PSA 1,6 HDI 90CH ?

Anonyymi

Pitääkö paikkansa, että tuolla koneella on jakohihnan vaihdon väli 180 000 km?

Eräs myyjä kertoi sen vaihdon hinnaksi töineen noin 450 euroa.

- https://www.leboncoin.fr/utilitaires/1830416215.htm/

Peugeot Partner tai vastaava Citikka PSA-koppi kiinnostaa.

10

198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Suomessa noita vaihtovälejä on lyhennetty jonkun verran.

      1.1.2007 jälkeen käyttöön otettujen HDi moottorillisten osalta 160 tkm / 72 kk. Vanhempiin pätee 120 tkm /48 kk.

      • Anonyymi

        Eli tuossa linkin autossa vaihto olisipitänyt taipitäisi tehdä aikas lailla pian, sillä silla on juurikin noin 72 kk ikää.

        Se mikä noissa noin paljon ajetuissa hieman huolettaa on niiden liian pitkät long-life huoltovälit, vaikka auto olisi säntillisesti käytetty huollossa. Itse vaihdan / vaihdatan aina jono 12kk tai noin 10tkm.

        Mites tuo konetyyppi, onko siinä sen kummempia huolenaiheita kuin muissakaan, jotakin erityistä tarkistettavaa?


      • Anonyymi

        Ps. Tuo linkin koppi vaikuttaa tosi siistiltä, mutta sen kilsoista ei voi olla varma.

        Näyttää kuin sen polttoainesäiliön kansiläppä puuttuisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli tuossa linkin autossa vaihto olisipitänyt taipitäisi tehdä aikas lailla pian, sillä silla on juurikin noin 72 kk ikää.

        Se mikä noissa noin paljon ajetuissa hieman huolettaa on niiden liian pitkät long-life huoltovälit, vaikka auto olisi säntillisesti käytetty huollossa. Itse vaihdan / vaihdatan aina jono 12kk tai noin 10tkm.

        Mites tuo konetyyppi, onko siinä sen kummempia huolenaiheita kuin muissakaan, jotakin erityistä tarkistettavaa?

        Kannattaa tarkistaa että polttoainesuuttimet on tiukalla ja ettei ne ole vuotaneet.

        Jos ne pääsee vuotamaan, polttoainetta joutuu voiteluöljyn sekaan ja moottorista voi hajota ahdin, tai koko moottori voi hajota huonon voitelun johdosta.

        Ongelman tunnistaa siitä, että polttoainesuuttimien ympärillä on mustaa "karstaa".

        https://talkford.com/community/uploads/monthly_10_2014/post-91168-0-11506300-1413576623_thumb.jpg

        Tuon korjaaminen vaatii suuttimen/suuttimien irroituksen ja jos ne on jämähtäneet kunnolla kiinni, pahimmillaan on edessä kannen irroitus.

        Jos suuttimet on vuotaneet pitkään, voi niiden tiiviiksi saaminen vaatia kannen koneistusta, eikä se ole aivan joka pajassa onnistuva työvaihe. Työssä kun vaaditaan suurta tarkkuutta.

        Noita moottoreita hajoili alkuvaiheessa jonkun verran, mutta jos tuo suutinvuoto-ongelma on kunnossa, moottorin pitäisi kestää siinä missä muutkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli tuossa linkin autossa vaihto olisipitänyt taipitäisi tehdä aikas lailla pian, sillä silla on juurikin noin 72 kk ikää.

        Se mikä noissa noin paljon ajetuissa hieman huolettaa on niiden liian pitkät long-life huoltovälit, vaikka auto olisi säntillisesti käytetty huollossa. Itse vaihdan / vaihdatan aina jono 12kk tai noin 10tkm.

        Mites tuo konetyyppi, onko siinä sen kummempia huolenaiheita kuin muissakaan, jotakin erityistä tarkistettavaa?

        "Eli tuossa linkin autossa vaihto olisipitänyt taipitäisi tehdä aikas lailla pian, sillä silla on juurikin noin 72 kk ikää."

        Jos auto on keski-Euroopassa niin sille on ihan omat vaihtovälisuositukset. Kilometrit taitaa olla joissakin maissa jopa 240tkm. Vuodet voi olla 10.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa tarkistaa että polttoainesuuttimet on tiukalla ja ettei ne ole vuotaneet.

        Jos ne pääsee vuotamaan, polttoainetta joutuu voiteluöljyn sekaan ja moottorista voi hajota ahdin, tai koko moottori voi hajota huonon voitelun johdosta.

        Ongelman tunnistaa siitä, että polttoainesuuttimien ympärillä on mustaa "karstaa".

        https://talkford.com/community/uploads/monthly_10_2014/post-91168-0-11506300-1413576623_thumb.jpg

        Tuon korjaaminen vaatii suuttimen/suuttimien irroituksen ja jos ne on jämähtäneet kunnolla kiinni, pahimmillaan on edessä kannen irroitus.

        Jos suuttimet on vuotaneet pitkään, voi niiden tiiviiksi saaminen vaatia kannen koneistusta, eikä se ole aivan joka pajassa onnistuva työvaihe. Työssä kun vaaditaan suurta tarkkuutta.

        Noita moottoreita hajoili alkuvaiheessa jonkun verran, mutta jos tuo suutinvuoto-ongelma on kunnossa, moottorin pitäisi kestää siinä missä muutkin.

        Yep, nyt palautuu mieleen aiheesta lukemani tuon koneen suhteen. Tiivite joka falskaa? Onko tuossa muovien purkua jotta saa näköyhtyden suuttimille?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eli tuossa linkin autossa vaihto olisipitänyt taipitäisi tehdä aikas lailla pian, sillä silla on juurikin noin 72 kk ikää."

        Jos auto on keski-Euroopassa niin sille on ihan omat vaihtovälisuositukset. Kilometrit taitaa olla joissakin maissa jopa 240tkm. Vuodet voi olla 10.

        Kannattaa hihna vaihtaa mieluummin hyvissä ajoin hyvällä marginaalilla kuin odotella liian pitkään vaikka maasuosituksissa onkin yllättän suuria eroja eroja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yep, nyt palautuu mieleen aiheesta lukemani tuon koneen suhteen. Tiivite joka falskaa? Onko tuossa muovien purkua jotta saa näköyhtyden suuttimille?

        Suuttimen päässä on tiiviste "prikka" joka puristuu kannen ja suuttimen väliin. Jos suuttimen yläpäässä oleva kiinnityspultti/pultit löystyy, pääsee suutin löystymään, jolloin se prikka alkaa päästämään polttoainetta ja pakokaasua välistä.

        Kun sinne väliin on kerran nokea päässyt niin eihän se enää sen jälkeen tiivistä kunnolla vaikka kuinka tiukkaisi, eli siinä vaiheessa on suutin irrotettava ja vaihdettava uusi tiiviste. Jos vuoto on kestänyt kauan, on mahdollista että suuttimessa ja/tai kannessa on vikaa sen verran ettei uusi tiivistekään auta.

        https://www.youtube.com/watch?v=cjVDHsvVNtk

        Tuossa ihan alussa näkyy miten kaveri nostaa muovisuojan pois moottorin päältä ja suuttimet tulee näkyviin. Veikkaan että tuo suojamuovi ja sen muoto ja rakenne vaihtelee jonkin verran, riippuen vuosimallista.

        https://www.youtube.com/watch?v=Rl-U0Id_8qk

        Ja tuossa on video suuttimen tiivisteiden vaihtamisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suuttimen päässä on tiiviste "prikka" joka puristuu kannen ja suuttimen väliin. Jos suuttimen yläpäässä oleva kiinnityspultti/pultit löystyy, pääsee suutin löystymään, jolloin se prikka alkaa päästämään polttoainetta ja pakokaasua välistä.

        Kun sinne väliin on kerran nokea päässyt niin eihän se enää sen jälkeen tiivistä kunnolla vaikka kuinka tiukkaisi, eli siinä vaiheessa on suutin irrotettava ja vaihdettava uusi tiiviste. Jos vuoto on kestänyt kauan, on mahdollista että suuttimessa ja/tai kannessa on vikaa sen verran ettei uusi tiivistekään auta.

        https://www.youtube.com/watch?v=cjVDHsvVNtk

        Tuossa ihan alussa näkyy miten kaveri nostaa muovisuojan pois moottorin päältä ja suuttimet tulee näkyviin. Veikkaan että tuo suojamuovi ja sen muoto ja rakenne vaihtelee jonkin verran, riippuen vuosimallista.

        https://www.youtube.com/watch?v=Rl-U0Id_8qk

        Ja tuossa on video suuttimen tiivisteiden vaihtamisesta.

        "Jos suuttimen yläpäässä oleva kiinnityspultti/pultit löystyy, pääsee suutin löystymään, jolloin se prikka alkaa päästämään polttoainetta ja pakokaasua välistä."

        Onkohan noissa jokin "tekovika" kun tuppaavat ainakin joissakin tapauksissa löystymään. Pitäisikö ne kerran vuodessa tarkistaa ja kiristellä tavittaessa.

        Tuli tuosta videon "pikitiivisteestä" mieleen, että pätkäajossa ja long-life "huolloilla" kone riskeeraa näyttää hieman samalta jossakin vaiheessa.


    • Anonyymi

      Osta oikea auto. Siinä on jakoketju ja se kestää saman kuin moottori.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

      Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      277
      2509
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

      Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      300
      1344
    3. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      1231
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

      mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      83
      1221
    5. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

      ...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      58
      1175
    6. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      92
      1155
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

      Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      44
      1022
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

      Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      927
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

      Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      22
      880
    10. Oot ihana

      Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      787
    Aihe