Hassua ja kummaa liikenne käyttäytymistä

Anonyymi

Toisen auton edestä kun joku vaihtaa kaistaa niin syntynyt tila revitään ja kiihdytetään raivolla kiinni.

19

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos edellämennyt eteni hieman hitaammin kuin itse olisi halunnut, mutta ohituskaan ei jostain syystä onnistunut, niin eikös tuo olisi aika luonteva seuraus asiasta?

      • Anonyymi

        Edellämennyt oli ajanut hänen edellään menevän mukaista nopeutta, kuten kaikki muutkin edellämenijät. Ei se matka siitä joudu jos ottaa 10 metrin spurtin.


      • Anonyymi

        Ei ole aina noin mustavalkoista. Toissa päivänä koin mielenkiintoisen tilanteen, joka liippaa aihetta. Ajelin motarilla ja edessäni ajeli kuorma-auto ja sen takana henkilöauto. Saavutin heidät ja lähdin ohitukseen. Samaan aikaan kuorma-auto ajoi poistumisrampille, jolloin aiemmin kuorma-auton vauhtiin tyytynyt auto ampaisi sellaiseen vauhtiin, että esti täysin ohitukseni. Tämä auto ajoi siten muutamia satoja metrejä edempänä edenneen auton kiinni ja jäi sitten sen perään ajelemaan. Hetken päästä sain tehtyä ohitukseni ja sinne taakse tämä hyypiö jäi ajelemaan hänen edellä ajaneen perään liimautuneena.

        En ymmärrä ollenkaan sitä paniikkia, että jos edessä joku nostaa nopeutta, niin pitää itse heti nostaa omaa nopeutta ja kaikin keinoin pyrkyä perään ja hetken päästä sitten hidastamaan. Tämä johtaa haitariliikkeeseen ja haamuaaltojen syntymiseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole aina noin mustavalkoista. Toissa päivänä koin mielenkiintoisen tilanteen, joka liippaa aihetta. Ajelin motarilla ja edessäni ajeli kuorma-auto ja sen takana henkilöauto. Saavutin heidät ja lähdin ohitukseen. Samaan aikaan kuorma-auto ajoi poistumisrampille, jolloin aiemmin kuorma-auton vauhtiin tyytynyt auto ampaisi sellaiseen vauhtiin, että esti täysin ohitukseni. Tämä auto ajoi siten muutamia satoja metrejä edempänä edenneen auton kiinni ja jäi sitten sen perään ajelemaan. Hetken päästä sain tehtyä ohitukseni ja sinne taakse tämä hyypiö jäi ajelemaan hänen edellä ajaneen perään liimautuneena.

        En ymmärrä ollenkaan sitä paniikkia, että jos edessä joku nostaa nopeutta, niin pitää itse heti nostaa omaa nopeutta ja kaikin keinoin pyrkyä perään ja hetken päästä sitten hidastamaan. Tämä johtaa haitariliikkeeseen ja haamuaaltojen syntymiseen.

        Ne on niitä läheisriippuvaisia. Kun oma ajotaito lähentelee nollaa, pitää varmuuden vuoksi seurata jotakuta, että tietää missä kohtaa jarruttaa, jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole aina noin mustavalkoista. Toissa päivänä koin mielenkiintoisen tilanteen, joka liippaa aihetta. Ajelin motarilla ja edessäni ajeli kuorma-auto ja sen takana henkilöauto. Saavutin heidät ja lähdin ohitukseen. Samaan aikaan kuorma-auto ajoi poistumisrampille, jolloin aiemmin kuorma-auton vauhtiin tyytynyt auto ampaisi sellaiseen vauhtiin, että esti täysin ohitukseni. Tämä auto ajoi siten muutamia satoja metrejä edempänä edenneen auton kiinni ja jäi sitten sen perään ajelemaan. Hetken päästä sain tehtyä ohitukseni ja sinne taakse tämä hyypiö jäi ajelemaan hänen edellä ajaneen perään liimautuneena.

        En ymmärrä ollenkaan sitä paniikkia, että jos edessä joku nostaa nopeutta, niin pitää itse heti nostaa omaa nopeutta ja kaikin keinoin pyrkyä perään ja hetken päästä sitten hidastamaan. Tämä johtaa haitariliikkeeseen ja haamuaaltojen syntymiseen.

        Se kuorma-auton perään jumiutunut halusi ajaa omaa nopeuttaan kun este poistui liittymästä. Eihän tuossa vaiheessa tarvinnut alkaa hiljentelemään että pääsisit ohi. Eihän se edellä mennyt autoilija voinut tietää että jospa ajaisitkin hitaammin ja hän joutuisikin heti ohittamaan sinut kun olisi päästänyt sinut ohi. Parempi kiihdyttää omaan nopeuteen ja takana tuleva sai sitten valita oman nopeutensa (molemmillahan oli oma kaistansa, joten ei ongelmaa).

        Kun sitten taas jonkun hitaammin ajaneen takia hän joutui hidastamaan, niin kohteliaasti antoi sinun ohittaa, eikä kiilannut eteesi ohitukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se kuorma-auton perään jumiutunut halusi ajaa omaa nopeuttaan kun este poistui liittymästä. Eihän tuossa vaiheessa tarvinnut alkaa hiljentelemään että pääsisit ohi. Eihän se edellä mennyt autoilija voinut tietää että jospa ajaisitkin hitaammin ja hän joutuisikin heti ohittamaan sinut kun olisi päästänyt sinut ohi. Parempi kiihdyttää omaan nopeuteen ja takana tuleva sai sitten valita oman nopeutensa (molemmillahan oli oma kaistansa, joten ei ongelmaa).

        Kun sitten taas jonkun hitaammin ajaneen takia hän joutui hidastamaan, niin kohteliaasti antoi sinun ohittaa, eikä kiilannut eteesi ohitukseen.

        Et tainnut lukea ajatuksella. Miksi hänen olisi pitänyt hiljentää? Olisi riittänyt, että jatkaa sitä samaa nopeutta, jota oli ajanut kuorma-auton takana jo kilometrikaupalla, niin ei olisi häirinnyt tilanteessa ketään. Pikemminkin voi ihmetellä, että miksi se kuorma-auton taakse jumittunut ei motarilla itse lähtenyt kuorma-autosta ohi, vaan jäi kilometrikaupalla sen taakse haistelemaan puskuria? Sama toistui sitten ilmeisesti myöhemmin, eli jäi oikealla kasitalla seuraavien taakse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et tainnut lukea ajatuksella. Miksi hänen olisi pitänyt hiljentää? Olisi riittänyt, että jatkaa sitä samaa nopeutta, jota oli ajanut kuorma-auton takana jo kilometrikaupalla, niin ei olisi häirinnyt tilanteessa ketään. Pikemminkin voi ihmetellä, että miksi se kuorma-auton taakse jumittunut ei motarilla itse lähtenyt kuorma-autosta ohi, vaan jäi kilometrikaupalla sen taakse haistelemaan puskuria? Sama toistui sitten ilmeisesti myöhemmin, eli jäi oikealla kasitalla seuraavien taakse.

        Ja miksi olisi pitänyt jatkaa samalla nopeudella vaikka kuormuri poistui edestä?
        Tottakai voi/saa nostaa nopeuden kun hitaampi edestä poistuu.
        Eihän tuossa mitään/ketään vaarannettu,


    • Anonyymi

      Toisilla on tosiaan kumma tapa jarruttaa kaistaa vaihdettaesa. Ikäänkuin kaistaviivaa ei saisi ylittää kuin max 60 km/h nopeudella.

      Eli valtaväyllä pitää hidastaa kuuteen kymppiin ennen erkanemiskaistalle ajoa. Suoraan jatkavat kiittävät...

      Liittymiskaistalla ei kiihdytetä kuin 50-60 lukemiin ja sitten vaan poukataan rekan eteen tai vielä mieluummin suoraan vasemman kaistan tukkeeksi. sitten sopiikin ihmetellä, kun takaa tulevat "vetävät välin kiinni."

      Kehä I:llä yms usempikaistaisila väylillä vaihdetaan kaistaa niin, että edessä on taastusti riittävä 30 m turvaväli. Takana riittää 30 cm ja kaistaa vaihdettaessa on tosiaan syytä painaa jarrua. Sitten saa taas ihmetellä, miksi takana vedettiin väli kiinni...

      • Anonyymi

        No tuo on kyllä kumma ja typerä tapa. Mutta veikkaanpa että palstan hituraporukan mielestä juuri oikea tapa tehdä kaistan vaihto. Hitaampi on aina parempi, eikö niin?


    • Anonyymi

      Normaalia suomalaista käyttäytymistä. Jokuhan saattaisi tunkea siihen tilalle!
      Paljon alemmalla verenpaineella selviää kun pitää kunnon välin edelläajavaan.
      Siihen väliin voi siirtyä toiselta kaistalta tai liittyä toiselta tieltä tai moottoritiellä kiihdytyskaistalta, eikä itsensä tarvitse edes kaasua nostaa.

    • Anonyymi

      Kovalla kiihdytyksellä saa melkein kaksi sekuntia aikaa säästöön aikapankkiin.

    • Anonyymi

      Varsinkin työmatkaliikenteen kevyesti jonouttaessa teitä, saattaa pitkää "turvaväliä" pitävät pienentää melkoisesti koko tien vetokykyä. Risteäviltä teiltä pääsisi päätielle huomattavasti helpommin, mikäli liikenteen kevyesti jonoutuessa lyhennetään välejä. Välien lyhentäminen tekee sitten taas jonoon paikka paikoin pidempiä välejä, joihin sivuteiltä tulijat pääsevät kurvaamaan. Hieman reippaampia turvavälejä pitävien väliin ei taas kukaan oikein pääse kurvaamaan sivuteiltä, kun väli ei kuitenkaan ole siihen ihan riittävän pitkä.
      Varsinkin vasemmalle kääntyminen yhden kaistan yli saattaa monellakin jonoutuvalla tiellä olla haaste, kun molempiin suuntiin on jatkuvaa liikennettä, ja joukossa reippaan turvavälin kannattajia. Siis näitä yli 10 sekunnin välejä pitäviä.

      • Anonyymi

        Ei edes turvavälifanaatikko pidä 200-300 metrin väliä esim. 80:n alueella. Ja jos pitää niin siihen voi liittyä vaikka rekalla. Kaistan yli vasemmalle kääntymiseen ei tarvita kuin 50 metrin rako.


    • Anonyymi

      Itse yleensä annan kasvaneen välimatkan säilyä, voi siihen vaikka joku ajaakkin sitten reiluun väliin

    • Anonyymi

      Nopeusjojoilu synnyttää jonossa haiariliikettä ja sujuvuus kärsii.

      • Ei välttämättä, jos jojoilijan takana maltetaan pitää nopeus vakiona.


      • Anonyymi
        Enevpk1 kirjoitti:

        Ei välttämättä, jos jojoilijan takana maltetaan pitää nopeus vakiona.

        Aloituksessa oli juuri se pointti, että ei malteta. Minä maltan. Lähes joka aamu "aamuruuhkassa" on kohta, jossa tiedä, että edessäni oleva jono "karkaa" kauemmaksi. Tiedän myös, että saavutan sen muutamien minuuttien kuluttua, vaikka ajan tasaista nopeutta.

        Pitkän matkaa takanani ajaneet kauhistuvat tästä, ohittavat minut ja lähtevät paniikinomaisesti ajamaan jonoa kiinni. Kuten totesin, niin hetken kuluttua olen tasaisella nopeudella saavuttanut jonon hännän, jossa äsken ohittaneet ovat peränpitäjinä. Tämä ilmiö on todistettu niin monet kerrat.


    • Anonyymi

      Vakkari se vaan säätää välin sopivaksi, ei siinä mitään raivolla revitä, paitsi ehkä nämä valittajat peliverkkareitaan mutta se on kai heidän oma asiansa haluavatko illalla ompeluhommiin.

      • Anonyymi

        Jep. Vakkari pitäisi olla lähes pakollinen käyttää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      121
      6020
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      29
      2110
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      177
      1942
    4. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      66
      1114
    5. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1113
    6. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      997
    7. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      987
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      24
      902
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      42
      887
    10. Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla

      Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I
      Suomussalmi
      12
      755
    Aihe