Onko Focuksella tyyppivikana jumittava ovi?

Seppo

Ford Focus kiinnostaisi kovasti, mutta tähän mennessä koeajetuissa (käytetyissä) malleissa on jo kahdessa jäänyt ovi jumiin. Ensimmäisessä etuovi aukesi, muttei enää suostunut sulkeutumaan kuin väkivalloin ja toisessa takaovi ei auennut ollenkaan sisäpuolelta. Kolmannessa ovi narisi ja oli niin jäykkä, että alkoi senkin kunto epäilyttää.

Lisäksi esim. käytettyjen -98-, -99-vuosimallien maalipinta näytti varsinkin punaisissa Focuksissa kohtalaisen kärsineeltä. Eikä vain yhdessä, vaan useammassa autossa.

Onkohan minulle autoliikkeissä sattunut vain huono tuuri vai onko esim. ovissa ollut Focusten omistajilla yleisesti ongelmia?

12

2275

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Henry The Great

      kestotesti. Lukkojen kanssa oli ongelmia = lastentauti ja ongelma on hoidettu nyttemmin. Ongelman ydin en muista.

    • Focus99

      Itselläni on ollut Focus huhtikuusta 99 ja ei ole ollut minkäänlaisia lukko-ongelmia, autossa on kauko-ohjattu keskuslukitus.Noista maaleista voin kyllä sanoa, että älä säästä ja hanki autoa nk. normaalivärillä kuten esim. tuo punainen on.Se on vähän kaikkien automerkkien ongelma, että nuo normaalivärit eivät oikein säily.Pistä pari tonnia lisää ja kuultoväri, niin kyllä pysyy.Minulla on kuultovihreä ja pinta on pysynyt hyvänä, joskaan en ole sitä vienyt enkä vie harjapesukoneeseen.

      • Ford-Man

        Normaalivärin säilyvyys on lähinnä kiinni viitseliäisyydestä. Jos vahaa autonsa muutaman kerran vuodessa ja pitää muutenkin puhtaana, niin säilyy vaikka kuinka hyvin.


    • Mondeo 1.8 TD STW -99

      Kuvailemasi lukko-ongelma on tuttu ja myös Fordin tunnustama. Ilmeisesti 98 loppuvuodesta ja 99 alussa valmistettuihin Focus, Mondeo ja Fiesta malleihin oli päässyt erä ongelmallisia lukon salpaosia (ovessa oleva lukon osakokonaisuus). Näitä vaihdettiin järjestelmällisesti takuuna vuoden 1999 aikana. Ko. aikana valmistetut autot kutsuttiin salpojen vaihtoon omistajille lähetetyllä kirjeellä. Ilmeisesti kokeilemassasi yksilössä on ko. toimenpide jäänyt tekemättä.

      Ongelman syynä on ilmeisesti liian tiukaksi puristettu / niitattu salpakokonaisuus, jossa pienet osat eivät pääse tarpeeksi herkästi liikkumaan.

      Olisikohan takaovessa ollut lapsilukko kytkettynä ;) ??

      • Seppo

        > Olisikohan takaovessa
        > ollut lapsilukko kytkettynä ;) ??

        Lapsilukko kävi mielessä, mutta kun toisen puolen takaovi aukesi normaalisti sisältä päin ja toinen ei, niin olisi ollut vähän epäilyttävä lapsilukko...


      • Henry The Great
        Seppo kirjoitti:

        > Olisikohan takaovessa
        > ollut lapsilukko kytkettynä ;) ??

        Lapsilukko kävi mielessä, mutta kun toisen puolen takaovi aukesi normaalisti sisältä päin ja toinen ei, niin olisi ollut vähän epäilyttävä lapsilukko...

        Eiks lapsilukko toimii vaan aktivoidussa takaovessa. Lukko on manuaalinen ja kytkin on oven, piilossa olevassa, takareunassa.


      • Farmari-Focuisti
        Seppo kirjoitti:

        > Olisikohan takaovessa
        > ollut lapsilukko kytkettynä ;) ??

        Lapsilukko kävi mielessä, mutta kun toisen puolen takaovi aukesi normaalisti sisältä päin ja toinen ei, niin olisi ollut vähän epäilyttävä lapsilukko...

        Focuksessa on kummallekin takaovelle ovikohtainen lapsilukko. Lapsilukko käännetään päälle avaimella. Kun ovi avataan ja laitetaan avain sinne jonnekin lukkolaitteen tietämille (takaa päin), niin lähellä ollaan :-)

        On muuten paljon tehtäviä Focuksen avaimella em. lapsilukkojen lisäksi bensatankin korkki, konepelti ja takaluukku aukeavat sillä (ja tietysti ovet).


      • Pate
        Farmari-Focuisti kirjoitti:

        Focuksessa on kummallekin takaovelle ovikohtainen lapsilukko. Lapsilukko käännetään päälle avaimella. Kun ovi avataan ja laitetaan avain sinne jonnekin lukkolaitteen tietämille (takaa päin), niin lähellä ollaan :-)

        On muuten paljon tehtäviä Focuksen avaimella em. lapsilukkojen lisäksi bensatankin korkki, konepelti ja takaluukku aukeavat sillä (ja tietysti ovet).

        Tietääkö kukaan mitään järkevää perustelua sille miksi konepeltikin aukeaa Focuksessa vain avaimella? Ei tule minulle kyllä miettimälläkään mieleen muita kuin huonoja puolia ko. ratkaisusta. Esim. huollossa pitää rampata virtalukon ja konepellin väliä avain kourassa jos välillä säädetään pellin alla jotain ja sitten kokeillaan.

        Pikkuasia tietysti, mutta tätä se erikoisuuden tavoittelu on typerimmillään. Siis se jos hankitaan jollain ratkaisulla pelkkiä haittoja ja kustannuksia ilman mitään hyötyjä.


      • Focus wagon
        Pate kirjoitti:

        Tietääkö kukaan mitään järkevää perustelua sille miksi konepeltikin aukeaa Focuksessa vain avaimella? Ei tule minulle kyllä miettimälläkään mieleen muita kuin huonoja puolia ko. ratkaisusta. Esim. huollossa pitää rampata virtalukon ja konepellin väliä avain kourassa jos välillä säädetään pellin alla jotain ja sitten kokeillaan.

        Pikkuasia tietysti, mutta tätä se erikoisuuden tavoittelu on typerimmillään. Siis se jos hankitaan jollain ratkaisulla pelkkiä haittoja ja kustannuksia ilman mitään hyötyjä.

        Varkauksia ehkäisemäänhän se on tehty, konepelti on huomattavasti vaikeampi avata luvattomasti.


    • Farmari-Focuisti

      >toisessa takaovi ei auennut
      >ollenkaan sisäpuolelta.

      Oli varmaankin lapsilukko päällä. Samaan "halpaan" omassa Focuksessanikin joku mennyt.

      >Kolmannessa ovi narisi ja oli niin
      >jäykkä, että alkoi senkin kunto >epäilyttää.

      Tuulisalpa narisee. Vaseliini voitelee.

    • Ismo

      Hidosta maalipinnan kunto riippuu.Mulla on 2v.vanha Fokus ja maalipinta(norm.väri pun.)on kuin uudessa.Jos auto pestään jatkuvasti harjapesussa niin varmasti kuluu,etenkin jos vahauskin on laiminlyöty.Kyllä hyvinhoidettuja varmasti löytyy,ei kaikki vaihtarit ole kuvaamasi kaltaisia.

    • kalle

      Itsekin vuosi pari sitten suunnittelin focusta mutta sam a juttu : kun katteli noita käytettyinä niin ei oikein vakuuttanut.Eräästäkin melkein uudesta 2.0:sta oli mittaristo sökönä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

      jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      43
      2478
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

      ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2457
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

      Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2352
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

      jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      51
      2112
    5. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

      Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      26
      1849
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

      Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      83
      1681
    7. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

      Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      1108
    8. Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %

      Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r
      Maailman menoa
      7
      1014
    9. Rakastan sinua hiljaisuudessa

      Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      40
      979
    10. Eläköön kuningas, kuningas on kuollut

      Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön
      Kemijärvi
      55
      864
    Aihe