Tarjouksen hyväksymisestä...

Petu

Saimme autoliiikkeeltä kirjallisen tarjouksen, jonka vastasimme suullisesti hyväksyvämme ja tulevamme allekirjoittamaan tilaussopimuksen. Ennen minkään sopimuksen allekirjoittamista saimme kuitenkin paremman tarjouksen samasta autosta toiselta liikkeltä.

Ilmoitimme tästä ensimmäisen tarjouksen tekijämyyjälle, joka veti tästä herneet nenään ja rupesi väittämään, että tarjouksen hyväksyminen sitoo ja paperitkin on jo valmiiksi allekirjoitusta vaille täytetty. Onko myyjä oikeassa?

Kuitenkaan mitään papereita ei ole allekirjoitettu...Puhelimessa esitettyä suostumustä hän tuskin pysyy todistamaan. Kaikki tämä on tapahtunut tarjouksen voimassaoloajan puitteissa.

18

6106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yhtä

      sitova kuin kirjallinen. se kumpaa oikeus uskoo onkin toinen asia jos asia menisi niin pitkälle.tosin en usko liikkeen tilanneen autoa ennen ku on nimet paperissa

      • Petu

        Eikö kirjalliseen tarjoukseen tulisi olla kirjallinen hyväksyminen, joka käytännössä olisi tuo tilaus tms. sopimus allekirjoitettuna.?


      • Menee

        Suullinen sopimus on aina voimassa toistaiseksi. Jos sopimus on tehty kirjallisesti, erimielisyyksien sattuessa on helpompi osoittaa, mitä on sovittu.


      • ............................

    • vain

      Suullinen sopimus on juridisesti yhtä sitova kuin kirjallinenkin.
      Tietysti asiasta täytyy olla näyttöä, että näin on sovittu.

      Ajatellaanpa asia toisinpäin.
      Myyjä suostuu ostajan esittämään tarjoukseen. Myöhemmin myyjä ilmoittaa, että ei sittenkään. Kuinka menettelet?
      Jos asiaa tarkastelee moraaliselta puolelta niin silloin täytyy toimia kuten on sovittu vaikka se "osto morkkis" iskeekin.

      Noin yleisellä tasolla sovituista asioista pitäsi pitää kiinni.
      Kaikki asiat loppujen lopuksi pohjautuvat suulliseen sopimukseen joka myöhemmin muutetaan kirjalliseksi.
      Jos näin ei olisi, silloinhan kaikki keskustelut pitäsi nauhoittaa tai kirjoitaa ylös koko ajan.

      • Anonyymi

        Kauppa on sitä "vain nopeat voittavat" Jos tarjouksia pyytää ja saa, niin ne ei todellakaan ole sitovia. Esim. Tarjoan teille 1000€ ja kun kuittaatte tämän tarjouksen sähköpostilla (hyväksyn), niin tarjous on sitova.


    • Selkärankaa

      Suullinen sopimus on lain edessä yhtä sitova kuin kirjallinenkin. Käytännössä myyjä ei pysty todistamaan mitä on puhelimessa sovittu, mutta jos olet sanasi mittainen mies, pidät kiinni siitä mitä olet sopinut.

      Itseäni ainakin ottaisi päähän, jos jotain on sovittu, ja toinen osapuoli vetää homman puihin. Maailma on lisäksi aika pieni paikka, asia voi tulla jossakin paikassa yllättäen eteen.

    • Automiekkonen

      Kysymys on jo vähän siihen malliin kysytty, että "Eihän minun tarvitse suullisia sopimuksia pitää, eihän ?"

      Ehkä kannattaisi miettiä mitä itse ajattelet jos jotain sovitaan ja muut paskat veisaavat sitten sopimuksesta.

      Kirjallinen sopimus on muuten aina se paras vaihtoehto, ei tule pulinoita.

      • pitävyys

        Ole ystävällinen ja laita nimesi tänne että tiedämme varoa sinua.
        Oletko ottanut huomioon että on edelleen olemassa ns. mustia listoja.
        Jos joudut niihin niin sinun on vaikeata päästä kaupankäyntiin muitten kanssa.

        Suomeksi sanottuna olet pettäjä.


    • jone777

      tarvitseeko sinun tosiaan edes kysyä noin selvää asiaa? jos olet ilmoittanu hyväksyväsi tarjouksen, sitoo se sinua täysin kiistatta. tosin jos selkäranka puuttuu, voit kirkkain silmin väittää, ettet näin ole tehnyt ja siten päästä kuin koira veräjästä mutta se onkin sitten sellainen tie, että sille kun lähtee niin ei voi muuta kuin päätä pudistella. ole siis mies ja pidä sanasi ja kunniasi. kuten joku jo ehti mainitakin, mieti miten itse reagoisit jos tilanne olisi ollut toistepäin. melskaisit ja kiroaisit myyjän alimpaan helvettiin kierona huijarina...

    • Tuomari1

      Sovi myyjän kanssa että ostat auton häneltä jos myy samaan hintaan kuin kilpaileva liike on autoa tarjonnut. Suullinen sopimus on vain alustava lupaus mahdollisesta hankinnasta. Jos myyjä haluaa tosissaan tehdä kauppaa niin hän tulee sen verran vastaan alennuksissa, jos ei tule tee kaupat toisessa liikkeessä ilman huonoa omaatuntoa. "se on vain niin tyhmää maksaa liikaa" mainostaa eräs kodinkoneliikekin.

      • Seppo

        Miettikääpä kuinka paljon suullisia sopimuksia teette koko ajan? Esim. myyjälle todettu lausahdus "tuun viikonloppuna ostamaan" sitoo sinua että tuote olisi silloin ostettava. Vaan eipä se myyjää niin paljon harmita vaikka et viikonloppuna sitten kaupassa kävisikään..


      • A2.0

        Hei!

        Mulle kävi 1993 vähän samantapainen juttu autonostossa. Tilasin uuden, eli tein kirjallisen tilaussopimuksen. Menin jonkin ajan kuluttua kaverini kanssa katsomaan hänelle autoa toisesta kaupungista. Menimme minun autolla, joka siis oli menossa vaihtoon tekemäni tilauksen perusteella.

        Kysyin kuitenkin huvikseni paljonko saisin hvyitystä siellä tästä autosta ja hyvitys oli paljon suurempi, mitä olin saanut autosta siellä, mistä tilasin uuden.

        V_tutti armottomasti ja palattuamme takaisin kerroin sen liikkeessä, josta olin jo uuden auton tilannut. Kas kummaa; autoliike nosti hyvitystä autostani, vaikka kirjallisen tilausopimus oli jo tehty.

        Tilauksissa on neuvotteluvaraa, kun vaan avaa suunsa ja pitää puolensa.


    • sopan niistä herneistä nenä...

      Vaikka olisi nimikin alla niin harva puoti lähtee perämään mitään...saati kun ei ole...ampus pelle ittensä joka asiakkaitaan uhkailee!!

      • Kunnia

        Onhan se nyt selvää, että jos sanon ostavani niin pidän siitä kiinni! Joskus oman itsekunnioituksen säilyttäminen maksaa selvää rahaa. Siitä kannattaa aina maksaa, sillä itsensä kanssa täytyy tulla koko loppelämä jotenkin juttuun.


      • kyllä
        Kunnia kirjoitti:

        Onhan se nyt selvää, että jos sanon ostavani niin pidän siitä kiinni! Joskus oman itsekunnioituksen säilyttäminen maksaa selvää rahaa. Siitä kannattaa aina maksaa, sillä itsensä kanssa täytyy tulla koko loppelämä jotenkin juttuun.

        Noin meistä 90% ajattelee. Käytäntö onkin sitten toinen. Vanha vitsi on jo se että mihin pankki oikein tarvitsee niin kaikkia ihmisiä jotka se nielee kun asikas lähtee hakemaan rahaa sieltä ja lupaa palata heti kohta noutamaan auton. Puihin meno enemmän sääntö kuin poikkeus jos ei ole nimi paperissa ja käsiraha sisällä. Niihinkin hameessa viihtyviin ukkoihin olen törmännyt jotka vielä kehtaa kysellä käsirahaa takasin!!
        Alkuperäinen kysyjä ei kysynyt asian moraalista puolta vaan käytäntöä. Käytännössä se menee niinkun kirjoitin edellisessä viestissä. Se että jos on akkamainen pelle niin on, oma asia.


    • Harmi, että menit sanomaan noin puhelimessa. Olisit sanonut vain tulevasi keskustelemaan siitä kirjallisesta tarjouksesta.

      Minä sovin itse juuri saamani auton kaupan puhelimessa ja auto laitettiin sen suullisen sopimuksen mukaan tilaukseen. Kävin sitten myöhemmin toisen asian takia kyseisellä paikkakunnalla ja allekirjoitin paperit.

      Eräs toinenkin liike olisi laittanut auton tilaukseen ihan puhelinsoitolla, kun olin hakenut sieltä kirjallisen tarjouksen. Myyjä sanoi, ettei tarvi ajella sinne uudelleen, kuin vasta autoa noudettaessa.

      Eli kyllä ne suullisetkin sopimukset kannattaa ottaa vakavasti puolin ja toisin.

      Toivottavasti asiasi järjestyy.

    • Anonyymi

      Kymmeniä vuosia työkseni autokauppaa tehneenä,
      voin kertoa , ettei yksityinen pidä puheitaan eikä voi luottaa yhtään missään mihinkään,
      muuttavat mieltään kun se ja tämä sano sitä ja tätä, voi sitä selitysten määrää, eikä tietenkään jaksa jokaisen kanssa tuville lähteä.
      Nykyään ei päde sanonta, " sanasta miestä ja sarvesta härkää"
      Olen tavannut yhden kova kaverin joka piti puheensa ja oli aito Lappilainen, hänellä oli yhdet puheet.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      134
      5385
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3337
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1840
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      12
      1443
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1317
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      20
      1288
    Aihe