Ehtoollisen merkitys helluntailaisuudessa

Anonyymi

Helluntailaiset kieltävät ehtoollisen todellisen merkityksen, heille ehtoollinen on pelkkä muistelutilaisuus, ilman mitään hengellistä sisältöä. Jälleen poimivat vain yhden jakeepuolikkaan oppinsa tueksi, mutta eivät lue Raamattua kokonaisuutena.

50

237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vaikka en kuulu pitkään aikaan helluntaiseurakuntaan, mutta 37 vuoden perusteella en jaa näkemystäsi. Se on vain sinun suppea näköala, ei todellisuus.
      Jos itse olet "vain muistellut" etkä ole sitä henkilökohtaisena sijaisuhrin leipänä ja viini- ateriana viettänyt, niin älä sitten yleistä.
      Muistoateria se onkin, se kirjoitusten kautta tulee luettuna jokaiselle esiin.
      Se kertoo täydellisesti täytetystä työstä, se tehdään Hänen muistokseen.
      Tosin helluntaista osa seurakunnista puuttuu jalkojenpesu, mutta sitäkin on tehty.
      Sekin kertoo, että emme ole Mestaria ylempiä ja olemme tulleet palvelemaan.
      Jos usko ei ole palvelemista, se on fariseuksen uskoa.
      Fariseus kutsuessaan Jeesuksen syömään, ei antanut vettä edes Mestarin jalkojen pesuun, vaan porttonainen pesi, voiteli Hänet öljyllä ja kuivasi hiuksilla hautaamista varten. Fariseus vain lihan ylpeällä mielellä ylenkatsoi ihmiseen, eli tähän langenneeseen naiseen. Olisi hänet ulkoistanut Mestarin luota.
      Jeesus ylähuoneessa otti ja pesi opetuslasten jalat ja sanoi sen esimerkkinä olemaan palvelumuodon opetukseen ja myös asettamaan meidän sydämemme katsomaan Mestarin tapaa opettaa opetuslapsiaan elämään.
      Sitten tulee tämä Herran pöytä, jossa se murrettu leipä kuvaa Kristuksen ruumista. SE kertoo erinäköisinä ja eri kokoisina palasina, että Hän palvelee kutakin hänen henkilökokohtaisen tarpeensa mukaan. Leipä ei ole muottileipää, muotouskonnollisuutta. Vaan murrettu leipä on kutakin kohtaan oikealainen.
      Viini- edustaa Kristuksen veren puhtautta, ilman syntiä, happamaton.
      Hapan on synnin kuva, happamaton puhtautta. Siksi Jeesuksen veri on lunastusverenä taivaassa Isän edessä. Se on puhdas, virheetön, ja siksi se lunastaa kuoleman alaiset, kun jokainen syö elämäkseen.
      Jokainen tutkikoon itseään Herran pöydässä, ja jos jollain on jotain veljeä tai muuta vastaan, niin jättää pöydän väliin ja käy sopimassa ja palaa Herran aterialle.
      Näin ei väärällä mielellä pyri perille, vaan oikeassa mielessä.

      • Anonyymi

        Ja kun hetki tuli, asettui hän aterialle ja apostolit hänen kanssansa. Ja hän sanoi heille: "Minä olen halajamalla halannut syödä tämän pääsiäislampaan teidän kanssanne, ennenkuin minä kärsin; sillä minä sanon teille, etten minä sitä enää syö, ennenkuin sen täyttymys tapahtuu Jumalan valtakunnassa". Ja

        hän otti maljan, kiitti ja sanoi: "Ottakaa tämä ja jakakaa keskenänne. Sillä minä sanon teille: tästedes minä en juo viinipuun antia, ennenkuin Jumalan valtakunta tulee." Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan.

        Tehkää se minun muistokseni."

        Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan. (Luk 22:14-20)

        Seuraavassa opetuksessa Jeesus sanoo tehneensä esikuvan.
        Kun on esikuva, se on esimerkki siihen mitä opiksi seurakunnassa olisi tärkeä opettaa.
        Näin pääsiäisaikaan eri kirkot, luterilaiset papit ja muut pesevät ihmisten jalkoja.
        Me emme ole ylpeitä ja niin herroja, ettei selkä taipuisi palvelemaan veljeä.
        Mestari- koko maailman Luoja antoi teollaan meille aadameille nöyryyden kuvan.
        Olemme palvelemassa lähimmäistämme ja se näkyy myös Herran pöydässä, ettei paikka unohdu elämästä seurakunnalla.

        nousi ehtoolliselta ja riisui vaippansa, otti liinavaatteen ja vyötti sillä itsensä. Sitten hän kaatoi vettä pesumaljaan ja rupesi pesemään opetuslastensa jalkoja ja pyyhkimään niitä liinavaatteella, jolla oli vyöttäytynyt. Niin hän tuli Simon Pietarin kohdalle, ja tämä sanoi hänelle: "Herra, sinäkö peset minun jalkani?" Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Mitä minä teen, sitä et nyt käsitä, mutta vastedes sinä sen ymmärrät". Pietari sanoi hänelle: "Et ikinä sinä saa pestä minun jalkojani". Jeesus vastasi hänelle: "Ellen minä sinua pese, ei sinulla ole osuutta minun kanssani". Simon Pietari sanoi hänelle: "Herra, älä pese ainoastaan minun jalkojani, vaan myös kädet ja pää". Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki". Sillä hän tiesi kavaltajansa; sentähden hän sanoi: "Ette kaikki ole puhtaat". Kun hän siis oli pessyt heidän jalkansa ja ottanut vaippansa ja taas asettunut aterialle, sanoi hän heille: "Ymmärrättekö, mitä minä olen teille tehnyt? Te puhuttelette minua opettajaksi ja Herraksi, ja oikein te sanotte, sillä se minä olen.

        Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.

        Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.
        (Joh 13:4-15)


      • Anonyymi

        Edellä selitystä, joka ei kuulu kristilliseen Herran Pyhään Ehtoolliseen.

        Helluntailaisten muistoateria ja kristittyjen eukaristia / HPE ovat kaksi aivan eri asiaa ja kumoavat toinen toisensa. Jos henkilö osallistuu molemmille aterioille, hän osoittaa, että hänelle on yhdentekevätt, onko kyseessä kristillinen ehtoollinen vai viini ja leipä, kivassa seurassa.

        Näin hän nauttii sitä kuolemakseen.

        Kyseessä on Raamatun mukaan siis "Herran ruumis", kuten kristityt opettavatkin, ei jonkinlainen "Jeesuksen ruumiin vertauskuva", kuten hell.satanistit opettavat.

        1. Kor. 11:29
        sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.
        ~


      • Anonyymi

        kirjoitat näin "Viini- edustaa Kristuksen veren puhtautta"

        Jeesus sanoo kuitenkin näin:
        24 Ja hän sanoi heille: "Tämä on minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan monen edestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edellä selitystä, joka ei kuulu kristilliseen Herran Pyhään Ehtoolliseen.

        Helluntailaisten muistoateria ja kristittyjen eukaristia / HPE ovat kaksi aivan eri asiaa ja kumoavat toinen toisensa. Jos henkilö osallistuu molemmille aterioille, hän osoittaa, että hänelle on yhdentekevätt, onko kyseessä kristillinen ehtoollinen vai viini ja leipä, kivassa seurassa.

        Näin hän nauttii sitä kuolemakseen.

        Kyseessä on Raamatun mukaan siis "Herran ruumis", kuten kristityt opettavatkin, ei jonkinlainen "Jeesuksen ruumiin vertauskuva", kuten hell.satanistit opettavat.

        1. Kor. 11:29
        sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.
        ~

        Ehtoollinen eli eukaristia (kreik. eὐχαριστία, eukharistia) on kristillinen sakramentti (=pyhä toimitus). Sitä vietetään Jeesuksen käskyn mukaisesti hänen ristinkuolemansa muistoksi.

        Toimitus ei siitä muutu, kutsutaanko sitä eukaristiaksi, sakramentiksi tai vain pyhäksi muistoateriaksi. Koska Jeesus asetti ehtoollisen se on pyhä toimitus. Ja koska ehtoollista nautitaan Jeesuksen toivomuksesta hänen ristinkuolemansa muistoksi, se on muistoateria.

        Mitä luulet Jeesuksen ajattelevan niistä, jotka selittävät, että meidän ehtoollinen on parempi kuin teidän ehtoollinen? Paavali kutsuisi sellaisia eriseuraisiksi ja lahkolaisiksi.


      • 8. EHTOOLLINEN
        Ehtoollinen on Jeesuksen seuraajilleen asettama muisto- ja yhteysateria, jossa hän on uskon kautta itse läsnä. Ehtoollinen julistaa Jeesuksen sovitustyötä ja on osalli-suutta hänen kuolemaansa ja ylösnousemukseensa.

        Uskomme, että Jeesuksen asettamalla ehtoollisella on syvä merkitys kristillisen seurakun-nan ja sen jäsenten hengellisessä elämässä. Ehtoollinen on pyhä ateria, joka luonteensa ja olemuksensa puolesta erottuu muusta aterioimisesta. Ehtoollisen vietolla on tärkeä asema jumalanpalveluselämässämme, koska se julistaa näkyvästi uskomme ydinsano-maa: Jumalan sovitustyötä Kristuksessa.
        Helluntaiseurakunnissa ehtoollinen nähdään muistoateriana , sillä sen kautta meille avau-tuu aina uudestaan sekä Jeesuksen kuoleman että hänen ylösnousemuksensa todelli-suus. Ehtoollista vietetään myös yhteysateriana, koska siinä saamme kokea elävää yhteyt-tä ylösnousseen Herran ja hänen seurakuntansa kanssa. Näin ollen ehtoollinen ei ole pelkästään muistoateria, vaan Kristus on siinä läsnä todellisesti uskon kautta. Kristuksen läsnäolon tarkkaa muotoa ei kuitenkaan ole määritelty, koska kyse on ihmiselle salatusta Pyhän Hengen vaikutuksesta. Jumalan pelastustyön näkyvinä aineellisina merkkeinä lei-pä ja viini edustavat Kristuksen ruumista ja verta. Näin ne vakuuttavat Golgatan työn täy-dellisestä riittävyydestä. Apostoli Paavalin käyttämät ilmaisut ”Herran malja” ja ”Herran pöytä” kertovat ehtoollisen lahjaluonteesta ja pyhyydestä.
        Uuden testamentin välittämästä opetuksesta on mahdollista päätellä myös muita ehtoolli-sen viettoon liittyviä ulottuvuuksia. Ehtoollinen on liitonateria, sillä se on näkyvä osoitus Uudesta liitosta Jeesuksen uhriveressä, jossa Jumala on sitoutunut kertakaikkiseen ja täy-delliseen pelastustekoon. Jeesuksen antaman esimerkin mukaisesti ehtoollinen on kii-tosateria. Siksi palvonta ja ylistys liittyvätkin luonnollisena osana ehtoollisjuhlaan. Raa-mattu kehottaa ehtoollisen yhteydessä myös itsetutkisteluun omasta suhteesta toisiin seu-rakuntalaisiin. Samalla uskova saa luottaa Jeesuksen vereen, joka on vuodatettu syntien anteeksiantamiseksi.
        Ehtoollisen viettoon liittyy aina myös Jeesuksen tulemuksen odotus, sillä Jeesus ilmoitti, ettei hän ehtoollisen asettamisen jälkeen maista viiniköynnöksen antia, ennen kuin juo sen uutena omiensa kanssa Jumalan valtakunnassa.
        Ehtoollisen vietto kuuluu kiinteästi seurakunnan yhteyteen ja se nautitaan yleensä juma-lanpalveluksessa. Ehtoollinen voidaan kuitenkin viedä esimerkiksi seurakunnan sairaille ja vanhuksille, jotta hekin pääsisivät osallisiksi ehtoollisyhteydestä. Helluntaiseurakunnissa ehtoollisen siunaajina toimivat vanhimmat, diakonit ja pastorit sekä heidän valtuuttamansa uskovat. Yleensä seurakuntalaiset jakavat ehtoollisen toisilleen yleisen pappeuden perus-teella.
        Ehtoolliseen osallistumisessa helluntaiseurakunnissa on vallalla erilaisia käytäntöjä. Jois-sakin seurakunnissa ehtoollinen on tarkoitettu vain uskoontulon jälkeen kastetuille (suljettu ehtoolliskäytäntö), toisissa ehtoolliselle voivat osallistua kaikki ne, jotka tunnustavat Jee-suksen Vapahtajakseen (avoin ehtoolliskäytäntö). Joissakin normaalisti uskovien kastetta edellyttävissä seurakunnissa ehtoolliselle voidaan kutsua myös toiseen kristillisen kirkkoon kuuluva uskova, joka satunnaisesti on mukana jumalanpalveluksessa (ehtoollisvieraanva-raisuus). Jokainen seurakunta päättää omasta käytännöstään. Sama koskee myös ehtool-listilaisuuksien määrää.
        Ehtoollisen vietto on seurakunnalle erityinen hengellinen juhla, johon liittyy Jumalan läsnä-olon todellisuus. Siksi ehtoollinen kuuluu säännöllisenä ja kiinteänä osana seurakunnan elämään.
        Matt. 26:26–29; Mark. 14:22–24; Luuk. 22:19–20; 1. Kor. 11:23–26
        2. Kor. 5:19; 1. Kor. 11:26
        Luuk. 22:19; 1. Kor. 11:24
        1. Kor. 10:16–17; kommuunio (lat.) = yhteys, yhteysateria, ehtoollisesta käytetty nimitys
        Joh. 3:8; teologiassa käytettyjä määritelmiä ovat mm. reaalipreesenssi ja spirituaalipreesenssi samoin kuin transsub-stantiaatio ja konsunbstantiaatio
        Luuk. 22:19–20
        1. Kor. 10:21
        Luuk. 22:20; Hepr. 10:10
        1. Kor. 11:24; eukaristia (kr.) = kiitos, kiitosateria, ehtoollisesta käytetty nimitys
        1. Kor. 11:17–32
        Matt. 26:28
        Matt. 26:29; Mark. 14:25
        Apt. 2:42


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kirjoitat näin "Viini- edustaa Kristuksen veren puhtautta"

        Jeesus sanoo kuitenkin näin:
        24 Ja hän sanoi heille: "Tämä on minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan monen edestä.

        Niinhän se on, mistä kirjoitin ts. se maahanvuotanut veri- on kristuksen sovintoveri, se oli puhdas, puhdas siksi, että hän oli synnitön. Ja näin uhri oli pätevä. Vei vielä veren taivaaseenkin Isän eteen.
        Ei Jeesuksen veri ollut itsessään syntinen, ettei sitä sinun kuitenkin kuitankin kannata esiintuoda.

        Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi: "Ottakaa ja syökää; tämä on minun ruumiini". Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä kaikki; sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi. Ja minä sanon teille: tästedes minä en juo tätä viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena teidän kanssanne Isäni valtakunnassa." (Mat 26:26-29)
        Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille; ja he kaikki joivat siitä. Ja hän sanoi heille: "Tämä on minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan monen edestä. (Mar 14:23-24)

        Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni". Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni". Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
        (1Ko 11:23-26)

        Sillä jos kauristen ja härkäin veri ja hiehon tuhka, saastaisten päälle vihmottuna, pyhittää lihanpuhtauteen, kuinka paljoa enemmän on Kristuksen veri, hänen, joka iankaikkisen Hengen kautta uhrasi itsensä viattomana Jumalalle, puhdistava meidän omantuntomme kuolleista teoista palvelemaan elävää Jumalaa! Ja sentähden hän on uuden liiton välimies, että, >>>koska hänen kuolemansa on tapahtunut lunastukseksi >ensimmäisen liiton aikuisista rikkomuksista, <<>>ne, jotka ovat kutsutut, saisivat luvatun iankaikkisen perinnön.<< Sillä missä on testamentti, siinä on sen tekijän kuolema toteennäytettävä; sillä vasta kuoleman jälkeen testamentti on pitävä, koska se ei milloinkaan ole voimassa tekijänsä eläessä. Sentähden ei myöskään ensimmäistä liittoa verettä vihitty. Sillä kun Mooses oli kaikelle kansalle julkilukenut kaikki käskyt, niinkuin ne laissa kuuluvat, otti hän vasikkain ja kauristen veren ynnä vettä ja purppuravillaa ja isopin ja vihmoi sekä itse kirjan että kaiken kansan, sanoen: "Tämä on sen liiton veri, jonka Jumala on teille säätänyt". Ja samoin hän verellä vihmoi myös majan ja kaikki palvelukseen kuuluvat esineet. Niin puhdistetaan lain mukaan miltei kaikki verellä, ja ilman verenvuodatusta ei tapahdu anteeksiantamista.--->> On siis välttämätöntä, että-->> taivaallisten kuvat tällä tavalla puhdistetaan, mutta että--->> taivaalliset itse puhdistetaan paremmilla uhreilla kuin nämä. Sillä --->>Kristus ei mennyt käsillä tehtyyn kaikkeinpyhimpään, joka vain on sen oikean kuva, vaan --->>itse taivaaseen, nyt ilmestyäkseen Jumalan kasvojen eteen meidän hyväksemme. Eikä hän mennyt uhratakseen itseänsä monta kertaa, niinkuin ylimmäinen pappi joka vuosi menee kaikkeinpyhimpään, vierasta verta mukanaan,
        (Heb 9:13-25)

        ts. tuo sijaisuhrimme veri on MYÖS taivaassa, viety sinne. Onhan siellä temppeli olemassa, ..... Veri on synnittömän uhrin veri. Puhdas ja viaton. Veren merkki on taivaassa.
        Siinä kun muistoateriaa syödään, on hyvä tarkastella "kokonaisuuksiakin".
        Tämä uusitestamentti on myöhäistuontantoa, ja Jeesuksen ajan raamattu, tälle puolen uutta puolta luettiin. Se kertoi sijaisuhrista, Edenistä, Golgatalle.
        Ilmestysmaja on on taivaasta määritelty kohtaamispaikka esikuvin.
        Taivaan temppelin merkitys on hyvä avata itselle ymmärtääkseen mistä on puhe.
        Olemme Pyhän puolella, tai jos sanottaisiin paremminkin Kaikkein pyhimmässä.
        Ja vain veren kautta on pääsy meillä perille, sen on Ylimmäisen papin tuoma lunastus.
        Eli muistoateria on muistoateria ja sen oppi menee tästä aivan perille asti.
        Perille ei pääse mitään epäpyhää, eikä pelkästään se, kun evankelisluterilaisen kirkon opetuslapsi kävi sanojensa mukaan ryyppäämässä syntinsä anteeksi ja jatkoi elämäänsä entiseen malliin, voi kysyä, että onko opetus ollut vain käsikirjaoppia, vai onko siinä ymmärretty tuon veren sovitusmerkitystä. Mene, mutta älä enää syntiä tee.
        Veren suojassa ei kovin papinkaan kannata käsiä panna kaikenpäälle, josko ei kaikkea ole opetuslapsille opetettukaan.
        Viihdyttekö te rukouskammiossanne Ylimmäisen papin edessä säännöllisesti, etsien tielle aina Valkeuden kirkastamaa tietä, joka on veren viitoittama.
        Kuinka "huoneenhaltijuus" hoituu Häntä odotellessa, koska hän tulee yllättäinkin takaisin, tavallaan se yllätys on kuin varas, veri tuo sen öljyntarpeellisuuden lamppuun.


    • Anonyymi

      Aikanaan kuulemma Luther ja Zwingli olivat niin eri mieltä jostain ehtoolliseen liittyvästä käsityksestä, että Luther ei suostunut paiskaamaan Zwinglin kättä veljeyden merkiksi. Ja kuitenkin Jumala käytti molempia uskonpuhdistuksen välikappaleina!

      • Anonyymi

        Olikos se Zwingli, jolle Luther sanoi: " Meissä on eri henki."?

        Tämä tosiasia näkyy edelleen nk. "vapaissasuunnissa".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olikos se Zwingli, jolle Luther sanoi: " Meissä on eri henki."?

        Tämä tosiasia näkyy edelleen nk. "vapaissasuunnissa".

        Jumalan miehiä molemmat. Sillä ei liene merkitystä, mitä Luther sanoi Zwinglistä.


      • Anonyymi

        Helluntaikirkon sivuilta:

        "Helluntaiseurakunnissa ehtoollinen nähdään muistoateriana , sillä sen kautta meille avautuu aina uudestaan sekä Jeesuksen kuoleman että hänen ylösnousemuksensa todellisuus. Ehtoollista vietetään myös yhteysateriana, koska saamme siinä kokea elävää yhteyttä ylösnousseen Herran ja hänen seurakuntansa kanssa.

        Näin ollen ehtoollinen ei ole pelkästään muistoateria, vaan Kristus on siinä läsnä todellisesti uskon kautta. Kristuksen läsnäolon tarkkaa muotoa ei kuitenkaan ole määritelty, koska kyse on ihmiselle salatusta Pyhän Hengen vaikutuksesta. "


    • Anonyymi

      https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/papit-pesevat-ohikulkijoiden-jalkoja-kiirastorstaina#20dd4305

      https://yle.fi/uutiset/3-9565872

      https://www.vantaanseurakunnat.fi/uutiset/-/news/50369164

      Näitä ei kannata olankohautuksella ja inttämisellä ohittaa, ko. syvempi opetus seurakunnassa. Tavallaa karsii muotouskonnollisuutta.

      Tosin, jos joku terveydellisistä syistä ei mahdollistu tähän palvelujakoon, hän on vapaa sitten Herran pöytään, sanotaanko tämäkin, koska tiedän määrättyjen inttäjien olemassaolon. Mutta, kirjoitukset ovat kirjoituksia ja Jumalan Sanaa.
      Joka tuntee ne- ei eksy.

    • Anonyymi

      Aloittaja tarkoittaa sitä, että me emme syö ehtoollisessa syntejä anteeksi, kuten luterilaiset opettavat.
      Heillehän pitää olla aina jotain näkyvää, materiaalista ennenkuin he voivat uskoa Jumalan lupaukset. He eivät ymmärrä sitä, että : "Henki on se, joka tekee eläväksi", ja siksi Luterkin painotti sekä veden että leivän ja viinin merkitystä.
      Tuollainen materialistinen ajattelutapa ei ole raamatullinen, vaan Raamatun ilmoitus on, että Jumala toimii näkymättömällä tavalla eikä ole sidottu materiaan.
      Paavalikin kirjoitti: "Me emme katso näkyväisiä, vaan näkymättömiä, sillä näkyväiset ovat ajallisia mutta näkymättömät iankaikkisia".

      Ehtoollisen tärkeä merkitys on, että me siinä tutkisimme itseämme, ettei meitä tuomittaisi, ja luottaisimme Jeesuksen veren puhdistavaan voimaan.

      • Anonyymi

        Jumala toimii materian kautta. Jumalan asettamiin välikappaisiin tartutaan uskolla. Niiden kieltäminen on epäraamatullista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumala toimii materian kautta. Jumalan asettamiin välikappaisiin tartutaan uskolla. Niiden kieltäminen on epäraamatullista.

        Täh:
        "Jumalan asettamiin välikappaisiin tartutaan uskolla."

        Eihän siinä mitään uskoa tarvita, jos leipä on Hänen todellista ruumistaan?Mikä ruumiinosa se olisi?

        Jumalan toiminta periaate on:
        "Autuaat ovat ne jotka uskovat vaikka eivät näe"!Luterilaiset tarvitsevat näkyvää materiaa koska eivät usko muuten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täh:
        "Jumalan asettamiin välikappaisiin tartutaan uskolla."

        Eihän siinä mitään uskoa tarvita, jos leipä on Hänen todellista ruumistaan?Mikä ruumiinosa se olisi?

        Jumalan toiminta periaate on:
        "Autuaat ovat ne jotka uskovat vaikka eivät näe"!Luterilaiset tarvitsevat näkyvää materiaa koska eivät usko muuten.

        Uskoahan siinä tarvitaan että luotetaan siihen mitä Jeesus lupaa. Leipä on hänen ruumiinsa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumala toimii materian kautta. Jumalan asettamiin välikappaisiin tartutaan uskolla. Niiden kieltäminen on epäraamatullista.

        Materia voi olla vain hengellisen todellisuuden symboli.


    • Anonyymi

      Ehtoollinen asetettiin ennen Jeesuksen kuolemaa.
      Jotkut kirkot sanovat, että ehtoollisessa on mukana Jeesuksen veri ja ruumis joka ei pidä paikkaansa. Esim. Katolinen kirkko. Eli ehtoollinen on muistoateria.

      • Anonyymi

        Jeesus itse sanoi että leipä ja viini ovat hänen ruumiinsa ja verensä, se on toki myös muistoateria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus itse sanoi että leipä ja viini ovat hänen ruumiinsa ja verensä, se on toki myös muistoateria.

        Täh?
        Pitikö Jeesus omaa ruumistaan esillä kun jakoi ehtoollista? Oliko siinä kenties käsi tai osa vatsaa?
        Käytä järkeäsikin!
        Myös seurakunta on Kristuksen ruumis, joten Jeesus puhui verteuskuvilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täh?
        Pitikö Jeesus omaa ruumistaan esillä kun jakoi ehtoollista? Oliko siinä kenties käsi tai osa vatsaa?
        Käytä järkeäsikin!
        Myös seurakunta on Kristuksen ruumis, joten Jeesus puhui verteuskuvilla.

        Opetuslapsilleen Jeesus ei enää tuossa vaiheessa puhunut vertauskuvilla, vaan suoraan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opetuslapsilleen Jeesus ei enää tuossa vaiheessa puhunut vertauskuvilla, vaan suoraan.

        Raamatussa aina sanotaan erikseen, että nyt on kyseessä vertaus.

        Mikäli ei erikseen sanota, että tässä kohtaa on vertaus, silloin puhe on suoraa puhetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opetuslapsilleen Jeesus ei enää tuossa vaiheessa puhunut vertauskuvilla, vaan suoraan.

        " Opetuslapset sanoivat: "Nyt sinä puhut selvin sanoin, et enää vertauksin."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opetuslapsilleen Jeesus ei enää tuossa vaiheessa puhunut vertauskuvilla, vaan suoraan.

        24 Ja hän sanoi heille: "Tämä ON minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan monen edestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamatussa aina sanotaan erikseen, että nyt on kyseessä vertaus.

        Mikäli ei erikseen sanota, että tässä kohtaa on vertaus, silloin puhe on suoraa puhetta.

        helluntailaisten käyttää tekniikkaa, jos Raamatun kohta ei sovi heidän oppiinsa, he muuttavat kylmästi tilalle ihan eri sanan tai vähättelevät sen olevan pelkää symboolia eli vertauskuvaa...heh,heh


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        24 Ja hän sanoi heille: "Tämä ON minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan monen edestä.

        Oliko Jeesuksella kanyyli mukana jolla hän otti verta itsestän?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko Jeesuksella kanyyli mukana jolla hän otti verta itsestän?

        Noin voi kirjoittaa vain epäuskoinen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamatussa aina sanotaan erikseen, että nyt on kyseessä vertaus.

        Mikäli ei erikseen sanota, että tässä kohtaa on vertaus, silloin puhe on suoraa puhetta.

        Kuten esim. tässä kohdassa ei puhuta mitään vertauksesta:
        "Joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei koskaan isoa eikä koskaan janoa."

        Miksi ette juo kastevettä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten esim. tässä kohdassa ei puhuta mitään vertauksesta:
        "Joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei koskaan isoa eikä koskaan janoa."

        Miksi ette juo kastevettä?

        kyllä siinä sanotaan tarkennus,mistä on kyse siinä kohtaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten esim. tässä kohdassa ei puhuta mitään vertauksesta:
        "Joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei koskaan isoa eikä koskaan janoa."

        Miksi ette juo kastevettä?

        hellarithan juoksee kuuluisien lahkosaarnaajien perässä satoja kilometrejä janoten aina vain uudestaan sitä kaatavaa kundaliinivoimaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        hellarithan juoksee kuuluisien lahkosaarnaajien perässä satoja kilometrejä janoten aina vain uudestaan sitä kaatavaa kundaliinivoimaa

        Ai niitäkö sinä oletkin seurannut?
        Sinua ajaa varmaan riivaajien voima.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin voi kirjoittaa vain epäuskoinen!

        "Noin voi kirjoittaa vain epäuskoinen!"

        Tarkoitatko että luterilaiset ovat epäuskoisia kun väittävät Jeesuksen tarjonneen omaa vertaan opetuslapsille?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Noin voi kirjoittaa vain epäuskoinen!"

        Tarkoitatko että luterilaiset ovat epäuskoisia kun väittävät Jeesuksen tarjonneen omaa vertaan opetuslapsille?

        Ei, vaan tarkoitan että sinä olet epäuskoinen kun et usko että leipä ON Kristuksen ruumis.


      • Anonyymi

        Ehtoollinen on muisto- ja yhteysateria, jossa Kristus on hengellisesti läsnä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        24 Ja hän sanoi heille: "Tämä ON minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan monen edestä.

        Jeesus tarkoitti, että kun syötte ehtoollista, niin leipä symboloi hänen ruumistaan ja viini hänen vertaan. Näiden konkreettisten symbolien kautta Jeesus on hengellisesti läsnä aterialla. Materian muuttuminen kirjaimellisesti joksikin muuksi kuulostaa enemmän taikauskolta kuin hengellisyydeltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten esim. tässä kohdassa ei puhuta mitään vertauksesta:
        "Joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei koskaan isoa eikä koskaan janoa."

        Miksi ette juo kastevettä?

        Emme juo kastevetta siksi, koska osaamme lukea kokonaisia kappaleita, eikä vain irrallisia lauseita.;)

        Jeesus ja samarialainen nainen kaivolla:

        "Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jokainen, joka juo tätä vettä, janoaa jälleen,
        mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään".

        "Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat" (Joh 7: 38)


    • Anonyymi

      Helluntailaiset vääntelevät Raamatun merkityksiä kieroon.

    • Anonyymi

      Aloittaja paljastaa vain ilkeämielisyytensä ja tyhmyytensä. Ehtoollinen nautitaan kaikissa maailman kirkoissa ja seurakunnissa Jeesuksen omasta toivomuksesta Hänen muistokseen. Helluntailaiset käyttävät samaa ehtoolliskaavaa kuin kaikki muutkin kristityt:

      "Herramme Jeesus Kristus, sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti ja mursi ja antoi opetuslapsilleen ja sanoi: 'Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. TEHKÄÄ SE MINUN MUISTOKSENI.' Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: 'Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi. Niin usein kuin te siitä juotte, TEHKÄÄ SE MINUN MUISTOKSENI.

      • Anonyymi

        Helluntailaiset ja adventistit käyttävät mehua alkuperäistä ehtoollista matkivassa rituaalissaan.

        Mitään Jeesuksen veren osallisuutta sellaisessa ehtoollisessa ei ole eikä se poista syntejä.

        Oikeassa ehtoollisessa tulee on viinirypäleestä hapatettua alkoholia, joka kulkeutuu solutasolla kaikkiin ihmisen soluihin ja koska se on Jeesuksen verta ehtoollisessa tapahtuu syntien anteeksisaaminen kasteen tapaan.
        "Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi."
        Ehtoollisen nauttijalla ja Jeesuksella on veren yhteys keskenänsä ja ehtoollisessa tapahtuu syntien anteeksisaaminen.
        Ehtoollisessa nautittiuveri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
        "Mutta jos me vaellamme valossa, niin kuin hän itse on valossa, meillä on yhteys toisiimme ja Jeesuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helluntailaiset ja adventistit käyttävät mehua alkuperäistä ehtoollista matkivassa rituaalissaan.

        Mitään Jeesuksen veren osallisuutta sellaisessa ehtoollisessa ei ole eikä se poista syntejä.

        Oikeassa ehtoollisessa tulee on viinirypäleestä hapatettua alkoholia, joka kulkeutuu solutasolla kaikkiin ihmisen soluihin ja koska se on Jeesuksen verta ehtoollisessa tapahtuu syntien anteeksisaaminen kasteen tapaan.
        "Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi."
        Ehtoollisen nauttijalla ja Jeesuksella on veren yhteys keskenänsä ja ehtoollisessa tapahtuu syntien anteeksisaaminen.
        Ehtoollisessa nautittiuveri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
        "Mutta jos me vaellamme valossa, niin kuin hän itse on valossa, meillä on yhteys toisiimme ja Jeesuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä"

        Liiton veri ehtoolisen sakramentissa nautittuna puhdistaa kaikesta synnistä.
        Hän sanoi: "Tämä on minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan kaikkien puolesta."
        "Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi."

        Raamatullinen ehtoollinen on paljon enemmän kuin pelkkä muistelurituaali.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helluntailaiset ja adventistit käyttävät mehua alkuperäistä ehtoollista matkivassa rituaalissaan.

        Mitään Jeesuksen veren osallisuutta sellaisessa ehtoollisessa ei ole eikä se poista syntejä.

        Oikeassa ehtoollisessa tulee on viinirypäleestä hapatettua alkoholia, joka kulkeutuu solutasolla kaikkiin ihmisen soluihin ja koska se on Jeesuksen verta ehtoollisessa tapahtuu syntien anteeksisaaminen kasteen tapaan.
        "Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi."
        Ehtoollisen nauttijalla ja Jeesuksella on veren yhteys keskenänsä ja ehtoollisessa tapahtuu syntien anteeksisaaminen.
        Ehtoollisessa nautittiuveri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
        "Mutta jos me vaellamme valossa, niin kuin hän itse on valossa, meillä on yhteys toisiimme ja Jeesuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä"

        hapate on synnin opetuskuva raamatussa. Eikä Jeesus ollut syntinen. Puhut vain omiasi.
        Ostin tänään viinipuun annin, joka on alkoholiton. Aivan muistoateriaa varten.
        Siksi siinä oleva opettaa sen, että liitonveri on virheetön ja täyttää sijaisuhrin meidän edestä.


    • Anonyymi

      Helluntailaisuuden kaltaiset harhaopit kieltävät Jeesuksen lihaksi (aineeseen) tulemisen niin kasteessa kuin ehtoollisessakin.(sakramentit)

      • Anonyymi

        Pelkäämpä, että sanasi tuli lihastasi aineeksi, jolla teit suusyntiä Isän edessä ja siksipä ehtoollisellesi tuli kirjoituksissa esiintuleva este. Sinun on sovittava asia, ennenkuin menet sakramentoimaan.


    • Anonyymi

      Aloittajan mainitsemaa helluntaiseurakuntaa en ole missään tavannut.Ehtoollinen nautitaan kaikkialla helluntailaisten keskuudessa hartaudella. Kaikki Raamattuun ja Jeesuksen Herrauteen ja sovitustyöhön perustuvat "lahkot",ovat kaikki hyvän paimenen, Jeesuksen johdatuksessa.Meidän kuuluu rakastaa toisiamme,eikä saivarrella turhista henkilökohtaisista käsityksistä.Rukoillaan riitapukarien puolesta, että hekin saisivat rakkautta lähimmäisiään kohtaan.Olivatpa he ateisti agentteja , tai uskon veljiämme ja sisariamme.

      • Anonyymi

        Amerikassa 1900-luvun alun lahkot ovat jälkikäteen kylvettyä lustetta.


    • Anonyymi

      Lahkot on perustettu lihan himojen tyydyttämiseksi.

      "Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
      epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, LAHKOT, kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa."

    • Anonyymi

      Martin Gerhard Olsen-Smidt perusti Suomeen 40 helluntaiseurakuntaa.

      Martin Gerhard Olsen-Smidtiä kutsutaan Suomen varsinaiseksi helluntaiapostoliksi. Näin toteaa Wolfhgang Schmid, joka kirjoitti historian kahdelta esimmåiseltä vuosikymmeneltä Suomen helluntailiikkeestä.

      Olsen-Smidt taas haki oppia monien eurooppalaisten helluntaivaikuttajien kanssa William Durhamilta,joka vaikutti Chicagossa.

      Keväällä 1925 Olsen-Smidt pidätettiin Helsingissä ”homoseksuaalisen hurjastelun” takia,[21] ja hänet tuomittiin huhtikuussa 1925 kuudeksi kuukaudeksi vankeuteen haureudesta,[22] sillä hänellä oli ollut seksuaalisuhteita kahteen nuorukaiseen, jotka toimivat seurakunnassa.[18] Vankeustuomion jälkeen hänet karkotettiin Norjaan.[23] Tuomio merkitsi helluntailiikkeelle huomattavaa kriisiä.[18]

    • Anonyymi

      On parasta että otat kirkaslampun käyttöön. Kirjoitat aivan satuja näin syyspimeällä. Valaise lampulla aivojasi. Sitä ne kaipaavat.

    • Anonyymi

      Mielestäni tähän sopii Ps. 34:9: gustate et videte quoniam bonus est Dominus (Maistakaa, katsokaa Herran hyvyyttä). Tässä meillä on ristiinnaulittu Kristus silmiemme edessä,käsin kosketeltavana ja suun maisteltavana. Tässä meillä on Pyhä Eukaristia. Olen vakavsissani harkitsemassa liittymistä katoliseen kirkkoon. Alan asiantuntijat, kommentoikaa!

    • Anonyymi

      Jos ihmisiä tulee ehtoollisella eri seurakunnista ja eri tilanteissa, niin onko kirkon opilla ehtoollisesta mitään merkitystä? Ehtoollisen merkitys tulee siitä, että itse ehtoollisella kävijä asian kokee ja mikä suhde hänellä itsellään on Jeesukseen, Jumalaan ja Pyhään Henkeen. Siitä ehtoollisen merkitys tulee ja se on kullekin henkiökohtainen asia mitem asian kokee ja missä hengellisessä tilassa on.

      On vain oman mielensä purkamista herjata sitä tai tätä käytäntöä. Kuten yleensäkin joka asian kohdalla ei ole tarkoitus pyrkiä totuuteen tai opetukseen, vaan oman mielensä turhamaisuuden osoittamiseen.

      Tietenkin on merkitystä sillä miten Raamattu asian kertoo ja ja Jeesuksen sanat siitä mitä asiassa ajetaan takaa. Joskin onko enää myöhemmin lähestyskirjeissä mitenkään erityisesti korostettu ehtoollisen merkitystä tai onko siitä mitää mainintaa tai oliko heillä edes sellaista tapaa?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3658
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      206
      1795
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1374
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      149
      1250
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      885
    6. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      883
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      57
      860
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      840
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      829
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      49
      820
    Aihe