Nykyajan iso moottoripyörä?

Anonyymi

Onko nykyajan ajovarusteet oleellisesti parempia kun 15vuoden takaiset kamat? Onko esim kypärät hiljaisempia?
Entä noi 2010 tai uudemmat pyörät verrattuna 1990lukuset? Onko kuutiot ja varusteet tuoneet mukavuutta ja lepposuutta ajoon? Mukavuus vanhemmiten aika tärkeä juttu..

33

127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jaa, ainakin nuo uudet on aivan käsittämättömän rumia,,tulee jonkunlainen hyönteinen lähinnä mieleen. Ja täynnä digitekniikkaa joka vikaantuessaan kehno juttu.

    • Anonyymi

      Ajovarusteista en tiedä mutta ainakin pyörät kehittyneet huimasti viimeisen 10v aikana. En edes harkitsisi vanhempaa kuin 2010, vanhemmista puuttuu luistonestot, kaarre-ABS (usein koko ABS puuttuu), vakionopeudensäädin, eri moottorikarttojen valinta, sähköinen alusta, digimittaristot monipuolisine toimintoineen.

      2010-luvulla pyöriin tullut paljon tosi kätevää elektroniikkaa joka lisää mukavuutta ja pyörän monipuolisuutta. Ei ihme että vanhemmat kuin 2010 roikkuvat aika pitkiä aikoja myynnissä ja uudemmat kuin 2010 viedään heti käsistä.

      • Anonyymi

        Kyllä nykyiset on luotettavuudeltaan aivan eri planeetalta kuin jotku 90-lukulaiset . Noita ym. "ajoavustaja"- ominaisuuksia en juuri arvosta , juuri ne on niitä vikaherkkiä ja luo turhaa kuvitelmaa turvallisuudesta , ratkaisevin tekiä löytyy yhä penkin ja ohj.tangon välistä , muu on marginaalista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä nykyiset on luotettavuudeltaan aivan eri planeetalta kuin jotku 90-lukulaiset . Noita ym. "ajoavustaja"- ominaisuuksia en juuri arvosta , juuri ne on niitä vikaherkkiä ja luo turhaa kuvitelmaa turvallisuudesta , ratkaisevin tekiä löytyy yhä penkin ja ohj.tangon välistä , muu on marginaalista.

        Aina jaksaa ihmetyttää nää paappojen "vikaherkkä"-hokemat aina kun tulee uutta teknologiaa... varmaan elektronista ruiskuakin peloteltiin "vikaherkkänä" kaasuttimeen verrattuna, nyt kuitenkin myönnetään että on luotettavuudeltaan paljon parempi kuin vanha kaasutinkone.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aina jaksaa ihmetyttää nää paappojen "vikaherkkä"-hokemat aina kun tulee uutta teknologiaa... varmaan elektronista ruiskuakin peloteltiin "vikaherkkänä" kaasuttimeen verrattuna, nyt kuitenkin myönnetään että on luotettavuudeltaan paljon parempi kuin vanha kaasutinkone.

        Todellakin peloteltiin ja alussa olikin ongelmia, mutta niistäkin selvittiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina jaksaa ihmetyttää nää paappojen "vikaherkkä"-hokemat aina kun tulee uutta teknologiaa... varmaan elektronista ruiskuakin peloteltiin "vikaherkkänä" kaasuttimeen verrattuna, nyt kuitenkin myönnetään että on luotettavuudeltaan paljon parempi kuin vanha kaasutinkone.

        Jokainen elektroninen ohjausyksikkö vaatii antureita, anturit johtoja ja satoja liittimen pinnejä, joista yhdenkin hapettuminen saattaa lamaannuttaa ajokin. Mitä enemmän edellä mainittua sälää, sen vikaherkempi, kalliimpi ja vaikeampi on laite korjata, siitä faktasta ei vaan pääse eroon.
        Mitä vanhempi, sen suurempia ongelmat. Mahdottomuus, että sellaisista pyöristä tulee enää klassikoita, niitä on mahdoton korjata, merkkiliiketason diagnostiikkaa ja ohjelmia boksien päivitykseen tuskin löytyy aikojen päästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen elektroninen ohjausyksikkö vaatii antureita, anturit johtoja ja satoja liittimen pinnejä, joista yhdenkin hapettuminen saattaa lamaannuttaa ajokin. Mitä enemmän edellä mainittua sälää, sen vikaherkempi, kalliimpi ja vaikeampi on laite korjata, siitä faktasta ei vaan pääse eroon.
        Mitä vanhempi, sen suurempia ongelmat. Mahdottomuus, että sellaisista pyöristä tulee enää klassikoita, niitä on mahdoton korjata, merkkiliiketason diagnostiikkaa ja ohjelmia boksien päivitykseen tuskin löytyy aikojen päästä.

        Höpöhöpö!

        Mikä tahansa vehje tai laite voi vikaantua, oli se sitten uusi tai vanha. Ja kaikki vehkeet hajoavat lopulta, kun käyttöikää on kertynyt tarpeeksi.

        Ihan turhaa pelottelua ovat tarinasi.

        Esim. 1970-luvulla 100 000km oli suuri ajomäärä isollekin autolle, mutta nykyään monet pikkuautotkin ovat käyttökelpoisia vielä 300 000km ajettuina.

        Siitäkin huolimatta, että huoltoja, öljynvaihtoja ym. toimenpiteitä piti 1970-luvulla tehdä mieluumin jo 5000km, viimeistään 10 000km välein. Nykyään 30 000km huoltovälit eivät ole mikään harvinaisuus.

        1910-luvulla taatusti joku paappa lausui T-Fordista ( https://fi.wikipedia.org/wiki/Ford_Model_T ) saman kaltaisia viisauksia kuin sinä nyt nykyautoista. Silti T-Fordeja on edelleen olemassa.

        Osaamista löytyy, kun on kiinnostusta ja halua. Niin se vaan menee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö!

        Mikä tahansa vehje tai laite voi vikaantua, oli se sitten uusi tai vanha. Ja kaikki vehkeet hajoavat lopulta, kun käyttöikää on kertynyt tarpeeksi.

        Ihan turhaa pelottelua ovat tarinasi.

        Esim. 1970-luvulla 100 000km oli suuri ajomäärä isollekin autolle, mutta nykyään monet pikkuautotkin ovat käyttökelpoisia vielä 300 000km ajettuina.

        Siitäkin huolimatta, että huoltoja, öljynvaihtoja ym. toimenpiteitä piti 1970-luvulla tehdä mieluumin jo 5000km, viimeistään 10 000km välein. Nykyään 30 000km huoltovälit eivät ole mikään harvinaisuus.

        1910-luvulla taatusti joku paappa lausui T-Fordista ( https://fi.wikipedia.org/wiki/Ford_Model_T ) saman kaltaisia viisauksia kuin sinä nyt nykyautoista. Silti T-Fordeja on edelleen olemassa.

        Osaamista löytyy, kun on kiinnostusta ja halua. Niin se vaan menee.

        Kunhan sinulle karttuu kokemusta, tulet ymmärtämään edellä kirjoitetun.

        Ei ole turhaa pelottelua, itseltä on mennyt erilaisten moottoriajoneuvojen ecu-boksien, antureiden, niiden ohjelmointeihin ja kalibrointeihin hyvän auton, tai moottoripyörän hinta.

        Pahinta on kuitenkin noiden vikaantuneiden sähköhärpäkkeiden aiheuttama henkinen vitutus ja se, kun kalusto makaa pajalla kesken sesongin, eikä itse voi tehdä mitään, merkkihuollossa ennätys 1,5 kk /1500€ lasku.

        Sähkövikojen lisäksi ovat edelleen mekaanisenpuolen viat, kuin vanhoissakin pyörissä.

        Polttoaineenruisku on kyllä hyvä edistys käytön kannalta, sekin tosin vain niin kauan, kuin se toimii, sen jälkeen tulee näpeille kovempi isku, kuin kaasarikoneen kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunhan sinulle karttuu kokemusta, tulet ymmärtämään edellä kirjoitetun.

        Ei ole turhaa pelottelua, itseltä on mennyt erilaisten moottoriajoneuvojen ecu-boksien, antureiden, niiden ohjelmointeihin ja kalibrointeihin hyvän auton, tai moottoripyörän hinta.

        Pahinta on kuitenkin noiden vikaantuneiden sähköhärpäkkeiden aiheuttama henkinen vitutus ja se, kun kalusto makaa pajalla kesken sesongin, eikä itse voi tehdä mitään, merkkihuollossa ennätys 1,5 kk /1500€ lasku.

        Sähkövikojen lisäksi ovat edelleen mekaanisenpuolen viat, kuin vanhoissakin pyörissä.

        Polttoaineenruisku on kyllä hyvä edistys käytön kannalta, sekin tosin vain niin kauan, kuin se toimii, sen jälkeen tulee näpeille kovempi isku, kuin kaasarikoneen kanssa.

        Sinä tässä olet se, joka ei ymmärrä.

        Jos sinä et osaa korjata nykyaikaisia sähköhärpäkkeitä, ei se suinkaan tarkoita sitä, etteikö joku muu osaisi.

        Tosiasiat nyt vain ovat sellaisia, että nykyaikaiset vehkeet ovat paljon varmempia ja luotettavampia sekä toimivat huomattavasti vähemmällä huollolla ja rassaamisella kuin ne vanhat.

        Ja jos/kun ongelmia tulee, ne viedään asiantuntevalle korjaajalle ja homma toimii taas. Sekin nykyvehkeissä on hyvä, että ongelmia on paljon harvemmin, kuin vanhoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä tässä olet se, joka ei ymmärrä.

        Jos sinä et osaa korjata nykyaikaisia sähköhärpäkkeitä, ei se suinkaan tarkoita sitä, etteikö joku muu osaisi.

        Tosiasiat nyt vain ovat sellaisia, että nykyaikaiset vehkeet ovat paljon varmempia ja luotettavampia sekä toimivat huomattavasti vähemmällä huollolla ja rassaamisella kuin ne vanhat.

        Ja jos/kun ongelmia tulee, ne viedään asiantuntevalle korjaajalle ja homma toimii taas. Sekin nykyvehkeissä on hyvä, että ongelmia on paljon harvemmin, kuin vanhoissa.

        Minulla on moottoriajoneuvoista, uusista ja vanhoista n. 45 vuoden kokemus ja omassa verstaassa perustesterit moottorin sekä muiden vikakoodien lukemiseksi, mutta niillä ei pitkälle pötkitä. Ensimmäiset 30 vuotta kalusto ei käynyt korjaamolla kertaakaan, aina sai itse korjattua, nykylaitteiden sähkövioille ei ammattilaisetkaan testereineen voi aina mitään. Tämä on nähty ja koettu.

        Kun hankkii jonkin moottoriajoneuvon, on syytä varmistaa, että läheltä löytyy merkkihuolto, tosin sekin voi lopettaa toimintansa muutaman vuoden päästä.

        Palataan juttuun, kun korvantaustasi ovat kuivuneet ja olet hankkinut vähintään 20 vuoden kokemuksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on moottoriajoneuvoista, uusista ja vanhoista n. 45 vuoden kokemus ja omassa verstaassa perustesterit moottorin sekä muiden vikakoodien lukemiseksi, mutta niillä ei pitkälle pötkitä. Ensimmäiset 30 vuotta kalusto ei käynyt korjaamolla kertaakaan, aina sai itse korjattua, nykylaitteiden sähkövioille ei ammattilaisetkaan testereineen voi aina mitään. Tämä on nähty ja koettu.

        Kun hankkii jonkin moottoriajoneuvon, on syytä varmistaa, että läheltä löytyy merkkihuolto, tosin sekin voi lopettaa toimintansa muutaman vuoden päästä.

        Palataan juttuun, kun korvantaustasi ovat kuivuneet ja olet hankkinut vähintään 20 vuoden kokemuksen.

        Mikäli väittämäsi pitää paikkansa, olemme suunnilleen saman ikäisiä.

        Tosin sillä erotuksella, että sinun täytyy todella olla harvinaisen kovapäinen yksilö, koska et vielä 45 vuodessa ole ymmärtänyt asioista sitäkään vähää, kuin minä.

        Ei siitä päästä mihinkään, että tekniikka kehittyy koko ajan luotettavammaksi, taloudellisemmaksi ja tehokkaammaksi. Siitä ovat osoituksena esimerkiksi tonniluokan nykypyörät, joiden moottorit tuottavat tehoa yli 150kW ja ovat silti helposti ajettavissa myös normaalissa liikenteessä.

        Semmoinen ei ollut mahdollista 1980-luvulla, kun ei ollut tarpeeksi tehokasta ja nopeaa elektroniikkaa ym. korkealaatuista tekniikkaa.

        Kuten olet jo huomannutkin, ei niillä pelkillä testereillä ja vikakoodeilla paljoakaan ole käyttöä, jos/kun ei ymmärrä, mitä ne tarkoittavat. Älä välitä, en minäkään ymmärrä, mutta sitä varten ovat olemassa asiantuntijat ja merkkikorjaamot.

        Minusta on järkevämpää maksaa asiantuntijalle siitä, että viat tulevat korjatuksi, kuin sijoittaa sama raha verstaisiin ja testereihin, joista ei kuitenkaan itse ymmärrä enempää kuin se muinainen sika tuulimyllystä.

        Minun käsittääkseni ajoneuvot hankitaan ajamista ja liikkumista varten, ei suinkaan siksi, että niitä pitäisi jotenkin erikseen rassata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäli väittämäsi pitää paikkansa, olemme suunnilleen saman ikäisiä.

        Tosin sillä erotuksella, että sinun täytyy todella olla harvinaisen kovapäinen yksilö, koska et vielä 45 vuodessa ole ymmärtänyt asioista sitäkään vähää, kuin minä.

        Ei siitä päästä mihinkään, että tekniikka kehittyy koko ajan luotettavammaksi, taloudellisemmaksi ja tehokkaammaksi. Siitä ovat osoituksena esimerkiksi tonniluokan nykypyörät, joiden moottorit tuottavat tehoa yli 150kW ja ovat silti helposti ajettavissa myös normaalissa liikenteessä.

        Semmoinen ei ollut mahdollista 1980-luvulla, kun ei ollut tarpeeksi tehokasta ja nopeaa elektroniikkaa ym. korkealaatuista tekniikkaa.

        Kuten olet jo huomannutkin, ei niillä pelkillä testereillä ja vikakoodeilla paljoakaan ole käyttöä, jos/kun ei ymmärrä, mitä ne tarkoittavat. Älä välitä, en minäkään ymmärrä, mutta sitä varten ovat olemassa asiantuntijat ja merkkikorjaamot.

        Minusta on järkevämpää maksaa asiantuntijalle siitä, että viat tulevat korjatuksi, kuin sijoittaa sama raha verstaisiin ja testereihin, joista ei kuitenkaan itse ymmärrä enempää kuin se muinainen sika tuulimyllystä.

        Minun käsittääkseni ajoneuvot hankitaan ajamista ja liikkumista varten, ei suinkaan siksi, että niitä pitäisi jotenkin erikseen rassata.

        On kyllä hauskaa kuunneltavaa kun papat vääntää että nykyautoja ja pyöriä ei voi korjata enää kotona.
        Hommatkaa läppärille testeriohjelma ja kaapeli, joihinkin automerkkeihin nuo ei edes maksa mahdottoman paljoa. Muuttuu elämä helpommaksi kun pääsee tutkimaan anturitietoja ja vikakoodeja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On kyllä hauskaa kuunneltavaa kun papat vääntää että nykyautoja ja pyöriä ei voi korjata enää kotona.
        Hommatkaa läppärille testeriohjelma ja kaapeli, joihinkin automerkkeihin nuo ei edes maksa mahdottoman paljoa. Muuttuu elämä helpommaksi kun pääsee tutkimaan anturitietoja ja vikakoodeja.

        Tiedän kyllä tapauksia joiden vuoksi auto lähtenyt romuttamolle koska KUKAAN ei vaan osaa korjat nykytekniikan mukanaan tuomia "tiltissä" olevia ajonestoja tms.
        Ei edes maahantuojan merkkihuolto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On kyllä hauskaa kuunneltavaa kun papat vääntää että nykyautoja ja pyöriä ei voi korjata enää kotona.
        Hommatkaa läppärille testeriohjelma ja kaapeli, joihinkin automerkkeihin nuo ei edes maksa mahdottoman paljoa. Muuttuu elämä helpommaksi kun pääsee tutkimaan anturitietoja ja vikakoodeja.

        On syytä pitää mielessä, että niitä anturitietoja ja vikakoodeja pitäisi näkyville saamisen ja tutkimisen lisäksi vielä ymmärtää.

        Vasta ymmärtämisen jälkeen on mahdollista korjata kulloinkin kyseessä oleva vika.

        Toki, jos henkilö saa kicksinsä rassaamisesta, niin eihän siinäkään mitään pahaa ole.

        Minulla nyt kuitenkin on paljon muuta ja parempaa tekemistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On syytä pitää mielessä, että niitä anturitietoja ja vikakoodeja pitäisi näkyville saamisen ja tutkimisen lisäksi vielä ymmärtää.

        Vasta ymmärtämisen jälkeen on mahdollista korjata kulloinkin kyseessä oleva vika.

        Toki, jos henkilö saa kicksinsä rassaamisesta, niin eihän siinäkään mitään pahaa ole.

        Minulla nyt kuitenkin on paljon muuta ja parempaa tekemistä.

        Et taida itse käsittää ettei niitä vikakoodeja jokaisesta viasta yksinkertaisesti löydy?
        Kuten kävi autoni takalasin pyyhkijän toimimattomuden suhteen vaikka korjaamolla käytössä täysi
        ja oikea koodisto. Ei nämä "uutuudet" joka asiassa pelkkää riemua ole.

        Ja ikävää totuutta on sekin että lisääntyessään sähkö yms. laitteet tuovat myös niitä vikakohteitaan lisää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et taida itse käsittää ettei niitä vikakoodeja jokaisesta viasta yksinkertaisesti löydy?
        Kuten kävi autoni takalasin pyyhkijän toimimattomuden suhteen vaikka korjaamolla käytössä täysi
        ja oikea koodisto. Ei nämä "uutuudet" joka asiassa pelkkää riemua ole.

        Ja ikävää totuutta on sekin että lisääntyessään sähkö yms. laitteet tuovat myös niitä vikakohteitaan lisää.

        Käsitän minä. Ja käsitän myös sen, että melko usein ne vikakoodit hämäävät, eli ovat kertovinaan jostain ihan muusta ongelmasta, kuin itse varsinainen vika.

        Juuri siitä syystä niiden tulkitsemiseen tarvitaan ammattilainen eikä harrastelija. Toki joskus harrastelijakin onnistuu, mutta hankalampiin tapauksiin tarvitaan ammattilaista.

        Kukaan ei ole väittänyt, etteikö uusissakin vehkeissä vikoja olisi, ihan taatusti niitä on.

        Mutta suhteutettuna ajoneuvojen määrään ja ajosuoritteisiin uusissa vehkeissä on vikoja vähemmän, kuin vanhoissa. Lisäksi uudet autot (ja moottoripyörät) ovat tehokkaampia, taloudellisempia ja vähäpäästöisempiä sekä vaativat vähemmän huoltoa kuin vanhat. Se vaan on fakta, ei sille mitään mahda.

        Ja siitä huolimatta kaikki kunnia niille tee-se-itse-arskoille, jotka jaksavat ja viitsivät ropata niitä vanhoja paskoja verstaissaan ja/tai talleissaan. Harrastus ihan siinä missä joku muukin harrastus.

        Mutta ei silti pidä väittää perättömiä sillä perusteella, että harrastaa itse vanhojen autojen ropaamista.


      • Anonyymi

        Nuo turhat hilavitkuttimet on vain osaamattomille kuskeille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäli väittämäsi pitää paikkansa, olemme suunnilleen saman ikäisiä.

        Tosin sillä erotuksella, että sinun täytyy todella olla harvinaisen kovapäinen yksilö, koska et vielä 45 vuodessa ole ymmärtänyt asioista sitäkään vähää, kuin minä.

        Ei siitä päästä mihinkään, että tekniikka kehittyy koko ajan luotettavammaksi, taloudellisemmaksi ja tehokkaammaksi. Siitä ovat osoituksena esimerkiksi tonniluokan nykypyörät, joiden moottorit tuottavat tehoa yli 150kW ja ovat silti helposti ajettavissa myös normaalissa liikenteessä.

        Semmoinen ei ollut mahdollista 1980-luvulla, kun ei ollut tarpeeksi tehokasta ja nopeaa elektroniikkaa ym. korkealaatuista tekniikkaa.

        Kuten olet jo huomannutkin, ei niillä pelkillä testereillä ja vikakoodeilla paljoakaan ole käyttöä, jos/kun ei ymmärrä, mitä ne tarkoittavat. Älä välitä, en minäkään ymmärrä, mutta sitä varten ovat olemassa asiantuntijat ja merkkikorjaamot.

        Minusta on järkevämpää maksaa asiantuntijalle siitä, että viat tulevat korjatuksi, kuin sijoittaa sama raha verstaisiin ja testereihin, joista ei kuitenkaan itse ymmärrä enempää kuin se muinainen sika tuulimyllystä.

        Minun käsittääkseni ajoneuvot hankitaan ajamista ja liikkumista varten, ei suinkaan siksi, että niitä pitäisi jotenkin erikseen rassata.

        Kännissä, vai kamoissako sekavia kirjoittelet? Naurettava tuo esimerkkisi tonniluokan moottoripyöristä ja niiden kestävyydestä.
        Herää epäilys, ettei sinulla ole moottoripyörää ollenkaan, eikä niistä käytännön kokemusta.

        Perushuollot pitää pystyä itse tekemään. Ei siitä tulisi mitään, jos olisin samalainen tumpelo, kuin sinä ja ilman omaa verstasta, moottorilla liikkuvia laitteita kun on 7 kpl, lisäksi moottorisahat, ruohonleikkurit ym.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kännissä, vai kamoissako sekavia kirjoittelet? Naurettava tuo esimerkkisi tonniluokan moottoripyöristä ja niiden kestävyydestä.
        Herää epäilys, ettei sinulla ole moottoripyörää ollenkaan, eikä niistä käytännön kokemusta.

        Perushuollot pitää pystyä itse tekemään. Ei siitä tulisi mitään, jos olisin samalainen tumpelo, kuin sinä ja ilman omaa verstasta, moottorilla liikkuvia laitteita kun on 7 kpl, lisäksi moottorisahat, ruohonleikkurit ym.

        Kerropa, missä laissa semmoista säädetään, että perushuollot on tehtävä itse?

        Ja mainitse pari esimerkkiä yleisesti myynnissä olleista 1980-luvun moottoripyöristä, joiden moottorit tuottivat vakiokunnossa tehoa yli 150kW!

        Äläkä suotta kuvittele, että olisit yhtään sen kummempi tumpelo, kuin minäkään. Ties miten paljon olet haaskannut rahaa mittareihin ja testereihin, joita et osaa käyttää tai ymmärrä niiden kertomasta juuri mitään. Tai mieti niitä vahinkoja ja ohopsis-tilanteita, kun taitamattomuuttasi hajotit osia, jotka asiantunteva huolto olisi säilyttänyt ehjänä ja säästänyt sinulta rahaa!

        Ja entäpä se vitutuksen määrä, kun yrität roveltaa jotain konetta auki puutteellisella tietämyksellä ahtassa, pimeässä ja kylmässä "verstaassa" mulkunpäiksi nylppääntyneillä, vääntyneillä ja paskaisilla meisseleillä ja muilla työkaluilla.

        Mutta huvinsa kullakin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On kyllä hauskaa kuunneltavaa kun papat vääntää että nykyautoja ja pyöriä ei voi korjata enää kotona.
        Hommatkaa läppärille testeriohjelma ja kaapeli, joihinkin automerkkeihin nuo ei edes maksa mahdottoman paljoa. Muuttuu elämä helpommaksi kun pääsee tutkimaan anturitietoja ja vikakoodeja.

        Valmistajat ei jaa missään läppäreihin ohjelmia, millä pääsee käsiksi esimerkiksi moottorinohjausyksikön ongelmiin. Saman vuoden mallien ecu:ssa saattaa olla useita eri tyyppejä, mihin ei sovi samat ohjelmat.

        Jos autoon voi maksaa abs ohjausyksikkö venttiilimoduleineen 2500€, vastaava maksaa moottoripyörään vähintään tuplat 5000€, jos sellaista edes saa 10 vuotta vanhaan pyörään, niin kannattaako edes maksaa, kun on kalliimpi, kuin pyörä.
        Uudempia pyöriä alkaa menemään metallinkierrätykseen sähkövikojen takia, kuten autojakin jo nyt menee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerropa, missä laissa semmoista säädetään, että perushuollot on tehtävä itse?

        Ja mainitse pari esimerkkiä yleisesti myynnissä olleista 1980-luvun moottoripyöristä, joiden moottorit tuottivat vakiokunnossa tehoa yli 150kW!

        Äläkä suotta kuvittele, että olisit yhtään sen kummempi tumpelo, kuin minäkään. Ties miten paljon olet haaskannut rahaa mittareihin ja testereihin, joita et osaa käyttää tai ymmärrä niiden kertomasta juuri mitään. Tai mieti niitä vahinkoja ja ohopsis-tilanteita, kun taitamattomuuttasi hajotit osia, jotka asiantunteva huolto olisi säilyttänyt ehjänä ja säästänyt sinulta rahaa!

        Ja entäpä se vitutuksen määrä, kun yrität roveltaa jotain konetta auki puutteellisella tietämyksellä ahtassa, pimeässä ja kylmässä "verstaassa" mulkunpäiksi nylppääntyneillä, vääntyneillä ja paskaisilla meisseleillä ja muilla työkaluilla.

        Mutta huvinsa kullakin!

        Yleensä perushuollon tekee itse nopeammin ja se käy helpommin, jos ei täysin nakkisormi ole, toisin kuin alat soittelemaan liikkeisiin ja varailemaan aikoja, sekä järjestelemään kuljetuksia.
        Täytyy ihmetellä, miten noin avuton ja mukavuudenhaluinen ihminen voisi harrastaa moottoripyöräilyä, saattaa jopa alkaa vettä satamaan, kun ole ajelulla, mitäs sitten teet, pyydätkö äitiä hakemaan sinut kotiin henkilöautolla?

        En ajele 1980-luvun moottoripyörillä, mutta ymmärrän, että on sellaisiakin, joilla on vieläkin vanhempia, eivätkä tarvitse mitään "150 kW!" tehoja. Juttusi ovat todella lapsellisia, onko ikää edes 16 vuotta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä perushuollon tekee itse nopeammin ja se käy helpommin, jos ei täysin nakkisormi ole, toisin kuin alat soittelemaan liikkeisiin ja varailemaan aikoja, sekä järjestelemään kuljetuksia.
        Täytyy ihmetellä, miten noin avuton ja mukavuudenhaluinen ihminen voisi harrastaa moottoripyöräilyä, saattaa jopa alkaa vettä satamaan, kun ole ajelulla, mitäs sitten teet, pyydätkö äitiä hakemaan sinut kotiin henkilöautolla?

        En ajele 1980-luvun moottoripyörillä, mutta ymmärrän, että on sellaisiakin, joilla on vieläkin vanhempia, eivätkä tarvitse mitään "150 kW!" tehoja. Juttusi ovat todella lapsellisia, onko ikää edes 16 vuotta?

        Höpöhöpö!

        Etkö sinä ole ikinä havainnut ajoneuvojen myynti-ilmoituksissa mainintaa huoltokirjasta tai TÄYDELLISESTÄ merkkiliikkeen huoltokirjasta?

        Mietipä sinäkin hetkinen, miksiköhän semmoinen seikka niin kernaasti mahdetaankaan mainita niin monissa myynti-ilmoituksissa!

        Äläkä nyt suotta takerru tuohon 150kW tehoon, sehän on vain yksi esimerkki siitä, miten tekniikka on viime vuosien aikana kehittynyt ja mennyt eteenpäin.

        Sinustako on parempi vaihtoehto ostaa käytetty ajoneuvo, jonka myynti-ilmoituksessa kerrotaan, että kaikki huollot on tehnyt joku arska seinäjoelta omassa kotiverstaassan.? Ja luonnollisesti "taatulla ammattitaidolla"?

        Moottoripyöräilystä minulla on n. 30 vuoden ja 60 000 kilometrin kokemus. Noina vuosina olen todennut, että moottoripyöräily on miellyttävää, kun lämpötila on 18C ja 22C välillä, eikä sada. Sateen vaikutuksia voi toki jossain määrin lieventää goretexin ym. materiaalien avulla, mutta parempi silti, jos ei sada.

        Moottoripyörän tavaratila on hyvin rajallinen ja sen erinomaista suorituskykyä ei oikein täällä kotimaassa pääse juuri missään ( ainakaan laillisesti ) käyttämään. Jos aiot syödä karamellin, kaivaa nenää, ottaa hiukan juomaa janoon tai polttaa savukkeen, on aina erikseen pysähdyttävä. Ja vaikka ei olisi tarvista tehdä mitään em, on moottoripyörän tankkausväli silti huomattavasti lyhyempi kuin auton. Ja mahdollisessa onnettomuustilanteessa on moottoripyöräilijä useimmiten se eniten vammoja saava osapuoli.

        Autolla liikkuessa on helppo säätää ilmastointia, jos sattuu olemaan kylmä tai kuuma, voi kaivaa nenäänsä milloin huvittaa, ottaa ryypyn eväspullosta tai polttaa savukkeen, jos ei ole joku kyydissä kälättämässä savusta.

        Silti, kaikista huonoista puolista huolimatta, ei siitä pääse mihinkään, että moottoripyöräilyssä ja ( varsinkin tehokkailla ) moottoripyörillä ajamisessa on se oma juttunsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen elektroninen ohjausyksikkö vaatii antureita, anturit johtoja ja satoja liittimen pinnejä, joista yhdenkin hapettuminen saattaa lamaannuttaa ajokin. Mitä enemmän edellä mainittua sälää, sen vikaherkempi, kalliimpi ja vaikeampi on laite korjata, siitä faktasta ei vaan pääse eroon.
        Mitä vanhempi, sen suurempia ongelmat. Mahdottomuus, että sellaisista pyöristä tulee enää klassikoita, niitä on mahdoton korjata, merkkiliiketason diagnostiikkaa ja ohjelmia boksien päivitykseen tuskin löytyy aikojen päästä.

        Nykyisissä moottoripyörissä on samanlaista tekniikkaa kuin autoissa, on ajomoodia ym kaikenlaista muuta.


    • Anonyymi

      Nämä nykyiset laminoidut Goretex-kamat on kyllä hyviä. Mukava olla kelillä kuin kelillä - helteellä ei tietysti haluaisi pysähtyä.

      • Anonyymi

        Joo noita ajokamppeita saisi olla kolmet, kevään ja syksyn paksummat gore-texit, kesällä sopivasti lämpimien aikaan nahkaiset on ehdottomasto parasta- mutta helteille sitten sellaiset ohuet tekstiilikamppeet. >Tosinkin noita todellisia "helteitä" on meillä hyvin lyhyen ajan mutta silti. Sitä shortsit t-paita ajelua en kyllä suositttele kenellekään. Kokemusta omien "nahkojen" parantelusta yhden kesän ajan on.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo noita ajokamppeita saisi olla kolmet, kevään ja syksyn paksummat gore-texit, kesällä sopivasti lämpimien aikaan nahkaiset on ehdottomasto parasta- mutta helteille sitten sellaiset ohuet tekstiilikamppeet. >Tosinkin noita todellisia "helteitä" on meillä hyvin lyhyen ajan mutta silti. Sitä shortsit t-paita ajelua en kyllä suositttele kenellekään. Kokemusta omien "nahkojen" parantelusta yhden kesän ajan on.

        Itsellä paluu venyy usein yöhön niin en viitsi ihan heppoisissa kamppeissa lähteä kesälläkään.


    • Anonyymi

      Ajovarusteet ovat parempia. Alkuaikoina ajelin vain nahkatakissa ja tarvittaessa useampi kerros verkkareita päällekkäin housuiksi lämpötilojen mukaan.
      Kypärissä sanovat "Shubert" -merkkisen kypärän olevan jonkinlainen "lippulaiva" äänettömyyden osin. On kuullun mukaan aika hinnakas, ja hyvää vaihtoehtoa antaa myös japanilaisvalmisteinen käsityönä tehty "Shoei". Halpa ei Shoeikaan ole.

      Olen itse kuusissakymmenissä oleva äijä, ja pyöritellyt omaan Yamaha 1100cc pyörääni vajaat 60.000Km mittariin viime kesään mennessä. Pyöräni täyttää ensi vuonna 30 vuotta, enkä aio myydä tätä pyörää koskaan.

      Elektroniikkaa voi asentaa esim navigaattorin, ja kypäriin voi ostaa "kypäräpuhelimia" joissa voi soittaa musiikkia ja ottaa navigaatio-ohjeita vastaan sekä puhua puheluja ajon aikana. Onnistuu vaikka itse pyörä on vanha.

      Ruiskutusmoottori on helpompi ja parempi kuin kaasutinmoottori, mutta itse olen omallani pärjännyt, ja tankatessa vain shellin V-Power bensiiniä, ja pakon edessä muuta bensiiniä.

      Juuri mitään ongelmia ei pyöräni kanssa ole ollut, vaikka pyörä ei todellakaan ole mikään uutta mallia oleva.

      Luulisin että kokemattomammalle ajajalle olisi vanhanajan perinteinen pyörä parempi oppia ymmärtämään ja hallitsemaan voimasuhteita kaarteissa ym.
      Kaikenmaailman ABS ja kaarreavustimet saattavat hämätä sen suhteen, että mies ja kone ei päädykään tilanteeseen että ovat kuin paita ja peppu.

      Raskas pyörä painoltaan on mukava maantiellä, koska ei ole tuulelle niin herkkä ja altis. Tehokin on eduksi eikä sitä tarvitse ajaa pää punaisena koko ajan ottaen kaikkea olemassaolevaa tehoa irti. Tehoa on hyvä olla reservissä vaikka ei sitä koko ajan tarvitsekaan käyttää.

      Kun mies ja kone muodostavat yhteensä siinä 300-350 kilon painon olen kokenut että se painosuhde on ainakin itselleni hyvin sopiva.

      • Anonyymi

        Niin olin kuullut minäkin puheita ja kehuja tuosta Schuberth kypärästä ja toissatalvena sitten viimein päätin siihen 500€ sijoittaa. Päällimmäisin asia kypärästä: Pettymys, ei juurikaan sen hiljaisempi kuin muutkaan, ja vielä toinen miinus - kyykkypyörällä ajaessa valui ja työntyi koko ajan "silmille" vaikka takuuvarmasti sopiva on kooltaan. Ajamaan lähtiessä jonkun aikaa jopa puristaa.
        No, kyykkypyörän "lähdettyä" taloudesta taas käyttökelpoinen, pystymallisen pärrän kanssa
        toimiva, mutta "kehut" lienevät suorastaan ylimitoitettuja.

        Tämä tietenkin oma mielipiteeni. Vaikkakin,,pääni lie sellainen "tavallisen ja normaalin" mallinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin olin kuullut minäkin puheita ja kehuja tuosta Schuberth kypärästä ja toissatalvena sitten viimein päätin siihen 500€ sijoittaa. Päällimmäisin asia kypärästä: Pettymys, ei juurikaan sen hiljaisempi kuin muutkaan, ja vielä toinen miinus - kyykkypyörällä ajaessa valui ja työntyi koko ajan "silmille" vaikka takuuvarmasti sopiva on kooltaan. Ajamaan lähtiessä jonkun aikaa jopa puristaa.
        No, kyykkypyörän "lähdettyä" taloudesta taas käyttökelpoinen, pystymallisen pärrän kanssa
        toimiva, mutta "kehut" lienevät suorastaan ylimitoitettuja.

        Tämä tietenkin oma mielipiteeni. Vaikkakin,,pääni lie sellainen "tavallisen ja normaalin" mallinen.

        Kannattanee tarkastaa saako kypärään sellaiset tiiviit "nahka" suojat sinne alle tiivistämään ilmaraot pois kaulan ja kypärän väliltä. Itselläni ei noin hienoja vehkeitä ole, mutta olen runtannut kaulurin ja kaulaliinaa runsaasti kypärän alareunoja tiivistämään. On auttanut jonkin verran saamaan hiljasemmaksi, mutta edelleen yli 80 ajettaessa ei radioa enää kuule kypäräpuhelimesta. Hirveä tuulen suhina vain.


      • Anonyymi

        Minullakin on melko myönteinen käsitys Shoei-kypäristä, tosin käsitykseni perustuu vain kahteen käytössäni olleeseen yksilöön. Schubertia en ole kokeillut.

        Kaverini, jolla oli jo silloin pitempiaikainen kokemus moottoripyöräilystä, kävi aikoinaan koeajolla pyörälläni ja tuli siinä samalla koeajaneeksi myös Shoei-kypärän.

        Ensimmäinen kommentti hänen palattuaan reissulta oli, että sulla on muuten helvetin hyvä kypärä.

        Arai on myös laatumerkin maineessa ja niitäkin sovitin uutta Shoeita hankkiessani, mutta jostakin syystä ne eivät istuneet minulle yhtä hyvin kuin Shoei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattanee tarkastaa saako kypärään sellaiset tiiviit "nahka" suojat sinne alle tiivistämään ilmaraot pois kaulan ja kypärän väliltä. Itselläni ei noin hienoja vehkeitä ole, mutta olen runtannut kaulurin ja kaulaliinaa runsaasti kypärän alareunoja tiivistämään. On auttanut jonkin verran saamaan hiljasemmaksi, mutta edelleen yli 80 ajettaessa ei radioa enää kuule kypäräpuhelimesta. Hirveä tuulen suhina vain.

        Tuossa Schuberth pro kypärässäni on jo itsessään aikalailla niskan ja kaulan ympärille tulevaa"kaulusta", kypärämyssy ehkä hivenen vaikuttaa ,mielestäni kuitenkin enin suhina tulee visiirin ja kypärän välistä. No täytynee tutkia asiaa ensi kesänä.

        Olisko tuossa pakanassa jonkunlainen valmistusvika.


    • Anonyymi

      Itse ostin viimekesänä Schubertin c3 pro kypärän, ja olen ollut ihan tyytyväinen. Ainahan kypärä jonkin verran suhisee mutta tuon kanssa pystyy ihan nätisti moottoritie vauhdissa juttelemaan kaverin kanssa ja kuuntelemaan musiikkia. Kypärän ja visiirin välistä ei kuulu mitään, tuossahan on visiiri pikakiinnityksellä kiinni, onhan kypärässäsi visiiri kunnolla paikallaan?

      • Anonyymi

        Joo kyllä nuo visiirien kiinnitykset ovat ehtineet lähes 50 harrastusvuoden aikana käymään tutuiksi, eikä ole kyse siitä olen aivan varma.

        Jopa edellinen Grex "halpiskypärä" oli uutena hiljaisempi, eli jotakin lienee hullusti tuossa minun "yksilössäni"

        Huonoa tuuria "maanantaikappaleen" kohdalla..ehkä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      280
      3104
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1565
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1291
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1207
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1129
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe