Maskeista puuttuu suojus

Anonyymi

Suomessa myydään eri firmoilta suomalaisia maskeja jotka eivät ole pakattu hygieenisesti muoviin tai suojakuoreen, vaan ne ovat ilman suojaa laatikossa tai pussissa, johon pääsee vapaasti roskia /ilmaa. Yhdellä sivulla luki vielä jälleenmyyjät, jotka ovat virallisia tahoja ei pikkuputiikki. Joissakin ulkomaisissa ja suomalaisissa maskeissa on vikoja ja puutteita muutenkin vielä, esim. korvanauha voi olla hiertävä, liian suuri ympärysmitaltaan ei pituus (millimetrit) tai kiristävä (sentit). Happea ei pääse yhdessä versiossa maskin sisälle helposti, antaa tukahduttavan tunteen kävellessä. Maskia pidettäessä 10 min siitä ei saisi lähteä wc-tilan tuoksua, vaan puhdas tuoksu. Muutama hyvä maskilaatu on! Nyt maskit alkavat taas loppua parista liikkeestä. Ihmisten pitäisi olla tietoisia maskien laadusta ja niiden puhtaudesta.

5

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ns. kansanmaskit eivät ole edes tarkoitettu sairaala tai vastaavaan käyttöön (siitä jopa varoitetaan pakkauksessa). Silloin niiden ei tarvitse olla pakattu ilmatiiviisti, pahvilaatikko riittää.

      Maskit eivät välttämättä ole yleistä kaikille sopivaa mallia. Maissa joissa maskia käytetään normaalistikin paljon, kokoja voi olla useampia ja muutenkin kauko-idän ihmiset ovat hieman pienempiä kuin länsimaiset, joten maskit voivat olla vähän pienempiä.

      Hyvin suojaava maskin voi todella tuntua tukahduttavalta kun suodatusteho on suurempi useampien ja tiiviimpien kerrosten vuoksi. Käytän FFP luokan hengityssuojaa juuri tuon suuremman hengitysvastuksen vuoksi vain sellaisessa tilanteessa jossa koronatartunnan riski on suurempi (esimerkiksi sairaalan laboratorion tutkimuksissa). Muulloin käytän kevyempää vain kolmikertaista suu- nenäsuojaa.

      • Anonyymi

        Olisi kuitenkin tärkeää että vaikka ei ole standardimaski, jotkut ehdot täyttyvät tuotteen turvallisuuden ja terveellisyyden suhteen. Ettei ota joka kerta vääriä maskeja, esim. iäkäs ei aina tunnista mikä on hyvä ja mikä ei. Esimerkiksi valmistusolosuhteissa /käsittelyssä /raaka-aineissa ei saisi olla viruksia ilmassa suuria määriä (ja ne pakkauksen raot) jos joku tunkee maskin kasvoilleen ja hengittää sen läpi, olkoonkin että sivusta tulee ilmaa joka ei ole puhdasta, mutta maskit ovat välittömässä iho- ja hengitystiekontaktissa aika lähellä. Hengityksen kosteus kehittää viruksia nopeasti. -Jos ei olisi yhtään väliä miten ja missä maskit valmistetaan sekä pakataan, ne eivät silloin estä viruksia, vaan voivat itse tuottaa niitä. On muutama "kevytmalli" joka sopii hyvin kauppareissun ajaksi suuremmalle osalle, ilman että tukahduttaa liikaa. Nyt kaupoissa (ja parissa yrityksessä) on villi bisnes vieläkin maskien kanssa, selkeys auttaisi, että tietää onko se ilman riittävää hygieniaa takahuoneessa valmistettu maski, ei hyvää suunnittelua taustalla vai onko laadukas eettinen tuote pakkauksen sisällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi kuitenkin tärkeää että vaikka ei ole standardimaski, jotkut ehdot täyttyvät tuotteen turvallisuuden ja terveellisyyden suhteen. Ettei ota joka kerta vääriä maskeja, esim. iäkäs ei aina tunnista mikä on hyvä ja mikä ei. Esimerkiksi valmistusolosuhteissa /käsittelyssä /raaka-aineissa ei saisi olla viruksia ilmassa suuria määriä (ja ne pakkauksen raot) jos joku tunkee maskin kasvoilleen ja hengittää sen läpi, olkoonkin että sivusta tulee ilmaa joka ei ole puhdasta, mutta maskit ovat välittömässä iho- ja hengitystiekontaktissa aika lähellä. Hengityksen kosteus kehittää viruksia nopeasti. -Jos ei olisi yhtään väliä miten ja missä maskit valmistetaan sekä pakataan, ne eivät silloin estä viruksia, vaan voivat itse tuottaa niitä. On muutama "kevytmalli" joka sopii hyvin kauppareissun ajaksi suuremmalle osalle, ilman että tukahduttaa liikaa. Nyt kaupoissa (ja parissa yrityksessä) on villi bisnes vieläkin maskien kanssa, selkeys auttaisi, että tietää onko se ilman riittävää hygieniaa takahuoneessa valmistettu maski, ei hyvää suunnittelua taustalla vai onko laadukas eettinen tuote pakkauksen sisällä.

        Olen nyt käyttänyt yhtä FFP2 luokiteltua hengityssuojatyyppiä ja kolmea eri valmistajan suu-nenäsuojaa. Tuo laadukas hengityssuoja on yksittäispakattuna pahvilaatikossa ja hengitysvastus tietenkin suurempi useampien ja tehokkaamien suodatuskerrosten vuoksi. Noissa yksinkertaisemmista maskeista yksi malli on melkoisen kevyt hengitysvastukseltaan kahteen muuhun nähden. Kaikki kolme ilmoitetaan olevan kolmikerroksisia, joten jo tässä pienessä henkilökohtaisessa kokeessa olen havainnut selvän eron suojan tehossa. Jos hengitysvastus on pienempi, viruksiakin pääsee enemmän läpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen nyt käyttänyt yhtä FFP2 luokiteltua hengityssuojatyyppiä ja kolmea eri valmistajan suu-nenäsuojaa. Tuo laadukas hengityssuoja on yksittäispakattuna pahvilaatikossa ja hengitysvastus tietenkin suurempi useampien ja tehokkaamien suodatuskerrosten vuoksi. Noissa yksinkertaisemmista maskeista yksi malli on melkoisen kevyt hengitysvastukseltaan kahteen muuhun nähden. Kaikki kolme ilmoitetaan olevan kolmikerroksisia, joten jo tässä pienessä henkilökohtaisessa kokeessa olen havainnut selvän eron suojan tehossa. Jos hengitysvastus on pienempi, viruksiakin pääsee enemmän läpi.

        Kannattaa edelleen muistaa, että maski ei suojaa niinkään itseä, vaan toisia ihmisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa edelleen muistaa, että maski ei suojaa niinkään itseä, vaan toisia ihmisiä.

        Nuo "kansanmaskit" eivät suojaa itseä läheskään yhtä hyvin kuin FFP luokitellut maskit. Nuo luokitellut maskit ilmoitetaan suojaavan käyttäjäänsäkin lähes 100 prosenttisesti, mutta esimerkiksi kangasmaskien suojausteho on aivan mitä sattuu, laadukaskin voi suojata ehkäpä 20-25%. Olen tavannut jopa myynnissä olevan kangasmaskin jonka läpi jopa näkyi, mutta eipä haitannut hengitystäkään yhtään. Täytti kyllä maskikäyttöpakon ehdon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2486
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      38
      1399
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      61
      1372
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1156
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1101
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1032
    Aihe