Synteettinen grafiitti on nykyaikaisen akun anodin perusta. Sunilan ligniinillä ei jakoa.

Anonyymi

41

2065

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi
      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Japanissa Kuraray aloitti jo vuosia sitten huokoisen kovahiilen valmistamisen.


        https://www-kuraray-com.translate.goog/news/2014/140408?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=en-GB

        https://www-storaenso-com.translate.goog/en/products/lignin/lignode?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=en-GB

        "markkinat"

        Yksinkertaisesti. Tosiasiat puhuvat puolestaan !


        https://www.sciencedirect.com/topics/engineering/hard-carbon


        https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S2405829720304906


        Jokainen ymmärtää !


        "markkinat"


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistähän japanilaiset tekevät hiiltä?

        Tuotantokapasiteetti 1000 tonnia vuodessa ensimmäisessä vaiheessa.

        Määrä tuntuu äkkiseltään suurelta kasvipohjaiseksi tuotteeksi.

        Kovahiili on synteettistä grafiittia huomattavasti edullisempaa,

        Huokoinen kovahiili sopii hybridiautojen akkuihin sekä vetypolttokennoilla varustettujen autojen akuissa.

        Tärkeä käyttökohde on superkondensaattorit. Skeleton on käyttänyt tätä hiiltä kondensaattoreissaan.

        https://www-kuraray-com.translate.goog/products/lithium?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=en-GB


        https://www.skeletontech.com/




        "markkinat"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kovahiili on synteettistä grafiittia huomattavasti edullisempaa,

        Huokoinen kovahiili sopii hybridiautojen akkuihin sekä vetypolttokennoilla varustettujen autojen akuissa.

        Tärkeä käyttökohde on superkondensaattorit. Skeleton on käyttänyt tätä hiiltä kondensaattoreissaan.

        https://www-kuraray-com.translate.goog/products/lithium?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=en-GB


        https://www.skeletontech.com/




        "markkinat"

        Grafiitin tärkeys on jatkuvasti korostunut akkujen anodeissa, koska halutaan kapasiteettia !

        Tämä oli tilanne jo vuonna 2012.

        http://www.indmin.com/events/download.ashx/document/speaker/6562/a0ID000000X0jaHMAR/Presentation

        "markkinat"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Grafiitin tärkeys on jatkuvasti korostunut akkujen anodeissa, koska halutaan kapasiteettia !

        Tämä oli tilanne jo vuonna 2012.

        http://www.indmin.com/events/download.ashx/document/speaker/6562/a0ID000000X0jaHMAR/Presentation

        "markkinat"

        Pii tosin korvaa grafiittia enenevissä määrin. Piianodiin mahtuu kymmenkertainen määrä litiumioneita, ongelmana mekaaninen stressi. Tesla on kehittänyt jotain, joka vähentää ongelmaa merkittävästi, joten tarvittavan grafiitin määrä vähenee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pii tosin korvaa grafiittia enenevissä määrin. Piianodiin mahtuu kymmenkertainen määrä litiumioneita, ongelmana mekaaninen stressi. Tesla on kehittänyt jotain, joka vähentää ongelmaa merkittävästi, joten tarvittavan grafiitin määrä vähenee.

        Piin ja grafiitin integrointi anodissa on tie suurempaan anodin kapasiteettiin.
        Piin mekaaninen muutos lataus/purkutilassa aiheuttaa mikromurtumia ja se lisää kapasiteetin heikkenemistä. Nykyisin osataan se optimoida SEI heikkenemisen tason alle.

        Siksi nähdään pikaladattavia miljoonan kilometrin akustoilla varustettuja sähköautoja.


        Luonnon ja synteettinen grafiitti saada laadultaan lähes samalle tasolle !
        Luonnon grafiitin puhdistus vaatii hirvittävän vaarallisen kuuman fluorihapon käyttöä.
        Se on vakava riski.

        Grafiitti käsitellään 3100 asteen lämmössä !

        https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0013468621003571



        "markkinat"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Piin ja grafiitin integrointi anodissa on tie suurempaan anodin kapasiteettiin.
        Piin mekaaninen muutos lataus/purkutilassa aiheuttaa mikromurtumia ja se lisää kapasiteetin heikkenemistä. Nykyisin osataan se optimoida SEI heikkenemisen tason alle.

        Siksi nähdään pikaladattavia miljoonan kilometrin akustoilla varustettuja sähköautoja.


        Luonnon ja synteettinen grafiitti saada laadultaan lähes samalle tasolle !
        Luonnon grafiitin puhdistus vaatii hirvittävän vaarallisen kuuman fluorihapon käyttöä.
        Se on vakava riski.

        Grafiitti käsitellään 3100 asteen lämmössä !

        https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0013468621003571



        "markkinat"

        Aivan, en viitsinyt mennä noin tekniselle tasolle, mutta ilmiselvästi ymmärrät mistä puhut!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Piin ja grafiitin integrointi anodissa on tie suurempaan anodin kapasiteettiin.
        Piin mekaaninen muutos lataus/purkutilassa aiheuttaa mikromurtumia ja se lisää kapasiteetin heikkenemistä. Nykyisin osataan se optimoida SEI heikkenemisen tason alle.

        Siksi nähdään pikaladattavia miljoonan kilometrin akustoilla varustettuja sähköautoja.


        Luonnon ja synteettinen grafiitti saada laadultaan lähes samalle tasolle !
        Luonnon grafiitin puhdistus vaatii hirvittävän vaarallisen kuuman fluorihapon käyttöä.
        Se on vakava riski.

        Grafiitti käsitellään 3100 asteen lämmössä !

        https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0013468621003571



        "markkinat"

        Luonnossa olevat grafiittiesiintymät ovat arvokkaita, mutta grafiitin puhdistus ja prosessointi aiheuttaa hyvin suuret riskit ympäristölle.

        Siksi synteettinen grafiitti on oikea tie. Siksi se on teollisuuden suosikki.


        "markkinat"


    • Anonyymi

      Hyvä keskustelu... 🙄

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.fastmarkets.com/insights/the-critical-need-for-synthetic-and-natural-graphite-to-meet-ev-sector-growth

        Synteettinen grafiitti on ominaisuuksiltaan ehdottomasti parasta.

        Anodin merkitys ei ole akkukennossa yleisesti rajoittavin tekijä.


        https://www.osti.gov/pages/servlets/purl/1491805

        "markkinat"

        Korealainen teräsjätti POSCO sai valmiiksi synteettistä grafiittia valmistavan tehtaan.
        Nyt on tie huippulaatuisiin akkuanodeihin auki !



        https://www-poscochemical-com.translate.goog/en/pr/view.do?num=568&_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=en-GB


        Akuissa ja sähköautoissa on ehdottomasti tulevaisuus.



        "markkinat"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korealainen teräsjätti POSCO sai valmiiksi synteettistä grafiittia valmistavan tehtaan.
        Nyt on tie huippulaatuisiin akkuanodeihin auki !



        https://www-poscochemical-com.translate.goog/en/pr/view.do?num=568&_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=en-GB


        Akuissa ja sähköautoissa on ehdottomasti tulevaisuus.



        "markkinat"

        Synteettisen grafiitin etu on erittäin nopea lataus ja ylivertainen kapasiteeetti.

        https://www-sciencedirect-com.translate.goog/topics/engineering/hard-carbon?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=en-GB


        "markkinat"


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Synteettisen grafiitin etu on erittäin nopea lataus ja ylivertainen kapasiteeetti."

        Eikö sitä ole kaivoksesta tuotettu graffitti?

        Synteettinen grafiitti on kaikissa suhteissa teknisesti ylivertaista.

        Louhitun grafiitin ongelma on sen puhdistamisen vaikeus sekä tuotteeseen väistämättä jäävät epäpuhtaudet.

        Puhdistamisessa tarvittava kuuma fluorivetyhappo on vakava ympäristö ja terveysriski.


        https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2095268618304269

        https://www-sciencedirect-com.translate.goog/science/article/pii/S2095268618304269?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=en-GB


        "markkinat"


    • Anonyymi

      Kakka paperi on aivan lopussa!!🤣😭

    • Anonyymi

      Miljoonan kilometrin akut ovat jo saatavilla.

      Sähköauto on voittanut.

      "markkinat"

    • Anonyymi

      Fakta 3. Synteettistä grafiittia valmistetaan lämmittämällä hiiliprekursoreita yli 2 800 C lämmössä – parasta varmistaa, että edullista (ja päästötöntä) energiaa on runsaasti saatavilla.

      Fakta 4. Synteettinen grafiitti maksaa noin kaksi kertaa enemmän kun luonnongrafiitti. Sitä tarvitaan mahdollistamaan akkujen pikalataus ja se myös turpoaa vähemmän kuin luonnongrafiitti.


      https://www.kriittisetmateriaalit.fi/grafiitti​/

    • Anonyymi

      Nyt on kovaa keskustelua! Kukaan ei ymmärrä mistä puhutaan, mutta monologi on tiukkaa 😀

      • Anonyymi

        CATL, LG, SK Innovation, Panasonic nojaa synteettiseen grafiittiin.

        Mitä olemme oppineet ? Stora Enson kovahiili ei sovellu koskaan laadukkaiden sähköautojen akkuihin.

        Myös se, että australialainen Talga aloittaa Luulajassa louhitun grafiitin puhdistamisen.
        Siinä on välttämätöntä käyttää kuumaa fluorivetyhappoa.

        "markkinat"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        CATL, LG, SK Innovation, Panasonic nojaa synteettiseen grafiittiin.

        Mitä olemme oppineet ? Stora Enson kovahiili ei sovellu koskaan laadukkaiden sähköautojen akkuihin.

        Myös se, että australialainen Talga aloittaa Luulajassa louhitun grafiitin puhdistamisen.
        Siinä on välttämätöntä käyttää kuumaa fluorivetyhappoa.

        "markkinat"

        Miljoonan kilometrin akut ovat jo tosiasia !

        "markkinat"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miljoonan kilometrin akut ovat jo tosiasia !

        "markkinat"

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17269621/vaasaan-ei-saada-akkuanoditehdasta-kallis-sahko-ja-ymparistosyyt-!


        Voi miettiä.

        "markkinat"


      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ihmiset kehittelevät tekniikoita ja materiaaleja joilla kuitenkin ampuvat todellisuudessa ihmiskunnan omaan polveen.

      Patteriauto on yksi esimerkki pseudo-ekologisesta vaihtoehdosta, joka direktiivien pakolla pakotetaan kaikille, vaikka se on todellisuudessa osa ongelmaa, ei ratkaisu.

      "Wonder-material graphene could be dangerous to humans and the environment"

      - https://newatlas.com/graphene-bad-for-environment-toxic-for-humans/31851/

      "Graphene: The coolest material that shouldn’t exist"

      - https://sitn.hms.harvard.edu/flash/2011/graphene-the-coolest-material-that-shouldnt-exist/

      "Environmental Problems Caused by Synthetic Polymers"

      - https://sciencing.com/environmental-problems-caused-by-synthetic-polymers-12732046.html

      :/

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Stora Enson Lignode on kaupallisena tuotteena vielä pitkän matkan päässä ja varsinkin nyt kun Sunila lopetetaan. Ihmettelen kuitenkin pörssiyhtiön tapaa kommunikoida Lignodesta julkisesti. Esimerkikisi Kauppalehdessä syyskuussa 2022 Stora Enson Lignode-pomo Lehtonen lausui, että Lignode-tehtaan suunnittelu Sunilaan on valmis vuoden loppuun mennessä. Jos se olisi ollut oikeasti niin, olisi tehtaan rakentaminen oikeasti alkanut jo. Joko Lignode-pomo ei ollut tilanteen tasalla tai sitten hän kertoi niin totta kuin osasi (sama kaveri on muuten Storan Linkkarissa pyörivässä lignode-videossa esiintymässä. Kulkee metsässä ja puhuu + mitä luultavammin eksyy myös sinne niinkuin koko Stora Enso on eksyksissä). TJ Bretsky taasen kertoi ”tottuutta” Talouselämässä helmikuussa 2023, että akkumateriaalitehtaan investointipäätös tullan tekemään 1. vuosipuoliskolla. Eipä tehty - ajattiin alas Sunila ja akkutehtaan suunnitelmat romukoppaan (+ useita miljoonia (jopa kymmeniä) käytettyjä tuote- ja projektikehitysrahoja hukkaan). Outoa, ettei Bretsky tiennyt helmikuussa 2023 Lignode-projektin todellista tilannetta vai kertooko hänkin muunneltua totuutta? Uskottavuus Stora Enson communikaatioon mennyt täysin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Stora Enson Lignode on kaupallisena tuotteena vielä pitkän matkan päässä ja varsinkin nyt kun Sunila lopetetaan. Ihmettelen kuitenkin pörssiyhtiön tapaa kommunikoida Lignodesta julkisesti. Esimerkikisi Kauppalehdessä syyskuussa 2022 Stora Enson Lignode-pomo Lehtonen lausui, että Lignode-tehtaan suunnittelu Sunilaan on valmis vuoden loppuun mennessä. Jos se olisi ollut oikeasti niin, olisi tehtaan rakentaminen oikeasti alkanut jo. Joko Lignode-pomo ei ollut tilanteen tasalla tai sitten hän kertoi niin totta kuin osasi (sama kaveri on muuten Storan Linkkarissa pyörivässä lignode-videossa esiintymässä. Kulkee metsässä ja puhuu mitä luultavammin eksyy myös sinne niinkuin koko Stora Enso on eksyksissä). TJ Bretsky taasen kertoi ”tottuutta” Talouselämässä helmikuussa 2023, että akkumateriaalitehtaan investointipäätös tullan tekemään 1. vuosipuoliskolla. Eipä tehty - ajattiin alas Sunila ja akkutehtaan suunnitelmat romukoppaan ( useita miljoonia (jopa kymmeniä) käytettyjä tuote- ja projektikehitysrahoja hukkaan). Outoa, ettei Bretsky tiennyt helmikuussa 2023 Lignode-projektin todellista tilannetta vai kertooko hänkin muunneltua totuutta? Uskottavuus Stora Enson communikaatioon mennyt täysin!

        …ja Storan Suomen maajohtaja Parvi kertoi Talouselämässä tammikuun lopussa. 2023, että alkumateriaalihanke etenee kuin juna. Se juna on ilmeisti höyryjuna, joka ei jokaiselle asemalle pysähdy. Tuntuu siltä, kun lukee Storan uutispintia julkisuuteen, että puhuvat kauniimmin mitä asiat todellisuudessa on. Toimiikohan Sunilan koelaitos oikeasti? Pystyykö se tuottamaan materiaalia R&D:n testeihin. Epäilen. Ja jos se ei toimi, miten on mahdollista rakentaa kaupallisen mittakaavan laitos. Ja muuten: tammikuussa 2023 aloittaneen SE:n uuden Lignode-pomon Konttisen titteli (Head of Lignode) muutui kesäkuussa 2023 Head of Biomaterial Growth BU. Ulkoapäin Storaan tarkkailessa näyttäisi siltä, että ovat hautaamassa koko Lignoden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        …ja Storan Suomen maajohtaja Parvi kertoi Talouselämässä tammikuun lopussa. 2023, että alkumateriaalihanke etenee kuin juna. Se juna on ilmeisti höyryjuna, joka ei jokaiselle asemalle pysähdy. Tuntuu siltä, kun lukee Storan uutispintia julkisuuteen, että puhuvat kauniimmin mitä asiat todellisuudessa on. Toimiikohan Sunilan koelaitos oikeasti? Pystyykö se tuottamaan materiaalia R&D:n testeihin. Epäilen. Ja jos se ei toimi, miten on mahdollista rakentaa kaupallisen mittakaavan laitos. Ja muuten: tammikuussa 2023 aloittaneen SE:n uuden Lignode-pomon Konttisen titteli (Head of Lignode) muutui kesäkuussa 2023 Head of Biomaterial Growth BU. Ulkoapäin Storaan tarkkailessa näyttäisi siltä, että ovat hautaamassa koko Lignoden.

        Talouselämä marrakuu 2022: ”Uskomme, että tästä pystytään tekemään Sunilaan, koko Suomeen ja Pohjoismaihin tosi merkittävää liiketoimintaa”, toteaa Stora Enson Sunilan-tehtaanjohtaja Timo Tidenberg Kotkassa."
        Tehtaanjohtajan pitäisi tietää, että teknologia ei ole uskonasioita.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Putin lähti takki auki sotaan....

      Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      156
      3976
    2. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

      ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      375
      2919
    3. Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle

      Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,
      Maailman menoa
      1
      2239
    4. Sanna on pakottaja, domina

      Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k
      Maailman menoa
      50
      2140
    5. Skodan hankintaan painostaminen toi potkut

      Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll
      Skoda
      16
      1854
    6. No onneks ei tartte sit olla

      Mustis ku se ootki sinä itte 😂😂 Oon pelännyt että ehkä teille kehkeytyy jotain enemmän ku niin paljon yhteistä mut....
      Ikävä
      11
      1735
    7. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

      Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      165
      1373
    8. Harmittaa ettei paluuta entiseen enää ole

      Paluuta entiseen ei ole koska pilasit kaiken.
      Ikävä
      93
      1263
    9. Kokoomus on Suomen kommunistisin puolue

      "Hallituksessa on erimielisyyttä siitä, kuinka suuri osa veronkiristyksestä hyvitetään datakeskuksille uudella erillisel
      Maailman menoa
      2
      1236
    10. Lahden kolarisuma ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä

      Olisiko uudehkojen autojen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä vähentänyt kolareiden määrää tuolla Lahden tiellä? Sumu
      Yleistä autoilusta
      93
      1110
    Aihe