Miksi vety ja synt. polttoaineet aiheuttaa niin paljon pelkoa sähköautoilijoissa?

Anonyymi

Aina kun esim linkkaa uutisen vetyautojen ja synteettisten polttoaineiden edistysaskeleista, sähköautoilijat hyökkäävät raivolla kimppuun ja hullun lailla alkavat haukkumaan vetyä ja synteettisiä polttoaineita mitä ihmeellisimmillä kaukaa haetuilla/itse keksityillä väitteillä. Sama kaikilla netin keskustelupalstoilla.

Itse en tule koskaan ostamaan autoa jonka energiavarastoa ei saa täyteen alle 5min, mutta en minä silti raivoa sähköautoja vastaan. Minun puolesta kaikkiin voi panostaa ja antaa markkinoiden määrätä mikä käyttövoima yleistyy. Luotan siihen että käyttökelpoisin voittaa.

Ilmeisesti sähköautoilijoissa nuo vaihtoehdot aiheuttavat kuitenkin suurta pelkoa. Tämä selittyy ainoastaan sillä että sähköautoilijat itsekin tietävät hitaan latauksen olevan niin valtava puute ettei mitenkään voi pärjätä nestemäiselle polttoaineelle käytettävyydessä. Lisäksi toki se fakta että vaatisi latauspisteen joka ikisen kodin parkkipaikalle, ei tule tapahtumaan ainakaan 30v aikana.

68

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sähköautoilijat pelkää tietenkin autonsa arvon romahtamista kun markkinoille tulee puhdas käyttövoima jolla saa auton energiavarastot täyteen nopeasti, esim juuri vety tai synteettiset polttoaineet.

      • Anonyymi

        Minäkin ajan ihan tyytyväisenä synteettisellä polttoaineella dieselautollani ja moni muukin vielä vuosikymmeniä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin ajan ihan tyytyväisenä synteettisellä polttoaineella dieselautollani ja moni muukin vielä vuosikymmeniä.

        Etpä kovin kauan, loppuu ajaminen todella pian.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etpä kovin kauan, loppuu ajaminen todella pian.

        Sinä sen paremmin kuin minäkään emme sitä päivää tule näkemään, jolloin polttoaineilla kulkevilla autoilla ajaminen loppuu. Tuosta jos mistä uskaltaisi lyödä vaikka vetoa, jos jostain vetoa olisin lyömässä.

        Jopa perinteisellä maaöljypohjaisella dieselillä ajaminen jatkuu vielä vuosikymmeniä. Vähenee toki vaihtoehtoisten dieselien/polttoaineiden markkinoille tulon myötä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etpä kovin kauan, loppuu ajaminen todella pian.

        Samaa on hoettu jo 1970 luvulta asti,ei olopu dieselin kulku ei. Ei ole vielä korvaajaa .


    • Anonyymi

      Miksi ostit sen "maailmanpelastaja" sähköauton, olisit odottanut, että saadaan oikeasti ympäristöystävällinen kulkine, esim. vety/synt.polttoaineella toimiva, ne tulevat ja jyräävät nämä "muka pelastajat", koska sähköä tuotetaan saastuttamalla ja niillä autoilevat luulevat tekevänsä ympäristöteon, paksan marjat, siitä vaan akkuun esim. kivihiilellä tuotettua sähköä ja muka ollaan pelastajia.

      t. HybridiHirvetys

      • Anonyymi

        Niin, unohdit vain yhden pienen faktan. Nimittäin sen, että elektrolyysi, kompressointi ja polttokenno menettävät niin paljon energiaa, että sama matka vie kolminkertaisen määrän sähköä.

        Sitä varten saa sitten sitä kivihiiltä siellä Kiinassa polttaa. Koska tuskin ainakaan Suomessa asut, kun täällä kivihiiltä ei yöllä, sähköautojen latausaikaan, polteta ainakaan sähköntuottoa varten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, unohdit vain yhden pienen faktan. Nimittäin sen, että elektrolyysi, kompressointi ja polttokenno menettävät niin paljon energiaa, että sama matka vie kolminkertaisen määrän sähköä.

        Sitä varten saa sitten sitä kivihiiltä siellä Kiinassa polttaa. Koska tuskin ainakaan Suomessa asut, kun täällä kivihiiltä ei yöllä, sähköautojen latausaikaan, polteta ainakaan sähköntuottoa varten.

        Niin mutta todellisuudessa tämä fossiilisähkö koskee vain sähköautoja sillä niiden käyttämää energiaa ei voi erotella tuotantotavan mukaan. Korvaavat polttoaineet voidaan tuottaa siellä missä uudistuvaa energiaa on saatavilla. Sähköautot ja varsinkin hybridit on vain välivaihe ja tätä asiaa ei nyt lyhytnäköiset politiikot näe, ratkaisuja on saatava nyt ja niitä ajetaa nyt saatavilla olevalla tekniikalla. Vaikka omistan hybridiauton tiedostan että jälkipolvet eivät käytä sähkö tai hybridiautoja. Ne eivät ole käytännöllisiä eivätkä ympäristöystävällisiä, muihin vaihtoehtoihin verratessa,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin mutta todellisuudessa tämä fossiilisähkö koskee vain sähköautoja sillä niiden käyttämää energiaa ei voi erotella tuotantotavan mukaan. Korvaavat polttoaineet voidaan tuottaa siellä missä uudistuvaa energiaa on saatavilla. Sähköautot ja varsinkin hybridit on vain välivaihe ja tätä asiaa ei nyt lyhytnäköiset politiikot näe, ratkaisuja on saatava nyt ja niitä ajetaa nyt saatavilla olevalla tekniikalla. Vaikka omistan hybridiauton tiedostan että jälkipolvet eivät käytä sähkö tai hybridiautoja. Ne eivät ole käytännöllisiä eivätkä ympäristöystävällisiä, muihin vaihtoehtoihin verratessa,

        "Niin mutta todellisuudessa tämä fossiilisähkö koskee vain sähköautoja sillä niiden käyttämää energiaa ei voi erotella tuotantotavan mukaan. Korvaavat polttoaineet voidaan tuottaa siellä missä uudistuvaa energiaa on saatavilla."

        Mitä?!
        Luuletko oikeasti, että esim. vedyn tuotantolaitos olisi kytkettynä vain tuuliturbiiniin ja tuotanto loppuu/lopetetaan tyynellä säällä?
        Enpä ole vielä kummempaa kuullut.

        Faktoja lisää vetyautoista:
        -Vedyn paineistus on 300 bar. Eli tankkaus on vaarallista puuhaa normiautoilijalle suuren paineistuksen/räjähdysvaaran takia.
        -Vesi, jota polttokenno tuottaa pitäisi saada ulos, tiellekö, pakkasella?
        -Vetyautossakin on suurehko (joidenkin mielestä kammoksuttava) akku.
        -Vetysäiliöt on uusittava 5-vuoden välein.
        -Vedyn tankkausasema maksaa Voikosken mukaan miljoona euroa, yhdestä tuollaisesta voi tankata 30 autoa päivässä.. Montako noita tarvitaan suomen kattamiseksi.

        - Sähköautojen hidaslatauspisteitä on jo noin 1,5 miljoonaa kappaletta suomen omakotitaloissa, pari, ja rivitaloissa ym. Tällaisesta ladattaessa tankkisi on joka aamu täysi. Matkan varrelle melkeinpä päivittäin perustetaan uusia pikalatauspisteitä jonka a-hinta on noin 20 000€. Yhden vetyaseman hinnalla saa 50 pikalaturia joilla lataa n. 1200 autoa päivässä. Keskinopeita latauspisteitä on melkein jokaisessa liikekeskuksessa josta voi ladata muutenkin asioidessa ym.
        - Miksi ihmeessä joku voi suosia polttonestettä joka maksaa yhtä paljon kuin bensa maksaa vain siksi jos joskus tien päällä joutuu laittamaan autonsa lataukseen ajaksi joka muutenkin käyttää itsensä ruokkimiseen ym. tarpeisiinsa?
        Biopolttoaineilla kannattaisi tehdä ennemmin sähköä suuremman jopa 90% hyötysuhteen takia kuin polttaa polttomoottorissa surkealla alle 20% hyötysuhteella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Niin mutta todellisuudessa tämä fossiilisähkö koskee vain sähköautoja sillä niiden käyttämää energiaa ei voi erotella tuotantotavan mukaan. Korvaavat polttoaineet voidaan tuottaa siellä missä uudistuvaa energiaa on saatavilla."

        Mitä?!
        Luuletko oikeasti, että esim. vedyn tuotantolaitos olisi kytkettynä vain tuuliturbiiniin ja tuotanto loppuu/lopetetaan tyynellä säällä?
        Enpä ole vielä kummempaa kuullut.

        Faktoja lisää vetyautoista:
        -Vedyn paineistus on 300 bar. Eli tankkaus on vaarallista puuhaa normiautoilijalle suuren paineistuksen/räjähdysvaaran takia.
        -Vesi, jota polttokenno tuottaa pitäisi saada ulos, tiellekö, pakkasella?
        -Vetyautossakin on suurehko (joidenkin mielestä kammoksuttava) akku.
        -Vetysäiliöt on uusittava 5-vuoden välein.
        -Vedyn tankkausasema maksaa Voikosken mukaan miljoona euroa, yhdestä tuollaisesta voi tankata 30 autoa päivässä.. Montako noita tarvitaan suomen kattamiseksi.

        - Sähköautojen hidaslatauspisteitä on jo noin 1,5 miljoonaa kappaletta suomen omakotitaloissa, pari, ja rivitaloissa ym. Tällaisesta ladattaessa tankkisi on joka aamu täysi. Matkan varrelle melkeinpä päivittäin perustetaan uusia pikalatauspisteitä jonka a-hinta on noin 20 000€. Yhden vetyaseman hinnalla saa 50 pikalaturia joilla lataa n. 1200 autoa päivässä. Keskinopeita latauspisteitä on melkein jokaisessa liikekeskuksessa josta voi ladata muutenkin asioidessa ym.
        - Miksi ihmeessä joku voi suosia polttonestettä joka maksaa yhtä paljon kuin bensa maksaa vain siksi jos joskus tien päällä joutuu laittamaan autonsa lataukseen ajaksi joka muutenkin käyttää itsensä ruokkimiseen ym. tarpeisiinsa?
        Biopolttoaineilla kannattaisi tehdä ennemmin sähköä suuremman jopa 90% hyötysuhteen takia kuin polttaa polttomoottorissa surkealla alle 20% hyötysuhteella.

        Ei tarvitse dissata vetyautoja. Sama kuin potkisi kuollutta hevosta. Valmistuksen ja jakelun tähtitieteelliset kustannukset pitävät huolen siitä että meidän sukupolvi ei vetyautojaliikenteessä näe Case closed.

        Polttokennoautojen tekeminen on hyvin yksinkertainen asia. Polttokenno on 60-luvun NASA-teknologiaa.Jos joskus tulevaisuudessa joku alkaa valmistamaan ja jakelemaan vetyä niin joka valmistajalta löytyy kyky toimittaa autoja parin vuoden varoitusajalla. Infran rakentaminen kestää 10 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Niin mutta todellisuudessa tämä fossiilisähkö koskee vain sähköautoja sillä niiden käyttämää energiaa ei voi erotella tuotantotavan mukaan. Korvaavat polttoaineet voidaan tuottaa siellä missä uudistuvaa energiaa on saatavilla."

        Mitä?!
        Luuletko oikeasti, että esim. vedyn tuotantolaitos olisi kytkettynä vain tuuliturbiiniin ja tuotanto loppuu/lopetetaan tyynellä säällä?
        Enpä ole vielä kummempaa kuullut.

        Faktoja lisää vetyautoista:
        -Vedyn paineistus on 300 bar. Eli tankkaus on vaarallista puuhaa normiautoilijalle suuren paineistuksen/räjähdysvaaran takia.
        -Vesi, jota polttokenno tuottaa pitäisi saada ulos, tiellekö, pakkasella?
        -Vetyautossakin on suurehko (joidenkin mielestä kammoksuttava) akku.
        -Vetysäiliöt on uusittava 5-vuoden välein.
        -Vedyn tankkausasema maksaa Voikosken mukaan miljoona euroa, yhdestä tuollaisesta voi tankata 30 autoa päivässä.. Montako noita tarvitaan suomen kattamiseksi.

        - Sähköautojen hidaslatauspisteitä on jo noin 1,5 miljoonaa kappaletta suomen omakotitaloissa, pari, ja rivitaloissa ym. Tällaisesta ladattaessa tankkisi on joka aamu täysi. Matkan varrelle melkeinpä päivittäin perustetaan uusia pikalatauspisteitä jonka a-hinta on noin 20 000€. Yhden vetyaseman hinnalla saa 50 pikalaturia joilla lataa n. 1200 autoa päivässä. Keskinopeita latauspisteitä on melkein jokaisessa liikekeskuksessa josta voi ladata muutenkin asioidessa ym.
        - Miksi ihmeessä joku voi suosia polttonestettä joka maksaa yhtä paljon kuin bensa maksaa vain siksi jos joskus tien päällä joutuu laittamaan autonsa lataukseen ajaksi joka muutenkin käyttää itsensä ruokkimiseen ym. tarpeisiinsa?
        Biopolttoaineilla kannattaisi tehdä ennemmin sähköä suuremman jopa 90% hyötysuhteen takia kuin polttaa polttomoottorissa surkealla alle 20% hyötysuhteella.

        Kyllä vedyn tuotanto ja energiantuotanto voi olla samassa paikassa ja vety on kuljetettavissa toisin kuin sähkö pitkiäkin matkoja.
        Toisin kuin sähköä vetyä ei tarvitse tuottaa samaan aikaan kuiin sitä käytetään vaan vetyä voidaan varastoida suuriankin määriä.
        Ei sähköautokaan ollut 10v sitten realistinen vaihtoehto heti käyttöönotettavaksi, tekniikka kehittyy.


    • Anonyymi

      En usko, että meidän "akkuautoilijoiden" tarvitsee pelätä vetyautoilijoita, sillä samaa energiaa molemmat käyttävät, toisella "polttoainetankkina" vetyä ja toisella akku.
      Vetyautoja on tällä hetkellä vain vaikea "ladata" kotona tai taloyhtiön parkkipaikalla.

      • Anonyymi

        "Vetyautoja on tällä hetkellä "

        Ja 30 vuotta tästä eteenpäin.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      "Aina kun esim linkkaa uutisen vetyautojen ja synteettisten polttoaineiden edistysaskeleista, sähköautoilijat hyökkäävät raivolla kimppuun ja hullun lailla alkavat haukkumaan vetyä ja synteettisiä polttoaineita mitä ihmeellisimmillä kaukaa haetuilla/itse keksityillä väitteillä. Sama kaikilla netin keskustelupalstoilla."

      Nyt vedät vahvasti Drama Queenin roolia. Ei vedyn käytöstä tarvitse kertoa kuin kuivat faktat jotta selviää kuinka mahdotonta sen käyttö liikenteessä on seuraavat 20-30 vuotta. Eli tuohon saakka mahdotonta puhtaasti infran puutteen kannalta. Sen jälkeen erittäin kilpailukyvytöntä hinnan osalta.
      Näetkös. ei raivoa, ei mitään itse keksittyjä väitteitä. Vain kuivaa faktaa.

      • Anonyymi

        Patteriautot ovatkin vain väliaikainen 20-30 v.ratkaisu tässä ilmastohöpinässä. Jotkut,, itse mukaan lukien eivät ehkä koskaan osta patteriautoa vaan siirtyvät bensasta suoraan vetyyn (joskus eläkeläisenä).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patteriautot ovatkin vain väliaikainen 20-30 v.ratkaisu tässä ilmastohöpinässä. Jotkut,, itse mukaan lukien eivät ehkä koskaan osta patteriautoa vaan siirtyvät bensasta suoraan vetyyn (joskus eläkeläisenä).

        On ehkä mahdollista siirtyä polttiksesta vetyautoon. Siinä vaan pitää olla valmis olemaan vuosikymmen tai pari ilman autoa ja luottaa siihen että vetyautot joskus tulevat kun luopuu nykyisestä polttiksestaan. Jos tuo ei haittaa niin mikä ettei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On ehkä mahdollista siirtyä polttiksesta vetyautoon. Siinä vaan pitää olla valmis olemaan vuosikymmen tai pari ilman autoa ja luottaa siihen että vetyautot joskus tulevat kun luopuu nykyisestä polttiksestaan. Jos tuo ei haittaa niin mikä ettei.

        Riippuu milloin vetyautot tulee markkinoille. Jos ne tulee 20-30 vuoden päästä niin silloin täällä vielä osa autoista liikkuu bensalla tai dieselillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On ehkä mahdollista siirtyä polttiksesta vetyautoon. Siinä vaan pitää olla valmis olemaan vuosikymmen tai pari ilman autoa ja luottaa siihen että vetyautot joskus tulevat kun luopuu nykyisestä polttiksestaan. Jos tuo ei haittaa niin mikä ettei.

        Miksi pitäisi olla ilman autoa, ei kai kukaan tosissaan kuvittele että autokanta yhtäkkiä uusiutuisi muutamassa kymmenessä vuodessa ja ihmiset siirtyisivät nyt heti muutamassa vuodessa ostamaan pelkästään uusia sähköautoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi pitäisi olla ilman autoa, ei kai kukaan tosissaan kuvittele että autokanta yhtäkkiä uusiutuisi muutamassa kymmenessä vuodessa ja ihmiset siirtyisivät nyt heti muutamassa vuodessa ostamaan pelkästään uusia sähköautoja.

        Jo nyt ollaan kaavailemassa polttisten myynnin kieltämistä vuonna 2030 ja näyttää siltä että käytännössä polttiksien myynti romahtaa joka tapauksessa nopeamminkin markkinavoimien kautta. Bensan hinnannousu ja kalliit käyttömaksut tappavat polttikset ilman kieltojakin nopeasti.

        Se toinen puoli eli vetyinfran rakentaminen on sellainen projekti ettei kukaan tiedä edes sitä tuleeko Suomeen joskus vedyn tuotantoa tai vetyasemia. Mikään taho ei ole edes suunnittelemassa kaupallisia projekteja tällä alueella. Voi turvallisesti sanoa että parhaassakin tapauksessa vetyinfra olisi kattava Suomessa joskus 2050. Siis jos joku lähtisi puskemaan projektia juuri nyt. Mutta kun ei ole olemassa mitään vetyprojektia niin jo sellaisen käynnistäminen kestää helposti 10 vuotta. Sitten puhutaankin jo vuodesta 2060.
        Pienellä matemaattisella harjoituksella selviää hyvin helposti että Suomessa ei ole vetyinfraa kun kaikki polttikset on jo paalattu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo nyt ollaan kaavailemassa polttisten myynnin kieltämistä vuonna 2030 ja näyttää siltä että käytännössä polttiksien myynti romahtaa joka tapauksessa nopeamminkin markkinavoimien kautta. Bensan hinnannousu ja kalliit käyttömaksut tappavat polttikset ilman kieltojakin nopeasti.

        Se toinen puoli eli vetyinfran rakentaminen on sellainen projekti ettei kukaan tiedä edes sitä tuleeko Suomeen joskus vedyn tuotantoa tai vetyasemia. Mikään taho ei ole edes suunnittelemassa kaupallisia projekteja tällä alueella. Voi turvallisesti sanoa että parhaassakin tapauksessa vetyinfra olisi kattava Suomessa joskus 2050. Siis jos joku lähtisi puskemaan projektia juuri nyt. Mutta kun ei ole olemassa mitään vetyprojektia niin jo sellaisen käynnistäminen kestää helposti 10 vuotta. Sitten puhutaankin jo vuodesta 2060.
        Pienellä matemaattisella harjoituksella selviää hyvin helposti että Suomessa ei ole vetyinfraa kun kaikki polttikset on jo paalattu.

        Mikä bensan hinnannousu ? Ei ole näkynyt meilläpäin, ei diiselinkään. Hinnat ovat pudonneet !


    • Anonyymi

      Aikamoista sepitettä ja tulkintaa siitä miksi joku on sähköauton ostanut ja myös siitä että vedyn käyttöä tai synteettisiä polttoaineita kritisoisi vain sähköauton ostaneet.

      Mutta aloittajan tarkoitus onkin vain provosoida, ei muuta.

    • Anonyymi

      Vetyinfran rakentamisessa pitää huomioida sen hinta, joka on tällä hetkellä miljoonaluokkaa.
      Jos asemalle lasketaan 10 vuoden kuoletus, 5% tuotto ja ylläpitokustannukset, niin kertyy siitäkin tankattavalle vedylle hintaa.

      Totta kai maailmalla tehdään kaikkea enemmän ja halvemmalla, mutta täällä suomessa pitää aina muistaa se, että meitä on todella vähän.
      Jos vetyinfra rakennetaan vaikkapa Nurmekseen, niin siellä pitää olla enemmän kuin monta vetyautoa, jotta infarn rakentamisessa on mitään taloudellista järkeä.

    • Anonyymi

      Vedyn käyttöstä luovuttiin suurten tuhojen jälkeen lentoliikenteessä, ehkä räjähdyksen pelko on todellinen esim. Kolari titilanteissa.

      Nyt on menossa sähköautohen toinen tuleminen, niitä valmistettii 1900 alussa suhteellisen laajamittaisesti Euroopassa, joten sähköautoilu ei ole mutenkään pionerimaista tänäpäivänä. Wikibediasta löytyy lisää tuosta

    • Anonyymi

      Sähkön kannattaa siirtää ja käyttää akkuun ladattuna sähkönä eikä tehdä siitä vetyä ja auton polttokennossa takaisin sähköksi ja lämmöksi 50/50.

    • Anonyymi

      Nythän tuli uutinen kuinka plugarien sähkötekniikka ei toimi ollenkaan talvella vaan kulutus menee yli 8l/100km. Vedyllä ja synteettisillä litkuilla ei ole ongelmia talvella.

      • Anonyymi

        Tuli myös uutinen, että sähköautot toimivat hyvin vielä -40C pakkasessa.


    • Anonyymi

      Mieluummin sähköautoilu kuin vetyä elektrolyysillä, jos menee edes osittain julkisesta pussista kuluja. Vetyautoilu vie nimittäin kolminkertaisen määrän sähköä. En halua olla maksumiehenä sellaiselle tuhlailulle.

      • Anonyymi

        Vedyn jakelu-infra on ollut aina 20-30 vuoden päässä. Niin oli 2010, niin on 2020 ja niin tulee olemaan myös 2030.
        Täysin hohhoijaa topic.


    • Anonyymi

      En tiedä vedystä, mutta synteettiset polttoaineet tulee ja pian. Sähköautoilu jää erikoiseksi kuriositeetiksi kuten petrooli tai höyryautot. Pelkästään sähkauton epäkäytännöllisyys johtaa siihen, että synteettisten polttoaineiden käyttö syrjäyttää sähkön.

      • Anonyymi

        Turhaan yrität nillittää tyhjästä asiasta kun kaipaat huomiota. Säälistä vastaan kun tiedän että se lämmittää mieltäsi.

        Sähköauton käyttömukavuus on kaikkein korkeimmalla tasolla:
        -Tankkaus kotona erittäin halvalla verkkosähköllä
        -Lämpeää talvella puolet nopeammin kuin polttis
        -Auton ilmastointi viilentää auton valmiiksi ennen kuin kuski tulee autolle
        -Hiljaisin ja mukavin voimalinja
        -Huoltovapaa voimalinja
        -1.000km matka sujuu noin kymmenessä tunnissa

        Kaikki tietää nämä joten nillität tyhjää. Tuiko parempi olo kun joku noteerasi sinut ja vastasi?


      • Anonyymi

        Syrjäyttämisestä en tiedä. Mutta synteettiset polttoaineet tarkoittavat nykyistä paljon kalliimpia pumppuhintoja. Oletko valmis maksamaan 5€/litra synteettisestä bensiinistä? Yhteen bensiinilitraan nimittäin menee sähköä melkoinen määrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syrjäyttämisestä en tiedä. Mutta synteettiset polttoaineet tarkoittavat nykyistä paljon kalliimpia pumppuhintoja. Oletko valmis maksamaan 5€/litra synteettisestä bensiinistä? Yhteen bensiinilitraan nimittäin menee sähköä melkoinen määrä.

        Ja sitä sähköähän meillä ei ole, kun sähköautovastustajat väittää, että sähköautot vie kaiken sähkön suomesta... :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turhaan yrität nillittää tyhjästä asiasta kun kaipaat huomiota. Säälistä vastaan kun tiedän että se lämmittää mieltäsi.

        Sähköauton käyttömukavuus on kaikkein korkeimmalla tasolla:
        -Tankkaus kotona erittäin halvalla verkkosähköllä
        -Lämpeää talvella puolet nopeammin kuin polttis
        -Auton ilmastointi viilentää auton valmiiksi ennen kuin kuski tulee autolle
        -Hiljaisin ja mukavin voimalinja
        -Huoltovapaa voimalinja
        -1.000km matka sujuu noin kymmenessä tunnissa

        Kaikki tietää nämä joten nillität tyhjää. Tuiko parempi olo kun joku noteerasi sinut ja vastasi?

        Joopa joo, johto kii, johto irti, rullalle takakonttiin, eikä mee kun neljä tuntia niin jo on tankki täynnä. Mun polttis lämpiää tai jäähtyy etäkäynnistyksellä kännykästä ja tankkaus kestää 2 minuuttia, sillä mennän 1200km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joopa joo, johto kii, johto irti, rullalle takakonttiin, eikä mee kun neljä tuntia niin jo on tankki täynnä. Mun polttis lämpiää tai jäähtyy etäkäynnistyksellä kännykästä ja tankkaus kestää 2 minuuttia, sillä mennän 1200km.

        Pikalatauksessa 50% "tankista" 15-20 minuutin aikana. Mutta eipä pikalataukselle ole tarvetta ollut.

        Ajoakkujen lataus 90% asti viikon välein, auton mukaan range 440 km tällä lataustasolla näillä keleillä. Yleensä käy alimmillaan vain 50% kieppeillä. Aikaa menee viikossa 30s. Aikaa lataukseen menee 7 tuntia kotilaturilla, jos lataisi tyhjästä täysin täyteen.

        Jäähtyy ja lämpiää erittäin nopeasti myös kännykästä, eikä tarvitse olla missään tolpassa kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pikalatauksessa 50% "tankista" 15-20 minuutin aikana. Mutta eipä pikalataukselle ole tarvetta ollut.

        Ajoakkujen lataus 90% asti viikon välein, auton mukaan range 440 km tällä lataustasolla näillä keleillä. Yleensä käy alimmillaan vain 50% kieppeillä. Aikaa menee viikossa 30s. Aikaa lataukseen menee 7 tuntia kotilaturilla, jos lataisi tyhjästä täysin täyteen.

        Jäähtyy ja lämpiää erittäin nopeasti myös kännykästä, eikä tarvitse olla missään tolpassa kiinni.

        30s tietenkin viisastelijoille "kaapelien kanssa pelaamiseen". Ei ole mitään väliä miten kauan itse lataus kestää, kun on itse kuitenkin silloin nukkumassa ja "tankki" on aamulla täysi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joopa joo, johto kii, johto irti, rullalle takakonttiin, eikä mee kun neljä tuntia niin jo on tankki täynnä. Mun polttis lämpiää tai jäähtyy etäkäynnistyksellä kännykästä ja tankkaus kestää 2 minuuttia, sillä mennän 1200km.

        "jäähtyy etäkäynnistyksellä kännykästä"
        Sanopa mikä polttis käyttää ilmastointia niin että motti ei käy. Merkki ja malli kiitos.

        Nyt luulen että pääsi melkoinen aivopieru polttispojalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "jäähtyy etäkäynnistyksellä kännykästä"
        Sanopa mikä polttis käyttää ilmastointia niin että motti ei käy. Merkki ja malli kiitos.

        Nyt luulen että pääsi melkoinen aivopieru polttispojalta.

        Oletkos kuullut sellaisesta nykyajan hienoudesta kuin etäkäynnistys?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletkos kuullut sellaisesta nykyajan hienoudesta kuin etäkäynnistys?

        Kallis ja lisäksi laiton tapa (en usko että max. 2 minuutin tyhjäkäynti riittää merkittävästi lämmittämään/jäähdyttämään matkustamoa).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kallis ja lisäksi laiton tapa (en usko että max. 2 minuutin tyhjäkäynti riittää merkittävästi lämmittämään/jäähdyttämään matkustamoa).

        Lämmitykseen on webasto, ilmastointi ehtii jäähdyttää auton muutamassa minuutissa ennen lähtöä. Autoni kuluttaa dieseliä 4,2l/100km matka ajossa, mikä on reilusti vähemmän kuin plug-in hybridien yli 6 litran menevät kulutuslukemat. Sopivalla polttoaineella diesel on oikeasti ympäristöystävällinen, toisin kuin hybridit ja sähköautot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lämmitykseen on webasto, ilmastointi ehtii jäähdyttää auton muutamassa minuutissa ennen lähtöä. Autoni kuluttaa dieseliä 4,2l/100km matka ajossa, mikä on reilusti vähemmän kuin plug-in hybridien yli 6 litran menevät kulutuslukemat. Sopivalla polttoaineella diesel on oikeasti ympäristöystävällinen, toisin kuin hybridit ja sähköautot.

        "Sopivalla polttoaineella diesel on oikeasti ympäristöystävällinen, toisin kuin hybridit ja sähköautot."

        Sähköauton elinkaarihiilidioksidipäästöt ovat pienemmät kuin dieselillä. Pakoputkesta tulevat lähipäästöt ovat sähköautolla 0.

        Diesel on parempi kuin bensa, mutta ei se sähköautoille pärjää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletkos kuullut sellaisesta nykyajan hienoudesta kuin etäkäynnistys?

        Eli täysin huuhaata taas oli tuo puhe polttiksesta joka viilentää itsensä ennenkuin kuski tulee autolle.
        Hankala ja laiton tapa olisi käynnistää polttis etänä ruksuttamaan etukäteen jotta auto viilentyisi. Luulen ettet ole koskaan edes kokeillut. Menee nimittäin suht kauan tyhjäkäynnillä ruksuttamista että auto viilenee helteellä.

        Sähköauto pyörittää kompuraa sähköllä ja auto on mukavan viileä jo valmiiksi kun kuski saapuu paikalle.
        Sähköauto - Polttis 100-0


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lämmitykseen on webasto, ilmastointi ehtii jäähdyttää auton muutamassa minuutissa ennen lähtöä. Autoni kuluttaa dieseliä 4,2l/100km matka ajossa, mikä on reilusti vähemmän kuin plug-in hybridien yli 6 litran menevät kulutuslukemat. Sopivalla polttoaineella diesel on oikeasti ympäristöystävällinen, toisin kuin hybridit ja sähköautot.

        "Autoni kuluttaa dieseliä 4,2l/100km matka ajossa, mikä on reilusti vähemmän kuin plug-in"

        Mutta 2-3 kertaa enemmän kuin mitä sähköautolla ajaminen maksaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli täysin huuhaata taas oli tuo puhe polttiksesta joka viilentää itsensä ennenkuin kuski tulee autolle.
        Hankala ja laiton tapa olisi käynnistää polttis etänä ruksuttamaan etukäteen jotta auto viilentyisi. Luulen ettet ole koskaan edes kokeillut. Menee nimittäin suht kauan tyhjäkäynnillä ruksuttamista että auto viilenee helteellä.

        Sähköauto pyörittää kompuraa sähköllä ja auto on mukavan viileä jo valmiiksi kun kuski saapuu paikalle.
        Sähköauto - Polttis 100-0

        "Sähköauto pyörittää kompuraa sähköllä ja auto on mukavan viileä jo valmiiksi kun kuski saapuu paikalle.
        Sähköauto - Polttis 100-0"

        Itse kuitenkin arvostan enemmän pidempää ajomatkaa!
        Sähköauto - Polttis 0 - 200.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sähköauto pyörittää kompuraa sähköllä ja auto on mukavan viileä jo valmiiksi kun kuski saapuu paikalle.
        Sähköauto - Polttis 100-0"

        Itse kuitenkin arvostan enemmän pidempää ajomatkaa!
        Sähköauto - Polttis 0 - 200.

        Taitaa olla että sähköautolla ajetaan kuitenkin pidemmän matkan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sähköauto pyörittää kompuraa sähköllä ja auto on mukavan viileä jo valmiiksi kun kuski saapuu paikalle.
        Sähköauto - Polttis 100-0"

        Itse kuitenkin arvostan enemmän pidempää ajomatkaa!
        Sähköauto - Polttis 0 - 200.

        "Itse kuitenkin arvostan enemmän pidempää ajomatkaa!"

        Lähtökohtaisesti autossa vietetty aika on hukkaan heitettyä aikaa. Se on vain välttämättömyys jonka joudut tekemään koska olet väärässä paikassa tehdäksesi jotain mitä haluat tai sun on pakko tehdä.

        Filofosointi sikseen. Sähköautolla normaalikansalainen tarvittavat siirtymät ilman yhtään välilatausta koskaan. Auto on joka aamu täydessä latingissa kotipihassa ja illalla kun tulee kotiin niin vain osa akun kapasiteetista on käytetty. Tämä on se se käyttötapaus joka pätee 95% kaikista päivistä ja ajamisista.

        Sitten kun pitää tehdä se pitkä matka niin silloinkin sähköautoola pääsee 1.000km reilussa 10 tunnissa. Missä kohtaa polttis olisi parempi?
        Miksi haluaisi maksaa 100km:stä 6-9 euroa kun sähköllä sama matka maksaa vain kaksi euroa. Jos haluaa pitkälle niin kai 1.000km päivässä riittä mihin tahansa tarpeeseen?

        https://www.youtube.com/watch?v=koPcwHJ4aSk&t=8s


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sopivalla polttoaineella diesel on oikeasti ympäristöystävällinen, toisin kuin hybridit ja sähköautot."

        Sähköauton elinkaarihiilidioksidipäästöt ovat pienemmät kuin dieselillä. Pakoputkesta tulevat lähipäästöt ovat sähköautolla 0.

        Diesel on parempi kuin bensa, mutta ei se sähköautoille pärjää.

        Kyllä mutta plugiin hybridien jopa yli 8l/100km nousevat kulutukset tarkoittaa kyllä samanlaisia päästöjä, epäilen tuollaisia laskelmia. Vaika jopa puolet ajoista olisi nurkka ajoa, nousee plug-in auton kokonaiskulutus dieseliä korkeammaksi. Ei tuollainen auto käytännössä ole kovin ympäristö ystävällinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä mutta plugiin hybridien jopa yli 8l/100km nousevat kulutukset tarkoittaa kyllä samanlaisia päästöjä, epäilen tuollaisia laskelmia. Vaika jopa puolet ajoista olisi nurkka ajoa, nousee plug-in auton kokonaiskulutus dieseliä korkeammaksi. Ei tuollainen auto käytännössä ole kovin ympäristö ystävällinen.

        Plugarien kohdalla riippuu pitkälti käyttöprofiilista. Täyssähköautoja lähinnä tarkoitin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä mutta plugiin hybridien jopa yli 8l/100km nousevat kulutukset tarkoittaa kyllä samanlaisia päästöjä, epäilen tuollaisia laskelmia. Vaika jopa puolet ajoista olisi nurkka ajoa, nousee plug-in auton kokonaiskulutus dieseliä korkeammaksi. Ei tuollainen auto käytännössä ole kovin ympäristö ystävällinen.

        Mikä dieseli menee alle 1 l/100 km?

        Jos Opel Amperakin lasketaan plugariksi, niin sillä tahkotaan jopa 1 litran pintaan keskikulutuksia. Ihan nollaan ei kuulemma pääse, koska auto polttaa kerran vuoteen tankin väkisin tyhjäksi, ettei bensa pääse vanhenemaan liikaa ;-D

        Amperan erikoisuus on siinä, että se liikkuu kaupungissa aina ja vain sähkömoottorin voimin. Eli on silloin sarjahybridi. Tarkoittaa myös, että sähkömoottori on niin tehokas (olikosenyt 100 kW), ettei polttomoottoria tarvita apuun edes reippaissa kiihdytyksissä. Mitkä ovat useimpien hybridien kompastuskivi (kone tarvitaan apuun ja jotta se on valmiina apuun, se täytyy pitää käyntilämpöisenä koko ajan, mihin kuluu talvella paljon energiaa).

        No, näillä tavanomaisemmilla ratkaisuilla näkyy pääsevän jonnekin 3 litran pintaan jos arkiajot saa tahkottua valtaosin sähköllä. Dieselin pitäsi päästä alle 3 litran, koska litrasta dieseliä syntyy enemmän saasteita (CO2 ja NOx) kuin litrasta bensaa. Energiaakin dieselissä on enemmän per litra, mikä sitä kulutuseroa selittää.


    • Anonyymi

      Tästäkin taas näkee että nämä sähködissajat ovat sekaisin kuin seinäkello. Ensin sanovat että sähköautot eivät ole ratkaisu koska sähköä ei riitä ja sitten tarjoavat vaihtoehdoksi vetyä ja synteettisiä joiden valmistus vaatii paljon enemmän sähköä.
      Dah??

      • Anonyymi

        Faktoista viis, kunhan saa huutaa...


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Mielenkiintoista, omat sähköautoilun kulut ovat olleet alle 1.8€/100km...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielenkiintoista, omat sähköautoilun kulut ovat olleet alle 1.8€/100km...

        Älä valehtele!!!!!


      • Anonyymi

        Kotilatauksessa 2-3 eur/100km, talvellakin.

        Juttu nyt osoittaa vaan sen että sähköauto/ladattava hybridi ei ole yleensä järkevä valinta jos latausmahdollisuutta ei ole kuin julkisissa pisteissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä valehtele!!!!!

        Tuon verran "tankkaukseen" menee, kun puhutaan aiheen kontekstissa. Muut kulut toki erikseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielenkiintoista, omat sähköautoilun kulut ovat olleet alle 1.8€/100km...

        Sait patteriauton lahjaksi joulupukilta?

        Ja pukki tuo myös uudet renkaat joka toinen vuosi?


    • Anonyymi

      Autostadium sivulla on hauska seurata vetyautokeskusteluja kuten Toyota Mirai. Jos kirjoittaa yhdenkin viestin Miraista, perään tulee 10 sähkäri-faanatikkoa haukkumaan vetya ja vaahtoamaan kuinka ylivoimainen sähkö on :)

      Ilmiselvästi vety aiheuttaa jonkinlaista huolta/pelkoa sähköautoilijoissa. Pelätäänkö sähkärien arvon romahtamista kun kansa tajuaa miten ylivertainen vety on? Esim nopea tankkaus, pakkanen ei vaikuta toimintamatkaan.

      • Anonyymi

        Huolta/Pelkoa?
        Ensimmäinen nopea vetytankkaus on jossain 30 vuoden päässä. Kaikki nykyiset autot ovat olleet paalissa jo kauan ennenkuin ensimmäinen vetyauto tankataan Suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huolta/Pelkoa?
        Ensimmäinen nopea vetytankkaus on jossain 30 vuoden päässä. Kaikki nykyiset autot ovat olleet paalissa jo kauan ennenkuin ensimmäinen vetyauto tankataan Suomessa.

        Vety on henkilöautojen mittakaavassa niin hankala polttoaine, ettei sitä kannata ehkä koskaan ottaa käyttöön.

        Polttokennoja voi ruokkia myös nestemäisillä polttoaineille (etanoli, metanoli) tai metaanilla (maa/biokaasu).

        Ns vetytalous ei sekään tarkoita, että puhdasta vetyä pitäisi käyttää. Vaan että vety on energiankantajana, mutta sitä voidaan sitoa muihin aineisiin. Vaikkapa jossain teollisuusprosessissa vapautuvaan hiilidioksidiin. Listätään vielä energiaa, vaikkapa uusituvien ylituotantoa kesällä ja kas, tuutin toisesta päästä tulee ulos paljon puhdasta vetyä helpommin käsiteltävieä hiilivetypolttoaineita. Joita voidaan hyödytää nykyisessäkin ajoneuvokannassa. Tämä ratkaisu tunnetaan myös nimellä power-to-x

        https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/synteettista-biokaasua-power-to-xlla-vantaan-energia-ja-wartsila-aloittavat-maailmanlaajuisesti-ainutlaatuisen-hankkeen/32bb6902-30c1-44a7-a532-3c7814c0e36e

        https://www.kaleva.fi/tuulisahkoa-rakentava-st1-haluaisi-tehda-kemissa-s/3002606


    • Anonyymi

      Aloitukseen voisi lisätä myös Toyotan tulevat solid state akut, ehkä vuonna 2025 tulevat markkinoille. Nykyisille sähkäautoilijoille nämä aiheuttaa suurta pelkoa koska nykyisten sähköautojen arvo tippuu silloin hetkessä nollaan. Kukaan ei enää huoli vanhanaikaista erittäin hitaasti ladattaavaa akkua kun Toyota tuo 10-15min ladattavat markkinoille.

      • Anonyymi

        Tässä taas täydelliseeen typeryyteen perustuvaa kirjoittelua.
        Sähköautot ladataan kotona yön yli halvalla sähköllä. On aivan sama kestääkö lataus kuusi sekuntia vai kuusi tuntia. Akku on aina aamulla täynnä joka tapauksessa.

        Tojon sähköauto-taival on ollut täynnä osaamattomuutta ja typeriä päätöksiä. Kun tojota saa joskus vuosien päästä jotain markkinoille niin se on joka tapauksessa vuosikausia muita jäljessä. Tojolle jää vain murusia sähköautomarkkinoista.
        Tokiossa viduttaa oma typeryys vielä vuosikausia ankarasti.


    • Anonyymi

      talvi muuttaa suuntaa?

    • Anonyymi

      "Miksi vety ja synt. polttoaineet aiheuttaa niin paljon pelkoa sähköautoilijoissa?"

      Siksi, kun pelkäävät kalliin "sijoituksensa" räjähdysmäistä arvonalenemista. Siinä se tosiasiallinen syy. Täys-sähkikset kun ovat vain pelkkä välivaihe kehityksessä kohti puhtaampaa liikkumista.

      • Anonyymi

        Faktat puhuvat, ei mikään pelko. Kannattaa tutustua vedyn liikenne-käytön faktoihin, vain niillä on merkitystä, ei kenenkään oletuksilla tai uskolla.
        Biopolttoaineet on hyvä juttu, mutta, taas niitä faktoja...
        Oikeat biopolttoaineet jotka tehty oikeista hiilineutraalisista jätteistä eivät riitä kuin noin 10 prosentille kaikista kulkuneuvoista. Joten ne kannattaisi pyhittää lentämiseen, laivoihin ym. johon sähkö ei sinällään (vielä) sovellu.

        Jo pelkkä ajatus vetyautossa olevasta vetytankista hirvittää. Mieti painetta joka vetytankissa on, minimissään 300bar, max 700bar, lisäksi vety itsessään on erittäin räjähdysherkkä tuote.
        Vertailun vuoksi auton renkaassa on alle 3 bar. senkin räjähdys on hengenvaarallinen, miten autossa tankki suojataan kolaritilanteilta ettei koko kolaripaikka ulkopuoliset mukaan lukien ole räjähdyksen seurauksena hehtaarin alueella?
        Normaalistikin pienet teollisuuden vetysäiliöt uusitaan 5-vuoden välein, mikä lisäkustannus autoiluun tuosta syntyy?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Faktat puhuvat, ei mikään pelko. Kannattaa tutustua vedyn liikenne-käytön faktoihin, vain niillä on merkitystä, ei kenenkään oletuksilla tai uskolla.
        Biopolttoaineet on hyvä juttu, mutta, taas niitä faktoja...
        Oikeat biopolttoaineet jotka tehty oikeista hiilineutraalisista jätteistä eivät riitä kuin noin 10 prosentille kaikista kulkuneuvoista. Joten ne kannattaisi pyhittää lentämiseen, laivoihin ym. johon sähkö ei sinällään (vielä) sovellu.

        Jo pelkkä ajatus vetyautossa olevasta vetytankista hirvittää. Mieti painetta joka vetytankissa on, minimissään 300bar, max 700bar, lisäksi vety itsessään on erittäin räjähdysherkkä tuote.
        Vertailun vuoksi auton renkaassa on alle 3 bar. senkin räjähdys on hengenvaarallinen, miten autossa tankki suojataan kolaritilanteilta ettei koko kolaripaikka ulkopuoliset mukaan lukien ole räjähdyksen seurauksena hehtaarin alueella?
        Normaalistikin pienet teollisuuden vetysäiliöt uusitaan 5-vuoden välein, mikä lisäkustannus autoiluun tuosta syntyy?

        Nämä hyvät pointiut ovat helmiä sialle. Kannattaa pitää mielessä millainen on tämä trolli joka on ottanut nyt vedyn agendalleen. Aiheella ei ole oikeastaan mitään väliä. Spämmääminen on hänelle elämän sisältö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Faktat puhuvat, ei mikään pelko. Kannattaa tutustua vedyn liikenne-käytön faktoihin, vain niillä on merkitystä, ei kenenkään oletuksilla tai uskolla.
        Biopolttoaineet on hyvä juttu, mutta, taas niitä faktoja...
        Oikeat biopolttoaineet jotka tehty oikeista hiilineutraalisista jätteistä eivät riitä kuin noin 10 prosentille kaikista kulkuneuvoista. Joten ne kannattaisi pyhittää lentämiseen, laivoihin ym. johon sähkö ei sinällään (vielä) sovellu.

        Jo pelkkä ajatus vetyautossa olevasta vetytankista hirvittää. Mieti painetta joka vetytankissa on, minimissään 300bar, max 700bar, lisäksi vety itsessään on erittäin räjähdysherkkä tuote.
        Vertailun vuoksi auton renkaassa on alle 3 bar. senkin räjähdys on hengenvaarallinen, miten autossa tankki suojataan kolaritilanteilta ettei koko kolaripaikka ulkopuoliset mukaan lukien ole räjähdyksen seurauksena hehtaarin alueella?
        Normaalistikin pienet teollisuuden vetysäiliöt uusitaan 5-vuoden välein, mikä lisäkustannus autoiluun tuosta syntyy?

        "Vertailun vuoksi auton renkaassa on alle 3 bar. senkin räjähdys on hengenvaarallinen,"

        On se tietysti sinunlaisellesi säälittävälle trollaajalle, jolla ei ole vielä mitään kokemusta renkaan räjähtämisestä. Itse olen seissyt vieressä, kun 8bar sisältävä rengas räjähti. Itselleni ei käynyt mitään muuta, kuin että kuulo meni hetkeksi aikaa.

        Mitä taas vetyautoihin tulee, niin ei kai niitä voitaisi käyttää silloin missään, jos räjähtämisen vaara olisi ilmeinen. Kuitenkin niitä tulee maailmalla käyttöön koko ajan lisää, suomi nimistä junttilaa lukuun ottamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vertailun vuoksi auton renkaassa on alle 3 bar. senkin räjähdys on hengenvaarallinen,"

        On se tietysti sinunlaisellesi säälittävälle trollaajalle, jolla ei ole vielä mitään kokemusta renkaan räjähtämisestä. Itse olen seissyt vieressä, kun 8bar sisältävä rengas räjähti. Itselleni ei käynyt mitään muuta, kuin että kuulo meni hetkeksi aikaa.

        Mitä taas vetyautoihin tulee, niin ei kai niitä voitaisi käyttää silloin missään, jos räjähtämisen vaara olisi ilmeinen. Kuitenkin niitä tulee maailmalla käyttöön koko ajan lisää, suomi nimistä junttilaa lukuun ottamatta.

        "Itse olen seissyt vieressä, kun 8bar sisältävä rengas räjähti. Itselleni ei käynyt mitään muuta, kuin että kuulo meni hetkeksi aikaa.
        Mitä taas vetyautoihin tulee, niin ei kai niitä voitaisi käyttää silloin missään, jos räjähtämisen vaara olisi ilmeinen. "

        Se on vähän eri asia jos paineilmaa sisältävä säiliö puhkeaa kuin vetysäiliö. Tästä voi katsoa konkreettisesti mitä tapahtuu.

        https://youtu.be/jH-mhZLuGRk

        Tässä meni paljon muutakin kuin kuulo.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe