En tiedä, oletteko seuranneet Sailing Uma -youtubekanavaa. Pariskunnalla on veneessään pelkkä sähkömoottori. Kun taas näitä viimeisimpiä Norjan jaksoja katseli, niin vähän sääliksi kävi.
Todella paljosta joutuu luopumaan, kun moottoria ei voi kunnolla käyttää. On purjehdittava silloin ja siellä, missä tuuli sallii.
Kyllähän se tuollaisena ideologisena hankkeena menee, kun on rajattomasti aikaa, mutta eipä tuosta vielä kunnon ratkaisuksi ole.
Sailing Uma ja sähkömoottori
37
631
Vastaukset
- Anonyymi
Mukavaa katsottavaa tuo Uma. Kirjoitit "mutta eipä tuosta vielä kunnon ratkaisuksi ole." Siis täh? Heidän oli vietävä bensamottori korjattavaksi Norjassa? En homannut osaksi ehkä pikakelaukseni takia heidän edes laittavan kertaakaan laturin johtoa tolppaan satamissa.
Minulla on sama ongelma:
"Todella paljosta joutuu luopumaan, kun moottoria ei voi kunnolla käyttää. On purjehdittava silloin ja siellä, missä tuuli sallii." Ehkä joku toinenkin purjehtija on törmännyt samaan ropleemiin?- Anonyymi
Suomenlahdella tuulee aina,jos uskaltaa purjeet nostaa!Ei tarvitse paljon koneella ajella!!!
- Anonyymi
"Ehkä joku toinenkin purjehtija on törmännyt samaan ropleemiin?"
Epäilemättä. Kyllä minä ymmärrän moottorinkäytön välttelyn, mutta kun reitinvalinta ja matkan teko tyssää siihen, ettei voi käyttää moottoria paria tuntia, niin se tuntuu turhan ideologiselta valinnalta.- Anonyymi
Itse mitoitin akut ideologisella valinnalla yli 6 tunnin ajoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse mitoitin akut ideologisella valinnalla yli 6 tunnin ajoon.
Käyttöaika on mitoitusperusteena täysin kelvoton. Kuljettava matka ratkaisee, ja sen pitää tarvittaessa onnistua myös vastavirrassa. 1 solmun nopeus sähkömoottorikäytöllä sadan tunnin ajan ei hyödytä 1 solmun vastavirrassa yhtään mitään.
- Anonyymi
He itse nimenomaan toteaa että heille tää sopii kun heidän elämä on tota veneessä asumista ja työt kulkee mukana. Kyllä hyvä toimiva dieselkone on meillä Suomessa pakollinen, kun toimintaa aina ohjaa joku aikaikkuna. Satamassa on oltava su iltana, kun aamulla töihin jne. Täydet pointit Uma tyypeille että eivät yritäkään pakottaa sähkömoottoria kaikille.
Heidänkin kohdalla mietin, että mites jos isolla ylityksellä tulee tosi paha keli, käsittääkseni silloin tavataan siirtyä moottorilla ajoon? Entä jos murtuva iso aalto vyöryttää veneen nurin ja menetetään masto? Kiva olis ajaa moottorilla pelastajia odotellessa tai mahdollisesti ajaa myrsky alueelta ulos tms.
Kyllä täyssähkö Suomessakin joillekin voi sopia, varsinkin niille ketkä käy usein päiväreissuja ja valitsee tuuliset päivät ja nimenomaan tykkää purjehtia. Kyllähän sataman menopaluu siirtymät sähköllä ajaa.- Anonyymi
Entä jos murtuva iso aalto vyöryttää veneen jatkuvasti niin suurille kallistuskulmille ettei dieselkone toimi? Useimmiten siihen riittänee viimeistään 60 asteen kallistuma, ellei jo paljon pienempikin. Ongelmia tulee konemallista riippuen jäähdytys-, voitelu- ja/tai polttoainejärjestelmiin. Mutta 90 asteen kallistuksilla käytännössä jokainen kone menettää ainakin merivesijäädytyksen, eikä useimmissa moottoriöljy päädy enää tarvittavissa määrin pumppuun. Pahimmillaan nesteet vuotavat koneesta jo ulos ja sotkevat paikat.
Jos isolla ylityksellä tulee tosi paha keli, silloin tavataan siirtyä em syystä purjeilla ajoon, ne sentään toimivat luotettavasti vaikka kallistuskulma olisi hetkellisesti välillä suurempikin, kuten 90 astetta, kunhan kallistus keskimäärin pysyy järkevänä.
Dieselkone toimii sitten kelin muututtua paremmiksi kunhan koneen dieseljärjestelmä on ensin ehditty ilmata, ei sitä ennen, jos kallistuma on käynyt 90 asteessa. Lisäksi pitää tarkistaa ettei öljyssä ole vettä seassa, ja että sitä on riittävä määrä edelleen koneessa.
Voi olla muitakin pakollisia huolto- ja tarkistustöitä ennenkuin konetta voi/saa/kannattaa käynnistää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entä jos murtuva iso aalto vyöryttää veneen jatkuvasti niin suurille kallistuskulmille ettei dieselkone toimi? Useimmiten siihen riittänee viimeistään 60 asteen kallistuma, ellei jo paljon pienempikin. Ongelmia tulee konemallista riippuen jäähdytys-, voitelu- ja/tai polttoainejärjestelmiin. Mutta 90 asteen kallistuksilla käytännössä jokainen kone menettää ainakin merivesijäädytyksen, eikä useimmissa moottoriöljy päädy enää tarvittavissa määrin pumppuun. Pahimmillaan nesteet vuotavat koneesta jo ulos ja sotkevat paikat.
Jos isolla ylityksellä tulee tosi paha keli, silloin tavataan siirtyä em syystä purjeilla ajoon, ne sentään toimivat luotettavasti vaikka kallistuskulma olisi hetkellisesti välillä suurempikin, kuten 90 astetta, kunhan kallistus keskimäärin pysyy järkevänä.
Dieselkone toimii sitten kelin muututtua paremmiksi kunhan koneen dieseljärjestelmä on ensin ehditty ilmata, ei sitä ennen, jos kallistuma on käynyt 90 asteessa. Lisäksi pitää tarkistaa ettei öljyssä ole vettä seassa, ja että sitä on riittävä määrä edelleen koneessa.
Voi olla muitakin pakollisia huolto- ja tarkistustöitä ennenkuin konetta voi/saa/kannattaa käynnistää.Mielenkiintoista näkökulmaa, ja aistittavissa omakohtaista kokemusta, tällaista lukee "korvat höröllään"!
Heitän teoriamiehenä ja osin kevennyksenä, että kovaan keliin toimivin olis siis sähkömoottori plus agregaatti sellasella keinukiinnityksellä kuten liedet tapaa olla 😀
Eikös purje myös silleen vakauta, että vaikka vinossa mennään niin pitää kulmansa jos vaan tuulee yhdeltä suunnalta? Myrskytuulen puuskat varmaan kyllä oma lukunsa sitten
Täytyy kyllä sanoa että valtamerellä varmaan paljon olosuhteita ja tilanteita joita ei kunnolla ymmärrä kuin vasta paikanpäällä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entä jos murtuva iso aalto vyöryttää veneen jatkuvasti niin suurille kallistuskulmille ettei dieselkone toimi? Useimmiten siihen riittänee viimeistään 60 asteen kallistuma, ellei jo paljon pienempikin. Ongelmia tulee konemallista riippuen jäähdytys-, voitelu- ja/tai polttoainejärjestelmiin. Mutta 90 asteen kallistuksilla käytännössä jokainen kone menettää ainakin merivesijäädytyksen, eikä useimmissa moottoriöljy päädy enää tarvittavissa määrin pumppuun. Pahimmillaan nesteet vuotavat koneesta jo ulos ja sotkevat paikat.
Jos isolla ylityksellä tulee tosi paha keli, silloin tavataan siirtyä em syystä purjeilla ajoon, ne sentään toimivat luotettavasti vaikka kallistuskulma olisi hetkellisesti välillä suurempikin, kuten 90 astetta, kunhan kallistus keskimäärin pysyy järkevänä.
Dieselkone toimii sitten kelin muututtua paremmiksi kunhan koneen dieseljärjestelmä on ensin ehditty ilmata, ei sitä ennen, jos kallistuma on käynyt 90 asteessa. Lisäksi pitää tarkistaa ettei öljyssä ole vettä seassa, ja että sitä on riittävä määrä edelleen koneessa.
Voi olla muitakin pakollisia huolto- ja tarkistustöitä ennenkuin konetta voi/saa/kannattaa käynnistää.Muutoin kun oli tosi täydellinen selvitys (vankalla omakohtaisella kokemuksella selvästikin), niin tuohon olisin kaivannut tarkennusta: "Voi olla muitakin pakollisia huolto- ja tarkistustöitä ennenkuin konetta voi/saa/kannattaa käynnistää."
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muutoin kun oli tosi täydellinen selvitys (vankalla omakohtaisella kokemuksella selvästikin), niin tuohon olisin kaivannut tarkennusta: "Voi olla muitakin pakollisia huolto- ja tarkistustöitä ennenkuin konetta voi/saa/kannattaa käynnistää."
Voi käydä esim niin, että mootoriöljy valuu suuressa kallistuksessa männänrenkaiden katkoksista sylinterin puolelle männän yläpuolelle. Jos konetta silloin yrittää käynnistää, niin öljyn kokoonpuristumattomuus estää männän nousun puristustahdin aikana yläasentoonsa. Ja jos öljyä onkin hieman vähemmän nousee puristuspaine selvästi suuremmaksi kuin pitäisi, ja dieselin syttyminen rikkoo silloin paikat pysyvästi. Kone menee joko korjamoremonttiin tai vaihtoon, muttei tietenkään merellä!
Useampi sylinterisessä jokin sylinteri voi toimia, kun toinen taas on ylitäynnä moottoriöljyä. Se toimiva rikkoo työtahtinsa aikana sen öljyisen sylinterin osia tai itsensä.
Suuressa kallistuksessa veneisiin voi useinkain päästä jostain merivettä, mikä valuu myös koneen sähkölaitteisiin, kuten starttiin. Tekee tuhoja enemmän kun startti saa virtaa.
Pelkästään suurempi ilmakupla moottoriöljyn seassa voi hetkellisesti häiritä voitelupumpun toimintaa, ja vaikkei sitä tekisikään niin silti voitelu hetkellisesti katkeaa. Ei tiedä koneelle hyvää. Vielä vähemmän jos öljyn seassa onkin merivettä "voitelemassa".
Ylipäätään myrskyssä avomerellä kannattaa käyttää purjeita, ja säästää konetta ja polttoainetta niihin olosuhteisiin jossa sen käyttö onnistuu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi käydä esim niin, että mootoriöljy valuu suuressa kallistuksessa männänrenkaiden katkoksista sylinterin puolelle männän yläpuolelle. Jos konetta silloin yrittää käynnistää, niin öljyn kokoonpuristumattomuus estää männän nousun puristustahdin aikana yläasentoonsa. Ja jos öljyä onkin hieman vähemmän nousee puristuspaine selvästi suuremmaksi kuin pitäisi, ja dieselin syttyminen rikkoo silloin paikat pysyvästi. Kone menee joko korjamoremonttiin tai vaihtoon, muttei tietenkään merellä!
Useampi sylinterisessä jokin sylinteri voi toimia, kun toinen taas on ylitäynnä moottoriöljyä. Se toimiva rikkoo työtahtinsa aikana sen öljyisen sylinterin osia tai itsensä.
Suuressa kallistuksessa veneisiin voi useinkain päästä jostain merivettä, mikä valuu myös koneen sähkölaitteisiin, kuten starttiin. Tekee tuhoja enemmän kun startti saa virtaa.
Pelkästään suurempi ilmakupla moottoriöljyn seassa voi hetkellisesti häiritä voitelupumpun toimintaa, ja vaikkei sitä tekisikään niin silti voitelu hetkellisesti katkeaa. Ei tiedä koneelle hyvää. Vielä vähemmän jos öljyn seassa onkin merivettä "voitelemassa".
Ylipäätään myrskyssä avomerellä kannattaa käyttää purjeita, ja säästää konetta ja polttoainetta niihin olosuhteisiin jossa sen käyttö onnistuu.Kotisohvapurjehtija =)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi käydä esim niin, että mootoriöljy valuu suuressa kallistuksessa männänrenkaiden katkoksista sylinterin puolelle männän yläpuolelle. Jos konetta silloin yrittää käynnistää, niin öljyn kokoonpuristumattomuus estää männän nousun puristustahdin aikana yläasentoonsa. Ja jos öljyä onkin hieman vähemmän nousee puristuspaine selvästi suuremmaksi kuin pitäisi, ja dieselin syttyminen rikkoo silloin paikat pysyvästi. Kone menee joko korjamoremonttiin tai vaihtoon, muttei tietenkään merellä!
Useampi sylinterisessä jokin sylinteri voi toimia, kun toinen taas on ylitäynnä moottoriöljyä. Se toimiva rikkoo työtahtinsa aikana sen öljyisen sylinterin osia tai itsensä.
Suuressa kallistuksessa veneisiin voi useinkain päästä jostain merivettä, mikä valuu myös koneen sähkölaitteisiin, kuten starttiin. Tekee tuhoja enemmän kun startti saa virtaa.
Pelkästään suurempi ilmakupla moottoriöljyn seassa voi hetkellisesti häiritä voitelupumpun toimintaa, ja vaikkei sitä tekisikään niin silti voitelu hetkellisesti katkeaa. Ei tiedä koneelle hyvää. Vielä vähemmän jos öljyn seassa onkin merivettä "voitelemassa".
Ylipäätään myrskyssä avomerellä kannattaa käyttää purjeita, ja säästää konetta ja polttoainetta niihin olosuhteisiin jossa sen käyttö onnistuu.Auto- ja konetekniikan insinöörinä suosittelen Sinulle ensi tilassa moottoritekniikkaan perehtymistä. Jos pystyyn asennetun merimoottorin kahden öljyrenkaan ja kahden puristusrenkaan läpi kallistuksessa valuu männän päälle öljyä, kone on todennäköisesti niin väljä, ettei se käynnisty muutenkaan ja - se vaatii VÄHINTÄÄN 90 asteen kallistuksen noin 20 minuutiksi kerrallaan.
Luulenpa, että siinä sinun sähkömoottorillasikaan ei tee mitään, koska POTKURISI ON ILMASSA :).
- Anonyymi
Juu, oikeassa olet. Asennekysymyksiähän monet asiat ovat. Mutta kyllä tuo viimeisimmän videon vekslaaminen taas teki selväksi, että sujuvuutta sähkömoottori ei ainakaan lisää. Saa siinä tietenkin kryssikokemusta. Vähän matkaa, paljon käännöksiä.
- Anonyymi
Yksi mahdollisuushan olisi olla lisäksi laadukas dieselagrekaatti sähkön tuotantoon. Tiedän kyllä että se on kallista energiaa, mutta jos ne hetket on poikkeustilanteita niin se toisi hommaan järkeä. Ja paljonko kuluttaa dieselkäyttöinen generaattori, tuskin kovin montaa litraa tunnissa. Muistaakseni heillä se on hankintalistalla, esim kanavien käyttö ei ilman generaattoria sähkömoottorilla onnistu.
Muutenhan sähkömoottori on yksinkertainen ja toimintavarma. Ja miettikääs, että jos on esim 2 tunnin ajoa vastaava akusto, niin vaikka generaattoriin tulisi joku polttomoottoreille tyypillinen häiriö, niin veneen moottori ei heti sammu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksi mahdollisuushan olisi olla lisäksi laadukas dieselagrekaatti sähkön tuotantoon. Tiedän kyllä että se on kallista energiaa, mutta jos ne hetket on poikkeustilanteita niin se toisi hommaan järkeä. Ja paljonko kuluttaa dieselkäyttöinen generaattori, tuskin kovin montaa litraa tunnissa. Muistaakseni heillä se on hankintalistalla, esim kanavien käyttö ei ilman generaattoria sähkömoottorilla onnistu.
Muutenhan sähkömoottori on yksinkertainen ja toimintavarma. Ja miettikääs, että jos on esim 2 tunnin ajoa vastaava akusto, niin vaikka generaattoriin tulisi joku polttomoottoreille tyypillinen häiriö, niin veneen moottori ei heti sammu.Vielä sen verran, että iso laadukas dieselgeneraattori taitaa maksaa yhtä paljon kuin veneen dieselmoottori...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vielä sen verran, että iso laadukas dieselgeneraattori taitaa maksaa yhtä paljon kuin veneen dieselmoottori...
Ei tietenkään saa samalla hinnalla, aggregaatissahan on sen samanhintaisen dieselmoottorin lisäksi myös generaattori ja elektroniikkaa, mitkä nostavat kokonaishinnan selvästi dieselmoottoria suuremmaksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksi mahdollisuushan olisi olla lisäksi laadukas dieselagrekaatti sähkön tuotantoon. Tiedän kyllä että se on kallista energiaa, mutta jos ne hetket on poikkeustilanteita niin se toisi hommaan järkeä. Ja paljonko kuluttaa dieselkäyttöinen generaattori, tuskin kovin montaa litraa tunnissa. Muistaakseni heillä se on hankintalistalla, esim kanavien käyttö ei ilman generaattoria sähkömoottorilla onnistu.
Muutenhan sähkömoottori on yksinkertainen ja toimintavarma. Ja miettikääs, että jos on esim 2 tunnin ajoa vastaava akusto, niin vaikka generaattoriin tulisi joku polttomoottoreille tyypillinen häiriö, niin veneen moottori ei heti sammu.Itse pari kesää vastaavalla paatilla ajelleena mietin aluksi merivesijäähdytettyä dieselganeraattoria varavoimaksi. Ei mitään mieltä. Jos paketti maksaa vaikka 15 000€ ja jaat sen 15 vuodelle, niin tonni vuodessa. Sille on erittäin vähän käyttöä ainakin Itämerellä ehkä 5h vuodessa. Hintaa siis 200€/tunti. Aikas kallista.
Toinen vaihtoehto on ostaa laadukas salkkugeneraattori 1/15 hinnalla ja sille tehokas laturi kaveriksi. Tuon salkkugenun käyttö on sitä, että nostat sen jostain lokerosta kannelle laitat hihnalla kiinni ja starttaat. Ei tietenkään hyvä juttu voimakkaassa sateessa ilman sadesuojan virittelyä. Ei toimi kovassa myrskyssä vaan pitää tietty ottaa purjeet käyttöön.
Asennus-, huolto- ja varaosakulut ovat murto-osa kiinteään systeemiin verrattuna.
Tuolla tuntimäärällä ei ole mitään merkitystä rahallisesti poltatko genussa bensaa vai dieseliä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksi mahdollisuushan olisi olla lisäksi laadukas dieselagrekaatti sähkön tuotantoon. Tiedän kyllä että se on kallista energiaa, mutta jos ne hetket on poikkeustilanteita niin se toisi hommaan järkeä. Ja paljonko kuluttaa dieselkäyttöinen generaattori, tuskin kovin montaa litraa tunnissa. Muistaakseni heillä se on hankintalistalla, esim kanavien käyttö ei ilman generaattoria sähkömoottorilla onnistu.
Muutenhan sähkömoottori on yksinkertainen ja toimintavarma. Ja miettikääs, että jos on esim 2 tunnin ajoa vastaava akusto, niin vaikka generaattoriin tulisi joku polttomoottoreille tyypillinen häiriö, niin veneen moottori ei heti sammu.Mulla on 4,5kW northenlight genu 3 pyttynen ja olisko noin 40hv, surraa 1600 kieroksella ja kuluttaa jotain 2 - 5 litraan riippuen paljonko on sähkökuormaa päällä. Pelkästään akkujen lataamiseen ei genua saa käyttää, koska kuormaa on liian vähän ja se aiheuttaa dieselin ennen aikaisen kuoleman, tuolle mun genulle sopiva minimi kuorma on noin 2 kW
- Anonyymi
Edelliseen vielä lisäys, että matka eteni kymmenen mailia, mutta purjehdusmatkaa tuli 30 mailia.
- Anonyymi
10 mailia taisi olla linnuntietä. Vuonoa pitkin 13. Ongelma tuossa oli vene, purjeet, ribin hinaus ja ehkä taidotkin. Eihän noilla kryssikulmilla matkanteosta mitään tule.
- Anonyymi
Kun tuolla tavalla joutuu kryssimään kahdeksan tuntia, kuinka innokas kukaan on edes trimmaamaan venettä optimaaliseksi jokaisen käännöksen jälkeen?
Eiköhän tuossa ole menty sillä asenteella, että otetaan pska vastaan ja se kestää minkä kestää.- Anonyymi
Itse ainakin trimmaisen sen verran, että matka sujuu. 36-jalkaisella veneellä ei mene 13 mailin kryssillä kuin 3 tuntia kun tuulee edes se 10 solmua, joka tuolla oli alimmillaan. Eikä koko matka edes ollut kryssiä.
Tietysti, jos haluaa kryssiä sitä 8 tuntia, niin voi jättää trimmaamatta ja ajella 60-70 asteen nousukulmilla, kuten Uma.
- Anonyymi
Näin käy, kun lähtee liian tehottomilla moottoreilla merille. Kun teho ei riitä enää tuulta vastaan, niin karillehan siitä mennään. Ottakaa videosta oppia.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007634213.html - Anonyymi
"Moottoriöljyn seassa voi olla merivettä"....sähkömoottori sitävastoin toimii vaikka metrin vesikerroksessa. Vain dieselmoottori täyttyy vedellä. Sähkömoottori toimii aina vaikka Itämeren pohjassa, liittimet eivät koskaan hapetu ja akut eivät koskaan vikaannu saati tyhjene edes myrskyssä vastaiseen ajettaessa hahahahah!
- Anonyymi
Viimeinen kryssiminen oli melkoista veivaamista. Turning 13 miles to 30 miles kuten kippari kertoi. Olen selaillut sarjaa mutta minulle ei ole selvinnyt kuinka paljon heidän 48V ? akustossa on Ampperitunteja vai kilowattitunneistako puhuvat?
- Anonyymi
1200 Ah ja 14,4 Kw.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1200 Ah ja 14,4 Kw.
Mikä akkukemia? Ja onko tuo 14,4kW brutto- vai käytettävissä oleva kapasiteetti?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä akkukemia? Ja onko tuo 14,4kW brutto- vai käytettävissä oleva kapasiteetti?
Tuskin on käytettävissä oleva.
- Anonyymi
Tapio Lehtinen oli varmasti onnellinen, kun oli veneessä uunituore dieselmoottori. Sähkömoottori ja kunnollinen aurinkopaneelisysteemi olisi sallinut ajelun edes silloin tällöin. Dieseleihinkin voi tulla kaikenlaisia vikoja. Ervin kirjassa matkasta maailman ympäri kerrotaan, miten heidän moottorinsa hajosi vaihtokuntoon, lisäksi yhdellä toisella purjehtijalle kävi samoin. Tämä toinen kaveri vaihdatti moottorinsa jonkun kaukaisen paratiisisaaren telakalla. Uuden moottorin asennus epäonnistui kolmasti, ja joka kerta moottori meni romuksi ja hän joutui ostamaan uuden moottorin. Lopulta kolme dieselkonetta ostettuaan hän ruuvasi purjeveneen perään laudan ja laittoi siihen perämoottorin kiinni, että pääsi pois saarelta. Asennusviat oli sellaisia, ettei niitä olisi sähkömoottorille tullut. Myös Ervien moottori ei olisi hajonnut, jos se olisi ollut sähkömoottori. Se hajosi, kun sen jäähdytyssysteemiin tuli tulivuorenpurkauksesta peräisin olevaa kelluvaa hohkakiveä.
- Anonyymi
Ensinnäkin jokaisen merelle lähtevän tulee tuntea veneensä niin hyvin, että ei omilla toimillaan laita moottoria tomintakelvottomaksi.
Jos sähkömoottoreita olisi ollut yhtä laajasti käytössä kuin dieselmoottoreita, saattaisit saada neljän vuosikymmenen ajalta enemmänkin kuin kolme ongelmallista tapausta esille.
- Anonyymi
Uskonto se on näköjään tuo sähkömoottorihommakin.
Dieselit hajoilevat harva se päivä (useimmiten kestävät 30 vuotta ilman isompia remontteja), mutta SÄHKÖ - siihen ei asennusvirheitä eikä vikoja tule -ikinä!
HAHAHAHAH ei saatana nyt lähden ulos nauramaan - Anonyymi
Varmaankaan Buga-Buga -saarella sähkömoottorin asennuksessa ei olisi munittu.
Ei kukaan olisi edes ymmärtänyt, mikä helvetin viritys sähkömoottori veneessä on.
Ja montako dieseliä vs. sähkömoottoria on marraskuussa 2020 globaalisti asennettuna ja käytössä purjeveneissä? Suhteutetaanpa "vikaherkkyys" käytössä olevien moottoreiden määrään.
Hullukaan lähde minnekään valtamerelle sähkömoottorin varassa! Aurinkopaneelit, joo. Vain sohvapurjehtijan päässä pallonkierrolla paistaa koko ajan."Hullukaan lähde minnekään valtamerelle sähkömoottorin varassa!"
No ei lähde ellei ole kyseessä purjevene.
"Aurinkopaneelit, joo"
Olen kanssasi samaa mieltä. Ei mahdoton juttu jos tarttee ladata ja joutuu ajamaan johonkin saaren rantaan pitäämään uima- ja naimapäivän, että saa akut täyteen.
- Anonyymi
Aika kallista tuo veneen sähköistäminen.
"Veneen sähköistäminen 8 KW moottorilla, ilman asennusta ja litiumkemialla on Suomesta ostettuna noin 30 k mälli. Oceanvoltilta 15,2 kWh akuilla 31 446 euroa, Tapimerilta (vesijäähdytteisenä) 20,5 kWh LiFePO4 akuilla 32 688 euroa. Hinnoissa alvi."
"EV Europe teki hyviä tarjouksia akuista, 21,2 kWh Teslan moduuleilla 7200 alv rahti ja 20,5 kWh LiFePO4 9000 alv rahti. Taidan kallistua EV Europen Tesla-Akkuun, ja lisätä vielä kaksi moduulia, niin veneen kantama on marssinopeudella 45 merimailia. Pääsee käymään lähiulkosaaristossa lataamatta."
https://www.facebook.com/groups/126158360764536/permalink/3412989715414701/- Anonyymi
Otit esimerkiksi moottoriveneen dieselin korvaamisen sähkömoottorilla. Taitaa kuitenkin olla niin, että noita sähkömoottoreita hommataan enemmän pikkupaatteihin ja purjeveneisiin jolloin tehontarve ja vaadittava ajoaika ja kustannukset ovat muro-osa esimerkistäsi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Otit esimerkiksi moottoriveneen dieselin korvaamisen sähkömoottorilla. Taitaa kuitenkin olla niin, että noita sähkömoottoreita hommataan enemmän pikkupaatteihin ja purjeveneisiin jolloin tehontarve ja vaadittava ajoaika ja kustannukset ovat muro-osa esimerkistäsi.
Suunnittelin kuidutetun vanhan fiskarin romutusta. Siinä on puu lahonnut vannasputken ympäriltä ja vuotaa kuin seula. Sitten tuli mieleeni toinen vaihtoehto. Kuidutan vannasputken reiän umpeen, ja laitan tällaisen peräsimen tilalle. Sitten akkuja sen verran, että pystyy pari tuntia ajamaan 5 solmua. Ei tule ihan samat ominaisuudet kuin dieselillä, mutta eipä tarvitse kuulosuojaimia tai talvihuoltoja. Hintaa projektille tulee varmaan 800 euroa. Kävisi ehkä pieneen purjeveneeseenkin, jos ei laite ole aivan susi.
http://dy.fi/ib5
- Anonyymi
Mainituilla akkujen ko'oilla ei kauan purjeveneelläkään ajella. Yksi merkittävä osa matkapurjehdusta ovat kuitenkin pitkät koneajopätkät.
Akkuveneet sopivat paremmin moottoriveneilyyn, joissa koko reitti suunnitellaan akkujen ehdoilla. Huonommin ne sopivat purjehdukseen, jossa tuuri vaikuttaa siihen, mitä käyttövoimaa tarvitsee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2282045Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101778Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse571299Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801175Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171018Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89964TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15960- 46925
- 70812
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42804