Aihe

Kestävin automerkki

Anonyymi

Yksinkertaisesti on helppoa havaita mitkä automerkit ovat kestävimmät. Tämä tapahtuu siten, että katsotaan mitä merkkiä on liikenteessä viellä vanhanakin. Rajan voi vetää noin 25 vuoteen eli sitä vanhemmat liikennekelpoiset autot, jotka ovat olleet käytössä ja ovat viellä nytkin palvelemassa kansalaisia, niin niitä voidaan pitää kestävinä merkkeinä. Museoautot ja muut poikkeukset pois luettuna.
Nykyään on väärä suuntaus se, että vanhoja autoja yritetään saada pois liikenteestä. Autoja pitäisi päinvastoin koota vanhoista osista ja peltejä korjata paikkaamalla, alustaan rautaa, että ei katsastusinsinöörin piikki mene läpi kiusallakaan. Tämä olisi ekologista ja oikeata toimintaa, ei tämä sähköauto hömpötys ja uusien hypridien ja muiden pakko ostattaminen. Ajallaan tulee uusi tekniikka, mutta hyvää ja käyttökelpoista ei saisi tuhlata, vaan olisi käytettävä loppuun.
Lisäksi pitäisi jo valtion taholta säätää kestävyys kriteerit Suomeen tuotaville autoille, että ei aivan moskaa tuotaisi tänne kiusaksi ja harmiksi.
Voitaisiin myös määrätä kilometriraja, minkä uuden auton ostaja pitää vähintään ajaa, jotta saa ostaa taas uuden. Tämä estäisi vanhojen autojen kasaantumista varastoihin. Nyt autoja on Suomessa ylimääräisiä, joita ei tarvita, tässä ei ole järkeä. 250.000 vähintään ajettava bensakoneella, jotta uuteen vaihtaa, diselillä enemmän. Kun autossa kuluvia osia vaihdetaan ja ruosteita korjataan, niin hyvämerkki kestää ainakin sen 30 vuotta liikennekelpoisena.

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Etkö sitten tiedä, että autot voitaisiin jo nyt tehdä kestämään vaikka 100 vuotta.
      Autoista tulisi kuitenkin liian painavia ja sen seurauksena niiden polttoaineenkulutus olisi suuri.
      Niiden ostohintakin lienee vähintään kymmenkertainen verrattuna nyt käytössä oleviin. Merkkivalikoimaakin täytyisi vähentää tai ainakin rajata, jotta varaosia ei olisi kymmeniätuhansia nimikkeitä.
      Lopuksi autonkorjaajille täytyisi maksaa palkat, eikä toiminta siis onnistu missään länsimaassa.
      Entä Trabant?!
      Kukaan ei ryhtynyt valmistamaan autoja samalla idealla, siis niin, että kaikki muoviosat ovat vaihdettavia.
      Tiedän, että loppuunajettuja tekniikaltaan yksinkertaisia autoja ja pyykinpesukoneita sekä jääkaappeja myydään laivalasteittain Afrikan maihin.
      Vain niissä maissa toiminta alhaisten palkkojen vuoksi on kannattavaa.

    • Anonyymi

      Kia ei ole vielä ollut 25 vuotta edes myynnissä, mutta vaikuttaa kyllä kestävältä merkiltä.

      • Anonyymi

        Hihii, kestäviä, noup!


    • Anonyymi

      90-luvun kännykät kestää vaikka mitä. Onko aloittajalla sellainen yhä käytössä?
      Miksi ei?

      • Anonyymi

        Aloittajalla oli kännykkä vasta vuonna 1998, nyt vuoden 2004 vanha NOKIA, joka saa kelvata.
        Nyky autoissa on paljon turhaa, jopa vanhemmissa jo oli, kuten penkin lämmittäjät, en ole koskaan tarvinnut vaikka kylmällä seudulla asun. Sähköiset ikkunat, niitä ei saa auki talvella aina ja saattavat mennä rikki eli se veivi systeemi paras, jaksaa aivan hyvin tarvittaessa veivata ja jos ei jaksa kannattaa pysyä sairaalassa tai koti hoidossa. Lisäksi pitää pistää aina virta päälle autossa, jos avaa sähköisesti, veivi systeemi toimii ilman virtaa, ei parkit mene turhaan pysähdyksissä ollessa päälle ikkunan avauksen vuoksi ja voi olla, että ei ole edes avainta, joten silloin ikkuna jää kiinni, jos sähköinen. Kaikki ylimääräinen sähkölaitteisto lisää rikki menemisen vaaraa. Tärkein ylimääräinen laite autoon on mielestäni hyvä radio. Ostin aika kalliin navigaattorin ja lisä muistikortin siihen, mutta eipä se näytä sivuteitä, metsäteitä, vaikka on päivitetty tietokoneella monta kertaa.


    • Anonyymi

      Nettiauton mukaan yli 25v autoista Mersuja ja Volvoja kaikkein eniten vielä liikennekäytössä.

      • Anonyymi

        Aloittaja: Aivan sama tuli päähän eli vanhat Mersut ja Volvot kestäviä. Ostin vuonna 1986 uuden auton, se on viellä liikenteessä, ei itselläni, mutta eräällä toisella. Tosi kestävä, ei Eurooppalainen heikko tekoinen Franskatar, Italiano tai edes Ooppeli, vaan japanin pojan tekemä Samurai, autoja tuntevat tietävät mistä on kysymys. Nyt samalla merkki linjalla, kalliin oppiläksyn opettamana.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Muusikko Pave Maijanen, 70, on kuollut

      "Talvella 2018 hän sai ALS-diagnoosin. Ensioireet hän huomasi syksyllä 2018. Tuolloin Maijanen alkoi tuntea kummallisia lihaskramppeja ja huomasi, ett
      Maailman menoa
      35
      1548