Uskovaisuus perustuu ihmisen itsekkyyteen? Ankara jumala?

Anonyymi

Kymmenen käskyn noudattaminen ja varsinkin niistä käskyjen 4 - 10 mukaan eläminen tuo paremman maailman: ei tapeta ihmisiä , ei varasteta ja valehdella, ei kadehdita jne. Nuo käskyt sopivat kenelle tahansa uskonnosta riippumatta.

Muutoin tuntuu siltä, että uskonto/uskovaisuus perustuu lahjomiseen ja uhkailuun. Tee näin, että saat ikuisen elämän, luvataan palkkiota jo tässä maailmassa ja uhataan ikuisella tulella, jos ei totella.

Raamattua lukiessa olen ihmetellyt, kun kerrotaan jostain ihmisestä, että joku oli vanhurskas ja jumalaa pelkäävä. Olen ihmetellyt tuota. Miksi Jumalan sanotaan rakastavan meitä, jos häntä pitää myös pelätä? Olen tässä vuoden verran lukenut Raamattua ja yrittänyt päästä jotenkin perille, mistä on kysymys. Juuri nyt mielessä on vankila: jos haluan etääntyä tai tutkin muita uskontoja, sattuu ikäviä asioita. Kyllä, tiedän että se voi johtua ihan itsestänikin. Tai sitten ei. Ennen sain apua, kun pyysin. Tänä vuonna minulle on sattunut monia isoja ikäviä asioita, ja vaikka kuinka rukoilen, en saa mitään apua. Esimerkiksi vesivahinko paljastui laajemmaksi ja vakuutusyhtiö ilmoitti, ettei korvaa mitään. Jossain vaiheessa minusta oli tärkeää kertoa pojalleni, että hän saa apua, kun vaan ristii kätensä ja pyytää. Nyt en ole ollenkaan varma, pitäisikö ketään yllyttää uskovaiseksi, jos joutuu jonkun pauloihin ja ei pääse pois. Onnellisimpa olen ollut silloin, kun olen pyytänyt tuntemattomalta ja kiittänyt saadessani apua tuntemattomalta.

0

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Muistatko kaivattusi

Syntymäpäivän? Päivämäärä riittää. 🌹
        Ikävä
        127
        1823
      2. 121
        1345
      3. Postimerkki kirjeeseen ja kortiin maksaa jo 3 euroa!

https://yle.fi/a/74-20229241 Kyllä tämä on järjetön hinta, Posti tuhoaa itsensä tällä hinnalla, täytyyhän Postin "Herro
        Maailman menoa
        140
        1130
      4. Mulla on ikävä

sua nainen ja niitä katseita ❤️ Lupaatko, että katseemme kohtaa taas?
        Ikävä
        49
        1029
      5. Keitä oli kunnanjohtajan erottajat?

Kouluja ei ole varaa ylläpitää mutta johtajasopimukseen palaa 100000 euroa ja uuden johtajan hakuprosessi maksaa kymmeni
        Ilmajoki
        59
        1011
      6. Miten pääsee ujon naisen pään sisään?

Siis tosi tosi tosi ujon...
        Ikävä
        131
        970
      7. Atte Harjanne usuttaa eläkeläisvihaan

Karmeeta kuultavaa aamun uutislähetyksessä, kun Atte Harjanne, tunnettu eläkeläisvihaaja, suitsii sukupolvien välistä v
        Maailman menoa
        250
        957
      8. Helsingin Mäntymäki muuttui Kultajuhlan jälkeen kaatopaikaksi.

Mitä se kertoo jääkiokosta ja lätkäfaneista? Saikkua huomenna huusi fani yöllä?
        Maailman menoa
        77
        806
      9. Mä oon tyytyväinen, että ei ole enää tunteita.

Samalla tajusin, että sun kohdalla tykkäsin enemmän niistä tunteista kuin sinusta persoonana. Halusin väkisin nähdä sinu
        Ikävä
        58
        799
      10. Pridekulkue kiellettävä?

Näin täällä suoraan vaaditaan. Perusteina mitä mielikuvituksellisimmat tarinat. No, miksi ihmeessä kukaan ei ole samalla
        Luterilaisuus
        179
        780
      Aihe