Nykydieselit ovat liikkuvia aikapommeja

Anonyymi

Pitkä huoltoväli kuulostaa hyvältä, mutta pidemmän päälle moottorin kuluminen ja likaantuminen korostuu pitkillä huoltoväleillä. Tästä koituu seurausvahinkoja turbolle sekä pakokaasun takaisinkierrätykselle ja jälkikäsittelyn muille komponenteille, kuten hiukkassuodattimelle. Kalliiksi tulee.

Lähde: Suomen Autoteknillinen Liitto (2020)

Sähköauto on käytännössä huoltovapaa.

36

57

1Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Liikaa hienoa tekniikkaa jos särkyy korjaus 1000€

    • Anonyymi

      Olen aina poistanut katalysaattorin tukkeutuminen lyhyitä matkoja ajaessa

    • Anonyymi

      Sähkö auto Talvivaaroineen saastuttaa enemmän kun diisseli.

    • Anonyymi

      Hyvin tuntuu kilometrejä diselit kestävän kaverilla on 400000 km ajettu nykydisel.

      • Anonyymi

        Heh, vai että kaverilla. Kas kun ei kummin kaiman naapurin sedällä.


    • Anonyymi

      Ongelmia ei tule, kun vaihtaa öljyt tarpeeksi usein. Pieni kustannus koneremonttiin verrattuna.

      • Anonyymi

        Kolme tai neljä vuotta sitten vaihdoin viimeksi öljyt. Kirkkaalta näyttävät edelleen, niin ei viitsi suotta vaihtaa. Täyssynteettiset nykyöljyt on näköjään aika laadukkaita.


      • Anonyymi

        Tuo on totta. Useimmat ajaa aina todella liian kauan samoilla öljyillä. Itse nähnyt paljon juuri noita autoja joiden öljyjä ei ole vaihdettu riittävän usein. Käyntihäiriöitä juuri likaisesta öljystä johtuen. Öljyhän toki kestää huomattavan pitkänkin vaihtovälin ilman ongelmia mutta ongelma onkin se moottori ja samoin millaisessa ajossa auto on. Öljyhän ei itsessään juurikaan muutu käytössä mutta moottorista tulee aina palamisjätettä ja samoin ajan mittaan mahdollista polttoainetta hiukkasen sekoittuu öljyyn johtuen ohivuodosta. 30000 km on aivan liian pitkä vaihtoväli etenkin jos dieselautolla ajetaan hyvin lyhyitä välejä ja pääasiassa kaupungissa. Varsin usein tavannut käyntihäiriöisiä autoja juuri tuon takia.
        Turbodiesel ei ole kovinkaan sopiva kaupunkiauto. Noilla pitäisi ajaa ainakin kerran kuussa joku 20 km ihan reilua moottoritienopeutta, Moni auton valmistaja/maahantuojakin on alkanut suositella vaihtovälin puolittamista. Itse en aja yli 10000 km samoilla öljyillä. Ja huomattavaa on sekin että hyvin monessa autossa on erittäin pieni öljynsuodatin. Pitkällä vaihtovälillä se tukkeutuu ja se likainen öljy kiertää sit siellä missä tarvitaan puhdas öljy. Jos haluaa säästää öljyissä mikä sinällään on halpa huoltokustannus niin kannattaa vaihtaa se pienen kahvikupin kokoinen suodatin ainakin. Pysyy öljyt paljon puhtaampina.
        Itsellä volvo. Korjaamopäällikkö sanoi suoraan että 5-30 öljy on täysin sopivaa . Entisellä työnantajalla S80 diesel Se on mennyt yli 800000 km . Sillä todella ajetaan paljon ja huolletaan säännöllisesti. Jos haluat välttyä käyntiongelmilta kannattaa sitä autoa todella huoltaa. Öljynvaihto on huomattavasti halvempi kuin korjaamokäynti häiriöiden takia.


    • Anonyymi

      Nykyautot ovat pommeja elektroniikkansa takia, kymmenittäin antureita, päälle ohjausyksiköt, hapettuvia liittimiä jne. Ei ne käytöstä poistu käytöstä öljyjen takia kuluneen moottorin, vaan sähköjen, vanhaan autoon ei kannata uusia moottorin ohjausyksikköjä yms. merkkiliikkeissä.

      • Anonyymi

        Remontin hinta 800-1400 € hyvinkin herkästi


    • Anonyymi

      Sähköauto on pomminvarma. Määräaikaishuoltoon kuuluu vain raitisilmasuodattimen vaihto ja saranoiden voitelu.

    • Anonyymi

      Nykydieelit ovat kestäviä ja edullisia kulkupelejä vielä pitkään

    • Anonyymi

      Ovat pommeja ja lisäksi hiukkastykkejä.

    • Anonyymi

      No minähän en dieselistä luovu vaikka veisivät sen. Että silleen.

    • Anonyymi

      Dieselillä ajelen vielä pitkään. En maksa ylihintaisesta sähköautosta joka menee pataan kymmenen vuoden jälkeen. Koska akkujen vaihteminen ei vanhaan autoon kannata.

    • Anonyymi

      Jos halutaan, että ihmiset saavat tavaransa lähikaupoista vaivattomasti, niin kuorma-autojen ja rekkojen on liikuttava ja ne liikkuvat dieselillä. Samoin jätekuorma-autot liikkuvat dieselillä, eivät edes vihreät halua tukehtua kotona roskavuorten alle.

    • Anonyymi

      Kertakäyttö tuote tuo patteriauto.

      • Anonyymi

        Satndari akuille pakollinen. Vaihto pitää onnistua kuin autopesu, muuten 12v päästä tuotamme sähköauto romuja ennätys tahtii. TÄMÄ KYLLÄ LIENEE TARKIOTUSKIN. luonnon saastutus puolessa käyttöiässä ja loputtomien rahojen saanti myyj liikkeille.


    • Anonyymi

      Jos maailmassa olisi puolet vähemmän porukkaa, olisi saasteita vähemmän samassa suhteessa. Mieti sitä hetken.

      • Anonyymi

        Hybridi kuluttaa yli polttoainetta100 km matkalla enemmän kuin diesel. Eikä sähkökään ole päästötöntä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hybridi kuluttaa yli polttoainetta100 km matkalla enemmän kuin diesel. Eikä sähkökään ole päästötöntä.

        Lataushybridi kuluttaa 2 x 50 km matkalla 0 litraa polttoainetta, kun lataa sen ajoakun täyteen ennen matkaa.


    • Anonyymi

      Mitä järkeä ajeluttaa satojen kilojen akkuja ympäriinsä, jotta yksi alta satakiloinen pääsee paikasta A paikkaan B?

    • Anonyymi

      Patteri lelut on tarkoitettu sisäkäyttöön ei Suomen olosuhteisiin.

    • Anonyymi

      Menneen talven lumia nuo dieselit. Ei ole järkeä kuljettaa parisataa kiloa painavaa rautamöykkyä ympäri Suomea, ja ruokkia sitä ulkomailta tuotavalla saastuttavalla öljyllä.

    • Anonyymi

      Halvalla ei hyvää saa. Autotehdas kerää voitot "halpojen" autojen varaosilla ja korjauskustannuksilla.

    • Anonyymi

      Verrattuna tilanteeseen 45 vuotta sitten dieselit suorastaan loistavia autoja nykyään.

      • Anonyymi

        Ei tule ongelmia, kun tankkaa talvilaaduun dieseliä, mutta noissa uusissa joissa dieselin lisäkis pitää tankata ureaa eli kusta toiseen tankkiin tulee ongelmia pakkasella.


    • Anonyymi

      Laittakaa sähkö-autoilijat tänne kokemuksia, kun nyt tulee -20, et miten pelittää.

      • Anonyymi

        Tuossa yksi matkablogi talvella ajelusta https://tyyliniekka.fi/toimiiko-sahkoauto-talvella-teslalla-nordkappiin-osa-7/

        "Sähköautolla pärjää talvellakin erinomaisesti ja mukavasti, koska kaikilla etapeilla sisälämpötila oli 22-24 C ja penkinlämmitin päällä ykkös- tai kakkosteholla."

        Näyttäisi olleen kulutus kovimmillaan 23,4 kWh per 100km, kun pakkasta 25 astetta. Itse olen käyttänyt laskelmissa 30 kWh:n kulutusta, niin ei tule ainakaan alakanttiin arvioitua.


    • Anonyymi

      nyky autot on pilattu turhilla sähkö antudeilla valot vilkkuu kuin diskossa käytettynä,

      • Anonyymi

        No ne tietokoneet,murtohälyttimet, Webaston (kauko-ohjaus ) ym. lisälaitteet kuluttaa virtaa vaikka auto ei ole käynnissä. Pienikin kulutus pakkasella pudottaa akun jännitettä ja latausta. Ylläpitolaturi on hyvä lisävaruste Suomen oloissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ne tietokoneet,murtohälyttimet, Webaston (kauko-ohjaus ) ym. lisälaitteet kuluttaa virtaa vaikka auto ei ole käynnissä. Pienikin kulutus pakkasella pudottaa akun jännitettä ja latausta. Ylläpitolaturi on hyvä lisävaruste Suomen oloissa.

        Mitä tekee jarruillakaan? Japanilaisethan keksi seurapeli-kamikazen?


    • Anonyymi

      Käytetyn akkuauton ostajalle akku on riski jota polttisautossa ei ole.

      • Anonyymi

        Miksi, sähköautoon ei tarvitse lisätä öljyäkään
        t. avaaja


    • Anonyymi

      Sähköauto on käytännössä huoltovapaa - vaihda vain usein akkuja
      ja saastuta luontoa
      t. avaaja

      • Anonyymi

        Mikä avaaja? Viemärinavaaja?

        t. ketjun aloittaja


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      84
      5237
    2. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

      Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      28
      3498
    3. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      39
      2842
    4. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

      Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      18
      2031
    5. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

      🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      58
      1830
    6. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      47
      1586
    7. Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa

      Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.
      Maailman menoa
      285
      1581
    8. Mitä meidän välillä

      Tulee tapahtumaan vai tuleeko mitään?
      Ikävä
      94
      1382
    9. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1366
    10. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

      p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      7
      1095
    Aihe