Tänä aamuna kuulin koko sanasta eka kertaa tuossa ikäkyselykeskustelussa. En sitä sen kummemmin miettinyt, mutta sitten uutisia lukiessani se tuli vastaan ylen sivuillakin.
Tuumailin, että mitä hemmettiä, kuinka kauan olen oikein nukkunut? Joka tapauksessa katsoin sitten urban dictionarysta mitä hemmettiä se edes tarkoittaa:
Tulee sanasta baby boomer, ja tarkoittaa tietyn ikäluokan ihmisiä (55v-73v). Boomerit ovat tunnettuja siitä, että he valittavat paljon nykynuorista ja nykyteknologiasta. Millennialit ja Zoomerit/Gen Z:laiset monesti vastaavat takaisin boomereitten valitukseen ”ok boomer”
Nyt jäi vaivaamaan tuo zoomer... Huoh, antaa olla. Ei jaksa näitä nykyajan muotisanoja. Eikö kosseilla ole muuta tekemistä, kuin ottaa jostain englanninkielestä lainasanoja, sekä vääntää niistä sitten jotain typeriä muotisanoja?
Puhuisi tämä nykynuoriso edes Suomea, mutta kun ei. Ja sitten ollaan muka niin isänmaallisia niin isänmaallisia.
Oletko boomeri?
68
3059
Vastaukset
- Anonyymi
Musta se on kuvaava sana. Niitä lainasanoja kai tulee suht paljon siks että ne on ytimekkäämpiä kuin suomenkielinen vastaava.
Ja ainahan nuorisolla on omat muotisanansa ollut, ja typerät hokemansa. - Anonyymi
No just. Okei.... Kiitti tiedosta. Nyt ollaan sitten paljon viisaampia.
Ajattelit sitten tulla piruilemaan? En todellakaan kirjoittanut tiedottaakseni sanan merkityksestä. Kirjoitin vain, koska minulle se oli tosiaan uusi sana. Teinkö mielestäsi siis väärin?
Pitääkö kaikkien muiden paitsi sinun poistua palstalta pimeään nurkkaan istumaan, ja pitää turpansa kiinni? Kiitos vain sinullekkin viestistäsi.- Anonyymi
Idari kirjoitti:
Ajattelit sitten tulla piruilemaan? En todellakaan kirjoittanut tiedottaakseni sanan merkityksestä. Kirjoitin vain, koska minulle se oli tosiaan uusi sana. Teinkö mielestäsi siis väärin?
Pitääkö kaikkien muiden paitsi sinun poistua palstalta pimeään nurkkaan istumaan, ja pitää turpansa kiinni? Kiitos vain sinullekkin viestistäsi.Joku tais nousta väärällä jalalla sängystä tänä aamuna. Tarkoitin sitä että itsekin hämmästyin tuota sanaa. En ollut kuullutkaan.
- Anonyymi
Näissä lainasanoissa ja sanaväännöksissä on se ikävä ja aika vakavakin puoli, että suomen kieli kuihtuu ja katoaa suurelta osin. Hyvin yleistä nuorten keskuudessa että ei tunneta sanoja joita vielä kaksi- kolmekymmnetäkin vuotta sitten käytettiin.
Tilalle tulee typeriä sanaväännöksiä.
Tämän olen huomannut asuttuani pian kolmekymmentä vuotta ulkomailla. Kieleen on tullut valtavasti uusia omituisia sanoja joita todellakaan en tunnista, ja olen joutunut kysymään mitä ne tarkoittavat. Itse puhun kolmekymmnetä vuotta sitten puhuttua suomenkieltä, toivottaman vanhanaikaista?
Käyn Suomessa harvoin koska minulla ei siellä ole enää ketään, joten en pysy ajan tasalla. Huolestuttaa kuitenkin tuo kielen katoaminen, se ei koskaan ole hyvä asia. Jopa kirjakieli on nuoremmille polville epäselvää, samoin suomen kielioppi.- Anonyymi
Onhan se niinkin, toisaalta kielikin elää. En minäkään tunnista läheskään kaikkia 20-30 vuotta vanhoja sanoja, eikä kaikkia niistä edes käytetä enää. Ehkä sulla ulkomailla asuvana on tavallista nostalgisempi suhde suomen kieleen.
Tästähän välillä kielenhuoltajat keskustelee, tällä hetkellä käsittääkseni vallalla oleva ajatus on nimenomaan se että kieli toki muuttuu, mutta uusia lainasanoja otetaan sanakirjaan vasta kun ne ovat vakiintuneet käyttöön. - Anonyymi
Jos kielen pitäisi pysä samana ja puhtaana niin sittenhän kaikki murteetkin pitäisi kieltää. Puhumattakaan mitä Helsingissä puhutaan kun siellä on paljon lainoja Ruotsista. Periaatteessa koko Länsirajan puoli on jolalin tavalla lainaillut Ruotsia, se tulisi heti lopettaa!
Murteet pois! Nyt! - Anonyymi
Suomenkieli on täynnä lainasanoja. Suurin osa niistä ei edes ole tästä lähivuosilta. Se on yksi suomen ominaispiirteistä, että me lainaamme ja suomalaistamme vieraskielisiä sanoja.
- Anonyymi
Persu kirjoittaa sellaisesta asiasta kun hän ei olekkaan maailmannapa eli boomeri.
Ihmettele seuraavaksi mihin hävisivät heinäsirkkojen äänet tai pölyttäjähyönteiset. Ei meidän boomereiden lapsuudessa tuollaista ihmetelty. Luonto on boomerin suurin vihollinen ja luonto pitää tuhota kun vielä tuollaisenkin asian kerkiää tehdä ennen kuolemaansa.Jos tuo kommentti oli aloittajalle, eli minulle, niin en ole persu. Ymmärrän kyllä väistämättä osaamattomuus ja tyhmyys ilmentyy persuiluna.
Mutta tosiaan nyt ihan vasemmistoliiton jäsen ihmetteli mokomaa sanaa.
- Anonyymi
Gen Z keksi tuon OK, Boomerin sen jälkeen mun millennialit oli vuosia yrittäneet selittää asioita turhaan. Sitten siitä otettioin nokkiinsa, koska se on epäkohtelias. Ai se ei ole kun et kuuntele muita? F you!
Hyvä keksintö. Eikä meinaa aina iältään boomer vaan asenne/käytös ratkaisee.
Nykynuoriso nimen omaan on isänmaallinen, koska pysyy ajan mukana ja yrittää kehittää maata niin, ettei jäädä jälkeen muista. Kieli ei tule ikinä pysymään samana ja maapallolla on muitakin kun vain Suomi.
Onhan meilläkin vaikka kuinka paljon lainasanoja Ruotsista ja latinasta, miksi et niistä valita? Itäpuolella Suomea on varmasti lainasanoja Venäjältä. Ja jos me oikeasti oltaisiin isänmaallisia niin meidän pitäisi osata Saamea.
Sinunkin isänmaallisuus valittamiseen olisi pitänyt vain vastata: Ok, Boomer.
Elän kai toivossa, että sinä sentään huomioit muita ja keskustelet asiasta. - Anonyymi
En ole, olen milleniaali. Aika monissa asioissa myös tunnistan tuon määritelmän itsessäni ☺
- Anonyymi
Suomeksi millenniaali ja se perustuu latinaan.
Ryhdyin just.
- Anonyymi
Sinusta on aika vaikea saada asenteidesi suhteen boomeria. Annas nyt näytä, että pystytkö! :D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinusta on aika vaikea saada asenteidesi suhteen boomeria. Annas nyt näytä, että pystytkö! :D
*näyte
Anonyymi kirjoitti:
Ihme urkkijoita nykynyoriso nykyään. Jatkuvasti siinä kyselemessä, eikä mitään saada aikaan. Pelejä pelataan päivät pitkät niska kenossa.. Menkää vaikka istuttamaan perunoita.
- Anonyymi
Wwuwuw kirjoitti:
Ihme urkkijoita nykynyoriso nykyään. Jatkuvasti siinä kyselemessä, eikä mitään saada aikaan. Pelejä pelataan päivät pitkät niska kenossa.. Menkää vaikka istuttamaan perunoita.
Aika heikko esitys, mutta sinne suuntaan. *taputapu.*
Anonyymi kirjoitti:
Aika heikko esitys, mutta sinne suuntaan. *taputapu.*
Tässä minkään naperoitten taputteluja tarvita. Mene läksys tekemään, märkäkorva.
- Anonyymi
Wwuwuw kirjoitti:
Tässä minkään naperoitten taputteluja tarvita. Mene läksys tekemään, märkäkorva.
Aaawww.. Nyt yrität ihan liikaa. Käytä sanaa kakara, puhu elämän oppimisesta eikä läksyistä, tai minun (nuoren) rankaisemiseta ja märkäkorva ei ole tarpeeksi... hmmm.. r.a.sismiin viittaava loukkaus. Jos ei suoraan niin sen pitäisi olla jollain vanhoollisella kierto kielellä, että 'ei me olla missään ambomaassa' yms.
No niin.. Koitetaan uudestaan.
Action! Anonyymi kirjoitti:
Aaawww.. Nyt yrität ihan liikaa. Käytä sanaa kakara, puhu elämän oppimisesta eikä läksyistä, tai minun (nuoren) rankaisemiseta ja märkäkorva ei ole tarpeeksi... hmmm.. r.a.sismiin viittaava loukkaus. Jos ei suoraan niin sen pitäisi olla jollain vanhoollisella kierto kielellä, että 'ei me olla missään ambomaassa' yms.
No niin.. Koitetaan uudestaan.
Action!Ok, boomer.
- Anonyymi
Wwuwuw kirjoitti:
Ok, boomer.
Röyhkeää! Missä kaikki tavat on? Eikö vanhemmat osaa kasvattaa enää lapsiaan ollenkaan? Miten meillä on näin huonoja vanhempia!? Nykyajan vihervasemmistosuvakkinuoriso on niin kiittämättömiä laiskoja. Ei osata mitään tapoja tai kunnioittaa muita. On vain kaduilla jengiytymässä ja tekemävät vain rikoksia!!! Ruinaavat vain lisää rahaa yhteiskunnalta!!!
(Itsekin oli pakko tehdä tällainen pehmeä esitys, kun en vain kehtaa mennä ihan niin täysillä mitä he kehtaavat... Minulta puuttuu kai se aito raivo ja vaahtoaminen asiasta? Heh. ;3 )
Olen X sukupolvea.
- Anonyymi
Eli muinaisjäänne niin leikeitkö lapsena tyrannosaurus rexien kanssa ja oliko teini aikaan jääkausi ja jurassic park elokuvista tulee mieleen lapsuus ja lapsuusleikit
Anonyymi kirjoitti:
Eli muinaisjäänne niin leikeitkö lapsena tyrannosaurus rexien kanssa ja oliko teini aikaan jääkausi ja jurassic park elokuvista tulee mieleen lapsuus ja lapsuusleikit
Jonkinlainen fossiili joo. En leikkinyt dinoilla. Mä leikin hiekkalaatikolla sneppi-autoilla, potkin jalista kaverien kanssa, fillaroitiin ja räpätit oli silloin kova sana. :)
Majoja rakenneltiin sorkun mettässä, kirkonrottaa, 10 tikkua laudalla, rosvoo ja poliisia. Kivoja leikkejä oli siihen maailman aikaan.Gaylord_Focker kirjoitti:
Jonkinlainen fossiili joo. En leikkinyt dinoilla. Mä leikin hiekkalaatikolla sneppi-autoilla, potkin jalista kaverien kanssa, fillaroitiin ja räpätit oli silloin kova sana. :)
Majoja rakenneltiin sorkun mettässä, kirkonrottaa, 10 tikkua laudalla, rosvoo ja poliisia. Kivoja leikkejä oli siihen maailman aikaan.Pullamössösukupolvi, vaikka minusta seuraava sukupolvi tai seuraavat jopa on vasta sitä pullamössösukupolvea. Mun mielestä mun ikäryhmä ei vielä päässy kaikessa helpolla ja siivellä istumalla.
Gaylord_Focker kirjoitti:
Majoja rakenneltiin sorkun mettässä, kirkonrottaa, 10 tikkua laudalla, rosvoo ja poliisia. Kivoja leikkejä oli siihen maailman aikaan.Oliko teillä näitä, saa näköjään vieläkin:
https://www.biltema.fi/vapaa-aika/pyoraily/pyorailyvarusteet/lasten-pyorailytarvikkeet/kaasukahva-moottoripyora-aanella-2000040333#
Nuo oli ylihienoja, kun aiemmin oli vain pelikortteja pinnoja vasten. Paikalliselta R-kioskilta sai läpinäkyviä versioita, jotka iski vielä kipinää sisällään.Thymallus kirjoitti:
Oliko teillä näitä, saa näköjään vieläkin:
https://www.biltema.fi/vapaa-aika/pyoraily/pyorailyvarusteet/lasten-pyorailytarvikkeet/kaasukahva-moottoripyora-aanella-2000040333#
Nuo oli ylihienoja, kun aiemmin oli vain pelikortteja pinnoja vasten. Paikalliselta R-kioskilta sai läpinäkyviä versioita, jotka iski vielä kipinää sisällään.Noita ei mulla ollu, joku mielikuva on että jollain olen tuonkin nähnyt.
Meillä oli pelikortti tai mehupullon (muovia) kyljestä leikattiin pala ja se taivutettiin sopivaksi pinnoja vasten räpättämään.
Toinen huippukiva oli vanhat nukenvaunut, niistä koppa pois ja tilalle monitoimikorista modifioitu istuin kuppi. Kaveri työnsi minkä jaksoi pitkin pihoja tai alamäkeen.Gaylord_Focker kirjoitti:
Noita ei mulla ollu, joku mielikuva on että jollain olen tuonkin nähnyt.
Meillä oli pelikortti tai mehupullon (muovia) kyljestä leikattiin pala ja se taivutettiin sopivaksi pinnoja vasten räpättämään.
Toinen huippukiva oli vanhat nukenvaunut, niistä koppa pois ja tilalle monitoimikorista modifioitu istuin kuppi. Kaveri työnsi minkä jaksoi pitkin pihoja tai alamäkeen.Meillä oli joskus vanha resiinakin. Pumppailtiin pitkin raiteita.
Thymallus kirjoitti:
Meillä oli joskus vanha resiinakin. Pumppailtiin pitkin raiteita.
Hehe, sehän onkin ollu vinkaa leikkiä. Ei ihan kaikilla meinaan ole resiinaa "leikkikaluksi." :)
Hehe, sehän onkin ollu vinkaa leikkiä. Ei ihan kaikilla meinaan ole resiinaa "leikkikaluksi." :)
Jos meikäläisen nuoruutta ja lapsuutta miettii, niin on suoranainen ihme että olen tässä kirjoittelemassa.
Nykynuorison suurimpia riskejä alkaa olla kenoniskat älylaitteista.Thymallus kirjoitti:
Jos meikäläisen nuoruutta ja lapsuutta miettii, niin on suoranainen ihme että olen tässä kirjoittelemassa.
Nykynuorison suurimpia riskejä alkaa olla kenoniskat älylaitteista.Heh, vähän sama täälläkin. Ihme että olen hengissä lapsuudesta selvinny. Vähän ollu Vaahteramäen Eemelin vikaa.
- Anonyymi
Majoja rakenneltiin sorkun mettässä, kirkonrottaa, 10 tikkua laudalla, rosvoo ja poliisia. Kivoja leikkejä oli siihen maailman aikaan.Jalis! Jyväskylälinen pönde! :D
Anonyymi kirjoitti:
Jalis! Jyväskylälinen pönde! :D
Mun sanojen käytön perusteellako päättelit? Saatan käyttää murresanoja ja slangia ihan huvikseni olematta mistään kotoisin. :)
- Anonyymi
Huomasin kuulun zoomer ikäluokkaan nyt läksyjen kimppuun
En mä ikäni puolesta ole boomeri, ellei vertailla johonkin teineihin, enkä oikein muutenkaan. Kuitenkin tuttavapiirissä on noin kymmenkunta vuotta nuorempiakin kavereita, osa äidinkieleltään suomalaisia ja osa ei, mutta ihan sujuvasti kommunikointi heidänkin kanssaan sujuu ja hyvin harvoin pääsee mitään sanontoja ohi. Samoin ex-naisystäväni nuorimman lapsen seurassa, joka ei ollut vielä muuttanut omilleen, olin ihan suht samalla aaltopituudella. Helposti vain huomaa, että itsekin tulee käytettyä erilaisia lyhenteitä enemmän, kuten lmao, lol, wtf, ksk, emt. 😄
Kuitenkin palstalle ja työsähköposteihin kirjoitan mahdollisimman ymmärrettävää yleiskieltä, mutta varmasti lähes jokaisella on eri tyyli kirjoitella koneelta palstalle, kuin auton ratissa liikennevaloissa nopeasti ja ymmärrettävästi jollekin. Tosin olen välillä vahingossa saanut muutaman iäkkäämmän asiakkaan hieman kiusalliseen valoon, kun olen ottanut puheeksi esim. Trafin sähköiset palvelut tai ehdottanut että lähetän kuvia auton osista jne. Näissä tapauksissa kun asiakas saa puhelimessa sanottua, että ei välttämättä omista konetta tai älypuhelinta, niin en tietenkään sano ketään boomeriksi vaan yritän löytää asiakkaan kannalta mahdollisimman helposti lähestyttävän tavan asioida.
Mielenkiintoista on ollut myös huomata, että tietyille sanoille ei löydy käännöstä kaikille kielille. Jos vaikka maahanmuuttajat juttelevat omalla äidinkielellään keskenään autoista, niin yhtäkkiä sen puhetulvan keskeltä saattaa erottaa esim. sanan "katsastuskonttori" tai "ajoneuvovero" 😂
Ja samaten perus somejen yms. käyttö on mulla ihan hallussa, vaikka en aina niin kauhean aktiivinen jaksa ollakaan. Enemmän tulee rälläkkää ja moottorisahaa käytettyä kuin Snäppiä tai Tinderiä.
Mutta mikä musta voisi _ehkä_ tehdä boomerin, on se että asun ihan maalla suht askeettisissa olosuhteissa, monen nuoren voi olla vaikea ymmärtää yritykseni liikeideaa, autoni on pelkkä ruma työkone jne. Että ihan ensivaikutelmalta musta voi ehkä saadakin jotenkin boomer-vaikutelman, mutta noiden ulkoisten seikkojen takana on ihan skarppi nykyaikainen nuori mies.- Anonyymi
Wanhus. Hellitä ja relaa.
Anonyymi kirjoitti:
Wanhus. Hellitä ja relaa.
Eihän peris vielä mikään wanhus ole, kun hänhän on reilut 10 vuotta mua nuorempi ja itse koen että mullakin on vielä ne kaikkein parhaimmat nuoruusvuodet vasta edessäpäin. Eikä mun mielestäni periksen mitenkään erityisemmin tarvii hellittää tai relata, ihan mukava ja rento tyyppi hän on.
- Anonyymi
Robert, Bobby, Bim-Bom Bobby, Bimbo-Bob-BOOOM!
Oli eräässä Michael Cainen elokuvassa kun se vimmastui kun ei saanut ylennystä joka hänelle olisi kuulunut, niin se BOOM-autti eli räjäytti toiset pois tieltään, ilman tyodisteita tietenkin :D - Anonyymi
да da Olen näköjään boomer. Kuvaus oli kyllä väärältä planeetalta. "he valittavat paljon nykynuorista ja nykyteknologiasta." No pöh.
Itse kerroin milleniaaleille lankapuhelimesta, koska he pyysivät (yksi kysyi "eikö ollut sellainen puhelin, jossa on johto seinässä?). Havainnollistaen samaan hengenvetoon kerroin esim. millaista oli lankapuhelinaikakaudella sopia treffejä. Soitettiin hyvissä ajoin, sovittiin päivä, kellonaika ja paikka missä tavataan. Jos halusi puhella pidempään puhelimessa (tai vaikka vanhemmilta salaa) se oli työn ja tuskan alla. Hommasin kotiin ainakin 15 metriä pitkän jatkojohdon puhelimeen, niin että voin viedä sen yläkertaan.
Nuoriso kuunteli erittäin kiitettävästi ja heidän ilmeistään sain energiaa.
Ihan oikeasti todella paljon kätevämpää tämä nykyaika. Joskus menee tietty överiksi, mutta se on toinen juttu se.
-Sheena- Anonyymi
Häh? Millenniaalit kyllä eli lapsuudessa lankapuhelimilla, että en tajua mitä sinä selität. xD
Ehkä joillain rikkailla oli taloudessa kännykät tosi varhaisessa vaiheessa, mutta todella harvinaista, että yksikään millenniaali olisi ollut ilman lankapuhelinta tai edes seinä puhelinta, eikä silläkään menty ulos kotoa.
Taisitko sekoittaa boomerien tapaan millenniaalit Gen-Z:hen? Tai sinun milleniaaleilla on huono muisti. Zoomereista kyllä monet ei tosiaan ole lankapuhelinta koskaan käyttänyt.
Boomer on edelleen eniten lopulta asenne kysymys, mutta suurissa ikäluokissa oli niin paljon sitä tiettyä asennetta niin siitä tuli heidän mukaansa nimetty juttu. Ei ole silti mitenkään harvinaista, että nuoremillekin sanotaan, että ne on boomer tai ok, boomer. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Häh? Millenniaalit kyllä eli lapsuudessa lankapuhelimilla, että en tajua mitä sinä selität. xD
Ehkä joillain rikkailla oli taloudessa kännykät tosi varhaisessa vaiheessa, mutta todella harvinaista, että yksikään millenniaali olisi ollut ilman lankapuhelinta tai edes seinä puhelinta, eikä silläkään menty ulos kotoa.
Taisitko sekoittaa boomerien tapaan millenniaalit Gen-Z:hen? Tai sinun milleniaaleilla on huono muisti. Zoomereista kyllä monet ei tosiaan ole lankapuhelinta koskaan käyttänyt.
Boomer on edelleen eniten lopulta asenne kysymys, mutta suurissa ikäluokissa oli niin paljon sitä tiettyä asennetta niin siitä tuli heidän mukaansa nimetty juttu. Ei ole silti mitenkään harvinaista, että nuoremillekin sanotaan, että ne on boomer tai ok, boomer.Ei, kulta ei. Baby boomers on Amerikassa sodan jälkeen n.50-luvulla syntynyt sukupolvi.
Milleniaalit 2000-luvulla syntyneet. Millenium=tuhat.
Siinä karkeet aikajanat.
Noita muita en muista niin tarkkaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei, kulta ei. Baby boomers on Amerikassa sodan jälkeen n.50-luvulla syntynyt sukupolvi.
Siinä karkeet aikajanat.
Noita muita en muista niin tarkkaan.Milleniaalit on itse asiassa 1980-1990 syntyneitä. 2000-luvulla sytyneet on z-sukupolvea.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei, kulta ei. Baby boomers on Amerikassa sodan jälkeen n.50-luvulla syntynyt sukupolvi.
Siinä karkeet aikajanat.
Noita muita en muista niin tarkkaan.Oletko tosissasi vai trollaatko? Oikein sanoit, että kulta... Ok, Boomer. :D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinä karkeet aikajanat.
Noita muita en muista niin tarkkaan.Tässä on muuten kätevä linkki:
kasasa.com/articles/generations/gen-x-gen-y-gen-z
Amerikkalainen vertailu, mutta hyvä tällainen yleishahmotelma helpottamaan jos on vaikeuksia. - Anonyymi
Itse olen milleniaali ja kyllä todellakin tiedän mikä on lankapuhelin 😁. Olen soitellutkin sellaisilla kavereille, vielä aikana kun kaikilla ei ollut kännykkää. Lankapuhelin oli aika monessa paikassa vielä 2000-luvun alussa, että kyllä ainakin valtaosa milleniaaleista lankapuhelimen tuntee.
- Anonyymi
Ryby! Syljen sellaisten päälle jos merkkiäkään putlerista tai kohelosta! Väkivalta ei ole kaukana kun harakanvarvas tulee vastaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä on muuten kätevä linkki:
kasasa.com/articles/generations/gen-x-gen-y-gen-z
Amerikkalainen vertailu, mutta hyvä tällainen yleishahmotelma helpottamaan jos on vaikeuksia.Jep, toi sekaannus tulee varmaan siitä kun boomerit määritellään syntymävuoden mukaan ja milleniaalit sen mukaan koska ovat aikuisia😊
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep, toi sekaannus tulee varmaan siitä kun boomerit määritellään syntymävuoden mukaan ja milleniaalit sen mukaan koska ovat aikuisia😊
Ja zetat taas syntymävuoden perusteella
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep, toi sekaannus tulee varmaan siitä kun boomerit määritellään syntymävuoden mukaan ja milleniaalit sen mukaan koska ovat aikuisia😊
Boomerit keksii omia määritelmiään, koska niin se ei vain mene. Mutta milloin ne olisi nykypäivässä mukana?
Minäkin haluaisin kuulua johonkin siistiin sukupolveen. Valitettavasti Y-sukupolveen, johon ei liity mitään mainittavan arvoista.
- Anonyymi
Y-sukupolvi on sama kuin milleniaalit.
- Anonyymi
Miekin haluasin kuulua Z sukupolveen, koska Z niin kuin Zorro!
Anonyymi kirjoitti:
Y-sukupolvi on sama kuin milleniaalit.
Eikös milleniaalit ole syntyneet 2000-luvun jälkeen?
- Anonyymi
Bartakaweri kirjoitti:
Eikös milleniaalit ole syntyneet 2000-luvun jälkeen?
Millennialit on syntyneet noin 1980-1995. Zoomerit eli Gen-Z on syntynyt sen jälkeen.
Kaikkien on pakko trollata kun ei tämä voi olla näin vaikeaa. Anonyymi kirjoitti:
Millennialit on syntyneet noin 1980-1995. Zoomerit eli Gen-Z on syntynyt sen jälkeen.
Kaikkien on pakko trollata kun ei tämä voi olla näin vaikeaa.Tuohan on ihan typerää. Miksi 80-luvulla syntyneitä kutsutaan milleniaaleiksi?
- Anonyymi
Bartakaweri kirjoitti:
Tuohan on ihan typerää. Miksi 80-luvulla syntyneitä kutsutaan milleniaaleiksi?
En osaa sanoa mut niin se vaan on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikkien on pakko trollata kun ei tämä voi olla näin vaikeaa.Tuon virheen tekee aika moni eikä ihme.. kun miettii sanaa "milleniaali".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuon virheen tekee aika moni eikä ihme.. kun miettii sanaa "milleniaali".
Hmm... Tutkin hieman asiaa, että miksi.
Alkujaan se oli epämääräisen laaja käsite, jos muistan oikein, johtuen siitä, että vielä ei ollut dataa tarpeeksi siitä milloin Y sukupolvi loppuu. Nykyään se on Y sukupolven nimitys ja on määritelty taloudellisen ja muiden asioiden suhteen selkeämpi erottuva raja milloin syntyneistä kyse. Vähän sama kuin Gen Z ei ole vielä varma, että milloin se katkeaa ja alkaa seuraava, koska on vielä liian aikaista tietää. - Anonyymi
Bartakaweri kirjoitti:
Se menee nykyään tavallaan aikuistumisen mukaan. Milloin ensimmäiset laskettiin tarpeeksi aikuiseksi (2000), aikaisemmin se oli vain yleistermi viimeisimmästä uudesta sukupolvesta.
- Anonyymi
Bartakaweri kirjoitti:
MilleNNiaalit! tarkoittaa Yhdysvalloissa ja Euroopassa 1980-luvun alun ja 1990-luvun puolivälin välillä syntynyttä sukupolvea.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Y-sukupolvi
"Vanhemmat sukupolvet syyttävät vuosien 1981 ja 1996 välillä syntyneitä milloin mistäkin: olutteollisuuden vaikeuksista, tavaratalojen alamäestä, televisiokanavien katsojamäärien laskusta ja lautasliinavalmistajien ongelmista."
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/9f6fb7f1-3b67-4ad5-a58f-951adc1752bf
Että, ok boomers. :D
Pullamössöt eli sotien jälkeiset suuret ikäluokat ovat haalineet kaiken mikä irti lähtee ja nyt repivät isoja eläkkeitä, samalla syyttävät millenniaaleja vaikka mistä! En tule maksamaan ahnehtijoiden eläkkkeitä etenkään kun he syyttävät eläkkeiden maksajiaan ties mistä.
Muutan vaikka Bahamalle ja tilini Sveitsiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
MilleNNiaalit! tarkoittaa Yhdysvalloissa ja Euroopassa 1980-luvun alun ja 1990-luvun puolivälin välillä syntynyttä sukupolvea.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Y-sukupolvi
"Vanhemmat sukupolvet syyttävät vuosien 1981 ja 1996 välillä syntyneitä milloin mistäkin: olutteollisuuden vaikeuksista, tavaratalojen alamäestä, televisiokanavien katsojamäärien laskusta ja lautasliinavalmistajien ongelmista."
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/9f6fb7f1-3b67-4ad5-a58f-951adc1752bf
Että, ok boomers. :D
Pullamössöt eli sotien jälkeiset suuret ikäluokat ovat haalineet kaiken mikä irti lähtee ja nyt repivät isoja eläkkeitä, samalla syyttävät millenniaaleja vaikka mistä! En tule maksamaan ahnehtijoiden eläkkkeitä etenkään kun he syyttävät eläkkeiden maksajiaan ties mistä.
Muutan vaikka Bahamalle ja tilini Sveitsiin.Korjaan. Se ikäluokka joka on sodat käyneen ikäluokan jälkeläisiä, on se ahnein ikäluokka, pullamössöt! Siis ne boomerit.
- Anonyymi
Bartakaweri kirjoitti:
Koska ne on nuoria aikuisia 2000-luvulla
Anonyymi kirjoitti:
Koska ne on nuoria aikuisia 2000-luvulla
No minä olen tytärtäni syntyi -99 ajatellut aina milleniaanina, mutta mikä hän nyt sitten on?
- Anonyymi
Idari kirjoitti:
No minä olen tytärtäni syntyi -99 ajatellut aina milleniaanina, mutta mikä hän nyt sitten on?
zzzzzzzzzzzzzz-sukupolvi, eli nukkuvat poliittisesti eivätkä ole kiinnostuneita kuin itsestään.
- Anonyymi
Idari kirjoitti:
Gen-Z ja tämä on ollut pitkään ongelma siinä kun syytetään nuoria kaikesta (iltalehden lööpeissä ja muualla) eikä edes tiedosteta mistä nuorista oikein puhuu kun kutakuinkin millenniaalit on 25 ikäisiä ja Gen-Z sitä nuorempia.
Tällä hetkellä syntyvät on oletettavasti jo uutta sukupolvea, mutta Gen-Z on tosiaan place holder sen aikaa kunnes pystytään sanomaan missä se sukupolvi katkeaa ja uusi alkaa. Silloin nimetkin uusille Gen-Z siitä eteenpäin sukupolville varmasti muuttuu jonkin verran.
- Anonyymi
Olet.
- Anonyymi
Jess, Jessie lakastan tinua!lumityöt odottavat mutta missä on kultani lapiotie...on oikea alkuperäinen sanoitus!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2422621Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse791985Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101898Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki831357- 671315
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171238TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161098Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901090- 71943
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42934