Aihe

Diesel On VähäPäästöisin. M.O.T.

Anonyymi

Tässä tulee paras tieto, minkä ilmastonmuutoksesta huolestunut dieselhenkilöauton omistaja voi Suomessa saada: voit tankata käyttöösi uusiutuvaa dieseliä ja tuottaa ilmakehään vähemmän fossiilista hiilidioksidia kuin ajamalla sähköautolla.

Nesteen uusiutuvalla polttoaineella dieselauto tuottaa 12 grammaa hiilidioksidia kilometrillä, kun Suomen sähköverkosta ladattu täyssähköauto tuottaa 29 g.

Suomessa käytettävä sähkö ei ole fossiilisesta hiilidioksidista vapaata. Motivan mukaan sähkön tuottaminen lisää ilmakehään 164 000 g hiilidioksidia megawattituntia kohden. Ja koska Suomen oloissa sähköauton keskimääräiseksi kulutukseksi arvioidaan yleisesti 0,2 kilowattituntia/km, saadaan laskutoimituksen tulokseksi ja sähköauton päästöluvuksi 29 g/km.

30

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      lataus sähköstä valtaosa Suomeen tulee venäjältä, jossa ympäristöasioista ei piita pätkääkään.
      Sähköauton yksi varjopuoli on taloyhtiöissä aiheutuneet kiistat, kun kaikki maksaa (myös autoton) vaikka vaan yhdelle autolle tehtäisiin latauspiste.
      Sähköautojen akkumateriaalit tulee vihreiden mielestä samoin kuin sähkö taloon - pistorasiasta, sitä ei tarvitse mitenkään tuottaa, vihreiden mielestä.
      Näitä akkumateriaalien louhoksia kannattaisi käydä ihastelemassa, varsinkin kun niitä halutaan monikertainen määrä nykyisestä lisätä.

      • Anonyymi

        Sähköautoilu EI suinkaan ole päästötöntä. Lataus sähkön tuottamisesta aiheutuu myös päästöjä. Suurin päästön lähde sähköautoilussa on akkujen materiaalien louhinta. Sähköauto on myös täysin käyttökelvoton kun akkujen varaustaso hiipuu, uudet akustot 13000-35000e, kukaan ei sioita vaikkapa 15v vanhaan autoon tuollaisia summia


    • Anonyymi

      Loppupelissä kuitenkin näin.
      Sähköllä ajaminen on oikeasti kallista ja päästöistä.

      • Anonyymi

        Diesel moottorin hiilidioksidi päästöt ovat pienemmät kuin bensiini moottorissa. 👍

        Dieselin polttoaineen hyötysuhde on parempi kuin pensiinillä. Eli, polttoainetta kuluu vähemmän. 👍

        Diesel hiukkaspäästö on enemmän kuin pensiinimoottorissa. 👎
        Nykyaikaisissa dieselautoissa on tätä varten hiukkas-suodattimet. Eli, ongelma korjattu.👍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Diesel moottorin hiilidioksidi päästöt ovat pienemmät kuin bensiini moottorissa. 👍

        Dieselin polttoaineen hyötysuhde on parempi kuin pensiinillä. Eli, polttoainetta kuluu vähemmän. 👍

        Diesel hiukkaspäästö on enemmän kuin pensiinimoottorissa. 👎
        Nykyaikaisissa dieselautoissa on tätä varten hiukkas-suodattimet. Eli, ongelma korjattu.👍

        Selitäppä tuo vaikkapa Iiris Suomelalle - iso nippu rautalankaa ja paljon tutkimustietoa sähköautoilun päästöistä / haitoista mukaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selitäppä tuo vaikkapa Iiris Suomelalle - iso nippu rautalankaa ja paljon tutkimustietoa sähköautoilun päästöistä / haitoista mukaan

        Joku sukupuolinetraali tutkia pitäisi löytää kertomaan Iirikselle ja kumppaneille mistä ne akkujen materiaalit tulee ja näyttää kuvia vaikkapa chilen louhoksilta - vihreää ?

        Hieno saavutus vihreiltä tämä kotimaisen turpeen alasajo = monta työtöntä ja voidaan korvaava puuheke alkaa tuomaan ukomailta, jossa sen tuotantoprosessit (kuljetukset, haketus, laivaus ja laivamatka) ei aiheuta Suomeen päästöjä. Olemme taas pelastaneet maapallon ilmastomuutosteoillamme - veronmaksajien rahoituksella


    • Anonyymi

      Huijausta koko sähkö-auto vuohotus , tämä pitäisi vaan saada koko kansan tietoisuuteen . Hallitus kusettaa .

      • Anonyymi

        Tuodaan esiin VAIN hyviä puolia sähköautoilusta. Näkemättä lainkaan sen haittoja mm. akkumateriaalien tuotannossa - louhinta, päästöt sieltä,veden kulutus/ saastuttaminen ja kalliista akuston uusinta hinnasta, todella ongelmallisen kalliista 15000e-35000e/15v ?
        MISTÄ otetaan korvaaja nyt pelkästään polttoaineista kerättävä verokertymä (3,9 miljardia) siinä on vihreille mietittävää taksin takapenkille, matkalla kattoputarhaiseen aurinkoenergia taloon - johon taas 17v kuluttua kennostot uusitaan, juuri kun on saatu maksettua edellinen investointi


      • Anonyymi

        Älkää vihreitä kukkahattutätejä äänestäkö - edes kunnallisvaaleissa. Itse ajavat takseilla kansalaisten piikkiin minkä ehtivät (paras 300m taksilla - kun oli kiire ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuodaan esiin VAIN hyviä puolia sähköautoilusta. Näkemättä lainkaan sen haittoja mm. akkumateriaalien tuotannossa - louhinta, päästöt sieltä,veden kulutus/ saastuttaminen ja kalliista akuston uusinta hinnasta, todella ongelmallisen kalliista 15000e-35000e/15v ?
        MISTÄ otetaan korvaaja nyt pelkästään polttoaineista kerättävä verokertymä (3,9 miljardia) siinä on vihreille mietittävää taksin takapenkille, matkalla kattoputarhaiseen aurinkoenergia taloon - johon taas 17v kuluttua kennostot uusitaan, juuri kun on saatu maksettua edellinen investointi

        Nyt muutamat heränneet tuomaan esiin haittojakin. Heitä vaan aivan liian vähän.
        Hypridit kuluttaa polttoainetta aivan saman kuin pelkkä polttomoottori, varsinkin talvella. mm. ne akustonsa takia painavampia kuin pelkkä pottomoottori auto


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuodaan esiin VAIN hyviä puolia sähköautoilusta. Näkemättä lainkaan sen haittoja mm. akkumateriaalien tuotannossa - louhinta, päästöt sieltä,veden kulutus/ saastuttaminen ja kalliista akuston uusinta hinnasta, todella ongelmallisen kalliista 15000e-35000e/15v ?
        MISTÄ otetaan korvaaja nyt pelkästään polttoaineista kerättävä verokertymä (3,9 miljardia) siinä on vihreille mietittävää taksin takapenkille, matkalla kattoputarhaiseen aurinkoenergia taloon - johon taas 17v kuluttua kennostot uusitaan, juuri kun on saatu maksettua edellinen investointi

        Todellinen "viherpesu" on menossa sähköautoilun edistämisessä, näkemättä lainkaan sen päästöjä aiheuttavaa louhintaa ja tietenkin veden saastuttamista / kulutusta prosesseissa.
        Hypridi autoon saa valtion hankinta tuen, vaikka kuluttaa enemmän kuin pienikulutuksinen polttomoottori, koska on painavampi akkujensa takia.
        MIKSI vihreät ei puolusta vaikkapa kaasu ja bio kaasu autoja ? Bio kaasu autoille polttoainetta saataisiin 90000 autolle, jos keräämistä tehostettaisiin 40% nykyisestä.


    • Anonyymi

      Sähköauton valmistamisesta syntyy enemmän päästöjä kuin polttomoottoriauton valmistamisesta. Tämä siksi, koska akkutekniikan erikoismetallien jalostaminen on vaikeaa. Lisäksi ei tiedetä, kuikna pitkälle näitä erikoismetalleja maailmassa riittää.

      • Anonyymi

        Sähköautojen akkutuotannon haitoista puhutaan tarkoituksella hyvin vähän tai ei ollenkaan. Myöskin hypridi autojen haitoista ja huonosta puolista ei puhuta. Viimeisin kirjoitus yle 15.11 hypridi autojen haitoista mm. pakkasella käyttää vain polttoainetta, sähkö ei toimi.
        Kuluttaja riitalautakunnan neuvo aika ihmeellinen (vihreä?) "innostuksissa tehtyjä kauppoja pitää välttää" - SIIS eikö Suomi pitäisi sähköautoistaa 10v kuluessa , toimimattomilla autoilla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautojen akkutuotannon haitoista puhutaan tarkoituksella hyvin vähän tai ei ollenkaan. Myöskin hypridi autojen haitoista ja huonosta puolista ei puhuta. Viimeisin kirjoitus yle 15.11 hypridi autojen haitoista mm. pakkasella käyttää vain polttoainetta, sähkö ei toimi.
        Kuluttaja riitalautakunnan neuvo aika ihmeellinen (vihreä?) "innostuksissa tehtyjä kauppoja pitää välttää" - SIIS eikö Suomi pitäisi sähköautoistaa 10v kuluessa , toimimattomilla autoilla

        Hypridi autoissa paljon ongelmia mutta, niissä sentään ON polttomoottori jota voi käyttää. Talvella hypridi todella vähän - jos ollenkaan edullisempi päästöjen suhteen kuin pelkkä polttomoottori auto. Hypridit vaikuttaa vihreän ajattelun huijaukseksi - uskotellaan mm. autoa voivan pikaladata, kun mukaan laitetaan pikalatausjohto, eikä sitä kuitenkaan voi käyttää. Vähän kuin väärään tuumakoon vararengas ....


    • Anonyymi

      Sähköautot ovat päästöttömiä. Dieselit eivät. Tämä voidaan varmentaa mittaamalla. Vuoteen 2030 mennessä autoista vähintään 700 000 tulee olla sähköautoja. Polttomoottoriautot on kiellettävä viimeistään 2035. Hallitus tekee Vihreää politiikkaa. Eikä piittaa Persujen keinotekoisista laskelmista ja vaatimuksista jakaa polttoaineita ilmaiseksi. Kiitos Marin johtajuudesta!

      • Anonyymi

        Todella "keinotekoisia laskelmia" vihreillä. Suomen sähköstä 65% tulee venäjältä - voitte olla varmoja ettei se ole päästötöntä. Sähköautojen valmistus prosessikin - akkumateriaalien louhinta (1250 tonnia/ 1000kg hyvätuottoinen louhos) ja prosessointi on vihreille päästötöntä,eikä vettä kuluteta puhumattakaan vesistöjen saastuttamisesta EI tietenkään, autoliikkeestä haetaan sähköauto ja lataus sähkö tulee pistorasiasta - tosi vihreää.

        Edellä esitetty "laskelma" ; mistä vihreät ottaa menetetyn verokertymän 3,9 miljardia mikä nyt tulee pelkästään polttoaineista ?


      • Anonyymi

        Kyllä "keinotekoisuus" on kaukana jos haluaa nähdä sähköautoilusta totuuden.
        Akkumateriaalit ei ilman energian kulutusta akkuihin tule ja niiden tuotannossa kulutetaan / saastutetaan vettä. Lataus sähkökin pitää jotenkin tuottaa - vaikka vihreille on vaikea ymmärtää. Tuulivoimalla taidetaan tuottaa 2% Suomen sähköstä.
        Venäjältä tulee yli 60% Suomen sähköstä joka ei taatusti ole päästötöntä.
        Autojen latauksessa on kustannuksia tulossa yhteiskunnalle (taloyhtiöille yms.) paljon.
        Vihreille polkupyöräkin pitää olla sähköavusteinen ja sen hankintaan valtion tuki


      • Anonyymi

        "Sähköautot ovat päästöttömiä. Dieselit eivät."
        Tuo on ihan totta jos ajattelet vain rajattua ajomatkaa aurinkokennon lataamalla sähgköautolla. Jos ajattelet kuten pitäisi, niin käyttäisit elinkaarimallia. Sähköauton rakentamiseen tarvittavat valtavat kaivokset, tuhansien kilometrien rahdit, tehtaat, tuotetut jätevuoret jne asiat eivät ole saasteettomia.
        Sähköauton väittäminen päästöttömäksi on sama kun väittäisit olevasi pieremätön ihminen koska et pieraissut kertaakaan tämän keskustelun aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sähköautot ovat päästöttömiä. Dieselit eivät."
        Tuo on ihan totta jos ajattelet vain rajattua ajomatkaa aurinkokennon lataamalla sähgköautolla. Jos ajattelet kuten pitäisi, niin käyttäisit elinkaarimallia. Sähköauton rakentamiseen tarvittavat valtavat kaivokset, tuhansien kilometrien rahdit, tehtaat, tuotetut jätevuoret jne asiat eivät ole saasteettomia.
        Sähköauton väittäminen päästöttömäksi on sama kun väittäisit olevasi pieremätön ihminen koska et pieraissut kertaakaan tämän keskustelun aikana.

        Niin, sähköauton akuston "simahdettua" auto on ongelmajätettä. uudet akustot maksaa "hunajaa"- monta kiloa. Esim WV golf e tron akku maksaa 13000e se on halvin läytämäni akuston hinta + tietysti asennus. Kalleimmat akut maksaa yli 30000e !
        NIIN pöljää tuskin löytyy että sioittaa vaikkapa 15v autoon n.20000e.
        Tämähän on sitä kuuluisaa vihreää ajattelua - latus sähkökään EI tuota päästöjä. Suraan tuulivoimalan töpseliin ja taas pääsee 200-400km, 48h latauksen jälkeen (16ah verkkovirralla 86 kw audi latautuu 48h)


    • Anonyymi

      Mikähän "sähköautomalli" kulkee noin vähällä? Yleensä tuollainen 15kWh lataus kuluu kesällä jo 50km ajomatkalla eli ei 29g vaan 290g/km

      • Anonyymi

        Taitaa laskutoimituksen oikea arvo olla 15kWh/50km=0,3kWh/km, kesällä, kuten mainitsit. Toki silti 50% enemmän kuin aloituksen 0,2kWh/km ja jos tuolla 0,2:lla saadaan päästöiksi 29g tullee 0,3kWh/km kulutukseksi silloin noin 45g/km, eli suunnilleen saman verran kuin, mitä nykyiset pienet bensamoottoriautot ja paljon enemmän kuin isot 6-luokan nykyiset dieselmoottorit biopolttoaineella päästelee.
        Kukahan uskaltaa kertoa, mikä juju tässä autojen pakkosähköistämisessä on takana, miksi dieseleistä tehtiin pahoja...??? Oispa Hannu Karpo vielä noissa hommissa?
        <toki yksi jutun jujuhan on siinä, ettei muissa EU maissa ole käytössä bio-dieseliä, siksi sen käytön ei voida meillä suomessa laskea vähentävän hiilidioksipäästöjä.
        HYVÄ EU!!!!


    • Anonyymi

      Dieselautot kuuluvat kierrätykseen. Tulevaisuus on kokonaan sähköautojen. Muutenkaan ei pitäisi enää sijoittaa rahaa teihin, kun ratikallakin voi kulkea.

      • Anonyymi

        Ei kulje Kuusamossa ratikka , ymmärrätkö kaheli että muuallakin Suomessa on asutusta kuin siellä Helsingissä ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kulje Kuusamossa ratikka , ymmärrätkö kaheli että muuallakin Suomessa on asutusta kuin siellä Helsingissä ?

        Noo, älkääs nyt, onhan vihreät saanut Suomeen vihdoinkin sukupuolinetraalit liikennemerkit. Siitä on hyvä jokaisen aloittavan autoilian iloita.
        Uusimpana saavutuksena sukupuolinetraalit sosiaaliturvatunnukset, viimeistään 2027 ?
        Hyvä uudistus, sillä vanhoistakaan en ole sukupuolta älynnyt määritellä . Kysyy vaan sos.turvatunnuksen ennen 2027 syntyneiltä


    • Anonyymi

      Juuri näin!

    • Anonyymi

      Dieselautot on kiellettävä. Siirtymäaika saa olla vaikka vuoden 2025 loppuun.

      • Anonyymi

        Vittu mitä paskaa , sähkö-auto tuottaa oikeasti enemmän päästöjä kuin vähäpäästöinen diesel auto , suuri kusetus koko sähkö-auto , miksi vitussa itupellet ja demarihallitus eivät tuo tosi-asioita kaiken kansan tietoisuuteen ??? Lisäksi näistä tulee käytettynä 6-8 vuoden ikäisinä arvottomia 0 e autoja , ei käy enää kenellekkään kun kallis akkujen uusinta edessä niin että kertokaapa viisaat/hölmöt ilmasto-hörhöt missä kohtaa tässä tulee se säästö ja ilmastoteko ????


    • Anonyymi

      Sähköautot ovat ekologisia. Dieselautojen käyttö tulee kieltää lyhyen siirtymäajan jälkeen. Ei pidä uskoa tarkoitushakuista propagandaa. Luonto on tärkeämpi kuin persujen kannatus.

      • Anonyymi

        Jos sähköauto on niin ekologinen ja terveellinen niin syö se!


    • Anonyymi

      Täällä ajetaan vähäpäästöisiä ja puhtaita hiillivoimaloita alas ja tilalle ostetaan venäläistä hiilisähköä. Jokainen voi itse päätellä, millaisia putsareita siellä käytetään ja millaisia päästöjä ne tuottaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Halla-aho: Emme halua, että punavihreä hallitus jatkaa

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000007761119.html Alkaa olla nykyhallituksella lopun ajat.
      Maailman menoa
      494
      5707
    2. Mikäs emäntä se joka listi lapset ja itsensä?

      Oli muhokselta,ouluun saakka piti mennä toteuttamaan tuokin asia. Onneksi ei silti rekan alle ajanut. Ei nimiä, toki ne tulee minfoon. Mutta niillä ei
      Muhos
      99
      5700
    3. Riinan oudot selitykset

      Riina sanoo iltiksen haastattelussa että avioliiton ongelmat johtuvat siitä ettei häntä katsottu tai hänestä kiinnostuttu kun liikkuivat Kallen kanssa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      4981