31.10 hesarissa Anu Partanen luo kuvaa maasta joka on ollut demokratian lippulaiva. Pitkä kirjoitus pistää monen mietteliääksi.
Upea kirjoitus Yhdysvalloista
8
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Neljä vuotta sitten Trump sai äänistä 46 % ja Clinton 48 % (ja 3 000 000 ääntä enemmän). No kaikkihan tietävät kummasta tuli presidentti. Onpa demokraattista.
- Anonyymi
Ideana äänestyksessä onkin voittaa kaikki osavaltionsa äänet äänestyksessä. Jokaisella Yhdysvaltojen osavaltiolla on asukaslukuun perustuva määrä valitsijamiehiä joita voi ajatella pisteinä. Ehdokas, joka saa enemmistön osavaltion äänestäjien äänistä, saa taakseen myös osavaltion kaikki pisteet eli valitsijamiehet. Pelin henki on voittaa osavaltion asukkaiden äänet, jolloin voittaa myös osavaltion pisteet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ideana äänestyksessä onkin voittaa kaikki osavaltionsa äänet äänestyksessä. Jokaisella Yhdysvaltojen osavaltiolla on asukaslukuun perustuva määrä valitsijamiehiä joita voi ajatella pisteinä. Ehdokas, joka saa enemmistön osavaltion äänestäjien äänistä, saa taakseen myös osavaltion kaikki pisteet eli valitsijamiehet. Pelin henki on voittaa osavaltion asukkaiden äänet, jolloin voittaa myös osavaltion pisteet.
Systeemi on perseestä, no valtio onkin demokratian irvikuva.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Systeemi on perseestä, no valtio onkin demokratian irvikuva.
Yhdysvallat koostuu viidestäkymmenestä osavaltiosta, eli jokainen osavaltio käy oman vaalinsa, ja koko osavaltio asettuu sitten sen ehdokkaan kannalle joka heillä voitti.
Vastaavana esimerkkinä voisi ajatella että esim. EU:n kaltaisessa unionissa äänestettäisiin ensin siitä mitä Suomi kannattaa, jonka tulos sitten ratkaisee sen mitä Suomi äänestää EU:ssa. Sehän on hyvinkin demokraattinen tapa, yhtä hyvin kuin se että koko EU.n kansalaisten antamat äänet laskettaisiin yhtenä könttänä ja eniten ääniä saanut voittaisi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tyhmillä maalaisilla on liian suuri painoarvo fiksuihin ja koulutettuihin kaupunkilaisiin nähden. Siksi tuollaisia presidentejä pääsee valtaan.
- Anonyymi
Myös Bush pääsi pressaksi pienemmällä äänimäärällä kuin vastustaja.
- Anonyymi
USA on demokratian irvikuva. Ei siellä ole demokratiasta tietoakaan, siellä toimii rahan valta.
Maailmanpoliisi toimii kaikkialla omien etujensa mukaisesti. - Anonyymi
Kannattaa todellakin lukea, miten vapautta huutava kansa voi olla rasistinen ja väkivaltainen - demokratiasta demokratian merkityksessä vain häivähdys.
Varsinaista amerikkalaista unelmaa, jossa miljoonat kansalaiset elävät ala-arvoisesti kärsimyksessä ja kaduilla ...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2712804Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka202225Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3401963- 1051659
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1031632Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2091337- 661287
- 681233
- 551149
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl751093