Kummin on oikein sanoa?
Viitake vai viikate?
Vaii onko molemmat oikein?
Mä en tiedä.
Tietääkö kukaan?
Miten päin siellä?
kumpi oikein?
20
3191
Vastaukset
- äikänmaikka
viitake on eräs sieni ja viikate on se toinen ,jota täytyy varoa ..ettei sormiin tai tassuihin tule pipi.
- viikatemies
tiedän että keski- ja itäsuomessa puhutaan viitakkeesta , länsisuomessa viikatteesta.ihan samaa työvälinettä tarkoittavat.
onko viitake myös sieni en tiedä mutta siitake on. - liipatemies
viikatemies kirjoitti:
tiedän että keski- ja itäsuomessa puhutaan viitakkeesta , länsisuomessa viikatteesta.ihan samaa työvälinettä tarkoittavat.
onko viitake myös sieni en tiedä mutta siitake on.kyllä molempia nimiä käytetään.
MIKÄ on liippa ja miten se liittyy viikatteeseen
minä kyllä tiedän - dorkaeinari
liipatemies kirjoitti:
kyllä molempia nimiä käytetään.
minä kyllä tiedän"läheltä liippaa", sano viikatemies!
- Liippa
dorkaeinari kirjoitti:
"läheltä liippaa", sano viikatemies!
No siinä se tuli.
Viikatemies, siis ei viitakemies.
Kukaan ei sano viitakemies,vai sanooko?
Niin paits jos viitakemies niittää heinää ja viikatemies vaan kävelee se viikate kädessä ja kaapu päällä pitkin peltoja.
Nii ja sit viikatoi sen viitakemiehen kun se on tarpeeks pitkään viitakoinu. - Nimetön
Liippa kirjoitti:
No siinä se tuli.
Viikatemies, siis ei viitakemies.
Kukaan ei sano viitakemies,vai sanooko?
Niin paits jos viitakemies niittää heinää ja viikatemies vaan kävelee se viikate kädessä ja kaapu päällä pitkin peltoja.
Nii ja sit viikatoi sen viitakemiehen kun se on tarpeeks pitkään viitakoinu.Mun landehauskaa ilmo saattais sopia sulle. Keksittäis viikatteelle käyttöä ja loppuajan voisit jahdata mua..oksä koiralle allerginen?
- Liippa
Nimetön kirjoitti:
Mun landehauskaa ilmo saattais sopia sulle. Keksittäis viikatteelle käyttöä ja loppuajan voisit jahdata mua..oksä koiralle allerginen?
No en o.
Mun landehauskaa ilmo saattas sopia sulle????
Nyt pyyhkäs yli..fiuuuuuu.
Ai,että työ ensin,sitten huvit?
Kuulostaa hauskalle...jos mun mielikuva vastaa
yhtään mitä siellä päin on aateltu. - Lantapaukku
liipatemies kirjoitti:
minä kyllä tiedänOnko se liippa semmonen "kivi", jolla teroitetaan?
viikatemies kirjoitti:
onko viitake myös sieni en tiedä mutta siitake on.She on shelkeesti shiitake shieni. Shaatana
- Anonyymi
liipatemies kirjoitti:
minä kyllä tiedänLiippa on pitkänmallinen hiomakivi jolla viikatteen terää teroitetaan eli liipataan vetämällä hiomakiveä lyhyillä vedoilla pitkin terää puolin ja toisin vuorotellen aloittaen terän tyvestä ja edeten kärkeen kunnes koko terä on liipattu. Tällä tavalla terää teroitetaan välillä kesken niittämisen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liippa on pitkänmallinen hiomakivi jolla viikatteen terää teroitetaan eli liipataan vetämällä hiomakiveä lyhyillä vedoilla pitkin terää puolin ja toisin vuorotellen aloittaen terän tyvestä ja edeten kärkeen kunnes koko terä on liipattu. Tällä tavalla terää teroitetaan välillä kesken niittämisen.
jep ja se liippakivi kulkee mukana. Sen verta usein terää pitää teroittaa että kivi on pidettävä taskussa tai tupessa.
- nääskiääski
Sääski vai sääksi?
- Anonyymi
Sääski on verta imevä hyönteinen, jota kutsutaan myös itikaksi, hyttyseksi ja onhan rakkaalla lapsella on monta muutakin nimeä, kuten naudallakin, jota osassa Suomea kutsutaan myöskin itikaksi. Että kannattaa olla tarkkana niitten itikoitten kans.
Liippa on kyllä tuttu, mutta eipä ollu tullu ajateltuakaan aiemmin tuota "läheltä liippaa" alkuperää, mutta viikatteessahan se. Kiitos siitä. :-D
Viitake näyttää Wikin mukaan olevan käytössä oleva ilmaisu
https://fi.wikipedia.org/wiki/Viikate
Ja loppukevennys
https://www.hs.fi/fingerpori/car-2000002455025.html - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sääski on verta imevä hyönteinen, jota kutsutaan myös itikaksi, hyttyseksi ja onhan rakkaalla lapsella on monta muutakin nimeä, kuten naudallakin, jota osassa Suomea kutsutaan myöskin itikaksi. Että kannattaa olla tarkkana niitten itikoitten kans.
Liippa on kyllä tuttu, mutta eipä ollu tullu ajateltuakaan aiemmin tuota "läheltä liippaa" alkuperää, mutta viikatteessahan se. Kiitos siitä. :-D
Viitake näyttää Wikin mukaan olevan käytössä oleva ilmaisu
https://fi.wikipedia.org/wiki/Viikate
Ja loppukevennys
https://www.hs.fi/fingerpori/car-2000002455025.htmlMjoo, mutta KALAsääski = sääksi.
- Anonyymi
"Vika" on ruotsia ja tarkoittaa taittamista, ja sitähän vika-mies eli viikatemies tekee, taittaa viljaa maahan.
- Anonyymi
Tietysti viitake!
- Anonyymi
Johtunee pitkälti palikoiden ja kameroiden asettelusta.
- Anonyymi
Molemmat tarkoittavat samaa niittotyökalua.Kieliasu vain on eri riippuen murrealueesta. LÄHDE. Wikipedia.
- Anonyymi
Viitake on tietyissä murteissa käytetty sana ja tarkoittaa samaa kuin viikate. Mm. savon murretta sanoituksissaan käyttävän Verjnuarmu-yhtyeen Kärähtäny kylä -kappaleessa lauletaan "viitakemies" Eräs mies kysyi onko se kengänkiillote vai kengänkiilloke. Kyllä se on kengänkiilloke.
- Anonyymi
Kumpi voitti ja Kampi hävisi. En tiedä onko se sitten oikein. 🤔😟
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau566588Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens394351- 542179
Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat391818Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,61411Joka päivä olen lukenut
Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil151179- 241104
- 171081
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.671077- 671018