Päärata, Lielahdessa Tukossa, Junat aina Myöhässä.

Anonyymi

Lielahdessa, viitisen kilometriä Tampereen päärautatieasemasta pohjoiseen, Helsingistä Ouluun kulkeva päärata muuttuu yksiraiteiseksi. Siinä on myös Suomen tulevan kasvun tulppa, professori Jorma Mäntynen maalaa.

–Junaliikenne Tampereen ja Seinäjoen 137 kilometrin välillä ei jumita vielä, mutta hetki ei ole enää kaukana. Jos ei reagoida nyt, kohta on myöhäistä.

Ennusteiden mukaan henkilöliikenne pääradalla tulee vähintään kaksinkertaistumaan vuoteen 2030 mennessä.

Mäntysen mukaan päärata kaipaa kipeästi lisäinvestointeja. Paljon puhuttu kolmas raide Tampereelta Riihimäelle on toki välttämätön. Sekään ei yksin riitä ratkomaan junaliikenteen haasteita ja estämään myöhästymisiä.
Myös Valtatie 3 on koko Pohjanmaan yhteinen kärkihanke ?

27

287

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      tampere lahti kotka ja toiseen suuntaa tampereelta turkuun ympyrä on se missä tapahtuu ja on ruuhkat...muuten pohjoiskalotin ainut tiehanke on nelostie. satamat koska niiden varralla on tulossa voimalat ja tehtaat...

    • Anonyymi

      Meneppä Impivaaran kiertokuluun uudestaan ja opi isot kirjaimet ja välimerkit.

      • Anonyymi

        Taas perinteinen seinäjokinen kun totuus osuu,Ruvetaan tarttumaan kirjoitus muotoseikkoihin,asiaydin unohtuu, No vapokin ilmoitti venäjän olevan seinäjokea parempi vaihtoehto.kirjoita tuo oikein sitten


    • Anonyymi

      Valtatie 3 pimeänä, kapeana ja mutkaisena ja
      kaksoisraide Tampereelle ovat koko Pohjanmaan tärkeimmät kärkihankkeet.

    • Anonyymi

      Harakka huttua keittää,
      hännällänsä hämmentää.
      Euroopparahaa taas tyrkyllä.

    • Anonyymi

      Päärata on Suomen rautatieverkon päälinja, joka ulottuu Helsingistä Tampereen ja Oulun kautta Tornioon. Se yhdistää henkilö- ja tavaraliikenteessä pääkaupunkiseudun, Satakunnan, Hämeen, Pirkanmaan, Pohjanmaat sekä Keski- ja Pohjois-Suomen.

      Päärata liikuttaa koko Suomea. Sen varrella asuu yli puolet väestöstä. Matkailun ja erilaisten tavarakuljetusten kautta radan vaikutuspiiri ulottuu joka puolelle maata.

      Junat seisovat Parkanon metsillä, kun rata jumissa. Junat myöhästyvät.
      Siis kaksoisraidetta rakentamaan.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä kaksoisraide seinäjoelle


    • Anonyymi

      On paree, nottei tual eteläs palijoa reissaa.

    • Anonyymi

      Siihen pitää panostaa että Seinäjoelta pääsee nopeasti etelämmäksi. Lentoliikenteen lopettaminen Rengonharjulta oli katastrofi. Toinen erittäin varteenotettava vaihtoehto on kehittää nopea ja toimiva yhteys Vaasan kentälle. Pääsisi nopeasti singahtamaan Arlandan kentälle. Ruotsin matkatarjonta on huomattavasti laajempaa kuin Suomessa. Kruunun arvosta riippuen sitä kautta täältä Suomesta tilattuna saa todella edullisia matkoja!

      • Anonyymi

        Rengonharjun kenttä oli alunperinkin sellainen, mitä ei olisi pitänyt toteuttaa. Veronmaksajien miljoonat menivät hukkaan.


    • Anonyymi

      Päärataa on myös ennenkaikkea Tampere Helsinki väli, sitä sillä matkustajamäärien tuplaantumisella on tarkoitettu. Tampereelta pohjoiseen määrät tulee kasvamaan vain vähän, jos lainkaan.

      Pirkanmaa ja Uusimaa kasvaa, siellä sitä mukaa kasvaa myös liikkujien määrä. Oulu alkaa taantua, ja sieltäkin väkeä vaan kummasti muuttaa eteläsuomeen työn perässä.

    • Anonyymi

      Mitä epävarmemmat yhteydet on Seinäjoen ja pk-seudun välillä, sitä harvemmin stadista viitsii kotomaisemissa käväistä. Tämä taas johtaa siihen, että nopsasti etääntyy tämän periferian "ihanuudesta". Saavat mopopoijaat ja -äijät täällä rauhassa rällästää keskenään.

      • Anonyymi

        No eikö se ole vain hyvä että napanuora katkeaa. Pääsee pk-seudulle muuttaneetkin nopeammin elämään kiinni, kun ei tule yhtäpäätä hypättyä äireen lihapatojen peräs.


      • Anonyymi

        Stadissa ei ole mitään hyvää. Miehetkin siellä parittelevat keskenään.


    • Anonyymi

      EP:n Maakuntaliitto on näyttänyt pehmeytensä.
      Vain Seinäjoen ja Lapuan välinen pikitie kiinnostaa.
      Onneksi nyt on tulossa henkilövaihdoksia.

      • Anonyymi

        Seinäjoen ja Lapuan väli on Suomen tärkein tieyhteys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seinäjoen ja Lapuan väli on Suomen tärkein tieyhteys.

        kepun risikko ajaa nyt lentokenttien asiaa joka muuten menee viä läpi...kotimaan lennoille tulee taxfree. arvatkaa paljonko se poistaa asiakkaita junaliikenteen puolelta? kuitenkin nyt jo lentoliinkenteen hinnat on laskussa pikkusen kun vuoroja lisätään rovaniemi,oulu,vaasa,jyväskylä,tampere,kokkola,helsinki,turku kentillä ja niistä eurooppaan. työmatka lennot lisääntyy ja saa tuoda perjantai röökit ja viinat taxfree kotiin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seinäjoen ja Lapuan väli on Suomen tärkein tieyhteys.

        Ja longinoikoonen on maailman pisin suora.


    • Anonyymi

      Parkanon radan voisi sulkea. Henkilöliikenteen etelään voisi lopettaa. Ne muutamat tavarajunat voisivat kiertää Haapamäen kautta.

      • Anonyymi

        Ruhkaan tuloo junaseisake, kun kirkkokunnat yhtyvät.
        Ja kaksoisraide tuloo kirkolle asti, ja toinen pää Ireaparkkihin.
        Saa ruveta ryyppäämään ireaparkis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruhkaan tuloo junaseisake, kun kirkkokunnat yhtyvät.
        Ja kaksoisraide tuloo kirkolle asti, ja toinen pää Ireaparkkihin.
        Saa ruveta ryyppäämään ireaparkis.

        Joo ja Hellanmaahan kaivethan viemärin sijasta metro. Putkessa sekin kulukoo..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo ja Hellanmaahan kaivethan viemärin sijasta metro. Putkessa sekin kulukoo..

        Hellanmaa on huippu paikka!


    • Anonyymi

      P.S . nukkuu.
      Jättipotti Orpon hallitusohjelman raiderahasta ei tule pohjoiseen, vaan pääministerin kotimaakuntaan Turkuun. Hallitus varautuu pääomittamaan Helsingin ja Turun välisen niin sanotun tunnin junan rahoitusta kokoavaa yhtiötä 460 miljoonalla eurolla.

      Kokonaisuudessaan radan parantaminen maksaa alustavien arvioiden mukaan peräti 3,4 miljardia euroa.

      Sillä rahalla rakentaisi koko Suomen kuljetuksia palvelevan ja huoltovarmuuden varmistavan kunnon ratayhteyden myös Lapista Jäämerelle. Kyse on valinnasta.

    • Anonyymi

      Vaasan vaalipiirille on hänen mukaansa tulossa ennätysmäärä investointeja infrastruktuuriin.

      Ensimmäisenä hän nostaa esiin Vaasan yhdystie -hankkeen, jolle on budjettiriihessä varattu 31 miljoonaa euroa.

      – Se on suuri työvoitto, Strand sanoo.

      Kaskisten-radan parantamiseen on varattu yhteensä 15 miljoonaa euroa. Varaus on hänen mukaansa vahva signaali siihen, että hanketta kannattaa lähteä kehittämään.

      Vaasan Vaalippiri On Pelkkä Vaasa ???

    • Anonyymi

      Juu, Tampereella narkkarit hyppii junan alle, että junat ovat jatkuvasti myöhässä, toivottavasti alkavat hyppimään seinäjoellakin!

    • Anonyymi

      Parkanon metsillä usein yksi ja ainut ajolanka katkeaa.
      Junat usein myöhässä.

      Konsulit herätkää.

      • Anonyymi

        Se on semmosta kun kunnossapitoalueet kilpailutetaan ja annetaan halvimmalle tekijälle joka sitten "huoltaa" ison alueen.. eli käytännössä korjaa vasta sitten kun jotain menee rikki.

        Tukikohta sijaitsee jossain hevonhelvetissä kaukana josta pelkkä tapahtumapaikalle siirtyminen vie sen 2 tuntia.

        On sellainenkin tapahtuma käynyt missä radan vaihde on mennyt epäkuntoon ja sinne oli hälytetty asentaja/korjaaja joka vajaan 2h päästä saapui paikalle toteamaan "mulla ei näistä ole kokemusta, tarvitaan vaihde-expertti". No sellaisen "expertin" paikalle saaminen kesti taas yli tunnin ja kun ukko saapui paikalle niin se totesi että "jaahas jaahas tähän tarvitaankin sellaisia työkaluja mitä ei ole mulla nyt just mukana, täytyy lähteä hakemaan". Taas odoteltiin pari tuntia.

        Ihan vitun uskomatonta sirkusta. Niinkuin jostain Kummeli-sketsistä. Tämmöstä tää on. Ja sit matkustajat + junien henkilökunta odottaa linjalla tuntitolkulla kun joku halpuutettu ratamies sählää menemään.

        Tämän on muuten tosi juttu tältä vuodelta!
        T- ko. junassa työskennellyt.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

      "Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      74
      6304
    2. MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!

      Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny
      Henkirikokset
      41
      5368
    3. Orpon hallitus paskoi kaikki hommat

      ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.
      Maailman menoa
      60
      4245
    4. NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu

      narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun
      Maailman menoa
      73
      4102
    5. Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois

      Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja
      Maailman menoa
      65
      3870
    6. Mikä piirre kaivatussa on sinulle se juttu?

      Tunnetko kaivattuasi vai onko hän haavekuva, jota et edes tunne? Joskus tää asia ei ole niin selvää.
      Ikävä
      69
      1157
    7. Anteeksi kaikesta...

      Olin tosi hölmö...
      Ikävä
      49
      931
    8. Tylsille treffeille

      Hiljaisen ukon kans nuotiolle?
      Tunteet
      248
      820
    9. Onko kaivattusi muuttunut sinä aikana

      Kun olet hänet tuntenut? Jos, mihin suuntaan? Mistä epäilet muuttumisen johtuneen?
      Ikävä
      29
      797
    10. Toivotko, että

      Toivotko, että hän yrittäisi jutella sinulle? Vai toivotko, että itse voisit mennä juttelemaan?
      Ikävä
      62
      791
    Aihe