Olkaa Herralle uskolliset Kristuksessa, PyhänHengen voimasta.

Anonyymi

"Pitäkää tarkoin kaikki käskyt, jotka minä tänä päivänä sinulle annan, että eläisitte ja lisääntyisitte ja pääsisitte ottamaan omaksenne sen maan, jonka Herra valalla vannoen on luvannut teidän isillenne.

Ja muista kaikki, mitä on tapahtunut sillä tiellä, jota Herra, sinun Jumalasi, näinä neljänäkymmenenä vuotena on sinua kuljettanut erämaassa nöyryyttääksensä sinua ja koetellaksensa sinua ja tietääksensä, mitä sinun sydämessäsi on: tahdotko noudattaa hänen käskyjänsä vai etkö.

Hän nöyryytti sinua ja antoi sinun nähdä nälkää, ja hän antoi sinulle mannaa syödä, jota et ennen tuntenut ja jota eivät isäsikään tunteneet, opettaaksensa sinut ymmärtämään, että ihminen ei elä ainoastaan leivästä, vaan että hän elää jokaisesta sanasta, joka Herran suusta lähtee.

Sinun vaatteesi eivät kuluneet yltäsi, eivätkä sinun jalkasi ajettuneet näinä neljänäkymmenenä vuotena. Tiedä siis sydämessäsi, että Herra, sinun Jumalasi, kasvattaa sinua, niinkuin isä kasvattaa poikaansa.

Ja noudata Herran, sinun Jumalasi, käskyjä, vaella hänen teitänsä ja pelkää häntä. Sillä Herra, sinun Jumalasi, vie sinut hyvään maahan, laaksoissa ja vuorilla vuotavien purojen, lähteiden ja syvien vesien maahan, nisun ja ohran, viiniköynnöksen, viikunapuun ja granaattiomenapuun maahan, jalostetun öljypuun ja hunajan maahan, maahan, jossa sinun ei tarvitse puutteessa leipääsi syödä eikä mitään puutetta nähdä, maahan, jonka kivet ovat rautaa ja jonka vuorista voit louhia vaskea.

Kun sinä syöt ja tulet ravituksi, niin ylistä Herraa, sinun Jumalaasi, siitä hyvästä maasta, jonka hän on antanut sinulle.

Varo, ettet unhota Herraa, sinun Jumalaasi, ja muista noudattaa hänen käskyjänsä, oikeuksiansa ja säädöksiänsä, jotka minä tänä päivänä sinulle annan.

Kun sinä syöt ja tulet ravituksi, kun rakennat kauniita taloja ja asut niissä, kun karjasi ja lampaasi lisääntyvät ja kun hopeasi ja kultasi lisääntyy ja kaikki, mitä sinulla on, lisääntyy, niin älköön sydämesi ylpistykö, äläkä unhota Herraa, sinun Jumalaasi, joka vei sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä, kuljetti sinua suuressa ja hirmuisessa, myrkyllisten käärmeiden ja skorpionien ja kuivien, vedettömien maiden erämaassa, vuodatti sinulle vettä kovasta kalliosta ja antoi erämaassa sinulle mannaa syödä, jota sinun isäsi eivät tunteneet - nöyryyttääksensä ja koetellaksensa sinua ja lopuksi sinulle hyvää tehdäksensä.

Älä ajattele sydämessäsi: 'Oma voimani ja oman käteni väkevyys on hankkinut minulle tämän rikkauden', vaan muista, että Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle voiman hankkia rikkautta pitääkseen liittonsa, jonka hän valalla vannoen teki sinun isiesi kanssa, niinkuin tähän päivään saakka on tapahtunut.

Mutta jos sinä unhotat Herran, sinun Jumalasi, ja seuraat muita jumalia, palvelet niitä ja kumarrat niitä, niin minä vakuutan teille tänä päivänä, että te peräti hukutte. Niinkuin ne kansat, jotka Herra hukuttaa teidän tieltänne, niin tekin hukutte, kun ette kuulleet Herraa, teidän Jumalaanne."

Tässä neuvoja tielle

33

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Herra teki liiton jo Edenissä ja puki langenneen siihen vertaus- warjolain pukuun, joka esikuvallisena viittaa Golgataan. Uhrilammas peittää alastomuutemme.
      Se kirkkaus taivaasta, joka kertoo kansalleen sen, että kaikki laitetaan kerran kohdalleen. Se luo valon- taivaasta ristille, ja sen varjo lankeaa siitä, warjona - vanhanliiton tantereiden kautta Edeniin, jossa toteutuu se SANA- joka lausuttiin ennen luomista.
      -Lunastus.

      Se peittää syntien paljouden. Alastomuutemme häpeän. Sen mitä maailmassa on.
      Suusynnit, tekojen synnit, ja kun ne peitetään, Herran oma kansa lähtee seuraamaan Sapatin Herraa- Jeesusta, Hänen askeleihinsa.

      Sapatti julistaa Luojaa- Valtakuntaa, jossa kaikki on sangen hyvää, ilman syntiä.
      Vanha-aadam pitää pukea, ja Uusi Adam- Kristus on sijaisuhri- Ylimmäisenä Pappina taivaissa, johon on vienyt verensä lunastusmerkiksi. Ja näin Perkele on syösty tänne alas. Ja voi, kuinka se perkele vie monia täälläkin kuin pässiä narusta.
      He suunsa tunnustuksellaan kertovat, ketä edustavat.
      He ovat näitä alastomia, pukemattomia, menossa omin voimin tuomiolleen.
      Taivaassa on avoin Jumalantemppeli ja siellä on tämä avoin arkku, jossa on Jumalantahto- joka juuri on sitten tuomitsemassa meitä jokaisesta sanastakin, täällä, tässä ja nyt hetkessä.

      Eli luemme tuomion, kun se Lain merkitys astuu esiin.

      Onko pukuna sijaisen puku, niin se on jokaisen valinta.
      Siksi sapatiHerra on Valtakunnan Kuningas.
      Valtakunta on Hyvä, vanhurskas ja Pyhä.
      Siksi Uusi Jerusalmen on rauhankaupunki.
      Jeru- tule- salem- rauhaan.

      Se on Jumalanpääkaupunki, joka lasketaan alas, Uuteen maahan.
      Tulee Uusi taivas ja maa- silloin on piiput pois, tamperetta ei ole, eikä lihallisia pastoreita sylkemässä maahan saastaa. He tekoineen on tuomion tulessa.
      Hän mittaa, ei ihminen. Sana mittaa, ei ihminen, mutta Sanasta jo Nyt tiedämme, mikä mittaa ja onko mitan alla "lain" alla.

      Taivaan alttarin perustuslaki on nyt jo luettavissa. Oletko valmis?

    • Anonyymi

      Ajallisesti on hyvä lukea sanaa ja pohtia sen sisältöä. Se on edelleenkin ajankohtainen.
      Vanha-liitto, se on peilikuva, jota tarkastellen meille on ilmoitettu lopun aikaan.
      Niskoittelu, mikä oli, on edelleenkin varoittava esimerkki meille.

      "Kuule, Israel! Sinä menet nyt Jordanin yli laskeaksesi valtasi alle kansoja, jotka ovat sinua suuremmat ja väkevämmät, ja suuria, taivaan tasalle varustettuja kaupunkeja, anakilaisten suuren ja kookkaan kansan, jonka sinä tunnet ja josta olet kuullut sanottavan: 'Kuka kestää anakilaisten edessä?' Niin tiedä nyt, että Herra, sinun Jumalasi, käy sinun edelläsi niinkuin kuluttava tuli; hän hävittää heidät ja nöyryyttää heidät sinun edessäsi, ja sinä karkoitat heidät ja hukutat heidät nopeasti, niinkuin Herra on sinulle puhunut.
      (5Mo 9:1-3)

      Kun Herra, sinun Jumalasi, työntää heidät sinun tieltäsi, niin älä ajattele sydämessäsi näin: 'Minun vanhurskauteni tähden Herra on tuonut minut ottamaan tämän maan omakseni'. Sillä näiden kansojen jumalattomuuden tähden Herra karkoittaa heidät sinun tieltäsi. Et sinä vanhurskautesi ja oikeamielisyytesi tähden pääse ottamaan heidän maatansa omaksesi, vaan näiden kansojen jumalattomuuden tähden Herra, sinun Jumalasi, karkoittaa heidät sinun tieltäsi ja täyttääksensä, mitä Herra valalla vannoen on luvannut sinun isillesi, Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille. Tiedä siis, ettei Herra, sinun Jumalasi, sinun vanhurskautesi tähden anna sinulle tätä hyvää maata omaksesi; sillä sinä olet niskurikansa.
      (5Mo 9:4-6)

      • Anonyymi

        ts. jumalattomuuden tähden tulee tuomio ja synnin palkka on kuolema. Siksi karkoitetaan pois Jumalanvaltakunnasta paha. Ne viedään pois tieltä.
        Pelastus ei ole sitä, että me se ansaitaan, vaan se, että nähdään se pahuutemme ja tehdään siiitä parannus, mielenmuutos, ja lähdetään seuraamaan Herraa.

        Siksi se luvattu saavutetaan. - Iankikkinen ELÄMÄ- se on armolahja!


    • Anonyymi

      Ei tätä ole tuhraa kirjoituksiin laitettu. Se mietityttää ja on polun valkeus, ohjeenksi ja neuvoksi.
      Muista äläkä unhota, kuinka sinä erämaassa vihoitit Herran, sinun Jumalasi. Siitä päivästä alkaen, jona sinä lähdit Egyptin maasta, aina siihen saakka, kun te tulitte tähän paikkaan, te olette niskoitelleet Herraa vastaan.
      Myöskin Hoorebilla te vihoititte Herran, ja Herra vihastui teihin, niin että hän aikoi tuhota teidät. Kun minä olin noussut vuorelle vastaanottamaan kivitaulut, sen liiton taulut, jonka Herra oli tehnyt teidän kanssanne, olin minä vuorella neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja Herra antoi minulle ne kaksi kivitaulua, joihin oli kirjoitettu Jumalan sormella, ja niissä oli kaikki ne sanat, jotka Herra oli puhunut teille vuorelta, tulen keskeltä, silloin kun seurakunta oli koolla. Ja niiden neljänkymmenen päivän ja neljänkymmenen yön kuluttua Herra antoi minulle ne kaksi kivitaulua, liitontaulut.
      (5Mo 9:7-11)

      Ja Herra sanoi minulle: 'Nouse ja astu nopeasti täältä alas, sillä sinun kansasi, jonka sinä veit pois Egyptistä, on turmion tehnyt. Pian he poikkesivat siltä tieltä, jota minä käskin heidän vaeltaa; he tekivät itselleen valetun kuvan.'
      Ja Herra puhui minulle sanoen: 'Minä olen nähnyt, että tämä kansa on niskurikansa. Anna minun olla, minä tuhoan heidät ja pyyhin pois heidän nimensä taivaan alta.
      Mutta sinusta minä teen väkevämmän ja lukuisamman kansan, kuin se on.' Silloin minä käännyin ja astuin alas vuorelta, vuoren palaessa tulena; ja minulla oli käsissäni ne kaksi liitontaulua. Ja niin minä näin, että te olitte rikkoneet Herraa, teidän Jumalaanne, vastaan: olitte tehneet itsellenne valetun vasikankuvan, pian poikenneet siltä tieltä, jota Herra oli käskenyt teidän vaeltaa. Silloin minä tartuin molempiin tauluihin ja heitin ne käsistäni ja murskasin ne teidän silmienne edessä.
      (5Mo 9:12-17)

      • Anonyymi

        ts. Jumalan tahto oli kirjoitettuna Jumalan sormella tiedoksi.
        Mutta, kansa inhimillisesti ei jaksaneet odottaa, vaan alkoivat peräänkuuluttaa Egyptin jumalien perään. Tehtiin näin se maailmallinen kuva- jumalasta.
        Tämä on edelleen vertauskuvallisesti tärkeää nähdä.

        Teetkö sinä ja teenkö minä kuvaa jumalasta, joka passaa meidän näkökykyyn, mutta emme kumarra sitä, joka on Luonut- taivaan ja maan. Missä on meidän liittomme rakenteeltaan.
        Onko se Herran kirjoittamaa tahtoa, vai ei?!


    • Anonyymi

      Ja minä heittäydyin Herran eteen ja olin, niinkuin edelliselläkin kerralla, neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta, kaiken sen synnin tähden, jota te olitte tehneet, kun teitte sitä, mikä on pahaa Herran silmissä, ja vihoititte hänet. Sillä minä pelkäsin sitä vihaa ja kiivautta teitä vastaan, joka oli vallannut Herran, niin että hän aikoi tuhota teidät. Ja Herra kuuli minua vielä silläkin kertaa.
      (5Mo 9:18-19)

      Myöskin Aaroniin Herra vihastui niin suuresti, että hän aikoi tuhota hänet, ja minä rukoilin silloin myöskin Aaronin puolesta. Sitten minä otin teidän tekemänne syntikuvatuksen, vasikan, ja poltin sen tulessa, löin sen palasiksi ja rouhensin sen hienoksi, aivan kuin tuhaksi, ja sen tuhan minä heitin puroon, joka juoksi vuorelta.

      Tabeerassa, Massassa ja Kibrot-Hattaavassa te vielä vihoititte Herran. Ja kun Herra tahtoi lähettää teidät Kaades-Barneasta ja sanoi: 'Menkää ja ottakaa omaksenne se maa, jonka minä teille annan', niin te niskoittelitte Herran, teidän Jumalanne, käskyä vastaan ettekä uskoneet häneen ettekä kuulleet hänen ääntänsä. Te olette niskoitelleet Herraa, teidän Jumalaanne, vastaan aina siitä päivästä alkaen, jona minä opin teidät tuntemaan. Silloin minä heittäydyin Herran eteen ja olin siinä neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä; sillä Herra oli sanonut aikovansa tuhota teidät.
      (5Mo 9:20-25)



      Ja minä rukoilin Herraa ja sanoin: Herra, Herra, älä tuhoa kansaasi ja perintöosaasi, jonka sinä suuruudessasi vapahdit ja jonka sinä veit pois Egyptistä väkevällä kädellä.

      Muista palvelijoitasi Aabrahamia, Iisakia ja Jaakobia, älä katso tämän kansan uppiniskaisuutta, jumalattomuutta ja syntiä, ettei sanottaisi siinä maassa, josta sinä veit meidät pois: 'Koska Herra ei kyennyt viemään heitä siihen maahan, jonka hän oli heille luvannut, ja koska hän vihasi heitä, vei hän heidät täältä pois surmatakseen heidät erämaassa'. Ovathan he sinun kansasi ja perintöosasi, jonka sinä veit sieltä pois suurella voimallasi ja ojennetulla käsivarrellasi."
      (5Mo 9:26-29)

      [Kivitaulut veistetään uudelleen.]
      "Silloin Herra sanoi minulle: 'Veistä itsellesi kaksi kivitaulua, entisten kaltaista, ja nouse vuorelle minun tyköni; tee myös itsellesi puusta arkki.

      Minä kirjoitan niihin tauluihin ne sanat, jotka olivat entisissä tauluissa, niissä, jotka sinä murskasit; pane ne arkkiin.' Niin minä tein arkin akasiapuusta ja veistin kaksi kivitaulua, entisten kaltaista. Ja minä nousin vuorelle, kädessäni ne kaksi taulua. Ja hän kirjoitti tauluihin saman, minkä edellisellä kerralla, ne kymmenen sanaa, jotka Herra oli puhunut teille vuorelta, tulen keskeltä, seurakunnan kokouspäivänä. Ja Herra antoi ne minulle.

      Sitten minä käännyin ja astuin alas vuorelta ja panin taulut tekemääni arkkiin, niinkuin Herra oli minua käskenyt, ja siinä ne ovat.
      (5Mo 10:1-5)


      Muistetaan se, että tuo arkin taulut ovat edelleen taivaissa olemassa. Ne mittaavat.

      Seremonialaki- uhrilakia tarkoitan se on muuttunut. Se oli warjokuva- tulevasta, eli Golatasta . Uhri ja pappeus on muuttunut, mutta Jumalantahto, se on ikuinen.

      Se osoittaa edelleen meille raamatullisesti synnin, kun rikomme Herraa vastaan.
      Ja SE on vastassa, kun tulemme perille.
      Onhan tuomioistuin olemassa, niin Herran omille ja maailmalle kirjoitusten mukaan.

      • Anonyymi

        ts. Ihminen tekee syntiä. Ihminen tekee tyhjäksi Jumalan sanan, siis ihminen.
        Se tekee Jumalantahdonkin tehettomaksi omalla kohdalla siitä, että ei ole kuuliainen.

        Risti se on kallishinta sovituksessa. Siksi Herran omat, kun näkevät sen, miten kalliisti Hän maksoi, ja osoitti Isän rakkauden, ja näkevät sen , missä rikotaan, niin tehdään se parannus.

        Ja senjälkeen eletään Pyhän Hengen voimasta - elämäntiellä.

        Se on Jumalantyö.
        Omatyö on tätä niskoittelua, hyvän ja pahanteidonpuun valtajakkarataistelua.
        Se on maailmaa- se on ateismia, se on muotouskonnollisuutta, eli alastomuuttamme.

        Mutta, Elämänpuu, se antaa elämän, Kristus- Elämänleipä Lunastaja.
        Hän saa meidät kuuliaisuuden tielle kilvoittelemaan Hyvän uskon kilvoitusta, armoistuimen kautta. Ja armoistuimessa oli tämä Jumalantahto näkyvänä.

        Se toteutetaan meissä Jumalantyönä. Ei kannata niskoitella millään tavalla Sanaa vastaan.


    • Anonyymi

      Ja israelilaiset lähtivät liikkeelle Bene-Jaakanin kaivoilta ja vaelsivat Mooseraan. Siellä kuoli Aaron, ja hänet haudattiin sinne; ja hänen poikansa Eleasar tuli papiksi hänen sijaansa. Sieltä he lähtivät liikkeelle Gudgodaan, ja Gudgodasta Jotbataan, seutuun, jossa on vesipuroja. Siihen aikaan Herra erotti Leevin sukukunnan kantamaan Herran liitonarkkia, seisomaan Herran edessä, palvelemaan häntä ja siunaamaan hänen nimeensä, niinkuin tähän päivään saakka on tapahtunut. Sentähden Leevi ei saanut osuutta eikä perintöosaa veljiensä rinnalla, sillä Herra on hänen perintöosansa, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on hänelle puhunut.
      (5Mo 10:6-9)

      5Mo 10:10 Ja minä viivyin vuorella, niinkuin edelliselläkin kerralla, neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä; ja Herra kuuli minua vielä silläkin kertaa, sillä Herra ei tahtonut tuhota sinua.
      Ja Herra sanoi minulle: 'Nouse ja lähde, kulje kansan edellä, että he menevät ja ottavat omakseen maan, jonka minä heidän isillensä vannotulla valalla olen luvannut antaa heille'.

      Ja nyt, Israel, mitä Herra, sinun Jumalasi, sinulta muuta vaatii, kuin että pelkäät Herraa, sinun Jumalaasi, että aina vaellat hänen teitänsä ja rakastat häntä, ja että palvelet Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi, noudattaen Herran käskyjä ja säädöksiä, jotka minä sinulle tänä päivänä annan, että menestyisit.
      (5Mo 10:11-13)

      5Mo 10:14 Katso, taivaat ja taivasten taivaat, maa ja kaikki, mitä siinä on, ovat Herran, sinun Jumalasi.

    • Anonyymi

      Loppukaneetti tähän.

      Herralla on vain YKSI kansa- joka käy perille, ja se on kirjoitettu ajan alusta, sen loppuun -ELMÄN-kirjaan.
      tunteeko Herra meidät siitä kirjasta?

    • Anonyymi

      Mikään päivä ei koskaan julista yhtään mitään.
      Se käy selvästi ilmi Raamatusta.
      Jumala ei ole millään tavoin sidoksissa päiviin tai aikaan.
      Hänelle 1000 vuotta on kuin yksi päivä ja yksi päivä kuin tuhat vuotta.

      Siksi toisekseen Jumalan taivaassa ei ole yötä eikä päivää. Siellä ei ole viikonpäiviä, viikkoja, kuukausia tai mitään muutakaan aikaan sidottua.
      Sekin asia käy selvästi ilmi Raamatusta.
      On siis aika viimeistään nyt jo hyväksyä se seikka ja alkaa elämään sen mukaan.

      UT: ja VT:n tapahtumia ei tule yhdistää.
      VT kertoo, mitä tapahtuu, kun ihminen itse toimii. Siitä ei seuraa mitään hyvää.
      UT kertoo siitä, mitä tapahtuu kun Jumala toimii meissä ja miten sen pitäisi vaikuttaa meihin.

      Jeesus antoi vain yhden käskyn ja sen käskyn noudattaminen on ainoa oikea tie pelastukseen.
      Se käsky on tässä selitettynä perusteellisesti:
      https://keskustelu.suomi24.fi/t/16625373/tie-pelastukseen-

      • Anonyymi

        Esikuvallisuus on sitä, että me tarvitsemme sitä, muistaaksemme ja tietääksemme asioita.
        Raamattu itse yhdistää vanhan ja uudenliiton, eli on kirjoituksissa ilmaissut, että vanhanliiton kohdalla se, missä Herran kansa niskoitteli, se esimerkkinä on meille varoitus.
        Siis Sana yhdistää.
        Myös Herra on sama, eilen tänään ja iankaikkisesti.
        Miksi sitten Sapatti on merkityksellinen. Sitä ei pidä, kuin jahvettilaiset muuttaa luomispäivä on 1000 vuotta jne. Se on omatekoinen tyhjäksitekevä opetus.
        Sapatti on muistutus meille siitä, että kaikki on Jumalantyötä ja se on sangen hyvä.
        Se on siten Valtakunta- eikä se Edenimäinen valtakunta ole kadonnut.
        Me olemme sieltä "pihalla", koska tällaisena meille ei ole luvattu iankaikkista elämää, vaan se on siinä, että Jumala saa tehdä meissä työnsä.
        Iankaikkinen elämä on armolahja ja kerran tämä on todellista, elämänpuu, jne. jne.

        Kumartakaa Häntä, joka on luonut taivaan maan. Eli kun sapatissa luotu "kumartaa" Häntä, se ketoo siitä, että kunnioitamme Jumalantyötä. Se on merkitykseltään verrattavissa siihen, kun vietämme Herran Pöydän muistoateriaa. Se on viesti täydellisestä sovituksesta.
        Luominen on muisto- täydellisestä työstä.

        Ei voida lähteä siitä, että aletaan ikäänkuin sanan kautta tuhattamaan päiviä, vaikka raamattu kertoo Jumalan aikahetkistä, että ne ei käsitä meidän mittapuita.
        Luomistyössä puhutaan todella "päivistä". Jo se, että luomakunta edelleen todistaa kaiken valmiina oloa, kertoo ei tuhansista päivistä vaan luomispäivistä.
        Kukka tarvitsee möttiäisensä ja möttiäinen kukasta, ei niitä voi erottaa jms.
        Siksi myö luomisiviikko on tosi ja näin sapatti on se valmis työ, joka oli hyvä.
        Se siunattiin Herran omalla Pyhityksellään.
        Siksi kumarretaan Häntä. Sapatti on muistopäivä Luojan kädestä


    • Anonyymi

      Nämä neuvot olivat kulttuuriin ja aikaan sidottuja. Ne eivät sovellu suoraan nykyaikaan.

    • Anonyymi

      Jeesus vapautti meidät siitä ikeestä, jota heprealaiset eivät kyenneet pitämään. Meitä koskee vain kymmenen käskyä ja rakkauden laki. Niiden avulla me elämme nykyajassa. Moiset historian kertomukset on hyvä pitää sellaisina kuin ne ovat: historiankirjoituksina.

      • Anonyymi

        Uudessatestamentissa on, jos et ole sattumoisin tutkinut, niin 1030 käskyä ja kehotusta. Asia oli Ristin Voitto lehdessä, arvostetun raamatunopettajan aukeanverran esiintuoma opetus. Eli henkilön, jonka käsistä myös Ilmesyskirjan selitysteos on lähtöisin.
        Ja onhan Jeesus kiristänyt löysille uuteentestamenttiin ohjeet.
        Jos sinun silmäsi ja kätesi viettelee, niin sen hoitamiseen on neuvot. Jos ei toteuta, ei pääse perille, eikös se näin ollut? Nehän pystytään tässä "uudessaliitossa" pitämään eikös vain.
        Ja vanhantestamentin puolella oli niin, jos vain luit, niin niskoittelu ja tottelemattomuus, halu Egyptiin takaisin, niin se ongelman ydin.
        Jumala on sama, eilen tänään ja iankaikkisesti. Siis se siitä historiasta.

        Kun puhutte tämänpäivän siru- pedonmerkistä, niin katsotaan mikä on Herran merkki otsaan ja käteen noin ajatuksena tarkoitettu.

        Niin pitäkää kaikki käskyt, jotka minä tänä päivänä teille annan, että te tulisitte voimakkaiksi, menisitte ja ottaisitte omaksenne sen maan, jota nyt menette omaksenne ottamaan, ja että te kauan eläisitte siinä maassa, jonka Herra teidän isillenne vannotulla valalla on luvannut antaa heille ja heidän jälkeläisillensä, maan, joka vuotaa maitoa ja mettä. (5Mo 11:8-9)

        Sillä se maa, jota sinä menet omaksesi ottamaan, ei ole niinkuin Egyptin maa, josta te olette lähteneet ja jota sinä, siemenesi siihen kylvettyäsi, jalalla polkien kastelit niinkuin vihannestarhaa. Vaan se maa, jota te menette omaksenne ottamaan, on maa, jossa on vuoria ja laaksoja ja joka juo vettä taivaan sateesta, maa, josta Herra, sinun Jumalasi, pitää huolen ja jota Herran, sinun Jumalasi, silmät aina katsovat, vuoden alusta sen loppuun saakka.
        (5Mo 11:10-12)

        Ja jos nyt tottelette minun käskyjäni, jotka minä tänä päivänä teille annan, niin että rakastatte Herraa, teidän Jumalaanne, ja palvelette häntä kaikesta sydämestänne ja kaikesta sielustanne, niin minä annan teidän maallenne sateen ajallansa, syyssateen ja kevätsateen, ja sinä saat korjata viljasi ja viinisi ja öljysi.

        Ja minä annan sinun karjallesi ruohoa kedoillasi; ja sinä syöt ja tulet ravituksi.
        Varokaa, ettei teidän sydämenne antaudu vieteltäväksi, niin että poikkeatte pois ja palvelette muita jumalia ja niitä kumarratte; muutoin Herran viha syttyy teitä kohtaan, ja hän sulkee taivaan, niin ettei tule sadetta eikä maa anna satoansa, ja te häviätte pian siitä hyvästä maasta, jonka Herra teille antaa. (5Mo 11:13-17)

        Painakaa siis nämä minun sanani sydämeenne ja mieleenne ja sitokaa ne merkiksi käteenne, ja ne olkoot muistolauseena otsallanne; ja opettakaa ne lapsillenne, niin että puhut niistä kotona istuessasi ja tietä käydessäsi, maata pannessasi ja ylös noustessasi. Ja kirjoita ne talosi pihtipieliin ja portteihisi, että te ja teidän lapsenne kauan eläisitte siinä maassa, jonka Herra teidän isillenne vannotulla valalla lupasi antaa heille, niin kauan kuin taivas maan yli kaareutuu. (5Mo 11:18-21)


    • Anonyymi

      Ei jaksa olla koko ajan uskollinen edes Herralle.

      • Anonyymi

        Pyydä Pyhä Henki voimaksi. Katso Pyhän Hengen kautta ristille, mitä synti on aiheuttanut.
        Eikös uskollisuus siten ole halutumpi, kuin lyödä mestariimme nauloja syvemmälle, sekä painaa kruunua piikkeineen päähän!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyydä Pyhä Henki voimaksi. Katso Pyhän Hengen kautta ristille, mitä synti on aiheuttanut.
        Eikös uskollisuus siten ole halutumpi, kuin lyödä mestariimme nauloja syvemmälle, sekä painaa kruunua piikkeineen päähän!

        Oletko ihan tosissasi että sinä jaksat (lue: pystyt) olemaan täysi synnitön joka hetki?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko ihan tosissasi että sinä jaksat (lue: pystyt) olemaan täysi synnitön joka hetki?

        Munamies on synnitön.


    • Anonyymi

      "Rakasta siis Herraa, sinun Jumalaasi, ja noudata alati hänen määräyksiänsä, säädöksiänsä, oikeuksiansa ja käskyjänsä. (5Mo 11:1)
      ............
      ............

      Ja huomatkaa tänä päivänä, etten minä nyt puhu teidän lapsillenne, jotka eivät ole kokeneet eivätkä nähneet Herran, teidän Jumalanne, kuritusta, hänen suuruuttansa, väkevää kättänsä ja ojennettua käsivarttansa,
      eivät hänen tunnustekojaan ja töitään, jotka hän teki Egyptissä faraolle, Egyptin kuninkaalle, ja koko hänen maalleen,
      eivätkä, mitä hän teki egyptiläisten sotajoukolle, heidän hevosillensa ja vaunuillensa, joiden päälle hän vyörytti Kaislameren vedet, kun he ajoivat teitä takaa, ja jotka Herra hukutti, niin ettei heitä enää ole,
      eivätkä, mitä hän teki teille erämaassa, aina siihen saakka, kunnes te tulitte tähän paikkaan, eivätkä, mitä hän teki Daatanille ja Abiramille, Eliabin, Ruubenin pojan, pojille, kun maa avasi kitansa ja koko Israelin keskeltä nielaisi heidät ja heidän perheensä ja majansa ja kaiken, mitä heillä oli mukanansa;

      vaan minä puhun teille, jotka olette omin silmin nähneet kaikki Herran suuret teot, jotka hän on tehnyt. (5Mo 11:2-7)

      Sillä jos te pidätte kaikki nämä käskyt, jotka minä teille annan, ja seuraatte niitä, niin että rakastatte Herraa, teidän Jumalaanne, ja aina vaellatte hänen teitänsä ja riiputte hänessä kiinni, niin Herra karkoittaa kaikki nämä kansat teidän tieltänne, ja te laskette valtanne alle kansoja, jotka ovat teitä suuremmat ja väkevämmät. Mihin paikkaan te jalkanne astutte, se on oleva teidän.
      Erämaasta ja Libanonista, virrasta, Eufrat-virrasta, aina Länsimereen saakka on teidän alueenne ulottuva. Ei kukaan kestä teidän edessänne. Kauhuun ja peljästykseen teidän edessänne on Herra saattava koko sen maan, johon te astutte, niinkuin hän on teille puhunut.
      (5Mo 11:22-25)

      • Anonyymi

        Luetaanpas sitten mitä käskyjä sinun mielestäsi Jumala kehottaa noudatettavan:

        5. Mooseksen kirja 12:1-14

        1. ”Nämä ovat ne lait ja säädökset, joita teidän tulee noudattaa tarkoin siinä maassa, jonka Herra, teidän isienne Jumala, antaa perintöomaisuudeksenne. Noudattakaa niitä niin kauan kuin elätte maan päällä.

        - Hävittäkää perin pohjin kaikki paikat, joissa karkottamanne kansat ovat palvelleet jumaliaan. - Hajottakaa heidän alttarinsa, särkekää heidän patsaansa, polttakaa heidän aseransa, hakatkaa maahan heidän jumaliensa patsaat ja hävittäkää niiden nimet noista paikoista.
        -Palvellessanne Herraa, teidän Jumalaanne, älkää tehkö niin kuin he,
        -viekää sinne polttouhrinne ja teurasuhrinne, kymmenyksenne, uhrilahjanne, vapaaehtoiset uhrinne, lupausuhrinne sekä nautojenne ja lampaittenne esikoiset. 7. Syökää siellä, Herran, teidän Jumalanne, edessä ja iloitkaa perheinenne kaikesta, mitä olette saaneet hankittua ja millä Herra, teidän Jumalanne, on teitä siunannut.
        -Mutta te saatte mennä Jordanin yli ja asua siinä maassa, jonka Herra, teidän Jumalanne, antaa teille perinnöksi.
        -Viekää silloin siihen paikkaan kaikki polttouhrinne ja teurasuhrinne, kymmenyksenne ja uhrilahjanne, niin myös kaikki parhaat lupausuhrinne, jotka lupaatte Herralle.
        -Pitäkää huoli siitä, ettette uhraa polttouhrejanne missä tahansa paikassa, jonka satutte näkemään, 14. vaan ainoastaan siinä paikassa, jonka Herra valitsee jonkin heimonne alueelta.
        -Uhratkaa siellä polttouhrinne
        -Saatte kuitenkin teurastaa karjaa ja syödä lihaa mielin määrin kaikkialla, missä asutte, sen mukaan kuin Herra, teidän Jumalanne, teitä siunaa.
        -Ainoastaan verta ette saa syödä, vaan teidän on vuodatettava se maahan kuin vesi.
        -Te ette saa syödä asuinpaikoissanne jyvienne, viininne tai öljynne kymmenyksiä, nautojenne tai lampaittenne esikoisia ettekä mitään lupausuhrejanne tai vapaaehtoisia lahjojanne tai uhrejanne. 18. Teidän ja teidän poikienne ja tyttärienne, teidän palvelijainne ja palvelijattarienne sekä luonanne asuvien leeviläisten tulee syödä niitä Herran, teidän Jumalanne, edessä siinä paikassa, jonka Herra, teidän Jumalanne, valitsee. Iloitkaa Herran, teidän Jumalanne, edessä kaikesta, mitä olette saaneet hankituksi. 19. Pitäkää huoli siitä, ettette jätä osattomaksi leeviläistä, niin kauan kuin elätte maassanne.

        Näitäkö siis sinä noudatat elämässäsi? Luulin, että nämä säädökset kuopattiin jo silloin kun Israelin kansa pääsi Jumalan rauhaan saadessaan luvatun maan. Puhumattakaan Uuden liiton laista.

        Kysynkin nyt sinulta ihan suoraan, että oletko lukutaidoton vai hihhuloitko täällä ihan vain huviksesi toraistisessa maailmassasi?


    • Anonyymi

      Kannattaa mietiskellä sitä, kannattaako vieraita alttareita ja tulta pitää yllä. vai hajotetaanko ne, valintahan on meillä. "Mene, mutta älä enää syntiä tee, oli Jeesuksen neuvo eräälle naiselle.


      Katso, minä asetan tänä päivänä teidän eteenne siunauksen ja kirouksen:

      siunauksen, jos te tottelette Herran, teidän Jumalanne, käskyjä, jotka minä tänä päivänä teille annan, (5Mo 11:26-27)

      mutta kirouksen, jos te ette tottele Herran, teidän Jumalanne, käskyjä, vaan poikkeatte siltä tieltä, jota minä tänä päivänä käsken teidän vaeltaa, ja seuraatte muita jumalia, joita te ette tunne.

      Ja kun Herra, sinun Jumalasi, on vienyt sinut siihen maahan, jota sinä nyt menet omaksesi ottamaan, niin tee Garissimin vuoresta siunauksen paikka ja Eebalin vuoresta kirouksen paikka."
      Ne ovat toisella puolella Jordanin, länteen päin auringonlaskun tiestä, kanaanilaisten maassa, niiden, jotka asuvat Aromaassa, vastapäätä Gilgalia, Mooren tammiston luona. "Sillä te kuljette Jordanin yli ja menette ottamaan omaksenne sen maan, jonka Herra, teidän Jumalanne, teille antaa.
      Kun sitten olette ottaneet sen omaksenne ja asettuneet siihen, niin noudattakaa tarkoin kaikkia niitä käskyjä ja oikeuksia, jotka minä tänä päivänä teille annan."
      (5Mo 11:28-32)

      LUKU 12
      "Nämä ovat ne käskyt ja oikeudet, joita teidän on tarkoin noudatettava siinä maassa, jonka Herra, sinun isiesi Jumala, sinulle antaa, että ottaisit sen omaksesi - noudatettava niin kauan kuin elätte maan päällä. (5Mo 12:1)

      Hävittäkää perin pohjin kaikki ne paikat, missä karkoittamanne kansat ovat jumaliansa palvelleet, korkeilla vuorilla, kukkuloilla tai viheriäin puiden alla. Kukistakaa heidän alttarinsa, murskatkaa heidän patsaansa, polttakaa tulessa heidän asera-karsikkonsa ja hakatkaa maahan heidän jumaliensa kuvat, ja hävittäkää heidän nimensä niistä paikoista.
      (5Mo 12:2-3)

      Palvellessanne Herraa, teidän Jumalaanne, älkää tehkö niinkuin he, vaan se paikka, jonka Herra, teidän Jumalanne, valitsee teidän sukukuntienne alueelta ja johon hän asettaa nimensä asuaksensa siellä, se etsikää, ja mene sinne. Ja sinne viekää polttouhrinne ja teurasuhrinne, kymmenyksenne, kätenne anti, lupausuhrinne ja vapaaehtoiset uhrinne sekä raavaittenne ja lampaittenne esikoiset. (5Mo 12:4-6)

      Ja siellä syökää Herran, teidän Jumalanne, edessä, ja iloitkaa perheinenne kaikesta, mitä kätenne on hankkinut, millä Herra, sinun Jumalasi, on sinua siunannut.
      (5Mo 12:7)

      Älkää tehkö, niinkuin me tässä tänä päivänä teemme, jokainen sitä, mikä hänen omasta mielestään on oikein, sillä te ette vielä ole päässeet lepoon ettekä siihen perintömaahan, jonka Herra, sinun Jumalasi, on sinulle antava.

      Mutta kun olette menneet Jordanin yli ja asettuneet siihen maahan, jonka Herra, teidän Jumalanne, jakaa teille perinnöksi, ja kun hän on suonut teidän päästä rauhaan kaikista vihollisistanne joka taholta, niin että asutte turvassa, silloin viekää siihen paikkaan, jonka Herra, teidän Jumalanne, valitsee nimensä asuinsijaksi, kaikki, mitä minä käsken teidän viedä: polttouhrinne ja teurasuhrinne, kymmenyksenne, kätenne anti, niin myös kaikki parhaat lupausuhrinne, jotka te lupaatte Herralle.

      Ja iloitkaa Herran, teidän Jumalanne, edessä, sekä te että teidän poikanne ja tyttärenne, palvelijanne ja palvelijattarenne, ja leeviläiset, jotka asuvat teidän porttienne sisäpuolella, sillä heillä ei ole osuutta eikä perintöosaa teidän rinnallanne. (5Mo 12:8-12)


      Varo, ettet uhraa polttouhrejasi missä mieleisessäsi paikassa hyvänsä. Vaan siinä paikassa, jonka Herra valitsee jonkun sinun sukukuntasi alueelta, siinä uhraa polttouhrisi ja tee kaikki, mitä minä käsken sinun tehdä. Kuitenkin saat kaikkialla porttiesi sisäpuolella teurastaa mielinmäärin ja syödä lihaa, sen mukaan kuin Herra, sinun Jumalasi, sinulle siunaa.
      Sekä saastainen että puhdas saakoon syödä sitä, niinkuin syödään gasellia tai peuraa. Vain verta älkää syökö, vuodattakaa se maahan niinkuin vesi. (5Mo 12:13-16)


      Sinä et saa omien porttiesi sisäpuolella syödä jyviesi, viinisi ja öljysi kymmenyksiä etkä myöskään raavaittesi ja lampaittesi esikoisia etkä mitään lupaamaasi lupausuhria tai vapaaehtoisia uhreja tai kätesi antia, vaan syö niitä Herran, sinun Jumalasi, edessä siinä paikassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, valitsee, sekä sinä että sinun poikasi ja tyttäresi, sinun palvelijasi ja palvelijattaresi ja leeviläinen, joka asuu sinun porttiesi sisäpuolella; ja iloitse näin Herran, sinun Jumalasi, edessä kaikesta, mitä kätesi on hankkinut.

      Varo, ettet jätä osattomaksi leeviläistä, niin kauan kuin sinä elät maassasi.
      (5Mo 12:17-19)

      • Anonyymi

        Jesaja 1:21-22
        "21. Kuinka onkaan portoksi tullut uskollinen kaupunki! Se oli täynnä oikeutta, siellä asui vanhurskaus. Nyt siellä asuvat murhamiehet. 22. Sinun hopeasi on muuttunut kuonaksi, jalo viinisi on vedellä laimennettu. "

        Tässä verrattiin kaupunkia, jossa asui vanhurskaus, hyvään viiniin ja kaupunkia, joka on läpeensä paha viiniin, joka on vedellä laimennettu. Viinin laimentamista pidetään niin halpamaisena, että on tehty rinnastus, jossa laimennettua viiniä pidetään yhtä pahana kuin hopean muuttumista kuonaksi. Tästä on helppo päätellä, että laimentamatonta jaloviiniä arvostettiin Raamatun aikana. Laimennettua viiniä taas halveksittiin.

        Jotkut Raamatun kirjojen kirjoittajat arvostelevat alkoholin juojia mutta Jumala ei tee niin. Hän kehottaa välillä juopumaan.

        5. Mooseksen kirja 14:26-27
        "26. Osta rahalla kaikkea, mitä haluat, nautoja tai lampaita, viiniä tai väkijuomaa, kaikkea, mitä mielesi tekee. Syö sitten siellä Herran, sinun Jumalasi, edessä ja iloitse, sinä ja perheesi. 27. Älä myöskään jätä osattomaksi alueellasi asuvaa leeviläistä, sillä hänellä ei ole maaomaisuutta eikä perintöä niin kuin sinulla. "


      • Anonyymi

        "Kannattaa mietiskellä sitä, kannattaako vieraita alttareita ja tulta pitää yllä."

        Epäjumalien palvelus on loppunut aikaa sitten. Asiassa ei ole mietittävää.

        Sinun kannattaisi miettiä, että kannattaako spämmätä pelkkiä raamatunlauseita ilman, että osaisit omin sanoin kertoa mitä ajat takaa tai mitä haluat noilla lauseilla kertoa. Niin moneen kertaan tälläkin palstalla on se todettu, että kukaan ei jaksa lukea Raamatun lainauksia. Jos haluaa lukea Raamattua, sen voi kaivaa omasta kirjahyllystä. Minä hyppään jatkossa yli sinunkin kirjoituksesi, jotka tunnistaa mm. siitä, ettet osaa käyttää Mooseksen kirjojen virallista lyhennettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jesaja 1:21-22
        "21. Kuinka onkaan portoksi tullut uskollinen kaupunki! Se oli täynnä oikeutta, siellä asui vanhurskaus. Nyt siellä asuvat murhamiehet. 22. Sinun hopeasi on muuttunut kuonaksi, jalo viinisi on vedellä laimennettu. "

        Tässä verrattiin kaupunkia, jossa asui vanhurskaus, hyvään viiniin ja kaupunkia, joka on läpeensä paha viiniin, joka on vedellä laimennettu. Viinin laimentamista pidetään niin halpamaisena, että on tehty rinnastus, jossa laimennettua viiniä pidetään yhtä pahana kuin hopean muuttumista kuonaksi. Tästä on helppo päätellä, että laimentamatonta jaloviiniä arvostettiin Raamatun aikana. Laimennettua viiniä taas halveksittiin.

        Jotkut Raamatun kirjojen kirjoittajat arvostelevat alkoholin juojia mutta Jumala ei tee niin. Hän kehottaa välillä juopumaan.

        5. Mooseksen kirja 14:26-27
        "26. Osta rahalla kaikkea, mitä haluat, nautoja tai lampaita, viiniä tai väkijuomaa, kaikkea, mitä mielesi tekee. Syö sitten siellä Herran, sinun Jumalasi, edessä ja iloitse, sinä ja perheesi. 27. Älä myöskään jätä osattomaksi alueellasi asuvaa leeviläistä, sillä hänellä ei ole maaomaisuutta eikä perintöä niin kuin sinulla. "

        Lainaamasi Jesaja kannattaa lukea lukuna.
        Jes 1:1 Jesajan, Aamoksen pojan, näky, jonka hän näki Juudasta ja Jerusalemista Ussian, Jootamin, Aahaan ja Hiskian, Juudan kuningasten, päivinä.

        Kuulkaa, taivaat, ota korviisi, maa, sillä Herra puhuu: Minä kasvatin lapsia, sain heidät suuriksi, mutta he luopuivat minusta. Härkä tuntee omistajansa ja aasi isäntänsä seimen; mutta Israel ei tunne, minun kansani ei ymmärrä.
        Voi syntistä sukua, raskaasti rikkonutta kansaa, pahantekijäin siementä, kelvottomia lapsia! He ovat hyljänneet Herran, pitäneet Israelin Pyhää pilkkanansa, he ovat kääntyneet pois.

        Mihin pitäisi teitä vielä lyödä, kun yhä jatkatte luopumustanne? Koko pää on kipeä, koko sydän sairas. Kantapäästä kiireeseen asti ei ole tervettä paikkaa, ainoastaan haavoja, mustelmia ja vereksiä lyömiä, joita ei ole puserrettu, ei sidottu eikä öljyllä pehmitetty. Teidän maanne on autiona, teidän kaupunkinne ovat tulella poltetut; teidän peltojanne syövät muukalaiset silmäinne edessä; ne ovat autioina niinkuin ainakin muukalaisten hävittämät. Jäljellä on tytär Siion yksinänsä niinkuin maja viinitarhassa, niinkuin lehvämaja kurkkumaassa, niinkuin saarrettu kaupunki. Ellei Herra Sebaot olisi jättänyt meistä jäännöstä, olisi meidän käynyt pian kuin Sodoman, olisimme tulleet Gomorran kaltaisiksi. (Jes 1:2-9)

        Kuulkaa Herran sana, te Sodoman päämiehet, ota korviisi meidän Jumalamme opetus, sinä Gomorran kansa. Mitä ovat minulle teidän paljot teurasuhrinne? sanoo Herra. Minä olen kyllästynyt oinas-polttouhreihin ja juottovasikkain rasvaan. Mullikkain, karitsain ja kauristen vereen minä en mielisty. Kun te tulette minun kasvojeni eteen, kuka sitä teiltä vaatii - minun esikartanoitteni tallaamista? (Jes 1:10-12)

        Älkää enää tuoko minulle turhaa ruokauhria; suitsutus on minulle kauhistus. En kärsi uuttakuuta enkä sapattia, en kokouksen kuuluttamista, en vääryyttä ynnä juhlakokousta. Minun sieluni vihaa teidän uusiakuitanne ja juhla-aikojanne; ne ovat käyneet minulle kuormaksi, jota kantamaan olen väsynyt. Kun te ojennatte käsiänne, minä peitän silmäni teiltä; vaikka kuinka paljon rukoilisitte, minä en kuule: teidän kätenne ovat verta täynnä. Peseytykää, puhdistautukaa; pankaa pois pahat tekonne minun silmäini edestä, lakatkaa pahaa tekemästä. Oppikaa tekemään hyvää; harrastakaa oikeutta, ojentakaa väkivaltaista, hankkikaa orvolle oikeus, ajakaa lesken asiaa.
        Niin tulkaa, käykäämme oikeutta keskenämme, sanoo Herra. Vaikka teidän syntinne ovat veriruskeat, tulevat ne lumivalkeiksi; vaikka ne ovat purppuranpunaiset, tulevat ne villanvalkoisiksi. (Jes 1:13-18)

        Jos suostutte ja olette kuuliaiset, niin te saatte syödä maan hyvyyttä; mutta jos vastustatte ja niskoittelette, niin miekka syö teidät. Sillä Herran suu on puhunut.

        Voi, kuinka onkaan portoksi tullut uskollinen kaupunki! Se oli täynnä oikeutta, siellä asui vanhurskaus, mutta nyt murhamiehet. Sinun hopeasi on kuonaksi käynyt, jaloviinisi vedellä laimennettu. Sinun päämiehesi ovat niskureita ja varkaiden tovereita; kaikki he lahjuksia rakastavat ja palkkoja tavoittelevat; eivät he hanki orvolle oikeutta, lesken asia ei pääse heidän eteensä. (Jes 1:19-23)

        Sentähden sanoo Herra, Herra Sebaot, Israelin Väkevä: Voi! Minä viihdytän vihani vastustajissani, minä kostan vihollisilleni; minä käännän käteni sinua vastaan ja puhdistan sinusta kuonan niinkuin lipeällä ja poistan sinusta kaiken lyijyn. Ja minä palautan sinun tuomarisi muinaiselleen ja sinun neuvonantajasi sellaisiksi, kuin alkuaan olivat. Sitten sinua kutsutaan "vanhurskauden linnaksi", "uskolliseksi kaupungiksi". Siion lunastetaan oikeudella ja sen kääntyneet vanhurskaudella. (Jes 1:24-27)

        Mutta luopiot ja syntiset saavat kaikki turmion, ja ne, jotka hylkäävät Herran, hukkuvat. Sillä he saavat häpeän niistä tammista, joita te himoitsitte, ja pettymyksen puutarhoista, jotka te valitsitte. Sillä teidän käy kuin tammen, jonka lehdet lakastuvat, ja kuin puutarhan, joka on vailla vettä. (Jes 1:28-30)

        Jes 1:31 Ja mahtaja tulee rohtimeksi ja hänen tekonsa kipinäksi, ja molemmat palavat yhdessä, eikä ole sammuttajaa.

        Sillä Sodoman viinipuita on heidän viinipuunsa, se on kotoisin Gomorran viinitarhoista; heidän rypäleensä ovat myrkkyrypäleitä, heidän viiniterttujensa maku on karvas. Heidän viininsä on lohikäärmeitten kähyä, kyykäärmeitten kauheata myrkkyä.
        (5Mo 32:32-33)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kannattaa mietiskellä sitä, kannattaako vieraita alttareita ja tulta pitää yllä."

        Epäjumalien palvelus on loppunut aikaa sitten. Asiassa ei ole mietittävää.

        Sinun kannattaisi miettiä, että kannattaako spämmätä pelkkiä raamatunlauseita ilman, että osaisit omin sanoin kertoa mitä ajat takaa tai mitä haluat noilla lauseilla kertoa. Niin moneen kertaan tälläkin palstalla on se todettu, että kukaan ei jaksa lukea Raamatun lainauksia. Jos haluaa lukea Raamattua, sen voi kaivaa omasta kirjahyllystä. Minä hyppään jatkossa yli sinunkin kirjoituksesi, jotka tunnistaa mm. siitä, ettet osaa käyttää Mooseksen kirjojen virallista lyhennettä.

        Minä hyppään jatkossa yli sinunkin kirjoituksesi, jotka tunnistaa mm. siitä, ettet osaa käyttää Mooseksen kirjojen virallista lyhennettä.

        Niin, en minä sitä "lyhennettä siihen kirjoita, vaan koneella on raamattuohjelma, joka itse käyttää ko. lyhenteitä". Ehkä sekin on "virallinen"..
        e-Sword.
        e-Sword on ilmainen Raamatun opiskeluohjelma Windows-alustalle, josta on tehty myös kevytversiot iPhone-matkapuhelimille... ko. sen virallisuudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jesaja 1:21-22
        "21. Kuinka onkaan portoksi tullut uskollinen kaupunki! Se oli täynnä oikeutta, siellä asui vanhurskaus. Nyt siellä asuvat murhamiehet. 22. Sinun hopeasi on muuttunut kuonaksi, jalo viinisi on vedellä laimennettu. "

        Tässä verrattiin kaupunkia, jossa asui vanhurskaus, hyvään viiniin ja kaupunkia, joka on läpeensä paha viiniin, joka on vedellä laimennettu. Viinin laimentamista pidetään niin halpamaisena, että on tehty rinnastus, jossa laimennettua viiniä pidetään yhtä pahana kuin hopean muuttumista kuonaksi. Tästä on helppo päätellä, että laimentamatonta jaloviiniä arvostettiin Raamatun aikana. Laimennettua viiniä taas halveksittiin.

        Jotkut Raamatun kirjojen kirjoittajat arvostelevat alkoholin juojia mutta Jumala ei tee niin. Hän kehottaa välillä juopumaan.

        5. Mooseksen kirja 14:26-27
        "26. Osta rahalla kaikkea, mitä haluat, nautoja tai lampaita, viiniä tai väkijuomaa, kaikkea, mitä mielesi tekee. Syö sitten siellä Herran, sinun Jumalasi, edessä ja iloitse, sinä ja perheesi. 27. Älä myöskään jätä osattomaksi alueellasi asuvaa leeviläistä, sillä hänellä ei ole maaomaisuutta eikä perintöä niin kuin sinulla. "

        Viinistä vien ajatuksena Ilmestyskirjaan.
        Ilm 6:6 Ja minä kuulin ikäänkuin äänen niiden neljän olennon keskeltä sanovan: "Koiniks-mitta nisuja yhden denarin, ja kolme koiniksia ohria yhden denarin! Mutta älä turmele öljyä äläkä viiniä."

        Öljy kuvaa Pyhää Henkeä ja myöskään viiniä ei turmeltu. Viini tuo ilon, näinhän se on.
        Pyhä Henki kirkastaa Kristuksen sovitustyötä, se tuo voiman koettelemuksiin ja ajan julmuuksiinkin. Ja ilo- se ei perustu meillä -olosuhteisiin- vaan siihen sovitukseen.
        Herran pöydässä on leipä, joka esiintuo murretun Herramme, ja viini hänen verensä.
        Pyhä Henki näin haluaa öljynä voidella meitä, sitä ei turmella, siksi viini- sovinto veri. Sitä ei pidä myöskään turmella, sehän viety taivaisiin lunastusmerkkinä.
        Ajassakin se on Pyhässä Hengessä pidettävä arvossa, se tuo sen ilon "viininä" sydämiin.

        Helmiä ei pidä talloa sikakarsinaan ja syödä maailman laskisankon evästä, on opittava kirjoituksista sen Pyhin sisältö ja näin viini on ilo sydämelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lainaamasi Jesaja kannattaa lukea lukuna.
        Jes 1:1 Jesajan, Aamoksen pojan, näky, jonka hän näki Juudasta ja Jerusalemista Ussian, Jootamin, Aahaan ja Hiskian, Juudan kuningasten, päivinä.

        Kuulkaa, taivaat, ota korviisi, maa, sillä Herra puhuu: Minä kasvatin lapsia, sain heidät suuriksi, mutta he luopuivat minusta. Härkä tuntee omistajansa ja aasi isäntänsä seimen; mutta Israel ei tunne, minun kansani ei ymmärrä.
        Voi syntistä sukua, raskaasti rikkonutta kansaa, pahantekijäin siementä, kelvottomia lapsia! He ovat hyljänneet Herran, pitäneet Israelin Pyhää pilkkanansa, he ovat kääntyneet pois.

        Mihin pitäisi teitä vielä lyödä, kun yhä jatkatte luopumustanne? Koko pää on kipeä, koko sydän sairas. Kantapäästä kiireeseen asti ei ole tervettä paikkaa, ainoastaan haavoja, mustelmia ja vereksiä lyömiä, joita ei ole puserrettu, ei sidottu eikä öljyllä pehmitetty. Teidän maanne on autiona, teidän kaupunkinne ovat tulella poltetut; teidän peltojanne syövät muukalaiset silmäinne edessä; ne ovat autioina niinkuin ainakin muukalaisten hävittämät. Jäljellä on tytär Siion yksinänsä niinkuin maja viinitarhassa, niinkuin lehvämaja kurkkumaassa, niinkuin saarrettu kaupunki. Ellei Herra Sebaot olisi jättänyt meistä jäännöstä, olisi meidän käynyt pian kuin Sodoman, olisimme tulleet Gomorran kaltaisiksi. (Jes 1:2-9)

        Kuulkaa Herran sana, te Sodoman päämiehet, ota korviisi meidän Jumalamme opetus, sinä Gomorran kansa. Mitä ovat minulle teidän paljot teurasuhrinne? sanoo Herra. Minä olen kyllästynyt oinas-polttouhreihin ja juottovasikkain rasvaan. Mullikkain, karitsain ja kauristen vereen minä en mielisty. Kun te tulette minun kasvojeni eteen, kuka sitä teiltä vaatii - minun esikartanoitteni tallaamista? (Jes 1:10-12)

        Älkää enää tuoko minulle turhaa ruokauhria; suitsutus on minulle kauhistus. En kärsi uuttakuuta enkä sapattia, en kokouksen kuuluttamista, en vääryyttä ynnä juhlakokousta. Minun sieluni vihaa teidän uusiakuitanne ja juhla-aikojanne; ne ovat käyneet minulle kuormaksi, jota kantamaan olen väsynyt. Kun te ojennatte käsiänne, minä peitän silmäni teiltä; vaikka kuinka paljon rukoilisitte, minä en kuule: teidän kätenne ovat verta täynnä. Peseytykää, puhdistautukaa; pankaa pois pahat tekonne minun silmäini edestä, lakatkaa pahaa tekemästä. Oppikaa tekemään hyvää; harrastakaa oikeutta, ojentakaa väkivaltaista, hankkikaa orvolle oikeus, ajakaa lesken asiaa.
        Niin tulkaa, käykäämme oikeutta keskenämme, sanoo Herra. Vaikka teidän syntinne ovat veriruskeat, tulevat ne lumivalkeiksi; vaikka ne ovat purppuranpunaiset, tulevat ne villanvalkoisiksi. (Jes 1:13-18)

        Jos suostutte ja olette kuuliaiset, niin te saatte syödä maan hyvyyttä; mutta jos vastustatte ja niskoittelette, niin miekka syö teidät. Sillä Herran suu on puhunut.

        Voi, kuinka onkaan portoksi tullut uskollinen kaupunki! Se oli täynnä oikeutta, siellä asui vanhurskaus, mutta nyt murhamiehet. Sinun hopeasi on kuonaksi käynyt, jaloviinisi vedellä laimennettu. Sinun päämiehesi ovat niskureita ja varkaiden tovereita; kaikki he lahjuksia rakastavat ja palkkoja tavoittelevat; eivät he hanki orvolle oikeutta, lesken asia ei pääse heidän eteensä. (Jes 1:19-23)

        Sentähden sanoo Herra, Herra Sebaot, Israelin Väkevä: Voi! Minä viihdytän vihani vastustajissani, minä kostan vihollisilleni; minä käännän käteni sinua vastaan ja puhdistan sinusta kuonan niinkuin lipeällä ja poistan sinusta kaiken lyijyn. Ja minä palautan sinun tuomarisi muinaiselleen ja sinun neuvonantajasi sellaisiksi, kuin alkuaan olivat. Sitten sinua kutsutaan "vanhurskauden linnaksi", "uskolliseksi kaupungiksi". Siion lunastetaan oikeudella ja sen kääntyneet vanhurskaudella. (Jes 1:24-27)

        Mutta luopiot ja syntiset saavat kaikki turmion, ja ne, jotka hylkäävät Herran, hukkuvat. Sillä he saavat häpeän niistä tammista, joita te himoitsitte, ja pettymyksen puutarhoista, jotka te valitsitte. Sillä teidän käy kuin tammen, jonka lehdet lakastuvat, ja kuin puutarhan, joka on vailla vettä. (Jes 1:28-30)

        Jes 1:31 Ja mahtaja tulee rohtimeksi ja hänen tekonsa kipinäksi, ja molemmat palavat yhdessä, eikä ole sammuttajaa.

        Sillä Sodoman viinipuita on heidän viinipuunsa, se on kotoisin Gomorran viinitarhoista; heidän rypäleensä ovat myrkkyrypäleitä, heidän viiniterttujensa maku on karvas. Heidän viininsä on lohikäärmeitten kähyä, kyykäärmeitten kauheata myrkkyä.
        (5Mo 32:32-33)

        Vaikka kuinka lainaisit raamatunjakeita se ei muuta sitä asia, että Raamatun aikaan päihdyttävää viiniä pidettiin arvossaan ja siitä juovuttiin. Asia, jota Jumalakin piti tärkeänä. Niin myös Jeesus, ihminen, joka muutti veden päihdyttäväksi viiniksi ihmisten juopua siitä. Myös väkijuomia juotiin Jumalan käskystä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä hyppään jatkossa yli sinunkin kirjoituksesi, jotka tunnistaa mm. siitä, ettet osaa käyttää Mooseksen kirjojen virallista lyhennettä.

        Niin, en minä sitä "lyhennettä siihen kirjoita, vaan koneella on raamattuohjelma, joka itse käyttää ko. lyhenteitä". Ehkä sekin on "virallinen"..
        e-Sword.
        e-Sword on ilmainen Raamatun opiskeluohjelma Windows-alustalle, josta on tehty myös kevytversiot iPhone-matkapuhelimille... ko. sen virallisuudesta.

        Eli käytät jotakin halpisohjelmaa etkä mitään virallista käännöstä. Jätänkin Raamatun lainauksesi omaan arvoonsa nyt kun tämän tiedän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viinistä vien ajatuksena Ilmestyskirjaan.
        Ilm 6:6 Ja minä kuulin ikäänkuin äänen niiden neljän olennon keskeltä sanovan: "Koiniks-mitta nisuja yhden denarin, ja kolme koiniksia ohria yhden denarin! Mutta älä turmele öljyä äläkä viiniä."

        Öljy kuvaa Pyhää Henkeä ja myöskään viiniä ei turmeltu. Viini tuo ilon, näinhän se on.
        Pyhä Henki kirkastaa Kristuksen sovitustyötä, se tuo voiman koettelemuksiin ja ajan julmuuksiinkin. Ja ilo- se ei perustu meillä -olosuhteisiin- vaan siihen sovitukseen.
        Herran pöydässä on leipä, joka esiintuo murretun Herramme, ja viini hänen verensä.
        Pyhä Henki näin haluaa öljynä voidella meitä, sitä ei turmella, siksi viini- sovinto veri. Sitä ei pidä myöskään turmella, sehän viety taivaisiin lunastusmerkkinä.
        Ajassakin se on Pyhässä Hengessä pidettävä arvossa, se tuo sen ilon "viininä" sydämiin.

        Helmiä ei pidä talloa sikakarsinaan ja syödä maailman laskisankon evästä, on opittava kirjoituksista sen Pyhin sisältö ja näin viini on ilo sydämelle.

        En usko sinua pätkääkään, koska kirjoitat adventtikirkon oppia vastaan.

        "Ja ilo- se ei perustu meillä -olosuhteisiin- vaan siihen sovitukseen."

        Sinä et vissiin mieti lainkaan mitä sinä tänne kirjoittelet! Minun iloni perustuu tasantarkkaan olosuhteisiin. Sairastan vakavaa masennusta. Ilo on poissa . Kaikki tunteet ovat kadonneet. On vain synkkyyttä ja kipua! Joka päivä. Vuodesta toiseen. Vuosikausia! Ystäväni joko tekevät kuolemaa taikka ovat jo kärsien kuolleet pois. Ja olin vasta 40-vuotias kun sairastuin. Jumala ei paranna ketään. Hän ei pysty!

        Ainoa ilontuojani on viini. Juomme sitä puolisoni kanssa, kunnes kuolemme koronaan. Kuolen lähivuosina todennäköisesti joko vatsasyöpään taikka suolistosyöpään. Puolisoni sydänkohtaukseen. Se on minun olosuhteeni. Lääkkeet eivät auta. Mutta hyvä niin. Saanpahan ikuisen levon poissa olosuhteistani, joille Jumala ei voi mitään, koska ei välitä! Tai sitten ei ole rakkaus ja kaikkivoiva. Suren vain sitä, jos kuolen ennen puolisoani. Hän ei pärjää yksin.

        Mutta porskuttele sinä vain ilossasi.

        Suon siis anteeksi Jumalalleni ja kiitän siitä, että hän on sentään sallinut minulle maailman laskisangossa elää ja nauttia edes siitä, mitä vähäistä paskaa minulle on tarjolla edes tänä hetkenä tässä sikakarsinassa, jota joku vielä maapalloksikin kutsuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko sinua pätkääkään, koska kirjoitat adventtikirkon oppia vastaan.

        "Ja ilo- se ei perustu meillä -olosuhteisiin- vaan siihen sovitukseen."

        Sinä et vissiin mieti lainkaan mitä sinä tänne kirjoittelet! Minun iloni perustuu tasantarkkaan olosuhteisiin. Sairastan vakavaa masennusta. Ilo on poissa . Kaikki tunteet ovat kadonneet. On vain synkkyyttä ja kipua! Joka päivä. Vuodesta toiseen. Vuosikausia! Ystäväni joko tekevät kuolemaa taikka ovat jo kärsien kuolleet pois. Ja olin vasta 40-vuotias kun sairastuin. Jumala ei paranna ketään. Hän ei pysty!

        Ainoa ilontuojani on viini. Juomme sitä puolisoni kanssa, kunnes kuolemme koronaan. Kuolen lähivuosina todennäköisesti joko vatsasyöpään taikka suolistosyöpään. Puolisoni sydänkohtaukseen. Se on minun olosuhteeni. Lääkkeet eivät auta. Mutta hyvä niin. Saanpahan ikuisen levon poissa olosuhteistani, joille Jumala ei voi mitään, koska ei välitä! Tai sitten ei ole rakkaus ja kaikkivoiva. Suren vain sitä, jos kuolen ennen puolisoani. Hän ei pärjää yksin.

        Mutta porskuttele sinä vain ilossasi.

        Suon siis anteeksi Jumalalleni ja kiitän siitä, että hän on sentään sallinut minulle maailman laskisangossa elää ja nauttia edes siitä, mitä vähäistä paskaa minulle on tarjolla edes tänä hetkenä tässä sikakarsinassa, jota joku vielä maapalloksikin kutsuu.

        Munamieskin vetää illalla kossua uni- ja kipulääkkeeksi. Maailman laskisangon lääkkeet toimii hänelläkin paremmin kuin apteekin rohdot tai Raamatun lääkkeet.


    • Anonyymi

      Ei tuo Raamatun lainaaminen vakuuta ketään yhtään mistään. Sen kopioimisen osaa lapsikin. Jos vain joku osaisi omin sanoin kunnioittaa Jumalaa, niin enkelitkin itkisivät onnesta. Ihan turhaa on kopioida Raamattua tänne. Kukaan ei niitä lue ja ne, jotka lukevat, tekevät sen kotona omasta Raamatustaan. Minä hyppään aina pelkät Raamatun lauseet yli ja jatkan älykkäämpien kirjoittajien kommenttien parissa.

      • Anonyymi

        Moni ei lue, mutta- kun lukee kirjoituksia, niin viisastuu.
        Ei raamatun kopioiminen ole paha, sen opin, viisauden ja tiedon takia. kun se on esissä, se on paremmin luettavissa.
        Ei minulla nuoruudessani ollut raamattua, ei se kuulunut kotini kirjallisuuteen.
        Siksi on hyvä, että tavalla, tahi toisella sitä voi tuoda esiin, ja jos se sinulle on tuttu, iloitse siitä, toiselle se voi tuoda yllättävääkin näkökykyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moni ei lue, mutta- kun lukee kirjoituksia, niin viisastuu.
        Ei raamatun kopioiminen ole paha, sen opin, viisauden ja tiedon takia. kun se on esissä, se on paremmin luettavissa.
        Ei minulla nuoruudessani ollut raamattua, ei se kuulunut kotini kirjallisuuteen.
        Siksi on hyvä, että tavalla, tahi toisella sitä voi tuoda esiin, ja jos se sinulle on tuttu, iloitse siitä, toiselle se voi tuoda yllättävääkin näkökykyä.

        Kaikki ne, jotka tätä palstaaa lukevat, pitävät myös kirjahyllyssään Raamattua. Paitsi ehkä ateistipilkkaajat. Tuskin kukaan hakee keskustelupalstalta Raamatun tekstejä. Sinä olet poikkeus. Me muut haluamme keskustella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1425
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1164
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe