Aihe

Mitäs sanot kauppalehden otsikosta?

Anonyymi

Tarvitaan vain talvi – Näin pelkät sähköautoilun energiakulut nousevat 24 euroon sadalla kilometrillä ja toimintamatka jopa puolittuu
30.11.202005:30
AUTO
KOEAJO
SÄHKÖAUTO
ENERGIA
SÄHKÖ
Eräs koeajo palautti karusti mieliin sen, millaista sähköinen autoilu oikeasti on maamme pääkaupungissakin 2020-luvulla.

30

113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      ja E seisoo kun -30?

      • Anonyymi

        Ihan hyvin toimii vielä -38C. Youtube on täynnä videoita.


    • Anonyymi

      Sähkö ei sovellu ollenkaan Suomen talveen kuten juttu todistaa

    • Anonyymi

      Menkääpä Suomen pohjoisimpaan kohtaan ja katsokaa sieltä pohjoiseen. Mikä maa siellä on?
      Se on Norja.
      Norjalaiset ovat jo vuosia ostaneet enemmän sähköautoja kuin polttiksia. Jos norjalaisilla ei ole mitän vaikeaa ajaa sähköautoilla vuoden ympäri niin miksi meillä olisi?

      Aivan uskomatonta hölynpölyä viikosta toiseen.

      • Anonyymi

        Melkein kaikki Norjalaiset asuu Tampereen eteläpuolella ja suurin osa jopa Helsingin eteläpuolella. Pohjois Norja ja phjis Ruotsi on käytännössä autio päinvastoin kuin Suomi.


      • Anonyymi

        Norjalaisille on maksettu runsaskätisiä tukiaisia sähköauton ostoon. Siinä syy, ei sähköautojen paremmuudessa.

        Niin kauan kun sähköautojen hankintaa pitää tukea suoralla rahatuella ja pienemmillä veroilla se todistaa niitten huonommuuden polttomoottoreihin verrattuna.


    • Anonyymi

      50 kW lataustehon lupaava latausasema antaakin käytännössä vain noin 15 kW lataustehon, jos asemalla on muitakin lataajia mutta kallis aikalaskutus pyörii koko ajan.

      Lainaus artikkelista: "Yllä mainittu on hyvä muistaa käytettäessä täyssähkö- tai lataushybridiautolla aikaperusteiseen laskutukseen perustuvia julkisia latauslaitteita, jollaisen luo seuraavaksi suunnistettiin. 0,12 euron kotikilowatti voi muuttua niissä talvella helposti 1,2 euron arvoiseksi, kun nautittu teho ei vastaa huipputehoa, ja aika mittarilla raksuttaa esimerkiksi 0,5 euroa / minuutti –taksalla. Kun auto samalla kuluttaa kylmässä enemmän sähköä, esimerkiksi 20 kWh / 100 km, voi sadan kilometrin sähköautoilun energiakulut nousta 24 euroon".

    • Anonyymi

      Tuo juttu on niin suurta huuhaata kuin olla voi!
      "Testi" on tehty veronkiertohybridillä ja puhutaan sähköautosta??
      Ladataan pientä akkua joka ei tunnetusti ota virtaa lämpimänäkään vastaan nopeasti kalliilla minuuttihintaisella pikalaturilla. Joo kyllä saa korkean hinnan maksaa siitä että ilmaiseksikin ladatusta akusta hyötyy ajossa vain pari euroa satasella.
      Plukarit ovat kannattavia VAIN kotona ladaten ja lyhyttä matkaa ajaen.
      On toimittajan suurta tyhmyyttä tai tarkoituksenmukaista mustamaalaamista puhua noita ongelmia myös täyssähköautoa koskevaksi.

      • Anonyymi

        Just näin. Ja tuollaiset jutut uppoaa tyhmään kansaan kuin häkä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just näin. Ja tuollaiset jutut uppoaa tyhmään kansaan kuin häkä.

        kuitenkin on hyvä, että joku kirjoittaa faktaa kokemuksen pohjalta. Tuollaiset 800-1000km lupaukset yhdellä latauksella voi unohtaa, totuus on ihan jotain muuta 400-500km ja sekin vain kesällä. On moraalisesti väärin että kansaa kusetetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kuitenkin on hyvä, että joku kirjoittaa faktaa kokemuksen pohjalta. Tuollaiset 800-1000km lupaukset yhdellä latauksella voi unohtaa, totuus on ihan jotain muuta 400-500km ja sekin vain kesällä. On moraalisesti väärin että kansaa kusetetaan.

        "kuitenkin on hyvä, että joku kirjoittaa faktaa kokemuksen pohjalta. Tuollaiset 800-1000km lupaukset yhdellä latauksella voi unohtaa, totuus on ihan jotain muuta 400-500km ja sekin vain kesällä."

        50% rangesta lähtee vasta todella kovissa pakkasissa. Pitää elohopean pudota pitkälti alle -30C. 500 km EPA mittaustavan rangea taas on kesäkeleillä melko lähellä todellisuutta. WLTP on yltiöoptimistinen. Eli tuo mitä sanoit ei ole totta.

        "On moraalisesti väärin että kansaa kusetetaan."

        Siksi kirjoitin tämän vastauksen. On väärin, että kansaa kusetetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "kuitenkin on hyvä, että joku kirjoittaa faktaa kokemuksen pohjalta. Tuollaiset 800-1000km lupaukset yhdellä latauksella voi unohtaa, totuus on ihan jotain muuta 400-500km ja sekin vain kesällä."

        50% rangesta lähtee vasta todella kovissa pakkasissa. Pitää elohopean pudota pitkälti alle -30C. 500 km EPA mittaustavan rangea taas on kesäkeleillä melko lähellä todellisuutta. WLTP on yltiöoptimistinen. Eli tuo mitä sanoit ei ole totta.

        "On moraalisesti väärin että kansaa kusetetaan."

        Siksi kirjoitin tämän vastauksen. On väärin, että kansaa kusetetaan.

        Valitettavasti totuus on, ettei tarvita 30 pakkasia, vaan ihan nollakeli riittää ajomatkan puoliintumiseen.


    • Anonyymi

      Kuka ostaa ladattavan latailua varten?

      • Anonyymi

        Kaikki, jotka haluavat säästää päivittäisessä työmatka,- ym. pätkäajossa rahaa ja ajaa mukavammin sähköllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki, jotka haluavat säästää päivittäisessä työmatka,- ym. pätkäajossa rahaa ja ajaa mukavammin sähköllä.

        Älä jauha pa....., säästää mitä!? Mukavammin??? Todella kaduttaa että menin myymään E-sarjalaisen riisselin ja otin tilalle patteriauton... Täytyy varmaan mennä kohta uudelleen autokaupoille, josko tuosta patteriautosta vielä jotain saisi vaihdossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä jauha pa....., säästää mitä!? Mukavammin??? Todella kaduttaa että menin myymään E-sarjalaisen riisselin ja otin tilalle patteriauton... Täytyy varmaan mennä kohta uudelleen autokaupoille, josko tuosta patteriautosta vielä jotain saisi vaihdossa.

        Kerropa mikä siinä patteriautossa suututtaa? Ei oikein selvinnyt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerropa mikä siinä patteriautossa suututtaa? Ei oikein selvinnyt?

        Ei sillä ole mitään sähköautoa. Tulee muuten kaveri hämmästymään, kun joku päivä sellaista ajaa.

        Voi olla toistaiseksi mielipideasia, ja riippua esim. asumismuodosta (uusi omakotitalo) mutta itse en sähköautosta halua luopua, sen verran mukavampi ajaa ja "tankata".


    • Anonyymi

      Ääriesimerkki tuo 24 euroa. Kyllä sitä bensaakin saa kulumaan 18 litraa sadalla jos yrittää.

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

        Uusi litiumakku Iphonessani ei lankaan kestä pakkasta.
        Akku tyhjenee vikkelästi.
        Kerro syy, viherpeippo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusi litiumakku Iphonessani ei lankaan kestä pakkasta.
        Akku tyhjenee vikkelästi.
        Kerro syy, viherpeippo.

        Ei se energiasisältö siitä häviä mihinkään. iPhonessa ei ole minkäänlaista eristystä eikä lämmitystä, joten akun kemialliset reaktiot hidastuvat. Tämä johtaa tehon putoamiseen kunnes akku on lämmin. Kun kokonaisenergiaa mitataan sähköauton kannalta relevantteina ampeeritunteina, eroa ei ole, on akku kylmä tai lämmin!

        Sen akku on muutenkin kemialtaan mahdollisimman nopeasti ladattava ja pienimpään mahdolliseen volyymiin mahtuva. Pitkään kestävyyteen ei ole siinä panostettu kovinkaan paljoa. Näin kansa saadaan ostamaan aina vain uusia iPhoneja.

        Sähköautot toki vievät enemmän energiaa kylmässä mm. kabiinin lämmittämisen ja suuremman ilmanvastuksen vuoksi. Siinä missä bensa-auto menettää 20% rangea -18C lämpötilassa, sähköauto menettää n. 30%. Ero johtuu lähinnä kabiinin lämmittämisestä; bensalla hukkalämpöä syntyy huonon hyötysuhteen vuoksi suuruusluokkaa enemmän sähköön verrattuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusi litiumakku Iphonessani ei lankaan kestä pakkasta.
        Akku tyhjenee vikkelästi.
        Kerro syy, viherpeippo.

        Helppoa.
        1.Kännykän akku ei ole koostumukseltaan samanlainen kuin sähköauton akku.
        2. Sähköauton akussa on lämmönhallinta, jota kännykässä ei ole.
        3. Kylmällä akulla ajaessa akku lämpenee varsin nopeasti jolloin kylmästä ei ole haittaa.. Sähköauton toimintasäde pienenee pakkasella kesään verrattuna noin 10-30% joka johtuu pääasiassa lämmityksestä ja ilman suuremmasta tiheydestä, ei siitä että akun varaus heikentyisi.
        4. Lataat kännykkäsi aina 100% joka kuluttaa akkua paljon. Sähköauto ei anna ladata akkua aivan täyteen, eikä myöskään purkaa tyhjäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusi litiumakku Iphonessani ei lankaan kestä pakkasta.
        Akku tyhjenee vikkelästi.
        Kerro syy, viherpeippo.

        Vain tyhmä ihminen ostaa aplen ylihintaisia tuotteita, sama vastaus kysymykseesi.

        Loop


    • Anonyymi

      Hiilidioksidipäästöt olisivat noin 170–180 grammaa, jos sähköautoa ajaisi puhtaasti hiilisähköllä”, varoittaa Tammi.

    • Anonyymi

      rikkaiden etuoikeus E autoilu

      sähkönsiirto

    • Anonyymi

      mm VW kertoo taas huijaussanomaa

    • Anonyymi

      hysssss

    • Anonyymi

      hih

    • Anonyymi

      hahhahahhahahaha

    • Anonyymi

      kallis lysti

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naisen vessakäynti suhteen alussa

      Mä olin ihastukseni kaa viettämässä viikonloppua. Eka kertaa yövyin miehen luona. Toisen yön jälkeisenä aamuna mulla meni vatsa aivan sekaisin. Oltiin
      Parisuhde
      284
      20269
    2. Liikenne topissa

      Mitäs liedenpohjassa tekeillä ku kuus kutosen liikenne katkaistu..poliisioperaatio
      Virrat
      40
      14003
    3. Maisa se jaksaa valehdella

      https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/28acb452-15ff-470d-80c3-511ad69abec0 Taas on syytön, taas on todisteita jotka jossain vaiheessa paljastaa Ma
      Kotimaiset julkkisjuorut
      349
      10691
    4. Liedenpohja

      Mikä hässäkkä siälä on päällä ??
      Virrat
      76
      7868
    5. Karanteenimääräyksiä rikkovaa ei rangaista.

      Ulkomailta tuleva koronatartuttaja saa Suomessa liikuskella ja juhlia estoitta. Omantunnon kysymys on noudattaako karanteenimääräyksiä toista on mones
      Maailman menoa
      372
      4843