Babtistien naiskäsitykset? Alamaisuus ja hiljaisuus

Anonyymi

Luin netistä baptistipastorina rannikon ruotsinkielisessä baptisti srk ssa toimineen naisen haastattelun. Siellä naisen toiminta sallittiin pastoriksi mutta tiukempilinjaisesssa suom. baptistiseurakunnassa nainen on eri asemassa tämän haastatellun mukaan. Baptisti srk poikennevat paljon?

Sitten luin Joonas Laajasen saarnan
https://reformoitubaptistiseurakunta.wordpress.com/2018/12/09/pyhien-naisten-korkea-kutsumus-1-tim-211-15/ Tämä lienee pidettu myös hell Espoon kotikirkossa?

Siinä baptistinaisen tulee olla hiljainen ja alamainen mehille. Hän ei saa edes srk kokouksissa avata suuutaan. Rooli on miehen palvelu, omassa kodissa pysyminen, synnyttäminen ja kodin hoito ja lasten hoito. Mies käy töissä ja nainen pysyy kotona. Tätä Joonas pitää tärkeänä ja kertaa pyhien naisten korkean kutsumuksen olevan alamaisuus ja hiljaisuus. Tätä toistetaan 5 kertaa. Jollei tee oikein, on iisebel. Joonas tuomitsee konttoriin ja tehtaaseen työhön menevät kodin sijasta. Myös naimattomuutta kritisoidaan.

Joonas sanoo että maailma nauraa näille pyhitetyille naisille ja vihaa äitiyttä. Onko täällä ketään joka osaisi ottaa kantaa saarnaan?

Suomen työntekijöistä pari miljoonaa on naisia. Miten heidän työpanos korvataan miehillä?

11

458

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      "Kyselen Mai-Britilta millaisia eroja hän näkee näiden kahden baptistiyhdyskunnan välillä. Vaikka erot ovat tasoittuneet aivan viime vuosikymmeninä, erojakin on.

      – Ruotsinkielisellä puolella on enemmän avoimuutta. Suomenkieliset olivat meidän aikanamme jyrkempiä, jopa lakihenkisiä. Erityisen vaikeana koin yksiselitteisen kielteisen suhtautumisen vuonna 1992 julkaistuun uuteen raamatunkäännökseen. Kaikissa seurakunnissa sitä ei voinut edes käyttää saarnatessa. Se kypsytti Mai-Britin päätöksen siirtyä takaisin ruotsinkielisten pariin."

    • Anonyymi

      Mitä parikymppinen pojankloppi (Joonas Laajanen) ymmärtää näistä asioista? Eipä juuri mitään. Hyvä jos hän on pari kertaa päässyt panemaan ja sekin huvi oli todennäköisesti rahalla ostettu. Eihän yksikään tervejärkinen nainen huolisi tuollaista saastaa edes yhden illan jutuissa.

      • Anonyymi

        Ei kai pappi pane


    • Anonyymi

      Uskovaisissa on niinpaljon surkeita miehiä toimeentuloltaan etteivät pärjäisi perheenelättäjänä ollenkaan yksin. Köyhyyttä olisi jos naiset eivät kävisi töissä. Eikä pärjäisi myöskään yhteiskuntamme. Naiset ovat hyviä johtajia suurimmaksi osaksi. Ovat sitä myös seurakunnissaan. MIES.

    • Anonyymi

      Noista ei voi vielä päätellä mitään baptistien naiskäsityksestä. . Baptistit ovat jakaantuneet moniin itsenäisiin seurakuntiin. Niissä joissa olen käynyt, nainen saa opettaa vapaasti, mutta hänellä ei ole pastorin titteliä.

      • Anonyymi

        Miten saman kirkon sisällä eri oppeja? Babtistikirkossa saa hyvin ankaran kuvan en naiskirjoituksen takia. Kirjoituksen takana lienee oma tausta ja amerikkalaisia kirjoituksia. Mutta Suomeen sovellettuna ihmettelen. Kokemusta on kotiäitiys- että työvaiheista.

        (Joillekin kotiäitiys sopii. Serkkuni asuu Pohjanmaalla maalla ja on 18 lasta ja jo 12 lastenlasta. 🧡)

        Miehen palkalla perheemme ei elä pääkaupunkisuudulla. Miehen työ täällä. Asunto ruoka ja vaatteet tarvitaan. Ehkä jossain Vaasassa asunnot halpoja?

        Jos on pikkulapsivaiheen kotona niin mitä järkeä olla isojen lasten ja miehen passaajana. Siinä tulee vain passattuja peräkamaripoikia. Äidit usein ylipaapoo poikiaan. Koulutus menee hukkaan. Äidin tulot lisää turvallisuutta.

        Suomi tarvitsee naisten työtä. Miessaarnaajaakinhoitavat elämänkaaren aikana naiskätilö, sairaanhoitaja, opettaja, lääkäri, myyjä, koulun siivooja jne. Miten saarnaaja nämä.korvaa miehillä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten saman kirkon sisällä eri oppeja? Babtistikirkossa saa hyvin ankaran kuvan en naiskirjoituksen takia. Kirjoituksen takana lienee oma tausta ja amerikkalaisia kirjoituksia. Mutta Suomeen sovellettuna ihmettelen. Kokemusta on kotiäitiys- että työvaiheista.

        (Joillekin kotiäitiys sopii. Serkkuni asuu Pohjanmaalla maalla ja on 18 lasta ja jo 12 lastenlasta. 🧡)

        Miehen palkalla perheemme ei elä pääkaupunkisuudulla. Miehen työ täällä. Asunto ruoka ja vaatteet tarvitaan. Ehkä jossain Vaasassa asunnot halpoja?

        Jos on pikkulapsivaiheen kotona niin mitä järkeä olla isojen lasten ja miehen passaajana. Siinä tulee vain passattuja peräkamaripoikia. Äidit usein ylipaapoo poikiaan. Koulutus menee hukkaan. Äidin tulot lisää turvallisuutta.

        Suomi tarvitsee naisten työtä. Miessaarnaajaakinhoitavat elämänkaaren aikana naiskätilö, sairaanhoitaja, opettaja, lääkäri, myyjä, koulun siivooja jne. Miten saarnaaja nämä.korvaa miehillä?

        Sivusta kirjoitan. Minulla sukulaiselkani 10 lasta. Äiti ollut kotiäitinä ja kaikku lapset hyvin koulutettuja ja hyvissä ammateissa.
        Tosin mokemmat vanhemmat koulutukselraan lääkäreitä.
        Äiti kyllä piti huolen että lapset lukuvat kokeisiin. Puhui lapsilleen huvikseen eri kieliä kotona kasten kanssa touhutessaan jolloun lapset oppivat puhumaan muitakin kieliä.
        Ei se äidin kotiäitiys tarkoita peräkammarin poikia.
        Äitejä on moneen lähtöön niin koti kuin ura äideissäkin niinkuin on myös lapsiakin. Peräkammarin pojaksi voi kasvaa ilman äidin läsnäoloakin.

        ST


    • Anonyymi

      Olen kiinnostunut käymään baptistikirkossa. Mutta jos niissä on kovin erilainen oppi en tiedä missä käydä.

    • Anonyymi

      On se kyllä minulle vähän vierasta, kun nainen on pastorina / pappina.
      En pysty ymmärtämään sitä. Se vain ei tunnu hyvältä nähdä ja kuulla. Voihan se olla ok, mutta niin, henkilökohtaisesti en osaa suhtautua naisen pastorina olemiseen kuin niin että menen hämmennyksiin.
      Vieras ajatus.

      ST

    • Anonyymi

      Baptistien seurakunnassa nainen keittää kahvia, laittaa ruokaa ja siivoaa herrojensa vessan.
      Hiljaa...

      Mutta eipä tuo nyt niin mitenkään suuresti poikkea muiden herätysliikkeiden ja seurakuntien tapakulttuurista.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 20v on otettu kiinni

      Tulipalo oli sytytetty joten murhasiko ex omat lapsensa ja heidän Äidin. Tuskin sitä kukaan ohikulkijakaan sytytti.
      Savonlinna
      299
      11121
    2. Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin

      Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko
      Maailman menoa
      28
      3167
    3. Mitä meidän välillä

      Tapahtuu lopulta?
      Ikävä
      78
      3033
    4. IL - Auerin lapsia oli houkuteltu rahalla Annelin puolelle?

      16:12 Outoja väitteitä Sijaisäidin mukaan Auerin lapsia koetettiin houkutella nettipalstoilla muuttamaan kertomuksiaan
      Maailman menoa
      95
      2731
    5. 89
      2601
    6. Savonlinan perhesurma, epäilty mies romani, äiti kantaväestöä

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011676508.html Savonlinnan seudun romaniyhdistyksestä kerrottiin lauantaina IS:lle, e
      Maailman menoa
      154
      2301
    7. Savonlinnan murhapolttaja romani

      Ainakin IS kertoo. Arvasin heti ettei ole normi valkolainen suomalainen.
      Maailman menoa
      270
      2196
    8. Ei me taideta

      Pystyä kokonaan olemaan erossa.
      Ikävä
      45
      1471
    9. Kun aika on oikea niin

      Tupsahdat uudelleen tai löydän edes melkein yhtä ihanan ja joudun tyytymään... Suukko poskelles. 😘 Viattomasti vain.. �
      Ikävä
      13
      1435
    10. Muutama vuosi sitten oli pulaa hoitohenkilökunnasta

      Nyt heitä sanotaan irti. Tarve ei ole hävinnyt mihinkään, ei myöskään raha jolla ihmisten työnteosta maksettiin; raha va
      Maailman menoa
      135
      1350
    Aihe