Nykydieselit ovat liikkuvia aikapommeja

Anonyymi

Pitkä huoltoväli kuulostaa hyvältä, mutta pidemmän päälle moottorin kuluminen ja likaantuminen korostuu pitkillä huoltoväleillä. Tästä koituu seurausvahinkoja turbolle sekä pakokaasun takaisinkierrätykselle ja jälkikäsittelyn muille komponenteille, kuten hiukkassuodattimelle. Kalliiksi tulee.

Lähde: Suomen Autoteknillinen Liitto (2020)

Sähköauto on käytännössä huoltovapaa.

36

55

1Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Liikaa hienoa tekniikkaa jos särkyy korjaus 1000€

    • Anonyymi

      Olen aina poistanut katalysaattorin tukkeutuminen lyhyitä matkoja ajaessa

    • Anonyymi

      Sähkö auto Talvivaaroineen saastuttaa enemmän kun diisseli.

    • Anonyymi

      Hyvin tuntuu kilometrejä diselit kestävän kaverilla on 400000 km ajettu nykydisel.

      • Anonyymi

        Heh, vai että kaverilla. Kas kun ei kummin kaiman naapurin sedällä.


    • Anonyymi

      Ongelmia ei tule, kun vaihtaa öljyt tarpeeksi usein. Pieni kustannus koneremonttiin verrattuna.

      • Anonyymi

        Kolme tai neljä vuotta sitten vaihdoin viimeksi öljyt. Kirkkaalta näyttävät edelleen, niin ei viitsi suotta vaihtaa. Täyssynteettiset nykyöljyt on näköjään aika laadukkaita.


      • Anonyymi

        Tuo on totta. Useimmat ajaa aina todella liian kauan samoilla öljyillä. Itse nähnyt paljon juuri noita autoja joiden öljyjä ei ole vaihdettu riittävän usein. Käyntihäiriöitä juuri likaisesta öljystä johtuen. Öljyhän toki kestää huomattavan pitkänkin vaihtovälin ilman ongelmia mutta ongelma onkin se moottori ja samoin millaisessa ajossa auto on. Öljyhän ei itsessään juurikaan muutu käytössä mutta moottorista tulee aina palamisjätettä ja samoin ajan mittaan mahdollista polttoainetta hiukkasen sekoittuu öljyyn johtuen ohivuodosta. 30000 km on aivan liian pitkä vaihtoväli etenkin jos dieselautolla ajetaan hyvin lyhyitä välejä ja pääasiassa kaupungissa. Varsin usein tavannut käyntihäiriöisiä autoja juuri tuon takia.
        Turbodiesel ei ole kovinkaan sopiva kaupunkiauto. Noilla pitäisi ajaa ainakin kerran kuussa joku 20 km ihan reilua moottoritienopeutta, Moni auton valmistaja/maahantuojakin on alkanut suositella vaihtovälin puolittamista. Itse en aja yli 10000 km samoilla öljyillä. Ja huomattavaa on sekin että hyvin monessa autossa on erittäin pieni öljynsuodatin. Pitkällä vaihtovälillä se tukkeutuu ja se likainen öljy kiertää sit siellä missä tarvitaan puhdas öljy. Jos haluaa säästää öljyissä mikä sinällään on halpa huoltokustannus niin kannattaa vaihtaa se pienen kahvikupin kokoinen suodatin ainakin. Pysyy öljyt paljon puhtaampina.
        Itsellä volvo. Korjaamopäällikkö sanoi suoraan että 5-30 öljy on täysin sopivaa . Entisellä työnantajalla S80 diesel Se on mennyt yli 800000 km . Sillä todella ajetaan paljon ja huolletaan säännöllisesti. Jos haluat välttyä käyntiongelmilta kannattaa sitä autoa todella huoltaa. Öljynvaihto on huomattavasti halvempi kuin korjaamokäynti häiriöiden takia.


    • Anonyymi

      Nykyautot ovat pommeja elektroniikkansa takia, kymmenittäin antureita, päälle ohjausyksiköt, hapettuvia liittimiä jne. Ei ne käytöstä poistu käytöstä öljyjen takia kuluneen moottorin, vaan sähköjen, vanhaan autoon ei kannata uusia moottorin ohjausyksikköjä yms. merkkiliikkeissä.

      • Anonyymi

        Remontin hinta 800-1400 € hyvinkin herkästi


    • Anonyymi

      Sähköauto on pomminvarma. Määräaikaishuoltoon kuuluu vain raitisilmasuodattimen vaihto ja saranoiden voitelu.

    • Anonyymi

      Nykydieelit ovat kestäviä ja edullisia kulkupelejä vielä pitkään

    • Anonyymi

      Ovat pommeja ja lisäksi hiukkastykkejä.

    • Anonyymi

      No minähän en dieselistä luovu vaikka veisivät sen. Että silleen.

    • Anonyymi

      Dieselillä ajelen vielä pitkään. En maksa ylihintaisesta sähköautosta joka menee pataan kymmenen vuoden jälkeen. Koska akkujen vaihteminen ei vanhaan autoon kannata.

    • Anonyymi

      Jos halutaan, että ihmiset saavat tavaransa lähikaupoista vaivattomasti, niin kuorma-autojen ja rekkojen on liikuttava ja ne liikkuvat dieselillä. Samoin jätekuorma-autot liikkuvat dieselillä, eivät edes vihreät halua tukehtua kotona roskavuorten alle.

    • Anonyymi

      Kertakäyttö tuote tuo patteriauto.

      • Anonyymi

        Satndari akuille pakollinen. Vaihto pitää onnistua kuin autopesu, muuten 12v päästä tuotamme sähköauto romuja ennätys tahtii. TÄMÄ KYLLÄ LIENEE TARKIOTUSKIN. luonnon saastutus puolessa käyttöiässä ja loputtomien rahojen saanti myyj liikkeille.


    • Anonyymi

      Jos maailmassa olisi puolet vähemmän porukkaa, olisi saasteita vähemmän samassa suhteessa. Mieti sitä hetken.

      • Anonyymi

        Hybridi kuluttaa yli polttoainetta100 km matkalla enemmän kuin diesel. Eikä sähkökään ole päästötöntä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hybridi kuluttaa yli polttoainetta100 km matkalla enemmän kuin diesel. Eikä sähkökään ole päästötöntä.

        Lataushybridi kuluttaa 2 x 50 km matkalla 0 litraa polttoainetta, kun lataa sen ajoakun täyteen ennen matkaa.


    • Anonyymi

      Mitä järkeä ajeluttaa satojen kilojen akkuja ympäriinsä, jotta yksi alta satakiloinen pääsee paikasta A paikkaan B?

    • Anonyymi

      Patteri lelut on tarkoitettu sisäkäyttöön ei Suomen olosuhteisiin.

    • Anonyymi

      Menneen talven lumia nuo dieselit. Ei ole järkeä kuljettaa parisataa kiloa painavaa rautamöykkyä ympäri Suomea, ja ruokkia sitä ulkomailta tuotavalla saastuttavalla öljyllä.

    • Anonyymi

      Halvalla ei hyvää saa. Autotehdas kerää voitot "halpojen" autojen varaosilla ja korjauskustannuksilla.

    • Anonyymi

      Verrattuna tilanteeseen 45 vuotta sitten dieselit suorastaan loistavia autoja nykyään.

      • Anonyymi

        Ei tule ongelmia, kun tankkaa talvilaaduun dieseliä, mutta noissa uusissa joissa dieselin lisäkis pitää tankata ureaa eli kusta toiseen tankkiin tulee ongelmia pakkasella.


    • Anonyymi

      Laittakaa sähkö-autoilijat tänne kokemuksia, kun nyt tulee -20, et miten pelittää.

      • Anonyymi

        Tuossa yksi matkablogi talvella ajelusta https://tyyliniekka.fi/toimiiko-sahkoauto-talvella-teslalla-nordkappiin-osa-7/

        "Sähköautolla pärjää talvellakin erinomaisesti ja mukavasti, koska kaikilla etapeilla sisälämpötila oli 22-24 C ja penkinlämmitin päällä ykkös- tai kakkosteholla."

        Näyttäisi olleen kulutus kovimmillaan 23,4 kWh per 100km, kun pakkasta 25 astetta. Itse olen käyttänyt laskelmissa 30 kWh:n kulutusta, niin ei tule ainakaan alakanttiin arvioitua.


    • Anonyymi

      nyky autot on pilattu turhilla sähkö antudeilla valot vilkkuu kuin diskossa käytettynä,

      • Anonyymi

        No ne tietokoneet,murtohälyttimet, Webaston (kauko-ohjaus ) ym. lisälaitteet kuluttaa virtaa vaikka auto ei ole käynnissä. Pienikin kulutus pakkasella pudottaa akun jännitettä ja latausta. Ylläpitolaturi on hyvä lisävaruste Suomen oloissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ne tietokoneet,murtohälyttimet, Webaston (kauko-ohjaus ) ym. lisälaitteet kuluttaa virtaa vaikka auto ei ole käynnissä. Pienikin kulutus pakkasella pudottaa akun jännitettä ja latausta. Ylläpitolaturi on hyvä lisävaruste Suomen oloissa.

        Mitä tekee jarruillakaan? Japanilaisethan keksi seurapeli-kamikazen?


    • Anonyymi

      Käytetyn akkuauton ostajalle akku on riski jota polttisautossa ei ole.

      • Anonyymi

        Miksi, sähköautoon ei tarvitse lisätä öljyäkään
        t. avaaja


    • Anonyymi

      Sähköauto on käytännössä huoltovapaa - vaihda vain usein akkuja
      ja saastuta luontoa
      t. avaaja

      • Anonyymi

        Mikä avaaja? Viemärinavaaja?

        t. ketjun aloittaja


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä

      On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..
      Maailman menoa
      214
      6486
    2. Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour

      (Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa
      Maailman menoa
      84
      4860
    3. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

      Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      113
      4665
    4. "Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana

      Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste
      Maailman menoa
      21
      3128
    5. Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä

      Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa
      Maailman menoa
      100
      2837
    6. En koskaan tule sinulle tätä kertomaan

      Kun kirjoitin sinulle viimeisintä viestiä, huomasin kyynelten valuvan poskiani pitkin.
      Ikävä
      62
      2255
    7. Saatoin tehdä elämäni isoimman virheen

      Otsikko kertoo kaiken. Miksei kaikki voi olla yksinkertaisempaa?
      Ikävä
      133
      1757
    8. Joroinen räjähdys

      Ja siellä räjähti sähköpakettiauto,joka teki suuret tuhot.
      Hybridi- ja sähköautot
      65
      1717
    9. odotatko vielä viestiä minulta...

      Mies...? En tiedä mitä sanoa 😔 auta vähän naista ja tule enemmän vastaan
      Ikävä
      139
      1664
    10. Kova ikävä parittelukumppania täällä korvessa

      Mutta muuten kyllä on rauhallista.
      Ikävä
      57
      1497
    Aihe