Babtistien naiskäsitykset? Alamaisuus ja hiljaisuus

Anonyymi

Luin netistä baptistipastorina rannikon ruotsinkielisessä baptisti srk ssa toimineen naisen haastattelun. Siellä naisen toiminta sallittiin pastoriksi mutta tiukempilinjaisesssa suom. baptistiseurakunnassa nainen on eri asemassa tämän haastatellun mukaan. Baptisti srk poikennevat paljon?

Sitten luin Joonas Laajasen saarnan
https://reformoitubaptistiseurakunta.wordpress.com/2018/12/09/pyhien-naisten-korkea-kutsumus-1-tim-211-15/ Tämä lienee pidettu myös hell Espoon kotikirkossa?

Siinä baptistinaisen tulee olla hiljainen ja alamainen mehille. Hän ei saa edes srk kokouksissa avata suuutaan. Rooli on miehen palvelu, omassa kodissa pysyminen, synnyttäminen ja kodin hoito ja lasten hoito. Mies käy töissä ja nainen pysyy kotona. Tätä Joonas pitää tärkeänä ja kertaa pyhien naisten korkean kutsumuksen olevan alamaisuus ja hiljaisuus. Tätä toistetaan 5 kertaa. Jollei tee oikein, on iisebel. Joonas tuomitsee konttoriin ja tehtaaseen työhön menevät kodin sijasta. Myös naimattomuutta kritisoidaan.

Joonas sanoo että maailma nauraa näille pyhitetyille naisille ja vihaa äitiyttä. Onko täällä ketään joka osaisi ottaa kantaa saarnaan?

Suomen työntekijöistä pari miljoonaa on naisia. Miten heidän työpanos korvataan miehillä?

11

403

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      "Kyselen Mai-Britilta millaisia eroja hän näkee näiden kahden baptistiyhdyskunnan välillä. Vaikka erot ovat tasoittuneet aivan viime vuosikymmeninä, erojakin on.

      – Ruotsinkielisellä puolella on enemmän avoimuutta. Suomenkieliset olivat meidän aikanamme jyrkempiä, jopa lakihenkisiä. Erityisen vaikeana koin yksiselitteisen kielteisen suhtautumisen vuonna 1992 julkaistuun uuteen raamatunkäännökseen. Kaikissa seurakunnissa sitä ei voinut edes käyttää saarnatessa. Se kypsytti Mai-Britin päätöksen siirtyä takaisin ruotsinkielisten pariin."

    • Anonyymi

      Mitä parikymppinen pojankloppi (Joonas Laajanen) ymmärtää näistä asioista? Eipä juuri mitään. Hyvä jos hän on pari kertaa päässyt panemaan ja sekin huvi oli todennäköisesti rahalla ostettu. Eihän yksikään tervejärkinen nainen huolisi tuollaista saastaa edes yhden illan jutuissa.

      • Anonyymi

        Ei kai pappi pane


    • Anonyymi

      Uskovaisissa on niinpaljon surkeita miehiä toimeentuloltaan etteivät pärjäisi perheenelättäjänä ollenkaan yksin. Köyhyyttä olisi jos naiset eivät kävisi töissä. Eikä pärjäisi myöskään yhteiskuntamme. Naiset ovat hyviä johtajia suurimmaksi osaksi. Ovat sitä myös seurakunnissaan. MIES.

    • Anonyymi

      Noista ei voi vielä päätellä mitään baptistien naiskäsityksestä. . Baptistit ovat jakaantuneet moniin itsenäisiin seurakuntiin. Niissä joissa olen käynyt, nainen saa opettaa vapaasti, mutta hänellä ei ole pastorin titteliä.

      • Anonyymi

        Miten saman kirkon sisällä eri oppeja? Babtistikirkossa saa hyvin ankaran kuvan en naiskirjoituksen takia. Kirjoituksen takana lienee oma tausta ja amerikkalaisia kirjoituksia. Mutta Suomeen sovellettuna ihmettelen. Kokemusta on kotiäitiys- että työvaiheista.

        (Joillekin kotiäitiys sopii. Serkkuni asuu Pohjanmaalla maalla ja on 18 lasta ja jo 12 lastenlasta. 🧡)

        Miehen palkalla perheemme ei elä pääkaupunkisuudulla. Miehen työ täällä. Asunto ruoka ja vaatteet tarvitaan. Ehkä jossain Vaasassa asunnot halpoja?

        Jos on pikkulapsivaiheen kotona niin mitä järkeä olla isojen lasten ja miehen passaajana. Siinä tulee vain passattuja peräkamaripoikia. Äidit usein ylipaapoo poikiaan. Koulutus menee hukkaan. Äidin tulot lisää turvallisuutta.

        Suomi tarvitsee naisten työtä. Miessaarnaajaakinhoitavat elämänkaaren aikana naiskätilö, sairaanhoitaja, opettaja, lääkäri, myyjä, koulun siivooja jne. Miten saarnaaja nämä.korvaa miehillä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten saman kirkon sisällä eri oppeja? Babtistikirkossa saa hyvin ankaran kuvan en naiskirjoituksen takia. Kirjoituksen takana lienee oma tausta ja amerikkalaisia kirjoituksia. Mutta Suomeen sovellettuna ihmettelen. Kokemusta on kotiäitiys- että työvaiheista.

        (Joillekin kotiäitiys sopii. Serkkuni asuu Pohjanmaalla maalla ja on 18 lasta ja jo 12 lastenlasta. 🧡)

        Miehen palkalla perheemme ei elä pääkaupunkisuudulla. Miehen työ täällä. Asunto ruoka ja vaatteet tarvitaan. Ehkä jossain Vaasassa asunnot halpoja?

        Jos on pikkulapsivaiheen kotona niin mitä järkeä olla isojen lasten ja miehen passaajana. Siinä tulee vain passattuja peräkamaripoikia. Äidit usein ylipaapoo poikiaan. Koulutus menee hukkaan. Äidin tulot lisää turvallisuutta.

        Suomi tarvitsee naisten työtä. Miessaarnaajaakinhoitavat elämänkaaren aikana naiskätilö, sairaanhoitaja, opettaja, lääkäri, myyjä, koulun siivooja jne. Miten saarnaaja nämä.korvaa miehillä?

        Sivusta kirjoitan. Minulla sukulaiselkani 10 lasta. Äiti ollut kotiäitinä ja kaikku lapset hyvin koulutettuja ja hyvissä ammateissa.
        Tosin mokemmat vanhemmat koulutukselraan lääkäreitä.
        Äiti kyllä piti huolen että lapset lukuvat kokeisiin. Puhui lapsilleen huvikseen eri kieliä kotona kasten kanssa touhutessaan jolloun lapset oppivat puhumaan muitakin kieliä.
        Ei se äidin kotiäitiys tarkoita peräkammarin poikia.
        Äitejä on moneen lähtöön niin koti kuin ura äideissäkin niinkuin on myös lapsiakin. Peräkammarin pojaksi voi kasvaa ilman äidin läsnäoloakin.

        ST


    • Anonyymi

      Olen kiinnostunut käymään baptistikirkossa. Mutta jos niissä on kovin erilainen oppi en tiedä missä käydä.

    • Anonyymi

      On se kyllä minulle vähän vierasta, kun nainen on pastorina / pappina.
      En pysty ymmärtämään sitä. Se vain ei tunnu hyvältä nähdä ja kuulla. Voihan se olla ok, mutta niin, henkilökohtaisesti en osaa suhtautua naisen pastorina olemiseen kuin niin että menen hämmennyksiin.
      Vieras ajatus.

      ST

    • Anonyymi

      Baptistien seurakunnassa nainen keittää kahvia, laittaa ruokaa ja siivoaa herrojensa vessan.
      Hiljaa...

      Mutta eipä tuo nyt niin mitenkään suuresti poikkea muiden herätysliikkeiden ja seurakuntien tapakulttuurista.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      137
      2495
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      359
      1938
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1597
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      31
      1423
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      28
      1330
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1193
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1153
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      917
    9. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      107
      889
    10. Annan meille mahdollisuuden

      Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      762
    Aihe