan tuo mini harkinnassa ollut. Ainakin pari vuotta. Monitorinkin yksi valitaperuste oli sisäänrakennettu KVM-kytkin, eli näyttöön voi olla liitettynä kaksi tietokonetta ja niille yhteiset oheislaitteet. Tuota silmällä pitäen, nyt koko digitaalinen elämä on työkoneella. 😬

        Odotusvaihde päällä edelleen kuitenkin, tällä hetkellä tuo AutoCad ei tue M1-arkkitehtuuria. On työn alla kyllä mutta jos vaatii versiopäivityksen tulee firman päivityspolitiikkakin sitten jo kuvaan mukaan. On välillä omia sivuprojekteja ja voisihan ne tehdä ihan omalla koneellakin. Työnantajan lisenssillä tietty kuitenkin. 😂


      • a-teisti kirjoitti:

        Taisi olla tuolloin 2007, kun tuli ensimmäinen Mac, 24 tuumainen iMac. Eikös se silloin tullut alumiinikuorinen hienon näköinen iMac markkinoille?

        Juu, syksyllä tuli ja ostin heti. Jo keväällä myin kaverille, joka sitä kuolasi mutta ei ollut käteistä. Satkun kuussa sitten sitä mulle makseli. Mac Proohon sitten siirryin, neljä erillistä prossua.

        Noissa oli aika lailla näyttöongelmia. Eka yksilö oli mullakin laikukas ja toinen sitten kelvollinen.


      • a-teisti kirjoitti:

        Juu, Tector lähettelee markkinointiaineistoaan ja onhan tuo mini harkinnassa ollut. Ainakin pari vuotta. Monitorinkin yksi valitaperuste oli sisäänrakennettu KVM-kytkin, eli näyttöön voi olla liitettynä kaksi tietokonetta ja niille yhteiset oheislaitteet. Tuota silmällä pitäen, nyt koko digitaalinen elämä on työkoneella. 😬

        Odotusvaihde päällä edelleen kuitenkin, tällä hetkellä tuo AutoCad ei tue M1-arkkitehtuuria. On työn alla kyllä mutta jos vaatii versiopäivityksen tulee firman päivityspolitiikkakin sitten jo kuvaan mukaan. On välillä omia sivuprojekteja ja voisihan ne tehdä ihan omalla koneellakin. Työnantajan lisenssillä tietty kuitenkin. 😂

        Pitääpä kokeilla miten Autocad käännähtää M1:ssä sitten joskus kun sen saan. Tosin en osaa mitään sillä tehdä, mutta ehkä voit neuvoa jonkin testin näin uskonnollisissa merkeissä. Harmi kun täällä ei voi enää yksityisviestittää. 😠

        Muta Hompussa voi. Nimimerkki suunnilleen sama kuin täälläkin...


      • Repe_RuutikaIIo kirjoitti:

        Juu, syksyllä tuli ja ostin heti. Jo keväällä myin kaverille, joka sitä kuolasi mutta ei ollut käteistä. Satkun kuussa sitten sitä mulle makseli. Mac Proohon sitten siirryin, neljä erillistä prossua.

        Noissa oli aika lailla näyttöongelmia. Eka yksilö oli mullakin laikukas ja toinen sitten kelvollinen.

        Joo, näyttöongelmista kävi keskustelu Hompussa kuumana. Itse sain ongelmattoman yksilön mutta pientä jännitystä toi se kun näyttö vaihdettiin. Koneen yläpuolella oli hylly ja koriste-esineitä ja muija pudotti sitten kurkotellessaan yhden ja näytössä muutaman sentin naarmu. Meni tietenkin vakuutuksen ja uusi näyttökin oli sitten onneksi hyvä.

        Koneen tilasin Applen verkkokaupasta ja kun se tuli oli jo odottamassa edulliset Kingstonin muistit, täydet muistithan Applen hinnoilla olivat aika poskettomat. Ja saihan ylimääräiseksi käyneistä Hompussakin jotakin.

        Maciksi kone oli maltillisesti hinnoiteltukin, saihan siinä ajan mittapuun mukaan laadukkaan (jos oli virheetön) ja korkearesoluutioisen näytön, joka olisi erikseen ostettuna ollut melko kallis, muistelisin katselleeni, että puolet koneen hinnasta.

        Tuon jälkeen tuli 17" MacBook Pro. Siinä oli ylikuumenemisongelmia sitten, kovassa pitkäaikaisessa kuormituksessa se vain yksinkertaisesti sulki itsensä. Tämän asian kanssa piti vain elää, eihän tuollaista suunnitteluvirhettä korjata mitenkään edes voi.


      • Repe_RuutikaIIo kirjoitti:

        Pitääpä kokeilla miten Autocad käännähtää M1:ssä sitten joskus kun sen saan. Tosin en osaa mitään sillä tehdä, mutta ehkä voit neuvoa jonkin testin näin uskonnollisissa merkeissä. Harmi kun täällä ei voi enää yksityisviestittää. 😠

        Muta Hompussa voi. Nimimerkki suunnilleen sama kuin täälläkin...

        Netissähän on paljon materiaalia, joillakin on ollut aikaa piirrellä huvikseen massiivisiakin kuvia vapaaseen jakeluun ja sitten kun näitä kuvia liittää toinen toisen perään samaan kuvaan, niin väistämättä tulee jossakin vastaan raja, että kone nyykähtää.

        Renderöintiominaisuudethan ovat AutoCadissa onnettomat, viitteeliset vain, eikä niillä mitään julkaisukelpoista synny. Paljon huonommat kuin AutoDeskin ilmaisessa Fusion 360:ssa. Renderöimällä konetta ei voi siis kiusata.

        Ennen ne olivat paljon paremmat mutta kun Autodesk panosti varsinaisiin photorealistisiin suunnitteluohjelmiin, kuten 3ds Max se rampautti AutoCadin tältä osin. Bisnestä. Semmoista se on. AutoCadin kuvat käyvät toki pohjaksi renderöinnille.


      • a-teisti kirjoitti:

        Joo, näyttöongelmista kävi keskustelu Hompussa kuumana. Itse sain ongelmattoman yksilön mutta pientä jännitystä toi se kun näyttö vaihdettiin. Koneen yläpuolella oli hylly ja koriste-esineitä ja muija pudotti sitten kurkotellessaan yhden ja näytössä muutaman sentin naarmu. Meni tietenkin vakuutuksen ja uusi näyttökin oli sitten onneksi hyvä.

        Koneen tilasin Applen verkkokaupasta ja kun se tuli oli jo odottamassa edulliset Kingstonin muistit, täydet muistithan Applen hinnoilla olivat aika poskettomat. Ja saihan ylimääräiseksi käyneistä Hompussakin jotakin.

        Maciksi kone oli maltillisesti hinnoiteltukin, saihan siinä ajan mittapuun mukaan laadukkaan (jos oli virheetön) ja korkearesoluutioisen näytön, joka olisi erikseen ostettuna ollut melko kallis, muistelisin katselleeni, että puolet koneen hinnasta.

        Tuon jälkeen tuli 17" MacBook Pro. Siinä oli ylikuumenemisongelmia sitten, kovassa pitkäaikaisessa kuormituksessa se vain yksinkertaisesti sulki itsensä. Tämän asian kanssa piti vain elää, eihän tuollaista suunnitteluvirhettä korjata mitenkään edes voi.

        Tuohon 17" ylikuumenemisongelmaan oli kyllä lääke, Terminaalin kauttahan pääsee prosesseihin käsiksi ja rajattiin sitten ohjelman saamia resursseja. Mutta turhaan maksettu hiukan nopeammassa prossusta, kun tehoja piti "leikata." 😡


      • “CCR on ok samoin Pink Floyd.”

        Niin, mielestäni CCR on sitä kilikalirokkia, jota oli pakko kuunnella vähän siellä ja täällä. Mikäs siinä, siedettävää tanssimusiikkia.

        Mutta mitä tulee Pink Floydiin, siitä tykkäsin aikoinaan todella paljon. Erityisesti mieluisia olivat albumit The Dark Side of the Moon, Atom Heart Mother ja The Wall.


      • a-teisti kirjoitti:

        Samaan olen törmännyt, SSD:llä olisi hyvä olla riittävästi reserviä. En tiedä sitten kuinka suuri ongelma levyn kuluminen käytännössä on, ei ehkä ongelma lainkaan koneen koko elinkaaren aikana?

        Tosin mitä tiuhempaan data SSD:lle pakataan sen vähemmän se kirjoituskertoja kestää ja eri tekniikatkin ovat kestävyyden suhteen eri viivalla. En edes kyllä tiedä missä mennään nyt, siitä kun on tullut tietokoneen perusvaruste ei se sen enempää enää kiinnosta.

        S.M.A.R.T.-diagnostiikathan kertovat levyn tilan ja näissä kolmessa koneessa, joissa on ollut SSD mitään hälyttävää ei ole ilmennyt. Olisinkin ollut aika yllättynyt jos olisi.

        Se isompilevyinen Mini on eilisestä saakka ollut Powerissa taas pienen hinnalla. Eräs haki sellaisen jopa suoraan hyllystä Stadin Stockalta. Tasan ei käy. 😮


    • Pe.ku

      Helluntailaisten juhlilla ja Maata näkyvissä-festareilla on paljon Rock-yhtyeitä juurikin sen takia, että muuten sinne ei saada nuorisoa.

      • Pahkasikaa mukaillen: ovelia pikku paskiaisia.


    • Anonyymi

      Blackmetal on heavyy,

    • Kaikki musiikki on paskaa paitsi Richard Wagner.

      • Laitanpa soimaan. Spotifysta lista Best of Dick.

        Johtaja rakasti tätä, joten me hänen seuraajansa seuraamme häntä.


      • Repe_RuutikaIIo kirjoitti:

        Laitanpa soimaan. Spotifysta lista Best of Dick.

        Johtaja rakasti tätä, joten me hänen seuraajansa seuraamme häntä.

        Wagner oli ilmeisesti aikamoinen mulkku, joten "mulkun parhaat" on erinomainen soittolista.

        Wagner on kuitenkin yksi niistä harvoista ihmisistä, joita pidän vertaisinani. Muita ovat mm. Shakespeare, Newton, Beethoven ja Jeesus Kristus.


    • Anonyymi

      Kaikkea laidasta laitaan lähes tulee kuunneltua The Doors ista Warlockin ja AC/DC:n kautta Ismo Alangon tuotantoon.
      Nyt sitten löysin uuden artistin YouTuben kautta.
      Yksi ja sama artisti laulaa oopperasta etnisen musiikin kautta poppiin asti.
      Jos jotakuta kiinnostaa, niin hakuun Dimash ja biisi valintoina esim. Show must go on, Samaltau, Daybreak ja Ogni Pietra(ooppera).

      LippuHelvettiinKiitos

      • Uutta kuunneltavaa ole haeskellut nettiradioista, ne voivat yllättää, Spotifyn algoritmien luomat suositukset eivät siinä onnistu.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      En todellakaan kuuntele tuota saatanallista renkutusta.

      • Anonyymi

        Se on vain ääntä, kyllä ääntä maailmaan mahtuu.


    • Spotify laittoi vuosi-ilmoituksensa, yli 85 000 minuuttia tullut kuunneltua tuolta musiikkia tänä vuonna. Ennätys kirkkaasti ja syykin itsestään selvä, jatkuva kotona norkoilu ja etätyö.

      • Ennen kuuntelin paljon CD:tä ja radion tarjontaa (sitä ennen sitetysti vinyylejä), mutta nykyään Youtuben tai Areenan palveluja. Johtuu siitä, että kuuntelen lähinnä pöytäkoneella kun samalla teen muuta.


      • mummomuori kirjoitti:

        Ennen kuuntelin paljon CD:tä ja radion tarjontaa (sitä ennen sitetysti vinyylejä), mutta nykyään Youtuben tai Areenan palveluja. Johtuu siitä, että kuuntelen lähinnä pöytäkoneella kun samalla teen muuta.

        Hiljaisella volyymilla taustamusiikin soitteluahan tuostakin suurin osa on, aktiivista kuuntelua sitten pienempi.


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1708
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      61
      1086
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      144
      1049
    4. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      895
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      76
      890
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      23
      861
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      830
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      749
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      60
      745
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      721
    Aihe