Ovat hiilineutraaliustavoitteen vastaisia. Ja ihan oikein onkin, saastuttavaa vanhaa tekniikkaa! Monet myös pitävät näitä käyttöautoinaan. Museoautot kuuluvat museoon. Ulkoiluttaminen onnistuu puuhakilvillä ei tarvita omaa rekisteriä. Veroja tarvitaan että selvitään koronasta.
https://www.is.fi/autot/art-2000007637069.html
Museoautojen erivapaudet aiotaan poistaa
44
2169
Vastaukset
- Anonyymi
Niinno...
Katalysaattorit tuli autoihin 1990-luvulla. Sen jälkeen ei juuri mitään uutta ja maatamullistavaa ole päästöjen suhteen esitetty.
Tuota vahemmilla ajetaan aika vähän, joten niiden kokonaispäästöt jää aika pieniksi.
Itsekin ajelen 1997 mallisella, jossa on katalysaattori. En pysty kokemaan huonoa omaatuntoa kun päästelen menemään 4000 km vuodessa.
Mutta jos nyt sitten koetaan että vanhan auton omistajaa pitää rankaista niin eiköhän autoilu ollut ainakin minun osaltani kohta ohitse.- Anonyymi
"Katalysaattorit tuli autoihin 1990-luvulla. Sen jälkeen ei juuri mitään uutta ja maatamullistavaa ole päästöjen suhteen esitetty."
Taisi unohtua sähköautot. Toki sähköntuotanto tuottaa päästöjä, mutta kokonaispäästöt ovat murto-osa verrattuna mihinkään autoon jonka moottorissa jotain palaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Katalysaattorit tuli autoihin 1990-luvulla. Sen jälkeen ei juuri mitään uutta ja maatamullistavaa ole päästöjen suhteen esitetty."
Taisi unohtua sähköautot. Toki sähköntuotanto tuottaa päästöjä, mutta kokonaispäästöt ovat murto-osa verrattuna mihinkään autoon jonka moottorissa jotain palaa.Juu unohtui sähköauto, on vielä sen verran uusi juttu etten ole ihan sisäistänyt tuota mahdollisuutta.
Ja toinen mikä saattoi olla merkittävä asia, on dieseleiden hiukkasloukut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu unohtui sähköauto, on vielä sen verran uusi juttu etten ole ihan sisäistänyt tuota mahdollisuutta.
Ja toinen mikä saattoi olla merkittävä asia, on dieseleiden hiukkasloukut.> Ja toinen mikä saattoi olla merkittävä asia, on dieseleiden hiukkasloukut.
Tämän ongelman nokilekoilla ajavat ovat ratkoneet joko poistamalla hiukkassuodattimen tai tuunaamalla sen rautakangella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> Ja toinen mikä saattoi olla merkittävä asia, on dieseleiden hiukkasloukut.
Tämän ongelman nokilekoilla ajavat ovat ratkoneet joko poistamalla hiukkassuodattimen tai tuunaamalla sen rautakangella.Mulla on nyt toinen hiukkassuodattimella varustettu diisel. Hiukkasloukun tuunausta en ole kokeillut. Ensimmäisestä autosta tukkeentui 205 tkm. ajettuna. Ostin uuden loukun maksoi 245€. Helppo vaihtaa. Miksi tuunata ?
- Anonyymi
Oikein , vanhat tekniikaltaan jälkeenjääneet romut pois liikenteestä ja puhtaat sähköautot tilalle tai kävelemään ja julkisen liikenteen käyttäjäksi .
- Anonyymi
Kun suomalaisten autojen keski-ikä on noin 12 vuotta niin eiköhän poisteta kaikki tuota vanhemmat autot liikenteestä.
Kolmannes henkilöautoista pois liikenteestä = miljoona ajoneuvoa.
Kun näiden autojen omistajat siirtyvät julkisen liikenteen käyttöön, jää valtiolta saamatta suorina verotuloina 1,3 miljardia euroa.
Suunnitelmasi on hyvä, mutta tuo 1,3 miljardia pitää sitten ottaa niistä sähköautoista.
Jos Suomeen saadaan 100.000 sähköautoa tilalle, tulee niitä verottaa vuodessa 13.000 euroa per auto, jotta valtio saa saman verokertymän kassaan. - Anonyymi
Mitenkä jos se tekniikka kerran on niin jälkeenjäänyttä, niin miten näitä vanhoja autoja on vielä sitten liikenteessä? Taitaa nuo "puhtaat" sähköautot olla kaatiskamaa jo alle kymmenen vuoden sisällä käyttöönotosta, ketään kiinnosta nuo tuollaset lelut.
Käveletkö itse muka töihin säässä kuin säässä yli 60km päivässä, jos olet vielä liikuntarajoitteinen niin sen saman matkan voi sitten rullailla pyörätuolilla?
- Anonyymi
Uutinen nimittäin osoittaa, että nyt on hallitus mennyt tekemään virheen.
Haitallisten verotukien luettelo on nimittäin epätäydellinen: siitä puuttuvat esimerkiksi kuorma-autojen, maa- ja metsätaloustyökoneiden sekä moottoriveneiden auto- ja ajoneuvoverovapaus. Sekä tietenkin kardinaaliluokan puutteena moottoripyörien ajoneuvoverovapaus.
Otan yhteyttä hallitukseen välittömästi ja pyydän ryhtymään toimenpiteisiin virheen korjaamiseksi ensi tilassa.- Anonyymi
Vielä pahempia ovat moottorikelkat ja mönkijät.
Veneille tuli jo verollisen polttoaineen käyttöpakko, nyt siis ajoneuvo vero.
Harraste ajoneuvot joitten ajosuorite on erittäin pieni tulee jonkinlainen vuosimaksuvero.
Siis kun autotallissani on Soda 1000 MB jonka kulutus on 4,5 l / 100 km ja olen ajanut viimeisten kymmene vuoden aikana ehkä 1500 km yhteensä.
Muistuttaa menneitten aikoje piippuveroa tai lasiveroa. Lasivero sai aikaan sen että taloissa oli vain pikkiriikkiset ikkunat.
- Anonyymi
Onko kyseessä pelinavaus uusien polttomoottilaitteiden tuomisesta jonkunlaisen vuosittaisen ajoneuvoverokäyttömaksu-systeemin piiriin?
Nythän vuosittaista ajoneuvoverokäyttömaksua ei maksa vissiin kuin normihenkilö- ja pakettiautot.
Listalta puuttuu tosiaan verohelpotetut, moottoripyörät, mopot, veneet, moottorikelkat, huvilentokoneet, raskas kalusto ja vissiin kaikki maatalouteen liittyvät koneet - Anonyymi
Maamoottorit unehtuneet tyystin. Niitähän käytetään usei sellaisissa näytöksissä.
Verolle vaan.- Anonyymi
Ja lehtipuhaltimet
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja lehtipuhaltimet
Pienoislennokit ja autot, missä käytetään polttomoottoria...
- Anonyymi
Ehdottomasti ihmisten on kustannetava iselleen pierun talteenotto systeemi muuten ei saada päästöjä alas ja mailma pelastuu
- Anonyymi
Unohtui vielä puilla tapahtuva lämmitys, makkaranpaisto vero, sauna vero, myös traktoreille lisä veroa sekä mopoille. Vetäkää viherpiiperöt lisää sitä kannabista niin maailma pelastuu!
- Anonyymi
👹👹👹
- Anonyymi
Suomalaisilla toiseksi tai kolmanneksi suurimmat CO2 päästöt lentoliikenteestä väkilukuun suhteutettuna. Tästä turhuudesta olisi hyvä aloittaa.
Ei ole 1 eikä 2 maailmanparantajaa, mitkä ovat kehuskelleet pelastaneensa jollain näennäistempauksella (käyttämällä biohajoavia muovipusseja tms) maailman, minkä jälkeen voikin palkita itsensä pärätttämällä lentokoneella pattajalle tai Australiaan.
Yhden kaukomatkan CO2 päästö vastaa keskivertoautoilijan vuoden CO2 päästöjä. - Anonyymi
Vanhat autot ovat parhaita luotettavuudessa ja ulkonäkökin on parempi. Ennemmin ajan vanhalla autolla kuin jään joka vuosi tienposkeen uudella vaikka se hieman enemmän saastuttaisikin. Ja niin kuin täällä todettiinkin niin ennen 1990lukua valmistetuilla autoilla ajetaan niin vähän ettei paljoo päästöjä synny ja 1990luvun autoissa jo on katalysaattori. Yhden tutun uudehko auto hajosi normaalissa auto pesussa. Se jos jokin kertoo uusien autojen huonoudesta ettei normaalia autopesua kestä. Oma autoni ollaan ajettu isoista lätäköistä ja pesty varmaan sata kertaa letkulla kotona ja toiset sata autopesulassa eikä kertaakaan ole siitä vikaantunut. Autoni muuten on 1995 escort.
- Anonyymi
Jep. " Yhden tutun uudehko auto hajosi normaalissa auto pesussa" - juu uudet autot on tosi huonoja. Kannattaa sulkea ikkunat ennen pesuun ajoa. Toisaalta jos kyse oli Fiatista, niin ymmärrän.
- Anonyymi
Köh,köh, salli mun nauraa! Museoajoneuvo on museorekisteriin hyväksytty ajoneuvo jolla voi ja saa ajaa sen 30 päivää vuodessa. Monellakaan ei ajeta senkään vertaa, itsellä muutamia vanhoja kulkuneuvoja joilla todellakaan ei ajeta joka päivä, joskus jää ajamatta se sallitut 30 päivääkin, monella muulla harrastajalla sama juttu, ei riitä aika eikä välillä rahatkaan harrastukseen, pitää olla tienaamassa rahaa verottajalle ja tälle hiilineutraaliunelmayhteiskunnalle, ei kerkeä saastuttamaan ilmastoa niillä museovehkeillä.
Mitenkä nämä vanhat ajoneuvot ovat sitten eriarvoisessa asemassa? Nehän seisovat paikallaan suurimman osan ajasta, silloin ei mitään saastutusta tapahdu, miksi näille mitään lisäveroja ja maksuja pitää keksiä mukamas ilmastosyistä? Järjen käyttö on kai vielä sallittua? Taitaa rahan ahneus olla tässäkin taas takana, sekä köyhempien kyykytys.- Anonyymi
Vain rahamiehillä ja naisilla on varaa leikkiä museoautolla.
Autot ovat hyväkuntoiset ja ajossa ympäri vuoden.
Ei niiden ajoja valvo kukaan ja kulut ovat olemattomat.
Katsastus joka neljäs vuosi.
Ja paljon muitakin etuja.
Ja kun lomakausi koittaa niitä lisääntyy ympäri Suomen ajellen kunnasta kuntaan kaikissa tilaisuuksissa koko kesän.
Halvin loma on hankkia museoauto se on halvin ratkaisu nykytilanteessa.
Valmis museoauto kyllä maksaa mutta ajanmittaan sen arvo nousee.
Etuja on paljon kannatta tutkia alan kirjallisuutta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vain rahamiehillä ja naisilla on varaa leikkiä museoautolla.
Autot ovat hyväkuntoiset ja ajossa ympäri vuoden.
Ei niiden ajoja valvo kukaan ja kulut ovat olemattomat.
Katsastus joka neljäs vuosi.
Ja paljon muitakin etuja.
Ja kun lomakausi koittaa niitä lisääntyy ympäri Suomen ajellen kunnasta kuntaan kaikissa tilaisuuksissa koko kesän.
Halvin loma on hankkia museoauto se on halvin ratkaisu nykytilanteessa.
Valmis museoauto kyllä maksaa mutta ajanmittaan sen arvo nousee.
Etuja on paljon kannatta tutkia alan kirjallisuutta.No olipas taas oikein asian harrastajan vastaus! Ei kyllä mitään todellisuutta noissa väitteissä, vaikka se museoauto olisikin hyväkuntoinen ei sillä kyllä ympäri vuotta ajella, ei edes tee mieli, vai ajaisitko itse vanhalla T-Fordilla talvipakkasilla? Ei mitään järkeä lähteä vaikka kukaan ei valvokaan, kyllähän meitä ihmisiä tietysti on moneen lähtöön. Kyllä kesät ajellaan talvet korjaillaan ja laitellaan. Ja mitä niihin kuluihin tulee ei tämä harrastus sieltä kaikkein edullisimmasta päästä ole, varaosat, polttoaineet yms. maksavat, säästää tietysti paljon rahaa kun tekee mahdollisimman paljon itse, lisäksi tulee aina säilytys maksut jos ei ole omaa paikkaa mihin varastoida ja jos itse ei ymmärrä kuin ajamisen päälle ja joutuu vieraalla teettämään kaikki korjaukset, kustannukset nousevat lisää.
Saahan niitä sitten ostaa valmiinakin jos tykkää, kukin harrastaa tavallaan, rahavarojen mukaan, kyllä tämä mobilisti harrastus sopii tavalliselle köyhällekin, ei vaan ole niin paljon pelimerkkejä käytössä, joka vuosi ei välttämättä ole rahaa panostaa autoon eikä siihen ajamiseen.
Mitähän ne muut edut sitten mahtavat olla? Rahatukko käteen kun harrastat vanhoja autoja? Pitää olla aika kieroutunut ajatusmaailma että tästäkin pitää repiä näitä hyötymis näkökohtia, pääasia on pitää yllä vanhaa kalustoa ja vaalia vanhoja museoesineitä sekä käydä niissä kokoontumisajoissa välillä näyttäytymässä, kaikki toiminta vaatii työtä ja vaivaa ja myös sitä rahaa, itse tienattua. Tässä maassa ei autoharrastusta ole valtion taholta tehty ainakaan helpommaksi , loppupelissä pitää olla aikamoinen masokisti että näitä jaksaa täällä vero helvetissä ja byrokratian ihmemaassa rystyset veressä laitella. - Anonyymi
Museoajoneuvot ovat liiketeessä ympäri vuoden se on todella tosiasia ja ne ovat parhaat kulkuneuvot millä ajetaan nykyään edullisin järjestelyin.
Kohta alkaa vielä nämä kaikenlaiset erilaiset maatalousmessut ja muut markkinat ja samat kulkuneuvot kiertävät koko Suomen.
Se on tosiasia.
Siis ympäri vuoden huvitellen ja suvesta nauttien , - Anonyymi
Museorekisterissä olevilla autolla ajetaan läpi vuoden.
Näin se vaan on.
Olipa sitten henkilö tai kuorma auto ne ovat jokapäiväisessä käytössä.
Ei näitä valvo kukaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Museoajoneuvot ovat liiketeessä ympäri vuoden se on todella tosiasia ja ne ovat parhaat kulkuneuvot millä ajetaan nykyään edullisin järjestelyin.
Kohta alkaa vielä nämä kaikenlaiset erilaiset maatalousmessut ja muut markkinat ja samat kulkuneuvot kiertävät koko Suomen.
Se on tosiasia.
Siis ympäri vuoden huvitellen ja suvesta nauttien ,Kyllä näillä ajetaan ympäri vuoden.
Se on saletti jos joku väittää muuta niin valehtelee.
Samat loistoautot ovat todella ylläpidoltaan halpoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä näillä ajetaan ympäri vuoden.
Se on saletti jos joku väittää muuta niin valehtelee.
Samat loistoautot ovat todella ylläpidoltaan halpoja.Itsellä 2 kpl. Toisella ei ole ajettu kohta 4 vuoteen yhtään. Toisella ajettu 3 km tänä vuonna.
Museo moottoripyörän myin pois kun 5 vuoteen tuli ajettua muutaman kerran.
Ei ei niillä paljon ajeta.
- Anonyymi
Siinä taas huomataan miten hölmöjä Suomen päättäjät ovat.Esim. Euroopan ykkösautomaassa Saksassa on museoautoille oma rekisteri. Vanhojen ajoneuvojen harrastus on suosittua ympäri maailmaa. Museoauajoneuvon omistaminen on monelle henkireikä, joka tuo uusia ystäviä jne. Harvan harrastuksen parissa löytyy niin hyvää porukkahenkeä kun vanhojen ajoneuvojen parissa olevat.
- Anonyymi
Idiooteille tiedoksi, että kumpi on saastuttanut enemmän. Oma -74 Lincoln, jolla on ajettu nyt 60 000 miles, vai sellainen nyky saksalaisturbo, jolla on ajettu 300 000km?....
- Anonyymi
En voi vastata kun kysymällä Lincoln viisastelialle että. Kummalla ajoneuvolla /kuljettajalla on tuotu enemmän verotuottoja valtiolle.?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En voi vastata kun kysymällä Lincoln viisastelialle että. Kummalla ajoneuvolla /kuljettajalla on tuotu enemmän verotuottoja valtiolle.?
Ja samalla saastutettu ilmaa oikein urakalla. Olet einstein....
- Anonyymi
Kuusankoskelle joutuvat rahtaamaan romurautaa, jossei löydy maksunaisia?🍌🍌🍌
- Anonyymi
Kyllä noi vanhat romut saastuttaa ja kuluttaa, saamme niistä verotuloja kivasti. Jos kulutus on päälle 20 litraa satasella vaikka, niin hyvin tippuu kassan rahnua. Sinänsä ihan loogista, ei tollaset vanhojen romujen ihailijat (palvojat) edes usko ilmastonmuutokseen, joten antaa palaa vaan oikein kunnolla. Vanhojen autojen tuunailijat/ihailijat on just sitä sakkia, että niillä on kirjahyllyssä kokoelma erilaisia oluttölkkejä ja krääsää kanarialta, Amerikan lippu seinällä ja pojalla axe-kokoelma huoneeseen. Täysin juntti-sakkia, jota onneksi on omassa kuplassani joudu katselemaan.
- Anonyymi
Ah tuo kateus, se on valtava liikkeellepaneva voima :)
Mutta hyvä että sitä sakkia kuitenkin on siellä kuplassasi, jospa kateus hellittäisi ajan kanssa. - Anonyymi
Mikäs sinun kuplassa on erilaista, kun se ei saastuta? Oletko asentanut siihen kenties polkimet moottorin sijasta? Alkuperäisellä moottorilla sen voisi vielä museorekisteröidä, jos auton kunto olisi tarpeeksi hyvä...
- Anonyymi
On asennevammaista ajatella että maksamalla saa saastuttaa. Ei se ilmanlaatu parannu siitä että raha siirtyy joillekin pankkitileille.
- Anonyymi
Ameriikas selviää kaikesta taala nipulla, miksei Suomessa money talk?
- Anonyymi
Totta ja jos ei maksamalla saa saastuttaa, niin kannattaa tehdä bensiinistä ilmaista. Silloin saastuttaminen ei maksa mitään. Kylla kaikki "kuplat" saastuttaa, olivatpa ne joko kuplavolkkareita tai "punavihreitä" kuplia Kalliossa. Punaviini ja soijaruoat eivät ilman saasteita tule teidänkään Kuplaan, olipa se volkkari tai henkinen kupla! Tällä hetkellä hiilineutraalius on pelkkää punavihreätä mainostoimistolausetta.
Joten joka "kuplassa" olisi hyvä nähdä metsä puilta. Eivät kaikkien ulkomaanmatkatkaan tai ravintolareissut mitään "ympäristötekoja" ole...
Kannattaa opetella omavaraiseksi, jos saastuttaminen aikuisten oikeasti häiritsee. Esim. vanhat autot ovat saatu kulkemaan jo toisen maailmansodan aikana Suomalaisella puulla ja omassa perunamaassa kasvaa oma ruoka. Kaupungeissa kun ei kasva ruoka, vaikka vihreiden vaaliohjelma niin sanoisi.
- Anonyymi
MORJENS .
Olet oikeassa.
Tuplat verot näille veronkiertäjille. - Anonyymi
Perheemme museo autolla tuli viime kesänä 0 km. Eli ajakaa joku minunkin puolesta.
- Anonyymi
Museoautoilla ei saisi ajaa lainkaan. Ainoastaan näyttely yms. auton saisi siirtää trailerilla. Samaten lyyijykorvikkeen sekä 98 bensiinin myynti kiellettävä. Saataisiin nämä saastuttajat nopeammin pois liikenteestä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Museoautoilla ei saisi ajaa lainkaan. Ainoastaan näyttely yms. auton saisi siirtää trailerilla. Samaten lyyijykorvikkeen sekä 98 bensiinin myynti kiellettävä. Saataisiin nämä saastuttajat nopeammin pois liikenteestä.
Sinäkin varmasti lennät etelään tai mihin ilmansuuntaan nyt sattuu huvittamaankaan joka vuosi?
Lentokone ei sitten saastuta ilmakehää yhtään? Lentoliikenteen rajoittaminen ja turha lentely tulisi kieltää heti alkuunsa. Museoauton ajot ovat hyttysen paska koko tässä hiilineutraalisuus kusetuksessa, mitään ei saisi ihminen harrastaa eikä ajaa metriäkään muulla kuin kertakäyttö sähkö"auto" leluilla, sehän se tämän planeetan pelastaa.
Kuinkahan moni noista patterileluturhakkeesta näkee museoauton eliniän? Monikohan selviää edes kymmentä vuotta ennenkuin joutavat jätteeksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Museoautoilla ei saisi ajaa lainkaan. Ainoastaan näyttely yms. auton saisi siirtää trailerilla. Samaten lyyijykorvikkeen sekä 98 bensiinin myynti kiellettävä. Saataisiin nämä saastuttajat nopeammin pois liikenteestä.
Myönnä, että olet vaan kateellinen. Mikään ei ole hienompaa, kuin jokakesäinen isojen jenkkiautojen letka.
- Anonyymi
2 vuoteen ei ole kahteen museo peliin tullut yhtään kilometrejä.
Harrastus tuo "paljon" rahaa Motonetille kun niitä laittelen.
Semmoinen minun harrastus. Ajaminen ei se päätavoite vaan kunnostus.
Eli turhaan maksan vakuutuksen ja lisäksi vapaaehtoisen harrasteajoneuvo vakuutuksen. yht 200e vuosi. No, vakuutus yhtiö tykkää. Kolmas peli tänä keväänä museoon = ei ajoon vaan säilykseen ja jatko puunaukseen / kunnostukseen.
Museopeleillä ajetaan niin vähän että ei vaikuta mihinkään.
Vakuutusytiön mukaan vahinkosuhde lähes 0.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1709817Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde513199Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja452965- 622718
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2012115- 1132053
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251943Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä601526Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121306- 281261