Yksinkertaisesti on helppoa havaita mitkä automerkit ovat kestävimmät. Tämä tapahtuu siten, että katsotaan mitä merkkiä on liikenteessä viellä vanhanakin. Rajan voi vetää noin 25 vuoteen eli sitä vanhemmat liikennekelpoiset autot, jotka ovat olleet käytössä ja ovat viellä nytkin palvelemassa kansalaisia, niin niitä voidaan pitää kestävinä merkkeinä. Museoautot ja muut poikkeukset pois luettuna.
Nykyään on väärä suuntaus se, että vanhoja autoja yritetään saada pois liikenteestä. Autoja pitäisi päinvastoin koota vanhoista osista ja peltejä korjata paikkaamalla, alustaan rautaa, että ei katsastusinsinöörin piikki mene läpi kiusallakaan. Tämä olisi ekologista ja oikeata toimintaa, ei tämä sähköauto hömpötys ja uusien hypridien ja muiden pakko ostattaminen. Ajallaan tulee uusi tekniikka, mutta hyvää ja käyttökelpoista ei saisi tuhlata, vaan olisi käytettävä loppuun.
Lisäksi pitäisi jo valtion taholta säätää kestävyys kriteerit Suomeen tuotaville autoille, että ei aivan moskaa tuotaisi tänne kiusaksi ja harmiksi.
Voitaisiin myös määrätä kilometriraja, minkä uuden auton ostaja pitää vähintään ajaa, jotta saa ostaa taas uuden. Tämä estäisi vanhojen autojen kasaantumista varastoihin. Nyt autoja on Suomessa ylimääräisiä, joita ei tarvita, tässä ei ole järkeä. 250.000 vähintään ajettava bensakoneella, jotta uuteen vaihtaa, diselillä enemmän. Kun autossa kuluvia osia vaihdetaan ja ruosteita korjataan, niin hyvämerkki kestää ainakin sen 30 vuotta liikennekelpoisena.
Kestävin automerkki
7
127
Vastaukset
- Anonyymi
Etkö sitten tiedä, että autot voitaisiin jo nyt tehdä kestämään vaikka 100 vuotta.
Autoista tulisi kuitenkin liian painavia ja sen seurauksena niiden polttoaineenkulutus olisi suuri.
Niiden ostohintakin lienee vähintään kymmenkertainen verrattuna nyt käytössä oleviin. Merkkivalikoimaakin täytyisi vähentää tai ainakin rajata, jotta varaosia ei olisi kymmeniätuhansia nimikkeitä.
Lopuksi autonkorjaajille täytyisi maksaa palkat, eikä toiminta siis onnistu missään länsimaassa.
Entä Trabant?!
Kukaan ei ryhtynyt valmistamaan autoja samalla idealla, siis niin, että kaikki muoviosat ovat vaihdettavia.
Tiedän, että loppuunajettuja tekniikaltaan yksinkertaisia autoja ja pyykinpesukoneita sekä jääkaappeja myydään laivalasteittain Afrikan maihin.
Vain niissä maissa toiminta alhaisten palkkojen vuoksi on kannattavaa. - Anonyymi
Kia ei ole vielä ollut 25 vuotta edes myynnissä, mutta vaikuttaa kyllä kestävältä merkiltä.
- Anonyymi
Hihii, kestäviä, noup!
- Anonyymi
90-luvun kännykät kestää vaikka mitä. Onko aloittajalla sellainen yhä käytössä?
Miksi ei?- Anonyymi
Aloittajalla oli kännykkä vasta vuonna 1998, nyt vuoden 2004 vanha NOKIA, joka saa kelvata.
Nyky autoissa on paljon turhaa, jopa vanhemmissa jo oli, kuten penkin lämmittäjät, en ole koskaan tarvinnut vaikka kylmällä seudulla asun. Sähköiset ikkunat, niitä ei saa auki talvella aina ja saattavat mennä rikki eli se veivi systeemi paras, jaksaa aivan hyvin tarvittaessa veivata ja jos ei jaksa kannattaa pysyä sairaalassa tai koti hoidossa. Lisäksi pitää pistää aina virta päälle autossa, jos avaa sähköisesti, veivi systeemi toimii ilman virtaa, ei parkit mene turhaan pysähdyksissä ollessa päälle ikkunan avauksen vuoksi ja voi olla, että ei ole edes avainta, joten silloin ikkuna jää kiinni, jos sähköinen. Kaikki ylimääräinen sähkölaitteisto lisää rikki menemisen vaaraa. Tärkein ylimääräinen laite autoon on mielestäni hyvä radio. Ostin aika kalliin navigaattorin ja lisä muistikortin siihen, mutta eipä se näytä sivuteitä, metsäteitä, vaikka on päivitetty tietokoneella monta kertaa.
- Anonyymi
Nettiauton mukaan yli 25v autoista Mersuja ja Volvoja kaikkein eniten vielä liikennekäytössä.
- Anonyymi
Aloittaja: Aivan sama tuli päähän eli vanhat Mersut ja Volvot kestäviä. Ostin vuonna 1986 uuden auton, se on viellä liikenteessä, ei itselläni, mutta eräällä toisella. Tosi kestävä, ei Eurooppalainen heikko tekoinen Franskatar, Italiano tai edes Ooppeli, vaan japanin pojan tekemä Samurai, autoja tuntevat tietävät mistä on kysymys. Nyt samalla merkki linjalla, kalliin oppiläksyn opettamana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään
Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"899299Ikuiset kaipaajat
Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo1645829Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla
”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset1475172Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään
"Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El125013Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta
Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään384198Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle
Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m863509Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi
Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta583444Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?
PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html1102831En tiedä ymmärrätkö
Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk102811Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla
Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä442790