Mormonien rasistiset säännöt verrattuna moniavioisuuden sääntöihin

Anonyymi

Mormonien pyhissä kirjoituksissa, tässä tapauksessa julkaisussa ”Oppi ja liitot” (engl. Doctrine and Covenants tai D&C), luvun 132 jakeissa 60-63 sanotaan mm. että mies voi mennä useamman naisen kanssa naimisiin samanaikaisesti ja tämä ei ole minkäänlaista syntiä.

Ennen näitä jakeita kuitenkin vähän uhataan Emma Smithiä (Josephin ensimmäistä vaimoa) tekstillä joka on kirjoitettu niinkuin olisi muka Jumalalta. Jakeissa 54 esim. sanotaan että jos Emma ei halua antaa anteeksi Josephille, hänet hävitetään. Ja jakeessa 56 jatketaan että Emma ei saa omia syntejään anteeksi jos ei anna anteeksi Josephille.

Nämä anteeksiantamiset saattavat liittyä Fanny Algerin tapaukseen. Fanny oli yksi monista naisista joiden kanssa Joseph Smith oli mennyt laittomasti naimisiin (siis laittomasti koska moniavioisuus ei ollut laillista USA:ssa). William E. McLellin kirjoitti kirjeessään Joseph Smithin vanhimmalle pojalle tapauksesta jossa Emma oli sattumalta nähnyt Josephin rakastelemassa Fannyn kanssa.

No, oli miten oli, jakeissa 60-63 sama Jumala sitten jatkaa että se on ihan OK juttu jos mies ottaa enemmän vaimoja itselleen.

Oppi ja liitot 132 löytyy Mormonien omalta sivustolta.

Mutta mitä siitä opimme?
No ainakin sen että Mormonien jumala rakasti moniavioisuutta enemmän kuin tummaihoisia ihmisiä. Koska muuten hän olisi säätänyt yhtä kovalla kielellä lakeja rasismin lopettamiseksi.
(Kaikki tälläinen tietysti osoittaa että näissä kirjoituksissa puhuva ”Jumala” on ihmistekoinen henkilö – siis sellainen jonka ajattelutapa oli 1800-luvun ihmisen omasta pienestä pääkopasta)


”Oppi ja liitot” 132: 54-56...

54 Ja minä käsken palvelijatartani Emma Smithiä jäämään palvelijani Josephin luokse ja liittymään häneen eikä kehenkään muuhun. Mutta ellei hän pysy tässä käskyssä, hänet hävitetään, sanoo Herra; sillä minä olen Herra, sinun Jumalasi, ja hävitän hänet, ellei hän pysy minun laissani.

55 Mutta ellei hän pysy tässä käskyssä, silloin palvelijani Joseph tehköön kaiken hänen hyväkseen niin kuin on sanonut; ja minä siunaan Josephin ja annan hänelle runsaasti jälkeläisiä ja annan hänelle satakertaisesti tässä maailmassa isiä ja äitejä, veljiä ja sisaria, taloja ja maita, vaimoja ja lapsia sekä iankaikkisten elämien kruunuja iankaikkisissa maailmoissa.

56 Ja vielä, totisesti minä sanon: Antakoon palvelijattareni palvelijalleni Josephille anteeksi hänen rikkomuksensa, niin silloin hän itse saa anteeksi rikkomuksensa, joissa hän on rikkonut minua vastaan, ja minä, Herra, sinun Jumalasi, siunaan hänet ja annan hänelle runsaasti jälkeläisiä ja saatan hänen sydämensä riemuitsemaan.


”Oppi ja liitot” 132: 60-63...

60 Älköön sen tähden kukaan syyttäkö palvelijaani Josephia, sillä minä julistan hänet syyttömäksi, sillä hän uhraa sen uhrin, jonka minä hänen rikkomustensa tähden vaadin hänen käsistänsä, sanoo Herra, teidän Jumalanne.

61 Ja vielä, mitä tulee pappeuden lakiin – jos kuka tahansa mies ottaa vaimoksi neitsyen ja haluaa ottaa vaimoksi toisen, ja ensimmäinen antaa suostumuksensa, ja jos hän ottaa vaimoksi toisen, ja he ovat neitsyitä eivätkä ole vannoneet valaa kenellekään muulle miehelle, silloin hänet julistetaan syyttömäksi; hän ei voi tehdä aviorikosta, sillä heidät on annettu hänelle; sillä hän ei voi tehdä aviorikosta sen kanssa, joka kuuluu hänelle eikä kenellekään muulle.

62 Ja jos hänelle annetaan kymmenen neitsyttä tämän lain mukaan, hän ei voi tehdä aviorikosta, sillä he kuuluvat hänelle, ja heidät on annettu hänelle; sen tähden hänet on julistettu syyttömäksi.

63 Mutta jos yksi tai joku näistä kymmenestä neitsyestä vaimoksi mentyään on toisen miehen kanssa, hän on tehnyt aviorikoksen ja hänet hävitetään; sillä heidät on annettu heidän miehelleen, jotta he lisääntyisivät ja täyttäisivät maan minun käskyni mukaan ja sen lupauksen täyttämiseksi, jonka Isäni antoi ennen maailman perustamista, sekä heidän korotuksekseen iankaikkisissa maailmoissa, jotta he voivat synnyttää ihmissieluja; sillä tässä jatkuu minun Isäni työ, jotta hänet kirkastettaisiin.

3

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Pari ihan hyvää pointtia

      1. Mormonien jumala rakasti moniavioisuutta enemmän kuin tummaihoisia ihmisiä. Koska muuten hän olisi säätänyt yhtä kovalla kielellä lakeja rasismin lopettamiseksi.

      2. Kaikki tälläinen tietysti osoittaa että näissä kirjoituksissa puhuva ”Jumala” on ihmistekoinen henkilö – siis sellainen jonka ajattelutapa oli 1800-luvun ihmisen omasta pienestä pääkopasta)

      • Anonyymi

        Ihmistekoinen jumala. Pahalta kuulostaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6063
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3836
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      249
      2188
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1860
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1303
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1276
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      949
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe