Nelimarkan töherrykset

Anonyymi

Kissanikin maalaa paremmin! 😿

250

5156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Meidän koira maalaa paremmin kuin teidän kissa 🐕

    • Anonyymi

      Et ole hauska. Olet loukkaava.

    • Anonyymi

      Meidän sarvikuono maalaa parhaiten 🦏

    • Anonyymi

      Juuso-karhu on kuitenkin kaikkein paras maalari.

    • Anonyymi

      Lahjakas katti teillä

      • Anonyymi

        kissut on osaavia ripspektiä kissuille


    • Anonyymi

      Kauhava tarjonnut töherryksistä 300 euroa!

    • Anonyymi

      Älyttömyys sai yhtä älyttömiä vastauksia.Hyvä

    • Anonyymi

      Vipeli nokittaa ja tarjoaa tuherruksista 400 euroa!

    • Anonyymi

      Keravalla puhutaan jopa 600 euron tarjouksesta!

      • Anonyymi

        Ei niillä sellasia rahoja ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei niillä sellasia rahoja ole.

        Kyllä sossu maksaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sossu maksaa!

        Kuulemma klaukkalasta on tarjottu komeat 400 euroa!


    • Anonyymi

      Aalto ja Nelimarkka, siinä kaksi miestä jotka ovat maksaneet ja tulevat maksamaan Alajärven kunnalle pitkän pennin. Mitä saadaan vastikkeeksi tämän kaiken skeidan ylläpidosta veronmaksajien rahoilla?? Ei yhtään mitään. Turismista on turha kenenkään kultturelli Ellin tähän kommentoida, sitä ei ole nimeksikään. Museolla vierailee muutamia kymmeniä ihmisiä kesässä. Vierailevat ”taiteilijat” asuvat nelimarkkahuvilassa hakemassa inspiraatiota Nelimarkan ympäristöstä ja kunta maksaa hymyssä suin. Nyt kun säästöjä haetaan niin on kumma ettei tästä puolesta kukaan maininnut mitään.

      En väitä etteikö kulttuuria pidä olla ollenkaan mutta asiat tärkeysjärjestykseen, rahaa ei ole tuhlattavaksi näinä aikoina

      • Anonyymi

        Minäkin olen museon asiakas. Kävin siellä 1982.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin olen museon asiakas. Kävin siellä 1982.

        Mä kävin kattoo tuherruksia vuonna 1978. Oli melkoinen elämys! 🤣


      • Anonyymi

        Kateus on käsinkosketeltavaa,kiitos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kateus on käsinkosketeltavaa,kiitos.

        Koko museon voisi lakkauttaa. Talut vaikka halpahallin seinille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin olen museon asiakas. Kävin siellä 1982.

        Oli tarkoitus käydä siellä 1989 mutta ajoin ohi!


      • Anonyymi

        Kaupungin tärkeimmät tunnettavuustekijät ovat kuitenkin Aalto ja Nelimarkka. Ongelma on siinä että näihin tunnettavuustekijöihin ei olla satsattu vaan ne on jätetty piiloon. Missä on opasteet valtatien varrelta, sisääntulotien varrella on kyllä infotaulut teollisuusalueelle mutta miksi ei voi olla pientä lämmintä esittelytilaa näille matkailunähtävyyksille? Naapurikaupungissa on maitokannukokoelma ollut menestystarina, Aallon maljakoita myydään hintaan 50 000e!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaupungin tärkeimmät tunnettavuustekijät ovat kuitenkin Aalto ja Nelimarkka. Ongelma on siinä että näihin tunnettavuustekijöihin ei olla satsattu vaan ne on jätetty piiloon. Missä on opasteet valtatien varrelta, sisääntulotien varrella on kyllä infotaulut teollisuusalueelle mutta miksi ei voi olla pientä lämmintä esittelytilaa näille matkailunähtävyyksille? Naapurikaupungissa on maitokannukokoelma ollut menestystarina, Aallon maljakoita myydään hintaan 50 000e!!!

        LoL

        Nelimarkka kyllä tuottaa, mutta tappiota 😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        LoL

        Nelimarkka kyllä tuottaa, mutta tappiota 😂

        Tuottaa ja paljon positiivisia ajatuksia. Museo ei tuota tulosta kuin esim apple tuotteet. Ei voi verrata näin. Ymmärrä nyt jo viimein.
        Paljonko tuottaa vimpelin veto?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koko museon voisi lakkauttaa. Talut vaikka halpahallin seinille.

        Ymmärtämättömän tekstiä. Otappa selvää kuka maksaa museon menoja ota selvää .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärtämättömän tekstiä. Otappa selvää kuka maksaa museon menoja ota selvää .

        Kaupunki maksaa, vai huvikseenko talousarviossa on kohta museotoimelle ?? Otapa nyt itse selvää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaupungin tärkeimmät tunnettavuustekijät ovat kuitenkin Aalto ja Nelimarkka. Ongelma on siinä että näihin tunnettavuustekijöihin ei olla satsattu vaan ne on jätetty piiloon. Missä on opasteet valtatien varrelta, sisääntulotien varrella on kyllä infotaulut teollisuusalueelle mutta miksi ei voi olla pientä lämmintä esittelytilaa näille matkailunähtävyyksille? Naapurikaupungissa on maitokannukokoelma ollut menestystarina, Aallon maljakoita myydään hintaan 50 000e!!!

        Mitä tuloa tuo kaupungille jos joku ajaa ohi vaikka väinölästä ??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tuloa tuo kaupungille jos joku ajaa ohi vaikka väinölästä ??

        No ainakin pakokaasuja!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ainakin pakokaasuja!

        Älä unohda hiilijalanjälkeä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaupungin tärkeimmät tunnettavuustekijät ovat kuitenkin Aalto ja Nelimarkka. Ongelma on siinä että näihin tunnettavuustekijöihin ei olla satsattu vaan ne on jätetty piiloon. Missä on opasteet valtatien varrelta, sisääntulotien varrella on kyllä infotaulut teollisuusalueelle mutta miksi ei voi olla pientä lämmintä esittelytilaa näille matkailunähtävyyksille? Naapurikaupungissa on maitokannukokoelma ollut menestystarina, Aallon maljakoita myydään hintaan 50 000e!!!

        Myyn aaltomaljakkoni sulle 40 000€ milloin haet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaupungin tärkeimmät tunnettavuustekijät ovat kuitenkin Aalto ja Nelimarkka. Ongelma on siinä että näihin tunnettavuustekijöihin ei olla satsattu vaan ne on jätetty piiloon. Missä on opasteet valtatien varrelta, sisääntulotien varrella on kyllä infotaulut teollisuusalueelle mutta miksi ei voi olla pientä lämmintä esittelytilaa näille matkailunähtävyyksille? Naapurikaupungissa on maitokannukokoelma ollut menestystarina, Aallon maljakoita myydään hintaan 50 000e!!!

        Paljonko tämä Aalto tai Nelimarkka on tuonut tuloja kaupungille ? Miinusmerkki on pitkä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärtämättömän tekstiä. Otappa selvää kuka maksaa museon menoja ota selvää .

        Museon menot maksaa sivistystoimi eli kaupunki eli veronmaksajat. Siinä yksinkertainen selvitys sinulle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaupunki maksaa, vai huvikseenko talousarviossa on kohta museotoimelle ?? Otapa nyt itse selvää

        Museolla töissä vakituisesti muutama korkeakoulutettu henkilö. Syystä että aikanaan joku sai tuon Nelimarkka paskan puhuttua maakuntamuseon statukselle ja sitten museolaki vaatiikin vakituiset työntekijät joilla tietty koulutustaso ja siten myös kohtuu kova palkka. Pelkät palkkakulut+sosiaalikulut lähes 180 000 € vuosi. Siellä istutaan tyhjän panttina, riittävää olisi että kesällä auki pari kuukautta


    • Anonyymi

      Onko tutkittua tietoa kuluista ja tuotoista. Aalto on kuitenkin kansainvälinen kuuluisuus ja Nelimarkka haluttu taiteilija taulukaupoissa. Lehmännahoilla ei maailmalle oikein pääse.Teollisuushallejakaan ei kukaan tule katsomaan.Jos henkisiä vetovoimatekijöitä ei ole jää sininen tie läpikulkutieksi.Onneksi sentään kunnassa on abc ja alko.

      • Anonyymi

        Kaupungin talousarviosta voi lukea luvut. Tappiota vuodesta toiseen 200 000 - 300 000 €, siinä sinulle fakta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaupungin talousarviosta voi lukea luvut. Tappiota vuodesta toiseen 200 000 - 300 000 €, siinä sinulle fakta

        Museo on pysyvä, taloudellista hyötyä tavoittelematon, yhteiskuntaa ja sen kehitystä palveleva laitos sanoo Wikipedia Nelimarkkamuseon VALTION osuus yli 140 000e eli ota itse selvää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Museo on pysyvä, taloudellista hyötyä tavoittelematon, yhteiskuntaa ja sen kehitystä palveleva laitos sanoo Wikipedia Nelimarkkamuseon VALTION osuus yli 140 000e eli ota itse selvää

        Niimpä, paljonko on urheiluun satsattu kaupungin rahaa ja paljonko on saatu takaisin?

        Nelimarkka ja Aalto se täs tunnetaan Suomessa ja maailmalla. Edes jotain hyötyä on rahalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Museo on pysyvä, taloudellista hyötyä tavoittelematon, yhteiskuntaa ja sen kehitystä palveleva laitos sanoo Wikipedia Nelimarkkamuseon VALTION osuus yli 140 000e eli ota itse selvää

        Valtion osuus on tuo 140 000 ja kunta maksaa loput. Eli joka vuosi se 200 000 -300 000 ekeä turhaan paskaan kunnalta


      • Anonyymi

        Kunnan tilinpäätöksestä löytyy, ihan julkisesti luettavissa. Hyvänä vuonna vain reilu 200 000 tappio, joinakin vuosina lähentelee 300 000 miinusta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Museo on pysyvä, taloudellista hyötyä tavoittelematon, yhteiskuntaa ja sen kehitystä palveleva laitos sanoo Wikipedia Nelimarkkamuseon VALTION osuus yli 140 000e eli ota itse selvää

        Mutta kulut yli 350 000€ niin ei oikein valtionosuudet paikkaa. Todennäköisesti uusi hallitus tiputtaa vielä valtionosuuksia näillä sektoreilla niin siinäpä taas lisää maksettavaa kunnalle


    • Anonyymi

      Töherrykset tuottaa enemmän liikevoittoa kuin halpahalli, mistä ei saa olutta eikä kondomeja!

      • Anonyymi

        Kuulemma ei saa myöskään punaisia pikkuhousuja.


      • Anonyymi

        taidelukaalista pitäisi saada ostaa hyvälaatuisia oluita!


    • Anonyymi

      Liikuntamahdollisuuksiin on kyllä panostettu mutta mitä uutta ovat saaneet kulttuurin ja taiteen harrastajat?

      • Anonyymi

        Ei mitään! Ois aika panostaa muihinkin harrasteisiin kuin pesäpalloon ja lentopalloon ja muuhun ankkurip**k**n


      • Anonyymi

        Uudet pensselit ja aaltopinssit on varattu ensi vuoden budjettiin


      • Anonyymi

        Esimerkiksi pelkän Uimahallin kävijämäärät vuosittain siinä 70 000 käyntiä. Paljonkos museolla...


      • Anonyymi

        Taiteen harrastajat voivat hetkeksi lopettaa viinin juonnin ja mennä vaikka kuntoilemaan


    • Anonyymi

      Toisen maailman sodan alussa englannissa joku vaati talouden takia vähentämään kulttuurimenoja. Winston Churchill sanoi ihmisten taistelevan nimenomaan kulttuurin ja henkisten arvojen vuoksi.Kaikki eivät harrasta liikuntaa erityisesti vaikka se tärkeää onkin.Lapset ovat myös taiteellisten ja henkisten arvojen vaalijoita. Ei koskaan alajärvelle tule kunnollisia korkeammin koulutettuja jos kulttuuriasiat ovat perseellään.

      • Anonyymi

        Amistaso riittää kautta linjan alajärvelle. Kuvataidenautinnot sitten vaikka jallusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Amistaso riittää kautta linjan alajärvelle. Kuvataidenautinnot sitten vaikka jallusta.

        Näin on, riittää, että osaa syödä perunaita.


      • Anonyymi

        Voin kyllä varmuudella sanoa että suurempi osa ei harrasta Aaltoa tai Nelimarkkaa. Ei kauheaa yleisöryntäystä ole kuvataidekouluissa tms ollut


    • Anonyymi

      Kissasi onkin sinua älykkäämpi.

      • Anonyymi

        Kissoilla on piileviä kykyjä ja mulkoilevatkin silleen ilkeästi mornat mokomat


      • Anonyymi

        Näin mirrin


      • Anonyymi

        ne mornat selvästi suunnittelee jotakin jatkuvalla syötöllä eläimien raivolla


    • Anonyymi

      Kissani 😸 nimi on Viisimarkka 👀

    • Anonyymi

      Ne taulut on kuin krapula oksennuksia paperille 😂

      • Anonyymi

        Taitaa sinulla olla melko usein krapula? AA voisi jeesata?


    • Anonyymi

      Me täällä Vimpelissä ei arvosteta nelimarkan taidetta.

      • Anonyymi

        No kyllä ne sitten tosiaan taitaa olla melkosia tuherruksia jos niitä ei Vimpelissä arvosteta 🤪


      • Anonyymi

        Joo, kyllä Nelimarkan leipä on parempaa kuin Nelimarkan taide.


    • Anonyymi

      Seinäjoelle tulee Guggenheim. Sen jälkeen kukaan ei jaksa lähteä Nelimarkkaa katsomaan. Lahjoittaisitte ne teoksenne Seinäboelle, niin ne olisivat tulevassa upeassa maailmanperintönohteessa esillä miljoonien ihmisten ihailtavina. 🎨

    • Anonyymi

      Taulut pois ummehtuneesta museosta, missä ei käy kukaan. Talut voisi lahjoitella ja hajasijoittaa ympäri suomea, vaikka julkisiin käymälöihin, huoltoasemille yms.

      • Anonyymi

        Se onkin uusi käsite Käymälä-taulu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se onkin uusi käsite Käymälä-taulu

        Se rauhoittaisi hienosti, kun siinnä posliinilla päkertäessä voisi samalla katsella nelimarkkataidetta!


    • Anonyymi

      Voisi ollakin hyvä idea pitää pientä taidenäyttelyä pysyvästi Alajarven ABC asemalla. Saisi kerralla suuren yleison. Tai K-kaupan aulassa. Tulisi nopeasti laajaa julkisuutta. Yhtä hyvin voisi esitellä Alvar Aallon elämäntyötä kuvin ja pienoismallein.

      • Anonyymi

        Minulla on lupa kommentoida Alajärven keskustelua, koska olen asunut siellä 80-luvulla. Alvar Aalto tosiaan asui Alajärvelläkin, vaikka kai oli alunperin lähtöisin Kuortaneelta. Alvar kirjoitti ylioppilaaksi Jyväskylän Lyseosta, samasta koulusta josta minäkin olen kirjoittanut. Alvari oli kirjoilla Alajärvellä avioitumiseensa saakka, joka tapahtui siis vuonna 1925. Minun asiat eivät ole menneet kovin hyvin siis, vaikka kirjoitin Jyväskylän Lyseosta ja valmistuin merkonomiksi Alajärven kauppaopistosta ja vaikka pelasin jonkun verran koripalloa Harjun palloilevien veljesten kanssa Ankkureissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on lupa kommentoida Alajärven keskustelua, koska olen asunut siellä 80-luvulla. Alvar Aalto tosiaan asui Alajärvelläkin, vaikka kai oli alunperin lähtöisin Kuortaneelta. Alvar kirjoitti ylioppilaaksi Jyväskylän Lyseosta, samasta koulusta josta minäkin olen kirjoittanut. Alvari oli kirjoilla Alajärvellä avioitumiseensa saakka, joka tapahtui siis vuonna 1925. Minun asiat eivät ole menneet kovin hyvin siis, vaikka kirjoitin Jyväskylän Lyseosta ja valmistuin merkonomiksi Alajärven kauppaopistosta ja vaikka pelasin jonkun verran koripalloa Harjun palloilevien veljesten kanssa Ankkureissa.

        Seinäjoellä Aaltoa arvostetaan ja hänen työstä tulee merkittävää tuloa kaupungille, onhan hän kuuluisa niin kotimaassa kuin ulkomaillakin.


    • Anonyymi

      Kissani 😾 on jälkeen tuhertanut pari taideteosta, julkaistaan ihan pian 🐵

      • Anonyymi

        Mirrillä luova kausi menossa?


    • Anonyymi

      Pussy Steel.

    • Anonyymi

      Kissat on hämmentävän taitavia.

      • Anonyymi

        Ja älykkäitä, joskus jopa älykkäämpiä kuin isäntänsä.


    • Anonyymi

      Kissani Pie Beawer on juuri töhertänyt jouluaiheisia tauluja.

      • Anonyymi

        Missä näitä myydään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä näitä myydään?

        Ne tulee maanantaina myyntin, mut ei sulla niihin ole varaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne tulee maanantaina myyntin, mut ei sulla niihin ole varaa!

        Mistä hinnoista nyt puhutaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä hinnoista nyt puhutaan?

        Miljoonista. On sentään aitoa mirri taidetta!


    • Anonyymi

      Kaikki maalaa paremmin kuin aloittaja. On se aloittaja vaan surkea liekkö enää hoidossa?

      • Anonyymi

        Olen aloittaja ja olet oikeassa, olen surkea. En osaa maalata laisinkaan.

        Mutta kissani osaa ja on samaa tasoa kuin mm. Pablo Picasso, Claude Monet, Michelangelo, Vincent van Gogh, Salvador Dali ja Francis Bacon. Ellei jopa parempi! 😹

        Nelimarkan talut on pelkkiä töherryksiä, joita saa paikallisena hävetä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen aloittaja ja olet oikeassa, olen surkea. En osaa maalata laisinkaan.

        Mutta kissani osaa ja on samaa tasoa kuin mm. Pablo Picasso, Claude Monet, Michelangelo, Vincent van Gogh, Salvador Dali ja Francis Bacon. Ellei jopa parempi! 😹

        Nelimarkan talut on pelkkiä töherryksiä, joita saa paikallisena hävetä.

        On totta nettä nelimarkan tauluja saa tosiaan hävetä. Siksi ne kannattaisi lahjoittaa vaikka vipeliin! 🎅


    • Anonyymi

      Miten tämmöinen loukkava ketju saa olla ! Ylläpito poistakaa heti!

      • Anonyymi

        Mikä nyt loukkaa, sekö, että kissakin maalaa paremmin kuin nelimarkka teki?

        Sä voit tykätä nelimarkasta, mut kaikki ei kyllä tykkää, ne on töäöherryksiä!


    • Anonyymi

      Vipelissä on neliomarkka leipomo, on töherrystä?

      • Anonyymi

        Ainakin nelimarkka leivät parempia kuin talut. Talut joutaisi jo myyydä pöjille vipeliläisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin nelimarkka leivät parempia kuin talut. Talut joutaisi jo myyydä pöjille vipeliläisille.

        Sanotko meitä pöljiksi, vaikka meille tulee hiukkaskiihdytin? Mitä teillä on? Halpa-halli!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanotko meitä pöljiksi, vaikka meille tulee hiukkaskiihdytin? Mitä teillä on? Halpa-halli!

        Hiljaa siellä takarivissä!


    • Anonyymi

      Paljonkohan Alajärvi maksaisi niistä? Voisin ottaa jos komeat kehykset.

      • Anonyymi

        Ei kunnalla niihin ole varaa! (oikeasti ei halua hankkia töherryksiä)


    • Anonyymi

      Isohko summa atrjottu nelimarkoista. Tarjoaja ajaa isoolla valtralla ja perunapeltoo ehkä onkin aika lujasti!

    • Anonyymi

      Kissani alkoi taas innolla maalaamaan, nyt öljyväreillä 😺🐭

      • Anonyymi

        Tueeko nykytaidetta vai perinteisempää, jopa klassista?


    • Anonyymi

      Puristaa palleista niin saa teräviä vetoja.

    • Anonyymi

      Näyttää nyt kissani laittavan aika.. miten kissani nyt sen sano, aparaksia tuotosta.

    • Anonyymi

      Nelimarkkamuseo ympäröity puomeilla! Miksi? 😵

    • Anonyymi

      Hyvien taidemaalareiden tauluja väärennetään, kun taas huonojen ei. Mistäköhän tämä kertoo?

    • Anonyymi

      Paljonkohan Alajärvi maksaisi tauluista jos kävisin hakemassa?

    • Anonyymi

      Mitäs jos kävisitte rauhallisena hetkenä katsomassa taidetta? Vai onko junttius niin kasvanut ahdistavaan mieleen ettei voi mitään katsoa joka voi olla jotain johon ette itse pysty? Käykää tutustumassa paikkaan ja olkaa tyytväisiä että paikkakunnalla on tämmöinenkin hieno juttu! MULKUT!

      • Anonyymi

        Joo, melimarkka mulkku.

        Kissanikin maala paremmin


    • Anonyymi

      Töherryksiä sanon minä!

      • Anonyymi

        No niinpä sanoit. Onneksi olkoon!


      • Anonyymi

        Jonkun mielestä töherryksiksi kommentoiva on idiootti jonkun mielestä paskahousu ja kumpikin on mielipide kuten sinun mielipiteesi Nelimarkka museon mustamaalaamisesta ja pilkkaamisesta. Aloittaja on idiootti on mielipiteeni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jonkun mielestä töherryksiksi kommentoiva on idiootti jonkun mielestä paskahousu ja kumpikin on mielipide kuten sinun mielipiteesi Nelimarkka museon mustamaalaamisesta ja pilkkaamisesta. Aloittaja on idiootti on mielipiteeni.

        Melko jyrkkä mielipide, mielestäni aloittaja on erittäin fiksu ja tarkkanäköinen! 🧐


    • Anonyymi

      Näyttää olevan ainakin latomaisemaa. on sulla fiksu kissa.

    • Anonyymi

      Kissani tekee nykyään myös veistoksia ja patsaita 😺

      • Anonyymi

        Melkoinen pussy cat sinulla, olisi hauska tutustua.


      • Anonyymi

        Kissa pitäis täyttää ja laittaa liikenneympyrään keskelle. Niissä ympyröissä sitä taidetta on


    • Anonyymi

      Kissannahkasta saa hanskat.

    • Anonyymi

      Rehellinen mielipiteeni, ei ne häävejä tauluja ole.

    • Anonyymi

      Ei ole, siksi kissanikin maalaa paremmin 😺

    • Anonyymi

      Mä tykkään siitä taulusta missä on peltoa ja lato!

      • Anonyymi

        Eiks niis kaikissa oo vaan pottupeltoo ja lahoja latoja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiks niis kaikissa oo vaan pottupeltoo ja lahoja latoja?

        On, olet juuri oivaltanut jotain syvällistä nelimarkka taiteesta! 🧐


    • Anonyymi

      Ok, kiva kun kerroit..

    • Anonyymi

      Kissan ruokaa on Panadol 50 tai100mg jauhettuna muikun sisään. sillä ne lihoo!!!!

      • Anonyymi

        Onko sun kissalla pää kipiänä? 🥺💥


    • Anonyymi

      Miksi näin loukkaavaa ketjua ei voida poistaa?

      • Anonyymi

        Ei ketjussa ole mitään loukkaavaa. Jos ei nelimarkasta tykkää kai sen nyt saa sanoa, hyvänen aika! Pitäisikö vain kehua? Nyt puhutaan tauluista, ei ihmisistä.


      • Anonyymi

        Miten elottomia tauluja voi loukata? 🧐


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten elottomia tauluja voi loukata? 🧐

        Tauluillakin on tunteet! 🌼


    • Anonyymi

      Minusta just se latomeri tyyli on parasta neliä!

    • Anonyymi

      Kokoomus on yklönen!

    • Anonyymi

      Nelikissa maalaa ja töhertää taas..

    • Anonyymi

      Kissani sai taas vimman maalata. Saas nähdä mitä tulee! 😽

      • Anonyymi

        Joko on tullut valmista?


    • Anonyymi

      MIKSI YLLÄPITO EI POISTA KETJUA L O U K K A V A N A !!!!!!!!!!!

      • Anonyymi

        Ei ole mistä loukkaantua, ota vaan ihan rennosti 😙


    • Anonyymi

      Nelimarkkamuseosta valtavat kulut kunnalle, vaikka siellä ei käy juuri kukaan! Ehkä 1-5 ihmistä kuukaudessa! Kannatavaa?

      • Anonyymi

        Meillä on täällä niin isosti rahaa, ettei tunnu missään. Kyllä kuntalaisten lompakoissa on maksuvälineitä, eikä heti edes lopu!


    • Anonyymi

      Taide on aina makuasia, mutta rehellisesti, kenen mielestä oikeasasti tämä on hieno taulu???

      https://www.hamhelsinki.fi/wp-content/uploads/2017/08/1418-Welin-408x408.jpg

      Sitten se loputon määrä niitä latomeri taluja, on siinä heinälatoa sitten monesta kulmasta, näyttävät jonkun apukoulun käyneen töherryksiltä!

      Pitää olla rohkeutta sanoa, että nelimarkan taulut on kammotttavia töherryksiä! 😵

      • Anonyymi

        Nelimarkka olisi oikein hyödynnettynä arvokas vetovoimatekijä kaupungille.

        Katsokaapa uutisointia Aallon aikaansaannosten ympärillä, Aaltoa arvostaa eurooppalaiset enemmän kuin Alajärveläiset. Tilanne on häpeällinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nelimarkka olisi oikein hyödynnettynä arvokas vetovoimatekijä kaupungille.

        Katsokaapa uutisointia Aallon aikaansaannosten ympärillä, Aaltoa arvostaa eurooppalaiset enemmän kuin Alajärveläiset. Tilanne on häpeällinen.

        Häpeällisiä on myös nelimarkan töherrykset! 😶


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Häpeällisiä on myös nelimarkan töherrykset! 😶

        Kissanikin häpeää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nelimarkka olisi oikein hyödynnettynä arvokas vetovoimatekijä kaupungille.

        Katsokaapa uutisointia Aallon aikaansaannosten ympärillä, Aaltoa arvostaa eurooppalaiset enemmän kuin Alajärveläiset. Tilanne on häpeällinen.

        Eipä ole noita arvostavia eurooppalaisia ihan ruuhkaksi asti ollut Pekkolan suunnalla. Turhaa paskaa koko museo homma, ehkäpä sota laittaa aikanaan taas asiat tärkeysjärjestykseen ja loppuu rahan syytäminen turhuuksiin


    • Anonyymi

      Huumori on hyvästä ja tämäkin säie kertoo siitä. Jos arvioidaan tauluja , ne eivät ole mitään valokuvia. Niin jäisi tylsäksi jos kaikki olisi kovaa realismia. Eri tyylilajien kirjo on suuri samoin kun taito jolla ne tehdään. Tarkoitus on kertoa olennainen omalla tavalla. Nelimarkka oli suuri ja taitava taidemaalari vaikkei ihan ykkösriviin aina päässytkään. Kuitenkin paras pohjanmaan luontoa kuvanneista. Olisin toivonut museoon enemmän näitä lakeuden kuvauksia. On suru kun paikalliset ovat jääneet sakura asteelle eivätkä tunnista mestaria paikkakunnaltaan.

    • Anonyymi

      Taide on hyvää jos katsoja tykkää näkemästään, vaikka olisi töheretty kirkkoveneitä sakuroilla 🧐

    • Anonyymi

      Puomitkin on taidetta silloin, kun ne on töherretty kakkaan.

      • Anonyymi

        Vipelistäkö taas käyneet sotkemassa puomimme?


    • Anonyymi

      Nelimarkan taluja kaupataan huhujen mukaan vimpeliin, pitääkö tämä paikkansa?

      • Anonyymi

        Kyllä pitää, vipeli on tehnyt tauluista tarjouksen. Summaa ei ole julkisuuteen kerrottu. Isohan se ei voi olla, koska taulut on töherrystä.


    • Anonyymi

      Pari sataa ehkä sopiva summa?

    • Anonyymi

      Joko niistä päästiin eroon?

      • Anonyymi

        Valitettavasti ei 👹


    • Anonyymi

      Yllättävän lapsellinen ketju suurelta osin.
      Melkein hävettää🙄

      • Anonyymi

        Olen aloitteleva maisemamaalari, nelimarkka ei vakuuta.


    • Anonyymi

      Heinälatoja monesta kulmasta hienoa on se!

      • Anonyymi

        Onneksi Vipelissä on suuri suksimuseo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi Vipelissä on suuri suksimuseo.

        Halvemmaksi tulee pitää suksimuseota, voidaan vaihtaa


    • Anonyymi

      Joko ensivuonna päästäisi töherryksistä eroon, myydään ne venäjälle?

      • Anonyymi

        Miten suksimuseo? Onko ruuhkaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten suksimuseo? Onko ruuhkaa?

        Ei oo, kun puomi estää!


    • Anonyymi

      Siskon mies peri nelimarkan ison taulun. Mitä sille pitää tehdä. Eivät oikein arvosta sitä.

      • Anonyymi

        Leikkaa irti kehyksistä ja tekee siitä pöytäliinan?


    • Anonyymi

      Pitääkö paikkansa, että tänä vuonna on 4 markka museossa käynyt jo 12 turistia? 😮

      • Anonyymi

        12 kertaa siis enemmän kuin Vimpelin suksimuseossa byaaaaah byaaaaahhh


    • Anonyymi

      Joko siitö kissasta on tenty kinttaat? HÄ,,,,

    • Anonyymi

      Huhujen mukaan eilen kävi juopunut turisti museossa 😵‍💫

    • Anonyymi

      Kissan turkista saa kätevästi kinttaat. Heti kun se on kasvanut tarpeeksi , siitä muokataan talvikinttaat. Joka ei tapa hiiriä joutaa jo nuorempana.

      • Anonyymi

        saako kondomin?


    • Anonyymi

      Miksi näin loukkaavaa ketjua ei poisteta!!!!!

      • Anonyymi

        Ei ketjussa ketään loukata, kaikki vaan ei pidä Nelimarkka taiteesta ja museo on varsinainen rahareikä missä ei oikeastaan edes kukaan koskaan käy!


    • Anonyymi

      Naurettava väite ettei kukaan käy.
      Kesällä kävin ja oli muitakin maksaneita turisteja. Paikkakunnan kuuluisin taiteilija joka muuallakin tunnistetaan. Nelimarkan parhaat työt on ostettu varakkaisiin koteihin ja museoihin. Hyviä toki museossakin. Kulttuuri tarvii rahansa kohtuudella, kaikista ei tule pesäpalloilijoita tai kissankävelyttäjiä. Viimekädessä valtuusto päättää kaupungin rahoitusasiat.

    • Anonyymi

      MIKSI NÄIN LOUKKAAVAA KETJUA EI POISTETA!!!!!

      • Anonyymi

        Miksi huudat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi huudat?

        Vipeltäjien suksi ja pesäpallomuseo vasta museoita ovatkin. Ne täällä kateellisina nelimarkkamuseotakin haukkuu.


    • Anonyymi

      Nelimarkan taiteessa huokuu syvä rakkaus heinälatoihin ja pottupeltoihin. Nelimarkka tuo heinälatoihin aivan uuden -ja raikkaan näkemyksen.

      • Anonyymi

        Kerrotko vielä mikä se näkemys on?


    • Anonyymi

      Se on nostalgiaa niille jotka ovat vanhempaa väkeä.

    • Anonyymi

      Mielestäni Nelimarkan visiot heinäladoista jopa yllättäviä.

      • Anonyymi

        Millätavalla ne yllättää?


    • Anonyymi

      Ollahan tässä kateltu, että paljonkos nelimarkkamuseeon on menijöitä. Not 5 kahdessa viikossa, ja nekään tuskin tikettiä osti.

      Että vau, on tämä alajärvelle varsinainen rahasampo.

      • Anonyymi

        On sullakin elä'mäntehtävä kytätä montako käy Nelimarkka museossa!!!!

        BUAHAHHA AHHAAAAAAAAAA BUUUAAAHHHAHAAAAAA OLET LUUSERI !!!!!!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On sullakin elä'mäntehtävä kytätä montako käy Nelimarkka museossa!!!!

        BUAHAHHA AHHAAAAAAAAAA BUUUAAAHHHAHAAAAAA OLET LUUSERI !!!!!!!!

        Sinäkin maksat siitä, että edes joku käy. Ei siellä ruuhkaa ole.


    • Anonyymi

      Ei taiteelle voi määritellä hintaa! Taide on taidetta.

      Ei mikään museo suomessa voittoa tuota. Entäpä kirjastot, nekin on tavallaan sama juttu. Pennin jeniä ei tule voittoa, eikä se ole tarkoituskaan!

      Suomi on sivistysvaltio juuri siksi, että kaiken tekemisen EI tarvitse olla sellaista, että se vain tavoittelisi rahaa ja tuloa.

      • Anonyymi

        Se on juurikin noin.


      • Anonyymi

        Hyvä ja tuottava bisnes, voi kirjanpitäjän käsissä, saada hyvinkin tappiollisen tilinpäätöksen.


    • Anonyymi

      Kaikki venäjä kommentit poistetaan mutta näin törkeä ketju ei poistu millään!!!

      • Anonyymi

        Ketjussa ei ole mitään törkeää. Ei ole meidän vika jos vanne kiristää päätäsi.


    • Anonyymi

      Onko kissankarvapensseli hyvä ulkomaalauksessa.

      • Anonyymi

        Kissani käyttää jäniksen tassua, se on hyvä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kissani käyttää jäniksen tassua, se on hyvä!

        Sekö sillä maalaa, tassulla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekö sillä maalaa, tassulla?

        Sillä tieten, eihän sillä muuta ole!


    • Anonyymi

      Eikö näin loukkaavaa ketjua voida jo poistaa?

    • Anonyymi

      Miksi ylläpito ei poista nöäin loukkaavaa ja härskiä ketjua? Poistaahan ylläpito asiallisiakin ketjuja vailla mitään järkeä.

      • Anonyymi

        Tämä on asiallinen ja hyvä ketju, ei lainkaan asiaton. Kyllä taiteesta pitää saada puhua, jos sitä estetäään, ollaan kuin neuvostoliitossa!


      • Anonyymi

        Täällä arvostellaan taiteilija Nelimarkan tauluja, ei itse taiteilijaa. Hän oli hieno herrasmies. Kukaan ei sitä kiistä.


    • Anonyymi

      Kyllä vaan. Meirän lehmät lypsää enempi ja on tyytyväisiä kun on tairetta navetas, Nelimarkkaakin kopioina.

    • Anonyymi

      Mulla on Zetorissa nelimarkkaa!

    • Anonyymi

      tuntuu ettei alajärvelle kannata muuttaa ainakaan..katkeraa??porukkaa..

    • Anonyymi

      Milloin näin loukkaava törkeä ketju poistetaan?

      • Anonyymi

        Ei ole loukkaava eikä törkeä, asutko pohjois-koreassa missä mielipiteitä rajataan?


    • Anonyymi

      Onkohan museolla millaisia suunitelmia ensi vuodelle? Saadaanko nelimarkasta alajärvelle varsinainen rahasampo? 🤔

      • Anonyymi

        Suuniutelmasa ei ole

        Mitään :(


    • Anonyymi

      Onko 4markka museossa jouluna mitään?

      • Anonyymi

        Ei mitään!


    • Anonyymi

      Kunhan ette töherrä puomia

      • Anonyymi

        Puomiin voisi ripustaa 4markka tauluja.


    • Anonyymi

      Miten nelimarkkamuseo meinaa ensivuonna kehittää toimintaansa? Vai mennäänkö kuten ennekin, eli pidetään museo pimennossa ettei kukaan turisti missään tapauksessa tule häiritsemään harrasta tunnelmaa? 🤔

    • Anonyymi

      Kissat on kamalia

    • Anonyymi

      Kissasi on kunnon kylän kolli.

      • Anonyymi

        Kollista tuli mileen Ollinkylä, toki lappajärvellä. Mahtaakohan siellä olla enää yhtään savua? 🤔

        Varmaan samaa tasoa kun tuo nelimarkkamuseo? Eli ei ketään!


    • Anonyymi

      Miksi näin loukkaavaa ketjua ei poisteta!!!

      • Anonyymi

        Loukaannut tyhjästä, käykö niin usein?


      • Anonyymi

        Huomaa, että kukaan ei tuota hienoa taiteilijaa loukkaa. Hänen töitään moititaan. Ne kestävät moitteen hyvin, sillä mikään niistä ei ole toistaiseksi loukkaantunut!


    • Anonyymi

      Mitähän suunitelmia Nelimarkka museolla on tälle kesälle? Korona on ohi. Se ei enää käy tekosyyski olemattomille kävijämäärille.

      Mihin meidän veromarkat menee menee?

    • Anonyymi

      Voisko joku kertoa miten Alajaärven kaupunki vuosittain kompensoi ja tukee Nelimarkkamuseota. Siis museon tulot ja todelliset vuosimenot?

      • Anonyymi

        Tuloja ei ole, menoja noin 1,7 milj euroa!


    • Anonyymi

      Jag är lurvig och jag gillar vargar
      Alla går med i den glada lurviga gemenskapen 🐺💖

    • Anonyymi

      Nyt kun koronaa ei enää ole, voisi toivoa nelimarkan tuovan äyrejä alajärven kassaan.

      Luuletteko että näin käy?

    • Anonyymi

      Nelimarkan museossa on jo näin kesän pyörähtäessä käyntiin käynyt 7 asiakasta, tulosta voi pitää hyvänä!

    • Anonyymi

      Milestäni Nelimarkan taulut on hauskoja, ei ehkä maailman parhaita mutta hänen kuvailut heinäladoista perunapellolla on kyllä tosihyviä!

      • Anonyymi

        Olet asian ytimessä.


    • Anonyymi

      Italiaa puhuvaa tyyppiä on helpoin rakastaa.

      • Anonyymi

        Mita sina sano mina halua rakastaa sinua!


    • Anonyymi

      Miksi perunapelloilla on heinälatoja kun ei siellä heinää kasva 🤔

      • Anonyymi

        Perunaa kasvaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perunaa kasvaa

        Laitetaanko perunat heinälatoon?


    • Anonyymi

      Nelimarkkamuseon viereengän kunta rakensi noin kymmenenvuotta sitten myös tauluvaraston joka maksoi yli puoli miljoonaa. Luulisi tauluilla olevan hyvä olotila

      • Anonyymi

        Onko niitä taluja varastossa, mitä ne siellä tekee kun on museo?
        Voi onko se niin, että näkemätön nelimarkka on paras nelimarkka?

        Jos kaikki taulut ei mahdu nähtäville pitää tehdä isompi museo!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko niitä taluja varastossa, mitä ne siellä tekee kun on museo?
        Voi onko se niin, että näkemätön nelimarkka on paras nelimarkka?

        Jos kaikki taulut ei mahdu nähtäville pitää tehdä isompi museo!

        Entisesääkään kukaan käy mut en vastusta, tehdään nelimarkka imperiumi!


    • Anonyymi

      Onko tauluja jossaan varastoosa, miksi ne ei ole nähtävillä?. Taas on kuntalaasia kustu silmään ei ole ollut tietoa että 4markkoja on jossaa varastossa!

      • Anonyymi

        Tätä tietoa pimitetään mutta kuulemma ne parhaat nelimarkat on varastossa. Se, miksi ne ei ole nähtävillä, sitä en ymmärrä, mutta näin Alajärvellä on tapa toimia.


    • Anonyymi

      Onko tämä nyt vitsi, meillä siis on taidetta, mitä ei ensinkään pääse katsomaan?

      • Anonyymi

        Näin Alajärvellä asiat tehdään 🤔🙋‍♀️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin Alajärvellä asiat tehdään 🤔🙋‍♀️

        Osmo muista ne lääkkeet.


    • Anonyymi

      Kesä ei nelimarkka museon suhteen liene ollut onnistunut, paljonko tänä vuonna pumpataan siihen rahaa?

    • Anonyymi

      7400 000

    • Anonyymi

      Taiteella on aina hinta!

      • Anonyymi

        nelimarkan taiteella on 4* hinta 😅


    • Anonyymi

      Tuherrukset lähtee taas syys/talvi lomalle.

      Kiitämme kuntalaisia isosta rahasta millä' taas tuitte meitä 💪🥰

    • Anonyymi

      Ne mihinkään lähde.

      Nelimarkan taide on surkiaa, niitä perunapellossa olevia latoja, tosi hienoa.
      Sitten on vielä niitä aivan käsittämättömiä tuherruksia.

      Makuasioita tietenkin, laittasitko itse vaikka näitä seinällesi?

      https://images.cdn.yle.fi/image/upload/ar_1.8609999418258667,c_fill,g_faces,h_1031,w_1920/dpr_1.0/q_auto:eco/f_auto/fl_lossy/13-3-9830296

    • Anonyymi

      Tämä suoli24 on niin köpilö, että toimivaa linkkiä ei pysty laittaa.

      Kopsaa osite niin näet ihnaa nelimarkaa!

      • Anonyymi

        Oneksi meila on vimpelisa suksimuseo. Todelista taideta!


    • Anonyymi

      Ano turtiainen

    • Anonyymi

      Nelimarkalla on hyviäkin tauluja, mutta on myös niitä ihan ihme töherrystä, missä ei oo järjen hiventä, varmasti kännissä tuherettu.

    • Anonyymi

      Nelimarkka oli arvostettu taiteilija jo omalla ajallaan. Päätös kuvata kotiseutuaan oli hänen omansa. Se on nykyään mennyt maailma ja ilman Nelimarkkaa sitä ei osattaisi arvostaa niin korkealle kuin pitäisi. Olen käynyt museossa ja tutustunut aiheeseen vähän keskitasoa paremmin. Suuri suomalainen taiteilija.

      • Anonyymi

        Totta, ehkä nelimarkka on aliarvostettu.

        Se on totta, että Nelimarkka museossa ei ruuhkaa ole, voi olla vika markinoissa? Mutta sama on kaikissa pienissä taidemuseoissa, jos nyt jotaan Ateneumia oteta laskuun, mikä tietysti ei ole pieni.

        Taiteelle on kovin vaikea laskea arvoa, taiteen idea ei ole se! Käytännössä taide aina tekee rahallisesti tappiota. Mutta jos mietitään pidemälle, se tuottaa voittoa, aina! 🥰


    • Anonyymi

      Suomi tarvitsee avoimia ja ilmaisia taiteen näyttelyitä että voimme tutustua siihen kulttuuriin mikä on parasta maassamme. Ateneum on huippu mutta paikalliset näyttelyt tärkeitä.

    • Anonyymi

      Kaupunki voisi sponsoroida kerran vuodessa avoimet ovet Nelimarkka museoon.

      • Anonyymi

        Ei pysty, riskinä olisi se, että joku siellä kävisi 😾


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pysty, riskinä olisi se, että joku siellä kävisi 😾

        Duksimuseo


    • Anonyymi

      Nää on aina miellpidejuttuja, mut useemmat nelimarkan taulut on kun alkakoululasan tekeleitä.

      Varsinkin ne lato aiheet, nehä'n on aiva naurettavia!

      • Anonyymi

        Katselen suksia suksimuseossa


    • Anonyymi

      Mielestäni kaikki Nelimarkan töhät ei oo huonoja, muutamat on ihan ok!

      • Anonyymi

        Mikä on ok?


    • Anonyymi

      Onko Nelimarkka museossa mitään joulu juttua..
      arvaan, että ei ole..

      • Anonyymi

        No ei tietenkään ole, johan sinä nyt koomikko olet 😆


    • Anonyymi

      Joko siitä kissasta on tehty hevosmiehelle talvihanskat? Tarvisin yhet.

      • Anonyymi

        Kissa voi olla sfinx, ei niistä saa hanskoja kun ei niillä oo turkkia 🐈


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kissa voi olla sfinx, ei niistä saa hanskoja kun ei niillä oo turkkia 🐈

        Onko semmosiakin, niitä ei sitten kannata tarhata 🤔


    Ketjusta on poistettu 32 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      139
      2033
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1918
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1670
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1468
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe