Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Harakka: liikenteen päästöt pois vuoteen 2045 mennessä

Anonyymi

Siinäpä on uusi lisätavoite. Alkuun bensan ja dieselin litrahinta 2,1 euroon.

113

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Verot nousee tappiin!

      • Anonyymi

        Kukapa ei ostaisi täyssähköautoa, jonka autovero Suomessa on vain n. 3%. Ikävää että 500 km latausvälin Teslat on nin perkuleen kalliita. Miksi kokoomus itkee autoveroa kun ympäristöystävällisessä sähköautossa se on noin matala? Eikö Tesla kelpaa vaan pitää olla isomoottorinen BMV, Audi, Mersedes, Porsche, Range Rower öky-citymaasturi tai joku urheiluauto alla jotka saastuttaa ja kuluttaa paljon. Niiden kova autovero on aivan oikein.


    • Anonyymi

      Harakka vois puolittaa omat päästönsä.

      • Anonyymi

        Harakka harakka huttua keittää
        hännällä sä hämmentää
        piiri pienelle supattaa
        nokasta vedetään
        hattuun piilotetaan?
        Onne yritykselle!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harakka harakka huttua keittää
        hännällä sä hämmentää
        piiri pienelle supattaa
        nokasta vedetään
        hattuun piilotetaan?
        Onne yritykselle!!

        Kuu Kiurusta kadotukseen, Paaterosta vähemmän, Harakasta ei päivääkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harakka harakka huttua keittää
        hännällä sä hämmentää
        piiri pienelle supattaa
        nokasta vedetään
        hattuun piilotetaan?
        Onne yritykselle!!

        Harakka harakka näytä sarves onko huomenna bensa 2 euroa litralta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuu Kiurusta kadotukseen, Paaterosta vähemmän, Harakasta ei päivääkään.

        Sipilän, Orpon ja Soinin tuhoista on onneksi jo yli vuosi, huh, huh. Kiuru kaatoi porvarien bisnes-SOTEn ja koko porvarihallituksen siinä samassa, siitä kitinä.


      • Anonyymi

        Pica pica Nissa-nissa = Timo Datsunin kyydissä.


    • Anonyymi

      Kepulle ei kelpaa polttoaineverojen korotus, ja muille ei kelpaa kepun kilometrivero.

      • Anonyymi

        Voi kun nuo haittapuolueet tuhoaisivast toisensa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi kun nuo haittapuolueet tuhoaisivast toisensa...

        Tähän saakka: Yritys hyvä kymmenen! :D


    • Anonyymi

      Liski (ei läski): 25 prosenttia autoista aiheuttaa puolet liikenteen päästöistä. Päästöt riippuvat voimakkaasti asuntokunnan tuloista. Kilometrit kasvavat tutkijoiden mukaan tulojen myötä (30 000 euroa/15 000 km, 80 000 euroa/30 000 km). Korkeilla tuloilla tyypilliset päästöt ovat lähellä viittä tonnia vuodessa, alhaisilla kaksi tonnia.

      • Anonyymi

        Tulkitsen sen ilmiön vain ahkeramman kansanosan työmatka-autoilijan rahankeruuksi eli hyvän tulotason perässä juoksemiseksi kovalla työnteolla. No, kunto ei kestä juosta töihin, se ei ollut tässä sanomana.

        Ehkä muut voisivat sitten raahautua ihan paikalliseen räkälään harrastamaan jutustelua työnteon sijaan.


      • Anonyymi

        Eli bensaveron määrä pitäs olla jotain 5000 % luokkaa, ja gason hinta tollai satasen litra et sen kulutus alkais vähenemään myös sitä eniten käyttäviltäkin?


    • Anonyymi

      Liikenteen päästöt saadaan nollille vain lopettamalla koko liikenne, jopa hevosvetoinen.

      Siinä SDP:n visio.
      Seuraavaksi alkaa sitten poikkeuslupien jakaminen ja siinä jonossa Harakka,kiuru,Marin, Ohisalo ym. eivät ole jonon viimeisinä, mutta tavallinen työläinen on.

      • Anonyymi

        Tässä teille piisi ajalta, jolloin hevosta ei voinut pitää kuin pikkuvarakas maaseudulla asuja ja suurtilalliset sekä herrat.
        https://youtu.be/2Ydp20g7WBU


    • Anonyymi

      Vuoteen 2045 mennessä kaikki autot kulkevat sähköllä.
      Meidän on pakko sopeutua siihen, millaisia autoja maailmalla valmistetaan.
      Näyttää siltä, että toistaiseksi sähköauto on vahvoilla.

      • Anonyymi

        Montako Terrafamea haluat lisää?


      • Anonyymi

        Puhdas sähköauto on hyvin heikoilla. Sitä voi käyttää vain taajamissa. Kaupungin ulkopuolelle sillä ei juuri ole asiaa, mutta kaikkihan Suomessa suunnitellaan vain helsinkiläisille.
        Sitäpaitsi sähköntuotantokin saastuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhdas sähköauto on hyvin heikoilla. Sitä voi käyttää vain taajamissa. Kaupungin ulkopuolelle sillä ei juuri ole asiaa, mutta kaikkihan Suomessa suunnitellaan vain helsinkiläisille.
        Sitäpaitsi sähköntuotantokin saastuttaa.

        Montako sähköautoa on jo syttynyt palamaan?
        Montako sähköautoa jäi viime talvena tienposkeen pakkasilla?
        Kyllä noista pitäisi tietoa löytyä?
        Sähköautoja ei pysty itse korjaamaan, tulee muuten pirun kalliiksi viedä korjaamolle, nämä s-autot kun ovat niin epävarmoja! Tätä hallitus ajaa, mutta muistakaa ette istu siellä 4:ää vuotta kauempaa. Miten sit suu pannaan? Sitä eläkettäkään kun ei makseta, vai mikä lie nimi sille kaksitään. Uskossa on hyvä olla mutta toivossa vielä parempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Montako Terrafamea haluat lisää?

        Samoin montako Olkiluotoa tarvitaan lisää Suomen autokannan "tankkaamiseksi"? Miksi teollisuuden CO2-päästöistä vaietaan?


      • Anonyymi

        Kerrotkos vielä että milläs se sähkö noihin kaikkiin autoihin tuotetaan päästöttömästi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerrotkos vielä että milläs se sähkö noihin kaikkiin autoihin tuotetaan päästöttömästi?

        OL3:n 10-12mrd€ pelkällä rakentamishinnalla oltaisiin saatu 20 000 - 24 000 MW tuulivoimaa nimelisteholla, ja 1/3 toteutuvaa sähkötehoa. 7 000 - 8 000 MW keskimääräistä toteutuvaa tuulivoimatuotantoa lataamaan Teslojen ym. sähköautojen akkuja puhtaasti ja edullisesti, onhan tuulisähkö jo edullisin tapa tuottaa sähköä ja ilman tukiakin.
        Tätä jo 10 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OL3:n 10-12mrd€ pelkällä rakentamishinnalla oltaisiin saatu 20 000 - 24 000 MW tuulivoimaa nimelisteholla, ja 1/3 toteutuvaa sähkötehoa. 7 000 - 8 000 MW keskimääräistä toteutuvaa tuulivoimatuotantoa lataamaan Teslojen ym. sähköautojen akkuja puhtaasti ja edullisesti, onhan tuulisähkö jo edullisin tapa tuottaa sähköä ja ilman tukiakin.
        Tätä jo 10 vuotta.

        Aivan Olkiluoto 3:n JO YLI 10 vuoden 1 600 MW tehon sähköt saamatta kun yli 10 vuotta myöhässä. Kyllä tämä sähkömenetyskin pelkästään maksanut maltaita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OL3:n 10-12mrd€ pelkällä rakentamishinnalla oltaisiin saatu 20 000 - 24 000 MW tuulivoimaa nimelisteholla, ja 1/3 toteutuvaa sähkötehoa. 7 000 - 8 000 MW keskimääräistä toteutuvaa tuulivoimatuotantoa lataamaan Teslojen ym. sähköautojen akkuja puhtaasti ja edullisesti, onhan tuulisähkö jo edullisin tapa tuottaa sähköä ja ilman tukiakin.
        Tätä jo 10 vuotta.

        Ja höpön löpö!

        Halvimmat voimalat maksaa 4,5 miljoonaa.
        Jos tollasesta sais ulos huipputehona sen 3,5 MW, ja todellisena tehona näyttäis olevan 20 % ton nimellistehosta, niin saat jakaa ton höpön-löpö hatusta heittämäs 20 000 - 24 000 ainakin kymmenellä! :/

        Btw: Mihis ajattelit sijottaa noi kaikki parituhatta tuulimyllyä? Koska jos ET valtion maille, niin sit tulee lisäkuluja maan ostamisestakin. No mikäs kansallipuisto uhrattais tuulimyllypuistoksi, joka olis tarpeeks liki rannikkoa tai sit tarpeeks korkeella et siellä tuuliskin riittävästi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OL3:n 10-12mrd€ pelkällä rakentamishinnalla oltaisiin saatu 20 000 - 24 000 MW tuulivoimaa nimelisteholla, ja 1/3 toteutuvaa sähkötehoa. 7 000 - 8 000 MW keskimääräistä toteutuvaa tuulivoimatuotantoa lataamaan Teslojen ym. sähköautojen akkuja puhtaasti ja edullisesti, onhan tuulisähkö jo edullisin tapa tuottaa sähköä ja ilman tukiakin.
        Tätä jo 10 vuotta.

        btw2: Ja sun mielestäs sit ilmeisesti joulupukin tontut pystyttäis tollaset parituhatta tuulimyllyäkin yhdessä hujauksessa? :)

        Vai kestäisköhän jopa kauemmin ku Olkivoimala III rakenteleminen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan Olkiluoto 3:n JO YLI 10 vuoden 1 600 MW tehon sähköt saamatta kun yli 10 vuotta myöhässä. Kyllä tämä sähkömenetyskin pelkästään maksanut maltaita.

        Joo. Mikä voi mennä *ituiks, jos rakentajaks valitaan a-REVA!? :D

        Nomen est omen? :/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja höpön löpö!

        Halvimmat voimalat maksaa 4,5 miljoonaa.
        Jos tollasesta sais ulos huipputehona sen 3,5 MW, ja todellisena tehona näyttäis olevan 20 % ton nimellistehosta, niin saat jakaa ton höpön-löpö hatusta heittämäs 20 000 - 24 000 ainakin kymmenellä! :/

        Btw: Mihis ajattelit sijottaa noi kaikki parituhatta tuulimyllyä? Koska jos ET valtion maille, niin sit tulee lisäkuluja maan ostamisestakin. No mikäs kansallipuisto uhrattais tuulimyllypuistoksi, joka olis tarpeeks liki rannikkoa tai sit tarpeeks korkeella et siellä tuuliskin riittävästi?

        Olkiluoto 3 päätöksen aikaan maksoi tuulivoima 0,5 milj.€ MW, ja silloinhan niitä oltaisiin OL3:n tilalle rakennettu. Ja ne olisivat tuottaneet puhdasta uusiutuvaa sähköä yli 10 vuotta jo, monta kertaa suuremmalla keskimääräisellä teholla kuin 1 600 MW:n OL3.

        Suurten tuulivoimayksiköiden toteutuva keskimääräinen sähköteho on 1/3 nimellistehosta.

        Parituhatta tuulivoimalaa on hyvin helppo sijoittaa hyvätuulisille alueille ympäri Suurta Suomea. Esim. Keski-Suomen laajat ja harvasti asutut vaara-alueet ovat yhtä hyvätuulisia kuin saaristo ja rannikko. Tuulipuistoja siis ympäri laajaa Suomea.

        Uusien paljon tehokkaampien tuulivoimayksiköiden sijoitus vanhojen käyttöikänsä päähän tulleiden tilalle laskee tuulivoimakuluja 50%, koska maa-alueet ja infra mm. raivattu maaperä, perustukset, tiestö, sähkönsiirtoverkko ym. ovat jo valmiina. Ei siis tule ydinvoiman tapaan miljardikuluja vuosikymmenten alasajon aikana, tai ydinjätteen loppusijoituskuluja ja 100 000 säilytyskuluja riskeineen. Niiden sijaan rakennetaan useampikin toisen, kolmannen jne. polven puhdas tuulivoimareservi tuulivoimapuistoihin.
        Vain uudet tuulivoimayksiköt vanhojen tilalle.

        Tuulivoiman koko ajan kasvavaa ylivoimaa ei voi voittaa, ei varsinkaan 100 000 vuoden kokonaiskustannuksillaan kallein energiantuotantotapa ydinvoima.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        btw2: Ja sun mielestäs sit ilmeisesti joulupukin tontut pystyttäis tollaset parituhatta tuulimyllyäkin yhdessä hujauksessa? :)

        Vai kestäisköhän jopa kauemmin ku Olkivoimala III rakenteleminen?

        Tuulivoimalan rakentaminen ja pystytys ei kestä vuosia, ja niitä voidaan rakentaa ja pystyttää sarjatyönä toisin kuin ydinvoimalaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuulivoimalan rakentaminen ja pystytys ei kestä vuosia, ja niitä voidaan rakentaa ja pystyttää sarjatyönä toisin kuin ydinvoimalaa.

        Tuulivoimalatuotanto ja tuulienergiatuotanto voisivat olla Suomen uusi Wärtsilä ja Nokia.


    • Anonyymi

      Onneksi on Keskusta.

      • Anonyymi

        Kepu haluaa 10€/100km GPS-kyttäilyyn perustuvan tienkäyttömaksuTASAVERON kiusaamaan autoilijoita. Keskimäärin 3 600 euron autolla autoilevalle 14 000 km vuodessa keskimäärin ajavalle suomalaiselle 1 400 euroa vuodessa lisää autoilun kuluja. Mistä näitä kepuleita ideoita oikein sikiää?


    • Anonyymi

      Vihervasemmisto hallitus haluaa Suomen takaisin keskiajalle?

      • Anonyymi

        No nehän haalivat kaikki rikolliset ja oleskelijat kylmään Suomeen asumaan jossa asuntoja pitää lämmittää jollain energialla suurimman osan vuotta. Noiden oleskelijoiden takia pitää rakentaa lisää asuntoja ja lisätä julkista liikennettä, että ne pääsevät kelaan ja ostoskeskuksiin kuluttamaan tukirahojaan veronmaksajien kustannuksella. EI ole ilmasto teko tuo oleskelijoiden, terroristiakkojen ja pentujen haaliminen Suomeen.


      • Anonyymi

        Ne "persut" perusti sinisenpuolueen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne "persut" perusti sinisenpuolueen.

        Tuon tyypin, jolle vastasit, kommentit kannattaa jättää omaan arvoonsa. Ei osaa muuta kuin rääkyä persu sitä ja persu tätä. Outo keskustelija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No nehän haalivat kaikki rikolliset ja oleskelijat kylmään Suomeen asumaan jossa asuntoja pitää lämmittää jollain energialla suurimman osan vuotta. Noiden oleskelijoiden takia pitää rakentaa lisää asuntoja ja lisätä julkista liikennettä, että ne pääsevät kelaan ja ostoskeskuksiin kuluttamaan tukirahojaan veronmaksajien kustannuksella. EI ole ilmasto teko tuo oleskelijoiden, terroristiakkojen ja pentujen haaliminen Suomeen.

        Suomeen on haalinut kaikkien aikojen ennätysmäärin vuositasolla 2015 n. 35.000 ja hallituskaudella 2015-2019 yli 51.000 rikollisia ja oleskelijoita AINOASTAAN Sipilän, Orpon ja Soinin PersKeKo-porvarihallitus.

        Sen sijaan Rinteen ja Marinim demarijohtoisen hallituksen aikana rikollisten ja oleskelijoiden maahamme haalimimen on laskenut alimmalle tasolle 20 vuoteen eli KOKO 2000-luvulla.


    • Anonyymi

      Pätkätyöt loppuvat, joissa tarvitsee autoa. Työttömyys kasvaa.

    • Anonyymi

      Harakka voisi näyttää mallia ja poistua kuvioista kokonaan.

    • Anonyymi

      Kommunismiuskonto on kaiken pahan alku ja juuri...

      Kun se loppuu, loppuu myös kaikki paha.

      • Anonyymi

        Kokoomuksen kapitaalikommunismi ja kepun agraarisosialismi ovat Suomen ainoat kommunismin ja sosialismin muodot. Elinkeinottelusossutuetut voitot heille kaverikapitalistipuoluetovereille ja kulut-tappiot-ympäristörikokset SOSIALISOITUNA meille veronmaksajille ja yhteiskunnalle.


    • Anonyymi

      Sähköauto ei ole päästötön, eikä sitä ole edes hevosvetoiset kärryt, joten 0-visio on jotain muuta.

      • Anonyymi

        No mitä se pakoputketon auto mielestäsi päästää?


      • Anonyymi

        Mutta sen mukaan menemme. Sähköautoilla ajelemme. Eihän meiltä kysytä sitä, millaisia autoja maailmalla valmistetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mitä se pakoputketon auto mielestäsi päästää?

        Saastetta, vai oletko keksinyt et akku ei tarvitse metalleja, kobolttia, eli kerros ihan omin sanoin millä se sinun "pakoputketon autosi" kulkee? Ja ei kun rekisteri ja patentti.................................


      • Anonyymi

        Sähkönkulutus nousee samoin sähkökatkot tämä tarkoittaa taasen sähköyhtiöille rahastusta.
        Ne siirtohinnat ne siirtohinnat Lintilän pitää saada. Kusettaa nyt sanomalla et maksut pienenee,
        VALETTA JOKA SANA
        Kyllä tämä hallitus keinot keksii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mitä se pakoputketon auto mielestäsi päästää?

        Paljon on sähköauton rakentamisen aiheuttamat hiilidioksidipäästöt?
        Ituhipin onton kallon mukaan sit ilmeisesti nolla? :)


    • Anonyymi

      Harakka voi itse puolittaa passkalla käyntinsä, autolla ajamisen, ja lentämisen.

      • Anonyymi

        Ennen Harakoita sanottiin varkaiksi, näyttää pätevän vieläkin.


    • Anonyymi

      Kymmenessä Suomessa myydään noin miljoona autoa. Lataushybrideille vaan kunnollinen tuki, niin eiköhän ala autot sähköistymään.

      • Anonyymi

        Heh, Kymmenessä vuodessa Suomessa, ei kymmenessä Suomessa.

        Vilkaisin viimeksi tänään, että 2,7 miljoonasta liikennekäytössä olevasta henkilöautosta noin 90 % on otettu käyttöön vuonnoa 1998 tai sen jälkeen. Keskimäärin autokantaan on tullut siten noin 110 000 autoa vuodessa.


      • Anonyymi

        Aivan, jospa olisi 10 Suomea ja yhtä monta idioottia. Ja kyllä se auto nytkin sähköllä kulkee ja aina kulkenut, sillä mitä se tekee jos sähkö...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh, Kymmenessä vuodessa Suomessa, ei kymmenessä Suomessa.

        Vilkaisin viimeksi tänään, että 2,7 miljoonasta liikennekäytössä olevasta henkilöautosta noin 90 % on otettu käyttöön vuonnoa 1998 tai sen jälkeen. Keskimäärin autokantaan on tullut siten noin 110 000 autoa vuodessa.

        Eli normaalilla autonvaihtotahdilla kestää siis 24 vuotta et kaikki Suomen autot on sähköautoja! Sillä olettamalla et kaikki ostaa seuraavaks autokseen sähköauton (not gonna happen!)

        Eli siihen melkolailla kusikin jo Harakan haaveet 2030 takarajana? :) :/ Yli tuplasti alakanttiin. Muutetaan se 2045?


    • Anonyymi

      Masan muistomerkki on siirrettävä harakan merkiksi välittömästi.

    • Anonyymi

      Kohta räpsähtää kaikki autoiluun liittyvät kustannukset niin tappiin ja ylikin, ettei edes kuvitella saata. Nyt tehdään räikeää ilmastopolitiikkaa ja se menee kaiken muun edelle. Jopa koko suomen tulevaisuuden. Poliitikko asialla - kansa tuhoutuu!

      • Anonyymi

        Seuraavana nus*itaan koko metsäteollisuus pystyyn hiilinielujen ja muiden syväkurkkujen myötävaikutuksella. Vientiteollisuus rapautunee merkittävästi. Suomi on palaamassa alkulähteilleen: Luvassa on vain savupirttejä korvessa ja agraariperustaista taloutta.


    • Anonyymi

      Niin kauan kun kansa vaan jupisee ja märehtii yksin kotonaan tätä se tarkoittaa että hintojen korotukset hyväksytään. Agressiivisimmissa maissa esim ranskassa asiaa ei katsottaisi läpi sormien. Valtionjohto kun tietää että suomalainen hyväksyy kaiken ja mutisee vain yksin saunassa niin yhään painetta korotuksien vastustamisiinkaan ei ole. Siksi esim litra hinta 2 euroa ei ole mahdoton ajatus. Köyhempää väkeähän se vaan koettelee. Itse tienaan keskivertoa enemmän ja autoni kuluttaa 9l/100. Olen valmis maksamaan mukisematta vaikka 4e/l. Ei se talouttani hetkauta. Ilmeisesti suomalaiset autoilijat muutkin ovat valmiit tuon summan maksamiseen. 1950 luvullakin eliitillä oli autot. Alempi porras omasi hevoset. Tähän olemme palaamassa.

      • Anonyymi

        Italialaiset on köyhiä, ja silti siellä maksaa bensa enemmän kuin Suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Italialaiset on köyhiä, ja silti siellä maksaa bensa enemmän kuin Suomessa.

        Italialaiset kotitaloudet on rikkaita. Maa taas on velkainen.
        Kannattaa myös muistaa se että esim öljyn tuottaja valtioissa muunmuassa iranissa ja irakissa bensa on kansalaisille ilmaista. Eli siinä missä toiset maksavat itsensä kipeiksi toiset voi polttaa tuotetta vaikka päivät läpeensä polttouunissa.
        Tätä se energia omavaraisuus tarkoittaa. Siksihän vihreät haluavat kieltää suomesta turpeen polton koska se on meille kuin öljy norjalle. Eli omavaraistaloutta. Sellainen ei valtion vastaisille anarkisteille sovi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Italialaiset kotitaloudet on rikkaita. Maa taas on velkainen.
        Kannattaa myös muistaa se että esim öljyn tuottaja valtioissa muunmuassa iranissa ja irakissa bensa on kansalaisille ilmaista. Eli siinä missä toiset maksavat itsensä kipeiksi toiset voi polttaa tuotetta vaikka päivät läpeensä polttouunissa.
        Tätä se energia omavaraisuus tarkoittaa. Siksihän vihreät haluavat kieltää suomesta turpeen polton koska se on meille kuin öljy norjalle. Eli omavaraistaloutta. Sellainen ei valtion vastaisille anarkisteille sovi.

        Italialaisten onni on ettei kalja ja viini maksa siellä juuri mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Italialaiset on köyhiä, ja silti siellä maksaa bensa enemmän kuin Suomessa.

        No kappas KAPPAS on!?
        Kokonaista SENTIN kalliimpaa!
        Mut kantsii suhasta siis ennemmin Espanjaan! Siel on 30 senttii halvempaa!


    • Anonyymi

      Ensin viedään autoista katalysaattorit sitten imetään tankista bensat, sitä hallitus haluaa.

    • Anonyymi

      Ja näillä meidän päästöillä kun ei mitään merkitystä ilmaston kannalta. Suomen päästöt on 0.14% maailman päåstöistä josta henkilöautot tuottaa 10% eli 0.014% maailman päästöistä. Jos tuo puolitetaan isolla rahalla vähenee maailman päästöt 0.007%.... huikeaa.

      Enemmän saataisiin aikaan vähemmällä rahalla jos vaikka lähdettäis ilmaiseksi putsaamaan venäläisten tehtaita.

      • Anonyymi

        Aika väsynyttä argumentaatiota. Keskiverto suomalainen tupruttaa tuplat mitä vaikka svedu. Somppuihin verrattuna ero onkin jo tähtitieteellinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika väsynyttä argumentaatiota. Keskiverto suomalainen tupruttaa tuplat mitä vaikka svedu. Somppuihin verrattuna ero onkin jo tähtitieteellinen.

        Kuten yllä paljonko keskiverto suomalainen tupruttaa verrattuna maihin joissa fossiilinen polttoaine on ilmaista?
        Tämähän ei ole vihreille painajainen vaan se jos suomalainen kuluttaa. Anarkisteille oman valtion etu toisille on myrkkyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten yllä paljonko keskiverto suomalainen tupruttaa verrattuna maihin joissa fossiilinen polttoaine on ilmaista?
        Tämähän ei ole vihreille painajainen vaan se jos suomalainen kuluttaa. Anarkisteille oman valtion etu toisille on myrkkyä.

        Pitää verrata maapallon keskivertoasukkaaseen. Suomalainen on aika rosvo siinä sakissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika väsynyttä argumentaatiota. Keskiverto suomalainen tupruttaa tuplat mitä vaikka svedu. Somppuihin verrattuna ero onkin jo tähtitieteellinen.

        Ruotsalaisten terästehdas Raahessa työntää 7% Suomen päästöistä. Sulkemalla se saadaan suurempi vaikutus kuin tällä sähköautovouhotuksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika väsynyttä argumentaatiota. Keskiverto suomalainen tupruttaa tuplat mitä vaikka svedu. Somppuihin verrattuna ero onkin jo tähtitieteellinen.

        Ruotsalaisten henkilöliikenne tupruttaa 20% vähemmän koska niillä on paremmat autot. Autot on parempia koska autoilua verotetaan 50% VÄHEMMÄN kuin Suomessa. Ruotsissa myös palautetaan tieliikenteen veroista puolet tieliikenteelle kun taas Suomessa palautuu noin 15%.

        Toivottavasti emme taannu somppujen tasolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika väsynyttä argumentaatiota. Keskiverto suomalainen tupruttaa tuplat mitä vaikka svedu. Somppuihin verrattuna ero onkin jo tähtitieteellinen.

        Suomalaisia on puolet vähemmän kuin ruotsalaisia..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaisia on puolet vähemmän kuin ruotsalaisia..

        Entä sitten? Ruotsalainen saastuttaa silti puolet vähemmän kuin suomalainen. Suomalaisilla onkin melkoisesti tekemistä, että päästäisiin edes Ruotsin tasolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä sitten? Ruotsalainen saastuttaa silti puolet vähemmän kuin suomalainen. Suomalaisilla onkin melkoisesti tekemistä, että päästäisiin edes Ruotsin tasolle.

        Mitä väliä sillä on mitä ruåtsalaiset tupruttaa? Tätä matsia meidän ei tartte voittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä väliä sillä on mitä ruåtsalaiset tupruttaa? Tätä matsia meidän ei tartte voittaa.

        Jokainen Pariisin ilmastosopimukseen sitoutunut maa tekee osuutensa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika väsynyttä argumentaatiota. Keskiverto suomalainen tupruttaa tuplat mitä vaikka svedu. Somppuihin verrattuna ero onkin jo tähtitieteellinen.

        höpö höpö!
        Suomen päästöt vs Ruotsin päästöt: 58,8/54,6 miljoonaa hiilidioksiditonni-ekvivalenttia.

        (Artistin huomautus: Hiilidioksidiekvivalentti on ituhippien kusetus-yksikkö. Joka tekee esim. ydinsähköstä maailman paskasimpia energiamuotoja)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsalaisten henkilöliikenne tupruttaa 20% vähemmän koska niillä on paremmat autot. Autot on parempia koska autoilua verotetaan 50% VÄHEMMÄN kuin Suomessa. Ruotsissa myös palautetaan tieliikenteen veroista puolet tieliikenteelle kun taas Suomessa palautuu noin 15%.

        Toivottavasti emme taannu somppujen tasolle.

        No toi alkaa oleen jo aika liki!

        Sweduauto tuottaa keskimäärin 2 kusetustonnia per auto per vuosi.
        Suomessa vastaava näyttäs olevan 2,7 paikkeilla.
        Eli jopa jonkun verran yli 20 %.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä sitten? Ruotsalainen saastuttaa silti puolet vähemmän kuin suomalainen. Suomalaisilla onkin melkoisesti tekemistä, että päästäisiin edes Ruotsin tasolle.

        Ei ilmastoa kiinnosta paljonko tupruttelua tulee henkilöä kohden vaan vain kokonaismäärä merkitsee.


    • Anonyymi

      Onnistuisi ilman hölmöjäkin ratkaisuja, kunhan suomalaisille innovaatioille annettaisiin mahdollisuus.

    • Anonyymi

      Menkää tampereelle.

    • Anonyymi

      Olisihan tuohon siirtymään 25 vuotta ja useampi nykyisistä kaikkia uudistuksia vastustavista änkyröistä nukkunut pois.

    • Anonyymi

      Maailman populaatio pieree suunnattomat määrät kasvihuonekaasua ilmaan. Onko odotettavissa ihmiskatalysaattori ja sen käyttöpakko?

      • Anonyymi

        Ruotsalaisethan käyttää yleisesti vauvasta vaariin ns. anustappeja. Ne on toisaalta niin kovia puhumaan potaskaa että näinköhän sekään selittää niiden pienempiä päästöjä.


    • Anonyymi

      ..viher-sosialistit eivät välitä kansaölaisista. Nytkin "rikkaat" saavat maksaa koko laskun. Ja rikkaat ovat nyt yli 40 000e vuodessa tienaavat, opettajat, bussikuskit, roskakuskit jne.
      Ja epäilyttää tuo "rahat tulevat tilille" lupaus demarilta. Vappusatasia odotellessa? Harakka lupasi, että "pienituloisille korvataan valtion tekemät korotukset.

      Miksi ei alenneta heti päästöttömille autoille veroa, verot pois kokonaan.

      Vaaleissa nähdään kuinka SDP ja vhreät ovat pudottaneet kannatuksensa alas. ..

      • Anonyymi

        Kyseessä ei ole ilmastotoimi sillä silloin suomessakin olisi 90% muita kohteita kuin autoilu valittavana. Syy on hallituksen valtava velan otto jota yritetään tasoittaa veron korotuksin. Autoilija on kautta aikojen ollut aina se helpoin kupattava. Liikenteestä on saatava 8 miljardin tulot silloinkin vaikka jokainen ajaisi täällä sähköautolla. Silloin polttoaineverot siirretään omistukseen ja kilometripainotteiseen verotukseen mukaanlukien ruuhkamaksut, satelliittiseuranta yms.


    • Anonyymi

      Erittäin vaarallinen yhtälö on kun Berner ja Ollila pakkomyy seurantalaitteet autoihin ja jos hallitus ne hyväksyy.
      Ollila on myös rahottajana aurinkopaneelitehtaassa ja on jo saanut omat paneelinsa... siis hinnat voi nousta silläkin alueella.

    • Anonyymi

      Joilla jalat toimivat voivat ajaa helpostikin vaikka juosten tai polkuautoilla 200km etäisyydelle päivittäin töihin aamuin ja illoin.

    • Anonyymi

      Liikenne päästöttömäksi Suomessa ja maailma pelastuu? Rikkaat ajelevat patteriautoilla kehä III eteläpuolella, mutta mistä kuvitellaan nyhdettävän verotuotot autoilun tilalle? Autoilu tuottaa valtiolle 8 miljardia euroa vuosittain. Patteriautoilua on mainostettu paitsi saasteettomaksi, myös lähes ilmaiseksi.

      Polttomoottorit on kehitetty nyt todella pieniruokaisiksi ja pian ne saadaan käymään lähes täysin synteettisillä polttoaineilla. Lisäksi vety polttoaineena tekee voimakkaasti tuloaan. Nämä patteriautot ovat lopulta paskaa tuottava valinta. Siis ongelmajätettä käytettyjen akkujen muodossa. Kauhea uusi globaali ongelma!

    • Anonyymi

      Siis näinkö nuo ministerit toimivat ajaessaan suomalaisten asioita että tehdään lupauksia ja sitten mietitään miten ne lunastetaan , eikö meillä viisaampia ihmisiä löydy vallankahvaan.

      • Anonyymi

        Missä tahansa järkevästi johdetussa yrityksessä analyysit, laskelmat ja business caset tehdään ENNEN päätöksentekoa ja sen pohjaksi. Meillä tehtiin himokkaita päätöksiä ja vasta nyt ihmetellään huuli pyöreänä ettei niiden toteuttaminen ole realistista.


    • Anonyymi

      Kiina, Intia ja useat Afriakan valtiot ovat vastaanottaneet paljon ongelmajätettä maailmalta. Sinnekö Eu on ajatellut työntää myös kammottavan määrän satojen miljoonien sähköautojen akkujätettä?

      • Anonyymi

        Eikös EUssa tehty jo vuosia sit sääntö joka tekee jätteen viennistä EUn ulkopuolelle laitonta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös EUssa tehty jo vuosia sit sääntö joka tekee jätteen viennistä EUn ulkopuolelle laitonta?

        Eli mihin dumpataan tämä hirvittävä määrä ongelmajätettä? Riihimäen ongelmajätelaitokseenko?


    • Anonyymi

      Sdp ministeri twiittasi että liikennettä ei ole tavoite hankaloittaa. Saa nähdä millä keinoilla pysyy tuossa.

    • Anonyymi

      Valtio korvaa pienituloisille, ja kerää sitten korvausrahat jostain muusta, mitä pienituloisetkin käyttävät ja maksavat.

      • Anonyymi

        Veikkaan alv:n tai ruoan hinnannostoa. Toinen demareiden keino on asumis-, työttömyys- ja opintotukien leikkaaminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veikkaan alv:n tai ruoan hinnannostoa. Toinen demareiden keino on asumis-, työttömyys- ja opintotukien leikkaaminen.

        Leikkaamiset on persujen keino.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Leikkaamiset on persujen keino.

        No mikäs on sit se sun kikkas jolla päästäis eroon valtiotalouden alijäämäsyydestä? :)
        Oma taikaseinä joka kotiin äärettömällä luottorajalla? :)
        Koska vasemmiston mukaan velkojahan ei tartte koskaan maksaa takaisin! :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mikäs on sit se sun kikkas jolla päästäis eroon valtiotalouden alijäämäsyydestä? :)
        Oma taikaseinä joka kotiin äärettömällä luottorajalla? :)
        Koska vasemmiston mukaan velkojahan ei tartte koskaan maksaa takaisin! :)

        En ole kiinnostunut kikoista. Nykyinen talousjärjestelmä perustuu valtioiden velkaantumiseen. Keskuspankit pumppaa rahaa kiertoon. Persujen idea on leikata ja leikata. Heille ei ole merkitystä pysyykö kansalaiset hengissä. Vasemmistohallitus demarit etunenässä toimii toisin. Vasemmistopuolueet ovat koko kansan asialla, kun taas oikeistopuolueet, joista persut äärimmäisinä oikealla, ovat pelkkiä suurpääomien narreja.


    • Anonyymi

      Saisihan nuo pakoputkettomat autot yleistyä nopeamminkin, mutta parempi kai tuokin tavoite on kuin ei tavoitetta lainkaan.

    • Anonyymi

      Toivottavasti ratkaisu on bensanhinta 3e/litra eikä muuta, sehän kävisi hyvin kun täällä itä-rajalla voi käydä tankkaamassa rajan takana, 0,60€/litra. Toki vasta sitten kun korona on ohi...

    • Anonyymi

      Ohisalo aikoo korvata autokannan päästeettömäksi siten, että ensin ostetaan sähköisiä työsuhdeautoja ja nämä sitten tulevat käytettyinä muiden ostettaviksi.
      Jos autokanta muutetaan siten, että 10 vuoden kuluttua saasteettomia sähköautoja olisi jo 700 000 eli neljännes autokannasta, niitä pitäisi nyt heti ostaa 70 000 kpl vuodessa.
      Jos ensi vuonna ei vielä osteta 70 000 kpl, täytyy seuraavina vuosina kumulatiivisesti ostaa aina enemmän.
      Ministeri Harakka ehdotti tätä 700 000 autoa kymmenessä vuodessa. Se on hallituksen maltillisimpien tavoite.

      Ostetaanko edes tavallisia työsuhdeautoja 70 000 kpl vuodessa ?

      Suomalaisen auton keskihinta on 3600 €.
      Milloin käytetyn sähköauton hinta on laskenut tuohon 3600 euroon, jotta tavallinen oikeaa työtä tekevä ihminen pystyisi sellaisen hankkimaan?

      Nykin halvin myyntiin tuleva pikkuinen ladattava hybridi maksaa yli 30 000 € ja työsuhdeautot olisivat paljon isompia ja kalliimpia sähköautoja.
      Ne eivät ole 10 vuoden päästäkään lähelläkään suomalaisen keskivertoauton hintaa 3600 €.

      Nykyhallitus ei elä todellisuudessa, mutta silti pakottaa tavalliset ihmiset kurjuuteen.

      • Anonyymi

        Vilkaisin viimeksi eilen, että 2,7 miljoonasta liikennekäytössä olevasta henkilöautosta noin 90 % on otettu käyttöön vuonnoa 1998 tai sen jälkeen. Keskimäärin autokantaan on tullut siten noin 110 000 autoa vuodessa.

        Harakan mukaan tänä vuonna rekisteröidyistä autoista noin 25 % on ollut noita täysin sähköisiä tai lataushybridejä, eli vauhti ei aivan vielä riitä tuohon 700 000 tavoitteeseen.

        Mutta Suomella on yksi valttikortti, nimittäin suurten ikäluokkien ikääntyminen. Autoilu vähenee Suomessa itsestään, kun se porukka lopettaa ratin veivaamiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vilkaisin viimeksi eilen, että 2,7 miljoonasta liikennekäytössä olevasta henkilöautosta noin 90 % on otettu käyttöön vuonnoa 1998 tai sen jälkeen. Keskimäärin autokantaan on tullut siten noin 110 000 autoa vuodessa.

        Harakan mukaan tänä vuonna rekisteröidyistä autoista noin 25 % on ollut noita täysin sähköisiä tai lataushybridejä, eli vauhti ei aivan vielä riitä tuohon 700 000 tavoitteeseen.

        Mutta Suomella on yksi valttikortti, nimittäin suurten ikäluokkien ikääntyminen. Autoilu vähenee Suomessa itsestään, kun se porukka lopettaa ratin veivaamiset.

        Sähköautoon siirtyminen on Suomessa EU:n kalleinta.

        Jos sähköautoon siirtyminen kehittyy nykyistä tahtia, jotta 10 vuoden kuluttua olisi 700000 sähköautoa, loppuvuosina joudutaan vuosittain ostamaan jopa satoja tuhansia sähköautoja.
        Edessä on vielä koronan vuoksi syvenevä talouslama.

        Realismia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoon siirtyminen on Suomessa EU:n kalleinta.

        Jos sähköautoon siirtyminen kehittyy nykyistä tahtia, jotta 10 vuoden kuluttua olisi 700000 sähköautoa, loppuvuosina joudutaan vuosittain ostamaan jopa satoja tuhansia sähköautoja.
        Edessä on vielä koronan vuoksi syvenevä talouslama.

        Realismia?

        On tuo 700 000 ihan realismia, jos autojen myynti jatkuu nykytahtia. Kymmenessä vuodessa autokantaan tulee noin 1 000 000 uutta autoa. Itse epäilen tosin myyntivauhdin hiipuvan, koska suuret ikäluokat alkavat putoilemaan vähitellen pois autojen ratista, eikä kaupunkeihin keskittyvä väestö tarvitse autoja enää entiseen malliin.


      • Anonyymi

        Onhan ne halpoja 10 vuoden päästä koska niihin pitäisi 15 000€ akusto.


      • Anonyymi

        Johan sitä saa näköjään nyt sen paridonaa verovaraa jos lampsit kauppaan ostamaan sähköauton! :)

        Ja jos KAIKKI autonomistajat lampsis yhtä aikaa, niin hinta veronmaksajille: 5,4 mrd!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Johan sitä saa näköjään nyt sen paridonaa verovaraa jos lampsit kauppaan ostamaan sähköauton! :)

        Ja jos KAIKKI autonomistajat lampsis yhtä aikaa, niin hinta veronmaksajille: 5,4 mrd!

        Avaatko hieman laskelmaasi? Mistä olet saanut tietoosi esimerkiksi autoja omistavien määrän? Minulla on kaksi autoa, joista toisen olen ostanut uutena ja harrastepelin käytettynä. Ja miksi kaikkien pitäisi ostaa autot yhtä aikaa? Tuskin riittää tarjonta vastaamaan kysyntää. Edellistä uutta autoani sai varrota 4 kuukautta, nykyisen sain parissa viikossa, kun "oli jo laivassa".


    • Anonyymi

      Siihen mennessä uudempi sukupolvi joutuu kärsimään asiasta todella paljon, minä en.

      Mies64v-ja-koiranputkea-kasvaa-v-2045

    • Anonyymi

      KKKRRAAAAKKK HARAKKA TULEHAN NIIN TANKKAAN SINUN TOLLOON TYHMÄÄN PÄÄHÄSI AD PLUS TIIÄTKÖ MITÄ AINE ON ? ? UREAA = KUSTA. JOTA KÄYTETÄÄN PAKOKAASUJEN SUODATUKSEEN.

    • Anonyymi

      Ei kannata köyhän kansa ostaa tuplahinnalla keskeneräistä tekniikkaa, turhaa hötkyilyä. Antaa muiden maiden maksaa kehityskulut ja oppirahat.

      • Anonyymi

        Minä olen vasta hiljattain päässyt sinuksi vm.1980 w123 dieselimersuni kanssa. En ihan heti pysty omaksumaan uutta huipputekniikkaa.

        T:Pertti Perussuomalainen


    • Anonyymi

      Liikenneministeri Harakan mukaan köyhän raja on perhekuntaa kohden 40000 euron nettoansiot vuodessa eli 3333 euroa puhtaana käteen kuussa. Jos on yksinhuoltaja, niin vielä tällä ansiolla saa polttoaineveron takaisin
      Bruttopalkkana tuo tietäisi liki 6000 euroa eli johtotehtävissä olevan kk. palkkaa.

      Liikenneministeri Harakka elää Kiuriun, Ohisalon ym. kanssa hallituksessa jossain sfääreissä, joka on sumentunut oman ansitason ansiosta.
      Sumentumista lisää ilmaiset lounaat ja kaikissa yhteiskunnan jonoissa muiden ohitse meneminen, jopa sairaalan ensiavussa tai leikkausjonossa.

    • Anonyymi

      Jo ilman tuulivoimatukiakin nykyään edullisimmalla tuulivoimalla ladataan suuritehoiset (500-1000 km toimintasäteen) sähköautojen akut ja polttokennot silloin kun tuulee kunnolla. Saadaan päästötöntä uusiutuvaa sähköä. Sähköenergian ja siirron hinnassa on jo veroa ihan tarpeeksi, joten kilometripohjainen (kepun ja kokoomuksen ehdottama 10€/100 km) tienkäyttömaksuTASAVERO ja/tai ajoneuvoveron korottaminen (kepun ja kokoomuksen ehdottama 3 kertaistaminen) ovat täysin turhia, varsinkin kun tuulisähköllä ajaminen tekee autoilusta ekologista.

      Myöskään autoveroa ei tarvitse laskea, koska sähköautojen autovero ON JO NYKYÄÄN LASKETTU n. 3%:iin. Turha tukea rikkaiden suuritehoisten ja paljon kuluttavien ökyautojen mm. BMW, Audi, Mercedes Benz, Porsche, Range Rover citymaasturien, Bentley limusiinien ja Ferrari ym. urheiluautojen ostamista, kuten kokoomus haluaa. Eliitillekin pitää kelvata Teslat ym. sähköautot ja jatkossa myös polttokennoautot, ökyilyä ei tarvitse näyttää paljon kuluttavalla rohmulla.

    • Anonyymi

      Harakan pitäisi sillon ajaa asfaltinkin poisto. Pelkkä liikenteen sähköistäminen ei poista päästöjä, koska asfaltilla ajo oli löpöä tai ei saastuttaa ja pelkkä asfaltin olemassa olo enemmän kuin bensa tai diesel autolla ajaminen.

      • Anonyymi

        Hyvä soratie on parempi kuin huonoksi päästetty pikitie. Riittää että lanaillaan silloin tällöin, ja kesällä suolataan, jottei lennä pöly.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2485
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2173
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      83
      1829
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1621
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1565
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1528
    8. 60
      1396
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1319
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe